Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
In het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg staat vermeld: “Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid: … op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst”.
Enkele maanden terug werden verschillende autobestuurders beboet door een controleur van De Lijn omdat ze binnen de 30 meter zone rond de haltepaal stonden geparkeerd. Omdat de parkeerregeling zoals bepaald in voormeld KB niet bij iedereen gekend is, werd aan De Lijn gevraagd of er een regeling kan komen waarbij er wel mag worden geparkeerd. Inzake het aanpassen van een parkeerregeling aan een bushalte kregen we op 16 april 2024 het volgende antwoord van De Lijn: “Het klopt dat een wagen zich mag parkeren aan een bushalte indien hier een parkeerregeling bebord is (verkeersbord E9a of E9b). Dit is gebaseerd op het beginsel van de wegcode, waarin gesteld wordt dat verkeersborden boven verkeersregels gelden. Een haltebord is immers geen verkeersbord, het parkeerverbod hieraan verbonden is een verkeersregel. Uiteraard is het aangewezen de zone waar bussen halteren te vrijwaren en niet in te richten als parkeerplaats. Dit niet enkel omwille van redenen zoals reizigerscomfort en toegankelijkheid, maar eveneens omwille van de onduidelijkheid die hierdoor gecreëerd wordt”.
Om een evenwicht te vinden tussen een parkeervrije zone en voldoende parkeerplaatsen , wordt voorgesteld om het parkeerverbod te beperken tot een strook van 12.8 meter.
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum (enkel bij wegomleggingen), De Lijn (indien route), Bpost, IVM, Lievo, de inwoners en betrokken handelaars.
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast:
Parkeerverbod ter hoogte van de haltepaal aan Renning 14 over een afstand van 12.8 meter waarbij in de zone vóór en na deze strook wel mag worden geparkeerd.
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 oktober 2024.