De voorzitter opent de zitting op 23/02/2022 om 20:00.
Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.
De zitting wordt bij het einde van de openbare zitting geschorst om 20.46 uur om over te gaan tot de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarna om 20.49 uur de zitting opnieuw wordt geopend om over te gaan tot de besloten zitting.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/rM6u8ihgy2Q
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 26 januari 2022 goed.
Jeroen Van Acker, schepen van cultuur
De nieuwe gemeentewet, artikel 135 § 2, 5°
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40§3.
Het Koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken, laatst gewijzigd op 27 januari 2022
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2022 - Huishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur in Lievegem - coronaproof - tijdelijke aanpassing naar aanleiding van coronacrisis: vaststelling
Ten gevolge van de coronacrisis en de veiligheidsmaatregelen die opgelegd worden moet het huishoudelijk reglement rond de verhuur van de gemeentelijke culturele infrastructuur aangepast worden.
Het Overlegcomité heeft op 21 januari 2022 beslist om vanaf 28 januari 2022 een aangepaste reeks van coronaregels door te voeren. Deze nieuwe coronamaatregelen hebben een impact op de verhuurmodaliteiten voor de gemeentelijke zalen.
- Zaal De Kring heeft een max. capaciteit van 300 personen beneden en 64 personen boven. De ventilatienorm wordt tijdens de winter bij een capaciteit van 200-300 personen zelden tot nooit gehaald!
- voorstel: max. capaciteit beperken tot 200 personen, aan te passen bij een eventuele oplossing met luchtzuivering/ventilatietoestellen!
Gezien de aanpassing door het Overlegcomité en de publicatie ervan in het nieuwe Koninklijke Besluit van 27 januari 2022 en de daaruitvolgende maatregelen die van kracht zijn vanaf 28 januari 2022 is een aanpassing van het huishoudelijk reglement rond de verhuur van de gemeentelijke culturele infrastructuur dringend noodzakelijk, inzonderheid aanvulling artikel 40 en 41.
Het college besliste om alle zalen gemeentehuis en zaal De Kring volledig open te stellen voor verhuur, ook tijdens de kantooruren, en om de capaciteit van zaal De Kring te beperken in functie van de luchtkwaliteitsnormen die vanuit Vlaanderen opgelegd worden.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2022 over de aanpassing van het retributiereglement op het gebruik van de culturele gemeentelijke infrastructuur.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en hun uitvoeringsbesluiten
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Omgevingsloketnummer: OMV_2021089071
Dossiernummer: O/2021/433
Inrichtingsnummer: Niet van toepassing
BESLUIT VAN DE GEMEENTERAAD OVER DE ZAAK VAN DE WEGEN
De omgevingsvergunningsaanvraag, waarin wegeniswerken zijn begrepen, werd ingediend door mevrouw Charlotte Vansteenkiste met als contactadres Stropstraat 1 bus a te 9000 Gent en TUSSENGEMEENTELIJKE MAATSCHAPPIJ DER VLAANDEREN VOOR WATERVOORZIENING OPDRAVER gevestigd te Stropstraat 1 te 9000 Gent op 1 september 2021. De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 30 september 2021.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen te Vellare ZN te 9920 Lievegem, kadastraal bekend: afdeling 2 sectie B nrs. 506C, 506D, 509A, 510A, 532/2 B, 575A, 773A en 774A.
Het betreft: aanleggen van fietspaden; aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel te Vellare
De aanvraag omvat wegeniswerken.
Beschrijving van de omgevingsvergunningsaanvraag en wegeniswerken
De aanvraag heeft betrekking op de opbraak van de bestaande wegenis Vellare en aanhorigheden en de aanleg van een nieuwe wegenis, fietspaden, een gescheiden rioleringsstelsel en buffergrachten.
De bestaande wegenis is opgebouwd uit asfalt in slechte staat met zeer beperkte fietsinfrastructuur. Omliggend is lintbebouwing aanwezig. De aanwezige riolering betreft een gemengd rioleringsstelsel.
De aanvraag omvat een volledige vernieuwing van de bestaande wegenis, inclusief bijhorende terreinaanlegwerken en een nieuw rioleringsstelsel. Om deze werken te kunnen realiseren is een inname van gronden noodzakelijk. Er werd een aangepast rooilijnplan opgemaakt. De goedkeuringsprocedure van dit rooilijnplan zal gestart worden na de ondertekening van alle akten voor de grondverwervingen.
In eerste instantie wordt de bestaande wegenis en onderliggende riolering opgebroken. Ook bestaande baangrachten worden gedempt.
Vervolgens wordt een nieuwe rijweg met deels aanliggende en deels vrijliggende fietspaden in asfalt gerealiseerd. Verder worden voetpadzones en enkele parkeerstroken in betonstraatstenen aangelegd. De verharding zal toenemen van 4135m² naar 6380m².
Daarnaast wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd, met infiltratie in bestaande en nieuwe buffergrachten/langsgrachten en een aansluiting (vertraagde lozing) op de Centerwaterloop (3e categorie). Het vuilwater wordt afgevoerd naar een te bouwen pompstation nabij de Centerwaterloop en kent een tweede aansluitpunt op de bestaande inspectieput ter hoogte van de Warandestraat. Het pompstation zal zich grotendeels ondergronds bevinden, met enkele bovengrondse technisch noodzakelijke elementen zoals verluchtingsbuizen en de LS-kast. Voor de geplande lozing van hemelwater naar de waterloop werden afzonderlijke documenten toegevoegd voor de aanvraag van een machtiging aan de waterloopbeheerder. De buffergrachten worden ter hoogte van de in- en uitstromen voorzien van een oeverversterking in drainerende betonelementen over een afstand van 5,00m.
Bijkomend worden 7 hoogstammige bomen gerooid. Ook wordt een tijdelijke werkzone voorzien zodoende de geplande buffergrachten te kunnen aanleggen. Deze werkzones worden na de werken terug hersteld in de oorspronkelijke toestand.
Bevoegdheid gemeenteraad
Als een vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, moet de gemeenteraad een beslissing nemen over de zaak van
de wegen, met name het tracé en de inrichting van de nieuwe weg, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing kan nemen over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad moet daarbij kennis nemen van de ingediende bezwaren en opmerkingen.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Overeenkomstig de criteria van artikel 11-14 van het uitvoeringsbesluit van het decreet omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing. De aanvraag werd bijgevolg openbaar gemaakt van 14 oktober 2021 tot en met 12 november 2021. Er werden geen bezwaarschriften ontvangen.
Het tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van een administratieve lus van 1 november 2021 tot en met 30 november 2021. Er werden geen bezwaarschriften ontvangen.
Externe adviezen
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Departement Landbouw en Visserij - buitendienst Oost-Vlaanderen, het advies werd afgeleverd op 12 november 2021 en is volledig voorwaardelijk gunstig.
“Het Departement Landbouw en Visserij heeft uw in het onderwerp vermelde adviesaanvraag vanuit landbouwkundig standpunt onderzocht en formuleert er om de volgende redenen een voorwaardelijk gunstig advies bij.
Het betreft hier het uitvoeren van wegeniswerken, aanleggen van fietspaden en de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
Tegen het uitvoeren van deze noodzakelijke infrastructuurwerken is er uit landbouwkundig oogpunt principieel geen bezwaar. Doch tijdens de werken dient de toegankelijkheid van de aanpalende landbouwgebruiksgronden en of landbouwzetels zoveel mogelijk verzekerd te blijven. Bij tijdelijke werfzones dient de teelaarde eerst te worden afgegraven en afzonderlijk gestockeerd. Op het einde der werken dienen deze plaatsen te worden afgewerkt met een goede laag grond.
Bij het einde der werken dient alle materiaal en materieel uit de landbouwzone te worden verwijderd.”
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Onroerend Erfgoed, het advies werd afgeleverd op 17 november 2021 en is volledig voorwaardelijk gunstig.
“Motivering
Ons advies is gunstig als de handelingen voldoen aan volgende voorwaarden:
De aanvraag betreft de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, de aanleg van fietspaden, infrastructuur (fietsnietjes en een bushokje) en nieuwe buffergrachten. De weg Vellare paalt aan de beschermde eikendreef horende bij het kasteel van Lovendegem. De werken ter hoogte van de dreef situeren zich in de wortelzone van de bomen.
Het kasteel van Lovendegem met inbegrip van de wallen, het binnenhof, het omgrachte park en de bijbehorende dreven is beschermd omwille van de historische en artistieke erfgoedwaarden. De dreef heeft een lengte van ong. 533 meter en flankeert het kasteel langs de oost-zuidzijde.
Het aanleggen van de weg met fietspaden, het dempen en verleggen van de gracht, het bemalen in functie van de aanleg van de riolering en het voorzien van de businfrastructuur kan een negatief effect genereren op de bomen in dit lijnelement omwille van schade aan de boven- en ondergrondse delen (mechanische schade, bodemverdichting) of omwille van een gewijzigde watervoorziening.
Om de individuele bomen en derhalve de dreef als waardevol erfgoedelement te beschermen en duurzaam te behouden, vragen wij om de volgende voorwaarden na te leven:
- De werken ter hoogte van de beschermde dreef worden opgevolgd door een European Tree Technician (ETT). De Tree Technician maakt minstens 14 dagen voorafgaand aan de start van de werf een boombeschermingsplan en plan van aanpak op dat wordt overgemaakt aan de betrokken partijen, aannemers, onderaannemers en onze dienst.
- Het gedeelte van de werken waar de dreefbomen binnen de invloedssfeer van de bemaling komen te liggen, moet begeleid worden door een European Tree Technician (ETT). De bemaling gebeurt bij voorkeur buiten het groeiseizoen (begin november-eind februari) en wordt zo kort mogelijk gehouden. In het groeiseizoen moeten milderende maatregelen worden voorzien voor de bomen, zoals: het bewateren van de wortelzone met voldoende geschikt water via een geschikt watergeefsysteem (bevloeiing, beregening, …). De meest geschikte manier en hoeveelheid van de watergift is afhankelijk van randvoorwaarden zoals bodemtype, reliëf, begroeiing, weersomstandigheden, verdamping, … en moeten worden uitgevoerd volgens de aanwijzingen van de ETT die de werf mee begeleidt.
Als ze aan deze voorwaarden voldoen, doet geen van de gevraagde handelingen afbreuk aan de bescherming. Als ze niet aan de voorwaarden voldoen, dan is ons advies ongunstig.
Hebt u bijkomende vragen, neem dan gerust contact op met de erfgoedconsulent.
Gunstig advies onder voorwaarden voor Vellare: Kasteeldomein van Lovendegem - aanleg van veilige fietspaden en aanleg gescheiden rioleringsstelsel.”
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Agentschap voor Natuur en Bos - adviezen en vergunningen Oost- en West-Vlaanderen; Oost-Vlaanderen, het advies werd afgeleverd op 17 november 2021 en is volledig voorwaardelijk gunstig.
“Het Agentschap voor Natuur en Bos verleent een gunstig advies onder volgende voorwaarden:
- Het eerst volgend plantseizoen wordt overgegaan tot heraanplanten met minstens even veel nieuwe bomen.
- Heraanplanten moet gebeuren met een inheemse streekeigen boomsoort
- De bomen moeten minstens maat 12-14 hebben.
- De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant. Dit veronderstelt niet alleen een met zorg uitgevoerde aanplanting met kwalitatief degelijk plantgoed, maar ook het gebruik van een steunpaal of wortelverankering en het aanbrengen van een bescherming tegen wild- en/of veevraat.
- Bij uitval wordt gedurende het eerstvolgende plantseizoen de opengevallen plaats/plaatsen terug aangeplant.
- Het kappen van de bomen wordt uitgevoerd buiten het broedseizoen (niet in de periode tussen 1 maart en 1 juli)
De vergunningverlenende overheid kan de vergunning slechts toekennen mits naleving van deze voorwaarden omwille van de volgende direct werkende norm:
- Artikel 16 §1 van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21 oktober 1997).
Het Agentschap voor Natuur en Bos wenst een afschrift van de beslissing over de vergunningsaanvraag te ontvangen.”
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Proximus, het advies werd afgeleverd op 21 oktober 2021 en is volledig geen bezwaar.
“Het project beoogt geen nieuwe wooneenheden.
Een definitieve netwerkanalyse van de impact van deze wegenis- en rioleringswerken op onze infrastructuur kan pas gebeuren na ontvangst van het vergunde plan (in .dwg-formaat).
Proximus wenst graag verder betrokken te worden door deelname aan de coördinatievergaderingen. Een uitnodiging kan verzonden worden naar werven.a12@proximus.com”
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Telenet, het advies werd afgeleverd op 20 oktober 2021 en is volledig voorwaardelijk gunstig.
“Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Telenet nodig is om deze adviesvraag correct te beantwoorden. Er is impact op onze kabelinfrastructuur. Dit dossier gaat verder opgevolgd worden door onze regiocel.”
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Hulpverleningszone Centrum, het advies werd afgeleverd op 27 oktober 2021 en is volledig voorwaardelijk gunstig.
“Besluit: GUNSTIG.
Mits te voldoen aan de vermelde maatregelen en reglementeringen (zie brandpreventieverslag d.d. 27 oktober 2021).
(…)
Te treffen maatregelen:
Voor de gebouwen met meer dan één bouwlaag moeten de voertuigen van de brandweer ten minste in één punt een gevelopening kunnen bereiken die op herkenbare plaatsen toegang geeft tot iedere bouwlaag.
Daartoe moeten de voertuigen van de brandweer beschikken over een toegangsmogelijkheid en opstelplaats: ofwel op de bestaande berijdbare rijbaan van de openbare weg; ofwel op een (nieuwe) bijzondere toegangsweg vanaf de berijdbare openbare weg, die de volgende karakteristieken vertoont:
- Minimale vrije (=obstakelvrij) hoogte: 4 meter;
- Maximale helling: 6%
- Het draagvermogen moet zo zijn dat de brandweervoertuigen met een maximale asbelasting van 13 ton, zonder te verzinken er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen;
- Voor de kunstwerken (zoals putdeksels, e.d.) die zich op de toegangswegen bevinden richt men zich naar de norm NBN B03-101;
Verkeersremmende maatregelen:
Eventuele verkeersplateaus of verkeersdrempels dienen te beantwoorden aan de eisen van de openbare vervoersmaatschappij en de vigerende wetgeving.
Het plaatsen van verkeerremmende maatregelen (andere dan verkeersplateaus of drempels) mogen geen hinder opleveren voor de doorrit van de hulpdiensten en/of de opstelling van hun voertuigen of materiaal.
Groenvoorzieningen (bomen, e.d.), straatmeubilair (verkeersborden, zitbanken, speelelementen, e.d.) en geparkeerde voertuigen mogen geen hinder opleveren voor de doorrit en opstelling van de voertuigen van de hulpdiensten. Een periodiek onderhoud van de groenvoorzieningen zal dan ook nodig zijn. Op de doorrit moet minimaal 1 rijstrook (met minimale breedte van 3 meter) vrijgehouden worden waar stationeren en parkeren verboden is.
Straatnaamgeving moet duidelijk en ondubbelzinnig zijn voor hulpdiensten. Straatnamen dienen duidelijk zichtbaar aangeduid te worden.
Er moeten hydranten, gevoed door het openbare waterleidingnet (minimale doorsnede 100) voorzien worden derwijze dat de afstand tussen hydranten onderling maximaal 100 m bedraagt en de afstand van elke woonentiteit tot een hydrant maximaal 60 m bedraagt. De hydranten – ondergrondse in verharde zones en bovengrondse in groenzones – moeten respectievelijk voldoen aan de normen NBN EN 14339 en NBN EN 14384.”
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Watering De Lieve maar het advies werd niet ontvangen binnen de wettelijke termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Op 30 september 2021 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator maar het advies werd niet ontvangen binnen de wettelijke termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Bespreking externe adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de adviezen.
De adviezen afgeleverd door Departement Landbouw en Visserij, Onroerend Erfgoed, Agentschap voor Natuur en Bos, Proximus, Telenet en Hulpverleningszone Centrum worden bijgetreden. Er wordt in de voorwaarden opgenomen dat deze adviezen, met hun algemene en bijzondere voorwaarden en maatregelen integraal moeten worden nageleefd.
Advies omgevingsambtenaar
Inhoudelijke beoordeling
Er wordt meer verharding voorzien dan de huidige situatie, maar dit is noodzakelijk om de huidige onveilige en oncomfortabele situatie voor fietsers te verbeteren. De aanvraag zorgt ervoor dat de wegenis leesbaarder wordt voor de weggebruikers en bijdraagt tot een verlaging van de huidige verkeersonveilige situatie.
Het rooien van 7 hoogstammige bomen zal gecompenseerd worden door een heraanplant van minstens evenveel hoogstammige streekeigen bomen van maat 12-14, conform het advies van het Agentschap Natuur en Bos, binnen of buiten de projectzone.
Na demping van de bestaande buffergrachten/langsgrachten worden er nieuwe aangelegd. Op deze manier wordt er potentiële wateroverlast door overstromingen vanuit de waterlopen beperkt. Het hemelwater wordt langer vastgehouden in de geplande buffergrachten wat infiltratie bevordert. Door de vertraagde en verminderde afvoer van hemelwater naar het afwaarts stelsel wordt de lozing van grote piekdebieten op de afwaartse waterlopen vermeden.
De werken worden zoveel mogelijk gerealiseerd binnen de grenzen van het huidige openbaar domein, met uitzondering van het pompstation en de nieuwe buffergrachten/langsgrachten.
De gemeenteraad neemt kennis van de voormelde adviezen en maakt deze zich eigen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, met name het tracé van de wegenis, de inrichting van het openbaar domein en de aanleg van nieuwe riolering ter hoogte van Vellare ZN, zoals ontworpen in de omgevingsvergunningsaanvraag, goed onder de volgende voorwaarde:
Gerrit Van Brabandt, schepen
Kim Martens, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Decreet over het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) van 23 december 2011
Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016 en gewijzigd op 12 juni 2020
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 betreffende retributiereglement op de verkoop van thuiscomposteermateriaal : vaststelling
Reeds vele jaren koopt IVM composteermaterialen aan voor de gemeenten met subsidie van OVAM, die kunnen verkocht worden aan de inwoners. De gemeenten rekenden dan de werkelijke prijs aan, die men betaalde aan IVM voor de composteermaterialen. De prijzen waren steeds merkelijk lager dan de prijzen die men in de handel terug vindt. De prijzen zijn door de jaren heen nauwelijks aangepast.
Composteren is een belangrijk luik van de afvalverwerking. Gemeenten hebben al vele jaren ingezet op het informeren van de inwoners, creëren van een demoplaats op de recyclageparken, oprichten van een compostmeesterwerking, juni compostmaand organiseren, gebruik maken van de compostmobiel voor markten en drukke plaatsen, organiseren van opleidingen voor de inwoners, ...
IVM heeft een nieuwe prijsvraag gelanceerd en merkt dat de prijzen voor de aankoop van de materialen steeds meer stijgen. Om die reden heeft de Raad van Bestuur van IVM beslist om de verkoopsprijzen op te trekken en dit vanaf 1 januari 2022.
De materialen die werden besteld voor 1 januari 2022 zullen nog aan de oude tarieven aangerekend worden, bestellingen na 1 januari 2022 zullen aan de nieuwe prijzen worden aangerekend.
De gemeenten verkopen deze composteermaterialen aan de burgers.
IVM zal volgende prijzen per stuk aanrekenen (in vergelijking met de huidige prijzen die nu worden aangerekend) incl BTW:
Wat Voorstel IVM - nieuwe prijzen Huidige prijzen Lievegem
compostvat 17 euro 13 euro
beluchtingsstok 1,75 euro 2 euro
compostbak 46 euro 27 euro
wormenbak 10 euro 10 euro
Voorstel team omgeving:
We stellen voor de prijzen van IVM te hanteren voor de verkoop van composteermaterialen. Er wordt geen winst gemaakt op de verkoop en rekenen de werkelijke prijs door aan de inwoners.
Aankoop composteermateriaal: XXXX/GBB-MOG/0309-00/6040000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Verkoop composteermateriaal: XXXX/GBB-OMG/0380-00/7000007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de wijziging van het retributiereglement op de verkoop van thuiscomposteermateriaal vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt vanaf 1 maart 2022 in werking.
Artikel 3
Het retributiereglement op de verkoop van thuiscomposteermateriaal goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2019, wordt opgeheven.
Gerrit Van Brabandt, schepen
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304 §3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Gemeenteraadsleden en leden van het CBS kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid
En § 5 De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen
Het besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over de statuten van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur (GEMINA)
Het besluit van de gemeenteraad van 20 november 2019 over de goedkeuring van de samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur (GEMINA)
De statuten van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur (GEMINA) stellen het volgende :
De GEMINA bestaat uit stemgerechtigde leden, niet-stemgerechtigde leden en waarnemers.
De stemgerechtigde leden bekleden geen politiek mandaat.
Mannen en vrouwen zijn voor tenminste 1/3 vertegenwoordigd.
Niet-stemgerechtigde leden kunnen deelnemen aan de discussies. Deze personen kunnen geenszins drukken op het formuleren van het advies.
Het aantal niet-stemgerechtigde leden bedraagt maximaal de helft van het aantal stemgerechtigde leden.
We streven naar een evenredige verdeling tussen de vertegenwoordigers van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem.
Stemgerechtigde leden
10 vertegenwoordigers van de milieu- en natuurverenigingen;
3 vertegenwoordigers van de landbouworganisaties;
3 vertegenwoordigers van de werknemersorganisaties;
1 vertegenwoordiger van de gemeentelijke adviesraad voor lokale economie;
3 vertegenwoordigers van de onderwijsinstellingen;
3 vertegenwoordigers van de wildbeheerseenheid;
4 vertegenwoordigers van de Polderbesturen en Wateringen;
1 vertegenwoordiger van de jeugdraad;
1 vertegenwoordiger van de cultuurraad;
1 vertegenwoordiger van de kringloopkrachten;
1 vertegenwoordiger van de seniorenraad;
Niet-georganiseerde leden zijnde inwoners van Lievegem die op grond van criteria zoals deskundigheid, inzet of positieve interesse deel wensen uit te maken van de GEMINA;
Niet-stemgerechtigde leden
De schepen van natuur- en milieubeheer, klimaat;
Een ambtenaar aangesteld door het college van burgemeester en schepenen;
Een door elke fractie in de gemeenteraad aangewezen persoon.
Nieuwe vertegenwoordigers:
Mail van 18 januari 2022 van de fractie N-VA waarin wordt meegedeeld dat men de vertegenwoordiging van hun fractie in de Gemina wenst te wijzigen van Wouter De Muynck naar Wouter Ryckaert
Voor de admininistratieve duidelijkheid wordt het besluit volledig hernomen.
Artikel 1
De samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur (GEMINA) wordt aangepast zodat deze voortaan bestaat uit:
Stemgerechtigde leden:
- Andreas Demey (Natuurpunt Lovendegem)
- Jean-Pierre Nicaise (Natuurpunt Lovendegem)
- Michael Borremans (Natuurpunt Lovendegem)
- Eddy Poelman (Natuurpunt Waarschoot)
- Fons Standaert (Natuurpunt Waarschoot)
- Paul Vanden Bossche (Natuurpunt Waarschoot)
- Danny Vander Beken (Natuurpunt Zomergem)
- Hans Nauwynck (Natuurpunt Zomergem)
- Nikolaj Vanvyve (Natuurpunt Zomergem)
- Piet Buyse (Werkgroep Vinderhoute)
- Koen Van De Walle (Landelijke Gilde Zomergem)
- Francis Clincke (Bedrijfsgilde Zomergem)
- Luc Van Parys (vereniging van kwekers en houders rundvee Lovendegem)
- José Luis Dopazo Dacosta (ABVV)
- Koen Spincemaille (ACLVB)
- Germain De Wispelaere (ACV)
-
- Eveline Matthys (Ouderkring gemeentelijke bassischool Lovendegem)
- Heidi Colman (Schoolgemeenschap De Groeve)
-
- Antoine Aerens (WBE Langs de Hoge Kale)
- Davy Boelens (WBE Moerstuiver - Damkeuken)
- Kurt Bekaert (WBE Rond Kale, Lieve en Burggrave)
- Carlos De Cuyper (Watering De Burggravenstroom)
- Rik Depauw ( Watering Oude Kale en Meirebeek)
- Luc De Baets (Watering van de Wagemakerstroom)
- Piet Welvaert (Watering Zomergem - Lovendegem)
-
-
- Jean-Pierre De Smet
- Dany Parrein
- Adelin Van De Walle
- Eric De Clerck
- Frank Bauwens
- Marc Geens
- Katrien De Muynck
- Katrien Goossens
- Kurt Demeester
- Laurette De Roo
- Marie-Jeanne De Pauw
- Maurice Ally
- Peter Blomme
- Staf Laget
- Tijs Soberon
- Valerie Vandaele
- Antoon Vercruysse
- Werner Sierens
Niet-stemgerechtigde leden:
- Gerrit Van Brabandt
- Katleen De Geeter
- CD&V: Marc Boterdaele
- Open VLD: Christophe Huysman
- Vooruit: Kris Van de Walle
- N-VA: Wouter Ryckaert
- GROEN: Lauren Meire
Artikel 2
De volgende personen worden aangesteld als vertegenwoordiger – plaatsvervanger voor
Tony Vermeire, burgemeester
Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek - titel 3 Eigendomsrecht, artikels 3.50 (eigendomsrecht), 3.51 (rechten van de eigenaar), 3.52 (bewijs van eigendomsrecht), 3.58 en 3.59 (rechten en plichten van de gemeente)
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 over de principiële goedkeuring van het reglement op gevonden voorwerpen
De gemeente moet het gevonden of door de vinder in bewaring gegeven voorwerp in een register opnemen en redelijke pogingen ondernemen om de eigenaar terug te vinden.
De gemeente is aansprakelijk voor de bewaring.
De gemeente kan na zes maanden te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp (m.u.v. voorwerpen die vatbaar zijn voor bederf, die onderhevig zijn aan snelle waardevermindering of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid en fietsen waarvoor de bewaartermijn van drie maanden geldt).
Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden.
Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
Er werd in overleg met team secretariaat, team onthaal, de financieel directeur en team patrimonium hiervoor een reglement opgesteld worden.
De politiezone Deinze-Zulte-Lievegem verleende op 19 januari 2022 gunstig advies.
De inkomsten van de eventuele verkoop van voorwerpen zullen geboekt worden op het jaarbudgetrekeningnummer xxx/GBB-ONTH/0119-00/7000099/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het reglement op gevonden voorwerpen vast.
Artikel 2
Het reglement treedt vanaf 1 maart 2022 in werking.
Hilde De Graeve, schepen sociale zaken
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel artikel 41 2° betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad
Besluit van het college van 1 februari 2022 tot principiële goedkeuring van het reglement vervlechtingssubsidie
Om de integratie te bevorderen van de bewoners van de Lievegemse zorgvoorzieningen wil de gemeente voorzien in een vervlechtingssubsidie. Hiermee kunnen inclusie-activiteiten voor bewoners worden gepromoot en gesubsidieerd.
De beoogde doelgroep is de volgende: Lievegemse zorgvoorzieningen
In het reglement worden de voorwaarden bepaald om in aanmerking te komen voor dergelijke subsidie.
Het reglement kadert binnen de algemene beleidsdoelstelling 1: Lievegem zet in op een goede en nabije dienstverlening met aandacht voor iedereen.
In het meerjarenplan werd voor deze vervlechtingssubsidies 3.000 euro per jaar goedgekeurd.
De budgetten zijn voorzien onder volgende jaarbudgetrekening 2021-2025/GBB-WELZIJN/0909-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement vervlechtingssubsidie voor projecten die de integratie van de bewoners van de zorgvoorzieningen bevorderen vast.
Artikel 2
Het reglement vervlechtingssubsidies treedt in werking op 1 maart 2022.
Tony Vermeire, burgemeester - bestuurder IVM
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraad van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 over IVM - aanpassing vertegenwoordigers in de raad van bestuur
De gemeente Lievegem is lid van de ov IVM .
De gemeente werd op 4 februari 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van IVM op 9 maart 2022.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Martine Gyssels, gemeenteraadslid, wonende te Kloosterstraat 21, 9930 Lievegem,
Jeroen Van Acker, schepen, wonende te Verbindingsweg 9, 9920 Lievegem,
Gerrit Van Brabandt, schepen, wonende te Kerkelanddreef 12 9920 Lievegem,
als effectieve vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 9 maart 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Steven Lambert, gemeenteraadslid, wonende te Kleitstraat 21, 9930 Lievegem,
Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te Oostveld Kouter 12, 9920 Lievegem,
Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te Stationsstraat 16, 9950 Lievegem,
als plaatsvervangende vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 9 maart 2022, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op op 9 maart 2022 bestaat uit volgende punten:
1. Aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur (De Pinte) – beslissing.
2. Aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur (Eeklo) – beslissing.
3. Voordracht lid raad van bestuur met raadgevende stem (Eeklo) – akteneming.
4. Aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur (Nazareth) – beslissing.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
In toepassing van artikel 30bis van de statuten van IVM, worden de stemmen van de gemeente (26.007 stemmen) waarover iedere vertegenwoordiger voor dit mandaat beschikt, evenredig verdeeld onder de verschillende vertegenwoordigers die aan de algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 deelnemen.
Tony Vermeire, burgemeester bevoegd voor algemeen beleid en coördinatie
Decreet van 1 januari 2019 over het lokaal bestuur, artikel 221, 222, en 223 over het uitvoeren van audits door Audit Vlaanderen.
Decreet houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2021 over organisatiebeheersing - opstart thema-audit fusiebesturen: kennisname
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 over organisatiebeheersing - rapport thema-audit fusiebesturen (Lievegem): kennisname
Het besluit van het vast bureau van 8 februari 2022 over organisatiebeheersing - rapport thema-audit fusiebesturen (Lievegem): kennisname
Context
Op 29 maart 2021 bracht Audit Vlaanderen lokaal bestuur Lievegem op de hoogte dat zij vanaf april een thema-audit zouden uitvoeren bij de fusiebesturen.
Er zou gewerkt worden via twee sporen
Een individueel spoor (individuele audit - audit in de diepte)
Een globaal spoor (high level audit)
De ervaringen en geleerde lessen moeten inzichten geven voor toekomstige fusiebesturen.
Verloop audit
Audit Vlaanderen voerde van april tot en met juli 2021 een thema-audit "fusiebesturen" uit bij lokaal bestuur Lievegem.
De audit omvatte volgende onderdelen:
Op 19 april 2021 organiseerde Audit Vlaanderen een algemene infovergadering over de thema-audit "fusiebesturen" en op 29 april 2021 een specifieke infovergadering voor Lievegem.
De voorbereidende taken voor de fusieaudit gingen van start op 30 april 2021:
Op 3 juni 2021 vond de startvergadering plaats met het managementteam en een afvaardiging van het college.
Doel vergadering:
Op basis van het organogram voerde Audit Vlaanderen van juni tot en met juli 2021 gesprekken met de verschillende betrokkenen (directeurs, teamleiders, verantwoordelijke organisatiebeheersing, ...). In het kader van deze interviews werden er nog een aantal extra documenten opgevraagd.
Op 22 september 2021 vond het afsluitend gesprek plaats met een afvaardiging van het managementteam (intern auditcomité) waarop Audit Vlaanderen de eerste vaststellingen en resultaten van de audit presenteerde. Het managementteam (intern auditcomité) kreeg de mogelijkheid om opmerkingen te formuleren en resultaten te nuanceren. Na het afsluitend gesprek bezorgde het intern auditcomité nog enkele documenten om de resultaten van de audit te onderbouwen.
Op 20 oktober 2021 ontving lokaal bestuur Lievegem het ontwerprapport van Audit Vlaanderen.
Er werden twee grote aanbevelingen geformuleerd in het auditrapport.
Het managementteam (intern auditcomité) kreeg terug de gelegenheid om reacties en opmerkingen te formuleren. Het managementteam besprak het ontwerprapport op 27 oktober 2021. De reacties en opmerkingen werden doorgegeven aan Audit Vlaanderen op 8 november 2021.
Op 17 november 2021 vond de exit-meeting plaats met het managementteam en een afvaardiging van het college waarop de globale resultaten van de audit werden gepresenteerd. De aanwezigen kregen de gelegenheid om opmerkingen en reacties te formuleren.
In de week van 22 november 2021 maakte het management een managementreactie op. Deze managementreactie werd integraal opgenomen in het finaal auditrapport.
Op 15 december 2021 bezorgde het lokaal bestuur een beknopt actieplan aan Audit Vlaanderen voor de realisatie van de aanbevelingen. Dit actieplan werd integraal opgenomen in het finaal auditrapport. De aanbevelingen uit de fusieaudit worden opgenomen in een globaal actieplan voor de organisatie waarin onder andere ook de verbeteracties uit de organisatieaudit en de organisatienoden uit de organogrambesprekingen zullen opgenomen worden.
Op 5 januari 2022 ontving lokaal bestuur Lievegem het definitieve auditrapport van Audit Vlaanderen. Het MAT nam hiervan kennis op 12 januari 2022.
Het definitieve auditrapport werd ook ter kennisname voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Bijlagen
Rapport thema-audit fusiebesturen (lokaal bestuur Lievegem)
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport thema-audit fusiebesturen (lokaal bestuur Lievegem).
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Schriftelijke vragen
1. Raadslid Didier Garré namens N-VA toegelicht door raadslid Wouter Ryckaert: Erkenning Beweging.net als socio-culturele vereniging
We lezen in het verslag van het college dat Beweging.net Lovendegem erkend wordt als socio-culturele vereniging ondanks negatief advies van de cultuurraad. De N-VA fractie vraagt om dit punt ter bespreking te brengen tijdens de gemeenteraad.
Het waarom om het advies van de cultuurraad niet te volgen is onvoldoende geargumenteerd.
Antwoord schepen Jeroen Van Acker:
We nemen jullie opmerking ernstig, daarom heeft het college voorlopig nog geen beslissing genomen: de eerder genomen beslissing is immers ingetrokken in afwachting van advies Cultuurpactcommissie. We hebben inmiddels de vraag dan ook gesteld aan de Cultuurpactcommissie of Beweging.net kan erkend worden als een socio-culturele vereniging. De reglementen van de gemeente zijn ook meegestuurd.
Gemeenteraadslid Patrick Dossche vraagt om het stappenplan hoe een dergelijke aanvraag tot erkenning wordt behandeld over te maken.
Kopie ter info aan team cultuur evenals de vraag van Patrick Dossche
2. Raadslid Wout Bonroy namens Groen toegelicht door raadslid Lut Van der Spurt: schrapping van de reservatiestrook langs het Schipdonkkanaal
In maart 2019 hebben we met de gemeenteraad een brief naar de bevoegde minister goedgekeurd omtrent de volledige schrapping van de reservatiestrook langs het Schipdonkkanaal. Nu er deze week een resolutie over werd aangenomen door het Vlaams parlement, waarin opnieuw niets concreet werd beslist maar er toch schot in de zaak lijkt te komen, zouden wij willen vragen dat er opnieuw een brief wordt opgesteld door de gemeenteraad of het college om de druk op te houden.
Daarin moet staan dat de gemeente Lievegem blij is met de schrapping, maar dat we toch met aandrang vragen om er zo snel mogelijk van werk te maken en dit deze legislatuur nog te realiseren. We hebben eindelijk een timing, deadline, nodig voor een definitieve schrapping.
Antwoord burgemeester Tony Vermeire i.p.v. de verontschuldigde schepen Guy De Neve: ik zit al 23 jaar in politiek en dit gaat al 23 jaar mee. Het actiecomité volgt dit dossier hier zorgvuldig op en ondernemen telkens actie. We zijn hen heel dankbaar hiervoor. Opgelet we moeten altijd naast schrapping ook een herbestemming vragen. De resolutie is inderdaad een belangrijke stap: eerste maal dat men zegt dat de verbreding niet de goede keuze is en er betere alternatieven zijn. Maar inderdaad onze zorg is nu de koppeling aan onderhandelingen met Nederland: de estuaire vaart die nu beperkingen heeft zou men willen versoepelen?
Ons voorstel is om inderdaad de brief te schrijven, we gaan dit ter info naar alle fracties sturen, en duidelijk vermelden de namen van de verschillende fracties en onafhankelijk raadslid Jurgen Blomme, voor de snelheid laten we dit tekenen door de voorzitter gemeenteraad namens alle fracties + alle namen van de fracties erbij.
Alle fracties sluiten zich hierbij aan.
In de brief zal duidelijk gesteld worden dat we vragen om:
- te starten met de volledige schrapping van de reservatiestrook
- onverwijld te starten met het planningsproces zijnde de twee stappen: schrappen van de reservatiestrook en het omturnen van de onderkleur op het gewestplan naar de bestaande situatie
- het dossier los te koppelen van de onderhandelingen met Nederland.
3. Raadslid Wout Bonroy namens Groen toegelicht door raadslid Silke Eloot: Wat is de visie en het plan inzake energie-armoede?
Naar aanleiding van de stijgende electriciteits- en gasprijzen vrezen we dat meer mensen zullen aankloppen bij het OCMW. De prijsstijgingen zullen ook psychosociale problemen teweegbrengen bij gezinnen. Dit betekent dat de werklast van de maatschappelijke werkers zal verhogen.Hoe zijn jullie voorbereid op het probleem van energie-armoede? Hoe wordt met die werklast en met die sociale problemen omgegaan? Zullen er meer maatschappelijk werkers worden aangenomen? Is er voldoende budget om tussen te komen in de facturen? Kortom: wat is de visie en het plan inzake energie-armoede?
Antwoord schepen Hilde De Graeve:
We verwijzen voor uw vraag over de energiearmoede graag naar het uitvoerig antwoord dat werd geformuleerd op de vraag van raadslid Wouter Ryckaert betreffende energie-armoede. Dat antwoord werd ondertussen aan alle raadsleden via mail werd verspreid.
Voorlopig is er nog geen opmerkelijke stijging van het aantal steunaanvragen voor energiefacturen vast te stellen. We vermoeden wel dat deze vragen nog zullen komen en dat er ook meer mensen in de zomerperiode een afrekeningsfactuur zullen krijgen die ze niet kunnen betalen.
We zijn ons aan het voorbereiden met een nieuw reglement, dat binnenkort wordt voorgelegd aan vast bureau en dan naar de ocmwraad.
Voorlopig voorzien we hiervoor geen extra personeel. Qua personeelinzet koppelen we dit immers ook aan de andere takenlast en daar zien we bijvoorbeeld dat de leefloondossiers zakken, dus daar is nog ruimte.
Mondelinge vragen
1. Raadslid Didier Garré: blokspots in Tempelhof ten koste van de senioren
Dat er in mei en juni een ruimte wordt voorzien voor de jongeren om te blokken kunnen we alleen maar toejuichen behalve dat de senioren weer de plaats moeten ruimen voor de studenten, inzonderheid in de Tempelhof? Heeft de gemeente geen alternatief?
Antwoord schepen Caroline Fredrick: inderdaad overlapping met de seniorenvereniging in Tempelhof. We hadden eerst gedacht de studenten onder te brengen in de voetbalkantine van Vinderhoute, maar dat bleek niet ok. Maar we hebben deze week al samengezeten met de senioren en de vragen overlopen en de meeste overlappingen zijn inmiddels opgelost, we bekijken nog verder voor de andere.
2. Raadslid Didier Garré: PFAS toch op de site oude brandweerkazerne in Zomergem
Ik heb twee keer in de gemeenteraad gevraagd of er PFAS was op de site van de oude brandweerkazerne en dat was telkens neen, hoewel vandaag wel een brief naar de buren. Zouden we niet beter vier maand geleden dit al gedaan hebben?
Schepen Gerrit Van Brabandt (met aanvulling van de burgemeester) antwoordt dat we dit destijds gevraagd hebben aan de brandweer, maar dat de brandweer over deze site stelde dat er daar nooit brandweeroefeningen zijn geweest , niettemin hebben wij toch gevraagd om toch alle sites door te geven en ook dus deze site hebben we overgemaakt aan OVAM. En hoewel niet belangrijk volgens de brandweer heeft OVAM blijkbaar toch besloten om die site te onderzoeken met het inmiddels gekende resultaat. Ondertussen blijkt ook dat er toch demo's zijn geweest. Vier maand terug konden we dit niet voorzien en wisten we dit ook niet. Gelukkig zijn we blijkbaar door OVAM toevallig vooraan in het lijstje gezet om te onderzoeken en kennen we nu zo vlug al het eerste resultaat ervan. En vandaar dat we nu een brief hebben overgemaakt aan de buren, een brief die verstuurd is na voorlegging aan OVAM en gelijkaardig is aan de brief die we verstuurden naar de inwoners van het Merelpark. We wachten nu het definitief rapport van de testen af.
De voorzitter sluit de zitting op 23/02/2022 om 20:49.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter