De voorzitter opent de zitting op 25/05/2022 om 20:01.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/_08GNf33nwI
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 27 april 2022 goed.
Caroline Fredrick, schepen
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3.
Huishoudelijk reglement speelpleinwerking Makss Waarschoot, goedgekeurd op de gemeenteraad van Waarschoot op 5 april 2017
Aanpassing huishoudelijk reglement speelpleinwerking Makss Waarschoot naar aanleiding van coronacrisis, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2020 en vastgesteld op de gemeenteraad van 1 juli 2020.
Huishoudelijk reglement speelpleinwerking 't Veepee Lovendegem, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2018
Aanpassing huishoudelijk reglement speelpleinwerking 't Veepee Lovendegem naar aanleiding van coronacrisis, goedgekeurd op het college en burgemeester van schepenen van 16 juni 2020 en vastgesteld op de gemeenteraad van 1 juli 2020.
Besluit van het college van 26 april 2022 over het principieel akkoord van de eenmaking van de huishoudelijke reglementen van de gemeentelijke speelpleinwerkingen.
Met de fusie hebben we in Lievegem 2 gemeentelijke speelpleinwerkingen, speelpleinwerking Makss in Waarschoot en 't Veepee in Lovendegem. Deze willen we graag zowel inhoudelijk als structureel op elkaar afstemmen, maar blijven rekening houden met hun eigenheid. Een deel hiervan is een eenmaking van de twee huishoudelijke reglementen. Deze werd opgesteld op basis van een vergelijking tussen de twee bestaande huishoudelijke reglementen waarbij we verschillende zaken gelijkstelden aan elkaar maar zeker ook rekening hielden dat de pleinen hun eigenheid kunnen behouden.
Op de stuurgroepvergaderingen van Makss en 't Veepee werd positief advies gegeven over het huishoudelijk reglement.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke speelpleinwerkingen Makss en 't Veepee goed.
Artikel 2
Dit reglement gaat in op 1 juni 2022.
Artikel 3
De huidig geldende reglementen :
- Huishoudelijk reglement speelpleinwerking Makss
- Huishoudelijk reglement speelpleinwerking 't Veepee
worden op 1 juni 2022 opgeheven.
Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van het college van 16 juni 2020 met het akkoord om het kruispunt Bosstraat-Daasdonk-'t Hand in te richten als rondpunt met aanliggend fietspad
Besluit van het college van 2 februari 2021 met de kennisname van de briefwisseling over de grondinnames in de Bosstraat 2 en 3 voor de geplande openbare werken
Besluit van het college van 16 maart 2022 met de verdere aanpak van de ingebrekestelling en de opdracht aan de afdeling Vastgoedtransacties om tot een inhoudelijke en financiële overeenkomst te komen inzake de grondinnames in de Bosstraat 2 en 3 voor de geplande openbare werken
De grondverwerving gebeurt te Bosstraat 3, 9950 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald met het oog op wegenis- en rioleringswerken.
Het is de grondinname (lot 2) volgens het afbakeningsplan Bosstraat van 24 september 2021 met planref. 44072-00000 opgemaakt door Arthur Standaert, landmeter Expert, Weststraat 118 te 9950 Lievegem.
Volgens dit grondinnemingsplan wordt te Bosstraat 3, 9950 Lievegem, een oppervlakte ingenomen van 36,75 m².
Deze grond kreeg het gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer C 766 H P0000 en wordt genomen uit een perceel gekadastreerd als huis, sectie C nummer 766/E P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van achttien are zesendertig centiare (18a 36ca).
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de eigenaars en de aankoopakte met repertoriumnummer 2022/1007 van 23 maart 2022 onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kost voor deze grondinname bedraagt 11.000,00 euro.
Deze uitgave zal geboekt worden in het meerjarenplan op jaarbudgetrekening 2022/ACT-168/0200-00/2200007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Gunstig visum AFD/2022/036 van Bart Van Petegem van 20 april 2022
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoopakte met repertoriumnummer 2022/1007 van 23 maart 2022 tussen Patrick Lippens en Marleen Claeys, enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Jeroen De Corte, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, gelegen te Bosstraat 3, 9950 Lievegem, kadastraal gekend als vierde afdeling, sectie C, nr 766/E met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van 36,75 m², goed.
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 11.000,00 euro voor deze inname .
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte aankoop van 23 maart 2022 met repertoriumnummer 2022/1007 verleden door Jeroen De Corte, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Tony Vermeire, burgemeester - bestuurder IVM
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraad van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 over IVM - aanpassing vertegenwoordigers in de raad van bestuur
De gemeente Lievegem is lid van de ov IVM .
