De voorzitter opent de zitting op 22/02/2023 om 20:03.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/jkAKA40PfRQ.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 25 januari 2023 goed.
Kim Martens, burgemeester
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad om reglementen vast te stellen
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 2° betreffende het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij overtreding van die reglementen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 217, 218 en 219 betreffende organisatiebeheersing
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2023 over het reglement centraal kasbeheer en inning geringe dagontvangsten
Gemeente en OCMW Lievegem leveren heel wat betalende dienstverlening waarbij het voor de cliënt niet altijd evident of mogelijk is om elektronisch te betalen (bancontact, payconiq, …). En in principe mag cash ook niet worden geweigerd (behalve in enkele uitzonderlijke gevallen). Biljetten en muntstukken, ook wel “baar geld” genoemd, zijn immers een wettelijk betaalmiddel en een handelaar of schuldeiser mag ze dus niet zomaar weigeren. In die context moet het elektronisch betalen van de dienstverlening maximaal worden aangemoedigd maar moeten de gemeentelijke diensten ook nog wel in staat zijn om geld in contanten (cash) te ontvangen (en bewaren).
In artikel 162 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en artikel 164 van het OCMW-decreet van 19 december 2008 waren nog concrete bepalingen opgenomen voor het ter beschikking stellen van kassen voor geringe dagontvangsten. Met de invoering van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kwamen deze onderrichtingen te vervallen met het oog op minder betutteling en meer lokale autonomie. Bijgevolg moeten lokale besturen sindsdien zelf een regeling voor kassen voor geringe dagontvangsten uitwerken en dat reglement opnemen in het organisatiebeheersingssysteem (art. 217 - 220 DLB).
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Als onderdeel van het organisatiebeheersingssysteem is het dus aangewezen om een reglement voor het beheer van de centrale kas en de inning van geringe dagontvangsten op te maken. Voor fusiegemeente Lievegem werd van bij aanvang wel al het kassasysteem van Cipal-Schaubroeck in gebruik genomen dat koppelt met de boekhoudsoftware. En bijkomend beschikt elk team ook al over een bancontacttoestel. Maar tot op heden was er nog geen officiële regeling voor het beheer van de centrale kas en de kassen voor geringe dagontvangsten.
Het reglement centraal kasbeheer en inning geringe dagontvangsten werd goedgekeurd in de vergadering van het managementteam van 21 december 2022.
Alle teams die gebruik maken van kassa's voor geringe dagontvangsten beschikken logischerwijze over de nodige ontvangstenkredieten in de meerjarenplanning.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het reglement centraal kasbeheer en inning geringe dagontvangsten vast.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op 1 maart 2023.
Jeroen Van Acker, schepen van cultuur
Caroline Fredrick, schepen van jeugd en sport
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 : De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast
Reglement voor de huurcompensatiepremie niet-gemeentelijke zalen voor erkende (socio-)culturele verenigingen, vastgesteld op de gemeenteraad van 24 november 2021
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2022 rond het reglement huurcompensatie voor erkende verenigingen bij activiteiten en evenementen in niet-gemeentelijke infrastructuur: principiële goedkeuring
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022 rond het reglement huurcompensatie voor erkende verenigingen bij activiteiten en evenementen in niet-gemeentelijke infrastructuur - aanpassing: principiële goedkeuring
Van 14 juni tot 31 december 2022 was er voor de erkende socio-culturele verenigingen de mogelijkheid om een huurcompensatiepremie aan te vragen wanneer zij een niet-gemeentelijke zaal huurden voor de organisatie van hun activiteiten en evenementen. Deze regeling kaderde in een aantal maatregelen die de gemeente Lievegem in 2021 invoerde ter ondersteuning van het culturele verenigingsleven tijdens de coronaperiode.
Dit reglement werd in 2022 hernomen in een aangepaste versie. Alle erkende verenigingen kunnen een beroep doen op dit nieuwe reglement en een huurcompensatiepremie aanvragen wanneer zij een niet-gemeentelijke zaal in Lievegem huren voor de organisatie van activiteiten en evenementen met een maximale capaciteit van 300 personen en waarbij een gemeentelijke zaal voor dergelijke capaciteit niet beschikbaar is door verbouwingswerken.
De huurcompensatiepremie bedraagt 50% van de huurkosten met een jaarlijks maximum van €500 euro per erkende vereniging. Indienen kan via een online-aanvraagformulier op de gemeentelijke website (of op papier voor wie dit wenst).
Op het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022 werd het ontwerpreglement principieel goedgekeurd en werd beslist om het het reglement voor advies voor te leggen aan cultuurraad, jeugdraad, sportraad, ouderenadviesraad.
De adviezen werden geformuleerd op volgende data: 3 november 2022 - ouderenadviesraad, 8 november 2022 - jeugdraad, 14 november 2022- cultuurraad en 12 december 2022- sport- en beweegplatform.
Voor de uitvoer van dit reglement wordt 15.000 euro voorzien onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0709-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Compensatie tijdelijke sluiting van gemeentelijke lokalen voor verenigingen).
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het reglement huurcompensatie voor erkende verenigingen bij activiteiten en evenementen in niet-gemeentelijke infrastructuur vast.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op 1 maart 2023.
Kim Martens, burgemeester
Jeroen Van Acker, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3, de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 - 2° over het vaststellen van gemeentelijke reglementen andere dan die over personeelsaangelegenheden.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over het reglement op jubilea, gemeentelijke recepties en toelagen, meer bepaald artikel 4 §7
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2023 over het reglement op jubilea, gemeentelijke recepties en toelagen - aanpassing - principiële goedkeuring
In artikel 1 §3 van het reglement staat vermeld dat een gemeentelijke receptie schriftelijk wordt aangevraagd bij het college van burgemeester en schepenen.
Om een administratieve vereenvoudiging in de hand te werken wordt er voorgesteld om de aanvraag in te dienen via een invulformulier op de website van het gemeentebestuur. Op die manier is het gemeentebestuur onmiddellijk in het bezit van alle nodige data.
Het invulformulier wordt als bijlage toegevoegd.
Wie niet in de mogelijkheid is om het aanvraagformulier via de website aan te leveren, kan de aanvraag nog steeds schriftelijk op papier of mail indienen.
In artikel 4 §7 van het reglement staat vermeld dat de aanvraag dient te gebeuren één jaar voorafgaand aan de viering tot uiterlijk 31 mei van dat jaar.
Gezien dit iets éénmalig is en de verenigingen niet vertrouwd zijn met het reglement wordt er voorgesteld om dit te wijzigen naar: De aanvraag gebeurt in het jaar van de viering.
In artikel 5 §8 van het reglement staat vermeld dat 50-, 60-, 70-, 80-jarigen en daarna iedere 5 jaar, kunnen op verzoek ontvangen worden door het college van burgemeester en schepenen op een gemeentelijke locatie van maandag tot zaterdag.
Er wordt voorgesteld om dit te wijzigen naar: 50-, 60-, 70-jarigen en daarna iedere 5 jaar, kunnen op verzoek ontvangen worden door het college van burgemeester en schepenen op een gemeentelijke locatie van maandag tot zaterdag.
