Guy De Neve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 21 april 2017
Gemeenteraadsbesluit van Lievegem van 18 november 2020 met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein - wijziging.
Op 18 november 2020 werd de wijziging van het reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein door de gemeenteraad goedgekeurd.
Volgens dit reglement kunnen marktkramers een standplaats toegewezen krijgen per abonnement of van dag tot dag op risico.
In de loop van 2020 werd, in navolging van de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad, de organisatie van de markten in Lievegem verschillende keren aangepast aan de Coronamaatregelen. Er werden nieuwe marktplannen opgemaakt met veilige afstandsregels en marktkramers op risico werden niet meer toegelaten.
De controle op de aanwezigheid van de marktkramen op risico en de inning van standgelden vraagt een inzet van personeel. De kosten baten analyse voor deze opvolging is negatief.
Team economie en toerisme bestaat uit 2 deeltijdse personeelsleden en stelt voor om - wanneer de Coronamaatregelen opgeheven worden voor markten - de komst van marktkramen op risico niet meer toe te laten en deze plaatsen aan te bieden onder de vorm van vaste abonnementen.
Door een wetswijziging van 2017 in Vlaanderen (art.24, KB 24 september 2006 werd opgegeven in deze wetswijziging) zijn gemeenten namelijk niet meer verplicht om standplaatsen van dag tot dag op risico aan te bieden.
Het niet meer toewijzen van standplaatsen op risico heeft tot gevolg dat:
• Het marktaanbod gegarandeerd wordt voor de bezoekers/inwoners en niet nu eens wel en dan eens geen aanbod
• Er een (grote) administratieve en financiële vereenvoudiging zal zijn voor team lokale economie en team financiën. Abonnementen worden voor langere periode toegewezen en éénmalig gefactureerd.
• Er geen extra personeel nodig is voor controles en inningen van de standgelden
• De marktkramers zekerheid hebben van hun vaste plaats
• Er een duidelijk overzicht is van de vrije plaatsen voor nieuwe aanvragen
Reglement over ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein
TITEL I. ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP OPENBARE MARKTEN
Artikel 1. Gegevens van openbare markten (wet art. 8§2)
§1. De gemeente Lievegem richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:
Locatie 1: Dorp (kerkplein) Lovendegem
Dag: Elke vrijdagvoormiddag
Tijdstip: 8.00 uur tot 13.30 uur
Specialisatie: allerlei koopwaar en diensten
Plan van de standplaatsen: zie bijlage
Locatie 2: Markt te Zomergem
Dag: Elke dinsdagvoormiddag
Tijdstip: 7.00 uur tot 12.30 uur
Specialisatie: allerlei koopwaar en diensten
Plan van de standplaatsen: zie bijlage
§2. Ingeval een markt niet kan plaatsvinden op voormelde plaats of voormeld tijdstip, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om deze op een andere locatie en/of een ander tijdstip te organiseren.
§3. Wanneer de dinsdag of de vrijdag een wettelijke feestdag is, vervalt de markt, behoudens een andersluidende beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
§4. De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen; Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.
Artikel 2. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:
- de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen houders van een ‘machtiging als werkgever’;
- rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap die houder is van de ‘machtiging als werkgever’;
- de verantwoordelijken van verkoopacties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen beperkt tot één type handelswaar.
Artikel 3. Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)
De standplaatsen op de openbare markt worden enkel toegewezen per abonnement.
Artikel 4. Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
§1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30, gewijzigd door BVR)
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen werd, vrijkomt, en er geen geschikte kandidatuur is in het register van kandidaturen, zal de vacature bekend gemaakt worden door de publicatie van een kennisgeving. De kennisgeving gebeurt via de gemeentelijke website en vermeldt minstens de uiterste indiendatum en de nodige documenten die bij de kandidatuurstelling moeten gevoegd worden.
De kandidaturen kunnen ingediend worden per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte tegen ontvangstbewijs.
§2. Register van kandidaturen (KB art. 31, gewijzigd door BVR)
Alle kandidaturen worden op basis van hun ontvangst chronologisch bijgehouden in een register van kandidaturen.
Deze kandidaturen worden geklasseerd:
- eerst volgens categorie zoals bepaald in artikel 4.3;
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie;
- tenslotte volgens datum van ontvangst.
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken.
§3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register (KB art. 29 en 31, gewijzigd door BVR)
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
- personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op één van de markten van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;
- personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
- personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
- de externe kandidaten.
