De voorzitter opent de zitting op 14/09/2023 om 21:31.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is hier te bekijken.
De OCMW-raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raadszitting van 28 juni 2023 goed.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 171 §4, 176 en 263
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 voor haar gedeelte
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2020 houdende meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 1 deel OCMW
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 houdende meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 deel OCMW
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 houdende meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 3 deel OCMW
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgings-rapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:
- stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
- overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het 1ste semester 2023.
Kim Martens, burgemeester
Hilde De Graeve, schepen
Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78, 17°
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 over de goedkeuring van de lijst OCMW nominatieve subsidie 2022 en 2023
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2023 over toetreding tot welzijnsvereniging zorgbedrijf Meetjesland, toetreding, ontwerpstatuten en ontwerp beheersovereenkomst, addendum personeel, inbreng (DGAT)
Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de raad. De lijst met nominatieve subsidies 2022 en 2023 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 21 december 2022.
Met ingang op 1 januari 2024 wordt de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg (DGAT) overgedragen naar Zorgbedrijf Meetjesland. In die context wenst het zorgbedrijf voor de laatste maanden van 2023 al een coördinator aan te werven die alles grondig kan voorbereiden, de verzorgenden en de klanten leert kennen, het werkingsgebied en het middenveld (artsen, verplegingsdiensten enz. leert kennen in Lievegem) leert kennen, reclame voor de dienst kan voorbereiden, enz…
Voor het aanwerven van een coördinator voor een periode van twee maanden wordt voorgesteld om een werkingsbijdrage van €12.500 toe te kennen (brutoloonkost voor twee maanden niveau B geschat op €10.000 à €12.500). Dit betreft een geraamde, vermoedelijke kostprijs. Na verloop van het boekjaar zal de exacte loonkost voor de coördinator bij wijze van werkingsbijdrage worden opgevraagd door Zorgbedrijf Meetjesland.
De werkingsbijdrage van €12.500 voor Zorgbedrijf Meetjesland zal voorzien worden onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-WELZYN/0943-00/6499000/OCMW/VB/IP-GEEN (Samenwerkingsovereenkomsten).
Via interne kredietverschuivingen 2023-53 zal het benodigd krediet worden verschoven vanaf jaarbudgetrekening 2023/GBB-PER/0951-00/6203000/OCMW/VB/IP-GEEN.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt voor het lopende boekjaar 2023 een werkingsbijdrage van €12.500 voor Zorgbedrijf Meetjesland goed.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt interne kredietverschuiving 2023-53 goed.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur artikel 78 en 286
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling OCMW Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de besluiten van 1 juli 2020, 18 november 2020 en 24 november 2021 en 14 september 2022
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2020 over Personeel - Arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - Deel arbeidsduur, uurregelingen en reglement tijdsregistratie
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2021 over Personeel - Arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - Organisatie permanentieregelingen en telewerkpolicy
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september 2022 over Personeel - arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - fietspolicy
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 over Personeel - arbeidsreglement: principiële goedkeuring
De raad keurde op 16 december 2020 het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Lievegem goed. Dit beperkte zich tot:
Op 24 november 2021 werden nog twee bijlagen goedgekeurd:
Op 14 september 2022 volgde dan nog:
In samenwerking met Jurplus wordt het arbeidsreglement nu vervolledigd met alle verplichte bepalingen. Ook worden er nog een aantal nieuwe bijlagen toegevoegd. Wijzigingen aan de bestaande inhoud worden in blauw weergegeven of blauw gemarkeerd.
Het ontwerp van het arbeidsreglement werd geagendeerd op een principieel vakbondsoverleg op 25 juli 2023. Naar aanleiding hiervan werd er nog een kleine wijziging aangebracht aan artikel 10 over de afwijking van werkroosters.
Het aangepaste ontwerp werd dan voorgelegd aan het hoger overlegcomité op 31 augustus 2023 (zie bijlage)
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het arbeidsreglement voor gemeente en OCMW Lievegem goed.
Hilde De Graeve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,
De beslissing van de OCMW-raad van 27 april 2022 met als onderwerp 'Personeel - wijziging organogram en personeelsplan (personeelsformatie): vaststelling’
De beslissing van het college van 12 juli 2022 met als onderwerp ‘Personeel - team personeel - prioriteitenlijst - aanwerving van een tijdelijke deskundige personeel - externe dienstverlener: goedkeuring’
De beslissing van het college van 30 augustus 2022 met als onderwerp ‘Personeel - aanwerving administratief medewerkers diverse teams - aanpassing organogram: principieel akkoord’
De beslissing van het college van 6 september 2022 met als onderwerp Nota werklast team burger en voorstel tot oplossing: principiële goedkeuring’
De beslissing van de gemeenteraad van 14 september 2022 met als onderwerp ‘Personeel - invulling van 2 VTE administratieve medewerkers - opname van deze functies bij een volgende wijziging van het organogram: goedkeuring'
De beslissing van het college van 4 oktober 2022 met als onderwerp ‘Personeel -team cultuur en bibliotheek - motivatienota tot aanwerving
bibliotheekmedewerker: goedkeuring’
De beslissing van het college van 4 oktober 2022 met als onderwerp 'Personeel - team groen - ambtshalve herplaatsing van een vast aangesteld statutair personeelslid in een functie van dezelfde rang: principiële goedkeuring'
De beslissing van het college van 18 oktober 2022 met als onderwerp ‘Personeel -team sport - motivatienota tot wijziging personeelsbezetting team Sport: goedkeuring’
De beslissing van de gemeenteraad van 23 november 2022 met als onderwerp ‘Personeel - invulling van 0,5VTE deskundige secretariaat - wijziging van de formatie van deskundigen secretariaat in team strategie, secretariaat en communicatie bij een volgende wijziging van het organogram: goedkeuring'
De beslissing van het college van 10 januari 2023 met als onderwerp ‘IT en informatieveiligheid - externe dienstverlener IT - gunning: goedkeuring’
De beslissing van het college van 7 maart 2023 met als onderwerp ‘Personeel - teams infrastructuur - Eindrapport en implementatieplan analyse door CC Consult - vertaling naar stappenplan door Stuurgroep: goedkeuring’
De beslissing van het college van 25 april 2023 met als onderwerp ‘Personeel - team burger - aanpassing organogram: principieel akkoord’
De beslissing van de gemeenteraad van 31 mei 2023 met als onderwerp ‘Personeel - invulling van een extra 0.5 VTE administratief medewerker team burger - opname van deze functie bij een volgende wijziging van het organogram: goedkeuring
De beslissing van het college van 18 juli 2023 met als onderwerp 'Organogram Lievegem - aanpassing: principiële goedkeuring'
Aanleiding
Het huidige organogram is aan een actualisatie toe.
De redenen hiervoor zijn:
Volgende bijlagen werden toegevoegd:
De impact wordt in detail beschreven in de managementsamenvatting van de financiële impact.
Vanuit budgettair oogpunt stellen er zich momenteel geen problemen om de financiële impact van deze organogramaanpassing op te vangen. Op (korte) termijn zou kunnen worden bekeken of de impact (deels) kan worden gecompenseerd, waarvoor het managementteam voorstellen opgesteld heeft die toegevoegd werden in bijlage.
De voorgestelde wijzigingen worden voorzien in de meerjarenplanning.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het organogram vast.
Namens OCMW-raad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter