De voorzitter opent de zitting op 20/03/2025 om 21:53.
Ann Boterdaele, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 februari 2025 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, artikel 32 en 33
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de van de raad van maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad van maatschappelijk welzijn.
Elk lid bvan de raad van maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad van maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/Y38-W5gh3zw.
De raad van maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raad van maatschappelijk welzijn van 20 februari 2025 goed.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78 betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 september 2019 tot vaststelling van het reglement dienstenchequeonderneming Lievegem
Besluit van het vast bureau van 25 februari 2024 tot principiële goedkeuring van het reglement dienstenchequeonderneming Lievegem
De dienstencheque-onderneming van OCMW Lievegem richt zich naar ouderen (65+) en mensen met een beperking of ernstige ziekte.
De betaalbaarheid van deze dienstverlening komt steeds meer in het gedrang. De subsidies die wij krijgen per cheque volstaan niet om de loonkost van de poetsmedewerkers te betalen, laat staan ook de kost voor coördinatie en administratieve ondersteuning van deze dienst te betalen.
Veel dienstenchequeondernemingen vragen daarom een administratieve kost bovenop de dienstencheque aan hun klanten.
In overleg met de schepen en na principieel akkoord van het vast bureau van 25 februari 2025 wordt voorgesteld om 1 euro per uur administratieve kost aan te rekenen. Op die manier staat de administratieve kost in verhouding tot de geboden hulp. Wie wekelijks hulp krijgt zal dus ongeveer het dubbel betalen van wie tweewekelijks hulp krijgt. Wanneer een poetsvrouw langere tijd afwezig is en we de dienstverlening noodgedwongen moeten onderbreken, dan betaalt de gebruiker geen administratieve kost.
Voor de invoering van de administratieve kost is het noodzakelijk om het reglement aan te passen.
Er werden naast de invoering van de administratieve kost ook een aantal andere kleine aanpassingen gedaan. Dit o.a. op vraag van inspectie 'welzijn op het werk' waar de nadruk werd gelegd op veilig poetsmateriaal en een veilige werkomgeving.
De administratieve kost van 1 euro per dienstencheque zal worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-WELZYN/0948-00/7479999/OCMW/VB/IP-GEEN (Overige diverse operationele opbrengsten).
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het nieuw reglement voor de dienstenchequeonderneming Lievegem vast.
Artikel 2
Dit reglement treedt in voege op 1 april 2025.
Artikel 3
Het reglement dienstenchequeonderneming Lievegem dat werd vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 september 2019 wordt opgeheven op 31 maart 2025.
Kim Martens, burgemeester
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
- artikel 34-2° over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen
- artikel 41 tweede lid, 4° over het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen
- artikel 217 t.e.m. 220 over de organisatiebeheersing
- artikel 475 en 484 over de welzijnsvereniging
Het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 20 november 2019 over Audio, vereniging van publiek recht - interne auditcharter en oprichting plaatselijk auditcomité: goedkeuring
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 over intern auditcomité - wijziging samenstelling: goedkeuring
Artikel 10 van de statuten van de welzijnsvereniging Audio waarin wordt voorzien dat elke deelgenoot één vertegenwoordiger heeft in de Algemene Vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 over vereniging van publiek recht Welzijnsvereniging Audio - vertegenwoordigers: aanduiding
Audio
Lokaal bestuur Lievegem wil voldoen aan de vereiste van een deugdelijk bestuur en wil op continue wijze de dienstverlening versterken door het uitbouwen van een performante en efficiënte organisatie, met voldoende sterke beheerscontrole. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en lokaal bestuur Lievegem laten de risico's bepalen door Audio, een welzijnsvereniging (vereniging van publiek recht) onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet over het lokaal bestuur.
De vereniging Audio beschikt over belangrijke ervaring en expertise voor het uitvoeren van professionele interne audits en adviesverlening met het oog op het ontwikkelen van een organisatiebeheersingssysteem, speciaal bij lokale besturen (steden, gemeenten, OCMW's en verwante publieke entiteiten zoals hulpverleningszones, lokale publieke ziekenhuizen, ...). De focus van de vereniging ligt op het uitvoeren van interne audits die de verschillende processen (ondersteunend, kernproces of managementproces) beogen die een lokaal bestuur beheert. De vereniging verstrekt, in hetzelfde domein, eveneens advies en voert ook specifieke controles uit. De aanbevelingen en verbetervoorstellen die voortvloeien uit de audits zijn een instrument om de werking en de organisatiebeheersing (sturing en controle) te verbeteren.
De toetreding tot de vereniging Audio draagt ertoe bij dat het lokaal bestuur de bepalingen van het decreet lokaal bestuur over organisatiebeheersing planmatig vorm geeft. Audio is een welzijnsvereniging of een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet over het lokaal bestuur. Dit impliceert dat rechtspersonen die geen winstoogmerk hebben kunnen toetreden tot een welzijnsvereniging.
De vereniging Audio werkt uitsluitend voor vennoten-leden, waardoor vennoten-leden zich rechtstreeks tot de vereniging kunnen wenden. Dit laat een soepele besluitvorming toe waardoor er een gunstige btw-regeling van toepassing is en waardoor het uitschrijven van overheidsopdrachten niet vereist is.
De toetreding tot Audio biedt volgende meerwaarde: analyses en aanbevelingen met direct nut, mogelijkheid tot ondersteuning bij de uitwerking van verbeteracties, sterke sectorspecifieke kennis, uitwisseling van goede praktijken, tips & tricks en een klantgerichte werking met hoge service-normen.
Bart De Pauw, Procesbeheerder - auditor bij Audio, meldt via mail van 29 november 2024 dat een beslissing van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn noodzakelijk is voor o.a. de vernieuwing van het interne auditcomité en het aangepast auditcharter.
Het auditcomité
De raad bepaalt de samenstelling van het interne auditcomité tegen uiterlijk midden maart 2025.
Artikel 3 van het auditcharter Audio :
Elk deelnemend bestuur of lid richt een auditcomité op. Het auditcomité functioneert als een onafhankelijk toezichtorgaan. De raad stelt het auditcomité samen. De auditcomités bepalen in hun eigen reglement welke waarborgen zij nemen om onafhankelijk en effectief te kunnen functioneren. In lijn met de goede praktijken omtrent deugdelijk bestuur, beveelt Audio aan dat het auditcomité evenwichtig is samengesteld en het over de benodigde onafhankelijkheid, competenties, kennis, ervaring en vermogen beschikt om zijn taken effectief uit te voeren. De voorzitter van het auditcomité kan steeds personen uitnodigen die wegens hun expertise en competenties een bijdrage kunnen leveren aan de werking van het comité.
Het auditcomité formaliseert haar werking in een eigen huishoudelijk reglement dat de waarborgen vastlegt om onafhankelijk en effectief te kunnen functioneren.
Artikel 3 van het huishoudelijk reglement auditcomité:
Om de onafhankelijke werking van het auditcomité te verhogen, beveelt Audio aan dat het auditcomité “onafhankelijke” leden heeft die niet actief zijn in het dagelijks beheer en beleid van het lokaal bestuur. Dit kunnen dus raadsleden zijn zonder specifiek mandaat (m.a.w. niet de burgemeester, schepenen en de voorzitter BCSD), of bv. algemeen of financieel directeurs van een ander lokaal bestuur of leden die echt uit een andere context komen maar die vanuit hun expertise en ervaring een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de debatten binnen het auditcomité. Deze externe blik draagt er toe bij dat bepaalde zaken vanuit een andere invalshoek worden bekeken. De externe experten op het vlak van interne audit worden aangeduid door de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn of raad van bestuur, op voorstel van het intern auditcomité. De voorzitter van het intern auditcomité kan steeds personen uitnodigen die wegens hun expertise en competenties een bijdrage kunnen leveren aan de werking van het comité. Dit kunnen eveneens medewerkers van de organisatie zijn.
De burgemeester, algemeen directeur en financieel directeur vervullen een adviserende rol voor het auditcomité en nemen bij voorkeur deel aan de vergadering als permanent genodigde.
Audio beveelt ook aan dat het aantal leden van een auditcomité wordt beperkt (bv. tot maximum 8) zodat dit de discussies ten gronde bevordert.
Werking intern auditcomité
Het auditcomité heeft als opdracht de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of de gelijkwaardige organen van het lid en de organisatie van het lid in het algemeen bij te staan in de uitvoering van de verantwoordelijkheid voor het bevorderen van goed (deugdzaam) bestuur en een adequaat risicobeheer. Dit houdt onder meer het toezicht op de onafhankelijkheid en de prestaties van Audio in alsook de opvolging dat de aanbevelingen van de interne audit tot voldoende bijsturing leiden, zodat het organisatiebeheer voldoende sterk wordt uitgebouwd.
Concreet betekent dit dat een auditcomité
Idealiter bespreekt het auditcomité systematisch volgende onderwerpen:
Het auditcomité bepaalt ook de wijze hoe het geïnformeerd wenst te worden en met welke frequentie.
Audio adviseert dat het intern auditcomité om de drie jaar een zelfevaluatie uitvoert op zijn werking.
Het intern auditcomité komt minimaal halfjaarlijks samen. Een hogere frequentie kan aangewezen zijn naar aanleiding van auditopdrachten of vragen.
Het aangepast auditcharter moet aansluitend hieraan goedgekeurd worden. (ontwerp met toelichting als bijlage)
Het huishoudelijk reglement regelt de werking van het interne auditcomité en moet aansluitend hieraan goedgekeurd worden. (ontwerp met toelichting als bijlage)
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepaste interne auditcharter, dat is voorgelegd door de vereniging van publiek recht Audio, goed.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenstelling van het interne auditcomité goed.
Het auditcomité bestaat uit:
- de burgemeester (adviserende rol) - permanent lid
- de algemeen directeur (adviserende rol) - permanent lid
- de financieel directeur (adviserende rol) - permanent lid
- de directeur interne organisatie
- de deskundige organisatiebeheersing (administratieve voorbereiding en secretariaat)
- de deskundige strategische projecten / teamleider SSC
- Afgevaardigde cd&vplus-fractie: Quinten Van De Walle
- Plaatsvervanger cd&vplus-fractie: Thibo Ryckaert
- Afgevaardigde N-VA-fractie: Didier Garré
- Plaatsvervanger N-VA-fractie: Charline Schatteman
- Afgevaardigde Vooruit-fractie: Patrick Dossche
- Plaatsvervanger Vooruit-fractie: Kristof Creël
- Afgevaardigde Vrij- en lokaal Lievegem-fractie: Geert Van Renterghem
- Plaatsvervanger Vrij- en lokaal Lievegem-fractie: Vincent Laroy
- Afgevaardigde Groen-fractie: Hans Nauwynck
- Afgevaardigde Vlaams Belang-fractie: Peter Van Arnhem
- Plaatsvervanger Vlaams Belang-fractie: Philippe Lorez
Het interne auditcomité kan naargelang het behandelde thema of onderwerp uitgebreid worden met andere personeelsleden met expertise ter zake.
- de directeur burger en welzijn
- de directeur vrije tijd
- de directeur infrastructuur en omgeving
- de directeur onderwijs
- de coördinator onthaal
- andere personeelsleden met expertise ter zake
- Externe experten op het vlak van interne audit (op voorstel van het interne auditcomité) bv. algemeen of financieel directeurs van andere gemeenten of leden die uit een andere context komen die vanuit hun expertise en ervaring een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de debatten binnen het interne auditcomité.
Artikel 3
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het huishoudelijk reglement van het intern auditcomité goed.
Artikel 4
De raad van maatschappelijk welzijn heft het artikel 1 en 2 van het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 20 november 2019 over Audio, vereniging van publiek recht - interne auditcharter en oprichting plaatselijk auditcomité op.
Jurgen Blomme, schepen
Wet van 28 april 2003 over de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, hier verder genoemd WAP
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 34-2° en 78
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2022 over de tweede pensioenpijler contractuelen meer bepaald de toetreding tot OFP Prolocus
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De raad voor maatschappelijk welzijn van Lievegem is op 22 april 2022 toegetreden tot het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Statuten van Prolocus, artikel 15 zegt dat de algemene vergadering is samengesteld uit alle leden Groep Provant en alle leden Groep VVSG.
Er moet voor de gemeente en het OCMW een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden.
De vertegenwoordigers worden voor de duur van legislatuur aangeduid.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van het ocmw in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming
Over de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus (geheime stemming):
Gunther Batsleer 19 stemmen, Kristof Creël 6 stemmen, Daan Blomme 1 stem,Peter Van Arnhem 1 stem, 0 stemmen onthouden.
Gunther Batsleer bekomt de meerderheid van de stemmen
Over de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus (geheime stemming):
Ann Boterdaele 18 stemmen, Patrick Dossche 7 stemmen, Jurgen Blomme 1 stem, Peter Van Arnhem 1 stem , 0 stemmen onthouden.
Ann Boterdaele bekomt de meerderheid van de stemmen
Batsleer Gunter 19 stemmen voor, Creël Kristof 6 stemmen voor, Blomme Daan 1 stem voor, Van Arnhem Peter 1 stem voor, Blomme Jurgen 0 stemmen voor, Boterdaele Ann 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Graeve Hilde 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Muynck Wouter 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Delbeke Ann 0 stemmen voor, Dossche Patrick 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Laroy Vincent 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Maenhout Tim 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Nauwynck Hans 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Acker Jeroen 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Boterdaele Ann 18 stemmen voor, Dossche Patrick 7 stemmen voor, Blomme Jurgen 1 stem voor, Van Arnhem Peter 1 stem voor, Batsleer Gunther 0 stemmen voor, Blomme Daan 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, Creël Kristof 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Graeve Hilde 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Muynck Wouter 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Delbeke Ann 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Laroy Vincent 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Maenhout Tim 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Nauwynck Hans 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Acker Jeroen 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Gunther Batsleer, Daalmstraat 21, 9930 Lievegem (gunther.batsleer@lievegem.be), aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Ann Boterdaele, raadslid, Arisdonk 141 A, 9950 Lievegem (Ann.Boterdaele@lievegem.be), aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Artikel 3
Deze aanduiding is geldig voor de duur van de legislatuur 2024-2030.
Namens OCMW-raad,
Kenneth Pauwels
algemeen directeur
Ann Boterdaele
voorzitter