De voorzitter opent de zitting op 29/05/2024 om 20:02.
De vergadering wordt om 20.13 uur tijdelijk geschorst tussen agendapunten 2 en 3 om de gelegenheid te geven aan de raad voor maatschappelijk welzijn om inzonderheid in zijn agendapunt 2 deel OCMW van de jaarrekening 2023 vast te stellen. Deze vaststelling is noodzakelijk om de gemeenteraad toe te laten zijn agendapunt 3, jaarrekening 2023 deel OCMW goed te keuren.
De vergadering wordt hernomen met punt 3 om 20.15 uur.
De zitting wordt op vraag van de burgemeester tijdelijk geschorst om 20.35 uur na de behandeling van de eerste schriftelijke vraag in agendapunt 16.
De zitting wordt opnieuw hernomen om 20.36 uur. Op vraag van de burgemeester en met akkoord van de volledige gemeenteraad wordt om de veiligheid van de gemeentelijke organisatie te waarborgen besloten om de schriftelijke vraag raadslid Didier Garré over domeinnamen te behandelen in besloten zitting.
De openbare zitting wordt beëindigd om 20.48 uur.
De besloten zitting wordt geopend om 20.49 uur.
Nicholas Spinel, Voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/d1y88egCvAo
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 24 april 2024 goed.
Kim Martens, schepen
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 41, 3°, 249, 250, 260 en 262
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 1 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 1 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 2 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 2 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 3 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 3 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2026 - aanpassing 4 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2026 - aanpassing 4 deel OCMW Lievegem
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 mei 2024 over de jaarrekening 2023: kennisname ontwerp
Overeenkomstig artikel 260 , tweede en derde lid, van het Decreet Lokaal Bestuur bestaat de jaarrekening uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting en wordt deze vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening werd 14 dagen voor de gemeenteraadszitting via het notuleringsprogramma ter beschikking gesteld van de raadsleden.
Conform artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het boekjaar sluit per 31 december 2023 af met volgende kerncijfers :
Evenwichtscriteria
Balans op 31 december 2023
Staat van opbrengsten en kosten op 31 december 2023
Na opmaak van de jaarrekening 2023 blijkt het “beschikbaar budgettair resultaat” dus 8.876.537 euro beter in vergelijking met wat voor boekjaar 2023 was vooropgesteld in het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals vastgesteld door de raad op 21 december 2022.
Er werden nog heel wat investeringskredieten overgedragen van 2023 naar 2024 (cfr. decreet lokaal bestuur, art. 258) op basis van het collegebesluit van 27 februari 2024 waarbij voor 9.144.072 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten en 14.447.887 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven werden overgedragen. Per saldo is dit 5.303.815 euro dat in de loop van het boekjaar 2024 nog kan worden aangewend.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023, deel gemeente Lievegem, vast zoals terug te vinden in bijlage en als dusdanig deel uitmakend van dit besluit.
Kim Martens, schepen
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 41, 3°, 249, 250, 260 en 262
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 1 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 1 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 2 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 2 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 3 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2025 - aanpassing 3 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 houdende vaststelling meerjarenplan 2020 - 2026 - aanpassing 4 deel gemeente Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020 - 2026 - aanpassing 4 deel OCMW Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2024 houdende jaarrekening 2023 deel gemeente Lievegem: vaststelling
Besluit van het vast bureau van 7 mei 2024 houdende jaarrekening 2023 deel ocmw Lievegem: kennisname
Overeenkomstig artikel 260 , tweede en derde lid, van het Decreet Lokaal Bestuur bestaat de jaarrekening uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting en wordt deze vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening werd 14 dagen voor de gemeenteraadszitting via het notuleringsprogramma ter beschikking gesteld van de raadsleden.
Conform artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het boekjaar sluit per 31 december 2022 af met volgende kerncijfers :
Evenwichtscriteria
Balans op 31 december 2023
Staat van opbrengsten en kosten op 31 december 2023
Na opmaak van de jaarrekening 2023 blijkt het “beschikbaar budgettair resultaat” dus 8.876.537 euro beter in vergelijking met wat voor boekjaar 2023 was vooropgesteld in het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals vastgesteld door de raad op 21 december 2022.
Er werden nog heel wat investeringskredieten overgedragen van 2023 naar 2024 (cfr. decreet lokaal bestuur, art. 258) op basis van het collegebesluit van 27 februari 2024 waarbij voor 9.144.072 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten en 14.447.887 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven werden overgedragen. Per saldo is dit 5.303.815 euro dat in de loop van het boekjaar 2024 nog kan worden aangewend.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023, deel van het OCMW, goed zoals terug te vinden in bijlage en als dusdanig deel uitmakend van dit besluit.
