Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
Door de gemeenteraad van Lovendegem werd beslist om een verbod op doorgaand zwaar verkeer (+3.5ton) door de dorpskern Lovendegem in te voeren. Daarvoor werden op alle invalswegen borden C21 '3.5ton' met een onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' geplaatst. Op één van die invalswegen (Oostveld Kouter - kant dorp) staat er daarom een bord C21 '3.5ton' met een onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'; aan de andere kant van deze straat staat echter een bord C3 met onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer. Dit heeft als gevolg dat het inrijden van de straat vanaf de ene kant (kant dorp) verboden is voor alle doorgaand autoverkeer en vanaf de andere kant (N9) enkel voor verkeer +3.5ton. Op de hoek Wijnzilver - Bredestraatkouter staan er dan weer geen borden, waardoor vanaf die kant alle verkeer naar en door Oostveld Kouter kan.
Om het doorgaand verkeer in deze woonstraten te vermijden wordt voorgesteld om alle doorgaand autoverkeer te verbieden in de volledige zone Oostveld Kouter (kant dorp) en Wijnzilver. Dit kan door de plaatsing van borden C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' op de kruispunten:
Het bord C21 'verboden toegang voor zwaar beladen voertuigen + 3,5 ton' met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' op het kruispunt N9 - Oostveld Kouter (kant dorp) moet daarom vervangen worden door een bord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
De vooraankondigingsborden langs de N9 ter hoogte van Oostveld Kouter moeten worden aangepast: het onderbord '+3.5 ton uitgezonderd plaatselijk verkeer' bij de borden C31a / C31b vervangen door een onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum (enkel bij wegomleggingen), De Lijn (indien route), Bpost, IVM, Lievo, de inwoners en betrokken handelaars.
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen:
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 april 2025.
Artikel 4
Voorgaande beslissingen die werden genomen door de gemeenteraad van Lovendegem over deze aangelegenheid worden per 1 april 2025 opgeheven.