De gemeente werd op 25 april 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van IVM op 8 juni 2022.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Martine Gyssels, gemeenteraadslid, wonende te Kloosterstraat 21, 9930 Lievegem,
Jeroen Van Acker, schepen, wonende te Verbindingsweg 9, 9920 Lievegem,
Gerrit Van Brabandt, schepen, wonende te Kerkelanddreef 12 9920 Lievegem,
als effectieve vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 8 juni 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Steven Lambert, gemeenteraadslid, wonende te Kleitstraat 21, 9930 Lievegem,
Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te Oostveld Kouter 12, 9920 Lievegem,
Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te Stationsstraat 16, 9950 Lievegem,
als plaatsvervangende vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 8 juni 2022, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 8 juni 2022 bestaat uit volgende punten:
1. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2021 over de werking van de intergemeentelijke vereniging.
2. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2021.
3. Verslag van de commissaris.
4. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2021.
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris.
7. Aanstelling vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Maldegem) – beslissing.
8. Voordracht lid raad van bestuur met raadgevende stem (Lievegem) – akteneming.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
In toepassing van artikel 30bis van de statuten van IVM, worden de stemmen van de gemeente (26.007 stemmen) waarover iedere vertegenwoordiger voor dit mandaat beschikt, evenredig verdeeld onder de verschillende vertegenwoordigers die aan de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 deelnemen.
Tim Maenhout, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
De gemeente Lievegem is lid van de opdrachthoudende vereniging Westlede .
De gemeente werd op 19 april 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van Westlede op 14 juni 2022.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Westlede aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Westlede op 14 juni 2022 vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Martine Gyssels, gemeenteraadslid, wonende te Kloosterstraat 21 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Westlede op 14 juni 2022 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 14 juni 2022 bestaat uit volgend punt:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021;
2. Goedkeuring jaarrekening 2021;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor;
5. Werkingsverslag 2021;
6. Remuneratieverslag 2021;
7. Varia
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde digitale algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Nik Braeckman, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
De statuten van TMVW
De gemeente Lievegem is lid van de ov TMVW .
De gemeente werd op 29 april 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van TMVW op 17 juni 2022.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van TMVW aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVW op 17 juni 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVW op 17 juni 2022 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 17 juni 2022 bestaat uit volgende punten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde buitengewone algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Martine Gyssels, bestuurder TMVS
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVS
Statuten van TMVS, artikel 28 en 31
De gemeente Lievegem is lid van de dv TMVS .
De gemeente werd op 5 april 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van TMVS op 21 juni 2022.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van TMVS aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ann Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te Arisdonk 141 A, 9950 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVS op 21 juni 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te Varensbos 39, 9920 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVS op 21 juni 2022 vast.
Artikel 3
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Steven Lambert, bestuurder raad van bestuur Oost Imewo
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
De gemeente Lievegem is lid van de ov Imewo.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen aan en droeg een bestuurder voor de raad van bestuur voor de ov Imewo
De gemeente werd op 4 april 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van Imewo op 24 juni 2022.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Imewo op 24 juni 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Freddy Haegeman, schepen, wonende te 9950 Lievegem, Renning 15, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Imewo op 24 juni 2022, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 24 juni 2022 bestaat uit volgende punten:
1. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering op 24 juni 2022, om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
De voorzitter stelt voor om dit punt af te voeren gezien het college voorstelt om geen bestuurder voor te dragen. Er zou immers een akkoord zijn dat een gemeenteraadslid als bestuurder zou worden aangeduid via Toerisme Meetjesland zelf. Dus heeft het geen zin om nu een raadslid voor te dragen via de gemeente.
De raadsleden zijn dan ook eenparig akkoord om dit agendapunt af te voeren.
Guy De Neve, Schepen
Hilde De Graeve, Schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, 41 4°
Het decreet van 9 juli 2021 (B.S. 10 september 2021) over de wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 augustus 2021 over de Projectnota’s sociale huisvestingsmaatschappijen mbt overnamemodaliteiten seniorenwoningen Kerkelare
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 september 2021 over de afbakening van het werkingsgebied
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2021 over de afbakening van het werkingsgebied en het afsprakenkader
Besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2022 over de afbakening van het werkingsgebied en de onderlinge stemverhouding
Op 20 oktober 2021 adviseerde ons lokaal bestuur aan de minister van wonen het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast te leggen met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 bevestigde de Vlaamse regering het voorstel van de gemeenteraad en legde het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de brief van 4 februari 2022 van de Vlaams minister van Wonen met betrekking tot het vastleggen van de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij, vraagt de minister om advies van de lokale besturen met betrekking tot de wijze waarop de stemrechten in het werkingsgebied zullen worden verdeeld.
