Terug Besluit  Gemeenteraad

Gepubliceerd op 01/07/2021
wo 30/06/2021 - 20:00

Huishoudelijk reglement speelpleinwerking VeePee Lovendegem - aanpassing naar aanleiding van de coronacrisis: vaststelling

Aanwezig: Nicholas Spinel, voorzitter
Tony Vermeire, burgemeester
Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Schepenen
Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Raadsleden
Eddy De Mits, algemeen directeur
Verontschuldigd: Véronique Mussche, raadslid
Bevoegd lid

Caroline Fredrick, schepen van jeugd

Regelgeving

De nieuwe gemeentewet, artikel 135 § 2, 5°
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 §2 en 41 tweede lid 2°
Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, laatst gewijzigd op 4 juni 2021
Beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 11 mei 2021 omtrent Coronavirus: geleidelijke heropstart cultuur vanaf 9 juni 2021

Huishoudelijk reglement speelpleinwerking Veepee Lovendegem, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2018
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juni 2021 over de principiële goedkeuring van de aanpassing van het huishoudelijk regelement naar aanleiding van de coronacrisis.

Feiten en motivering

Ten gevolge van de coronacrisis en de veiligheidsmaatregelen die opgelegd worden moet het huishoudelijk reglement rond de organisatie van de gemeentelijke speelpleinwerking Veepee Lovendegem aangepast worden.

Gezien de aanpassing van het Ministerieel besluit rond het organiseren van jeugdactiviteiten in coronatijden en de daaruitvolgende maatregelen pas op 4 juni gepubliceerd werd en de praktische uitwerking in de sectorprotocollen daarna fragmentarisch doorgestuurd werd en de zomerwerking op 1 juli start, is een afwijking aan het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke speelpleinwerking Veepee Lovendegem dringend noodzakelijk.

Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

HUISHOUDELIJK REGLEMENT SPEELPLEINWERKING LOVENDEGEM - ’ T VEEPEE


ARTIKEL 1 ORGANISEREND BESTUUR
De gemeentelijke speelpleinwerking wordt georganiseerd door het  gemeentebestuur van Lievegem.
De uitvoering is in handen van het college van burgemeester en schepenen, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem.


ARTIKEL 2 VERANTWOORDELIJKE DIENST EN CONTACTPERSONEN
Team Jeugd is de verantwoordelijke dienst binnen het gemeentebestuur. De speelpleinstuurgroep staat samen met de jeugdconsulent in voor de uitwerking van de werking.


Tijdens de kantooruren is de jeugdconsulent te bereiken op Team Jeugd, Waarschootdorp 1, 9950 Lievegem, 09 396 23 00, jeugd@lievegem.be.


ARTIKEL 3 LOCATIE
Het gemeentebestuur organiseert de speelpleinwerking tijdens de maanden juli en augustus op volgende locatie: Kort Eindeken 22, 9920 Lievegem.


ARTIKEL 4 DOELGROEP
De speelpleinwerking is toegankelijk voor alle kinderen tussen 3 (schoolgaand en zindelijk) en 14 jaar ongeacht woonplaats, geslacht, religie, handicap, etnische afkomst of ideologie.


ARTIKEL 5 LEEFTIJDSGROEPEN
Zolang de maatregelen door de hogere overheden tegen de verspreiding van het coronavirus/covid-19 van kracht zijn, die een impact hebben op de zomerwerking van het gemeentelijk speelpleinwerk, wordt de werking als volgt aangepast:

  • Op het speelplein werken we in bubbels. De grootte is afhankelijk van de geldende maatregelen. Deze bubbels zullen gedurende de hele week een werking voorzien die volledig afzonderlijk van elkaar zal gebeuren.
  • Zowel de lokalen binnen als de speelterreinen buiten worden ingedeeld in afzonderlijke zones per bubbel.
  • De indeling volgens kleur blijft behouden



De kinderen en jongeren worden ingedeeld in verschillende leeftijdsgroepen, om hen aangepaste activiteiten te kunnen aanbieden. De indeling gebeurt op basis van het geboortejaar en blijft de ganse zomer gelden.
•    Groen: De deelnemers worden tijdens het jaar van de indeling 3,4 of 5 jaar
•    Blauw: De deelnemers worden tijdens het jaar van de indeling 6, 7 of 8 jaar
•    Geel: De deelnemers worden tijdens het jaar van de indeling 9, 10 of 11 jaar
•    Rood: De deelnemers worden tijdens het jaar van de indeling 12, 13 of 14 jaar
Eventuele uitzonderingen in de groepsindeling kunnen in samenspraak met de jobstudent en jeugdconsulent.


ARTIKEL 6 OPENINGSDAGEN EN -UREN
De precieze data en periodes van de speelpleinwerking worden bepaald door het college van burgemeester en schepenen, op voorstel van de speelpleinstuurgroep. (zie bijlage)


ARTIKEL 7 INSCHRIJVEN, BRENG- EN AFHAALMOMENTEN
Inschrijven gebeurt op de dag zelf tussen 8u en 9u en tussen 13u en 13u30 op het speelpleinterrein. Ouders dienen deze inschrijvingsmomenten te respecteren. Kinderen tot 6 jaar moeten steeds vergezeld zijn van een oudere bij het aanmelden (en worden niet afgezet bij de poort).
Vooraf inschrijven is niet nodig. Op de eerste speeldag vullen de ouders van elk kind een individuele inlichtingen- en medische fiche in, die zo snel mogelijk aan de speelpleinverantwoordelijke terugbezorgd wordt. Deze fiche is ook te downloaden op www.lievegem.be


Zolang de maatregelen door de hogere overheden tegen de verspreiding van het coronavirus/covid-19 van kracht zijn, die een impact hebben op de zomerwerking van het gemeentelijk speelpleinwerk, wordt de inschrijfprocedure als volgt aangepakt:

  • Inschrijvingen gebeuren op voorhand via het digitale inschrijvingssysteem (reservaties.lievegem.be). Inschrijven kan enkel voor een volledige week.
  •  Medische fiches worden op voorhand ingevuld via het digitale inschrijvingssysteem en zijn verplicht in te vullen
  • Annuleren van een inschrijving met terugbetaling van het inschrijvingsgeld kan enkel tot 8 dagen voor de geboekte speelpleindag
  •  Er zal buiten op de parking een “kiss en ride” zone voorzien worden. Ouders mogen de lokalen en speelterreinen van de speelpleinwerking onder geen enkele voorwaarde betreden.

Afhalen kan vanaf 16u. Aan ouders wordt er gevraagd om de kinderen tijdig af te halen, te wachten aan de poort en het speelpleinterrein niet te betreden.
Wanneer de ouders hun kind(eren) komen afhalen, dienen zij zich uit te schrijven aan de tafel. Kinderen worden niet meegenomen zonder afmelden.
Kinderen mogen het speelplein niet voor het normale einde van de activiteiten verlaten. Vroeger afhalen kan enkel na afspraak met de jobstudent. Kinderen die vroeger dan gewoonlijk zelfstandig naar huis moeten, kunnen dit enkel wanneer de speelpleinverantwoordelijke hiervan schriftelijk verwittigd werden door de ouders.
De kinderen worden enkel toevertrouwd aan ouders of opgegeven personen. Ouders verwittigen de leiding wanneer derden hun kinderen zullen afhalen.


ARTIKEL 8 DEELNAMEPRIJS
De deelnamebijdrage, de bijdrage voor de uitstappen en opvang voor de speelpleinwerking worden bepaald door het college van burgemeester en schepenen, op voorstel van de speelpleinstuurgroep. (zie bijlage)
In deze prijs zijn het gebruik van het spelmateriaal en een verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen inbegrepen. Er dient cash of met een beurtenkaart betaald te worden bij inschrijving.


Zolang de maatregelen door de hogere overheden tegen de verspreiding van het coronavirus/covid-19 van kracht zijn, die een impact hebben op de zomerwerking van het gemeentelijk speelpleinwerk, wordt de facturatie als volgt aangepakt:

  • Het is niet mogelijk om bij de inschrijving cash ter plaatse te betalen. Voor de te betalen speelpleindagen ontvangt men achteraf een factuur.


ARTIKEL 9 BEGELEIDING
Leiding
De leiding staat in voor de activiteiten en begeleiding van de kinderen op de gemeentelijke speelpleinwerking. Per groep en per dag is er minstens 1 en maximum 3 leiding aanwezig. De leiding wordt ingeschakeld als vrijwilligers en ontvangen hiervoor een fiscaal vrijgestelde forfaitaire onkostenvergoeding.
De leiding moet om 8u aanwezig zijn op het speelplein. Bij ziekte of overmacht wordt de speelpleinverantwoordelijke één dag op voorhand verwittigd zodat er tijdig in vervanging voorzien kan worden. Er wordt elke avond geëvalueerd en de werking wordt voorbereid op maandagvoormiddag.


Hoofdleiding
De hoofdleiding begeleidt de leiding bij de organisatie van de activiteiten en begeleiding van de kinderen en zijn in samenspraak met de jobstudent bevoegd om maatregelen te treffen die nodig zijn voor de dagelijkse werking van de speelpleinwerking. De hoofdleiding wordt ingeschakeld als vrijwilliger en ontvangen hiervoor een fiscaal vrijgestelde forfaitaire onkostenvergoeding. Per dag is minstens één ( en maximum 2) hoofdleiding aanwezig.


Jobstudent
De jobstudent neemt de dagelijkse leiding over de speelpleinwerking en verzorgt de dagelijkse administratie. In samenspraak met de hoofdleiding is de jobstudent bevoegd om maatregelen te treffen die nodig zijn voor de dagelijkse werking van de speelpleinwerking.
Samen met de jeugdconsulent is de verantwoordelijke bevoegd om maatregelen te treffen die nodig zijn voor de optimale werking van de speelpleinwerking.


Jeugdconsulent
De jeugdconsulent neemt de algemene leiding van de speelpleinwerking op zich en begeleidt de jobstudent en hoofdleiding bij hun taken.


ARTIKEL 10 VERZEKERING
De speelpleinwerking heeft een verzekering voor de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van kinderen en de vrijwilligers. Er is ook een verzekering voor lichamelijke ongevallen voor de vrijwilligers en kinderen tijdens hun verblijf op het speelplein. Schade veroorzaakt aan brillen, kleding, juwelen, … en schade door diefstal zijn verzekerd.


ARTIKEL 11 ZIEKTE EN ONGEVALLEN
Op het speelterrein is EHBO-materiaal aanwezig. Bij uitstappen hebben de monitoren steeds EHBO-materiaal bij zich. Indien een kind in de loop van de dag ziek wordt, worden de ouders verwittigd. Samen wordt dan naar een passende oplossing gezocht. Bij een ongeval wordt dokter Van der Sypt (Kasteeldreef 110, 9920 Lievegem) geraadpleegd. Bij zeer ernstige noodgevallen worden de hulpdiensten verwittigd.
De speelpleinverantwoordelijke verwittigt steeds de ouders en de jeugdconsulent. Bij ongevallen vult de speelpleinverantwoordelijke zo snel mogelijk het verzekeringsformulier voor ongevalsaangifte in.


ARTIKEL 12 MEDICATIE
In principe wordt er geen medicatie toegediend tijdens de speelpleinwerking. Uitzonderlijk kan er in samenspraak met de speelpleinverantwoordelijke toch medicatie toegediend worden, evenwel enkel op medisch voorschrift.


ARTIKEL 13 DRANK EN VOEDING


Zolang de maatregelen door de hogere overheden tegen de verspreiding van het coronavirus/ covid-19 van kracht zijn die een impact hebben op de zomerwerking van het gemeentelijk speelpleinwerk, vragen we dat elk kind zijn/haar eigen drinkfles meeneemt.
Ouders, waarvan hun kinderen een volledige dag deelnemen aan de speelpleinwerking, worden verzocht hun kinderen een lunchpakket, een drankje en eventueel een versnapering mee te geven, bij voorkeur in herbruikbare verpakking. Chips en snoep laten we thuis.
Op dinsdag is het fruitdag op het speelplein. Elk kind krijgt dan in de namiddag een stukje fruit in plaats van een koekje.


ARTIKEL 14 KLEDIJ, VERLOREN EN VERBODEN VOORWERPEN
Kinderen moeten kunnen spelen op het speelplein. Doe ze daarom gemakkelijke, losse speelkledij aan die vuil mag worden en tegen een stootje kan (laat dus de dure jassen, schoentjes, broeken,.. maar thuis). Bij regenweer zijn een regenjas en stevige schoenen/laarsjes aan te raden. Bij zonnig weer brengen de kinderen best hoofdbescherming (hoedje, petje,..), zonnecrème en zwemkledij (zwembroek + handdoek) mee. Voor de kleuters is het aan te raden reservekledij mee te geven.
Kinderen mogen geen zaken of materialen meebrengen die als gevaarlijk beschouwd kunnen worden. Indien dit toch gebeurt, worden deze materialen door de leiding tijdens de activiteiten in bewaring genomen.
Iedere deelnemer en vrijwilliger is verantwoordelijk voor zijn persoonlijke spullen. Daarom wordt aangeraden alles te naamtekenen. Het speelplein is niet verantwoordelijk voor verloren of gestolen kledij en voorwerpen. Gevonden voorwerpen worden op geregelde tijdstippen uitgestald.


ARTIKEL 15 HOUDING DEELNEMERS
De kinderen mogen gebruik maken van het volledige terrein en het aanwezige spelmateriaal. De kinderen nemen actief deel aan het spelaanbod, zijn respectvol ten aanzien van de leidingploeg en andere kinderen en houden zich aan de afspraken. De kinderen aanvaarden het gezag van de aangestelde leiding. Wanneer individueel gedrag de speelkansen van andere kinderen belemmert en hiervoor geen oplossingen meer kunnen worden bedacht, kan de hoofdleiding of de speelpleinverantwoordelijke, na overleg met de jeugddienst en eventueel het college van burgemeester en schepenen, een kind de toegang tot de speelpleinwerking ontzeggen. De reden zal in dat geval aan de ouders gemotiveerd worden. In geval van moedwillige beschadiging aan het terrein, de lokalen of het spelmateriaal door de kinderen, kunnen de ouders verzocht worden de kosten te vergoeden.


ARTIKEL 16 BEREIKBAARHEID IN NOOD
De speelpleinwerking is tijdens de zomermaanden steeds rechtstreeks te bereiken via het Gsm-nummer dat uithangt aan het onthaal. De ouders kunnen ook terecht bij Team Jeugd op 09 396 23 00, tijdens de openingsuren van deze dienst.


ARTIKEL 17 PRIVACY
De gemeente Lovendegem gaat zorgvuldig om met jouw privacygegevens. We doen dit in overeenstemming met de Europese privacywetgeving. Meer informatie vind je https://www.lievegem.be/privacy-policy

Tijdens de speelpleinwerking worden wel eens foto's genomen. Indien je niet wenst dat foto's van jouw kind gepubliceerd worden (folders, website...), gelieve dit te melden aan de jeugddienst.


ARTIKEL 18 KLACHTEN
Ouders met vragen, opmerkingen of klachten i.v.m. de speelpleinwerking kunnen steeds terecht bij de speelpleinverantwoordelijke en/of de jeugddienst. In samenspraak met de ouder wordt er gezocht naar oplossingen, verbeterpunten of een nieuwe aanpak, aangepast aan de noden en behoeften van de kinderen.


ARTIKEL 19 NALEVING REGLEMENT
Deelname aan de gemeentelijke speelpleinwerking Lovendegem, ’ t VeePee, houdt de aanvaarding en de naleving van dit huishoudelijk reglement in. Het huishoudelijk reglement zal ter inzage liggen op het speelplein.
Voor meer informatie rond dit huishoudelijk reglement en rond de gemeentelijke speelpleinwerking kan u terecht bij:
Gemeentebestuur Lievegem
Team Jeugd
Kasteeldreef 72 - 9920 Lievegem
09 396 23 00
jeugd@lievegem.be



Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en aan team communicatie en aan ABB via het digitaal loket

Publieke stemming
Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad stelt de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke speelpleinwerking Veepee Lovendegem naar aanleiding van de coronacrisis vast.
Het reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2021.