Kim Martens, burgemeester
Jeroen Van Acker, schepen
Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2023 over de goedkeuring van de lijst van de gemeentelijke nominatieve subsidies 2023 en 2024
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 april 2024 over de principiële goedkeuring ondersteuning van het gemeentebestuur bij organisatie van de Kanaalfeesten 2024
Op 18 januari 2024 vond een eerste startvergadering plaats met de leden van het Schipdonkcomité en sympathisanten. Basisidee: organisatie van de Kanaalfeesten door verenigingen/particulieren langs het Schipdonkkanaal zelf met Schipdonkcomité VZW als mediator.
Het lokaal bestuur Lievegem is ingegaan op de vraag om nauwer samen te werken. Deze ondersteuning bestaat uit bijwonen en notuleren van de vergaderingen van de werkgroep, administratieve voorbereiding en opvolging van het evenement, ontlening van gemeentelijk materiaal, onderzoek naar aspect verzekeringsluik.
Op 19 maart 2024 vond een overleg plaats met vertegenwoordigers Schipdonkcomité VZW en medewerkers team evenementen en financiën waarbij het aspect verzekeringen nader werd besproken:
Op 19 maart 2024 diende Martin de Clercq in naam van Schipdonkcomité het evenementenformulier in voor de organisatie van de Kanaalfeesten 2024 in samenwerking van het lokaal bestuur Lievegem op zondag 19 mei 2024 van 09.30 uur tot 22.00 uur. Dit evenement vindt plaats op verschillende locaties in Zomergem en voornamelijk langs het Schipdonkkanaal. Dit evenement werd voorwaardelijk goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 30 april 2024.
De vereniging is een erkende socio-culturele vereniging in Lievegem en ontving voor het werkingsjaar 2022-2023 een subsidie voor een bedrag van € 448,98 met als ingediende activiteit "Kanaalfeesten".
De organisatie Schipdonkcomité vraagt financiële en logistieke ondersteuning aan het lokaal bestuur Lievegem.
De kanaalfeesten vinden plaats langsheen het Schipdonkkanaal op diverse locaties (Sas Durmen, Durmstraat, Motje, Hulsemstraat, Stoktevijver, Azaleastraat. . De organisatie vraagt het leveren van ontleend gemeentelijk materiaal op de diverse locaties door de gemeentelijke teams, inclusief het leveren van materiaal van de Uitleendienst welke overeenkomstig artikel 7 en 8 van het gebruikersreglement moet afgehaald worden aan het vrijetijdsloket Zomergem.
Het college van burgemeester en schepenen van 16 april 2024 keurde principieel onderstaande goed:
De werkingssubsidie voor een bedrag van € 1000,00 wordt door team financiën beschouwd als een nominatieve toelage. De vraag tot goedkeuring van € 1000,00 nominatieve toelage zal ter vaststelling voorgelegd worden aan de gemeenteraad van Lievegem.
Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de gemeenteraad. De lijst met nominatieve subsidies 2023 en 2024 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 20 december 2023. Voor de organisatie van de Kanaalfeesten editie 2024 werd bij de opmaak van de meerjarenplanaanpassing geen werkingsbijdrage gevraagd en dus ook niet goedgekeurd. Het voorstel om een werkingssubsidie voor een bedrag van € 1000 toe te kennen dient goedgekeurd te worden op de gemeenteraad.
De werkingssubsidie voor een bedrag van € 1000,00 wordt beschouwd als een nominatieve toelage en zal ten laste genomen worden onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-EVENT/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage voor een bedrag van € 1000,00 aan Schipdonkcomité vzw goed voor de organisatie van de Kanaalfeesten op 19 mei 2024.
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2007 over de goedkeuring jeugdlokalen 't Kwadrant-repetitielokaal gebruiksreglement.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 maart 2024 over de principiële goedkeuring aanpassing van het gebruikers- en retributiereglement voor het gebruik van de repetitieruimte The Basement Lievegem
Omwille van Covid-19 werd de repetitieruimte The Basement gedurende een hele tijd gesloten. Aanpassingen werden aan het lokaal uitgevoerd om deze opnieuw te kunnen openstellen voor verhuur als repetitieruimte. Deze aanpassingen werden goedgekeurd door de brandweer.
Bestaande reglementen werden geëvalueerd in overleg met team cultuur met voorliggende aanpassing tot gevolg.
Volgende aanpassingen werden doorgevoerd aan het gebruikersreglement:
Het college van burgemeester en schepenen van 5 maart 2024 keurde het aangepast ontwerp gebruikersreglement repetitieruimte The Basement principieel goed.
Het ontwerp aangepast gebruikersreglement werd ter advies voorgelegd aan de Jeugdraad. Dit advies werd als bijlage toegevoegd.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aangepast gebruikersreglement op het gebruik van repetitielokaal The Basement Lievegem vast.
Artikel 2
Het aangepast gebruikersreglement treedt in werking vanaf 1 juni 2024.
Artikel 3
Het gebruiksreglement repetitielokaal jeugdlokalen vastgesteld op de gemeenteraad Zomergem van 20 juni 2007 wordt opgeheven.
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de vaststelling retributiereglement voor het gebruik van repetitielokaal 'The Basement' Lievegem
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 maart 2024 over de principiële goedkeuring aanpassing gebruikers- en retributiereglement voor gebruik van repetitieruimte "The Basement" Lievegem
Omwille van Covid-19 werd de repetitieruimte gedurende een hele tijd gesloten. Enkele aanpassingen worden doorgevoerd aan het lokaal om goede werking te garanderen. De brandweer keurde het lokaal en de uitgevoerde aanpassingen goed zodat de repetitieruimte opnieuw opengesteld kan worden voor verhuur.
Bestaande reglementen werden geëvalueerd in overleg met team cultuur met voorliggende aanpassing tot gevolg.
Volgende aanpassingen werden doorgevoerd:
Retributiereglement repetitieruimte:
Het ontwerp retributiereglement werd ter advies voorgelegd aan de jeugdraad van 19 maart 2024. Het advies is als bijlage toegevoegd.
De inkomsten die voortkomen uit de verhuur van de repetitieruimte zullen worden geboekt op jaarbudgetrekening XXXX/GXBB-EVENT/0739-00/7050001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aangepast retributiereglement voor het gebruik van repetitielokaal The Basement Lievegem vast.
Artikel 2
Het aangepast retributiereglement treedt in werking vanaf 1 juni 2024.
Artikel 3
Het retributiereglement voor het gebruik van repetitielokaal The Basement Lievegem, vastgesteld op de gemeenteraad van 18 december 2019 wordt opgeheven.
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 § 3
Het gemeenteraadsbesluit van 2 juli 2019 over het gebruikersreglement uitleen gemeentelijke materialen
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2024 over het gebruikersreglement uitleen gemeentelijke materialen
Volgens het gebruikersreglement uitleen gemeentelijke materialen kan materiaal telkens voor een periode van 7 kalenderdagen ontleend worden.
Meer en meer komt het voor dat verenigingen materiaal voor een langere termijn wensen te ontlenen.
In het reglement is geen clausule voorzien dat het college een afwijking op het reglement kan toestaan.
Volgende aanpassingen worden daarom doorgevoerd:
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gebruikersreglement uitleen gemeentelijke materialen vast.
Artikel 2
Het gebruikersreglement uitleen gemeentelijke materialen treedt vanaf 1 juni 2024 in werking.
Artikel 3
Het gebruikersreglement uitleen gemeentelijke materialen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 juli 2019, wordt opgeheven.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van het college van 28 juli 2020 houdende Azaleastraat - heraanleg riolering en herinrichting wegenis - rioleringsconcept: goedkeuring
Besluit van het college van 2 maart 2021 houdende Azaleastraat - heraanleg riolering en herinrichting wegenis - fietspadenconcept: goedkeuring
Besluit van het college van 14 december 2021 houdende Azaleastraat - opmaak rooilijnplan en innemingsplannen: goedkeuring offerte
Besluit van het college van 17 januari 2023 houdende Azaleastraat - principiële goedkeuring innemingsplannen en organisatie infovergadering: kennisname
Besluit van het college van 30 mei 2023 houdende Azaleastraat - grondinnemingen - opdracht Vastgoedtransactie: goedkeuring
Besluit van het college van 5 september 2023 houdende Azaleastraat - offerte plaatsen grenspalen in te nemen gronden: goedkeuring
Besluit van het college van 2 april 2024 houdende Azaleastraat - grondinnemingen - schattingsverslag Vastgoedtransacties en interne kredietverschuiving: goedkeuring
Arcadis is aangesteld als studiebureau door Aquafin voor de heraanleg van de riolering en de herinrichting wegenis Azaleastraat. Het gehele project betreft een bovengemeentelijk project waarbij zowel de aanleg als het onderhoud achteraf ten laste van het gewest zijn, met uitzondering van een stuk dienstriolering (116 meter tussen Azaleastraat 25 tem 44). Deze kosten worden ten laste van het lokaal pact genomen. Het onderhoud van deze dienstriolering komt na oplevering bij de rioolbeheerder Farys.
