Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 februari 2025 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er door Veneco, in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Tijdens de Gemeenteraad van 20 februari 2025 werd een amendement ingediend door Vooruit voor Lievegem: "In het goedgekeurde gemeenteraadsbesluit is voor deelgemeente Oostwinkel enkel een snelheidsregime van 30 km/uur van toepassing in Veldhoek 2 – Veldhoek 13a en Leikant – Wagemakersstraat - De Boomgaard, maar uit ervaringen van weggebruikers blijkt dat een snelheid van 50 km/uur in Oostwinkeldorp mede door de asverschuivingen leidt tot gevaarlijke situaties. Het lijkt uit die vaststelling noodzakelijk om tussen De Boomgaard en Veldhoek de veiligheid te verhogen door aanvullend op de asverschuivingen het snelheidsregime meteen ook naar 30 km/uur te brengen. De aanpassing heeft dan tot gevolg dat in Artikel 2 bijkomend voor deelgemeente Oostwinkel Oostwinkeldorp tussen Boomgaard en Veldhoek wordt toegevoegd" waarna werd beslist dit voorstel eerst voor te leggen aan de mobiliteitsraad.
Door de mobiliteitsraad werd op 24 maart 2025 een gunstig advies gegeven inzake het uitbreiden van de zone 30 met Oostwinkeldorp (deel tussen De Boomgaard en Veldhoek).
Dit heeft als gevolg dat artikel 2 moet worden aangepast: "Deelgemeente Oostwinkel: Veldhoek 2 – Veldhoek 13a en Leikant – Wagemakersstraat – De Boomgaard" wordt aangepast naar "Deelgemeente Oostwinkel: Veldhoek, Oostwinkeldorp, De Boomgaard, Wagemakerstraat, Leikant en Leendreef begrensd door Veldhoek 2/Oostwinkeldorp 1 – Veldhoek 13a/Veldhoek 8a - Oostwinkeldorp 51/Oostwinkeldorp 34 - Leendreef 6/Leendreef 1a"
Door de Gemeenteraad werd op 24 april 2024 beslist de zone 30 in Durmstraat 88-114/63-73 (deel naast Durmenbrug) op te heffen en een snelheidsregime van 50 km/uur in te voeren. De zone 30 werd toen niet langer als wenselijk en noodzakelijk beschouwd. Enerzijds omwille van de strikte naleving van de snelheidsbeperking door de aanwezige flitspaal (overtredingsgraad van 2,6% in 2023); anderzijds omdat er niet langer sprake was van een toename van het verkeer door de werken in Vellare aangezien de werken in Vellare beëindigd waren. Met de stad Deinze werd na voormelde beslissing geen akkoord gevonden om ook op het grondgebied van de stad Deinze een zone 50 in te voeren waardoor wordt voorgesteld om terug te keren naar de oorspronkelijke situatie: zone 30.
Door de mobiliteitsraad werd op 24 maart 2025 een gunstig advies gegeven inzake het terugkeren naar een zone 30.
Dit heeft als gevolg dat artikel 2 moet worden aangepast: "deelgemeente Zomergem: Peperhoek" wordt vervangen door "deelgemeente Zomergem: 'Durmstraat 88-114/63-73 (deel naast Durmenbrug) en Peperhoek"
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum, De Lijn, Bpost, IVM, Lievo
ABB via digitaal loket.
Stad Deinze
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het (aangepast) aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Op de gewestwegen N9 en N461 wordt een snelheidsbeperking van 70 km/uur voorzien met uitzondering voor de N9 in het deel vanaf Berg tot Hendrik Consciencelaan 14. Op die plaats wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 mei 2025.
Artikel 8
Het besluit van de gemeenteraad van 20 februari 2025 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ wordt opgeheven op 30 april 2025.