Terug
Gepubliceerd op 19/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen- aanpassing: vaststelling

Aanwezig: Ann Boterdaele, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Steven Lambert, Hilde De Graeve, schepenen
Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, raadsleden
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeroen Van Acker, schepen
Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, raadsleden
Bevoegd lid

Jurgen Blomme, schepen
Jeroen Van Acker, schepen

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,  artikel 41

Het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 20 november 2019

Feiten en motivering

De inkomsten van de opstelling van kermisattracties bij openbare kermissen moeten vastgelegd worden in een retributiereglement. Het retributiereglement vereist een actualisatie:

  • toevoegen van automatisch indexatieregeling vanaf 2027
  • aanpassing van de tarieven (cumulatieve inflatie sinds 2019 en afgerond naar gangbare tarieven)
Voorgesteld wordt de tarieven in volgende zin aan te passen:
 
Vana f 1 mei tot en met 30 september :
Attractie kleiner dan 100 m² : € 120 (heden: € 90)
Attractie tussen 100 en 200 m² : € 195 (heden: € 150)
Attractie groter dan 200 m² : € 455 (heden: € 350)

Vanaf 1 oktober tot en met 30 april:
Attractie kleiner dan 100 m² : € 90 (heden: € 70)
Attractie tussen 100 en 200 m² : € 155 (heden: € 120)
Attractie groter dan 200 m² : € 325 (heden: € 250)
 
Aangepast retributiereglement is als bijlage toegevoegd. 

Om de voorgestelde wijzigingen te kunnen doorvoeren, moet het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen worden aangepast.

Het aangepast retributiereglement werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2025.

Financiële impact

De inkomsten worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening XXXX/GBB-EVENT/0710-00/7020999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Opbrengsten uit andere prestaties)

Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

Artikel 1 Voorwerp

Dit reglement bepaalt de retributie voor de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen op openbaar domein.

Artikel 2 Tarieven

De retributie wordt geheven per attractie en per kermis, afhankelijk van de periode en de ingenomen oppervlakte: 


Vanaf 1 mei tot en met 30 september :
Attractie kleiner dan 100 m² : € 120
Attractie tussen 100 en 200 m² : € 195
Attractie groter dan 200 m² : € 455

Vanaf 1 oktober tot en met 30 april:
Attractie kleiner dan 100 m² : € 90
Attractie tussen 100 en 200 m² : € 155 
Attractie groter dan 200 m² : € 325 

Artikel 3 Indexering

De tarieven zoals vermeld in artikel 2 worden vanaf 2027 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens onderstaande formule; 

Retributie jaar X = Basisbedrag * gezondheidsindex oktober jaar X-1 (basis 2013 = 100)
                                      Gezondheidsindex december 2025 (basis 2013 = 100)
 
Het na indexering bekomen bedrag wordt afgerond overeenkomstig volgende afrondingsregels:



Voor elk bedrag binnen de aangegeven schijven (‘Van’–‘Tot’) gebeurt de afronding naar het eerstvolgende hogere veelvoud van het onder ‘Afronding’ vermelde afrondingsbedrag.

Artikel 4

De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie een vergunde standplaats wordt toegewezen.

Artikel 5  Wijze van betaling

§1. De retributie is te betalen binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.

§2. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.

§3. Betwistingen van de factuur dienen schriftelijk te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6

§1. Met het oog op de invordering van de onbetwiste en opeisbare retributie kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.

§2. Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie kan beroep worden gedaan op de burgerrechtelijke invorderingsprocedure.

Artikel 7 Slotbepalingen

Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2026 en vervangt alle voorgaande retributiereglementen op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen op openbaar domein. 

Bekendmaking

Dit besluit wordt opgestuurd naar Team financiën en Team evenementen. 

Bekendmaking op de gemeentelijke website.

ABB Digitaal Loket

Publieke stemming
Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
Voorstanders: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer
Onthouders: Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 6 onthoudingen
Besluit

Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aangepast retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen vast.

Artikel 2

Het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen treedt in werking op 1 februari 2026.

Artikel 3

De gemeenteraad heft het gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 over de vaststelling van het retributiereglement op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen op met ingang van 1 februari 2026.