Terug
Gepubliceerd op 27/10/2025

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 23/10/2025 - 21:00

Reglement Mobitwin: vaststelling

Aanwezig: Ann Boterdaele, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, schepenen
Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, raadsleden
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Verontschuldigd: Thibo Ryckaert, raadslid

Hilde De Graeve, schepen

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 over de volheid van bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn

Besluit van de OCMW-raad van 30 januari 2019 over de goedkeuring van het reglement van de mindermobielencentrale

Besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 tot aanpassing van het reglement van de mindermobielencentrale

Besluit van het Vast Bureau van 7 oktober tot principiële goedkeuring van het reglement Mobitwin Lievegem.

OCMW Lievegem is aangesloten bij Mpact vzw (vroegere Taxistop). Onze chauffeurs zijn verzekerd via Mpact en we volgen de tarieven van Mpact voor het lidgeld.

De huidige tarieven voor lidgeld bedragen :

  • 18 euro voor een alleenstaande per jaar
  • 27 euro voor een koppel
  • wanneer het lidmaatschap wordt aangevraagd in de tweede helft van het jaar wordt de retributie gehalveerd.
De huidige tarieven voor de rit zelf bedragen :
  • 44 cent per km
  • bij korte ritten wordt altijd minimaal 10 km aangerekend
  • een wachtvergoeding (voor bv nuttigen koffie) van 1,25 euro per begonnen half uur
Het reglement voorziet voor bovenstaande tarieven een automatische aanpassing (Mpact brengt ons op de hoogte wanneer en hoeveel de tarieven moeten worden aangepast).
 
De wachtvergoeding die de chauffeurs mogen aanrekenen wanneer ze tijdens een consultatie bij dokter, kapper, ... moeten wachten, wordt niet opgelegd door Mpact. Dit is een een vrije keuze van elke mobitwin-dienst om hier een tarief voor te bepalen. Het betreft een onkostenvergoeding voor de chauffeur die vrij kan besteed worden om bv een koffie of frisdrank te nuttigen tijdens het wachten. Het tarief van 1,25 euro werd niet meer aangepast sinds het begin van de fusie. De chauffeurs vroegen reeds een aanpassing van dit bedrag.
Wanneer we het bedrag indexeren (jan 2019 tot op heden - index sept 25) dan zou dit bedrag momenteel 1,5216 euro bedragen. We stellen voor om dit af te ronden naar 1,50 euro per begonnen half uur.
 
In het reglement werd ook een wijziging aangebracht voor verkeersboetes. Die zijn principieel ten laste van de chauffeurs. Bij een minnelijke schikking kan éénmalig per legislatuur door een chauffeur een verzoek worden ingediend bij het VB om de boete terug te betalen.
 
Daarnaast werd ook een toevoeging gedaan over het niet tijdig annuleren van een rit. Wanneer de chauffeur door het niet tijdig annuleren hierdoor toch bij de klant aan de deur heeft gestaan, dan worden de kosten van de gereden rit (huis chauffeur tot klant en terug) aan de klant aangerekend.
 
Tot slot werd ook een paragraaf toegevoegd over de aanrekening van het lidgeld met factuur en over het niet tijdig betalen van de retributie voor lidgeld (in artikel 9).

De uitgaven (lidmaatschap aan Mpact, inclusief verzekering) worden aangerekend op de jaarbudgetrekening: GBB-WELZYN/0900-00/6150006/OCMW/VB/IP-GEEN

De inkomsten (jaarlijks lidgeld van de gebruikers) worden aangerekend op de jaarbudgetrekening :GBB-WELZYN/0900-00/7010002/OCMW/VB/IP-GEEN

Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

REGLEMENT MOBITWIN LIEVEGEM
OR 23-10-2025

Art. 1  Opdracht
Mobitwin is een vervoerdienst van de gemeente Lievegem voor mensen met verplaatsingsmoeilijkheden. De aanvragen zijn doorgaans consultaties bij een arts, bezoeken aan familie of andere activiteiten, boodschappen…
Het vervoer wordt verzorgd door vrijwillige chauffeurs die op bepaalde dagen of uren beschikbaar zijn en met hun eigen wagen de gebruikers vervoeren.

Art. 2  Doelgroep
De doelgroep bestaat uit inwoners uit onze gemeente Lievegem, zijnde senioren, mensen met een handicap, mensen in een sociale noodsituatie die door een beperkte mobiliteit geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoersaanbod.

Art. 3  Bestemming
De doelgroep kan gebruik maken van Mobitwin voor volgend vervoer: doktersbezoek, bezoek aan familie of vrienden, kapper, boodschappen.

Art. 4   Beschikbaarheid
-    De dienstverlening is mogelijk op elke werkdag; en uitzonderlijk op zaterdag, zon- en feestdagen,
-    op voorwaarde dat een chauffeur-vrijwilliger gevonden wordt voor het gevraagde traject,
-    ritten moeten minimaal drie werkdagen voordien aangevraagd worden via de centrale.

Art. 5  Tarieven en berekeningswijze
-    De eigen bijdrage van de klant aan de chauffeur bedraagt € 0,44 per kilometer. Per rit wordt er minimum tien kilometer gerekend door de chauffeur.
Het bedrag van de kilometervergoeding wordt vastgelegd in het begin van het jaar en blijft behouden voor het hele jaar.  Het bedrag wordt aangepast aan de kilometervergoeding voor het overheidspersoneel en wordt afgerond op twee cijfers na de komma – zonder het maximumbedrag te overschrijden.
-    Er wordt aan de gebruiker een jaarlijks lidgeld aangerekend van € 18 per persoon of € 27 per koppel/gezin. (De tarieven worden vastgelegd door Mpact Taxistop vzw en worden bij wijzigingen automatisch toegepast in dit reglement) . Voor inschrijvingen in de tweede helft van het jaar wordt de helft van het lidgeld aangerekend.
-    De afstand wordt bepaald aan de hand van de kilometerteller van de wagen.
-    Elke begonnen kilometer wordt als een gereden kilometer aangerekend.
-    De chauffeur mag alle kilometers aanrekenen van zijn eigen woonplaats tot hij terug thuis is (ook al zit het lid nog niet of niet meer in de wagen).
-    Wachttijden worden aangerekend a rato van  € 1,50 per begonnen half uur als koffie-vergoeding waarbij de gebruiker aan de chauffeur de gelegenheid geeft om een koffie te halen tijdens het wachten.
-    De parkeerkosten zijn ten laste van de gebruiker en mogen doorgerekend worden door de chauffeur.
-    Wanneer verschillende gebruikers samen worden vervoerd worden de kosten pro rata verdeeld.
-    De betaling van de kilometervergoeding en de koffievergoeding gebeurt door de gebruiker rechtstreeks aan de chauffeur.
-    Wanneer u een rit wil annuleren moet u dit uiterlijk 1 dag voor de geplande rit melden zodat de chauffeur tijdig kan verwittigd worden. Bij laattijdige annulatie van een rit rekenen wij u de kilometers aan die de chauffeur afgelegd heeft.

Art. 6  Verzekeringen

-    De gemeente Lievegem betaalt jaarlijks lidgeld aan de overkoepelende instantie Mpact  die voorziet in de nodige verzekeringen zijnde een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een omniumverzekering  en een verzekering lichamelijke ongevallen.
-    Mobitwin brengt de verzekeringsmaatschappij van de chauffeur op de hoogte van het feit dat hij/zij participeert aan Mobitwin Lievegem.

Art. 7 Formaliteiten
-    Voor elke vrijwillige chauffeur die zich aanmeldt wordt een chauffeur-fiche opgemaakt en een afsprakennota getekend. Er wordt hen een chauffeurskaart overhandigd met de belangrijkste zaken in verband met een ongeval.
-    Voor een nieuwe gebruiker die beroep wenst te doen op Mobitwin wordt een inschrijvingsformulier ingevuld en een lidkaart overhandigd.
-    De gemeente verzorgt het administratieve luik:
•    praktische afspraken en organisatie
•    vorming en begeleiding chauffeurs.
-    Bij iedere rit moet de chauffeur een afrekenblad invullen en overhandigen aan de gebruiker.  Hierop staan de kilometers vermeld, eventuele parkeerkosten en eventuele koffievergoeding.  De gebruiker dient de chauffeur onmiddellijk te betalen nadat de rit heeft plaatsgevonden.
De chauffeur brengt per kwartaal de afrekenbladen binnen bij de verantwoordelijke van de centrale.

Art. 8  Baas in eigen wagen
Het vrijwillige karakter van deze inzet houdt ook in dat de chauffeur baas is in eigen wagen.
Dit betekent dat de chauffeurs altijd een aanvraag mogen weigeren. Zij hebben ook  het recht een rit te staken wanneer er zich iets voordoet dat niet gepland was.
Voorbeelden:
•    wanneer een gebruiker een andere of meerdere bestemmingen kiest dan oorspronkelijk werd afgesproken,
•    wanneer één persoon een afspraak heeft gemaakt en op het moment zelf nog twee andere mensen wil meenemen,
•    wanneer een gebruiker ongewenst gedragingen vertoont, bijvoorbeeld roken.
Boetes opgelopen tijdens vervoer voor Mobitwin zijn in principe altijd ten laste van de vrijwillige chauffeur.  Het Vast Bureau  kan bij uitzondering beslissen om een minnelijke schikking aan de chauffeur terug te betalen. De chauffeur dient hiervoor een aanvraag in bij het Vast Bureau. Het Vast Bureau oordeelt of het over een lichte overtreding gaat en of deze kan terugbetaald worden aan de chauffeur.  Deze uitzondering kan slechts één keer per legislatuur worden gevraagd.   

Art. 9  Algemene bepalingen betreffende de retributie voor het lidgeld
-    Het lidgeld van Mobitwin, waarvan het tarief jaarlijks wordt vastgesteld door Mpact, wordt aangerekend van zodra er een (eerste) rit wordt aangevraagd of bij een jaarlijkse verlenging. Het lidmaatschap wordt aangerekend per factuur en is verschuldigd binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.
-    Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Betwistingen van de factuur dienen te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het vast bureau.

Art. 10  Inwerking
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 november  2025.

Bekendmaking

Het reglement wordt bezorgd aan het team Welzijn, team financiën en aan de vrijwilligers van de mindermobielencentrale.
Het besluit wordt gemeld via het digitaal loket. (ABB)
Het besluit wordt geplaatst op de gemeentelijke website op de pagina 'bekendmaking' en op de pagina 'reglementen welzijn'.

Publieke stemming
Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
Voorstanders: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement Mobitwin Lievegem vast.

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025 en heft het reglement van mindermobielencentrale Lievegem, goedgekeurd in raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2020 op.