Terug
Gepubliceerd op 16/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 15/10/2024 - 13:30

Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van plechtigheden november - gemeente Lievegem: vaststelling

Aanwezig: Kim Martens, burgemeester - voorzitter
Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, schepenen
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Bevoegd lid

Chris De Wispelaere, schepen

Regelgeving

Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 oktober 2024 over de aanvraag evenement plechtigheden november 2024 - team logistiek: goedkeuring

Feiten en motivering

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de tijdelijke politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
Team logistiek, gemeente Lievegem organiseert een aantal plechtigheden naar aanleiding van Allerheiligen en Wapenstilstand.
Er werd op 18 september 2024 een aanvraag ingediend door Martine Dossche, namens team logistiek gemeente Lievegem, om tijdens de organisatie van de vieringen voor Wapenstilstand in Zomergem verkeersmaatregelen te treffen.
Deze plechtigheden vinden plaats op vrijdag 8 november 2024 van 9.00 uur tot en met 10.45 uur en op maandag 11 november 2024 van 10.30 uur tot en met 12.15 uur.

De uitgewerkte verkeersregeling komt de verkeersveiligheid ten goede.
Er werd ook politiebegeleiding aangevraagd ter ondersteuning.

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de aanvrager, gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum en de noodcentrale (enkel bij wegomleggingen), De Lijn (indien route), Bpost, IVM, Lievo, Unizo, LVZ en de inwoners en betrokken handelaars.

PZ.DeinzeZulteLievegem.Verkeer@police.belgium.eu

Indien het politiereglement hinder met zich meebrengt voor de inwoners worden ze één week voor de aanvang van het evenement door de organisator per brief verwittigd. 

Besluit

Artikel 1

Het tijdelijk politiereglement naar aanleiding van plechtigheden november op 8 november 2024 van 9.00 uur tot en met 10.45 uur en op 11 november 2024 van 10.30 uur tot en met 12.15 uur wordt vastgesteld als volgt:

1. Afsluiten van Zomerlaan vanaf Zomerlaan 1 tot en met kruispunt met Markt/Maarten Steyaertplein
2. Omleiding via Guido Gezellestraat - Ter Wal - Hendrik Claeysstraat - Dekenijstraat - Maarten Steyaertplein en via Maarten Steyaertplein - Alfons Sifferstraat en Guido Gezellestraat

Artikel 2
Het tijdelijk politiereglement wordt als volgt gesignaleerd:
1. - Nadar + C3 ter hoogte van Zomerlaan 1 en op het kruispunt Zomerlaan/Markt
    - Nadar + C3 + onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' + F45b op de kruispunten Koning Leopold III laan/Guido Gezellestraat, Koning Leopold III laan/Rijvers en Zomerlaan/Adolf Lievensstraat
2. Borden F41

Artikel 3
De signalisatie wordt aangeleverd door de gemeentediensten. De nodige signalisatie zal op voorhand klaargezet worden en zal door de aanwezige collega's van team evenementen op straat geplaatst worden bij aanvang en terug verwijderd worden bij einde van het evenement.