Jeroen Van Acker, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2° bevoegdheid gemeenteraad vaststellen van gemeentelijke reglementen
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006 en van 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017, artikelen 8 tot en met 10
Koninklijk besluit van 24 september 2006 over de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, artikelen 8 tot en met 24
Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen - voorstel tot wijziging
Door de wijziging aan het Decreet van 3 maart 2023, tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, is er nood aan een wijziging van het kermisreglement van Lievegem.
Concreet gaat het om volgende wijzigingen
Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
AFDELING 1 : ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN EN AMBULANTE ACTIVITEITEN IN KERMISGASTRONOMIE OP OPENBARE KERMISSEN
Artikel 1 Toepassingsgebied (wet art. 1 5°, art. 2 §2)
Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties.
Artikel 2 Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8 §2)
Artikel 2.1 Data openbare kermissen
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare Gemeentekermissen in:
Lovendegem
Gemeentekermis
Plaats: Dorp
Periode: weekend (vrijdag t.e.m. maandag) voor 15 augustus
opbouw / afbraak:
dinsdag/ dinsdag
Waarschoot
Paaskermis
Plaats: Dorpsplein
Periode: Goede Vrijdag t.e.m. Paasmaandag
opbouw / afbraak:
woensdag / maandag
Septemberkermis
Plaats: Dorpsplein
Periode: vrijdag voor tweede weekend september tot maandag er op volgend
opbouw / afbraak:
woensdag / maandag
Zomergem
Zomerkermis
Plaats: Markt, Dreef en Maarten Steyaertplein
Periode: 4de zondag van juni - van vrijdag tot dinsdag
opbouw / afbraak:
dinsdagmiddag tot vrijdag / woensdag
Winterkermis
Plaats: Markt, Dreef en Maarten Steyaertplein
Periode: weekend bij 11 november t.e.m. maandagavond
opbouw / afbraak:
dinsdagmiddag / maandagavond
De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes.
De gemeenteraad geeft volmacht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de data voor de kermissen te bepalen.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan een afwijking van het aantal dagen toestaan ingeval van een feestdag.
Artikel 2.2 Organisatie kinderuurtje tijdens openbare Gemeentekermissen
• Paaskermis Waarschoot
o vrijdag van 18.00 uur tot 19.00 uur
o maandag van 10.00 uur tot 12.00 uur
• Zomerkermis Zomergem
o maandag van 16.00 uur tot 17.30 uur
o dinsdag van 16.00 uur tot 17.30 uur
• Gemeentekermis Lovendegem
o maandag van 17.00 uur tot 19.00 uur
• Septemberkermis Waarschoot
o vrijdag van 18.00 uur tot 19.00 uur
o maandag van 15.30 uur tot 17.30 uur
• Winterkermis Zomergem
o vrijdag van 17.00 uur tot 19.00 uur
o zaterdag van 15.00 uur tot 17.00 uur
De foorreizigers bieden een gratis beurt of korting aan.
De foorreizigers bieden dit aan zonder verdere aankoopverplichtingen, de gratis beurten geven geen recht op prijzen.
Tijdens het kinderuurtje wordt het geluidsniveau aangepast tot zachte achtergrondmuziek.
Tijdens het prikkelarm kinderuurtje worden stroboscopen uitgezet en felle lichten gedimd.
De voorwaarden worden voorgedrukt op een kermiskaart en worden verspreid onder de kinderen van de basisscholen in de betreffende deelgemeente van Lievegem en aan de overige kinderen woonachtig in de betreffende deelgemeente van Lievegem tot de leeftijd van 12 jaar.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan een afwijking toestaan ingeval van een feestdag.
Artikel 3 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8§2, art. 10 § 1 en KB art. 4 §2 en art. 10)
De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan: de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:
- de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico's
- de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert
- als het een kermistoestel met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft voldoet het toestel aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 van het koninklijk be-sluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
- als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;
- de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
- vanuit het oogpunt van dierenwelzijn worden geen kermisattracties met dieren toegelaten
- er mogen geen alcoholische dranken aangeboden worden door de foorreizigers
- er geldt voor alle kermissen een verbod op verdeling van bommetjes, vuurwerk, ander springtuig, BB-guns, elke andere vorm van airsoftwapens, Gas Blow Back (gas); Automatic Electric Guns (AEG}, CO2-patronen of Veerdrukwapentuig.
- de foorreizigers die eten, drinken of verpakte goederen aan het publiek aanbieden of ter beschikking stellen, voorzien voldoende afvalbakken in de onmiddellijke nabijheid van hun kraam.
Artikel 4 Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8, 9 § 1)
De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.
De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
- in geval van absolute noodzaak;
- wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).
De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 5 Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen (KB art. 13)
Artikel 5.1 Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)
Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en via de website https://www.lievegem.be/kermissen.
De kandidaturen worden digitaal ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
Kandidaturen kunnen ook ingediend worden via een aangetekende brief met ontvangstmelding, of door een brief met ontvangstbewijs die wordt neergelegd op de plaats die aangewezen is in de kennisgeving van de vacature
De kandidaturen moeten minimum volgende elementen bevatten:
1. Omschrijving van de attractie of kermisgastronomie
2. Vermelding van de openbare kermis waarvoor de kandidatuurstelling ingediend wordt
3. in te nemen oppervlakte inclusief de wagens noodzakelijk voor de uitbating (elektriciteitsgroep,... ) (inclusief foto van de normale opstelling)
4. Ondernemingsnummer
5. Opgave van de oppervlakte nodig voor eventuele woonwagens en vervoerwagens (deze worden sowieso buiten de kermissite opgesteld op de plaatsen aangeduid door de plaatsmeester)
6. Geldig verzekeringsattest foorreiziger Brand en Burgerlijke Aansprakelijkheid
7. Bewijs van goed gedrag en zeden (max. 3 maanden oud)
Artikel 5.2 Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)
Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.
De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria :
1. de aard van de attractie of van de vestiging;
2. de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;
3. de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;
4. de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;
5. de deskundigheid van de uitbater, van de “aangestelde – verantwoordelijken” en van het tewerkgesteld personeel;
6. desgevallend, de nuttige ervaring;
7. de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.
Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten.
Artikel 5.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15 § 5)
De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op een van de volgende wijzen:
- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
- bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
- per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding
Inname en opheffing standplaats
Elke standplaatshouder moet zich bij het opstellen van de attractie of inrichting houden aan de richtlijnen van de plaatsmeester. Wanneer een standplaatshouder wegens overmacht niet op het afgesproken moment kan oprijden moet hij de plaatsmeester hiervan op de hoogte brengen. De standplaats wordt maximum 24 u voorbehouden aan de betrokkene. Nadien wordt ze beschouwd als opgeschort voor de duur van de kermis en kan de plaatsmeester, zonder verder verwittiging, vrij beschikken over de plaats zonder dat de foorkramer hiervoor enige schadevergoeding kan eisen. De wagens onmisbaar voor de uitbating (elektriciteitsgroepen, ..) zullen onmiddellijk tegen de inrichting worden opgesteld. De afmetingen van deze wagens wordt niet meegerekend voor de berekening van de standplaatsvergoeding.
Artikel 6 Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken vermeld staat:
1. de situering van de standplaats;
2. de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;
3. de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;
4. de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;
5. desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
6. het ondernemingsnummer;
7. de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is;
8. de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;
9. desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.
Artikel 7 Spoedprocedure (KB artikel 17)
Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
- omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cf. artikel 5 van dit reglement),
- of omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden,
- of tengevolge van hun niet-bezetting resulterend uit de afwezigheid van hun houder,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
1. de gemeente of de concessionaris raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;
2. de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;
3. de gemeente of de concessionaris gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 5.2, eerste en tweede lid van dit reglement;
4. hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeldt die hun kandidatuur hebben ingediend;
5. indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft hij in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;
6. hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (bijv. fax of e-mail) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.
Artikel 8 Duur abonnement (KB Art. 12, §1 en 2)
Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.
Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).
De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris.
Artikel 9 Opschorten abonnement (KB art. 12 § 3)
De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
1. hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en stopt op het einde van de kermis.
Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden,
2. Hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft:
De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.
De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
- of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
- of per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding
De gemeente of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.
Artikel 10 Afstand van het abonnement (KB art. 12 §4)
De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen :
- bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
- bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden.
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9 1° van dit reglement. De opzegging gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid.
- De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven. De beslissing om gevolg aan deze aanvraag te geven hangt af van de beoordeling van de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
- De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De vraag tot afstand dient te gebeuren
- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;
- of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding;
- of per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding.
De gemeente of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.
Artikel 11 Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12 § 6)
De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten:
- omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging,
- of om inbreuken op het gemeentelijk reglement of de openbare orde.
- of omwille van overmacht door onvoorziene werken of calamiteiten op de voorziene standplaats van de betrokken kermis.
- of bij het niet respecteren van de richtlijnen bepaald door het college (oprijtijden, respecteren aangeduide standplaats, ontruimen van de kermis, bepalingen betreffende het verwijderen van afval, respecteren van de geluidsnormen, deelname kinderuurtje)
De beslissing tot schorsing wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 12 Overdracht standplaats (KB artikel 18)
De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:
- die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie
- en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente.
Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.
De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.
Artikel 13 Inname standplaatsen (KB art. 11)
De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen
1. de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;
2. de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;
3. de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
4. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;
5. de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.
De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen
Artikel 14 Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)
Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement
Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
AFDELING 2 Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen
Artikel 15 Toepassingsgebied (KB art. 19 en 20)
1. Op aanvraag van een kermisuitbater
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente.
De aanvraag gebeurt:
- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
- of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
- of per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding
2. Van uit de gemeente
Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.
Artikel 16 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (zie artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (zie artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 17 Duur machtiging (KB art. 22)
De machtiging wordt door de gemeente toegekend:
- voor een bepaalde periode
- of per abonnement
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Het gemeentelijk reglement kan deze termijn verminderen.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 18 Abonnementen (KB art. 23)
De artikelen 8, 9, 10, 11 en 12 zijn van toepassing op de abonnementen toegekend krachtens afdeling 2.
AFDELING 3
Artikel 19 (KB art. 24)
De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren.
Artikel 20 In werking treden reglement (cf wet, art 10§2)
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2024 en heft het gemeentelijk reglement van 28 juni 2023 op.
Gemeentelijke website
Foorkramers
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de wijziging van het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen vast.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2024.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen wordt opgeheven.