Omwille van de administratieve duidelijkheid wordt het gewijzigde reglement volledig hernomen en het invulformulier vermeld.
Voor de toekenning van een toelage aan jubilerende verenigingen is in de meerjarenplanning 2020 - 2025 krediet beschikbaar onder de jaarbudgetrekening XXXX/GBB-EVENT/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN "Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen".
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het reglement op jubilea, gemeentelijke recepties en toelagen vast.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op 1 maart 2023.
Artikel 3
Het besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over het reglement op jubilea, gemeentelijke recepties en toelagen wordt opgeheven.
Guy De Neve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 21 april 2017
Gemeenteraadsbesluit van Lievegem van 28 april 2021 met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein - wijziging.
Door de opmaak van een reglement voor het Belevingsplein op het dorpsplein van Waarschoot, werden ook de locatie en mogelijkheden voor de ambulante handel herbekeken.
Hieruit blijkt dat er nood is aan afgebakende dagdelen waarop de standplaatsen beschikbaar gesteld kunnen worden. Het dorpsplein zal namelijk opgedeeld worden in een 'belevingsdeel' voor evenementen en een deel voor ambulante handel. Het concrete inplantingsplan zal opgemaakt worden door team evenementen.
Het is wenselijk om de afgebakende dagdelen ook door te trekken voor de standplaatsen voor ambulante handel op het dorpsplein van Lovendegem en de standplaatsen voor ambulante handel op de Markt van Zomergem (vooraan de kerk tussen de twee kerkdeuren). De dagdelen worden hierbij aangepast aan de openbare markten.
Reden:
Het reglement voorziet op dit moment geen specifieke uren waarop ambulante handel kan plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat ambulante handelaren, indien gewenst, 24 uur per dag een standplaats zouden kunnen innemen.
Door het beperken van de uren, is er een grotere gelijkheid van openingsuren voor lokale handelaren en ambulante handelaren. (Ambulante handelaren zijn namelijk niet gebonden aan de wet op openingsuren, de lokale handelaren zijn dat wel.)
Door op zaterdagnamiddag en op zondag geen dagdelen aan te bieden, worden er meer mogelijkheden gecreëerd voor evenementen die plaatsvinden in het weekend.
Het is eveneens wenselijk om per dagdeel maximum 1 ambulante handelaar toe te staan. Er is namelijk niet genoeg plaats om meerdere marktkramers een standplaats aan te bieden op het deel dat voorzien is voor de ambulante handel.
Volgende locaties op het openbaar domein: kerkplein Vinderhoute, kerkplein Ronsele en parking Hovingen Waarschoot zijn volgens de reacties van ambulante handelaren niet aantrekkelijk genoeg voor ambulante handel. Om die reden wordt er voorgesteld om deze locaties te schrappen, als vooraf bepaalde plaatsen, in het marktreglement. Bijkomend voorziet het reglement de mogelijkheid om toelatingen te krijgen voor plaatsen op openbaar domein, die niet vooraf bepaald worden. Bovengenoemde plaatsen kunnen dus nog steeds aangevraagd worden onder dit toepassingsgebied.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt de wijziging van het reglement over ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein vast.
Caroline Fredrick, schepen van sport
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2022 houdende retributiereglement voor het gebruik van de sportinfrastructuur in Lievegem
Het collegebesluit van 31 januari 2023 houdende retributiereglement voor het gebruik van de Lievegemse sportinfrastructuur - voorstel tarieven tijdelijk aanpassen voor Eeklose zwemclubs tijdens werken zwembad Eeklo: principiële goedkeuring
Eind december ontvingen we een brief van de stad Eeklo (zie bijlage) met de vraag om voor de Eeklose zwemverenigingen het gebruikerstarief van de Lievegemse clubs toe te kennen tijdens de werken in hun zwembad.
Team sport Lievegem opent nu ook op zondagnamiddag het zwembad speciaal om tegemoet te komen aan hun vraag om te komen trainen. Er is ook een poetsrobot aangeschaft om het zwembad frequenter te kunnen poetsen zonder het uurrooster van ons personeel te moeten aanpassen.
Team sport geeft een positief advies betreffende deze vraag voor de volgende redenen:
- de Eeklose clubs consumeren goed waardoor de inkomsten betreffende drankverbruik in onze cafetaria stijgen
- Sportdienst Eeklo is een partner binnen Burensportdienst Meetjesland
- we blijven voorstander van het feit dat de clubs moeten kunnen blijven overleven in deze moeilijk financieel economische tijd.
Gezien dit een afwijking is op het retributiereglement voor het gebruik van de sportinfrastructuur Lievegem goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 juni 2022 moet dit ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Per uur zouden we hen het tarief van een Lievegemse vereniging aanrekenen; met name 45€ i.p.v. 65€.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanvraag van Stad Eeklo goed en gaat akkoord met een tarief van 45€ per uur voor de Eeklose zwemverenigingen in de periode van de werken in het zwembad van Eeklo.
Caroline Frederick, schepen van sport
De Wet van 17 juni 2016 (B.S. 14 juli 2016) betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 (B.S. 9 mei 2017) betreffende de plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 (B.S. 14 februari 2013) tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2013 (B.S. 14 februari 2013) betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
TMVW-procedure: “Werken met derden”
Het besluit van de gemeenteraad van Lovendegem van 21 december 2017: goedkeuring masterplan Sportcentrum Lovendegem, opgemaakt door Veneco. Gemeenteraad is akkoord met opmaak uitvoeringsplan op basis van Scenario 3.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem van 3 mei 2018: goedkeuring van bestek, procedure en aan te schrijven firma's door BVP
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem van 16 augustus 2018: Toewijs opmaak inrichtingsplan Sportsite Lovendegem aan studiebureau BVP bvba voor een totaalbedrag van €25.252,70 incl btw
De gemeenteraadsbeslissing van 9 september 2020 om de sportsite (waaronder de projectgrond) gelegen in de Sportstraat 24 in Lovendegem bijkomend in te brengen bij TMVW
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019 over inrichtingsplan sportcentrum Lovendegem - goedkeuring voorontwerp
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2020 over de goedkeuring van het inrichtingsplan fase 1 - plan van aanpak
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2021 over de sportsite Lovendegem Masterplan - gunningsverslag aanstellen ontwerper voor de inrichting van de sportsite Lovendegem: goedkeuring gunning
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 houdende Archeologisch onderzoek masterplan Lovendegem (fase 1) via Farys S-divisie - gunning: goedkeuring
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2022 over de sportsite Lovendegem Masterplan- opstart procedure, zoals voorgesteld door Farys, aanstellen aannemer omgevingswerken- goedkeuring.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2022 over de omgevingsvergunning O/2022/314 - Sportstraat 24
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2022 over sportsite Lovendegem masterplan: opstart procedure publicatie: goedkeuring
De verplichting om het archeologisch traject te volgen is opgenomen in de omgevingsvergunning voor het masterplan Sport Lovendegem.
In het college van 12 juli 2022 werd Ruben Willaert nv via Farys op basis van het raamcontract (Creat) aangesteld voor het archeologisch onderzoek van de site voor het masterplan van Lovendegem (fase 1).
Aanleiding van het proefsleuvenonderzoek vormt de uitbreiding van een bestaande sportsite gelegen aan de Sportstraat te Lovendegem. Het betreft een terrein met een oppervlakte van ca. 3,9 ha. Het voorgaande bureauonderzoek en daaropvolgende landschappelijke bodemonderzoek boden onvoldoende informatie om de archeologische waarde van het terrein te bepalen. Er werd daarom een proefsleuvenonderzoek geadviseerd. Dit werd gefaseerd uitgevoerd op 4 en 5 oktober 2022 en tussen 6 en 8 december 2022. Uitwerking en rapportage zijn van start gegaan op 6 oktober 2022.
De conclusie van dit proefsleuvenonderzoek luidt als volgt:
In het kader van de geplande werkzaamheden die het aanwezige bodemarchief te Lovendegem Sportstraat bedreigen wordt een vervolgopgraving geadviseerd. Deze vlakdekkende opgraving heeft betrekking op de volledige oppervlakte van het projectgebied (3,9 ha). Op basis van het uitgevoerde proefsleuvenonderzoek is duidelijk dat er Romeinse en volmiddeleeuwse (paal)kuilen, grachten en greppels aanwezig zijn. Om deze archeologische resten in hun volledige context te begrijpen is een vlakdekkende opgraving noodzakelijk.
In bijlage vind je de nota met het programma van maatregelen na het proefsleuvenonderzoek, het advies van agentschap onroerend erfgoed, alsook de offerte.
We kunnen niet verder met de werken vooraleer dit onderzoek uitgevoerd is. Een door het Agentschap Onroerend Erfgoed in akte genomen archeologienota of nota is effectief bindend via opname in de omgevingsvergunning. Verdere vertraging van de werken heeft echter tot gevolg dat de ingebruikname van de terreinen met een volledig sportseizoen zal opschuiven omwille van de zaaiseizoenen edm.
Omwille van deze hoogdringendheid is de firma bereid om met 2 ploegen tegelijkertijd de werken uit te voeren waardoor men dit in 2 maanden kan volbrengen. Men schat te kunnen starten in maart.
Het geraamde totaalbudget voorzien voor dit project fase 1 zoals het opgenomen in het aangepaste meerjarenplan van Farys S-divisie bedraagt 2.283.696,00 euro.
Dit bedrag is opgenomen in het aangepaste meerjarenplan van Farys S-divisie en is verwerkt in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van Lievegem.
De kredieten volgens offerte € 349 973,84 (excl BTW) voor dit uitgebreide archeologisch onderzoek zijn echter niet voorzien in dit budget.
Deze werken zijn echter wel noodzakelijk voor de uitvoering van dit project en vertraging moet tot een minimum herleid worden.
Financiële verbintenissen kunnen enkel aangegaan worden indien ze passen binnen de ramingen van het goedgekeurde meerjarenplan.
De enige uitzondering hierop is voorzien in artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur:
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.
De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Om te kunnen gebruik maken van dit artikel zal er dus altijd sprake moeten zijn van dwingende en onvoorziene omstandigheden en zal er in het besluit bij de regelgeving expliciet moeten verwezen worden naar dit artikel en zal dit bij feiten en motivering ook grondig moeten gemotiveerd worden.
In dit geval kunnen we spreken van dwingende en onvoorziene omstandigheden, zie ook motivering bij 'feiten en motivering'.
Wat de financiering betreft, moeten alle investeringen via de S-divisie van Farys sinds enige tijd op verzoek van het Agentschap Binnenlands Bestuur ook tot uiting komen in de gemeentelijke boekhouding. Om die reden worden alle investeringsuitgaven op jaarbasis integraal ten laste genomen onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SPORT/0742-01/2500000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Voorts moet 33% van elke investeringsuitgave rechtstreeks vanuit de gemeentebegroting worden bekostigd waarbij deze kosten door Farys per kwartaal in rekening worden gebracht. Deze afrekeningen worden ten laste genomen onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SPORT/0742-01/2903008/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Voor het resterend gedeelte van de investeringsuitgaven waarvoor door Farys leningen worden aangegaan, worden de financieringskosten bij wijze van werkingsbijdrage ten laste genomen in het exploitatiebudget onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SPORT/0742-01/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de nota met het programma van maatregelen voor het archeologische onderzoek en van het advies van het agentschap onroerend erfgoed.
Artikel 2
De gemeenteraad is akkoord dat Farys het vervolgonderzoek gunt via het raamcontract aan Ruben Willaert nv voor € 349 973,84 excl BTW.
Vincent Laroy, schepen
Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio De Janeiro in 1992
Protocol van Kyoto van 11 december 1997 bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatsverandering met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
'FIT for 55'-pakket van de Europese Commissie: Europese regelgeving in overeenstemming met de doelstellingen van de Europese Unie
Vlaams Energie- en klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 2 en 40
Beslissing gemeenteraad van 24 april 2019: Burgemeestersconvenant - klimaatplan en actieplan (luik mitigatie): goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 1 juli 2020: Gemeente Lievegem - adaptatieplan: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 20 oktober 2021: Lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 23 november 2022: Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.0: goedkeuring
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2023: Lokaal Energie- en KlimaatPact - rapportering 2022: kennisname
Op 24 april 2019 bevestigde de gemeenteraad de ondertekening van het burgemeestersconvenant met de daarbij horende actieplannen voor mitigatie en adaptatie.
Op 20 oktober 2021 en 23 november 2022 werden respectievelijk het LEKP en het LEKP 2.0 ondertekend door de gemeenteraad.
Binnen het Lokaal Energie- en KlimaatPact moet jaarlijks een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden. Dit LEKP-rapport moet, na het voorleggen aan de gemeenteraad, bij ABB ingediend worden.
Voor de opmaak van het LEKP-rapport werd gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Voor de 4 werven wordt een overzicht van voortgang gegeven per doelstelling. Voor een aantal doelstellingen werd er nog geen vooruitgang geboekt (werf 1 groen en werf 4 water). Particuliere acties (via de bomenteller en via subsidies hemelwaterinstallatie en infiltratie) werden nog niet mee opgenomen in deze rapportering.
Voor de algemene doelstelling verLEDding scoren we beter dan Vlaams Gewest, maar er zal toch een tandje bijgestoken moeten worden door Fluvius, willen we tegen 2030 onze openbare verlichting omgeschakeld zien naar LED.
In totaal werd er energie bespaard in het lokaal patrimonium (2021 in vergelijking met 2019), maar is er een (procentuele) verschuiving geweest naar energiebronnen met meer CO2-uitstoot. Inzetten op hernieuwbare energie (ten nadele van aardgas of stookolie) is hier de boodschap.
Naast deze inhoudelijke rapportering zal er een financiële controle gebeuren via het oormerk (ABB-LEKP-20XX) dat aan verschillende budgetrekeningen werd gekoppeld.
Dit agendapunt werd ook ter kennisname voorgelegd aan de Gemina.
Dit agendapunt heeft geen financiële impact op het budget van de gemeente Lievegem.
Enkel de uitwerking van acties en het ontvangen van subsidies hebben een financiële impact. Hier gaat het louter om de rapportering.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van 2022 in verband met het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP-rapport).
Vincent Laroy, schepen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 23°
Beslissing gemeenteraad van 24 april 2019: Burgemeestersconvenant - klimaatplan en actieplan (luik mitigatie): goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 1 juli 2020: Gemeente Lievegem - adaptatieplan: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 20 oktober 2021: Lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 23 november 2022: Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.0: goedkeuring
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2023: Gemeentelijke bijdrage Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei - vraag tot aanpassing: principiële goedkeuring
Op 23 december 2022 ontvingen wij een brief van Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei (RLML) over de gemeentelijke bijdrage 2023 (in bijlage).
Er wordt aangegeven dat sinds de oprichting in 1998 de aangesloten gemeenten jaarlijks 0,25 euro per inwoner betalen. De financiële situatie werd besproken op 13 oktober 2022, de bijdrages van RLML werden vergeleken met de andere regionale landschappen in Vlaanderen. De leden van het bestuursorgaan oordeelden dat een verhoging van de gemeentelijke bijdrage op zijn plaats is.
De bijdrage zal in 2023 éénmalig verhogen van 0,25 euro per inwoner naar 0,31 euro per inwoner. Vanaf dan zal ze jaarlijks geïndexeerd worden met 1.5%.
In 2022 bedraagt de bijdrage 6.660,5 euro, de bijdrage voor 2023 zal 8.259,02 euro bedragen. Dit bedrag zal via factuur gevraagd worden aan de gemeente na de Algemene Vergadering van RLML midden dit jaar.
RLML activiteiten voor administratie gemeente:
-adviezen (eekhoornbruggen, populieren in het landschap)
-opmaak tragewegenplan
RLML activiteiten voor burgers gemeente:
-aanplantacties (Behaag je tuin, zaadactie 'zaad op maat')
-Landschapskrant (2x/jaar)
-adviezen aanplanten (bomenrijen, dreven, hoogstamboomgaarden, hagen)
De link naar de algemene jaarverslagen van RLML waarin Lievegem ook een aantal keer concreet vernoemd wordt. https://www.rlml.be/publicaties/jaarverslagen
Er is een krediet voorzien op jaarbudgetrekening 2023/GBB-OMG/0349-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van 6.660 euro. Dit bedrag zou verhoogd moeten worden naar 8.259,02 euro. Via een interne kredietverschuiving zal een bedrag van 1.600 euro verplaatst worden van jaarbudgetrekening 2023/GBB-OMG/0349-00/6491000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (kredieten voor subsidies kleine landschapselementen en zwaluwkolonies) naar jaarbudgetrekening 2023/GBB-OMG/0349-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de verhoging van de bijdrage voor Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei naar 8.259,02 euro goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het voorstel tot jaarlijkse indexering met 1,5% (vanaf 2024) van de bijdrage voor Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei goed.
Chris De Wispelaere, schepen gebouwen
Caroline Frederick, schepen onderwijs en BKO
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 over de Meerjarenplan 2020 - 2025 aanpassing 3 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid ACTIE 388 - realisatie nieuwe schoolgebouwen afdeling Eeksken en ACTIE 393 - renoveren en aanpassen nieuwbouw GBS Eeksken naar BKO.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 juli 2021 betreffende Gemeentelijke Basisschool Eeksken - gedeeltelijk sloepen, gedeeltelijk verbouwen en nieuwbouw - gunning ontwerper: goedkeuring.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2022 betreffende Gemeentelijke Basisschool Eeksken - gedeeltelijk slopen, gedeeltelijk verbouwen en nieuwbouw - raming en aanvraag subsidie bij Agion: goedkeuring
In het kader van de opdracht “Gedeeltelijke afbraak en oprichting nieuwe basisschool incl. omgevingsaanleg” werd een bestek met nr. 2018-01-20230118 opgesteld door het architectenbureau Corbey Ringoir.
Omdat de raming voor dit project hoger is dan het bedrag opgenomen in het meerjarenplan kan dit project niet langer beschouwd worden als een investering die nominatief in het meerjarenplan is opgenomen waardoor het ontwerp en de wijze van gunnen moeten worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Gezien de onvoorspelbaarheid van de aannemingsprijzen en de fluctuerende markt wordt voorgesteld om, indien nodig, het meerjarenplan aan te passen nadat de gunningsprijs gekend is.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
In de meerjarenplanning 2020 - 2025, aanpassing 3 zijn volgende kredieten voorzien :
ACT-388 "Realisatie nieuwe schoolgebouwen afdeling Eeksken"
Uitgavekrediet
ACT-388/0800-00/2200007/GEMEENTE/CBS/IP-009: € 7.020.326,83
Ontvangstenkrediet
ACT-388/0800-00/1500000/GEMEENTE/CBS/IP-009: € 4.360.000,00
Gemeentelijk aandeel: € 2.660.326,83
De raming voor het realiseren van het project bedraagt: € 6.651.591,76 excl. btw of € 7.050.687,27 incl. 6 % btw.
De raming voor het ereloon van de architect bedraagt 7,8 % x € 6.651.591,76 = € 518.824.16 excl. btw of € 627.777,23 incl. 21 % btw. Hiervan is inmiddels al € 97.809,83 betaald. Voor de 2de en 3de plaats van de ontwerpwedstrijd werd respectievelijk € 3.000,00 en € 2.000,00 betaald. Voor juridisch advies werd € 834,10 betaald. Tot slot werd voor het opvragen van eigendomstitels van de percelen van de gemeenteschool ook al 266,20 euro betaald en 726 euro voor het opmaken van een opmetingsplan.
Dit resulteert in een totaal budget van :
werken: € 7.050.687,27 incl. 6 % btw
erelonen: € 627.777,23 incl. 21 % btw
wedstrijdvergoedingen: € 5.000,00
erelonen advocaat: € 834.10 incl. 21 % btw
eigendomstitels: € 266,20
opmetingsplan: € 726,00
TOTAAL: € 7.685.290,80
Op basis van voorliggende raming voor de Gemeentelijke Basisschool Eeksken - gedeeltelijk slopen, gedeeltelijk verbouwen en nieuwbouw , zouden hoger vermelde kredieten als volgt moeten worden bijgestuurd :
ACT-388 "Realisatie nieuwe schoolgebouwen afdeling Eeksken"
Uitgavekrediet
ACT-388/0800-00/2200007/GEMEENTE/CBS/IP-009: € 7.685.290,80
Ontvangstenkrediet
ACT-388/0800-00/1500000/GEMEENTE/CBS/IP-009: € 4.360.000,00
Gemeentelijk aandeel: € 3.325.290,80
Voor de realisatie van de nieuwe schoolgebouwen (ACT-388) betekent deze kredietaanpassing een meerprijs voor de gemeente van € 664.963,97.
In de meerjarenplanning 2020 - 2025, aanpassing 3 zijn volgende kredieten voorzien :
ACT-393 "Renoveren en aanpassen nieuwbouw GBS Eeksken naar BKO"
Uitgavekrediet
2023/ACT-393/0800-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: € 180.000,00
De raming voor het realiseren van het project bedraagt: € 192.746,36 excl. btw of € 233.223,10 incl. 21% btw.
De raming voor het ereloon van de architect bedraagt 7,8 % x € 192.746,36 excl. btw = € 15.034,22 excl. btw of € 18.191,40 incl. 21 % btw.
Het totale budget bedraagt aldus :
werken: € 233.223,10 incl. 21 % btw
erelonen: € 18.191,40 incl. 21 % btw
TOTAAL: € 251.414,50 incl. 21 % btw
Op basis van voorliggende raming voor de Gemeentelijke Basisschool Eeksken - gedeeltelijk slopen, gedeeltelijk verbouwen en nieuwbouw , zouden hoger vermelde kredieten als volgt moeten worden bijgestuurd :
ACT-393 "Renoveren en aanpassen nieuwbouw GBS Eeksken naar BKO"
Uitgavekrediet
2023/ACT-393/0800-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: € 251.414,50
Voor de renovatie en aanpassing nieuwbouw GBS Eeksken naar BKO (ACT-393) betekent deze kredietaanpassing een meerprijs voor de gemeente van € 71.414,50.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2018-01-20230118 en de raming voor de opdracht “Gedeeltelijke afbraak en oprichting nieuwe basisschool incl. omgevingsaanleg”, opgesteld door het architectenbureau Corbey Ringoir worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor het realiseren van het project van de school bedraagt: € 6.651.591,76 excl. btw of € 7.050.687,27 incl. 6 % btw. De raming voor het realiseren van het project van BKO bedraagt: € 192.746,36 excl. btw of € 233.223,10 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Caroline Fredrick, schepen van onderwijs
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 §3 over de bevoegdheid van de gemeenteraad om de gemeentelijke reglementen vast te stellen
Decreet van 30 november 2007 over het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022 houdende de principiële goedkeuring van het reglement voor de subsidie van cultuur- of sportbeleving van leerlingen van erkende onderwijsinstellingen op Lievegems grondgebied
Historiek
De gemeente Lievegem voorzag een budget van 50.000 euro per jaar om een nuttig en verrijkend aanbod te realiseren tijdens de middagpauze van Lievegemse scholen. Deze actie werd opgenomen in het meerjarenplan als ACT-115.
In 2019 startten gesprekken op met een werkgroep uit de onderwijsraad die het project zal uitwerken. Al snel werd duidelijk dat het project enige complexiteit met zich meebrengt: verschillende dagroosters van scholen maken het niet altijd mogelijk om een waardevol aanbod te creëren tijdens de middagpauze. Aanbieders van de activiteiten kunnen door de diversiteit geen opening vinden in termen van planning en inhoudelijk aanbod.
In maart 2020 werd het project on hold gezet naar aanleiding van de coronacrisis. In 2022, na afloop van de verschillende coronamaatregelen startte de werkgroep terug op.
Na onderzoek van zowel de onderwijsraad, het lokaal bestuur en de potentiële partners voor dit project kwamen we tot het resultaat dat een structureel aanbod aanbieden in een complex landschap niet mogelijk is.
De werkgroep middagtoezicht heeft als voornaamste drijfveer een kwalitatief aanbod. Van dit aanbod moeten in de allereerste plaats kinderen kunnen genieten.
Context vanuit het onderwijsveld
Het lokaal bestuur pikt signalen op van alle onderwijskoepels dat er een hoge druk op de scherpe maximumfactuur komt te staan. Scholen vinden het complexer om alles rond te krijgen, maar misschien nog belangrijker:
Heroriëntatie van het project
Het voorstel is om het project beperkt te heroriënteren.
De heroriëntatie omvat volgende werkwijze:
Het budget wordt ingezet voor een subsidie om een tussenkomst te voorzien voor cultuur- of sportbeleving van leerlingen van erkende onderwijsinstellingen van het voltijds onderwijs op Lievegems grondgebied voor het schooljaar 2022-2023, met een evaluatie na het schooljaar.
Voorbeelden van acties die voor een subsidie in aanmerking kunnen komen, zijn: een theatervoorstelling voor ieder kind, een sportdag voor ieder kind, vervoer van en naar de activiteit, …
Doelen van de subsidie
In het meerjarenplan 2020-2025 is 50.000 euro voorzien onder jaarbudgetrekening xxxx/ACT-115/0879-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-115: "Organisatie van middagactiviteiten voor de Lievegemse scholen").
Momenteel is dit krediet als werkingsmiddelen voorzien (alg. rek. nr. 6159999 "Overige exploitatiekosten") op basis waarvan geen subsidies kunnen worden toegekend/uitbetaald. Mits goedkeuring van dit subsidiereglement, zal het krediet van 50.000 euro door middel van een kredietverschuiving worden verschoven naar jaarbudgetrekening xxxx/ACT-115/0879-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (alg. rek. nr. 6494000 "Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen").
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement cultuur- of sportbeleving van leerlingen van erkende onderwijsinstellingen van het voltijds onderwijs op Lievegems grondgebied vast.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt een kredietverschuiving goed en zet het exploitatiekrediet van 50.000 euro om naar een toegestane werkingssubsidie.
Artikel 3
Het subsidiereglement treedt in werking op 1 maart 2023.
Martine Lataire-Gyssels, schepen lokaal mondiaal beleid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2019 betreffende de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 waarin onder meer is beslist om jaarlijks € 10.000 te voorzien voor subsidies ontwikkelingssamenwerking.
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2019 tot goedkeuring van het reglement tot erkenning en subsidiëring van verenigingen voor ontwikkelingssamenwerking in Lievegem.
Met de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 besliste de gemeenteraad op 18 december 2019 om jaarlijks € 10.000 te voorzien voor subsidies aan verenigingen voor ontwikkelingssamenwerking in Lievegem en subsidies van kleinschalige projecten in een DAC-land met draagvlak in Lievegem.
De reglementen voor de subsidies werden eveneens goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019.
De leden van de Lokaal Mondiale Raad adviseerden tijdens de laatste algemene vergadering van 14 november 2022 om de reglementen in een aantal punten aan te passen.
Het betreft onderstaande inhoudelijke aanpassingen:
In beide reglementen wordt verkeerdelijk verwezen naar een goedkeuring van de gemeenteraad voor toekenning van de subsidie (3.2.9 reglement subsidie verenigingen), terwijl dit een goedkeuring van het college moet zijn, dit is ook aangepast.
In beide reglementen werd het punt over het publiceren in de Lievelink weggelaten (3.2.1. reglement subsidie verenigingen) "Ten laatste 2 maanden voor de uiterlijke indieningsdatum worden inwoners en verenigingen van Lievegem door publicatie in de Lievelink en via de website ingelicht over de te volgen procedure".
Immers ondertussen zijn alle organisaties en inwoners van Lievegem die actief zijn op vlak van mondiale solidariteit ingelicht en lid van de lokaal mondiale raad. Alle informatie staat op de website. Er verschijnen regelmatig nieuwe artikels in de Lievelink over mondiale activiteiten, alsook in de lokaal mondiale nieuwsbrief en de lokaal mondiale facebookpagina, vele kanalen om op de hoogte te zijn over de subsidie. Voor geen enkele andere gemeentelijke subsidie verschijnt de oproep jaarlijks in de Lievelink.
In beide reglementen werd ook de mogelijkheid tot verlenging van de aanvraag geformuleerd indien de subsidie omwille van omstandigheden niet kon worden besteed tijdens het kalenderjaar, in punten 3.4. reglement subsidie verenigingen.
De kredieten zijn voorzien onder jaarbudgetcode: ACT-349/0160-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/500
Artikel 1
De gemeenteraad stelt volgend aangepaste reglement vast:
* reglement tot erkenning en subsidiëring van verenigingen voor ontwikkelingssamenwerking in Lievegem
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking vanaf deze vaststelling, en geldt ook voor de financiële verantwoordingen van de ontvangen subsidies 2022 die uiterlijk 15 maart zullen worden ingediend.
Artikel 3
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2019 tot goedkeuring van het reglement tot erkenning en subsidiëring van verenigingen voor ontwikkelingssamenwerking in Lievegem wordt opgeheven.
Martine Lataire-Gyssels, schepen lokaal mondiaal beleid
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 23°
De beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 over de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 waarin onder meer is beslist om jaarlijks € 10.000 te voorzien voor subsidies ontwikkelingssamenwerking.
Beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 houdende goedkeuring reglement tot subsidiëring van kleinschalige projecten in een DAC-land (DAC = Development Assistance Committee) met een draagvlak in Lievegem.
Met de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 besliste de gemeenteraad op 18 december 2019 om jaarlijks € 10.000 te voorzien voor subsidies aan verenigingen voor ontwikkelingssamenwerking in Lievegem en subsidies van kleinschalige projecten in een DAC-land met draagvlak in Lievegem.
De reglementen voor de subsidies werden eveneens goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019.
De leden van de Lokaal Mondiale Raad adviseerden tijdens de laatste algemene vergadering van 14 november 2022 om de reglementen in een aantal punten aan te passen.
Het betreft onderstaande inhoudelijke aanpassingen:
"De financiële steun dient teruggestort te worden indien blijkt dat de financiële middelen (of een deel daarvan) niet binnen het uitvoeringstermijn zoals vermeld in 3.4. werd uitgegeven. Er kan wel een projectverlenging aangevraagd worden als de projectuitvoering door omstandigheden niet kon doorgaan zoals voorzien. Deze aanvraag voor projectverlenging moet ingediend worden ten laatste 15 maart d.m.v. een aanvraagformulier voor projectverlenging, met motivering waarom het project niet kon uitgevoerd worden en met een nieuw voorstel timing projectuitvoering. De goedkeuringsprocedure verloopt zoals bij een nieuwe projectaanvraag. Bij goedkeuring moet de subsidie niet teruggestort worden en kan deze besteed worden zoals beschreven in de verlengingsaanvraag."
Verder werd het aanvraagformulier vereenvoudigd, deze was te uitgebreid voor een subsidie van 1000 euro, niet in verhouding.
In beide reglementen wordt verkeerdelijk verwezen naar een goedkeuring van de gemeenteraad voor toekenning van de subsidie (5.9. reglement projectsubsidies), terwijl dit een goedkeuring van het college moet zijn, dit is ook aangepast. Vermelding van "gemeenteraadsbesluit" in punt 5.11 is ook aangepast tot "collegebesluit".
In beide reglementen werd het punt over het publiceren in de Lievelink weggelaten (5.1. reglement projectsubsidies) "Ten laatste 2 maanden voor de uiterlijke indieningsdatum worden inwoners en verenigingen van Lievegem door publicatie in de Lievelink en via de website ingelicht over de te volgen procedure".
Immers ondertussen zijn alle organisaties en inwoners van Lievegem die actief zijn op vlak van mondiale solidariteit ingelicht en lid van de lokaal mondiale raad. Alle informatie staat op de website. Er verschijnen regelmatig nieuwe artikels in de Lievelink over mondiale activiteiten, alsook in de lokaal mondiale nieuwsbrief en de lokaal mondiale facebookpagina, vele kanalen om op de hoogte te zijn over de subsidie. Voor geen enkele andere gemeentelijke subsidie verschijnt de oproep jaarlijks in de Lievelink.
In beide reglementen werd ook de mogelijkheid tot verlenging van de aanvraag geformuleerd indien de subsidie omwille van omstandigheden niet kon worden besteed tijdens het kalenderjaar, in punt 3.6. reglement projectsubsidies.
De kredieten zijn voorzien onder jaarbudgetcode: ACT-349/0160-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/500
Artikel 1
De gemeenteraad stelt volgende aangepaste reglement voor subsidiëring ontwikkelingssamenwerking met draagvlak in Lievegem vast:
* reglement tot subsidiëring van kleinschalige projecten in een DAC-land met een draagvlak in Lievegem
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking vanaf deze vaststelling, en geldt ook voor de financiële verantwoordingen van de ontvangen subsidies 2022 die uiterlijk 15 maart zullen worden ingediend.
Artikel 3
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2019 houdende goedkeuring reglement tot subsidiëring van kleinschalige projecten in een DAC-land (DAC = Development Assistance Committee) met een draagvlak in Lievegem wordt opgeheven.
Martine Lataire-Gyssels, schepen lokaal mondiaal beleid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende interlokale verenigingen, artikel 392 tot 395 over interlokale verenigingen
Statuten Interlokale Vereniging Lokaal Mondiaal Beleid LoWaZoNe, artikel 23
Volgens artikel 23 van de statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi moet het beheerscomité de gemeenteraden van de leden van de IV jaarlijks op de hoogte brengen van haar werking van het voorbije werkingsjaar aan de hand van een jaarverslag en een financiële nota.
Door de financiële dienst van de Stad Deinze, die beherende gemeente is voor de IV, werd de financiële nota over werkingsjaar 2021 opgesteld en voorgesteld aan het beheerscomité van de IV op 08/06/2022. Het boekjaar van de IV loopt van 1 januari tot 31 december 2021, de financiële nota werd vastgesteld en goedgekeurd door het beheerscomité, nu wordt deze ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van Lievegem en Deinze, zijnde de gemeente Lievegem en de stad Deinze. Wegens ziekte is dit punt niet eerder geagendeerd.
Toelichting Jaarrekening 2021:
Ontvangsten 2021 = 49.607,53 euro:
Gemeentelijke ontvangsten volgens Statuten IV – 36.669,00 euro, met de jaarlijkse bijdragen van Lievegem en Deinze een vast bedrag + 0,24 euro per inwoner, zoals hieronder.
De ontvangsten 2021 bedroegen 49.607,53 euro, zijnde intergemeentelijke bijdragen van Lievegem en Deinze (zoals beschreven in de statuten), 10% loonkost Brigitte Noordwerking Lievegem, bijdrage maaltijdcheques en een subsidie van 7000 euro van de provincie Oost-Vlaanderen voor het scholenproject in Thor.
Uitgaven 2021 = 69.481,20 euro
De uitgaven aan werkingsmiddelen waren 13.237,00 euro. Deze werden voor het grootste besteed aan de uitbouw van het stedenbandhuisje. We ontvingen voor de uitbouw wel 5000 euro subsidie, dus de werkelijke gemeentelijke inbreng aan werkingsmiddelen 2021 van de IV Stedenband bedroeg 8.237 euro.
De toelagen aan partners bedroegen in totaal 13.873,00 euro:
- 500 euro ondersteuning van de IV voor het scholenproject 2021 voor de basisschool Thor (extra klaslokaal en schoolmateriaal)
- 686 euro toelage aan de Vrienden van KeMoPoDi voor de opvolgingscoördinator Sérigne Tall voor de gezondheidsprojecten in KeMoPoDi (sinds 2021)
- toelagen aan GRAIM: 2.314 euro (werkingsmiddelen) + 10.237 euro verhoogde toelage voor salaris programma coördinator (eenmalig 2021)
Omwille van de eenmalige verhoogde toelage voor het loon van Jean Pierre Faye en de uitbouw van het stedenbandhuisje is de uitgave aan werkingsmiddelen een stuk hoger dan andere jaren, en hoger dan de ontvangsten 2021.
Dat betekent dat er voor 2021 een tekort van -19.873,67 euro was.
In 2020 werd een overschot van 39 317,15 euro overgedragen. (dit overschot werd overgedragen van de voormalige intergemeentelijke projectvereniging en wordt gebruikt om tekorten aan te vullen)
Hierdoor kon er een gecumuleerd overschot van de IV Stedenband 2021 van 19.369,90 euro overgedragen worden naar budget IV 2022.
Door de indexering van het loon van de halftijdse stedenbandcoördinator en de gelijkblijvende gemeentelijke ontvangsten zal dit overschot de komende jaren moeten aangesproken om de tekorten aan te vullen.
In de budgetopmaak 2023 -2026 is een minimaal budget van 2000 euro voorzien als werkingsmiddelen IV. We zullen dus heel zuinig moeten omspringen met de middelen en moeten op zoek gaan naar andere middelen. In 2025 zal het overschot volledig opgebruikt zijn en kan de werking zoals die nu gebeurt zich niet verder zetten. Er moet een nieuw voorstel uitgewerkt worden rond de stedenbandwerking.
Voornaamste realisaties 2021 (zie jaarverslag)
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening en het jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Kim Martens, burgemeester
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34-2
Het Europees Comité van de Regio's (CvdR) is de spreekbuis van regio's en steden in de Europese Unie (EU).
Het vertegenwoordigt lokale en regionale overheden in de Europese Unie en verleent advies over nieuwe wetten die invloed hebben op regio's en steden (70 % van alle EU-wetgeving).
Het project "Geef vorm aan Europa in de lokale politiek!" creëert een Europees netwerk van lokale politici die communiceren over EU-thema's in een uniek bondgenootschap tussen lokale en EU-bestuursorganen.
Dit project stelt lokale politici in staat om samen te werken en informatie over EU-gerelateerde onderwerpen die van belang zijn voor hun kiezers op lokaal niveau te verspreiden. Het moet ook leiden tot grotere betrokkenheid van burgers en meer debatten over de toekomst van Europa, en zo bijdragen aan de totstandkoming van een Europese publieke ruimte.
De Europese Commissie nodigt lokale politici uit om een aanvraag in te dienen om zich aan te sluiten bij het netwerk.
Mail van 18 januari 2023 van de Europese Commissie als bijlage.
Concreet krijgen de mandatarissen – maximum één per deelnemende stad of gemeente – dankzij hun lidmaatschap bevoorrechte toegang tot informatie- en communicatiemateriaal en ontmoetingen betreffende het EU-beleid, waarop zij dan kunnen bouwen om de banden aan te halen met de inwoners van hun gemeente of stad in persoonlijke contacten of in het kader van publieke evenementen over onderwerpen die met de EU te maken hebben. Niet alleen wordt de geselecteerde mandataris zo expert(e) in EU-aangelegenheden, ook krijgt hij/zij de kans om een eigen netwerk over de EU-landsgrenzen heen op te bouwen, wat tot inspiratie voor eigen lokaal beleid of concrete Europese samenwerkingsverbanden met andere steden of gemeenten kan leiden.
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in overlegorganen aan te duiden.
Gaat over tot geheime stemming over aanduiding van de vertegenwoordiger voor Netwerk EU van lokale mandatarissen:
Tim Maenhout bekomt 20 stemmen
Didier Garré bekomt 5 stemmen
Nik Braeckman bekomt 1 stem
Tim Maenhout bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a, aan als vertegenwoordiger voor het EU netwerk voor lokale mandatarissen.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
1. Schriftelijke vragen:
1. Raadslid Didier Garré:afgezaagde eik Molendreef-Kasteeldreef-Dorp
Welke plannen heeft de gemeente met de afgezaagde eik op het kruispunt van de Molendreef-Kasteeldreef-Dorp ? Hij is ondertussen helemaal aan het kapot gaan.
Antwoord schepen Chris De Wispelaere:
De stam dateert al van voor de fusie toen om veiligheidsredenen twee bomen moesten worden gekapt. Het is wel zo dat we de Dreef elk jaar controleren op veiligheid van de takken en bomen.
De eerste jaren van de fusie en met corona was het te druk maar nu staat het op de planning van team cultuur om daar met kunstenaars iets mee te doen.
2.1. Raadslid Wouter Ryckaert: Buurtinformatienetwerken
Zoals afgesproken op de vorige raad wordt deze vraag hernomen:
Buurtinformatienetwerken bestaan al lang en er zijn er verschillende in Lievegem. Buurtinformatienetwerken zijn nuttig om een ganse groep inwoners tegelijkertijd te verwittigen bij verdachte omstandigheden.
Een BIN kan maar goed werken als er aan twee voorwaarden is voldaan 1) een coördinator en bestuur in de wijk en 2) ondersteuning vanuit de politie.
Er zijn grote verschillen per BIN. Zo verdeelt BIN Lo regelmatig informatieblaadjes, zowel digitaal als gedrukt en wordt actief aan ledenwerving gedaan (o.a. tijdens de wijkkermis). In de informatieblaadjes staat niet alleen info over inbraakbeveiliging maar b.v. ook over brandpreventie en veiligheid op het internet.
Vragen
1) Wat is de evaluatie van de bestaande BINs?
a. Aantal aangesloten leden (=percentage aangesloten huizen)
b. Wat ‘krijgt’ een lid per jaar?
2) Hoe wordt aan ledenwerving gedaan: informatieblad gemeente? Hoe worden nieuwe inwoners geïnformeerd over de BIN-werking in hun wijk
3) Is er ambitie om nieuwe BINs op te starten? Wat is de visie van het bestuur en politie?
4) De manier van oproepen is vandaag niet optimaal
a. Ironisch genoeg krijg je eerst een heel vreemde computerstem te horen waardoor het lijkt op een vals telefoongesprek zoals we er allemaal wel ontvangen over Windows. Vele leden haken vroegtijdig in zodat het bericht niet gehoord wordt.
Kan dit ter sprake gebracht worden op de politieraad?
5) De frequentie en het type berichten kan beter
a. Om een BIN niet slapend te laten overkomen moeten er toch minstens 2 oproepen per jaar zijn. Dit kan gerust met een preventietip wanneer de BIN lange tijd niet is opgestart.
b. Wie beslist eigenlijk om een BIN op te starten? Er was een inbraak op het dorp van Lovendegem en BIN Lowijk, een aanpalende BIN, werd niet opgestart.
Kan dit ook ter sprake gebracht worden op de politieraad?
Antwoord burgemeester Kim Martens: Er is inderdaad een inspanning nodig en ondertussen is er een evaluatievergadering geweest en concreet ook voor Lievegem waarop je ook aanwezig was. Er zijn zeker een aantal aandachtspunten. Naast ons schriftelijk antwoord op je vraag is er een powerpoint presentatie van die vergadering die we zullen bezorgen en een bininformatief opgemaakt. Dat laatste is ook interessant om te lezen. We maken deze drie documenten aan ieder raadslid over.
Wat je vragen betreft, maar de antwoorden zullen we dus overmaken geef ik hier al mee:
Op 31 december 2022 kon onze politiezone rekenen op de inzet van 49 BINs. Deze BINs werden om operationele redenen gegroepeerd in 23 ‘clusters’; dit houdt in dat bv. BINs die aan elkaar grenzen tezelfdertijd worden opgestart. In totaliteit telt de politiezone 5.239 aangesloten leden.
Voor Lievegem tellen we 5 BINs (3 clusters actief – één per deelgemeente). Opmerking: binnen de deelgemeente Zomergem zijn er nog geen BINs actief.
Hoe actief een BIN is hangt vooral af van de persoon die zich engageert om dit te ondersteunen. De een is al actiever dan de andere. De politie is dus bezig met de optimalisatie van de BIN-werking.
Hoe wordt aan ledenwerving gedaan? Hoe worden nieuwe inwoners geïnformeerd over de BIN-werking in hun wijk? De politie en de gemeente werken samen aan de communicatie:
Er is een BIN-folder die ter beschikking is van iedereen die dat wenst. Deze informatie zal deel uitmaken van een infopakket voor nieuwe inwoners dat op dit moment in ontwikkeling is.
Er was een preventiestand op de ‘Dag van de Veiligheid’ in 2022 die meer dan 8.000 bezoekers telde, een succes.
Er is een maandelijkse externe nieuwsbrief van de politie sinds oktober 2022 die al 440 inschrijvingen kent.
Op sociale media hebben de politiezone en de gemeente een groot aantal volgers. In samenspraak organiseren we campagnes op specifieke momenten tijdens het jaar.
Een publicatie in Lievelink is een goede suggestie die we op een passend moment kunnen opnemen, de politie helpt de gemeente met een sneuveltekst.
De ambitie voor nieuwe BINs op te starten is er zeker. Ik hecht hier veel belang aan en we gaan dit zeker aanmoedigen. Alle suggesties zijn meegenomen.
Aanvullende vraag van raadslid Wouter Ryckaert: hoeveel van de huizen binnen een BIN zijn aangesloten op een BIN, %?
De burgemeester zegt dit te zullen navragen en we kunnen de BINs ook meenemen op onze ontvangst nieuwe inwoners.
2.2. Raadslid Wouter Ryckaert: toekomstvisie verkeerssituatie Molendreef Lovendegem
Hij stelt zich de vraag waarom in een straat zoals de Durmstraat trajectcontrole en flitspalen, terwijl er daar niks speciaal is? In een straat zoals de Molendreef zijn wel dergelijke ingrepen noodzakelijk, niet verplaatsbaar na werken Vellare?
Antwoord schepen Chris De Wispelaere:
De verkeerssituatie in de Molendreef, in het bijzonder in de omgeving van de school, is sinds vele jaren aan de orde.
Er werden met wisselend succes maatregelen genomen: verkeerslichten (als je te vlug rijdt meer dan 30 dan sta je voor rood), beugels aan de uitgang van de school, kiss and ride strook ingevoerd maar weer afgeschaft omwille van niet efficiënt, zone 30 ingevoerd, fietsstraat, fietssuggestiestroken, bussen nu in de Kanunnik Trieststraat, een gemachtigde opzichter, ...
Recent werd met experten van Veneco een werkvergadering gehouden met de schooldirecties en oudercomités, de dienst mobiliteit en bevoegde leden van het college, om te bekijken welke maatregelen in de toekomst nog kunnen genomen worden. Een eerste voorstel van Veneco wordt eerlang opnieuw bekeken en het is de bedoeling een aantal - nog te bepalen - maatregelen tijdens een proefperiode uit te testen. Nu wel moeilijk met de huidige bouwwerken.
Uitgangspunt blijft dat de Molendreef een lokale verbindingsweg is voor voertuigen van minder dan 3,5 ton. Wel moeilijk te controleren, moeten we even over nadenken. Momenteel kunnen we dat nog niet controleren.
Maatregelen voor een opsplitsing van het verkeer via Sportstraat en Warandestraat worden niet weerhouden.
De Molendreef is nogal chaotisch in tijden van de school, de verkeersspecialist zegt dan ook dat het relatief veilig is daarom, maar we werken er dus verder aan om dit veiliger te maken.
Wat de flitspalen op Zomergem betreft: het punt op Zomergemboven was wel heel gevaarlijk, en hierdoor is het wel een stuk veiliger geworden. Het traject Zomergemstraat - Durmstraat was ook onveilig en door de controle ook veel veiliger. Ik denk dat trajectcontrole er meer en meer zal komen. Bijvoorbeeld straks ook in Nekke in Zomergem. Trajectcontrole heeft wellicht meer toekomst.
2. Mondelinge vragen:
1. Raadslid Didier Garré: laadpalen geweigerd?
Ik heb vernomen van een inwoner dat door de gemeente hem het plaatsen van laadpalen zou zijn geweigerd?
Schepen Vincent Laroy antwoordt dat hij er niet van op de hoogte is dat we dit zouden hebben geweigerd of dat we ooit al één zouden hebben geweigerd.. Uiteraard mag dit niet op het openbaar domein zonder onze goedkeuring. Geef mij dit graag door.
Schepen Guy De Neve vult aan dat er wel een weigering is gebeurd, maar dat dit ging om een onderneming die niet beschikte over een vergunning.
De voorzitter sluit de zitting op 22/02/2023 om 21:32.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter