Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78 betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 september 2019 tot vaststelling van het reglement dienstenchequeonderneming Lievegem
Besluit van het vast bureau van 25 februari 2024 tot principiële goedkeuring van het reglement dienstenchequeonderneming Lievegem
De dienstencheque-onderneming van OCMW Lievegem richt zich naar ouderen (65+) en mensen met een beperking of ernstige ziekte.
De betaalbaarheid van deze dienstverlening komt steeds meer in het gedrang. De subsidies die wij krijgen per cheque volstaan niet om de loonkost van de poetsmedewerkers te betalen, laat staan ook de kost voor coördinatie en administratieve ondersteuning van deze dienst te betalen.
Veel dienstenchequeondernemingen vragen daarom een administratieve kost bovenop de dienstencheque aan hun klanten.
In overleg met de schepen en na principieel akkoord van het vast bureau van 25 februari 2025 wordt voorgesteld om 1 euro per uur administratieve kost aan te rekenen. Op die manier staat de administratieve kost in verhouding tot de geboden hulp. Wie wekelijks hulp krijgt zal dus ongeveer het dubbel betalen van wie tweewekelijks hulp krijgt. Wanneer een poetsvrouw langere tijd afwezig is en we de dienstverlening noodgedwongen moeten onderbreken, dan betaalt de gebruiker geen administratieve kost.
Voor de invoering van de administratieve kost is het noodzakelijk om het reglement aan te passen.
Er werden naast de invoering van de administratieve kost ook een aantal andere kleine aanpassingen gedaan. Dit o.a. op vraag van inspectie 'welzijn op het werk' waar de nadruk werd gelegd op veilig poetsmateriaal en een veilige werkomgeving.
De administratieve kost van 1 euro per dienstencheque zal worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-WELZYN/0948-00/7479999/OCMW/VB/IP-GEEN (Overige diverse operationele opbrengsten).
REGLEMENT DIENSTENCHEQUEONDERNEMING (DCO) LIEVEGEM
1. Doel van DCO LIEVEGEMHet doel van de DCO is de kwaliteit van de leefomgeving van de inwoners van Lievegem te verbeteren door bijstand te verlenen onder de vorm van het schoonmaken van de woning.
Dit voor mensen die om uiteenlopende redenen (leeftijd, ziekte, beperking…) zelf niet kunnen instaan voor het onderhoud van hun woning.
2. Doelgroep
Algemeen:
De poetsvrouw/de poetsman staat in voor het gewone onderhoud van de bewoonde delen van de woning en occasionele strijk. Ander huishoudelijk werk zoals boodschappen of “de grote schoonmaak”, behoren niet tot het takenpakket van de poetshulp.
Een afwijking hiervan kan gemaakt worden mits goedkeuring van de verantwoordelijke van de poetsdienst.
Indien blijkt dat de DCO niet kan ingaan op de vraag van de klant, wordt deze doorverwezen naar andere thuiszorgdiensten of een klusjesdienst.
Taken die tot het gewone onderhoud van de woning behoren :
Taken die niet toegelaten zijn:
Poetshulp kan wekelijks of veertiendaags aangevraagd worden met een maximum van 4 uur per week.
Bij ziekte of verlof van de poetsvrouw of poetsman kan vervanging worden aangevraagd. Er is echter geen garantie dat er hulp kan geboden worden.
5. AanvraagprocedureDeze overeenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur voor zolang de subsidie loopt.
Ze is door beide partijen opzegbaar mits een aangetekend schrijven of afgifte tegen ontvangstbewijs en het respecteren van een minimale opzegtermijn van 1 maand ingaand op datum van de aangetekende zending of datum van het ontvangstbewijs.
Deze overeenkomst wordt automatisch als beëindigd beschouwd als één van de contracterende partijen één van de voorziene contractuele verplichtingen niet nakomt en zulks per (aangetekend) schrijven meldt aan de andere partij, of indien de erkende onderneming haar erkenning verliest
6. Kostprijs
De poetshulp wordt betaald via dienstencheques. Per gepresteerd uur wordt er één dienstencheque aangerekend. Deze kunnen aangekocht worden bij Pluxee aan 10,00 euro (1) per cheque en met een minimum van 10 stuks per aankoop.
(1) Prijzen geldig vanaf 01/01/2025 – de prijzen worden aangepast telkens de bestaande regelgeving betreffende de kostprijs van de dienstencheques wijzigt.
Het OCMW geeft de voorkeur aan het gebruik van elektronische dienstencheques. Dit is veiliger, eenvoudiger en sneller.
Vanaf 1 juli 2025 kunnen er geen papieren dienstencheques meer aangekocht worden en zullen alle nieuwe bestellingen van dienstencheques elektronisch zijn.
De klant staat zelf in voor de bestelling en betaling van de dienstencheques.
Indien de klant het nalaat om tijdig dienstencheques te bestellen kan na verwittiging per brief de hulp worden stopgezet.
Vanaf 1 april 2025 wordt een omkaderingsvergoeding (administratieve kost) aangerekend van 1,00 euro per gepresteerd uur. Dit gebeurt door een 3-maandelijkse facturatie en kan betaald worden via overschrijving of domiciliëring.
Deze retributie is hoofdelijk verschuldigd door de gebruiker. De retributie is verschuldigd binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Betwistingen van de factuur dienen te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het vast bureau.
7. Gebruik van gereedschappen en producten
De klant moet aan de poetsvrouw of poetsman de nodige materialen (borstel, dweil, trekker, emmer, zeemlap, stofvod, stofzuiger, veilige trapladder…) en producten (zeep, detergent...) ter beschikking stellen voor het onderhoud van de woning.
Het materiaal moet in goede staat en ergonomisch verantwoord zijn en de producten moeten in de originele verpakking zitten voorzien van een leesbare gebruiksaanwijzing. Dit is belangrijk voor de veiligheid van het poetspersoneel.
Bij de opstart zal elke gebruiker samen met de ondertekende gebruikersovereenkomst een folder ontvangen met tips rond de ergonomie en veiligheid van poetsmateriaal en -producten.
8. Verplichtingen van de klant
9. Verplichtingen van de poetsvrouw of poetsman en de DCO
10. Aansprakelijkheid
Arbeidsongevallen : De poetsvrouw / poetsman is verzekerd voor ongevallen die zich voordoen op de weg van en naar het werk en voor ongevallen die zich voordoen tijdens de beroepsactiviteit.
Burgerlijke aansprakelijkheid: De dienst is ook verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid wanneer de poetshulp tijdens het uitoefenen van de taken iets beschadigt. De klant moet dan onmiddellijk de dienst verwittigen. De beschadigde goederen moeten in voorkomend geval bewaard worden tot de afhandeling van het schadedossier. De beoordeling en vergoeding gebeurt door de verzekeringsmaatschappij. Bovendien houdt zij rekening met slijtagekosten.
Het OCMW zorgt ervoor dat de poetsvrouw / poetsman verzekerd is voor lichamelijke letsels die haar of hem overkomen op het werk. Het gebruik van de wagen tijdens de werkuren is niet toegelaten gezien de verzekering dit niet dekt.
Het reglement wordt met de nieuwe gebruikersovereenkomst (een overeenkomst tussen DCO en klant) bezorgd aan alle klanten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het nieuw reglement voor de dienstenchequeonderneming Lievegem vast.
Artikel 2
Dit reglement treedt in voege op 1 april 2025.
Artikel 3
Het reglement dienstenchequeonderneming Lievegem dat werd vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 september 2019 wordt opgeheven op 31 maart 2025.