De standplaatsen worden binnen elke categorie volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven :
- voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
- voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
§4. Bekendmaking van toewijzing standplaatsen per abonnement (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaats kunnen per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte tegen ontvangstbewijs aan de aanvrager bekend gemaakt worden.
§5. Register van standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34, gewijzigd BVR)
Een plan wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- in voorkomend geval, de hoedanigheid van standwerker;
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van de activiteit;
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is via een retributiereglement;
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, kan dit register steeds geraadpleegd worden.
Artikel 5. Periodiciteit abonnement (KB art. 32 en 37, gewijzigd door BVR)
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 6 maanden, 12 maanden of tweewekelijks abonnement.
Het abonnement gaat in bij de start van het eerstvolgende nieuwe kwartaal na toekenning (1 januari; 1 april; 1 juli; 1 oktober).
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7 en 8 van dit marktreglement) en behoudens intrekking door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van dit marktreglement. Indien er een wijziging is opgetreden in de uitbating van de marktkramer, zoals een wijziging in de grootte of afmetingen van het kraam, de duurtijd, de plaats, naam/nummer van de uitbating,... dan moet het aanvraagformulier opnieuw worden ingevuld en bezorgd aan team lokale economie.
Een seizoensgebonden activiteit (artikel 37 KB) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit.
De aanwezigheid van de marktkramers met abonnement wordt bijgehouden door de marktleider.
De tarieven worden bepaald in het bijhorend retributiereglement.
Artikel 6. Opschorting abonnement door houder (KB art. 32, gewijzigd door BVR)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een periode van minimum één maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in op de dag waarop de gemeente per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte tegen ontvangstbewijs op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Indien de opschorting langer dan twee jaar duurt, doet de houder automatisch afstand van het abonnement.
Artikel 7. Afstand abonnement door houder (KB art. 32, gewijzigd door BVR)
De houder van een abonnement kan op ieder ogenblik afstand doen van het abonnement, mits een opzegtermijn van 30 dagen.
In volgende gevallen kan de afstand van een abonnement gebeuren zonder opzegtermijn:
- Indien de houder definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen
- Indien de houder (natuurlijker persoon) overleden is
De afstand van een abonnement, al dan niet met opzegtermijn, gaat in op de dag waarop de gemeente per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte tegen ontvangstbewijs op de hoogte gebracht wordt.
Artikel 8. Schorsing en opzegging abonnement door gemeente (KB art. 32 laatste lid, gewijzigd door BVR)
Het abonnement kan door de gemeente geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding;
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de gemeente of de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs;
- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement;
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider;
- wanneer de marktplaats niet netjes wordt achtergelaten;
- wanneer de openingsuren van de markt niet gerespecteerd worden.
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs.
Artikel 9. Vooropzeg vanuit de gemeente (wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)
Wanneer (een deel van) de standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 4.3).
Artikel 10. Inname standplaatsen (KB art. 26, gewijzigd door BVR)
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
- de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houder van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen;
- de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder(s) van een “machtiging als werkgever”;
- de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
- de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
- de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in de vier voormelde gevallen;
- de personen of verenigingen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd BVR van 21 april 2017, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze.
De personen opgesomd in het tweede tot en met vijfde streepje kunnen de standplaatsen innemen, toewijzen of onderverhuren aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.
Artikel 11. Overdracht standplaats (KB art. 35, gewijzigd door BVR)
De overdracht van een standplaats is toegelaten indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever en de specialisatie van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats.
Een eventuele wijziging van de specialisatie kan per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs aangevraagd worden aan de gemeente.
Binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van de gemeente.
De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 1 standplaats beschikken (cf. artikel 2).
De overdracht is geldig onder dezelfde voorwaarden en voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:
- de overnemer beschikt over een machtiging tot uitoefening van ambulante activiteiten om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.
- Als het aantal toegestane standplaatsen per onderneming van de overnemer niet overschreden wordt.
Artikel 12. Onderhuur standplaats (KB art. 35, gewijzigd door BVR)
De standplaats kan niet onderverhuurd worden.
TITEL II. Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
2.1 Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden die vooraf bepaald zijn
Artikel 14. Toepassingsgebied (KB art. 42 §1)
$1. De uitoefening van ambulante activiteiten is toegelaten na een voorafgaande machtiging van het gemeentebestuur:
Locatie 1: Dorp (kerkplein) Lovendegem
Dag: Te bepalen bij aanvraag, behalve op vrijdagvoormiddag van 8.00 uur tot 13.30 uur
Tijdstip: Te bepalen bij aanvraag
Specialisatie: Te bepalen bij aanvraag
Locatie 2: Kerkplein Vinderhoute
Dag: Te bepalen bij aanvraag
Tijdstip: Te bepalen bij aanvraag
Specialisatie: Te bepalen bij aanvraag
Locatie 3: Markt te Zomergem (vooraan de kerk tussen de twee kerkdeuren)
Dag: Te bepalen bij aanvraag behalve op dinsdagvoormiddag van 7.00 uur tot 12.30 uur
Tijdstip: Te bepalen bij aanvraag
Specialisatie: Te bepalen bij aanvraag
Locatie 4: Ronsele
Dag: Te bepalen
Tijdstip: Te bepalen bij aanvraag
Specialisatie: Te bepalen bij aanvraag
Locatie 5: Dorpsplein, Waarschoot
Dag: Te bepalen bij aanvraag, behalve op zondag
Tijdstip: Te bepalen bij aanvraag
Specialisatie: Te bepalen bij aanvraag
Locatie 6: Parking aan de begraafplaats Hovingen te Waarschoot
Dag: Te bepalen bij aanvraag
Tijdstip: Te bepalen bij aanvraag
Specialisatie: Te bepalen bij aanvraag
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.
$2. Ingeval de (wekelijkse) ambulante activiteiten samenvallen met de kermis of een ander goedgekeurd evenement op dezelfde locatie, kunnen de ambulante activiteiten niet plaatsvinden.
Artikel 15. Voorafgaande machtiging (KB art. 38)
§1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 14 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient, per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs, minimum 1 maand, voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij het gemeentebestuur Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem of economie.toerisme@lievegem.be. Indien er een wijziging is opgetreden in de uitbating van de marktkramer, zoals een wijziging in de grootte of afmetingen van het kraam, de duurtijd, de plaats, naam/nummer van de uitbating,... dan moet het aanvraagformulier opnieuw worden ingevuld en bezorgd aan team lokale economie.
De aanvraag dient volgende gegevens te bevatten:
- identiteit van de aanvrager;
- kopie van machtiging ambulante handel (= leurkaart)
- aard van de producten of diensten die hij wil verkopen;
- plaats (en);
- datum en duur van de verkoop;
- bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
- bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
§2. Beslissing machtiging (KB art. 42, gewijzigd door BVR)
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager;
- aard van de producten of diensten die hij wil verkopen;
- plaats (en);
- datum en duur van de verkoop.
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van:
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden
De gemeente zal de weigeringsgrond(en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 16. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 40 en 41)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 10) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 17. Toewijzingsregels éénmalige standplaatsen (KB art. 42 §2)
De toewijzing van éénmalige plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie. Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 18. Toewijzingsregels per abonnement
Hiervoor gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikel 4).
2.2 Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteiten mag plaatsvinden zijn die niet vooraf bepaald zijn
Artikel 19. Toepassingsgebied (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij het gemeentebestuur.
Artikel 20. Voorafgaande machtiging
§1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 19 moet voldaan zij aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient, per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs, minimum 1 maand, voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij het gemeentebestuur, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem of economie.toerisme@lievegem.be.
De aanvraag dient volgende gegevens te bevatten:
- identiteit van de aanvrager;
- kopie van machtiging ambulante handel (= leurkaart)
- aard van de producten of diensten die hij wil verkopen;
- gewenste plaatsbepaling (plan bijvoegen);
- datum en duur van de verkoop;
- bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
- bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
§2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :
- identiteit van de aanvrager;
- aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen;
- plaats;
- datum en duur van de verkoop.
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van:
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden
De gemeente zal de weigeringsgrond(en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 21 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 10) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 22 Toewijzingsregels éénmalige standplaatsen (KB art. 43 §2, gewijzigd door BVR)
De toewijzing van éénmalige plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie. Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 23 Toewijzingsregels per abonnement
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. supra). Voorwaarden inzake melding van vacature (cf. Afdeling 1 artikel 4.1 van dit reglement) geldt niet.
2.3 Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze
Artikel 24. Toepassingsgebied (wet art. 4 en 9)
Iedereen die op de openbare weg ambulante activiteiten wil uitoefenen, moet een voorafgaande machtiging vragen aan de gemeente.
Artikel 25. Voorafgaande machtiging
§1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en moet men beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij het gemeentebestuur, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem of economie.toerisme@lievegem.be.
§2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij mag verkopen
- de toegestane route
- de datum en duur van de verkoop (wet art 6 : beperkingen mogen betrekking hebben op de uren van uitoefening van het geheel of van een gedeelte van de activiteit)
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn
- wanneer de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Titel III. Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Artikel 26. Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art. 7, gewijzigd door BVR)
Producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB art. 7 §1):
1° ze vinden plaats met één van volgende doelen
- menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
- de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
- steun bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade;
2° ze blijven occasioneel (maximaal één keer per kwartaal);
3° de gemeente heeft vooraf toestemming verleend;
4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd. In dit geval is geen bijkomende toelating van de gemeente vereist.
Artikel 27. Identificatievereiste
Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om het doel te identificeren.
Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.
Artikel 28. Aanvraag voorafgaande machtiging (KB art. 7 §2 en 3, gewijzigd door BVR).
De aanvraag van een toestemming wordt, naargelang de situatie, gericht aan de gemeente of de minister. Dit kan per e-mail naar economie.toerisme@lievegem.be, per aangetekende brief naar het gemeentebestuur, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs. Indien er een wijziging is opgetreden in de aanvraag, dan moet het aanvraagformulier opnieuw worden ingevuld en bezorgd worden aan team lokale economie.
De machtiging omvat:
- de identiteit van de aanvrager en verantwoordelijke van de actie;
- het doel van de actie;
- de plaats (en);
- de periode of periodes van verkoop;
- de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid;
De machtiging is beperkt tot één jaar, maar hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.
Artikel 29. Weigering en intrekking machtiging
De machtiging voor een specifiek niet-commercieel doel kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.
Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.
De machtiging kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften niet worden nageleefd.
Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.
De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend per e-mail, per aangetekende brief of na afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs.
Titel IV. Aanvullende bepalingen en ordemaatregelen
Artikel 30. Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)
De marktleider of diens vervanger, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen, te controleren.
Artikel 31. Verplichte documenten (KB art. 15, gewijzigd door BVR)
De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn:
- het identiteitsbewijs van haar houder of, voor de niet-ingezeten en de buitenlandse onderdanen, een identiteitsbewijs dat dat vervangt;
- een bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
- het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De machtiging en de documenten worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van voormeld KB.
De gemeente of de concessionaris zal de machtiging en de documenten bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.
Artikel 32. Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten (KB art. 21)
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, moet zich identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
- hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
- de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
- al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
- het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).
Artikel 33. Inname standplaatsen
§1. De marktkramers dienen bij het aanvangsuur van de markt aanwezig te zijn. Degenen die na het aanvangsuur aankomen, kunnen hun standplaats voor die marktdag geweigerd zien door de marktleider of diens vervanger, zonder dat deze afwijking hem recht geeft op enige vergoeding of schadeloosstelling.
§2. Elke standplaatshouder moet de plaatse innemen die hem door de marktleider of diens vervanger wordt aangeduid. De richtlijnen van de marktleider of diens vervanger en de veiligheidsdiensten moeten strikt opgevolgd worden.
§3. Het volledige marktplein moet door iedere marktkramer en hun voertuigen ontruimd zijn uiterlijk een half uur na het einde van de markt.
§4. Iedere deelnemende marktkramer moet onmiddellijk na het beëindigen van de marktactiviteit zelf instaan voor de opruiming van afval, voortkomend van zijn marktactiviteit. Dit afval dient door de marktkramer steeds meegenomen te worden en niet achtergelaten te worden in vaste vuilnisbakken op het marktdomein. Achterlaten van afval wordt gelijkgesteld met sluikstorten.
§5. Het is verboden de doorgangen van de voetgangers te belemmeren door er voorwerpen te plaatsen, te hangen of achter te laten. Het is verboden het wegdek of het marktplein te beschadigen. De marktkramer zal aansprakelijk gesteld worden voor de hem aangebrachte schade.
Artikel 34. In werking treden van het gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2021. Het voorafgaande reglement van Lievegem van 16 oktober 2019 wordt op die datum opgeheven.
De gemeentelijke reglementen worden bekendgemaakt aan ABB via het digitaal loket en via de gemeentelijke website.
Het reglement wordt opgestuurd naar de marktkramers.
Team communicatie en team onthaal.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt de wijziging van het reglement over ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein vast.