Om het fietspad te realiseren zijn er 28 grondinnames nodig. De grondinnameplannen werden opgemaakt door Arcadis.
De dienst Vastgoedtransacties maakt op 13 maart 2024 een schattingsverslag voor de 28 grondinnames in de Azaleastraat op.
De plannen voor de grondinnames (nrs. 9 tot en met 14 en nrs. 18 tot en met 39) worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
De dienst Vastgoedtransacties wordt gevraagd om alle handelingen te stellen die nodig zijn om deze grondstroken, ten behoeve van de gemeente en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, minnelijk te verwerven.
De totale uitgave voor de verwerving van de gronden in de Azaleastraat wordt geschat op 375.000,00 euro. Na meerjarenplanaanpassing 4 was hiervoor 71.310,00 euro krediet voorzien onder jaarbudgetrekening 2024/ACT-179G/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Dit krediet werd verhoogd via de interne kredietverschuiving 2024-30 tot de geschatte uitgave zodat het vereiste krediet van 375.000 euro beschikbaar is. Het college keurde deze interne kredietverschuiving goed op 2 april 2024. Interne kredietverschuiving 2024-30 wordt als bijlage toegevoegd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de 28 grondinnemingsplannen, opgemaakt door studiebureau Arcadis, nodig voor de realisatie van het nieuwe fietspad in de Azaleastraat goed.
Artikel 2
De gemeenteraad verzoekt de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid deze grondinnemingen ten behoeve van de gemeente te realiseren. De ambtenaren van de dienst Vastgoedtransacties worden gemachtigd alle handelingen te stellen, onderhandelingen te voeren, ontwerp akten op te maken en na goedkeuring door de gemeenteraad de akten te laten verlijden, om de verwerving van deze percelen tot een goed einde te brengen.
Tim Maenhout, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Westlede ov.
De gemeente Lievegem is lid van de opdrachthoudende vereniging Westlede .
De gemeente werd op 4 april 2024 opgeroepen voor de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 11 juni 2024
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Westlede aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te Daalmen 2a, Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 11 juni 2024 vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Martine Gyssels, schepen, wonende te Kloosterstraat 21, Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 11 juni 2024 vast.
Artikel 3
De agenda van de buitengewone algemene vergadering op 11 juni 2024 bestaat uit volgende punten:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023
3. Verslag commissaris-revisor
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
7. Varia;
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.
Nick Braeckman, gemeenteraadslid
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraad van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 over IVM - aanpassing vertegenwoordigers in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 over IVM - aanpassing vertegenwoordiger in de algemene vergadering en in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2023 over IVM - aanpassing leden in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2023 over IVM - aanpassing vertegenwoordiger in de algemene vergadering
De gemeente Lievegem is lid van de ov IVM .
De gemeente werd op 19 april 2024 opgeroepen voor de algemene vergadering van IVM op 12 juni 2024.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019, 25 november 2022 en op 31 mei 2023 vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Tim Maenhout gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a
Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Oostveld Kouter 12
Vincent Laroy, schepen, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39
als effectieve vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 12 juni 2024, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Steven Lambert, gemeenteraadslid, wonende te 9930 Lievegem, Kleitstraat 21,
Martine Gyssels, schepen, wonende te 9930 Lievegem, Kloosterstraat 21
Christophe Huysman, gemeenteraadslid, wonende te 9930 Lievegem, Oostwinkeldorp 35,
als plaatsvervangende vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 12 juni 2024, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 12 juni 2024 bestaat uit volgende punten:
1. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2023 over de werking van de intergemeentelijke vereniging.
2. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2023.
3. Verslag van de commissaris.
4. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023.
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
In toepassing van artikel 30bis van de statuten van IVM, worden de stemmen van de gemeente (26.657 stemmen) waarover iedere vertegenwoordiger voor dit mandaat beschikt, evenredig verdeeld onder de verschillende vertegenwoordigers die aan de algemene vergadering van IVM van 12 juni 2024 deelnemen.
Artikel 6
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur
Ivan Goethals, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering intergemeentelijke samenwerkingsverbanden)
Statuten van de cv Zefier, artikel 25, 26 en 27
De gemeente Lievegem is lid van de cvba Zefier .
De gemeenteraad duidde op 27 maart 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Zefier aan.
De gemeente werd op 12 maart 2024 opgeroepen voor de algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Oostveld Kouter 12, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 13 juni 2024 bestaat uit volgende punten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
5. Statutaire benoemingen
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Martine Gyssels, schepen en bestuurder Creat dv
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVS (nu Creat dv)
Statuten van Creat, artikel 28, 30 en 31
De gemeente Lievegem is lid van Creat Services (voorheen TMVS)
De gemeente werd op 18 april 2024 opgeroepen voor de algemene vergadering van Creat Services op 18 juni 2024.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Creat Services aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Het voorstel van gewijzigde statuten moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ann Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te Arisdonk 141 A, 9950 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Creat Services op 18 juni 2024, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, schepen, wonende te Varensbos 39, 9920 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Creat Services op 18 juni 2024 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 18 juni 2024 bevat volgende punten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen l en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.
Nik Braeckman, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
De statuten van Farys verschenen in het staatsblad van 05 april 2023
De gemeente Lievegem is lid van de ov Farys.
De gemeente werd op 18 april 2024 opgeroepen voor de algemene vergadering van Farys op 21 juni 2024.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Farys aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16, als effectieve vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene jaarvergadering van Farys op 21 juni 2024 vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene jaarvergadering van Farys op 21 juni 2024 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 21 juni 2024 bestaat uit volgende punten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde buitengewone algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.
Vincent Laroy, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019 en 14 september 2022 over het aanduiden van vertegenwoordigers in de algemene vergadering in de Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 mei 2023 over de principiële goedkeuring van het lidmaatschap bij de vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen (NOG TOE TE VOEGEN)
De gemeente Lievegem is lid van de vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord.
De samenwerking tussen Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord en beide andere Oost-Vlaamse Bosgroepen werd de voorbije jaren steeds nauwer. Een logische volgende stap was de fusie van de 3 Bosgroepen tot één vzw, namelijk Bosgroep Oost-Vlaanderen.
Met ingang van 1 januari 2024 werd de volledige werking van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw overgedragen naar Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.
Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord voorziet om in de loop van dit jaar te ontbinden en vereffenen, waardoor ons lidmaatschap daar automatisch zal ophouden.
Het lidmaatschap is gratis en geef recht op de ondersteuning en dienstverlening van de Bosgroep.
Als Lievegem toetreedt tot de Bosgroep Oost-Vlaanderen moet de gemeenteraad één effectief lid en één vervangend lid aanduiden in de Algemene Vergadering.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming over aanduiding van de effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
Christophe Huysman bekomt 25 stemmen
Christophe Huysman bekomt de meerderheid van de stemmen
Gaat over tot geheime stemming over aanduiding van de plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
Nick Braeckman bekomt 25 stemmen
Nick Braeckman bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen goed.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt Christophe Huysman, wonende te 9930 Lievegem, Oostwinkelstraat 35, aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.
Artikel 3
De gemeenteraad duidt Nik Braeckman, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.
Artikel 4
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
Voor de plaatsing van de signalisatie voor het parkeren van elektrische voertuigen is een aanvullend reglement vereist.
Bij de al langer bestaande oplaadplaatsen werd reeds de nodige signalisatie geplaatst (bord E9a met onderbord 'laden elektrische personenwagens'. Dit zijn de volgende locaties:
De voorbije maanden werden er bijkomende laadpalen geplaatst waar nog geen bijhorende signalisatie werd voorzien. De plaatsing van deze borden kan enkel gebeuren na de goedkeuring van een aanvullend reglement dat het parkeren aan deze laadpalen regelt.
Op de volgende locaties werd er recent een laadpaal geplaatst of zal er binnenkort één worden geplaatst:
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen: er worden parkeerplaatsen voorzien die voorbehouden zijn voor het opladen van elektrische personenwagens op de volgende locaties:
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd: verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van een symbool “elektrische personenwagen”
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 juni 2024.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden over:
1. Schriftelijke vragen:
1.1. Raadslid Silke Eloot: repaircafé
Omdat Silke Eloot is verontschuldigd wegens ziekte wordt de vraag gesteld door raadslid Lut Van der Spurt:
Eerder dit jaar stond in Lievelink een oproep aan vrijwilligers voor een eventueel Repaircafé in Lievegem. Hoeveel reactie is daarop gekomen? Is al beslist of er in Lievegem een Repaircafé komt? Zo ja, wanneer zou dat dan voor het eerst plaatsvinden?
Groen is voorstander van een Repaircafé in onze gemeente. Het helpt niet alleen de afvalberg te verkleinen, maar is ook een fijne manier om in contact te komen met nieuwe mensen.
Schepen Vincent Laroy antwoordt:
Er zijn 14 mensen die zich hebben opgegeven om mee te werken aan het repaircafé. We hebben reeds een eerste kennismakingsoverleg gehad. Daarbij werden de mensen van het repaircafé van Eeklo uitgenodigd om toe te lichten hoe zij het aanpakken. Hierbij is duidelijk geworden dat we toch nog een aantal stappen zullen moeten zetten, voordat we van start kunnen gaan. Zo gaan we een zeer grote ruimte moeten zoeken. Er werd nog geen datum vastgelegd wanneer het repaircafé zal doorgaan. We hopen alles rond te krijgen tegen het najaar. Maar nu kan men al gebruik maken van het repaircafé van Eeklo. En men kan zich ook nog als vrijwilliger opgeven.
1.2. Raadslid Didier Garré: domeinnamen
Wordt behandeld in besloten zitting.
1.3. Raadslid Didier Garré: Azaleastraat - riolering
De Azaleastraat in Zomergem gaat op 21 mei dicht voor alle verkeer, de grond onder de rijweg is weggespoeld. Het is bijgevolg levensgevaarlijk om nog over de betonplaten te rijden.
Ik lees dat de oorzaak de slechte toestand van de riolering is, de riolering is wellicht meer dan 50 jaar oud.
De Azaleastraat zal hersteld worden, en zal uiteindelijk volledig vernieuwd worden (punt 8 van de gemeenteraad)
De vraag is of er nog straten zijn waar de riolering dringend aan vervanging toe is?
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt: een riolering gaat langer mee dan 50 jaar, zeker nu is dit normaal voor 75 à 100 jaar. Op vandaag bestaat er wel er wel een overzicht van alle riolering (lengte, diepte, diameter,…) maar is er geen gestructureerde info over de staat van deze riolering. Hier hebben we dit vastgesteld omdat er lekken waren in de toezichtsput. Zo weten we ook op basis van onder andere eerdere verzakkingen dat de riolering in de Zomerlaan, de Stationsstraat, de Koning Leopold III laan, de Binnenslag, Alfons Sifferstraat in slechte staat is.
Sinds 2023 wordt er op basis van een richtlijn van de VMM wel werk gemaakt van het overzicht ‘staat van de riolering’. Dit is een meerjarenplanaanpak dat in 2027 zal leiden tot een toestandskaart en een geactualiseerde risicokaart. Op basis daarvan kan dan een meerjarenplan worden ontwikkeld inzake herstel, renovatie of heraanleg van riolering.
2. Mondelinge vragen:
2.1. Raadslid Wouter De Muynck: kinderopvang in de vakantie is een puzzel
Vooral in Waarschoot is me dit bekend. Kunnen er geen bijkomende initiatieven genomen worden genomen vanuit de gemeente?
Schepen Caroline Fredrick antwoordt: alle vragen kunnen onmogelijk beantwoord worden. Personeel is er niet op overschot maar integendeel veel te kort, vrijwilligers vinden is een probleem. Alhoewel we nu met onze kickoff-dag een dertigtal vrijwilligers hebben gevonden. Maar het blijft moeilijk om met zekerheid te kunnen zeggen dat een bepaalde opvang kan doorgaan. De jeugddienst organiseert ook de gemeentelijk speelpleinwerking, maar ze kunnen dit uiteraard niet alleen aan, daarvoor doen we beroep op vrijwilligers. Ook niet eenvoudig om de vrijwilligers te behouden, te blijven motiveren, zeker al niet voor een hele dag, vandaar een voorzichtige start met halve dagen. We gaan nu ook beroep doen op een externe firma om extra kwaliteitsvolle jeugdkampen te organiseren. En ook de sportkampen zijn populair en er zijn ook private spelers zoals de sportclubs.
En we stellen ook vast dat ouders op verschillende opvangen inschrijven en dan later annuleren, zowat 30 % wordt geannuleerd. Als we dit weten dan wordt dit dan wel weer gecommuniceerd en gecorrigeerd, maar ondertussen is dit dan al heel laat om nog te herstellen. Maar er komen er ook niet opdagen zonder verwittigen en daardoor kunnen bepaalde kinderen niet komen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/05/2024 om 20:55.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter