Hilde De Graeve, schepen
De wet van 4 september 2002 betreffende de toewijzing van een opdracht aan de OCMW’s in de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering
De wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-3° betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn bij de vaststelling van reglementen
Het Energiebesluit van de Vlaamse Regering d.d. 19 november 2010, meer bepaald artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10.
Het koninklijk besluit van 30 januari 2019 betreffende de uitbreiding van de maatregel gasconvector
Omzendbrief van 23 december 2021 over een éénmalige verhoging van het gas- en elektriciteitsfonds met 16 miljoen euro
Besluit van het vast bureau van 15 maart 2022 tot principiële goedkeuring van het reglement financiële tussenkomst uit het energiefonds
We ontvangen jaarlijks een subsidie van het Energiefonds voor cliënten met energieschulden. De toelage (via het uniek jaarverslag) varieert jaarlijks tussen de € 7.000 en € 8.500.
Voor 2021 bedroeg deze subsidie € 8.494,95 . Daarnaast ontvangen we ook en toelage voor gasconvectoren van € 1.750 en een personeelssubsidie voor schuldbemiddeling van € 155.825,46 (bedrag 2021).
Door de energiecrisis zullen we via het energiefonds voor 2022 extra middelen krijgen. De overheid voorziet immers een extra bedrag van 16 miljoen voor alle OCMW's waarvan voor Lievegem al een eerste schijf van € 7.266,02 werd ontvangen.
Om een gelijke verdeling van de middelen over de inwoners met energieschulden te kunnen bekomen, het luik preventieve maatregelen beter bekend te maken en de hiervoor beschikbare middelen aan te wenden, wordt voorgesteld om een reglement goed te keuren.
Voor het toekennen van steun op basis van het vooropgestelde reglement is het benodigde krediet beschikbaar onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-WELZYN/0900-00/6481050/OCMW/VB/IP-GEEN.
De toelagen vanuit het Energiefonds worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-WELZYN/0900-00/7408999/OCMW/VB/IP-GEEN.
REGLEMENT FINANCIELE TUSSENKOMST UIT HET ENERGIEFONDS
Doelstelling
De OCMW’s kregen bij wet van 4 september 2002 de opdracht om begeleiding en financiële steunverlening te geven aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering.
Deze wet voorzag in de mogelijkheid om een energiefonds op te richten dat openbare dienstverplichtingen deels of volledig kan financieren.
De dienstverlening van de OCMW’s aan cliënten, die moeilijkheden ondervinden bij het betalen van hun (energie)facturen, maakt deel uit van die openbare dienstverplichtingen.
De meest kwetsbaren hebben het vaak moeilijk om de hoge energiekosten te betalen.
De overheid voorziet middelen ter financiering van deze wettelijke opdracht van de OCMW’s.
Naast een financiële compensatie, wil het OCMW ook inzetten op een preventief sociaal energiebeleid: cliënten informeren over mogelijke energiebesparing in hun huishouden o.a. onder de vorm van een energiescan en de aankoop van energiezuinige toestellen.
Juridisch kader
Doelgroep
Inwoners van Lievegem komen in aanmerking voor een financiële tussenkomst in het kader van het energiefonds indien ze voldoen aan één van de volgende voorwaarden:
Naast de mogelijkheid om zelf een aanvraag in te dienen, kunnen ook andere instanties aanvragers verwijzen (bijvoorbeeld lokale adviescommissie, geïntegreerd breed onthaal …)
Bijkomende voorwaarden:
Volgende aanvragers komen niet in aanmerking voor een financiële tussenkomst:
Financiële tussenkomst
De middelen van het energiefonds moeten aangewend worden voor:
A. Een tegemoetkoming inzake de aanzuivering van niet-betaalde facturen
Het OCMW krijgt de mogelijkheid om een deel of het geheel van een schuld te betalen om de aanvrager in staat te stellen op een nieuwe of meer haalbare basis te beginnen. Onder die niet-betaalde rekeningen kunnen zowel gas- , elektriciteits- en waterfacturen vallen.
Categorieën en bedragen
1. Aanvragers met een budgetmeter/prepaidmeter elektriciteit en zonder het sociaal tarief voor elektriciteit
2. Aanvragers met maatschappelijke dienstverlening zonder budgetmeter/prepaidmeter elektriciteit en zonder sociaal tarief voor gas en/of elektriciteit
3. Aanvragers (met of zonder recht op sociaal tarief) die hun (energie)factuur niet kunnen betalen of hun budgetmeter/prepaidmeter niet kunnen opladen
De cliënt kan meerdere aanvragen zoals bedoeld in punt 1 tot 3 doen maar steeds met een maximumbedrag van € 500 per gezin per kalenderjaar.
B. Maatregelen in het kader van een preventief sociaal energiebeleid
Naast deze individuele financiële aanpak biedt de wet ook de mogelijkheid om op een preventieve manier te vermijden dat kosten voor energie blijven oplopen.
Gepersonaliseerde energiediagnose
De aanvrager van een financiële tussenkomst engageert zich ook om een energiescan (of opvolgscan) te laten uitvoeren in zijn woning. De scan wordt uitgevoerd door Woonwijzer Meetjesland vzw. De maatschappelijk werker doet een V-test (indien de aanvrager geen klant is bij de sociale leverancier omwille van achterstallige betalingen en/of geen sociaal tarief heeft) en geeft gericht advies bij de keuze van een energieleverancier.
Energiezuinige aankopen
Aanvragers die energiezuinige aankopen willen doen maar hiervoor niet beschikken over de nodige financiële middelen, kunnen hiervoor een individuele steun aanvragen bij het OCMW.
De maatschappelijk werker bekijkt samen met de aanvrager de mogelijkheden voor korting via de netbeheerder en/of voert een sociaal onderzoek waarin het recht op een individuele steun onderzocht wordt.
Volgende niet-limitatieve lijst komt in aanmerking voor een tussenkomst via het energiefonds:
Indien de aanvrager recht heeft op de korting van de netbeheerder wordt deze afgetrokken van het aankoopbedrag waarvoor steun wordt gevraagd.
Het maximumbedrag van deze tussenkomst is € 500 per gezin per jaar en kan gecumuleerd worden met de financiële tussenkomst uit punt A.
Gasconvector
De wijziging ingevoerd door het besluit van 30 januari 2019 voorziet de vervanging van een verwarmingssysteem op elektriciteit of kolen door een gasverwarmingssysteem met hoog rendement.
Deze aanpassing legt de nadruk op het feit dat het OCMW voor de begunstigde een energiealternatief in overweging neemt dat een reële invloed heeft op het energieverbruik en dat in overeenstemming is met het streven naar energieduurzaamheid.
In het kader van de maatregel kan het OCMW steun verlenen voor een maximumbedrag van € 2.000 per woning.
De kosten die voortvloeien uit de installatie kunnen worden ten laste genomen in het kader van deze maatregel of kunnen worden ingevoerd in het kader van het deel dat in artikel 6 voorbehouden is voor preventieve maatregelen.
Het reglement wordt bekend gemaakt via de gemeentelijke website, aan team welzijn en team financiën.
Enig artikel
De Raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement financiële tussenkomst uit het Energiefonds vast. Dit reglement treedt in werking op 1 april 2022.