De voorzitter opent de zitting op 27/03/2024 om 20:00.
Raadslid Gunter Lippens verklaart voortaan te zullen zetelen als onafhankelijk raadslid, en dus niet meer als N-VA-fractielid.
Nicholas Spinel, Voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/tgD-ePTzsEU
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 28 februari 2024 goed.
Jeroen Van Acker, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2° bevoegdheid gemeenteraad vaststellen van gemeentelijke reglementen
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006 en van 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017, artikelen 8 tot en met 10
Koninklijk besluit van 24 september 2006 over de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, artikelen 8 tot en met 24
Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen - voorstel tot wijziging
Door de wijziging aan het Decreet van 3 maart 2023, tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, is er nood aan een wijziging van het kermisreglement van Lievegem.
Concreet gaat het om volgende wijzigingen
Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de wijziging van het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen vast.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2024.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen wordt opgeheven.
Guy De Neve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 21 april 2017 van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023
Gemeenteraadsbesluit van Lievegem van 22 februari 2023 met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein - wijziging
Collegebesluit van Lievegem van 27 februari 2024 over reglement over ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein
- voorstel tot wijziging: principiële goedkeuring
Door de wijziging aan het Decreet van 3 maart 2023, tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, is er nood aan een wijziging van het marktreglement van Lievegem.
Concreet gaat het om volgende wijzigingen:
• de belangrijkste wijziging is het afschaffen van de machtiging (“leurkaart”) voor ambulante (en kermis-) activiteiten
• de termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement: minstens 6 maanden bij wijziging standplaats maar behoud abonnement en minstens 12 maanden bij definitief verlies van standplaats en abonnement
Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
Doorgevoerde wijzigingen:
• alle vermeldingen over de machtiging (“leurkaart”) worden verwijderd
• de termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement wordt aangepast
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de wijziging van het reglement over ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein vast.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2024.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2023 over het reglement over ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt opgeheven.
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 2 maart 2007 over openbare dienstverplichtingen ter bevordering van het rationeel energieverbruik, artikel 10.
Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 over de goedkeuring van het addendum kaderovereenkomst met Imewo voor het uitvoeren van energiediensten.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2020 over de goedkeuring kaderovereenkomst Imewo/gemeente Lievegem betreffende het uitvoeren van energiediensten.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 december 2020 over de goedkeuring onderhoudscontract HVAC met contractnr. LIEV-G-RC-20_20_477,versie 1 van 11 december 2020 onderhoudsovereenkomst stookinstallaties gemeentelijke gebouwen in uitvoering van de kaderovereenkomst Imewo/gemeente Lievegem over het uitvoeren van energiediensten, voor de grote installaties van de gebouwen van Lievegem.
Er werd begin vorig jaar al een offerte gevraagd voor de vervanging van deze ketel. Maar de offerte was niet tijdig binnen voor de opmaak van de meerjarenplanning waardoor dit budget niet voorzien kon worden. Maar omdat de ketel in BKO De Speelboom sterk verouderd is, de wisselstukken niet meer of moeilijk te verkrijgen zijn kan hier niet langer mee gewacht worden.
Fluvius heeft een offerte opgemaakt om een nieuwe installatie te plaatsen.
De offerte bedraagt € 26.289,87 excl. BTW of € 31.810,74 incl. BTW.
Deze uitgave is niet voorzien in het meerjarenplan, en dus ook niet opgenomen als een nominatieve investering, wat inhoudt dat het college van burgemeester en schepenen niet bevoegd is om de wijze van gunnen vast te stellen noch om de opdracht te gunnen tenzij na voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad waarbij de nodige budgetten via interne kredietverschuiving worden voorzien.
Na overdracht van 2023 naar 2024 kan er binnen de investeringskredieten van actie 251 - Vernieuwen HVAC patrimonium, een krediet van €31.600,05 verschoven worden van het beleidsitem 0119-00 (overige algemene diensten) naar beleidsitem 0945-00 (Kinderopvang) meer bepaald van jaarbudgetrekening 2024/ACT-251/0119-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN naar 2024/ACT-251/0945-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Er kan ook nog een krediet van €400 verschoven worden van ACT-708 - Aanpak conciërgewoning Waarschoot en jaarbudgetrekening 2024/ACT-708/0050-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN naar jaarbudgetrekening 2024/ACT-251/0945-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Hiervoor wordt interne kredietverschuiving 2024-19 als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Het totale beschikbare krediet komt op € 32.000,05.
Gunstig visum AFD/2024/038 van Bart Van Petegem van 23 februari 2024
Artikel 1
De offerte van 22 december 2023 van Fluvius voor het vervangen van CV ketel en boiler in BKO De Speelboom voor een bedrag van € 26.289,87 excl. BTW of € 31.810,74 incl. BTW wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De interne kredietverschuiving 2024-19 wordt goedgekeurd.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Het besluit van de gemeenteraad van Lovendegem van 26 april 2018 over de zaak der wegen betreffende de verkaveling Kuitenberg, met name het tracé en de inrichting van de nieuwe weg aansluitend op de bestaande weg Kuitenberg en de aanpassing van de bestaande weg Kuitenberg ter hoogte van de aansluiting van de nieuwe weg
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem van 3 mei 2018 met de voorwaardelijke goedkeuring van de verkavelingsvergunning V/000372/1_L voor het verkavelen van een stuk grond in 31 loten - wijzigen van de loten 59-60 in de verkaveling V/19/1 - wijzigen van de loten 1-2 in de verkaveling V/16/1 - wijzigen deel van lot 60 in de verkaveling V/43/1 + machtiging voor werken aan onbevaarbare waterlopen
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 september 2023 met de goedkeuring van het PV van definitieve oplevering van de verkaveling Neringen
Op 3 mei 2018 werd aan Danneels Development NV, Sint-Baafskerkstraat 1 te 8200 Sint-Andries, een verkavelingsvergunning verleend voor het verkavelen van een stuk grond in 31 loten - wijzigen van de loten 59-60 in de verkaveling V/19/1 - wijzigen van de loten 1-2 in de verkaveling V/16/1 - wijzigen deel van lot 60 in de verkaveling V/43/1 + machtiging voor werken aan onbevaarbare waterlopen gelegen te Kuitenberg ZN, 9920 Lievegem, kadastraal bekend: Afdeling 1/Lovendegem, sectie A, nr. 1778G, 1819A, 1820B2.
In deze verkavelingsvergunning werd de volgende voorwaarde opgenomen:
"De weg (met zijn uitrusting en riolering), alsook de openbare groenzone en de 5m-erfdienstbaarheidszone van de waterloop zullen kosteloos aan de gemeente moeten worden afgestaan. Alle kosten met betrekking tot deze akte zijn ten laste van de verkavelaar. Een verklaring van kosteloze grondafstand is bij het dossier gevoegd. Een opmetingsplan "kosteloze grondafstand" dient te worden ingediend bij de gemeente op het moment van voorlopige oplevering."
Op 2 oktober 2018 maakte Landmeterskantoor Van Hee bvba uit Ardooie, in opdracht van de bouwheer, een opmetingsplan voor kosteloze grondafstand te Kuitenberg - Begoniastraat, Lovendegem. De over te dragen wegenis, groenzone en 5m-erfdienstbaarheidszone van de waterloop (nieuw openbaar domein) heeft volgens het opmetingsplan een totale oppervlakte van 5.139 m².
De bouwheer heeft Geassocieerde Notarissen Bernard Vanderplaetsen & Erika Redel, Grote Baan 222, 9920 Lievegem aangesteld om de akte voor de kosteloze afstand van de wegenis op te maken, op basis van het opmetingsplan.
Deze akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen Danneels Development NV en Bouwkantoor Danneels NV enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door geassocieerde notarissen Bernard Vanderplaetsen en Erika Redel, voor de wegenis, groenzone en 5m-erfdienstbaarheidszone van de waterloop (nieuw openbaar domein) te Neringen, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nr. 2044W2 met een totale oppervlakte volgens meting van 5.139 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Zomergem van 10 december 2018 tot voorwaardelijke goedkeuring van de omgevingsvergunning OMV_2018087610 voor de meergezinswoning Molenbergstraat 1.
Op 10 december 2018 werd aan Dirk Mortier, Arisdonk 66 te 9950 Lievegem, een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van meergezinswoning na sloop handelswoning en woning gelegen te Molenbergstraat 1, 9930 Lievegem, kadastraal bekend: Afdeling 5, sectie C, perceelnr. 1153A.
In deze omgevingsvergunning werd de volgende voorwaarde opgenomen:
"Het gedeelte van het kadastraal perceel gelegen vóór de rooilijnen, vastgesteld op het aflijningsplan van weg nr. 6, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 12 januari 1925 en vastgesteld op het aflijningsplan van weg nr. 7, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 12 januari 1925, moet door een landmeter worden afgepaald en door de bouwheer worden afgewerkt als voetpad. Na uitvoering van alle bouwwerken en de aanleg van het voetpad zal de kosteloze eigendomsoverdracht gebeuren aan de gemeente voor dit gedeelte. De aanvrager dient zelf een notaris aan te stellen voor het verlijden van de akte en in te staan voor alle kosten voor de overdracht."
Op 21 oktober 2021 maakte Studiebureau Verhaeghe & partners, in opdracht van de bouwheer, een opmetingsplan voor deze kosteloze grondafstand te Molenbergstraat 1.
De over te dragen strook grond (voetpad) heeft volgens het opmetingsplan een totale oppervlakte van 66,52 m².
Op 9 augustus 2023 gaf team wegen, groen en mobiliteit gunstig advies voor deze overdracht. Het voetpad werd afgewerkt zoals gevraagd.
De bouwheer heeft notaris Kelly Spelte, Achterstege 26, 9940 Evergem, aangesteld om de akte voor de kosteloze afstand van de vermelde strook grond (voetpad) op te maken, op basis van het opmetingsplan. Deze akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen Dirk Construct VOF, Dirk Mortier BV en VME Residentie Boven te Lievegem enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door notaris Kelly Spelte, voor een perceel grond (voetpad) te Molenbergstraat 1, 9930 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie C, nr. 1153C met een totale oppervlakte volgens meting van 66,52 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en het uitvoeringsbesluit van 27 oktober 2017
Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 over het voorlopig onteigeningsbesluit ‘Ronselestraat-Leischoot’ met onteigeningsplan en projectnota en het ontwerp rooilijnplan, beiden goedgekeurd en voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad
Het openbaar onderzoek liep van 16 januari 2024 tot en met 14 februari 2024.
Het openbaar onderzoek voor het vaststellen van de rooilijn en voor het onteigeningsplan liep gelijktijdig gedurende deze periode.
Er werd één schriftelijke opmerking ontvangen in het kader van het rooilijnplan.
Het verslag ‘behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek van de rooilijn- en de onteigeningsprocedure in de Ronselestraat-Leischoot’ van 4 maart 2024 werd als bijlage bij onderhavige beslissing gevoegd.
In het kader van de onteigeningsprocedure werden geen bezwaarschriften ingediend.
De overwegingen en motieven ter bespreking van de ingediende opmerking in het bovenvermelde verslag van 4 maart 2024 kunnen geheel worden onderschreven en kunnen integraal worden bijgetreden.
Enig artikel
Het verslag ‘behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek van de rooilijn- en de onteigeningsprocedure in de Ronselestraat-Leischoot’ van 4 maart 2024 wordt goedgekeurd. Dit verslag wordt in zijn geheel onderschreven en de inhoud ervan wordt integraal bijgetreden.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 24 februari 2017 over onteigening voor het algemeen nut en het uitvoeringsbesluit van 27 oktober 2017
Decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 met de goedkeuring van de grondinnemingsplannen en de opdracht tot het opmaken van de koopakten voor fietspad Ronselestraat - Leischoot
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 over het Meerjarenplan 2020 - 2026 deel gemeente Lievegem - aanpassing 4: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid ACT-135 'Fietspad Ronselestraat - Leischoot'
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 met de voorlopige vaststelling van het onteigeningsbesluit en het ontwerp rooilijnplan van ‘Ronselestraat-Leischoot’
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2024 met de goedkeuring van het verslag van de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren vermeld in artikel 21,§ 3 van het Vlaams onteigeningsdecreet en art. 17 §5 van het gemeentewegendecreet
Op basis van het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut van 24 februari 2017 en het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 werd een onteigenings- en rooilijnprocedure gevoerd.
Het traject verloopt als volgt:
Op 25 maart 2024 ontving de gemeente een mail van de Dienst Vastgoedtransacties – Afdeling Juridische Dienstverlening met de vaststelling dat in het voorlopig onteigeningsbesluit van 20 december 2023 de minnelijke onderhandelingstermijn niet is vermeld. Dit is volgens artikel 10 van het Vlaams onteigeningsdecreet sinds 1 december 2020 verplicht op straffe van nietigheid. Bijgevolg is het aangewezen om de goedkeuring van het definitief onteigeningsbesluit te verdagen en het voorlopig onteigeningsbesluit te hernemen.
Het rooilijnplan kan wel definitief vastgesteld worden.
In het meerjarenplan 2020 - 2026 is voor de grondverwerving voor het realiseren van het fietspad Ronselestraat - Leischoot een krediet beschikbaar van € 237.210,80 onder jaarbudgetrekening 2024/ACT-135G/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Ronselestraat-Leischoot definitief vast en verdaagt de goedkeuring van het definitief onteigeningsbesluit.
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40§3: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2021 over de vaststelling op het reglement infoportieken Lievegem
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 maart 2024 over de principiële goedkeuring aanpassing gebruikersreglement infoportieken Lievegem
Het reglement infoportiek Lievegem, vastgesteld op de gemeenteraad van 15 september 2021, was aan een kritische evaluatie toe.
Enerzijds om de werkwijze te vereenvoudigen naar de gebruiker toe en anderzijds om enkele nodige aanpassingen te doen.
Volgende wijzigingen werden doorgevoerd:
De voorgeschreven werkwijze werd met de leverancier afgetoetst. In praktijk werd deze al toegepast.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gebruikersreglement infoportieken Lievegem vast.
Artikel 2
Het gebruikersreglement infoportieken Lievegem treedt vanaf 1 april 2024 in werking.
Artikel 3
Het reglement infoportieken Lievegem, goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 september 2021, wordt opgeheven.
Guy De Neve, schepen
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikelen 2.2.1 - 2.2.6 en 2.2.18 - 2.2.25
Het decreet van 1 juli 2016 tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Zomergem van 27 december 2018 tot goedkeuring van de startnota gemeentelijk RUP Agrarisch open ruimte gebied
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2021 omtrent de bespreking nota gemeentelijk RUP Agrarisch gebied Zomergem
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2021 tot goedkeuring van de scopingsnota gemeentelijk RUP Agrarisch gebied Zomergem
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2022 tot goedkeuring van de aangepaste versie van de scopingsnota gemeentelijk Agrarisch gebied Zomergem
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 mei 2022 over degoedkeuring van het voorontwerp gemeentelijk RUP Agrarisch gebied Zomergem
Het besluit van de gemeenteraad van 23 november 2022 over de voorlopige vaststelling van het ontwerp gemeentelijk RUP Agrarisch gebied Zomergem
Het besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2024 over de kennisname advies Gecoro
Schets van het procedureverloop
Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zomergem heeft op 27 december 2018 de startnota van het gemeentelijk RUP Agrarisch open ruimte gebied goedgekeurd.
Deze startnota werd vervolgens samen met de procesnota ter inzage gelegd. De publieke consultatie is gehouden van 12 november 2019 tot en met 10 januari 2020. Het publieke participatiemoment is doorgegaan op 27 november 2019.
Na verschillende planteams heeft het college beslist om de tweede doelstelling van het RUP (om een recreatiepool voor zachte recreatie te voorzien) niet langer aan te houden.
Op 31 augustus 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen van Lievegem de scopingsnota goedgekeurd.
Echter op 25 oktober geeft Team MER aan dat de scopingsnota, goedgekeurd door het college, onvoldoende informatie bevat om een correcte beslissing te kunnen nemen over de plan-MER- plicht. Er dient een aangepaste versie van de scopingsnota opgemaakt te worden en opnieuw aan Team MER bezorgd te worden.
Vervolgens heeft het planteam de scopingsnota herwerkt.
Op 1 februari 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de aangepaste versie van de scopingsnota goedgekeurd en deze opnieuw bezorgd aan Team MER.
Op 1 maart 2022 heeft het team MER bepaald dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.
Op 10 mei 2022 is het voorontwerp RUP Agrarisch gebied Zomergem uitgewerkt, met een duidelijk grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften. Dit voorontwerp heeft als basis gediend voor de schriftelijke adviesvragen.
Op 23 november 2022 heeft de gemeenteraad het ontwerp RUP Agrarisch gebied Zomergem voorlopig vastgesteld.
Openbaar onderzoek en adviezen
Het initieel openbaar onderzoek van dit voorlopig vastgesteld RUP is georganiseerd van 9 januari 2023 tot en met 10 maart 2023. Omwille van een procedurefout (fout in publicatie op de website) is het openbaar onderzoek opnieuw georganiseerd van 1 september 2023 tot en met 30 oktober 2023.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (hierna: Gecoro) bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren ten aanzien van een voorlopig vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. De Gecoro heeft op 12 december 2023 een gunstig advies verleend, waarin de integrale adviezen van de deputatie en van het departement vervat zitten.
In bijlage zijn de ingediende bezwaren en adviezen opgelijst en behandeld, waarbij de grondig bevonden opmerkingen zijn verwerkt in het RUP Agrarisch gebied.
Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Wijzigingen ten aanzien van het voorlopig vastgesteld RUP
De volgende zaken zijn aangepast ten aanzien van het voorlopig vastgesteld ontwerp op basis van de ingediende adviezen en bezwaren:
De gemeenteraad stelt binnen 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Agrarisch gebied Zomergem definitief vast.
Chris De Wispelaere, schepen
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
Op 2 december 2019 werd Veneco aangesteld voor de opmaak van het mobiliteitsplan Lievegem.
De voorbije jaren werd er gewerkt aan de opmaak van dit mobiliteitsplan en dat heeft geleid tot een beleidsplan.
De Vlaamse regelgeving voorziet geen te volgen procedure meer inzake de goedkeuring van dit mobiliteitsplan maar op basis van de oude regelgeving kan de volgende procedure worden gevolgd:
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mobiliteitsplan (beleidsplan) voorlopig vast.
Artikel 2
Het beleidsplan wordt ter bespreking voorgelegd aan de projectstuurgroep (PSG).
Artikel 3
Er wordt een openbaar onderzoek georganiseerd.
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 § 3
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 12 maart 2024 over het subsidiereglement voor de huur of aankoop van herbruikbare bekers
Art. 5.3.12.1 van Vlarem II bepaalt dat vanaf 15 juni 2023 het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden is, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden.
De organisatoren worden daarom geadviseerd om te werken met herbruikbare bekers.
Sinds 21 november 2023 zijn er geen herbruikbare bekers meer beschikbaar via de uitleendienst.
Via een subsidiereglement willen we gemeentelijke adviesraden, onderwijsinstellingen uit Lievegem en erkende verenigingen uit Lievegem die evenementen organiseren financieel een steuntje in de rug geven bij de huur en/of de aankoop van herbruikbare bekers.
Op deze manier wordt het gebruik van herbruikbare bekers op evenementen gestimuleerd en wordt de afvalberg tot het minimum herleid.
Het lokaal bestuur Lievegem zet met dit subsidiereglement in op duurzame lokale evenementen.
Krediet zal worden toegevoegd aan de begroting in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement voor de huur of aankoop van herbruikbare bekers vast.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden over:
Geen schriftelijke vragen
Mondelinge vragen:
1. Raadslid Patrick Dossche: uitgave seniorengids
Ik heb nog een paar vragen in verband met het tot stand komen van de seniorengids die afgelopen dagen is rondgestuurd naar ik vermoed alle 65-plussers van Lievegem?
Ik had dit willen schriftelijk doen maar kreeg nog maar pas maandag een telefoon van een partijlid +65 jaar die een aantal bedenkingen uitte.
Vandaag heb ik de seniorengids kunnen inkijken toen ik een bezoek bracht aan mijn moeder.
Uiteraard juichen wij bij Vooruit de uitgave van een seniorengids toe, ook in drukvorm. Toch borrelen een aantal vragen op in verband met een deel van de inhoud en ook de timing van de release van deze gedrukte uitgave.
Uw nederige collega gemeenteraadslid studeerde in 1990 aan de Rijksuniversiteit Gent en schreef een verhandeling met als titel “Systematisering van informatie als middel tot kwaliteitsverbetering van de zorg aan bejaarden”.
In een notendop samengevat ging ik op zoek naar een kwalitatieve manier om informatie te bundelen die voor een gebiedsomschrijving de zorg/hulp aan bejaarden kon verbeteren.
Zonder meer kan ik zeggen dat de gids voor wat betreft de inhoud van informatie goed samengesteld lijkt.
Meteen heb ik gisteren en vandaag een aantal seniorengidsen gegoogeld en doe ik daaromtrent een bizarre vaststelling.
De seniorengidsen die ik op het internet vond bevatten NIET zoals die van Lievegem een opsomming van het college van burgemeester en schepenen en dus ook niet de gemeenteraad.
Je vindt er hoogstens een voorwoord van de schepen van sociale zaken, de voorzitter van de seniorenraad, maar voorts is er geen verwijzing te bespeuren naar politieke organen.
In de verhandeling die ik schreef zowat 34 jaar geleden zat onder meer de gedachte vervat dat “sociale kaarten”, waaronder je deze gids ook kan rekenen, net zo zouden moeten samengesteld zijn dat ze eerder moesten verwijzen naar organisaties, diensten, met telefoonnummers en locaties en vooral moesten vermijden personen te vernoemen. Dit omdat na verloop van tijd de namen van personen door het “vluchtig” zijn vaak dit soort gidsen achterhaald maken.
Ik krijg dus graag antwoord op volgende vragen:
Hoe is deze seniorengids tot stand gekomen?
Wie werd betrokken in de samenstelling?
Heeft men zich gebaseerd op andere bestaande seniorengidsen?
Daar gezien dat in quasi alle gevallen de politieke bestuursorganen niet aan de orde zijn?
Vanwaar komt de idee van de opsomming van de politiekers in Lievegem?
Vinden jullie het niet een verkwisting van ruimte en geld en zeker ook in verband met timing in de verdeling, nog opportuun om een gemeentebestuur dat nog op en al 10 maanden aan het roer zit op te voeren in die gids?
Gegeven het feit dat het besluit om een opsomming te geven van het politiek bestuur een politieke keuze zou zijn, vinden jullie dat dat deontologisch verantwoord?
Had dit niet moeten voorgelegd worden aan instanties die hadden kunnen opmerken – temeer alle gemeenteraadsleden ook vermeld worden – had dit dan niet moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad?
De burgemeester antwoordt dit schriftelijk te zullen beantwoorden.
2. Raadslid Wouter De Muynck: gebruik van groenafval in zakken op het recyclagepark van Waarschoot
In Waarschoot is het gebruik van zakken verplicht, gelijk welke, ook gelijk welk volume, maar men moet zakken gebruiken ook al komt men met een hele aanhangwagen dan nog eerst in zakken doen vooraleer te dumpen. Dit is wellicht voor de inschatting van het volume, maar kan dit niet heroverwogen worden dat dit niet meer moet?
Schepen Vincent Laroy: de keuze is vroeger gemaakt in Waarschoot om via zakken te werken en zo een schatting te kunnen doen van het volume. Naar de toekomst gaan we overgaan naar de ophaling van GFT (vanaf 2026). Het is dan ook beter deze werkwijze in de volgende legislatuur bij te schaven, en die ophaling zal dan gebeuren via bakken.
Vandaag zijn er ook wel inwoners die nog andere zaken meenemen en dan doorrijden naar Lovendegem en Zomergem waar men ook de rest kwijt kan. Maar ik begrijp de problematiek, maar mee te nemen met de evolutie naar GFT ophaling.
3. Raadslid Wouter De Muynck: mobiliteit rond recyclagepark Waarschoot twee scherpe bochten na elkaar leidt tot gevaarlijke situaties
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt dit te zullen bekijken, een flauwe bocht kan dit oplossen.
4. Raadslid Wouter Ryckaert: 30 km zones
We zijn blij met schilderen van de 30 zones, geven jullie die zones ook door voor de GPS?
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt dat we dit inderdaad doen.
5. Raadslid Wouter Ryckaert: opvolging brief Boerenbond
Het college heeft een brief gekregen van de Boerenbond over de bescherming van de landbouwgebieden. Hoe heeft het college hierop gereageerd?
De burgemeester antwoordt dat het college kennis heeft genomen van de brief.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2024 om 20:53.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter