Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Retributiereglement op het afleveren van omgevingsvergunningen en attesten door team omgeving: vaststelling

Aanwezig: Ann Boterdaele, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Steven Lambert, Hilde De Graeve, schepenen
Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, raadsleden
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeroen Van Acker, schepen
Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, raadsleden
Bevoegd lid

Steven Lambert, schepen

Regelgeving

Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 14°, 285-288, 330
Belastingsreglement over het afleveren van omgevingsvergunningen en attesten door team omgeving van 31 januari 2024

Feiten en motivering

Het bestaande belastingsreglement wordt herwerkt tot een retributiereglement, waarbij de bedragen worden verhoogd en er meer onderscheid wordt voorzien, aangezien de grootorde van werklast ook anders is afhankelijk van het type aanvraag.

Zo wordt er thans een onderscheid voorgesteld tussen een omgevingsvergunning voor exploitatie van een ingedeelde inrichting klasse 1 en klasse 2. Ook wordt een onderscheid voorgesteld tussen een verkavelingsvergunning met wegenis en zonder wegenis.

Tevens worden volgende zaken toegevoegd waarvoor vanaf nu wel een bijdrage zal worden gevraagd:

- Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijzigingen
- Aanvraag voor het digitaal afleveren van stedenbouwkundige vergunningen en milieuvergunningen en de bijhorende (bouw)plannen die niet digitaal werden ingediend en afgeleverd: 25 euro bij de eerste stedenbouwkundige of milieuvergunning met bijhorend (bouw)plannen en 10 euro per bijkomende stedenbouwkundige of milieuvergunning met bijhorende (bouw)plannen
- Aanvraag conformiteitsattest: 20
0 euro (jaarlijks te indexeren volgens de formule opgenomen in artikel 3.4 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021).

Deze bijkomende aanvragen kunnen als volgt worden geduid.

Er zijn 4 soorten omgevingsvergunningsaanvragen. Een aanvraag voor vegetatiewijziging was niet letterlijk opgenomen tussen de aanvragen, wel een aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen en/of een exploitatie van een ingedeelde inrichting en/of kleinhandelsactiviteiten. Deze soort omgevingsvergunningsaanvraag wordt thans gelijkgeschakeld met de overige soorten aanvragen.

Het aantal aanvragen tot het bekomen van administratieve inlichtingen in het kader van milieudossiers (geurstudies, milieueffectenrapportage, omgevingsvergunningsaanvragen, ...) neemt toe. Het opzoekwerk per aanvraag is omvangrijk. Tevens worden tegenwoordig vaak de stedenbouwkundige vergunningen en vergunde bouwplannen digitaal opgevraagd. Het beantwoorden van het merendeel van de gestelde vragen betekent dat er een digitalisering moet gebeuren van de analoge dossiers in het archief. Het louter komen inkijken van de analoog verleende vergunningen wordt quasi niet meer gedaan. Deze digitalisering leidt tot een bijkomende hoeveelheid werk en infrastructuur. Het is billijk dat de last van dit bijkomend werk gedragen wordt door de betrokkenen.

Wat het conformiteitsattest betreft, is dit een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat een woning aan de minimale kwaliteitsnormen voldoet. Om na te gaan of een woning conform, veilig en gezond is, voert een woningcontroleur van Wooneco of van Wonen Vlaanderen een conformiteitsonderzoek uit. Hij controleert de woning aan de hand van een technisch verslag. De gemeente mag voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek een vergoeding vragen. Deze vergoeding mag niet hoger zijn dat de werkelijke kostprijs voor het onderzoek met een maximum van 200 euro (dat sinds 1 januari 2025 voor het eerst geïndexeerd werd). Dit bedrag wordt verder jaarlijks geïndexeerd. Deze kostprijs zit in de gemeentelijke bijdragen van Wooneco verwerkt, voor zover dit onderzoek plaatsvindt binnen de procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid. In de andere gevallen rekent Wooneco deze kostprijs door aan de gemeente. Het is dan ook billijk dat de kostprijs van deze onderzoeken gedragen wordt door de betrokkenen. Een conformiteitsattest heeft doorgaans een geldigheidsduur van 10 jaar, tenzij er alsnog specifieke gebreken zijn vastgesteld tijdens het conformiteitsonderzoek (verwerkt in het geldende gemeentelijk reglement over de geldigheidsduur van conformiteitsattesten van 16 december 2020).

Er worden niet langer algemeen vrijstellingen verleend aan een sociale huisvestingsmaatschappij, openbare besturen of instellingen van openbaar nut. Deze vrijstellingsmogelijkheid is geen standaard en bovendien is er soms discussie of een bepaalde aanvrager moet worden beschouwd als een instelling van openbaar nut of niet. Voor de duidelijkheid worden er algemeen geen vrijstellingen van retributie voorzien.

Financiële impact

De belasting wordt geïnd in het meerjarenplan onder jaarbudgetrekening 2026-2031/GBB-OMGSTE/0600-00/7000100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Omgevingsvergunningen).

Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

Retributiereglement op het afleveren van omgevingsvergunningen en attesten door team omgeving

Artikel 1
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die optreedt als aanvrager van de vergunning of het attest of de digitalisering of als verzoeker tot bijstelling.

Artikel 2

§ 1. De retributie bedraagt het volgende:
1.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen: 75 euro en 50 euro extra per bijkomende woonentiteit;
2.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor exploitatie van een ingedeelde inrichting klasse 1: 125 euro;
3.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor exploitatie van een ingedeelde inrichting klasse 2: 75 euro;
4.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten: 150 euro;
5.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijzigingen: 30 euro;
6.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (zonder wegenis): 150 euro en 75 euro extra per lot;
7.    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (met wegenis): 250 euro en 75 euro extra per lot;
8.    Melding van stedenbouwkundige handelingen of van de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de derde klasse of voor de verandering ervan: 30 euro;
9.    Verzoek bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden: 75 euro;
10.  Aanvraag tot bijstelling van de verkaveling: 75 euro ( + 75 euro extra per bijkomend lot);
11.  Mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning voor onbepaalde duur: 30 euro;
12.  Aanvraag planologisch attest: 500 euro;
13.  Aanvraag stedenbouwkundig attest: 75 euro;
14.  Aanvraag voor het digitaal afleveren van stedenbouwkundige vergunningen en milieuvergunningen en de bijhorende (bouw)plannen die niet digitaal werden ingediend en afgeleverd: 25 euro bij de eerste stedenbouwkundige of milieuvergunningen met bijhorend (bouw)plannen en 10 euro per bijkomende stedenbouwkundige of milieuvergunning met bijhorende (bouw)plannen
15.  Aanvraag conformiteitsattest: 200 euro

§2. Het bedrag vermeld in artikel 2 §1, 1° tot en met 14° wordt vanaf 2027 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens onderstaande formule:

Retributie jaar X = Basisbedrag * gezondheidsindex oktober jaar X-1 (basis 2013 = 100)
                                           Gezondheidsindex december 2025 (basis 2013 = 100)

Het na indexering bekomen bedrag wordt afgerond overeenkomstig volgende afrondingsregels:

 Van   Tot   Afronding
 € 0,00  € 1,00   € 0,05
 € 1,00   € 10,00   € 0,25
 € 10,00  € 20,00   € 0,50
 € 20,00  € 100,00      € 1,00
 € 100,00     € 1.000,00   € 5,00
 € 1.000,00     € 10,00

Voor elk bedrag binnen de aangegeven schijven (‘Van’–‘Tot’) gebeurt de afronding naar het eerstvolgende hogere veelvoud van het onder ‘Afronding’ vermelde afrondingsbedrag.

§3. Het bedrag vermeld in artikel 2 §1, 15° wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens de formule opgenomen in artikel 3.4 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

§4. Aanvullend wordt algemeen voor de aanvragen tot omgevingsvergunning, planologisch attest of stedenbouwkundig attest de werkelijke kost voor het lokaal bestuur aangerekend voor het afhandelen van deze aanvragen (o.a. kopieën, portkosten aangetekende zendingen, publicatiekosten advertenties, milieueffectenrapport, …).

Artikel 3
De betaling gebeurt binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Betwistingen van de factuur dienen te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 4
§1. Met het oog op de invordering van de onbetwiste en opeisbare retributie kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
§2. Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie kan beroep worden gedaan op de burgerrechtelijke invorderingsprocedure.

Bekendmaking

Team Omgeving, team financiën en team communicatie.
ABB via digitaal loket.
Op de gemeentelijke website.

Publieke stemming
Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
Voorstanders: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer
Onthouders: Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 6 onthoudingen
Besluit

Artikel 1
Het retributiereglement op het afleveren van omgevingsvergunningen en attesten door team omgeving wordt vastgesteld, ingaand op 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031.

Artikel 2
De gemeenteraadsbeslissing van Lievegem goedgekeurd op 31 januari 2024 over de belasting op het afleveren van omgevingsvergunningen en attesten door team omgeving wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.