In het besluit van de gemeenteraad op 20 oktober 2021 werd ook het afsprakenkader goedgekeurd waarin onder meer de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij werden vastgelegd:
“De regelgeving bepaalt dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50% + 1 van de stemrechten beschikken. Zo verankert de nieuwe regelgeving de gemeenten en steden in de lokale woonmaatschappij en erkent ze de regierol van de lokale besturen. Daarbij vraagt de Vlaamse regering aan de betrokken gemeenten om samen een voorstel van onderlinge stemverhouding te formuleren. De Vlaamse regering zal de concrete stemrechtverdeling vaststellen op het moment van de goedkeuring van de werkingsgebieden.
De betrokken gemeenten stellen voor om voor de onderlinge verdeling van de stemrechten van de publieke sector een eerder eenvoudig systeem te hanteren. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten en met het aantal huishoudens. Aan de eerste indicator (aantal sociale huurwoningen) wordt een gewicht van 50/100ste toegekend, aan de tweede (aantal huishoudens) een gewicht van 50/100ste.
Omdat de betrokken gemeenten de woonmaatschappij als een samenwerking van partners-gemeenten beschouwen wordt in deze onderlinge verdeling van stemrechten de correctie ingebouwd dat een gemeente of stad nooit minder dan 5% van de stemrechten van de publieke sector kan bekomen. In deze situatie wordt dit opgetrokken tot 5%.”
In het Besluit van de Vlaamse regering van 20 december 2021 met betrekking tot de wijziging van verschillende besluiten over Wonen, werd vastgelegd dat de stemverhouding dient vastgelegd te worden op basis van de verhouding van het aantal sociale huurwoningen in de gemeente en de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente. Tevens kan er ook met andere criteria vermeld in een advies van de gemeenteraad rekening worden gehouden.
In antwoord op de adviesvraag of de reeds eerder geformuleerde afspraken voldoende zijn om als geldig te worden beschouwd, geeft Wonen Vlaanderen in de mail dd. 17 maart 2022 aan dat er interpretatie mogelijk is. De bepaling "publieke sector" gaat ruimer dan de machtiging waarover de Vlaamse Regering beschikt (met name "vastlegging verhouding van de stemrechten tussen de lokale besturen in het werkingsgebied", niet tussen de totale publieke sector, waartoe ook lokale besturen van buiten het werkingsgebied, provincies en gewest kunnen behoren). Nieuw advies is wenselijk. De bepaling "publieke sector" wordt vervangen door "lokaal bestuur".
Enig artikel
De gemeenteraad adviseert aan de minister van Wonen om de onderlinge verdeling van de stemrechten rekening te houden met onderstaande criteria en hun gewicht
- met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten (voor 50/100ste);
- met het aantal huishoudens (voor 50/100ste) .
- Elk lokaal bestuur uit het werkingsgebied moet een minimum worden gegarandeerd van 5% in de verdeling van de stemrechten die aan die 11 lokale besturen worden toegekend in de statuten van de te vormen woonmaatschappij.
Chris De Wispelaere, schepen
Hilde De Graeve, schepen
Caroline Fredrick, schepen
Gerrit Van Brabandt, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
Schriftelijke vragen
Raadslid Wouter Ryckaert heeft drie vragen voor schepen Chris De Wispelaere:
1. Lostraat-Lovaart: keien
“Het kruispunt Lostraat-Lovaart is gevaarlijk voor fietsers. De kleine keitjes liggen verspreid over de weg en vele fietsers zijn er al gevallen (fietsers nemen daar een bocht). Ik heb dit eerder (als burger) reeds gemeld na een val van mijn zoon en daags nadien is de weg reeds door het gemeentepersoneel schoongemaakt. Echter is de situatie na enkele dagen weer zoals voorheen (o.a. door beperkt autoverkeer naar Lovaart).
Een structurele oplossing dringt zich op waarbij er niet gewerkt wordt met kleine steentjes maar b.v. met grasdallen.”
Antwoord van schepen Chris De Wispelaere:
Dit is een terechte opmerking. De dienst infrastructuur zal op korte termijn proberen een duurzame oplossing uit te werken.
2. Lostraat: geplande werken fietspad => overlap met kermis?
"In het CBS staat: ‘De aanvangsdatum van deze opdracht wordt vastgesteld op 30 mei 2022. De aannemer moet de opdracht voltooien binnen een termijn van 15 werkdagen’.
Vraag: zal dat geen hinder veroorzaken voor Lo-kermis?"
Antwoord van schepen Chris De Wispelaere:
De aannemer zal zeker niet voor Pinksteren starten, dus geen probleem.
3. Mobiliteit Molenslag
“De Vallei van de Oude Kale is één van onze toeristische trekpleisters. Een stijgend aantal wandelaars en fietsers geniet van dit prachtig landschap, mede mogelijk gemaakt door onze gemeente en partners waaronder Natuurpunt.
Nadeel is evenwel dat er meer verkeer is en zeker tijdens het weekend is er vaak verkeersoverlast. De Molenslag is een van de mooiste wegen en druk bezocht door wandelaars en fietsers. Wanneer auto’s passeren is dit niet alleen storend maar ook vaak ronduit gevaarlijk.
Vraag 1: De gemeente zoekt naar alternatieven voor parkeergelegenheid. Wat is de status?
Vraag 2: Ook al is de zone waartoe Molenslag behoort ‘plaatselijk verkeer’, toch blijft de verkeerssituatie, vooral tijdens het weekend, gevaarlijk (naast zeer storend voor wandelaars en fietsers die genieten van één van de mooiste plekjes van onze gemeente).
De Molenslag permanent afsluiten is misschien te drastisch, ook al kan dit overwogen worden (eventueel in bevraging van de burgers).
Vraag: “Kan er in overleg overwogen worden om tijdens het weekend de Molenslag verkeersvrij te maken voor gemotoriseerd vervoer? Dit kan b.v. met dynamische led-signalisatie.”
Antwoord van schepen Chris De Wispelaere:
Ons uitgangspunt is dit op te nemen in het momenteel in voorbereiding zijnde gemeentelijk mobiliteitsplan. In het ontwerp mobiliteitsplan van Lievegem zal voorgesteld worden om het brugje aan de molen volledig af te sluiten behalve voor de zachte weggebruiker en voor landbouwverkeer. Net een jaar terug bespraken we dit al in het college. En ook voor de fusie in Lovendegem kwam dit al ter sprake toen we noodgedwongen tijdelijk het brugje moesten afsluiten omdat het kapot was, maar toen was het permanent afsluiten letterlijk nog een brug te ver.
Het voorstel tot definitief afsluiten zal – zoals reeds eerder door het college beslist – uitgewerkt worden in overleg met de inwoners van Lo en van de Molenslag.
Gezien zijn ligging in een zone voor plaatselijk verkeer, bovendien midden in de wandelroute langsheen de molen, kan het niet de bedoeling zijn wagens naar de parking aan de begraafplaats van Vinderhoute te leiden en al zeker niet om de parking uit te breiden. Daarom willen we deze parking voorbehouden voor de bezoekers van de begraafplaats, mensen met een beperking en als rustplaats voor zachte weggebruikers.
Naast mogelijkheid tot wettelijk parkeren langsheen de weg zijn er specifieke opties:
o Zoals opgenomen in het mobiliteitsplan van Lovendegem is parkeren langsheen Bierstalbrug een optie die verder moet uitgewerkt worden.
o Ook aan het Vredesplein werden recent een aantal parkeerplaatsen ingericht.
o Binnenkort zal de kant Lo van Lovendegembrug herbelijnd worden en zullen langs de rechterkant van de oprit richting Lovendegem een 25-tal volwaardige parkeerplaatsen gecreëerd worden.
Men kan uiteraard reglementair parkeren in het dorp, maar het is altijd beter met de fiets komen.
Raadslid Didier Garré voor schepen Caroline Fredrick:
4. Hoeveel Oekraïense kinderen gaan er in Lievegem naar school ?
"Zijn er voldoende middelen vrijgemaakt om deze kinderen, waarvan sommigen de oorlog en al zijn wreedheden van dichtbij meegemaakt hebben, degelijk op te vangen ?
Hoeveel van deze kinderen gaan er naar de gemeentescholen van Lievegem ?"
Antwoord schepen Hilde De Graeve:
Momenteel gaan er 12 Oekraïense kinderen naar de Lievegemse scholen, waarvan 1 kind is ingeschreven in de gemeenteschool (Vinderhoute).
De andere kinderen die in Lievegem verblijven gaan naar scholen buiten Lievegem. Er gaan o.m. twee kinderen naar de school in Merendree (wonen grens Merendree) en er gaan ook 5 oudere kinderen naar Ten Doorn (o.a. in de Okanklas).
De Oekraiënse gezinnen zitten verspreid over gans Lievegem maar niet elke deelgemeente heeft evenveel gastgezinnen waardoor sommige scholen al meer vragen kregen om kinderen in te schrijven en andere nog geen of veel minder. De meeste gezinnen kiezen er evident voor om de kinderen zo dicht mogelijk naar school te laten gaan.
De scholen kregen de boodschap dat zij voor deze kinderen aan het OCMW mogen laten weten of er problemen zijn voor materiaal (schooltas, schoolmateriaal, … ) , schoolrekeningen enz..
De Oekraïense gezinnen hebben ook vrij snel recht op een leefloon (alleenstaande met kinderen heeft recht op 1.507,77 euro per maand) waarmee ze in staat zijn hun vaste kosten te betalen. Ze hebben ook recht op het groeipakket maar dit kan wel enige tijd in beslag nemen voor alles hiervoor in orde is.
Alle gezinnen (ook de Oekraïense gezinnen) kunnen bij problemen beroep doen op de maatregelen die het OCMW neemt in het kader van kinderarmoede : o.a. 1-euromaaltijden, tussenkomst sociale participatie (vb voor jeugdbeweging, schooluitstappen, sportactiviteiten, …) , tussenkomst in eerste- en tweedeleeftijdsmelk voor baby’s, … Op basis van de inkomsten en uitgaven oordeelt het BCSD of ze al dan niet recht hebben op dergelijke dienstverlening.
De voorziene budgetten volstaan momenteel om aan de vragen te voldoen.
Er is ondertussen deze week een coördinator Oekraïne aangesteld.
Bijkomende vraag van raadslid Didier Garré:
"Voor wat het waard is, er zou in een school een kind van Oekraïne geweigerd zijn?"
Antwoord schepen Hilde De Graeve:
Dat gerucht zal op een misverstand berusten: Er zitten kinderen op de leeftijdsgrens lager of middelbaar school, en als bvb. 11-jarigen onvoldoende Nederlands kunnen dan sturen we ze naar de Okanklas in het middelbaar, maar dan moet die lagere school procedureel eerst dat kind weigeren.
Raadslid Patrick Dossche voor schepen Hilde De Grave en schepen Gerrit Van Brabandt:
5. Vraag over de stijgende levensduurte en de opties om de koopkracht van de burgers - met daarbij vooral oog voor de meest (nieuwe) kwetsbare groepen – door lokale maatregelen en initiatieven te beschermen
"Terwijl we ons nog de “wonden likken” van de COVID-19 crisis, worden we sinds eind februari geconfronteerd met een nieuwe crisis. De oorlog die uitbrak in Oekraïne bracht al snel een golf van prijsstijgingen en inflatie voort. Naast de vrijwel directe impact op de energieprijzen merken we ook steeds meer de gevolgen voor de koopkracht van de bevolking.
Dat daarbij op verschillende bestuursniveaus maatregelen genomen worden is uiteraard toe te juichen. Zo is er de uitbreiding van het sociaal tarief voor de lage inkomens, de (voorlopig) tijdelijke daling van de BTW op gas en elektriciteit van 21% naar 6% (voor zover het effect nog niet teniet gedaan is door de prijsstijgingen).
De Nationale bank van België (NBB) voorspelt – mede door de oorlog en zijn gevolgen op de economie - voor het tweede kwartaal een aanzienlijke daling van ons economisch groeicijfer.
De sterk gestegen prijzen, vooral voor energie, zullen de koopkracht van de gezinnen minstens tijdelijk aantasten. De indexeringsmechanismen - die we gelukkig nog hebben – werken immers met een zekere vertraging en de motorbrandstoffen, waarvan de prijs recent ook sterk is toegenomen vallen hoe dan ook buiten de indexering, zo stelt de NBB nog.
Door het feit dat die corrigerende mechanismen vertraagd hun werk doen en de eindafrekeningen voor energiecontracten bij velen al in de brieven- of postbus vallen, bevinden veel gezinnen, met daarbinnen vooral ook zij die tot de lagere middenklasse behoren, alleenstaanden met kinderlast en ook heel wat ouderen met een karig pensioen, zich in een moeilijke situatie.
Velen moeten voor energie soms al maandbedragen ophoesten die 2,5 à 3 keer hoger liggen dan voorheen. Bijgevolg moeten velen de spaarcenten aanspreken om deze gestegen kosten te kunnen dragen. Anderen komen tot de vaststelling dat ze het niet redden. In de pers hoorden we de afgelopen dagen dat een groep burgers die eerder nog nooit beroep moesten doen op hulpverlening zich nu genoodzaakt zien hulp te vinden.
Dat de huidige crisis, een koopkrachtcrisis, specifieke aandacht verdient en ook anderen (ondernemers, Kmo’s, verhuurders...) onrechtstreeks in de portemonnee kan treffen, kunnen we afleiden uit de gevolgen van het plotse verlies van koopkracht.
Velen houden – gelukkig voor hun persoonlijke huishoudbudget – gewoon de vinger op de knip waardoor het spook van stagflatie voor onze economie (dus ook voor onze lokale economie) opduikt. Ook daar meldden lokale zelfstandigen en ondernemers ons al wat zij aanvoelen en vrezen de komende maanden.
Vraag naar zichtbare en laagdrempelige informatie en ondersteuning.
Daar waar we met de COVID-19 pandemie lokaal een gedegen ondersteuningsplan uitwerkten, onder meer met middelen ons ter beschikking gesteld door de Vlaamse overheid, moeten we ons de vraag stellen wat we voor deze nieuwe crisis voorhanden hebben om lokaal de pijn te verzachten.
De vorige crisis betrof een gezondheidscrisis die begrenzingen stelde aan ons normale socio-cultureel en economisch functioneren terwijl deze crisis veeleer een koopkrachtcrisis is omwille van de economische gevolgen die de Oekraïne-oorlog veroorzaakt.
De vraag is of we lokaal de wil en de mogelijkheden hebben om hierop in te spelen? En of we die kansen die er zijn ook voldoende effectief aanboren?
Of we als lokale overheid ons geen extra aandacht en inspanningen moeten veroorloven?
We willen met opgesomde punten een aanzet geven om binnen de gemeente Lievegem na te gaan hoe we ook de koopkracht lokaal op dit moment nog actiever kunnen beschermen.
Op de website van Lievegem staan wel veel linken naar onder meer met informatie in verband met energie en informatie voor groepsaankopen, maar op dit moment hebben – zo ervaren wij – veel mensen die nu voor het eerst echt gealarmeerd zijn nood aan verhelderende informatie.
Initiatieven van de gemeentediensten al of niet in samenwerking met de gemeentelijke adviesraden en diensten als Veneco, Energent zouden op dit moment veel levendiger kunnen bijdragen aan hen die tot een zoektocht bereid zijn.
Bovendien helpt het momentum en ook de inspanningen die we leveren naar een mogelijke win-win want naar aanleiding van het burgemeestersconvenant hebben we ons geëngageerd bepaalde klimaatdoelstellingen te bereiken.
1. De organisatie van een infomarkt rond energiebesparende maatregelen
Veel mensen worden overdonderd met hoge energiekosten.
Tot voor kort hadden velen van hen niet (steeds) de neiging de energiemarkt kritisch uit te pluizen. Velen weten ook niet eens hoe ze daar nu moeten aan beginnen. Hoe ze bijvoorbeeld van energieleverancier kunnen veranderen? Hoe ze – zo ze dat wel al deden – sinds kort het onderscheid moeten zien tussen vaste en variabele prijzen (hoewel momenteel quasi alleen variabele prijzen aangeboden worden.
Hoe het dan loopt met de afrekeningen, per mail of per post enz.
Informatie en toeleiding naar aannemers in verband met isolatie en fotovoltaïsche zonnepanelen en zonneboilers, warmtepompen, regenwaterrecuperatie enz.
Info in verband met premies voor energiebesparende uitgaven.
Hoewel deze initiatieven al in het verleden plaatsvonden lijkt het ons bijna logisch en vanzelfsprekend dat door de huidige crisis de belangstelling nu groter zal zijn dan ooit eerder.
2. Informatie rond thuis composteren en het houden van legkippen en een onderzoek of we de GFT-ophaling die voorzien was in Lievegem niet kunnen bespoedigen.
Thuis kunnen composteren betekent automatisch minder restafval en minder uitgaven aan retributies voor afvalzakken. Voor zij die legkippen willen houden het bijkomend voordeel om eieren van eigen kippen te eten. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid dit te doen bij gebrek aan tuin. Daarom hopen we dat kan onderzocht worden of Lievegem niet sneller kan toetreden tot de GFT-omhaling door IVM.
Ook hier geldt dat dit in het verleden wel werd gestimuleerd, maar dat ook hiervoor het belang voor eenieder is toegenomen.
3. Informatie rond rationele omgang met water: regenwaterrecuperatie voor tuin en WC-spoeling
Wie zijn waterfactuur laatst eens goed bekeek, merkt dat ook deze kostenpost steeds hoger oploopt. Naast de vele heffingen wordt ook de prijs van leidingwater stelselmatig hoger en wordt zuiver water een kostbaar en kostelijk goed.
Waar water kan aangewend worden voor toiletten en bewatering van de tuin, daalt de factuur al gauw met om en bij de 200 € op jaarbasis.
Voor hen die de plaats niet hebben voor een regenwaterput kan bijvoorbeeld door groepsaankopen gekeken worden naar (gevel)regentonnen (zie initiatieven Antwerpen, Ninove).
Voor zij die het moeilijk krijgen om de oplopende facturen op tijd betaald te krijgen, hopen we dat de toeleiding tot de hulpverlening gemakkelijk genoeg gemaakt wordt.
Zo bekomen we dat kan ingegrepen worden voor schulden al te hoog oplopen.
Want het is duidelijk dat met huidige crisis een hoop mensen die voorheen de weg naar de (financiële) hulpverlening niet nodig hadden plots kwetsbaar worden. Deze mensen zijn vaak helemaal niet vertrouwd met het mogelijke aanbod tot ondersteuning en hebben misschien de neiging uit schaamte voor de situatie waarin ze terecht komen de stap niet te zetten naar de diensten.
Enkele duidelijk omlijnde vragen aan het bestuur en de bevoegde schepenen:
1. "Zouden jullie de organisatie van een energiemarkt, een opgevoerde informatiecampagne i.v.m. composteren e.d., regenwaterrecuperatie enz. niet overwegen?"
Antwoord van schepen Hilde De Graeve. Schepen Gerrit Van Brabandt is immers verontschuldigd (Noordzuidreis Senegal):
1. In overleg met de burgercoöperatie Energent staat reeds een infomoment rond onder andere energiebesparende maatregelen, premies en groepsaankopen gepland met Energent in september 2022, tijdens de week van de duurzame gemeente. Dit infomoment en eventuele andere acties tijdens die week moeten nog concreet voorbereid worden.
Alle inwoners kunnen steeds gratis informatie bekomen over energiebesparende maatregelen bij Woonwijzer Meetjesland tijdens de zitdagen in Lievegem. Zij zijn de specialisten om mensen te begeleiden naar minder energieverbruik, premies, verbouwen, renovatie en bouwadvies, …
Voor een heel brede dienstverlening rond bouwen en verbouwen, premies, energiefacturen bekijken en begeleiden, … kunnen inwoners van Lievegem terecht bij Woonwijzer Meetjesland. Je kan op afspraak langskomen tijdens de wekelijkse zitmomenten van Woonwijzer Meetjesland.
Dankzij de financiële bijdragen van de gemeente, de provincie en de Vlaamse overheid is deze dienstverlening voor de inwoners helemaal gratis en dus laagdrempelig.
We willen uiteraard onze inwoners maximaal informeren en ondersteunen om de energiefactuur naar beneden te krijgen en tegelijk de klimaatdoelstellingen te halen.
In dit kader vermelden we ook de laagdrempelige wijkrenovatie in samenwerking met Veneco waarbij jaarlijks een wijk te Lievegem de energiemobiel op bezoek krijgt en met infraroodfoto’s van de woningen energiebesparende maatregelen worden gepromoot. In 2021 werd dit voor het eerst georganiseerd in de Bloemekeswijk te Lovendegem. In 2022 is het Park Ter Daelmen in Zomergem aan de beurt.
2. Informatie rond thuis composteren en het houden van legkippen en een onderzoek of we de GFT-omhaling die voorzien was in Lievegem niet kunnen bespoedigen.
Het thuiscomposteren is veruit de duurzaamste en goedkoopste oplossing voor het verwerken van GFT.
De 6 actieve vrijwillige kringloopkrachten ondersteunen de startende thuiscomposteerders graag. Daarom organiseren we twee demodagen 'thuiscomposteren' op de recyclageparken voor alle compostvragen.
Alle inwoners die afgelopen jaar composteermaterialen hebben aangekocht bij de gemeente hebben een persoonlijke brief ontvangen om een afspraak te maken voor deze demodagen.
Zowel in de Lievelink als op de website is deze informatie terug te vinden.
De kringloopkrachten kunnen de inwoners ook meer informatie geven rond het houden van kippen. Deze informatie zullen we nog aanvullen op onze website.
Alle gemeenten binnen IVM hebben in het verleden bevoegdheidsoverdracht gedaan aan IVM voor het organiseren van afvalinzameling aan huis: restafval, papier en karton, PMD+. Bij het opmaken van een nieuwe overeenkomst kon de gemeente ook instappen in de GFT inzameling. Op het moment van de fusie tot Lievegem werd op dit aanbod niet ingegaan. De organisatie van een GFT inzameling aan huis, met extra werk voor de gemeentediensten, werd naar een later tijdstip verschoven.
De ophaalcontracten werden afgesloten voor 5 jaar. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er een mogelijkheid zou zijn om na 3 jaar in te stappen, maar door de hoge prijzen, de complexe onderhandelingen met inschakeling van juristen, de moeilijke afstemming van de inzameldagen,… is het niet mogelijk om vervroegd in te stappen. Het risico is trouwens zeer groot dat dat dit tegen onaanvaardbaar hoge prijzen zou moeten gebeuren.
Ondertussen overweegt OVAM om GFT inzameling bij de gemeenten te verplichten. Dit laatste kan volgens de burgemeester de hefboom zijn om toch nog vervroegd te kunnen instappen in het GFT-verhaal. IVM volgt dit van nabij op.
