Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 februari 2025 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2025 over Tijdelijk politiereglement op het verkeer - zone 30 ter hoogte van Rijvers - Daalmstraat:
vaststelling
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2025 over Rijvers - verkeersremmende maatregelen - aangepast voorstel: principieel akkoord
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er door Veneco, in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Na verschillende meldingen van buurtbewoners uit de woonkern Rijvers-Daalmstraat over te snel en te veel (zwaar) verkeer werd in overleg met de buurt gezocht naar een oplossing om voormelde hinder aan te pakken. Hierbij werd met de buurt afgesproken om de (ruime) omgeving van het kruispunt Rijvers-Daalmstraat in te richten als een 'zone 30'.
Door de mobiliteitsraad werd op 22 september 2025 een gunstig advies gegeven inzake het invoeren een snelheidsbeperking tot 30 km per uur voor zwaar verkeer in het gebied begrensd door Nekke/Bauwerwaan, Koning Leopold III laan/Rijvers, Kleitstraat/Reeuwstro, Kleitstraat/Daalmstraat, Leischoot/Diepenbeek, Leischoot/Moststraat, Leischoot/Mostmolen, Oostwinkeldorp/Veldhoek en Veldhoek/Sint Jansstraat
Deze aanpassing heeft als gevolg dat het aanvullend reglement 'snelheidsregimes 30-50-70' bij artikel 2 moet worden aangevuld met: artikel 2 - deelgemeente Zomergem: gebied begrensd door Nekke/Bauwerwaan, Koning Leopold III laan/Rijvers, Kleitstraat/Reeuwstro, Kleitstraat/Daalmstraat, Leischoot/Diepenbeek, Leischoot/Moststraat, Leischoot/Mostmolen, Oostwinkeldorp/Veldhoek en Veldhoek/Sint Jansstraat. Deze snelheidsbeperking is enkel van toepassing voor verkeer +3.5ton; voor alle ander verkeer geldt een beperking tot 50 km/uur
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum, De Lijn, Bpost, IVM, Lievo
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het (aangepast) aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Op de gewestwegen N9 en N461 wordt een snelheidsbeperking van 70 km/uur voorzien met uitzondering voor de N9 in het deel vanaf Berg tot Hendrik Consciencelaan 14. Op die plaats wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 februari 2026.
Artikel 8
Het besluit van de gemeenteraad van 20 februari 2025 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ wordt opgeheven op 31 januari 2026.