Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40, §3, artikel 41, §1, 14° en artikel 177
Het Burgerlijk Wetboek wet van 18 juni 2018, inzonderheid artikel 75, artikel 76 en de artikelen 143 t.e.m. 167
Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2019 over het retributiereglement inname openbaar domein
Gemeenteraadsbesluit van heden over het reglement inname openbaar domein
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 november 2023 over de principes voor de innames openbaar domein en signalisatievergunningen
Het is redelijk een retributie te heffen op de tijdelijke inname van het openbaar domein aangezien de innames en bijhorende hinder voor de aanpalende inwoners en de weggebruikers tot een minimum moeten beperkt blijven.
Het retributiereglement van 24 april 2019 wordt als volgt aangepast:
Artikel 5: 'Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: punt 6. Inname omwille van private bouw- of renovatiewerken: Gratis indien maximum 14 opeenvolgende kalenderdagen. Indien langer dan 14 opeenvolgende kalenderdagen: betalend vanaf de vijftiende dag waarbij de kostprijs € 0,50 per m² per dag bedraagt. De ingenomen m² worden naar boven afgerond' wordt vervangen door 'Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: punt 6. Inname omwille van private bouw- of renovatiewerken: Gratis indien maximum 14 opeenvolgende kalenderdagen. Deze vrijstelling wordt per bouwwerf slechts eenmalig toegepast, tenzij de periode tussen twee opeenvolgende vergunningen minimum één maand bedraagt. Indien langer dan 14 opeenvolgende kalenderdagen: betalend vanaf de vijftiende dag waarbij de kostprijs € 0,50 per m² per dag bedraagt met een minimum van 12,50 euro per aangifte of 6 euro per container per dag. De ingenomen m² worden naar boven afgerond'.
Deze aanpassing heeft tot doel om opeenvolgende aanvragen van telkens 14 dagen met minstens 1 dag tussen 2 aangevraagde periodes ook betalend te maken en zo pogingen om de retributie niet te moeten betalen onmogelijk te maken.
Artikel 6 van het reglement van 24 april 2019 ('Vrijgesteld van deze retributie (doch aanvraagplichtig) zijn tijdelijke privatiseringen van maximaal 14 opeenvolgende kalenderdagen. Deze vrijstelling is niet van toepassing op privatiseringen die voormelde termijn overschrijden') wordt geschrapt omwille van overlap met artikel 5.
Alle hieruit voortvloeiende inkomsten worden geregistreerd in het meerjarenplan onder jaarbudgetrekening 20XX/GBB-INFRA/0200-00/7020999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Retributiereglement inname openbaar domein
Artikel 1
De retributie is verschuldigd door de aanvrager, ook al is de aanvrager niet de opdrachtgever of de uitvoerder van de werken.
Artikel 2
De berekening van de tijdsduur van de inname gebeurt als volgt:
De dag van de plaatsing en de dag van het weghalen worden telkens als een volledige dag meegerekend.
Indien het openbaar domein niet meer wordt ingenomen vóór het verstrijken van de in de toelating bepaalde termijn, blijft de retributie verschuldigd tot en met de dag dat de stopzetting van de inname van het openbaar domein op tegensprekelijke wijze aan het gemeentebestuur ter kennis wordt gebracht.
Indien geen termijn werd bepaald in de toelating, blijft de retributie verschuldigd tot en met de dag dat de stopzetting van de inname van het openbaar domein op tegensprekelijke wijze aan het gemeentebestuur ter kennis wordt gebracht.
Artikel 3
Je kunt bij een inname van openbaar domein kosteloos signalisatiemateriaal (set van twee parkeerverboden) lenen. Deze materialen haal je zelf op en breng je zelf terug naar het gemeentelijk magazijn (Bevrijdingstraat 27, 9930 Lievegem - naast recyclagepark Zomergem) op werkdagen tussen 8 en 10 uur en tussen 13 en 15 uur. Bel vooraf naar het onthaal op het nummer 09.396 23 00 en vraag naar de magazijnier wegen en uitleen om af te spreken.
Bij schade, verlies of het niet terugbezorgen van de materialen binnen de 5 dagen na de inname ontvang je een factuur voor de gemaakte kosten (herstelling en/of aankoop) met een minimum administratieve kost van 75 euro.
Artikel 4
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
De aanrekening van de bedragen zoals hiervoor vermeld doet geen afbreuk aan het recht van de gemeente om de eventuele herstelkosten wegens beschadiging als gevolg van de inname van het openbaar domein integraal te verhalen.
Artikel 5
De retributie is te betalen binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Betwistingen van de factuur dienen te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur bij middel van aangetekend schrijven ter attentie van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6
Lopende vergunningen waarop een belasting of retributie van toepassing is blijven behouden maar worden vanaf de inwerkingtreding van dit besluit omgerekend naar het meest voordelige tarief. In voorkomend geval zal er een kredietnota worden opgemaakt.
Lopende vergunningen waarop geen belasting of retributie van toepassing is blijven behouden en zijn vrijgesteld van belasting of retributie tot het einde van de lopende vergunning. Bij een eventuele verlenging wordt de aanvraag als nieuw beschouwd en zal er een retributie worden berekend overeenkomstig de bepalingen van het reglement.
Artikel 7
Het tarief zoals vermeld in artikel 4 worden vanaf 2027 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens onderstaande formule:
Retributie (of belasting) jaar X = Basisbedrag * gezondheidsindex oktober jaar X-1 (basis 2013 = 100)
Gezondheidsindex december 2025 (basis 2013 = 100)
Het na indexering bekomen bedrag wordt afgerond overeenkomstig volgende afrondingsregels:
Van Tot Afronding
€ 0,00 € 1,00 € 0,05
€ 1,00 € 10,00 € 0,25
€ 10,00 € 20,00 € 0,50
€ 20,00 € 100,00 € 1,00
€ 100,00 € 1.000,00 € 5,00
€ 1.000,00 € 10,00
Voor elk bedrag binnen de aangegeven schijven (‘Van’–‘Tot’) gebeurt de afronding naar het eerstvolgende hogere veelvoud van het onder ‘Afronding’ vermelde afrondingsbedrag.
Het besluit wordt overgemaakt aan team Financiën.
Afschrift van dit besluit wordt via het digitaal loket bezorgd aan ABB.
Dit besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 1
Met ingang vanaf 1 januari 2026 wordt, in uitvoering van het reglement op de inname van het openbaar domein, een retributie geheven op de tijdelijke inname van openbaar domein.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2019 over de vaststelling van het retributiereglement inname openbaar domein wordt opgeheven