Terug
Gepubliceerd op 10/09/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 09/09/2025 - 13:30

Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van 'Dreef Feest 2025': vaststelling

Aanwezig: Kim Martens, burgemeester - voorzitter
Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, schepenen
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Bevoegd lid

Chris De Wispelaere, schepen

Regelgeving

Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten over de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2025 over de aanvraag buurtfeest Dreef Feest 2025: goedkeuring

Feiten en motivering

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de tijdelijke politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
Kristof De Kerpel organiseert 'Dreef Feest 2025' van 13 september 2025 15.00 uur tot en met 14 september 2025 2.00 uur.
Er werd op 20 augustus 2025 een aanvraag ingediend door Kristof De Kerpel, om tijdens deze organisatie verkeersmaatregelen te treffen.
De uitgewerkte verkeersregeling komt de verkeersveiligheid ten goede.

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de aanvrager, gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum en de noodcentrale (enkel bij wegomleggingen), De Lijn (indien route), Bpost, IVM, Lievo, Unizo, LVZ en de inwoners en betrokken handelaars.

Aangezien het politiereglement hinder met zich meebrengt voor de inwoners worden ze één week voor de aanvang van het evenement door de organisatie per brief verwittigd. 

Besluit

Artikel 1

Het tijdelijk politiereglement van 'Dreef Feest 2025' wordt vastgesteld als volgt:

1. van 13 september 2025 10.00 uur tot en met 14 september 2025 12.00 uur

  • afsluiten wegel (ook voor fietsers) tussen Pastoor Moernautstraat 49 en 51

2. van 13 september 2025 15.00 uur tot en met 14 september 2025 2.00 uur

  • Bijkomend afsluiten van Pastoor Moernautstraat tussen huisnummers 50 en 56
  • Wegomlegging wordt voorzien via Brugstraat-Neerstraat en omgekeerd


Artikel 2

Het tijdelijk politiereglement wordt als volgt gesignaleerd:

1. van 13 september 2025 10.00 uur tot en met 14 september 2025 12.00 uur

  • nadar + bord C3 aan beide zijden van de wegel, in Pastoor Moernautstraat en Neerstraat

2. van 13 september 2025 15.00 uur tot en met 14 september 2025 2.00 uur

  • nadar + bord C3 aan Pastoor Moernautstraat 50, aan Pastoor Moernautstraat 56 en aan het einde van de wegel in Neerstraat
  • nadar + bord C3 + 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' + F45 aan volgende kruispunten: Brugstraat/Pastoor Moernautstraat en Neerstraat/Pastoor Moernautstraat
  • borden F41 op volgende kruispunten: Brugstraat/Pastoor Moernautstraat, Brugstraat/Neerstraat en Neerstraat/Pastoor Moernautstraat


Artikel 3

De signalisatie wordt aangeleverd door de gemeentediensten. De nodige signalisatie zal vooraf klaargezet worden en moet door de organisator op straat geplaatst worden bij aanvang en terug bij einde van het evenement.