3. Informatie rond rationele omgang met water: regenwaterrecuperatie voor tuin en WC-spoeling
De gemeente beschikt over een subsidie voor het plaatsen van een hemelwaterinstallatie en/of infiltratie voor bestaande woningen. Dit betekent dat er enkel subsidie wordt gegeven voor het plaatsen van een hemelwaterinstallatie als dit niet werd opgelegd in een omgevingsvergunning. Door deze subsidie proberen we eigenaars te motiveren om een hemelwaterinstallatie te plaatsen. Een belangrijke voorwaarde is dat men het regenwater moet hergebruiken voor onder andere toiletten, wasmachine en een buitenkraantje.
Meer info hierover is ook al terug te vinden op de website van Lievegem.
We zullen dit reglement nogmaals in de kijker zetten via Lievelink en promoten via Woonwijzer.
2. "Voelt men in de OCMW-hulpverlening in Lievegem ook wat we lezen in de pers? Is er voldoende ondernomen om de drempel zo laag mogelijk te houden voor mensen die nu moeite krijgen met bepaalde facturen? Wat is er concreet ondernomen?"
Antwoord van schepen Hilde De Graeve:
In het OCMW merken we uiteraard ook dat de koopkracht van de burgers is afgenomen, vooral de laatste 10 dagen valt dit op. Cliënten met schuldbemiddeling / budgetbeheer halen dikwijls aan dat het steeds moeilijker wordt om met een beperkt leefgeld rond te komen. En daarnaast zorgen de hoge energierekeningen er ook voor dat andere uitgaven soms uitgesteld moeten worden.
Er kwamen ook al mensen die we normaal niet zien, informeren of we iets kunnen doen voor hun hoge energierekeningen. Hiervoor werd in de OCMW-raad van maart een reglement energietussenkomst goedgekeurd waarbij we aan burgers met een zware energieafrekening of met hoge maandelijkse kosten een tussenkomst kunnen verlenen van max. € 500 per maand. Dit gaat uiteraard gepaard met een sociaal onderzoek naar inkomsten en uitgaven. Wie een steunfilter (overzicht van inkomsten en uitgaven) met een negatief saldo heeft, komt in aanmerking voor een premie. Wie hierdoor geen recht heeft op een energietoelage, wordt door de sociale dienst geholpen via de aanvraag van een haalbaar afbetaalplan aan de energiemaatschappijen.
In het decreet lokaal sociaal beleid werd bepaald dat elke gemeente een geïntegreerd breed onthaal (GBO) moet uitwerken. Dit is een samenwerking tussen de OCMW’s, de ziekenfondsen en het CAW dat als doel heeft de toegangspoort tot hulpverlening laagdrempeliger te maken en ervoor te zorgen dat iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft (uitgebreide rechtenverkenning en onderling doorverwijzen naar elkaars dienstverlening en rechten). Ons OCMW werkt voor het GBO hiervoor samen met de Welzijnsband Meetjesland. Onlangs werd daar gestart met een project voor alleenstaande ouders met kinderen. Dit omdat alle partners merken dat deze doelgroep het vaak moeilijk heeft. We verwachten dat er uit die werking ook vragen zullen komen die rechtstreeks of onrechtstreeks te maken hebben met de duurdere energieprijzen en de verminderde koopkracht.
3. "Onderhouden we als gemeente ook bij de financiële diensten, scholen verder de houding (zoals tijdens de COVID-pandemie) waarbij we burgers met uitstaande schulden toe leiden naar de hulpverlening en hen zeker niet overladen met schuldvorderingen?"
Antwoord schepen Hilde De Graeve:
De Lievegemse scholen zijn op de hoogte dat zij mensen mogen doorverwijzen naar het OCMW voor schoolrekeningen, 1- euro maaltijden, …
Voor onbetaalde facturen vanuit de gemeente, bvb bij de kinderopvang, wordt altijd nagegaan of de mensen reeds gekend zijn bij ons. In dat laatste geval proberen we te bemiddelen voor een haalbaar afbetaalplan. Heel wat stappen vooraleer een deurwaarder te sturen.
De scholen worden over deze voorzieningen ook nog eens op attent gemaakt via de goedwerkende Onderwijsraad.
Aanvullende mondelinge vraag hierbij van Wouter Ryckaert: Kunnen we geen vrijwilligers inzetten om de mensen bij te staan, hen te begeleiden.?
Antwoord schepen Hilde De Graeve: we hebben al een bundel van maatregelen waarbij Woonwijzer een belangrijke rol speelt. Woonwijzer wordt trouwens momenteel hervormd voor straks nog een betere aanpak en inzet.
Er werden geen mondelinge vragen gesteld.
De voorzitter sluit de zitting op 25/05/2022 om 20:52.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter