Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 29/03/2023 - 20:00 Grote vergaderzaal, Kasteeldreef 72 te 9920 Lievegem
Aanwezig: Nicholas Spinel, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Schepenen
Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Raadsleden
Eddy De Mits, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 29/03/2023 om 20:02.

Raadslid Wout Bonroy vervoegt de raad bij de behandeling van agendapunt 3.
Raadslid Christophe Huysman vervoegt de raad bij de behandeling van agendapunt 10.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Wout Bonroy, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
      Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/d04Y2nlu548

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 22 februari 2023 goed.

    • Lijst met nominatieve subsidies 2022 en 2023 - aanpassing - werkingsbijdrage beheersorgaan bibliotheek en verhoging werkingsbijdrage beheersorgaan socio-culturele infrastructuur : goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Wout Bonroy, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Jeroen Van Acker, schepen

      Regelgeving

      Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 over de goedkeuring van de lijst van de gemeentelijke nominatieve subsidie 2022 en 2023

      Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2023 over de goedkeuring van de lijst met nominatieve subsidies 2022 en 2023 - toekenning verhoging en schrapping

      Feiten en motivering

      Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de gemeenteraad.

      De lijst met nominatieve subsidies 2022 en 2023 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 21 december 2022.

      Voor het beheersorgaan bibliotheek werd bij de opmaak van de meerjarenplanaanpassing geen werkingsbijdrage gevraagd en dus ook niet goedgekeurd.

      Het voorstel is om aan het beheersorgaan bibliotheek een werkingsbijdrage van 400 euro toe te kennen.

      Voor het beheersorgaan van de socio-culturele infrastructuur werd een werkingsbijdrage van 200 euro goedgekeurd. Het voorstel is om dit te verhogen naar 400 euro.

      Op deze manier krijgen zij dezelfde werkingsbijdrage als de cultuurraad en de meeste andere adviesraden.

      Financiële impact

      De uitgave voor de werkingsbijdrage van 400 euro voor het beheersorgaan bibliotheek en zal geboekt worden op jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0703-00/6499999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      De uitgave voor de verhoging van de werkingsbijdrage Voor het beheersorgaan van de socio-culturele infrastructuur van 200 naar 400 euro zal geboekt worden op jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0709-00/6499999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Via een interne kredietverschuivingen werd het bedrag van 400 euro verplaatst van jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0709-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN naar jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0703-00/6499999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en het bedrag van 200 euro van jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0709-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN naar jaarbudgetrekening 2023/GBB-CULT/0709-00/6499999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN zodat er voldoende kredieten beschikbaar zijn.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt de werkingsbijdrage van 400 euro voor het beheersorgaan bibliotheek goed.

      Artikel 2

      De gemeenteraad keurt de verhoging van de werkingsbijdrage voor het beheersorgaan van de socio-culturele infrastructuur van 200 naar 400 euro goed.

    • Subsidiereglement voor cultuurfestivals in Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Jeroen Van Acker, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 : De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2022 over de principiële goedkeuring van het subsidiereglement voor cultuurfestivals in Lievegem

      Feiten en motivering

      In het gemeentelijk meerjarenplan werd "actie 395" opgenomen: het voorzien van subsidies voor evenementen met een grote uitstraling voor Lievegem.

      Cultuurfestivals zijn grootschalige evenementen op het vlak van bezoekersaantallen, duur en / of programmatie. Zij werden in de ‘oude deelkernen’ gesubsidieerd, hetzij nominatief, hetzij via projectsubsidie of een ander subsidiekanaal. Cultuurfestivals zorgen voor uitstraling binnen en buiten de gemeentegrenzen en hebben dus een duidelijke meerwaarde voor een gemeente.

      Binnen de huidige subsidiekanalen in Lievegem is deze mogelijkheid nog niet opgenomen. Organisatoren van cultuurfestivals kunnen momenteel hun inspanning om een cultuurfestival over meerdere dagen of met een grootschalig programma niet of niet voldoende honoreren via subsidies (ze krijgen bv. slechts 1 punt voor een volledig festival).

      In bijgevoegd subsidiereglement worden cultuurfestivals ingedeeld in 2 categorieën:
      • Grootschalige cultuurfestivals, met een publieksbereik van +700 bezoekers/dag
      • Kleinschaliger cultuurfestivals, met een publieksbereik van -700 bezoekers/dag
      Zij kunnen, indien voldaan aan de voorwaarden opgesteld in het ontwerpreglement, een jaarlijkse subsidie ontvangen van resp. 2000 euro of 500 euro.

      Zowel particulieren als verenigingen en organisaties kunnen een aanvraagdossier indienen. Deze subsidie is combineerbaar met de basissubsidie van 400 euro indien de organisator erkend is als socio-culturele vereniging, maar niet met de overige beschikbare subsidies specifiek voor activiteiten en evenementen (plussubsidie vernieuwende culturele projecten, subsidie wilde ideeën, ...). Immers, de organisator kan als erkende vereniging meer activiteiten organiseren dan het gesubsidieerde cultuurfestival en kan hiervoor niet afgesneden worden van de beschikbare subsidiekanalen.

      Het subsidiereglement voor de cultuurfestivals in Lievegem werd voor advies voorgelegd aan de algemene vergadering van de cultuurraad. Zij volgden het positieve advies van het bestuur van de cultuurraad en gaven via mailstemming positief advies op 1 februari 2023.

      Financiële impact

      Voor de uitvoer van dit reglement is er in het meerjarenplan 2020-2025 vanaf 2022 jaarlijks een bedrag voorzien van 10.000 euro onder jaarbudgetrekening xxxx/ACT-395/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Subsidies voor evenementen met uitstraling voor de gemeente (festivals in Lievegem).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad stelt het subsidiereglement voor cultuurfestivals in Lievegem vast.

      Artikel 2

      Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2023.

    • Reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen - aanpassing: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Jeroen Van Acker, schepen

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23° bevoegdheid gemeenteraad en artikel 56 waarbij het college van burgemeester en schepenen de beslissingen van de gemeenteraad voorbereidt

      Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006 en van 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017, artikelen 8 tot en met 10

      Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, artikelen 8 tot en met 24

      Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2022 over de principiële goedkeuring van de aanpassen van het kermisreglement

      Feiten en motivering

      Aanpassing termijn opbouw Gemeentekermis Lovendegem.

      Het huidig reglement geeft aan dat de kermis in Lovendegem opgebouwd kan worden vanaf de woensdag voor aanvang van de kermis.
      Dit wordt gewijzigd naar dinsdag. Dit op vraag van de foorkramers die van de ene kermis naar de andere doorrijden.
      Op deze manier kan men de attracties reeds op dinsdag afzetten om dan daags nadien op woensdag te starten met de opbouw.


      Toevoeging passage waarin men stelt dat het college een afwijking op het aantal dagen kermis kan toestaan in geval van een feestdag.

      Bijvoorbeeld Lovendegem kermis is steeds van vrijdag tot en met maandag.
      Dit jaar valt een feestdag op dinsdag en het feestcomité wenst deze dag te gebruiken als extra dag voor de kermis.


      Toevoeging organisatie kinderuurtje en voorwaarden.

      In Zomergem wordt een kinderuurtje georganiseerd waarbij Zomergemse schoolkinderen een kermiskaart ontvangen via de Zomergemse scholen.
      Op deze manier kunnen zij genieten van een gratis beurt of korting op de kermis.

      Zowel Lovendegem als Waarschoot wensen de invoering van een kinderuurtje met kermiskaart via de gemeente.
      Dit om alle kinderen van Lievegem dezelfde kans te geven om te genieten van een kinderuurtje tijdens de kermis in hun deelgemeenten.

      In beide deelgemeenten werd door het feestcomité reeds een kinderuurtje georganiseerd. Maar elk op zijn manier.
      Men wil nu dezelfde werkwijze hanteren als in Zomergem.

      Voorstel van aanpassing vind je als bijlage.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad stelt het aangepast reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen vast.

      Artikel 2

      Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2023.

    • Patrimonium – Verwerving Krakeelhoek 8 - machtiging college tot bieden: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
      Besluit van het college van 14 maart 2023 over de goedkeuring van het schattingsverslag van Krakeelhoek 8

      Feiten en motivering

      De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
      Het gemeenschapsonderwijs GO! stelt binnenkort het onroerend goed in de Krakeelhoek 8 te koop. Deze verkoop wordt online al aangekondigd op de website van GO! (zie bijlage). De verkoop gebeurt uit de hand bij opbod via de dienst Vastgoedtransacties.
      Het college stelt voor om dit onroerend goed te vererven om reden van openbaar nut.
      Dit onroerend goed is gekadastreerd als jeugdheem, afdeling 4, sectie C, nummer 1391C, met een totale oppervlakte volgens kadaster van 2.464 m² en paalt aan de gemeenteweg Krakeelhoek. Dit perceel heeft een breedte aan de openbare weg van ca. 19 m en heeft een diepte van ca. 79 m.
      Op het perceel staan de voormalige scoutslokalen. Het perceel is momenteel als paardenweide in gebruik.

      Het perceel is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg Centrum Waarschoot, laatst gewijzigd en goedgekeurd op 8 juli 2004. Overeenkomstig het bestemmingsplan is het perceel ingekleurd als strook voor openbare bestemming en gebouwen. Deze zone is bestemd voor voorzieningen met een openbaar karakter en daarmee gelijkgestelde inrichtingen. Hun uitzicht en inplanting moet in harmonie zijn met de omgeving.

      De erkend schatter-expert Danny Demoor maakte in opdracht van het college het schattingsverslag van 6 maart 2023 op (zie bijlage).
      Hierin is volgende algemene beoordeling opgenomen:
      "Het betreft een perceel grond gelegen in het centrum van Waarschoot met enkele lokalen van de jeugdbeweging. Het perceel is thans niet meer in gebruik door de jeugdbeweging en wordt als weide gebruikt.
      De grond kan beschouwd worden als bouwgrond indien de invulling van de opgerichte gebouwen in overeenstemming is met de bestemming van het bijzonder plan van aanleg Centrum Waarschoot, hetgeen een verfijning is van het Gewestplan. Het perceel ligt in een zone voor openbare bestemming en gebouwen. In die zin is de huidige bestemming een sterke beperking voor de ontwikkeling van de grond en kan niet gewaardeerd worden als een volwaardige bouwgrond voor open bebouwing of projectgrond. In huidige situatie komt het perceel niet in aanmerking voor particuliere woningbouw, vanwege de strenge voorschriften overeenkomstig het BPA.
      De nodige voorzieningen zijn reeds aanwezig op het terrein, doch voor de realisatie van een (of meerdere) gebouw(en) dient rekening gehouden worden met een sloopkost van de reeds aanwezige opstallen."

      Deze aankoop is een strategische aankoop omdat deze gronden ingekleurd zijn als ruimte voor gemeenschapsvoorzieningen en omdat dit mogelijks naar de toekomst opportuniteiten kan geven voor de gemeente.

      Op basis van deze schatting wenst het college te bieden voor de aankoop van dit onroerend goed met als maximale waarde de verkoopswaarde bepaald in het schattingsverslag.
      Als deze koop aan de gemeente wordt toegewezen zal de aankoopakte ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

      Financiële impact

      Deze uitgave zal geboekt worden in het meerjarenplan op jaarbudgetrekening 2023/ACT-396/0680-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Aankoop en inrichten groene (speel)ruimte in de dorpskernen. Na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van interne kredietverschuiving 2023-11 zijn hiervoor voldoende kredieten beschikbaar.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel
      De gemeenteraad machtigt het college om te bieden voor de aankoop van het onroerend goed in de Krakeelhoek 8 te 9950 Lievegem, kadastraal gekend als vierde afdeling, sectie C, nr 1391C met een oppervlakte volgens het kadastraal plan van 2.464 m². Er mag maximaal geboden worden tot de verkoopswaarde bepaald in het schattingsverslag van 6 maart 2023, opgemaakt door schatter-expert Danny Demoor.

    • Projectvereniging Comeet (Cultuuroverleg Meetjesland) - indexatie op de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage voor de beleidsperiode 2020-2025: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Jeroen Van Acker, schepen

      Regelgeving

      Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 401 – 412

      Decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018

      Decreet Cultureel Erfgoed van 24 februari 2017

      De oprichtingsakte van de projectvereniging COMEET van 5 mei 2004

      Projectvereniging Comeet (Cultuuroverleg Meetjesland) - verlenging voor de beleidsperiode 2020-2025, vastgesteld op de gemeenteraad van 18 december 2019

      Regionale Cultuurdienst Comeet - brief rond indexering lidmaatschapsbijdrage - antwoordbrief: kennisname en goedkeuring, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2022

      Feiten en motivering

      De gemeente Lievegem is lid van de intergemeentelijke projectvereniging COMEET (Cultuuroverleg Meetjesland).

      De intergemeentelijke projectvereniging COMEET werd door 13 Meetjeslandse gemeenten opgericht op 5 mei 2004, met als opdracht ‘door overleg en samenwerking tussen de diverse culturele actoren in de regio meerwaarden te realiseren op het vlak van cultuur in de brede betekenis van het woord. De vereniging wil ook bijdragen tot een verdieping van de gezamenlijke culturele identiteit.’

      Op 18 december 2019 besliste de gemeente Lievegem om voor de beleidsperiode 2020-2025 verder aan te sluiten bij COMEET. Er werd beslist om de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage te betalen, echter zonder de gevraagde indexatie. Het College merkte op dat er hierrond geen afspraken gemaakt werden.

      Op 7 december 2022 stuurde COMEET een brief rond de indexering van de lidmaatschapsbijdrage. Het niet betalen van de indexatie op de jaarlijkse gemeentelijke cofinanciering is in strijd met de statuten van COMEET en plaatst de gemeente Lievegem in een uitzonderingspositie tegenover de overige aangesloten gemeentes. COMEET dringt aan op betaling van de openstaande bedragen (totaal van 4.573,53 euro voor 2021 en 2022) en wijst erop dat de lidorganisaties zich moeten conformeren aan de statuten van de projectorganisatie. De voorzitter en/of coördinator waren bereid tot een gesprek of overleg.  Dit overleg ging door op dinsdag 28 februari.

      Aansluitend op dit overleg met leden van de raad van bestuur en de coördinator van COMEET stelt het college van burgemeester en schepenen voor om de jaarlijkse indexatie op de lidmaatschapsbijdrage met terugwerkende kracht te betalen conform de goedgekeurde statuten van COMEET.

      Financiële impact

      Vanaf 2020 wordt een jaarlijks werkingsbijdrage à rato van 0,7 euro per inwoner voorzien in het meerjarenplan 2020 - 2025 onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-CULT/0709-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Voor 2023 wordt het krediet via interne kredietverschuiving verhoogd met het nog te betalen indexatiebedrag voor 2021 en 2022 en het extra te betalen bedrag voor 2023 voor een totaalbedrag van 9.816,76 euro. Vanaf 2024 wordt het krediet jaarlijks geïndexeerd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad verklaart zich akkoord om de indexatie van de lidmaatschapsbijdrage voor de projectvereniging COMEET (inclusief de werking van de Erfgoedcel Meetjesland)  te betalen tot het einde van de aansluitingsperiode (van 1 januari 2020 tem. 31 december 2025), met terugwerkende kracht, conform de statuten van COMEET.

       

    • Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) - aanpassing leden in de raad van bestuur: aanduiding

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Vincent Laroy, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2° en artikel 432
      Statuten van de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland
      Gemeenteraadsbesluiten van 30 januari 2019 en 29 april 2020 over de aanduiding van vertegenwoordigers van de algemene vergadering en van de raad van bestuur van de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland
      Gemeenteraadsbesluiten van 14 september 2022 over de kennisname van ontslag van Tony Vermeire als burgemeester en raadslid

      Feiten en motivering

      De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
      De gemeente Lievegem is lid van de opdrachthoudende vereniging IVM.
      Elke gemeente heeft recht op 1 effectieve en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger in de raad van bestuur.

      In de gemeenteraad van 29 april 2020 werden volgende vertegenwoordigers voor de raad van bestuur van IVM verkozen:
      Effectief: Tony Vermeire
      Plaatsvervangend : Vincent Laroy

      Ingevolge het ontslag van Tony Vermeire als burgemeester en raadslid is hij niet langer een lid van de raad van bestuur van IVM.

      Hierdoor moet de gemeenteraad een effectief en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van IVM aanduiden.

      De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.

      Gaat over tot geheime stemming:

      Over de aanduiding van een effectief vertegenwoordiger voor de raad van bestuur:
      Nik Braeckman bekomt 24 stemmen
      2 blanco stemmen
      Nik Braekman bekomt de meerderheid van de stemmen

      Over de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de raad van bestuur:
      Dirk De Poorter bekomt 18 stemmen
      Wouter De Muynck bekomt  6 stemmen
      1 blanco stem
      1 ongeldige stem
      Dirk De Poorter bekomt de meerderheid van de stemmen


      Besluit

      Artikel 1
      De gemeenteraad duidt Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16, aan als effectieve vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging IVM.

      Artikel 2
      De gemeenteraad duidt Dirk De Poorter, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Ronselekouter 11, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging IVM.

      Artikel 3
      Deze aanduiding is geldig voor de resterende de duur van de legislatuur 2019-2024.

    • Dienstverlenende vereniging Veneco - aanpassing vertegenwoordiger in de raad van bestuur: aanduiding

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2°, artikel 431 en 432
      Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2020 over het aanduiden van bestuurder in de raad van bestuur van Veneco
      Statuten van Veneco

      Feiten en motivering

      Volgens de verdeling van de voordrachtsrechten van Veneco heeft Lievegem :
      in 2019-2020 een mannelijke vertegenwoordiger in de raad van bestuur
      in 2021-2022 een mannelijke vertegenwoordiger als deskundige
      in 2023-2024 een mannelijke vertegenwoordiger in de raad van bestuur

      De gemeenteraad droeg Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, voor als kandidaat bestuurder voor de bestuursperiode lopende van 1 januari 2021 t.e.m. 31 maart 2021, als kandidaat-bestuurder voor de bestuursperiode lopende van 1 april 2023 t.e.m. 31 maart 2025 en als kandidaat-deskundige voorgesteld voor voordracht door de gemeente Destelbergen voor de bestuursperiode lopende van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2023.

      Schepen Vincent Laroy diende zijn ontslag in als bestuurder bij Veneco.

      De gemeente Lievegem moet dus een kandidaat-bestuurder voor de bestuursperiode lopende van 1 april 2023 t.e.m. 31 maart 2025 voordragen

      De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.

      Gaat over tot geheime stemming over de aanduiding van een bestuurslid in de raad van bestuur voor de bestuursperiode lopende van 1 april 2023 t.e.m. 31 maart 2025 :

      Marc Boterdaele bekomt 19 stemmen
      Wouter Ryckaert bekomt 7 stemmen
      Marc Boterdaele bekomt de meerheid van de stemmen

      Besluit

      Artikel 1
      De gemeenteraad draagt Marc Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Rapenburg 8, voor als kandidaat bestuurder voor de bestuursperiode lopende van 1 april 2023 t.e.m. 31 maart 2025

      Artikel 2
      Deze aanduiding is geldig voor de rest van de duur van de huidige legislatuur.

    • Aanvraag tot het verkrijgen van de eretitel van het ambt van burgemeester voor Tony Vermeire: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot, Christophe Huysman
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 148

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 over het statuut van de lokale mandataris, artikelen 53 - 57

      Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over het ontslag van Tony Vermeire als burgemeester

      Feiten en motivering

      Conform artikel 53 is het toekennen van een eretitel aan burgemeesters een bevoegdheid van de Vlaamse Regering

      Conform artikel 56 kan de gemeenteraad, met de instemming van de betrokkene, het verzoek tot het toekennen van de eretitel aan de afgetreden burgemeester, ook indienen.

      Tony Vermeire voldoet aan de toekenningsvoorwaarden, nl. het ambt gedurende een bestuursperiode of gedurende ten minste zes jaar in dezelfde gemeente hebben uitgeoefend.

      Hij was gemeenteraadslid van 4 januari 2001 tot 7 oktober 2004 van de gemeente Zomergem

      Op 7 oktober 2004 neemt de gemeenteraad van Zomergem kennis van zijn ontslag.

      Hij was gemeenteraadslid van 2 januari 2007 tot 31 december 2012 van de gemeente Zomergem

      Hij was burgemeester van 1 januari 2013 tot 31 december 2018 van de gemeente Zomergem

      Hij was burgemeester van 1 januari 2019 tot 31 augustus 2022 van de gemeente Lievegem (fusiegemeente Zomergem, Waarschoot en Lovendegem)

      Op 14 september 2022 nam de gemeenteraad van Lievegem kennis van zijn ontslag.

      Hij heeft dus het ambt als burgemeester gedurende een bestuursperiode en gedurende ten minste zes jaar in dezelfde gemeente uitgeoefend

      Gaat over tot geheime stemming over de aanvraag tot het verkrijgen van de eretitel van het ambt van burgemeester voor Tony Vermeire:

      ja: 19 stemmen
      neen: 6 stemmen
      blanco: 1 stem

      Besluit

      Enig artikel

      Aan de Vlaamse Minister voor Binnenlands Bestuur wordt een verzoek gericht tot het verlenen van de eretitel van het ambt van burgemeester aan Tony Vermeire.

    • Aanvullend reglement op het verkeer - verboden toegang voor voertuigen +3,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer) in Zandstraat - Kloosterstraat - Tuinwijk-Motje - Kerkhofstraat - 't Lindeken - Bevrijdingsstraat - Weldadigheidstraat - Klein Amerika - André Claeyspark - Blauwersstraat - Hendrik Claeysstraat - Dekenijstraat - Maarten Steyaertplein - Alfons Sifferstraat, 9930 Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad

      Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer

      Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

      Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2022 over het aanvullend reglement op het verkeer - éénrichtingsverkeer in de Hendrik Claeysstraat, Alfons Sfferstraat en Adolf Lievensstraat en voorrangsregeling Boven-Molenbergstraat, Boven-Hendrik Claeysstraat-Ter Wal en Hendrik Claeysstraat-Dekenijstraat-Zandstraat: vaststelling

      Het besluit van de burgemeester van 27 februari 2023 over over het tijdelijk politiereglement - verboden toegang voor voertuigen +3,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer) in Zandstraat - Kloosterstraat - Tuinwijk-Motje - Kerkhofstraat - 't Lindeken - Bevrijdingsstraat - Weldadigheidstraat - Klein Amerika - André Claeyspark - Blauwersstraat - Hendrik Claeysstraat - Dekenijstraat - Maarten Steyaertplein - Alfons Sifferstraat, 9930 Lievegem: vaststelling

      Feiten en motivering

      De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.

      Vorig jaar werd er een aanpassing aan het verkeerregelement ingevoerd in Zomergem, met onder andere éénrichtingsverkeer in Hendrik Claeysstraat.
      Sindsdien zijn er al meerdere meldingen binnengekomen dat vrachtwagens inrijden via de Zandstraat en vaststellen ter hoogte van het kruispunt Dekenijstraat - Zandstraat dat het éénrichtingsverkeer is ingevoerd vanaf Ter Wal richting Zandstraat en zich op deze manier vastrijden ter hoogte van de hoek van Dekenijstraat. In Dekenijstraat was reeds eerder een verbod voor zwaar beladen voertuigen hoger dan 3,5 ton ingevoerd.

      Er wordt voorgesteld om in het volledige gebied tussen Motje, Dreef en Ter Wal-Boven-Durmstraat een verbod op doorgaand verkeer +3.5 ton in te voeren.

      Concreet betekent dit verboden toegang voor voertuigen +3,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer) in Zandstraat - Kloosterstraat - Tuinwijk-Motje - Kerkhofstraat - 't Lindeken - Bevrijdingsstraat - Weldadigheidstraat - Klein Amerika - André Claeyspark - Blauwersstraat - Hendrik Claeysstraat - Dekenijstraat - Maarten Steyaertplein - Alfons Sifferstraat.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen:

      • Verboden toegang voor zwaar beladen voertuigen hoger dan 3,5 ton - uitgezonderd plaatselijk verkeer in Zandstraat - Tuinwijk-Motje - Kloosterstraat - Kerkhofstraat - 't Lindeken - Bevrijdingsstraat - Weldadigheidstraat - Klein Amerika - André Claeyspark - Blauwersstraat - Hendrik Claeysstraat - Dekenijstraat - Maarten Steyaertplein - Alfons Sifferstraat.



      Artikel 2

      Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:

      • Bord C21 'verboden toegang voor zwaar beladen voertuigen + 3,5 ton' met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer':
      • hoek Zandstraat - Motje
      • hoek Kloosterstraat - Dreef
      • hoek Kerkhofstraat - Dreef
      • hoek Maarten Steyaertplein - Markt
      • hoek Hendrik Claeysstraat - Boven
      • hoek Weldadigheidstraat - Durmstraat
      • Bord C31a / C31b met onderbord '+3.5ton' en 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' als vooraankondiging op de plaatsen waar het bord C21 niet voldoende vooraf kan worden opgemerkt.

       

      Artikel 3

      Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 30 maart 2023.

    • Schriftelijke en mondelinge vragen van raadsleden aan burgemeester en college van burgemeester en schepenen

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Jurgen Blomme, Silke Eloot
      Bevoegd lid

      Nicholas Spinel, voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278

      Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11

      Feiten en motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
      Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
      Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
      Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
      De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
      In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
      Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

      Besluit

      Vragen en antwoorden omtrent :

      1. Schriftelijke vragen:

      1.1. Raadslid Didier Garré: informeren bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker

      Maart is de Internationale Darmkankermaand en tijdens die maand brengt Stichting tegen Kanker de vooruitgang in onderzoek en behandeling van deze specifieke kanker onder de aandacht.
      Alle mannen en vrouwen van 50 tem 74 jaar krijgen van de overheid een gratis stoelgangtest, ook de labotest is volledig gratis.
      De overlevingskans bij vroege detectie is 95 %, bij laattijdige detectie is de overlevingskans slechts 19%.
      In Lievegem is de responsgraad op het bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker 59,4% dit kan en moet beter, daarom vragen wij om de bevolking bijkomend te informeren via alle gemeentelijke communicatiekanalen.


       
      Antwoord schepen Hilde De Graeve:

      We delen die bezorgdheid.
      Lievegem communiceert jaarlijks over het bevolkingsonderzoek in de maand maart.

      Er heeft hierover een artikel gestaan in de Lievelink.
      Er staat info op de website (post van 14 maart: Geen excuses, doe de stoelgangtest! | Lievegem  ) en er werd extra aandacht aan het bevolkingsonderzoek besteed op de sociale media van Lievegem (6 maart).  We communiceren dus al heel wat.
      We vinden de participatiegraad, nl. 59,4 % ook nog veel te weinig maar we liggen niet achterop in vergelijking met andere gemeenten. Op Vlaams niveau bedraagt de participatiegraad: 52,8 %.
      Desgewenst kan naar volgend jaar eventueel nog een bijkomende actie (vb lezing) worden georganiseerd, misschien met de Ouderenadviesraad of een externe organisatie.

       

      1.2. Raadslid Patrick Dossche: collegebesluit beëindiging kantoorruimte Buren

      Geachte collega’s raadsleden, geachte leden van het college van burgemeester en schepenen
      Sta me toe dat ik even terugkom op een beslissing van het CBS van 14 februari. De collegebeslissing waarbij beslist werd een einde te stellen aan de gratis ter beschikking stelling van kantoorruimte in het gemeentehuis van Zomergem en in het sociaal huis van Waarschoot aan VZW Buren.
      Ik kon hier niet eerder op terugkomen gezien bij vorige gemeenteraad rond de context en de impact nog onduidelijkheden hingen. Het is pas na de gemeenteraad van 22 februari dat voor mezelf als lid van de algemene vergadering van de vzw Buren bijkomende informatie en elementen zijn duidelijk geworden die me toch noodzaken hierop in de gemeenteraad terug te komen. Het lijkt me dan ook zinvol een concreet aantal zaken te bevragen en verduidelijkt te zien.
      Laat me even een aantal zaken kaderen om mijn vragen een ruimere context te geven.
      Vorige legislatuur stelden we met een groep mensen, vrijwilligers burgers - leden van het bestuur en de algemene vergadering van PWA Zomergem en PWA Waarschoot (om het te kaderen binnen de fusie Lievegem) bij de aangekondigde overgang van PWA naar wijkwerken alles in het werk om de vzw Buren, de dienstencheque ondernemingen (Zomergem en Waarschoot) en vooral alle werknemers behorende tot die ondernemingen goed af te zetten.
      Hiermee bedoel ik dat we met z’n allen, Mevrouw De Graeve voorop, maar ook leden van de vakorganisaties (waarbij ik het ABVV vertegenwoordigde) wilden vermijden dat deze groep van mensen ofwel zonder werk zou komen te zitten of zouden moeten worden overgedragen aan de privémarkt waar ze qua tewerkstelling er niet ondenkbeeldig op zouden achteruitgaan. Vzw Buren Aalter, een vrij goed uitgebouwde dienstencheque-onderneming met eigen strijkdienst en daartoe ook eigen behuizing leek een goed vehikel om de kleinere afdelingen Buren van Zomergem en Waarschoot in onder te brengen. Tijdens dat proces bleek overigens ook dat ook werknemers-poetshulpen uit Eeklo aan boord gehesen kon worden.
      Eenmaal dit rond was en iedereen veilig aan boord was ontstond een nieuwe dagelijkse leiding, een raad van bestuur en een algemene vergadering die de nieuw ontstane vzw Buren Aalter-Lievegem-Eeklo verder kon helpen zich te ontwikkelen. Voor de vergaderingen van de raad van bestuur en de algemene vergadering stelde en stelt de gemeente Aalter nu nog steeds ruimtes gratis ter beschikking. Om de werking van deze vzw te helpen en vooral ook de poetshulpen die omwille van beperkte verplaatsingsmogelijkheden (fietsafstand tot Aalter) moeilijk administratieve verplichtingen maar ook werkcontacten zouden kunnen onderhouden, stelde de gemeente Zomergem en het OCMW Waarschoot in beperkte mate ruimtes gratis ter beschikking van de vzw Buren.
      We kennen allemaal de ruimere en historische context nu. Maar hier bovenop moet ook nog verduidelijkt worden dat, voorafgaand aan de collegebeslissing waarover ik een aantal vragen wil stellen – Mevrouw De Graeve haar ontslag gaf in het dagelijks bestuur en de algemene vergadering van de vzw Buren. Hierover wil ik als raadslid de nodige discretie aan de dag leggen, de reden werd niet vermeld bij het ontslag (beweegredenen kunnen persoonlijk zijn of behoren tot besloten sfeer van de werking van het dagelijks bestuur, de raad van bestuur en de algemene vergadering Buren vzw).
      Toch meen ik zal mevrouw De Graeve wel weten – zou eigenaardig zijn als bestuurder, schepen van Sociale Zaken en OCMW-voorzitter, voorzitter beweging.net regio Gent-Eeklo mocht dit niet zo zijn – dat alle dienstencheque ondernemingen onder meer door de opeenvolgende loonindexeringen van de afgelopen periode moeilijke tijden beleven. Inkomsten en uitgaven lopen ietwat ver uit elkaar, zijn hoogst asynchroon en zo dikken de mogelijke tekorten aan.


      Mijn vragen aan mevrouw De Graeve zijn de volgende:
      - Met welke perceptie van de situatie bent u tot dit besluit gekomen?
      - Beseft u dat de slachtoffers van deze beslissing in de eerste plaats burgers/werknemers uit de gemeente Lievegem (Zomergem en Waarschoot) zijn? Zij die zich nu dienen te verplaatsen naar Aalter?
      - Beseft u dat u - als schepen van Sociale Zaken en zoveel meer verantwoordelijkheden die u bekleed -hiermee eigenlijk de sociale tewerkstelling in onze gemeente op een meest ongunstig moment schade toebrengt?
      - Tenslotte roep ik u op om samen met het college te pogen tot een vergelijk te komen met vzw Buren, desnoods een karige en billijke vergoeding in te roepen maar een gebruik van ruimte(s) opnieuw mogelijk te maken.
      - Wenst u dat te overwegen?

      Annex collegebesluit van 14 februari waaromtrent een aantal bedenkelijkheden kunnen worden geuit.
      77. Beëindiging gratis ter beschikking stelling kantoorruimte aan VZW Buren: goedkeuring
      Bevoegd lid
      Hilde De Graeve, schepen sociale zaken
      Regelgeving
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 1°. betreffende de bevoegdheid van
      het college van burgemeester en schepenen voor de daden van beheer over de gemeentelijke
      inrichtingen en eigendommen.
      Feiten en motivering
      Sinds meer dan tien jaar stelt de gemeente / het OCMW kantoorruimte gratis ter beschikking van
      de dienstencheque-onderneming vzw Buren (voordien onder PWA). Dit werd nooit opgenomen in
      een schriftelijke overeenkomst
      Vroeger hoorde deze dienstencheque-onderneming onder de PWA maar sinds de stopzetting van
      de PWA (inmiddels heet dit Wijkwerk) moesten ook alle dienstencheque-ondernemingen een
      andere structuur krijgen. Wijkwerk nam deze immers niet over van de PWA’s.
      Voor de dienstencheque-onderneming die werden opgericht door PWA Zomergem, Waarschoot,
      Eeklo en Aalter werd VZW Buren opgericht.
      Inmiddels is de situatie gewijzigd en is er geen lokale verankering meer.
      Bovendien stellen de twee andere gemeenten (Aalter en Eeklo) van het werkingsgebied van vzw
      Buren geen kantoren ter beschikking en is vzw Buren ook daar aangewezen op de private
      huurmarkt.
      Naar analogie met Aalter en Eeklo wordt nu voorgesteld om aan vzw Buren te vragen om uiterlijk
      tegen 1 mei te verhuizen naar een andere locatie.
      Er is bovendien een schaarste aan kantoorruimte en spreeklokalen. De vrijgekomen uren zullen
      uiteraard makkelijk kunnen ingenomen worden voor andere activiteiten / diensten.
      Besluit
      Enig artikel
      Het college stelt een einde aan de gratis ter beschikking stelling van kantoorruimte in het
      gemeentehuis van Zomergem en in het sociaal huis van Waarschoot aan VZW Buren. Er zal een
      aangetekende brief worden verstuurd met de uitdrukkelijke vraag om de kantoren vrij te maken
      tegen 1 mei 2023.



      Antwoord schepen Hilde De Graeve:

      Ik zal inderdaad niet ingaan op de reden van mijn ontslag en meteen ook niet op het ontslag van andere leden van het dagelijks bestuur om redenen die jezelf in je toelichting aanhaalt.

      Ik begrijp niet waarom er gezegd wordt dat de werknemers van Lievegem zich zouden moeten verplaatsen naar Aalter. Dit is een onjuiste veronderstelling, want er is een nieuwe kantoorruimte in Lievegem ter beschikking.
      Het is dus niet aangewezen om onze beslissing te herzien.
      Ik ben er zeker van dat de nieuwe kantoorruimte je goedkeuring zal krijgen, Patrick, gezien het dezelfde ruimte is die in jouw tijd van de PWA ook werd gebruikt.

       

      2. Mondelinge vragen:

      2.1. Raadslid Wouter Ryckaert: hoe halen we het bindend sociaal objectief?

      Antwoord schepen Hilde De Graeve: we hebben nog altijd Kerkelare, maar dat wordt niet meegeteld. We zullen dit in de volgende legislatuur moeten bekijken om de woningen aan te passen aan de moderne energienormen en woonkwaliteit.  Mogelijks kunnen ze dan ingekanteld worden in de sociale huisvesting, zodat ze wel meegeteld worden.
      Niettemin behoren we wat het aantal sociale woningen betreft tot de tweede beste leerling van onze groep, maar het kan inderdaad altijd beter.


      2.2. Raadslid Didier Garré: kledijkastjes zwembad dringend herstellen

      De kledijkastjes in het zwembad zijn dringend aan herstelling toe. Ook al met momenteel de extra toeloop van zwemmers uit Eeklo, straks nog Evergem en Aalter ook dicht?

      Antwoord schepen Caroline Fredrick: we gaan dit meenemen.


      2.3 Raadslid Gunter Lippens: hangjongeren Waarschoot

      Wat ga je eindelijk doen met de hangjongeren in Waarschooot?  Is een heel ernstig probleem.

       
      Burgemeester Kim Martens antwoordt: al een hele tijd veel interventies van de politie. Men bekijkt over welke personen het gaat, haantjes de voorste, politie gevraagd telkens administratieve dossiers op te maken, met bedoeling administratieve ingrepen met mogelijks bestuurlijke maatregel zoals plaatsverbod. Dit is trouwens al lopende.
      We zijn er dus absoluut mee bezig, tientallen interventies, maar kan niet dat ik dit hier uitgebreid toelicht, moet sereen gebeuren.
      De problematiek kan zich ook verschuiven, bvb eerder vorige jaar aan de sporthal Waarschoot, daar security en was opgelost, maar nu bvb achter de kerk, brandweerpleintje, ... Het is een terechte bezorgdheid, want er zijn al incidenten gebeurd, is ernstig, bvb. fietsen over straat gesmeten terwijl auto's passeren, ruiten auto's ingeslagen, grafiti,..


      Raadslid Patrick Dossche: Opbouwwerker kan hier een belangrijke rol in spelen? 

      De burgemeester: hij heeft dit inderdaad gedaan, maar ondertussen heeft hij besloten om onze organisatie te verlaten.  We hadden dit project opgestart met subsidies van de overheid, maar inmiddels zijn deze subsidies gestopt en hadden we besloten om deze functie deeltijds te behouden.   Voorlopig niet voorzien om in te vullen, maar we zijn opnieuw een grondige organogramoefening aan het doen.
      Onze organisatie krijgt steeds maar meer taken toebedeeld, de werklast wordt hoger, of mensen die wegvallen wegens ziekte. 


      Camera's?

      De burgemeester: We gaan inderdaad binnenkort camera's zetten, maar dit gaat het niet echt oplossen of anders onze  gemeente volhangen.  Het is een en en verhaal: sensibiliseren, jeugddienst, en dan eventueel politie, of aanpassingen doen.
      We zijn er echt mee bezig.

       

      2.4. Raadslid Patrick Dossche: trajectcontrole evaluatie?


      Antwoord burgemeester Kim Martens: die is nog niet actief, de flitsers wel, en daarover heb ik binnenkort een overleg over met de politie voor een evaluatie. 

       

      2.5. Raadslid Wouter Ryckaert: Herstelling Motjesbrug?


      Antwoord schepen Chris De Wispelaere: eerst gingen we enkel het fietspad op de brug aanpakken. Vlaamse Waterweg kwam traag over de brug, ook een moeilijke correspondentie.  Technisch liep het voor de brug niet goed met de aannemer. Heel recent een overleg met de Vlaamse Waterweg en vroegen we waarom doen jullie het zelf niet en daar zijn ze op ingegaan. En dus zelfs heel vlug actie. Bovendien hebben ze besloten om het ook veel grondiger te doen, meer dan de fietspaden alleen, maar ook het wegdek. Ze zijn inmiddels deze week gestart. Planning, normaal in orde in september, maar wellicht vroeger.


De voorzitter sluit de zitting op 29/03/2023 om 21:14.

Namens Gemeenteraad,

Eddy De Mits
algemeen directeur

Nicholas Spinel
voorzitter