Gerrit Van Brabandt, schepen
Kim Martens, schepen
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Omzendbrief BB 2018/02 van 20 juni 2018 betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019
Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) van 23 december 2011
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012
Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016 en gewijzigd op 17 mei 2019
Het gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 over de retributie voor uitvoering van werken en leveringen van diensten
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de retributie voor de tarieven voor de recyclageparken en afvalstoffen
Vanuit de praktische werking van het OCMW werd de vraag gesteld of het mogelijk is beroep te doen op de gemeentelijke diensten om (grotere hoeveelheden gemengd) afval van cliënten af te voeren naar het recyclagepark. Hiervoor moet het besluit over de retributie voor uitvoeringen van werken en leveringen van diensten aangepast worden.
Voor wie?
Vanuit team Welzijn wordt aangegeven dat, enkel in uitzonderlijke gevallen, voor situaties waar het OCMW de factuur van de opkuis zou moeten betalen omdat er geen middelen zijn, gezocht wordt naar een goedkopere oplossing door gebruik te maken van een eigen container (i.p.v. beroep te doen op (Lievegemse) ophaalfirma's).
Enkel na goedkeuring door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst () en in zeer precaire situaties (voor cliënten van OCMW, waar geen financiële middelen zijn en waar de vervuiling dermate groot is dat die zorgt voor grote gezondheidsrisico's voor de bewoner, de kinderen of de buurt) wil men gebruik maken van deze mogelijkheid.
Wat?
Gebruik van container van team Infrastructuur voor de inzameling van afval. De container dient getransporteerd en geplaatst te worden door team Infrastructuur. De vrachtwagen met container wordt dagelijks gebruikt door team Infrastructuur zelf. Mits duidelijke afspraken (minstens een week op voorhand) is het mogelijk om deze dienstverlening praktisch uit te voeren.
Indien deze container op openbaar terrein wordt gezet, moet inname van openbaar terrein aangevraagd worden.
Het afval dient ingezameld te worden onder begeleiding van de klusjesman zodat dit afval gesorteerd kan gedeponeerd worden op het recyclagepark. Nadien wordt deze container terug opgehaald door team Infrastructuur en verplaatst naar het recyclagepark.
Indien het afval aangevoerd wordt met een container naar het recyclagepark, dient dit te gebeuren buiten de openingsuren. Indien de parkwachters niet aanwezig zijn, is de klusjesman verantwoordelijk voor het juist sorteren van de aangevoerde afvalstromen.
Dit is echter geen gratis verhaal (cliënt betaalt voor werkingskosten klusjesman en chauffeur en voor afvalverwerking), kan enkel in uitzonderlijke gevallen en gebeurt in samenspraak met Team Infrastructuur.
Voorstel aan te rekenen kosten
Deze kosten worden gedragen door de aanvrager.
Het sociaal tarief voor het voertuig met chauffeur en de afvalkost moeten vastgelegd worden in een retributiereglement.
De inkomsten uit het aanrekenen van “voertuig met chauffeur” worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-WEGEN/0200-00/7040999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, het forfaitair bedrag voor de afvalverwerking onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-OMG/0309-00/7010003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Retributiereglement voor uitvoering van werken en leveringen van diensten
Artikel 1
Voor de diensten die door het gemeentepersoneel moeten worden geleverd door toedoen vaan een derde worden volgende retributies ingevoerd tijden de diensturen:
- Personeel
Arbeider Uurtarief 35 €
- Voertuigen
Voertuig met chauffeur Uurtarief 80 €
Machine met chauffeur Uurtarief 80 €
Bij de berekening van de uurprestaties zal elk begonnen kwartier voor een volledig kwartier aangerekend worden. Het eerste begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend.
De werkuren worden berekend vanaf vertrek uit het magazijn tot terugkeer naar het magazijn.
Artikel 2
In uitzonderlijke omstandigheden wordt op vraag van een cliënt van het OCMW en na expliciete goedkeuring door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst voor OCMW-cliënten voor het gebruik van een container van de gemeente een retributie aangerekend:
Klusjesman:
categorie 1: uurtarief van 8 euro
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten met WIGW/verhoogde tegemoetkoming en niet in het bezit van een eigendom
categorie 2: uurtarief van 10 euro
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten zonder WIGW/verhoogde tegemoetkoming en niet in het bezit van een eigendom
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten met WIGW/verhoogde tegemoetkoming en in het bezit van maximum 1 eigendom
categorie 3: uurtarief van 12 euro
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten zonder WIGW/verhoogde tegemoetkoming en in het bezit van maximum 1 eigendom
Voertuig met chauffeur:
categorie 1: uurtarief van 16 euro
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten met WIGW/verhoogde tegemoetkoming en niet in het bezit van een eigendom
categorie 2: uurtarief van 20 euro
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten zonder WIGW/verhoogde tegemoetkoming en niet in het bezit van een eigendom
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten met WIGW/verhoogde tegemoetkoming en in het bezit van maximum 1 eigendom
categorie 3: uurtarief van 24 euro
ouderen/personen met een handicap/OCMW-cliënten zonder WIGW/verhoogde tegemoetkoming en in het bezit van maximum 1 eigendom
Afvoer container met afval:
forfait voor afvalverwerking: 15 euro
Deze sociale tarieven worden enkel toegepast in zeer precaire situaties waarbij de gezondheid van de bewoner in gevaar is.
Artikel 3
Voor de toepassing van dit reglement verstaat men onder de term ‘diensturen’ de uren voorzien zoals in het arbeidsreglement van de gemeente Lievegem.
Artikel 4
Wanneer de prestaties buiten de diensturen plaatsvinden, wordt het tarief verdubbeld.
Artikel 5
Voor werken waarvan de kostenaanrekening niet in onderhavig retributiereglement voorzien is, zal het college van burgemeester en schepenen de kosten aanrekenen, op basis van de kostprijs van de geleverde materialen, de gebruikte voer- en werktuigen en de gepresteerde werkuren.
Artikel 6
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 7
De retributie is te betalen binnen de dertig dagen na ontvangst van de factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Betwistingen van de factuur dienen te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8
§1. Met het oog op de invordering van de onbetwiste en opeisbare retributie kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
§2. Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie kan beroep worden gedaan op de burgerrechtelijke invorderingsprocedure.
Team financiën en team welzijn.
Bekendmaking op de website.
Naar ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het retributiereglement voor uitvoering van werken en leveringen van diensten vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt vanaf 1 november 2021 in werking. Het retributiereglement voor uitvoering van werken en leveringen van diensten van 20 november 2019 wordt opgeheven.