Jeroen Van Acker, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56§1
Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de statuten van het beheersorgaan van de bibliotheek Lievegem - goedkeuring
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2025 over de statuten van de bibliotheekraad Lievegem - principiële goedkeuring
De statuten van het beheersorgaan van de bibliotheek Lievegem vereisen een actualisatie rond de interne werking, naar analogie met de andere culturele adviesraden, en een aantal aanpassingen in functie van de efficiëntie van de werking van deze adviesraad.
Deze wijzigingen omvatten onder meer:
Bovenstaande aanpassingen en actualisatie van de tekst werden door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd op 1 april 2025.
STATUTEN VAN DE BIBLIOTHEEKRAAD LIEVEGEM
Artikel 1
Er wordt een bibliotheekraad Lievegem opgericht. Deze adviesraad heeft als opdracht het lokale bestuur Lievegem te adviseren over het beheer van en het beleid rond de gemeentelijke openbare bibliotheek.
Artikel 2
Tot de gemeentelijke openbare bibliotheek Lievegem behoren:
• Bib-vestiging Lovendegem, Dorp 28,9920 Lievegem
• Bib-vestiging Waarschoot, Nieuwstraat 6, 9950 Lievegem
• Bib-vestiging Zomergem, Den Boer 15, 9930 Lievegem
• Uitleenpost Beke, Priemwegel 1, 9930 Lievegem
doelstelling
Artikel 3
De gemeentelijke openbare bibliotheek richt zich op geletterdheid, cultuurspreiding en cultuurparticipatie van haar inwoners. Het is een laagdrempelige basisvoorziening, aangepast aan de hedendaagse behoeftes, met een gegarandeerde vrije toegang waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning. Zij bemiddelt actief bij het beantwoorden van deze vragen en onderneemt actie om de vraag te stimuleren. Ze werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden.
Artikel 4
De bibliotheekraad heeft inspraak- en adviesrecht over alle aspecten van de inhoudelijke werking en organisatie van de bibliotheek en in het bijzonder over de beleidsplanning. Om deze bevoegdheden daadwerkelijk te kunnen uitoefenen heeft de bibliotheekraad recht op informatie ten aanzien van alle beleidsbeslissingen van de inrichtende overheid betreffende de bibliotheek.
samenstelling
Artikel 5
De bibliotheekraad wordt samengesteld overeenkomstig artikel 9a van het cultuurpact van 28 januari 1974. De bibliotheekraad bestaat uit hoogstens 20 gebruikers en/of specialisten. Deze 20 leden zijn stemgerechtigd. De schepen van cultuur en het team bibliotheek Lievegem worden uitgenodigd op de vergaderingen als waarnemende leden.
Artikel 6
Stemgerechtigde leden moeten inwoner zijn van de gemeente Lievegem en zij mogen geen politiek mandaat uitoefenen.
Artikel 7
Elk stemgerechtigd lid heeft 1 stem.
Artikel 8
Het mandaat van de leden van de bibliotheekraad loopt gelijk met de duur van het mandaat van de leden van de gemeenteraad en eindigt ten laatste op 30 juni van het jaar, volgend op de gemeenteraadsverkiezingen. De bibliotheekraad wordt in haar geheel vernieuwd, uiterlijk 6 maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
interne werking
Artikel 9
De voorzitter wordt met gewone meerderheid verkozen onder de leden voor de duur van de legislatuur.
Artikel 10
De bibliotheekraad komt minstens twee maal per jaar samen en zo dikwijls als de belangen van de gemeentelijke bibliotheek het vereisen.
Artikel 11
Uitnodigingen voor vergaderingen worden minstens 7 dagen op voorhand door voorzitter en secretaris verstuurd. De uitnodiging vermeldt de agenda voor de vergadering. Bij hoogdringendheid kan op de vergadering een agendapunt toegevoegd worden.
ondersteuning
Artikel 12
Team bibliotheek staat in voor het secretariaat en de praktische ondersteuning van de bibliotheekraad, verzekert de logistieke ondersteuning en staat ín voor de inhoudelijke èn procesmatige begeleiding.
Artikel 13
Het gemeentebestuur stimuleert de werking van de bibliotheekraad door voldoende financiële en logistieke ondersteuning te verlenen. Het budget is aangepast aan de taken die het gemeentebestuur aan de bibliotheekraad opdraagt.
adviezen en beslissingen
Artikel 14
De bibliotheekraad vergadert geldig wanneer ten minste de helft van de leden aanwezig is. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, wordt er op de volgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezigen, geldig gestemd of geadviseerd. Adviezen worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
Artikel 15
Om de bibliotheekraad in de gelegenheid te stellen zijn taak naar behoren uit te voeren, zal het gemeentebestuur deze raad permanent, tijdig en volledig op de hoogte brengen van alle beleidsvoornemens en lopende dossiers die hen aanbelangen en dit voor de fase van de besluitvorming.
Artikel 16
Het gemeentebestuur zal de adviesvragen hetzij schriftelijk, hetzij mondeling via de schepen van cultuur stellen met een duidelijke omschrijving van de concrete vraag, de vermelding van de uiterste datum voor het advies en alle nodige informatie met betrekking tot de dossiers waarover advies gevraagd wordt.
Artikel 17
Adviesvragen worden op de vergadering of via mail voorgelegd. De bibliotheekraad krijgt minstens 10 dagen tijd om bezwaren te formuleren op doorgemailde adviesvragen voorbereid door de voorzitter en het secretariaat. Als de meerderheid van de leden bezwaren uit, wordt het advies ter bespreking voorgelegd op de volgende vergadering van de bibliotheekraad. Indien niet wordt het advies definitief doorgestuurd naar college van burgemeester en schepenen.
Artikel 18
Een advies van de bibliotheekraad maakt steeds deel uit van het betrokken dossier. Telkens als een advies wordt overgemaakt, verbindt het gemeentebestuur zich ertoe om te antwoorden binnen een redelijke termijn (1 maand). In geval van een negatief antwoord motiveert het gemeentebestuur waarom het advies of delen ervan niet gevolgd werden.
bijzonderheden
Artikel 19
Gevallen niet vermeld in de statuten behoren tot de bevoegdheid van de bibliotheekraad Lievegem.
Het besluit wordt opgestuurd naar team financiën, team bibliotheek, team communicatie en de bevoegde adviesraad.
Bekendmaking op de gemeentelijke website.
Naar ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de aangepaste statuten van de bibliotheekraad Lievegem vast.
Artikel 2
De aangepaste statuten van de bibliotheekraad Lievegem treden in werking op 1 mei 2025.
Artikel 3
De statuten van het beheersorgaan van de bibliotheek Lievegem, vastgesteld door de gemeenteraad van 27 februari 2019, worden opgeheven.