Jurgen Blomme, schepen
Jeroen Van Acker, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
Het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 20 november 2019
De inkomsten van de opstelling van kermisattracties bij openbare kermissen moeten vastgelegd worden in een retributiereglement. Het retributiereglement vereist een actualisatie:
Om de voorgestelde wijzigingen te kunnen doorvoeren, moet het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen worden aangepast.
Het aangepast retributiereglement werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2025.
De inkomsten worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening XXXX/GBB-EVENT/0710-00/7020999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Opbrengsten uit andere prestaties)
Artikel 1 Voorwerp
Dit reglement bepaalt de retributie voor de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen op openbaar domein.
Artikel 2 Tarieven
De retributie wordt geheven per attractie en per kermis, afhankelijk van de periode en de ingenomen oppervlakte:
Vanaf 1 mei tot en met 30 september :
Attractie kleiner dan 100 m² : € 120
Attractie tussen 100 en 200 m² : € 195
Attractie groter dan 200 m² : € 455
Vanaf 1 oktober tot en met 30 april:
Attractie kleiner dan 100 m² : € 90
Attractie tussen 100 en 200 m² : € 155
Attractie groter dan 200 m² : € 325
Artikel 3 Indexering
De tarieven zoals vermeld in artikel 2 worden vanaf 2027 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens onderstaande formule;
Retributie jaar X = Basisbedrag * gezondheidsindex oktober jaar X-1 (basis 2013 = 100)
Gezondheidsindex december 2025 (basis 2013 = 100)
Het na indexering bekomen bedrag wordt afgerond overeenkomstig volgende afrondingsregels:
Voor elk bedrag binnen de aangegeven schijven (‘Van’–‘Tot’) gebeurt de afronding naar het eerstvolgende hogere veelvoud van het onder ‘Afronding’ vermelde afrondingsbedrag.
Artikel 4
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie een vergunde standplaats wordt toegewezen.
Artikel 5 Wijze van betaling
§1. De retributie is te betalen binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.
§2. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
§3. Betwistingen van de factuur dienen schriftelijk te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6
§1. Met het oog op de invordering van de onbetwiste en opeisbare retributie kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
§2. Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie kan beroep worden gedaan op de burgerrechtelijke invorderingsprocedure.
Artikel 7 Slotbepalingen
Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2026 en vervangt alle voorgaande retributiereglementen op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen op openbaar domein.
Dit besluit wordt opgestuurd naar Team financiën en Team evenementen.
Bekendmaking op de gemeentelijke website.
ABB Digitaal Loket
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aangepast retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen vast.
Artikel 2
Het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen treedt in werking op 1 februari 2026.
Artikel 3
De gemeenteraad heft het gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 over de vaststelling van het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen op met ingang van 1 februari 2026.