De voorzitter opent de zitting op 26/05/2021 om 20:01.
Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.
Raadslid Wout Bonroy vervoegt de zitting bij de behandeling van punt 2 van de agenda.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is in te kijken op https://youtu.be/iIQrH672KKc
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 28 april 2021 goed.
Freddy Haegeman, schepen
Decreet over het lokaal bestuur van 21 december 2017, artikel 40 en 41
Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004
Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria
Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2004 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten
Huishoudelijk reglement begraafplaatsen Lievegem goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 januari 2020
Collegebesluit van 20 april 2021 over de begraafplaatsen Lovendegem en Vinderhoute - éénmalige regularisatie niet-geconcedeerde graven in volle grond: principiële goedkeuring
Team Burger krijgt soms verzoeken om meer dan twee urnen bij te zetten in een urnenveld. Het college van burgemeester en schepenen stelt het volgende voor:
Op het aantal urnen in een urnenveld kan het college van burgemeester en schepenen een afwijking toestaan die grondig gemotiveerd is.
(artikel 3.1)
Op 1 maart 2020 is er volgens het collegebesluit een procedure gestart van ontruiming van niet-geconcedeerde vervallen graven in volle grond van 1991 tot 2009. De hoofdreden hiervoor was de opstart van concessies in volle grond op de begraafplaatsen in Lovendegem en Vinderhoute. Omdat de begraafplaatsen bijna vol liggen, moest hiervoor plaats gemaakt worden.
De geplande ontruiming stootte echter op veel kritiek. Voor sommige nabestaanden is het ondenkbaar dat hun kind, ouder zou ontgraven worden. Na lang overleg met nabestaanden en betrokken diensten stellen we voor om af te stappen van het initieel plan en om over te gaan tot een éénmalige regularisatie van beide begraafplaatsen.
In Lovendegem en Vinderhoute waren geen concessies mogelijk in volle grond. Heel veel families van overledenen waren destijds slecht of onvolledig ingelicht door de begrafenisondernemers en waren in de veronderstelling dat het graf veel langer kon blijven liggen dan de wettelijke termijn van 10 jaar.
Het gewijzigd voorstel ( regularisatie) houdt het volgende in:
De volgende opties zijn mogelijk:
1) Ontgraving en herbegraving op concessiegrond (1000 euro ontgraving+400 euro concessie volle grond + kosten grafmaker aanpassing grafsteen)
2) Ontgraving en herbegraving in een grafkelder voor 2 personen ( 1000 euro ontgraving+1250 € + kosten grafmaker en nieuwe grafsteen)
3) Ontgraving en crematie (1000 euro ontgraving + kosten begrafenisondernemer en crematie en naargelang de optie dat de burger kiest:
• Thuisbewaring van de urne (geen verdere kosten)
• Urnenkelder voor 2 personen ( 800 € concessie + kosten nieuwe steen)
• Columbariumnis voor 2 personen ( 500 € concessie + kosten plaatje)
• Urne in volle grond ( 100 € concessie + kosten steen)
4) Bestaand graf houden, zerk verwijderen en urnenkelder boven kist éénmalige regularisatie, (regularisatieconcessie 1200 euro (nieuwe urnenkelder + graf in volle grond) +
retroactieve kost genaamd retro-retributie na rato van het aantal jaren men al in graf ligt.
We starten onmiddellijk met concessies in volle grond na vaststelling door de gemeenteraad.
Deze voorwaarden zijn alleen van toepassing op de vervallen graven van 1991 tot en met 2009 (eerdere kennisgeving van 1 maart 2020 tot 1 maart 2021)
Het gaat over 407 graven in het totaal.
(Hoofdstuk 6)
Voor de administratieve duidelijkheid wordt het reglement volledig hernomen.
Artikel 1
De gemeenteraad stel het aangepast huishoudelijk reglement van de gemeentelijke begraafplaatsen Lievegem vast.
Artikel 2
Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 juni 2021.
Het huishoudelijk reglement begraafplaatsen Lievegem vastgesteld in de gemeenteraad van 29 januari 2020 wordt op die datum opgeheven.
Freddy Haegeman, schepen
Kim Martens, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Omzendbrief BB 2018/02 van 20 juni 2018 betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019
Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004, zoals tot op heden gewijzigd.
Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2004 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria
Retributiereglement Lievegem goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 april 2020
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2021 over de principiële goedkeuring van het retributiereglement begraafplaatsen in Lievegem
Huishoudelijk reglement begraafplaatsen Lievegem goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 mei 2021.
Eénmalige regularisatie op de begraafplaatsen van Lovendegem en Vinderhoute.
De volgende opties zijn mogelijk:
1) Ontgraving en herbegraving op concessiegrond (1000 euro ontgraving+400 euro concessie volle grond + kosten grafmaker aanpassing grafsteen)
2) Ontgraving en herbegraving in een grafkelder voor 2 personen ( 1000 euro ontgraving+1250 € + kosten grafmaker en nieuwe grafsteen)
3) Ontgraving en crematie (1000 euro ontgraving + kosten begrafenisondernemer en crematie en naargelang de optie dat de burger kiest:
• Thuisbewaring van de urne (geen verdere kosten)
• Urnenkelder voor 2 personen ( 800 € concessie + kosten nieuwe steen)
• Columbariumnis voor 2 personen ( 500 € concessie + kosten plaatje)
• Urne in volle grond ( 100 € concessie + kosten steen)
4) Bestaand graf houden, zerk verwijderen en urnenkelder boven kist éénmalige regularisatie, (regularisatieconcessie 1200 euro (nieuwe urnenkelder + graf in volle grond) + retroactieve kost genaamd retro-retributie na rato van het aantal jaren men al in graf ligt.
Berekening retro-retributie
1.250 euro grafkelder voor 2 personen, gedeeld door 2 (volle grond = 1 persoon) gedeeld door 25 jaar(aantal jaar concessie voor fusie) = 25 euro.
Voor het oudste graf in volle grond zou dat betekenen (als die mensen daarvoor kiezen) dat dit 1950 euro kost (1200 + 750 retroactieve retributie, 30 jaar x 25 euro), voor het jongste graf 1450 euro (1200 + 250 retroactieve retributie, 10 x 25 euro)
De regularisatieconcessie start op ogenblik goedkeuring college voor 20 jaar, een verlenging zal mogelijk zijn binnen 20 jaar (uitzonderlijk voor deze graven)
Voor min 12 jarige zal er geen retro-retributie worden aangerekend en ook geen regularisatieconcessie. Kinderen onder de 12 jaar krijgen een gratis eeuwigdurende concessie (zie huishoudelijk reglement)
(aanpassing van artikel 1 van het reglement)
Openen in volle grond
Was nog niet opgenomen in het huidig reglement. Het college stelt voor om hiervoor 100 euro aan te rekenen.
(aanpassing van artikel 5 van het reglement)
Voor de administratieve duidelijkheid wordt het reglement volledig hernomen.
De ontvangsten zullen geboekt worden in het meerjarenplan op volgende jaarbudgetrekeningen:
xxxx/GBB-BURGER/0990-00/7060001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aangepaste retributiereglement op de begraafplaatsen vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt vanaf 1 juni 2021 in werking.
Het retributiereglement vastgesteld in de gemeenteraad van 29 april 2020 wordt opgeheven.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2020 met de goedkeuring van het grondinnemingsplan Vellare opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende
De 9 grondverwervingen gebeuren in Vellare, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Het betreft de grondinnames met nrs. 3, 4 en 5 van het goedgekeurde grondinnemingsplan Vellare met planref. 44452-10242 opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de eigenaars en de aankoopakte met repertoriumnummer 2021/1008 van 16 maart 2021 (inname 3, 4 en 5) in der minne en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
Als bijlage de aankoopakte voor de grondinnemingen nrs. 3, 4 en 5 in Vellare te 9920 Lievegem.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor deze grondinnames inclusief opstal bedragen in totaal 18.000 euro voor de innames 3, 4 en 5.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat voldoende krediet onder jaarbudgetrekening 2021/ACT-173/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum 2021/090 van Bart Van Petegem van 04 mei 2021
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoopakte met repertoriumnummer 2021/1008 van 16 maart 2021 (innames 3, 4 en 5) tussen ROOMAN d'ERTBUER Béatrice Julie, DONS de LOVENDEGHEM Isabelle Madeleine, DONS de LOVENDEGHEM Caroline Marie Louise en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen in de Vellare, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nrs. 510B, 509B en 506E met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van respectievelijk 11a 16ca, 5a 16 ca en 80 ca.
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 18.000 euro voor innames 3, 4 en 5.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte minnelijke onteigening van 16 maart 2021 met repertoriumnummers 2021/1008 verleden door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2020 met de goedkeuring van het grondinnemingsplan Vellare opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende
De 9 grondverwervingen gebeuren in de Vellare, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Het betreft de grondinnames met nrs. 7 en 8 van het goedgekeurde grondinnemingsplan Vellare met planref. 44452-10242 opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de eigenaars en de aankoopakte met repertoriumnummer 2021/1222 van 27 maart 2021 (inname 7 en 8) in der minne en ondervoorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
Als bijlage de aankoopakte voor de grondinnemingen nrs. 7 en 8 in Vellare te 9920 Lievegem.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor deze grondinnames inclusief opstal bedragen in totaal 27.500,00 euro voor de innames 7 en 8.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat voldoende krediet onder jaarbudgetrekening 2021/ACT-173/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum 2021/091 van Bart Van Petegem van 04 mei 2021
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoopakte met repertoriumnummer 2021/1222 van 27 maart 2021 (innames 7 en 8) tussen DONS de LOVENDEGHEM Françoise Marie Louise, HOUTART Vincent Idesbald, HOUTART Veronique Myriam, HOUTART Sophie Wilhelmine en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Jeroen De Corte, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen in de Vellare, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nrs. 774 A en 773 A met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van respectievelijk 1a 43ca, 7a 60 ca.
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 27.500,00 euro voor innames 7 en 8.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte minnelijke onteigening van 27 maart 2021 met repertoriumnummer 2021/1222 verleden door Jeroen De Corte, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2020 met de goedkeuring van het grondinnemingsplan voor de wegenis- en rioleringswerken en de aanleg van fietspaden te Vellare
De grondverwervingen gebeuren te Vellare, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Om de werken te kunnen uitvoeren zijn er ter hoogte van bepaalde grondverwervingen ook werfzones voorzien. Deze werfzones worden tijdens de werken tijdelijk in bezit genomen en in gebruik genomen. Hiervoor is een toelating van de grondgebruikers en een bijhorende vergoeding nodig. Het betreft 3 werfzones palend aan de grondinnames nrs. 3, 4 en 5 van het grondinnemingsplan met referentie 44452-10242 opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de grondgebruiker en de akte op 16 maart 2021 met repertoriumnummer 2021/1009 in der minne en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, opgemaakt voor de tijdelijke inbezitname en ingebruikneming van de werfzone palend aan innemingen 3, 4 en 5.
In de akte is bij inneming 4 de oppervlakte van de tijdelijke inneming van twee are tweeënzeventig centiare in de tekst correct aangegeven, de cijfers moeten dus 2a 72ca ipv 1a 72ca zijn.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor deze tijdelijke inbezitname en ingebruikname van gronden bedragen in totaal 500,00 euro.
Deze uitgave is voorzien op de jaarbudgetrekening 2021/ACT-173/0200-00/6102999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor de grondinneming voor de wegenis en rioleringswerken en aanleg fietspaden te Vellare.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte met repertoriumnummer 2021/1009 van 16 maart 2021 tussen ROOMAN d'ERTBUER Béatrice Julie, DONS de LOVENDEGHEM Isabelle Madeleine en DONS de LOVENDEGHEM Caroline Marie Louise enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, voor de werfzones ter hoogte van de percelen te Vellare, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nrs. 510/A en 509/A en 506/D, met een oppervlakte van respectievelijk 5a 95 ca en 2a 72 ca en 55ca, goed.
Artikel 2
De gemeente neemt de in artikel 1 bedoelde goederen tijdelijk in bezit en in gebruik voor de prijs van in totaal 500,00 euro en onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte van 16 maart 2021 met repertoriumnummer 2021/1009 verleden door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2020 met de goedkeuring van het grondinnemingsplan Vellare opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende
De 9 grondverwervingen gebeuren in de Vellare, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Het betreft de grondinnames met nrs. 7 en 8 van het goedgekeurde grondinnemingsplan Vellare met planref. 44452-10242 opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de pachter en de akte pachtbeëindiging met repertoriumnummer 2021/0526 van 18 februari 2021 (inname 7 en 8) in der minne en ondervoorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
Als bijlage de pachtbeëindiging voor de grondinnemingen nrs. 7 en 8 in Vellare te 9920 Lievegem.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor deze pachtbeëindiging bedragen in totaal 600,00 euro voor de innames 7 en 8.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat voldoende krediet onder jaarbudgetrekening 2021/ACT-173/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte pachtbeëindiging goed met repertoriumnummer 2021/0526 van 18 februari 2021 (innames 7 en 8 ) tussen MOMMENS Alexis Jacques en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen in de Vellare, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nrs.774 A en 773 A met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van respectievelijk 1a 43ca en 7a 60 ca.
Artikel 2
De gemeente verwerft het pachtrecht in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 600,00 euro voor de pachtbeëindiging van innames 7 en 8.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte pachtbeëindiging van 18 februari 2021 met repertoriumnummer 2021/0526 verleden door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Guy De Neve, schepen
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2021, artikel 41-11° over bevoegdheid van de gemeenteraad inzake daden van beschikking
Collegebesluit van 19 februari 2015 waarbij een bouwvergunning voor het bouwen van 2 ééngezinswoningen in de Koning Leopoldstraat 30 te 9920 Lovendegem werd afgeleverd op voorwaarde dat de eigenaar een hoekperceeltje kosteloos afstaat aan de gemeente.
De bouwvergunning voor het bouwen van 2 ééngezinswoningen in de Koning Leopoldstraat 30 te 9920 Lovendegem, kadastraal gekend als LIEVEGEM - tweede afdeling - sectie B nr 1413M P0000, werd op 19 februari 2015 afgeleverd op voorwaarde dat de eigenaar een hoekperceeltje kosteloos afstaat aan de gemeente.
Op 28 september 2016 maakte Meetburo Biebuyck het opmetingsplan op. Het af te staan hoekperceeltje (lot 1) heeft een oppervlakte van 3 ca.
Op 26 februari 2021 verleed Dirk Van Bockstal, commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties de akte van gratis grondafstand voor lot 1 met het gereserveerd PINr B1413 K P0000.
Er zijn over deze akte en het bijhorend opmetingsplan verder geen opmerkingen. Beide kunnen worden goedgekeurd.
Dit besluit heeft geen financiële impact op het budget van de gemeente Lievegem.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de akte verleden en opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties op 26 februari 2021 met repertoriumnummer 2021/751 en het bijhorend opmetingsplan voor de kosteloze grondafstand te Koning Leopoldstraat 30, 9920 Lievegem - Kadastrale gekend als LIEVEGEM 2 AFD - Sectie B - nummer 1413K P0000 met een oppervlakte volgens meting van 3 ca goed.
Guy De Neve, schepen
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikels 2.1.11 tem 2.1.19
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 16 februari 2021 tot gunning aan Veneco van opmaak gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Lievegem
Beslissing van het college van burgemeester en schepen van 30 maart 2021 over de vraag van Veneco naar interesse tot instap voor gezamenlijk bestek voor de opmaak planMER bij het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan
Algemeen
De huidige gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen van de deelgemeenten Zomergem, Waarschoot en Lovendegem zijn gedateerd en moeten herzien worden. Dit kan via het nieuwe instrumentarium “ruimtelijk beleidsplan”.
Een ruimtelijk beleidsplan bestaat uit een strategische visie en één of meer beleidskaders die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Het ruimtelijk beleidsplan is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen in de ruimtelijke ordening. Het is realisatiegericht.” De strategische visie omvat een langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling, terwijl een beleidskader operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma’s voor een thema of voor een gebiedsdeel bevat.
De opmaak van een beleidsplan kan een verbindend document zijn voor de ruimtelijke visie van de gemeente Lievegem en is noodzakelijk in het opmaken van RUP's die niet voorzien zijn in de gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen.
Veneco's methodiek (in detail in bijlage)
Stap 1: Onderzoek van de gemeente - doel- en actiegericht:
- Onderzoek kernversterking en verdichting
- Onderzoek woonuitbreidingsgebieden
- Onderzoek open ruimte en groenblauwe netwerken
- Onderzoek omgeving gewestweg (in geval van Lievegem: N9)
- Ontwerpend onderzoek: bijvoorbeeld: herbestemming verlaten bedrijfssite (in geval van Lievegem: bvb. Aclagro)
- Conceptnota - participatie
Stap 2: Uitwerken strategische visie
- Vanuit regionale bril
- Ambitie 1: streven naar duurzaam ruimtegebruik
- Ambitie 2: antwoord bieden op de klimaatuitdagingen
- Ambitie 3: Prioriteit geven aan duurzame mobiliteit
- Ambitie 4: bevorderen van de leefkwaliteit
- Gewenste ruimtelijke ontwikkeling: vertaling ambities naar lange termijnvisie
Stap 3: Uitwerken beleidskader kernen en economisch netwerk
Stap 4: Uitwerken beleidskader open ruimte en groenblauw netwerk
--> Aan elk beleidskader wordt een actieprogramma gekoppeld.
Stap 5: Plan-MER
- Dit wordt niet voorzien door Veneco. Ookal is er geen expliciete wettelijke verplichting, toch gaat de minister ervan uit dat dit zeker wordt opgemaakt. Veneco is de mogelijkheid aan het bekijken om een gezamenlijk bestek uit te schrijven voor de opmaak van een plan- MER.
Gunning
De opmaak van het gemeentelijk beleidsplan ruimte is een prioritaire actie in het meerjarenplan.
Veneco heeft de officiële offerte van deze methodiek uitgewerkt tot in detail en op het college van 16 februari 2021 is de opdracht gegund aan Veneco.
Beslissing tot opmaak
Het is de gemeenteraad die beslist om tot de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte over te gaan, vooraleer de procedure effectief van start gaat.
2021/ACT-040/0600-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-004
Actie 40: Opmaak beleidsplan ruimte voor Lievegem - er is hiervoor een budget voorzien van 120.000 euro.
De offerte bedraagt 109.565 euro. Vanuit het principe van kostendelende vereniging moet de gemeente geen BTW meer betalen.
Enig artikel
De gemeenteraad besluit over te gaan tot de opmaak van het ruimtelijk beleidsplan Lievegem conform artikel 2.1.11 VCRO.
Guy De Neve, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: goedkeuring, inzonderheid artikel 17 waarbij bij voorrang het woord wordt verleend op de hoofdvraag waarvan de bespreking aldus geschorst wordt: 1° om te vragen dat men niet zal besluiten.
Schepen van ruimtelijke ordening, Guy De Neve, vraagt vooraf het woord om te vragen aan de raadsleden dat men geen beslissing neemt in dit agendapunt en dit agendapunt dus niet te behandelen.
Reden is dat de tijd voor het verlenen van een advies zowel voor de raad, als voor de adviesraden en de ambtenaar zelf veel te kort was. We willen in de eerste plaats de gelegenheid geven aan de betrokken adviesraden en hierin ook de vertegenwoordigde verschillende fracties om na de toelichtingsvergadering van morgenavond aan de adviesraden (Gecoro, Gemina en Landbouwraad - een toelichtingsvergadering door de ambtenaren die trouwens niet verplicht is) als eerste de gelegenheid te geven om in het kader van het openbaar onderzoek hun opmerkingen en eventuele bezwaren te formuleren. Een eventueel standpunt van de raad zonder advies van de adviesraden kan hier niet aan voorafgaan. We laten de adviesverlening over aan de deskundigheid van de adviesraden.
Het college van burgemeester van schepenen zal in overleg met de omgevingsambtenaar over de technische kant van het RUP een besluit formuleren, ook met de mededeling dat de tijdspanne te kort was om het ontwerp grondig door te nemen.
Hierna gaat de raad over tot stemming over het niet behandelen van het agendapunt.
Enig artikel
Het agendapunt ‘Ontwerp gewestelijk RUP 'Vinderhoutse Bossen, vallei van de Oude Kale en Appensvoorde' te Gent, Lievegem en Deinze: voorwaardelijk gunstig advies’ wordt niet behandeld en dus afgevoerd van de agenda.
Tony Vermeire, burgemeester - bestuurder IVM
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraad van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 over IVM - aanpassing vertegenwoordigers in de raad van bestuur
De gemeente Lievegem is lid van de ov IVM .
De gemeente werd op 26 april 2021 opgeroepen voor de algemene vergadering van IVM op 9 juni 2021.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Martine Gyssels, gemeenteraadslid, wonende te Kloosterstraat 21, 9930 Lievegem,
Jeroen Van Acker, schepen, wonende te Verbindingsweg 9, 9920 Lievegem,
Gerrit Van Brabandt, schepen, wonende te Kerkelanddreef 12 9920 Lievegem,
als effectieve vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 9 juni 2021, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Steven Lambert, gemeenteraadslid, wonende te Kleitstraat 21, 9930 Lievegem,
Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te Oostveld Kouter 12, 9920 Lievegem,
Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te Stationsstraat 16, 9950 Lievegem,
als plaatsvervangend vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 9 juni 2021, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op op 9 juni 2021 bestaat uit volgende punten:
1. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2020 over de werking van de intergemeentelijke vereniging.
2. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2020.
3. Verslag van de commissaris.
4. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2020.
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris.
7. Aanstelling plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Deinze).
8. Varia.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
In toepassing van artikel 30bis van de statuten van IVM, worden de stemmen van de gemeente (26.007 stemmen) waarover iedere vertegenwoordiger voor dit mandaat beschikt, evenredig verdeeld onder de verschillende vertegenwoordigers die aan de algemene vergadering van IVM van 9 juni 2021 deelnemen.
Gerrit Van Brabandt, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging in de algemene vergadering van RLM vzw
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen over de aanduiding van een bestuurder van RLM vzw
De gemeente Lievegem is lid van de vzw Regionaal Landschap Meetjesland.
De gemeente werd, op 12 april 2021, door de vzw Regionaal Landschap Meetjesland gevraagd om de aangepaste statuten en het aangepaste intern reglement te laten goedkeuren door de gemeenteraad en de nodige machtiging te geven aan de vertegenwoordiger om op de algemene vergadering op 10 juni zijn stem uit te brengen.
Door het coronavirus COVID-19 staat het op heden niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk.
Omdat mogelijk nog federale richtlijnen, politiebesluiten van de gouverneurs en richtlijnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur kunnen komen over het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten te nemen. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Gerrit Van Brabandt, schepen, wonende te 9920 Lievegem, Kerkelanddreef 12, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Regionaal Landschap Meetjesland vzw op 10 juni 2021, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Guy De Neve, schepen, wonende te 9930 Lievegem, Stoktevijver 50, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Regionaal Landschap Meetjesland vzw op 10 juni 2021, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 10 juni 2021 bestaat uit volgende punten:
1. Verslag AV van 24 juni 2020
2. jaarrekening boekjaar 2020
a. Bestemming resultaat
b. goedkeuring
c. Kwijting bestuurders
3. Goedkeuring Begroting 2021
4. Statutenwijziging
5. Intern reglement
6. RLM Toetreding Wachtebeke en Zulte
i. Voorstel van goedkeuring
1. Wachtebeke gemeenteraad 24/09/2020
2. Zulte gemeenteraad 27/04/2021
ii. Werkende leden
1. Wachtebeke Vertegenwoordiger Peter Van Bambost ; plaatsvervanger Diederik Lacayse
2. Zulte Vertegenwoordiger Frederick Hesters ; plaatsvervanger : /
iii. Toegetreden leden:
1. Wachtebeke: Vertegenwoordiger Hans Vande Putte; plaatsvervanger : /
2. Zulte: Vertegenwoordiger Filip Tant; plaatsvervanger : /
7. Kennisname Jaarverslag 2020
i. Toelichting B. Smessaert
8. Varia
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed, inzonderheid agendapunt 4 en 5 dat in artikel 4 wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt de voorgestelde aangepaste statuten en aangepast intern reglement van Regionaal Landschap Meetjesland vzw goed.
Artikel 5.1
In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering
De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Meetjesland vzw op 10 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 3 en 4 van onderhavige beslissing.
Artikel 5.2
In geval van schriftelijke algemene vergadering
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen en wijziging van doel/voorwerp. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering (zonder fysieke aanwezigheid van de vertegenwoordiger van de gemeente) als een bindend akkoord te worden beschouwd dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Buitengewone Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 6
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Nik Braeckman, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
De statuten van TMVW
De gemeente Lievegem is lid van de ov TMVW .
De gemeente werd op 30 april 2020 opgeroepen voor de algemene vergadering van TMVW op 18 juni 2021.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van TMVW aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
De algemene vergadering van ov TMVW zal volledig digitaal plaatsvinden via interactieve videoconferencing. De afgevaardigden zullen de link per e-mail ontvangen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVW op 18 juni 2021, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVW op 18 juni 2021 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 18 juni 2021 bestaat uit volgende punten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
Varia en mededelingen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed, inzonderheid agendapunt 2 dat in artikel 4 wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt de voorgestelde aangepaste bijlagen 1 en 2 van de statuten goed.
Artikel 5
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde digitale buitengewone algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Vincent Laroy, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging in de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw
De gemeente Lievegem is lid van de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen
De gemeente werd, op 28 april 2021, door de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen gevraagd om de aangepaste statuten te te laten goedkeuren en de nodige machtiging te geven aan de vertegenwoordiger om op de algemene vergadering op 24 juni zijn stem uit te brengen.
Door het coronavirus COVID-19 zal deze algemene vergadering digitaal plaatsvinden.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw op 24 juni 2021, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Guy De Neve, schepen, wonende te 9930 Lievegem, Stoktevijver 50, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw op 24 juni 2021, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 24 juni 2021 bestaat uit volgende punten:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (08/12/2020)
3. Activiteitenverslag 2020
4. Jaarrekening 2020
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2021: toelichting en vraag goedkeuring
6. Wijziging vertegenwoordigers en aanstelling bestuurders
7. Wijziging statuten en intern reglement: vraag goedkeuring en bevestiging
8. Varia en rondvraag
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed, inzonderheid agendapunt 7 dat in artikel 4 wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt de voorgestelde aangepaste statuten en het aangepast intern reglement van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw goed.
Artikel 5
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Tony Vermeire, burgemeester bevoegd voor brandweer, politie en veiligheid
Gerrit Van Brabandt, schepen van natuur- en milieubeheer
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
De Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna “AVG”)
Het Decreet Lokaal Bestuur met ingang van 1 januari 2019
De camerawet van 21 maart 2007 (Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's) (kaderwet), gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera) art. 5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera)
Het KB 8 mei 2018 (Koninklijk besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten) (aanmelding bestaande en nieuwe bewakingscamera’s via www.aangiftecamera.be)
Het KB 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, BS 5 september 2018
De Ministeriële Omzendbrief van 10 december 2009 betreffende de Wet van 21 maart 2007, gewijzigd door de Ministeriële Omzendbrief van 13 mei 2011
De wettelijke bepalingen omtrent camerabewaking zoals beschreven in het aanvraagdossier
Aanleiding en context
IVM (Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland) stelt voor om ‘tijdelijk’ vaste camera’s te plaatsen op het grondgebied van gemeente Lievegem, teneinde de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil aan te pakken.
IVM (de verwerker) stelde een voorbereidend dossier op van datum 2 maart 2021, conform de bepalingen van de Ministeriële Omzendbrief betreffende de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze Omzendbrief wordt niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018); bij dit voorbereidend dossier wordt tevens een Gegevensbeschermingseffectbeoordeling gevoegd (in uitvoering van art 35.1 AVG) door het bestuur.
De camera’s worden geplaatst aan glasbollen en op ‘hotspots’ waar zwerfvuil en sluikstort frequent worden vastgesteld.
Argumentatie
Het plaatsen van deze tijdelijk vaste (verplaatsbare) camera’s hebben volgend doel:
IVM treedt op als verwerker van de beelden en zal instaan voor:
De afspraken hieromtrent tussen het lokaal bestuur, de lokale politie en IVM worden verankerd in een overeenkomst.
De gemeente dient een verwerkingsovereenkomst af te sluiten met de verwerker conform artikel 28.3 AVG.
De gemeenteraad dient een positief advies te formuleren conform artikel 5§2/1 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, zoals gewijzigd bij Wet van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014 en 21 maart 2018.
De verwerker zal elektronisch aangifte doen via www.aangiftecamera.be en een register van de beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden zoals opgelegd door de AVG. Hij zal dit doen uiterlijk de dag vóór de camera’s in gebruik worden genomen. IVM bezorgt na eerste aangifte en na elke jaarlijkse vernieuwing gedateerd bewijs hiervan aan de verwerkingsverantwoordelijke en zal het register bijhouden en ter beschikking houden van de verwerkingsverantwoordelijke.
Adviezen
Het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 11 mei 2021 over de camerabewaking op de hierboven vermelde locaties zoals glasbolsites en hotspots van zwerfvuil en sluikstort.
Het positief advies van 21 april 2021 van de korpschef van de lokale politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.
Het advies van 30 april 2020 van de functionaris voor gegevensbescherming.
Het benodigde krediet voor dit cameraproject is voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/ACT-441/0200-00/2300000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Er is € 100.000,00 voorzien voor sluikstortacties.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent een gunstig advies voor de plaatsing van ‘tijdelijk’ vaste camera’s op niet-besloten plaatsen door de intergemeentelijk opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland voor een geldigheidsduur tot en met 31 december 2025.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het reglement (zie bijlage 2), over het gebruik van de ‘tijdelijke’ vaste camera’s op een niet-besloten plaats, goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met de intergemeentelijk opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland en de lokale politie inzake het plaatsen van tijdelijk vaste camera’s goed. (zie bijlage 1)
Artikel 4
De gemeenteraad stelt Heidi Steenbeke, en Annelies Neyt, beide in dienst bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), aan tot GAS vaststeller voor de gemeente Lievegem om vaststellingen te doen welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie en die vallen onder de bevoegdheden inzake zwerfvuil en sluikstort zoals omschreven in de huidige artikel(s) 36 en 38 van de Algemene Zonale Politieverordening Deinze-Zulte-Lievegem van 26 februari 2020 (hetzij, in geval van wijziging, enige latere rechtsgrond waarin diezelfde bepaling is opgenomen).
Artikel 5
De gemeente Lievegem sluit met elke verwerker een verwerkingscontract af overeenkomstig de wettelijke bepalingen, voordat de verwerking aanvangt.
Tony Vermeire, burgemeester
Chris De Wispelaere, schepen
Gerrit Van Brabandt, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
De zittingsverslagen van de vergadering van de gemeenteraad vermelden de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
Schriftelijke vragen van Véronique Mussche namens de fractie N-VA:
Didier Garré stelt ze voor:
1. Fietsdiefstallen voor schepen De Wispelaere
In Lievegem wordt de fiets steeds populairder, meer en meer mensen ontdekken de voordelen van de (elektrische) fiets om zich naar het werk of de school te verplaatsen of om eens gewoon te gaan fietsen.
Het nadeel is dat de fiets gemakkelijk gestolen kan worden. Fietsdiefstallen zijn vaak gebruiksdiefstallen, dit wil zeggen dat de gestolen fiets achtergelaten wordt zodra de dief op zijn nieuwe bestemming is aangekomen.
Daarom stellen we voor, zoals de provincie adviseert, de inwoners van onze gemeente nog meer te sensibiliseren om hun tweewieler veilig en slotvast achter te laten.
De politiezone Deinze-Zulte-Lievegem is aangesloten op het registratiesysteem gevondenfietsen.be, dat nu Bikebank.be noemt,te weinig inwoners weten dit.
Daarom zijn we van mening dat de communicatie over het veilig achterlaten én het registreren van fietsen beter kan, de N-VA fractie vraagt daarom om dringend werk te maken van een uitgebreide communicatiecampagne.
Antwoord schepen Chris De Wispelaere:
De website Bikebank.be is inderdaad een zeer goed initiatief en we gaan er het nodige voor doen, maar toch al meegeven dat er momenteel van maart tot oktober driemaal per maand (telkens in een deelgemeente afwisselend) een fietsregistratie wordt georganiseerd door onze diensten. Maar ik ben akkoord er kan nog meer communicatie gebeuren. Het zou ook een goed initiatief zijn dat we de gevonden fietsen ingeven op die website. We gaan er met de dienst communicatie verder aan werken.
2. Voetpaden in de Bloemekenswijk voor schepen De Wispelaere :
De nieuw aangelegde voetpaden in de Bloemekenswijk in Lovendegem gaan langzaam maar zeker kapot, het betreft hier vooral de stukken aan de opritten van de woningen.
Het einde van de heraanleg van de rijweg en voetpaden in de Bloemekenswijk dateert van 2019, de werken namen 4 jaar in beslag het prijskaartje van 9,8 miljoen euro was dan ook niet mis,
" De werken in de Bloemetjeswijk waren de grootste werken ooit in Lovendegem, misschien zelfs in heel Lievegem" aldus schepen De Wispelaere in het Nieuwsblad van 19-oktober-2019.
Voor die prijs verwachten onze inwoners dan ook kwaliteit, en dat is hier zeker niet het geval.
De N-VA fractie stelde in 2019 al vragen i.v.m. de vele barsten in het wegdek, nu moeten we ook vaststellen dat de voetpaden na 2 jaar in gebruik te zijn al afbrokkelen.
De N-VA fractie vraagt dan ook dat de voetpaden zo vlug mogelijk onder garantie hersteld worden.
Antwoord van schepen Chris De Wispelaere:Dit was inderdaad het grootste werk.
Aan de barsten in het wegdek is een oplossing gegeven en een verlengde waarborg gegeven, dus dit is afgehandeld.
De voetpaden gebeurden in twee fasen, bij uitvoering vastgesteld dat de klinkers, waterdoorlatend gecertificeerd, waar als parking aangelegd, bvb aan Konijntje, en men er met voertuigen overrijdt, die klinkers beschadigd werden. Daar zijn nu op die parkingplaatsen nieuwe klinkers op kosten van de aannemer aangelegd.
Maar uit voorzichtigheid hebben we toen voor fase 2 waar auto's overrijden beslist andere klinkers te laten leggen.
Wel nog probleem dus nog in fase 1 en waar voertuigen overrijden afschilfering, bij oplevering opmerking gemaakt samen met Farys. We maken ons geen illusie dat we alles zouden kunnen heraanleggen, nu in heftige discussie met de aannemer, gevraagd aan Farys om te overwegen een externe expert aan te stellen, maar zeker zal er een schadevergoeding moeten worden betaald. Dit komt op een volgend college. Het wordt vervolgd en we gaan het zeker zo niet laten.
3. Vissterfte in de visvijver voor schepen Van Brabandt :
Zijn de resultaten al bekend over de oorzaak van de vissterfte in de visvijver van Lovendegem ?
Antwoord schepen Gerrit Van Brabandt:
In het kader van de vissterfte werd via Farys een onderzoek van de visvijver aangevraagd bij de milieucel van sportvisserij Vlaanderen.
Dit onderzoek is onlangs uitgevoerd, maar de resultaten zijn nog niet gekend.
Van zodra we dit rapport ontvangen, sturen we dit door.
4. Rookmelders in sociale woningen voor burgemeester Vermeire :
In België zijn er jaarlijks 10.000 woningbranden, ook bij ons in Lievegem hebben we spijtig genoeg ons deel daarvan gehad rookmelders zijn daarom van levensbelang.
Sinds 1 januari 2013 is het in Vlaanderen verplicht om in nieuwe, gerenoveerde en verhuurde woningen en appartementen rookmelders te plaatsen. Vanaf 2014 geldt de verplichting ook voor studentenkoten, vanaf 2020 legt de Vlaamse overheid de verplichting op voor alle Vlaamse woningen.
Onze vraag : wordt er door de gemeente op toegezien dat er in elke sociale woning er al dan niet op iedere verdieping een werkende en juist geplaatste rookmelder opgehangen is voordat het conformiteitsattest uitreikt wordt ?
Antwoord burgemeester Tony Vermeire:
Indien er een conformiteitsattest wordt aangevraagd voor een woning, of dit nu een sociale woning is of een private woning, dan wordt nagekeken of er rookmelders aanwezig zijn. Indien er geen rookmelders aanwezig zijn per verdieping, kan er geen conformiteitsattest worden afgeleverd en kan deze woning worden opgenomen op de inventaris ongeschikt- en onbewoonbaar verklaarde woningen als zijnde een ongeschikte woning. Het gebrek aan rookmelders wordt vaak tijdens de procedure ongeschikt-onbewoonbaarheid opgelost, zodat het niet tot een ongeschiktheidsverklaring hoeft te komen en alsnog een conformiteitsattest kan worden uitgereikt.
Het is geen verplichting om een conformiteitsattest te hebben om een sociale woning te verhuren. Zoals de vraag wordt gesteld lijkt het alsof er steeds een conformiteitsattest is bij verhuring. Dit is niet zo waardoor het ook moeilijk is om met ja of neen te antwoorden op de vraag.
De bouwmaatschappijen kunnen zelf sterk inzetten op de controle van deze rookmelders, maar dit is afhankelijk van hun intern beleid.
Ter verduidelijking wordt hieronder het beleid van de grootste bouwmaatschappij bij ons geschetst:
De bouwmaatschappijen zetten heel sterk in op de controle van deze rookmelders. Zij doen dit op minstens twee momenten in het verhuurproces nl.
1. Bij de plaatsbeschrijving: het is een wettelijke verplichting dat de verhuurder ervoor zorgt dat de woning voldoende rookmelders heeft, de aanwezigheid wordt opgenomen in de plaatsbeschrijving;
2. Na 6 maanden tot een jaar (controlebezoek): men doet bij de nieuwe huurders een bezoek waarbij een checklist wordt overlopen. De vragen gaan over de dienstverlening, de buurt, de kwaliteit van de woning, …maar ook over de rookmelders. Deze extra controle werd ingevoerd omdat ze merkten dat een aantal (rokende) huurders deze rookmelders wel eens durfden verwijderen.
Conclusie:
1. Op de gestelde vraag kan niet worden geantwoord omdat er geen conformiteitsattest verplicht is bij verhuring. Van zodra de gemeente wordt verzocht tot het uitvoeren van een woonkwaliteitsonderzoek of het uitreiken van een conformiteitsattest voor een sociale woning, wordt de aanwezigheid van een rookmelder steeds gecontroleerd.
2. Het beleid van de bouwmaatschappijen zet heel sterk in op de kwaliteit van de sociale woningen.
3. De gemeente Lievegem is vertegenwoordigd in deze raad van bestuur en directiecomité die aldus ook onrechtstreeks hierop controle hebben.
Mondelinge vragen:
1. Wouter Demuynck: looppiste in Waarschoot
De looppiste in Waarschoot bevindt zich in slechte staat, graag bekijken
Antwoord schepen Kim Martens: de opmerking is al bekeken, komt zeker in een oplapbeurt aan bod.
De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2021 om 21:36.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter