De voorzitter opent de zitting om 20:10.
Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/3YMtCoEPEZU
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 27 januari 2021 goed.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 13 en 15
Het besluit van de gemeenteraad van 2 januari 2019 installatie gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging en bepaling rangorde gemeenteraadsleden
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Maikel Parmentier deelde aan de Voorzitter van de gemeenteraad, Nicholas Spinel, zijn ontslag als gemeenteraadslid mee via brief van 29 januari 2021.
Ingevolge de verzaking van Magda Van Acker werd de 1ste opvolger Didier Garré geïnstalleerd als raadslid bij de installatievergadering op 2 januari 2019.
Daarom werd zijn tweede opvolger Veronique Mussche uitgenodigd om de eed te af te leggen als nieuw raadslid.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Maikel Parmentier als gemeenteraadslid.
Nicholas Spinel, voorzitter
Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 8, 58
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6, 7, 10, 11, 13, 14
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Het besluit van de gemeenteraad van 2 januari 2019 installatie gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging en bepaling rangorde gemeenteraadsleden
Het besluit van de gemeenteraad van heden over de kennisname van het ontslag als raadslid van Maikel Parmentier
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen goedgekeurd op datum van 5 december 2018
Maikel Parmentier neemt ontslag als gemeenteraadslid, zoals meegedeeld via brief van 29 januari 2021.
Ingevolge de verzaking van Magda Van Acker werd de 1ste opvolger Didier Garré geïnstalleerd als raadslid bij de installatievergadering op 2 januari 2019.
Daarom werd zijn tweede opvolger Véronique Mussche uitgenodigd om de eed te af te leggen als nieuw raadslid.
De geloofsbrieven op naam van Véronique Mussche werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen ter zake.
Uit het onderzoek van haar geloofsbrieven blijkt dat zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Véronique Mussche wordt opgeroepen om de eed af te leggen, en legt volgende eed af in handen van de voorzitter:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de tweede opvolger Véronique Mussche goed.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter verklaart Veronique Mussche aangesteld als gemeenteraadslid.
Artikel 3
Gemeenteraadslid Veronique Mussche neemt de laatste plaats in in de rangorde van de gemeenteraadsleden.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 36
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Gemeenteraadsbesluit van heden over de kennisname van het ontslag van Maikel Parmentier als raadslid
Er zetelen 5 fracties in de gemeenteraad.
Fractieleider N-VA was Maikel Parmentier
Maikel Parmentier meldde op 2 februari 2021 per e-mail :
Véronique Mussche wordt de nieuwe fractieleider van de N-VA-fractie.
Enig artikel
De raad neemt kennis van de nieuwe fractieleider van NV-A:
Véronique Mussche
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2° en 407
Statuten van Comeet, in het bijzonder artikel 6
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiden Tony Vermeire als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur en Maikel Parmentier als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 houdende Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiden stemgerechtigd lid raad van bestuur, inzonderheid aanduiden schepen van cultuur Jeroen Van Acker ter vervanging van Tony Vermeire
Gemeenteraadsbesluit van 27 april 2020 houdende Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiding Hilde De Graeve als vervanger stemgerechtigd lid raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van heden over het ontslag van raadslid Maikel Parmentier
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de Projectvereniging Comeet.
In de statuten van Comeet staat : Elke deelnemende gemeente duidt één afgevaardigde aan, als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigden zijn steeds raadsleden in de deelnemende gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 Maikel Parmentier, wonende te 9920 Lievegem, Eeksken 123, aan als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Maikel Parmentier nam ontslag als gemeente- en ocmw-raadslid.
Hij moet als raadgevend lid vervangen worden in de raad van bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Véronique Mussche wordt voorgesteld als raadgevend lid
Gaat over tot geheime stemming:
Véronique Mussche bekomt 29 ja-stemmen
Véronique Mussche bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
Conform de statuten van Comeet duidt de gemeenteraad Véronique Mussche, wonende te 9920 Lievegem, Tussenwege 12, aan als raadgevend lid in de Raad van Bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Guy De Neve, schepen
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304 §3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Gemeenteraadsleden en leden van het CBS kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
En § 5 De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019 houdende het vaststellen van de statuten van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL)
Het besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 houdende de goedkeuring van de samenstelling van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL)
Het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2020 houdende de goedkeuring van de aangepaste samenstelling van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL)
De statuten van de toeristische adviesraad Lievegem stellen het volgende:
De TAL bestaat uit stemgerechtigde, niet – stemgerechtigde leden en deskundigen.
De stemgerechtigde leden bekleden geen politiek mandaat.
Mannen en vrouwen zijn voor tenminste 1/3 vertegenwoordigd.
Niet - stemgerechtigde leden kunnen deelnemen aan de discussies. Deze personen kunnen geenszins drukken op het formuleren van het advies.
We streven naar een evenredige verdeling tussen de vertegenwoordigers van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem.
De adviesraad moet representatief zijn voor het lokale toeristische veld.
Stemqerechtiqde leden
Stemgerechtigde leden zijn deskundigen, geïnteresseerde inwoners en afgevaardigden, van verenigingen, instelling en andere organisaties die actief zijn in de toeristische sector te Lievegem. Zij zijn minimum 18 jaar oud.
Elke vereniging, instelling of andere organisatie kan 1 afgevaardigde en 1 plaatsvervanger aanduiden. De afgevaardigde kan slechts 1 vereniging, instelling of andere organisatie vertegenwoordigen.
Niet stemgerechtigde leden
• de schepen van toerisme;
• een ambtenaar aangesteld door het college van burgemeester en schepenen;
• een door elke fractie in de gemeenteraad aangewezen persoon.
Nieuwe niet-stemgerechtigd lid
Artikel 1
De raad neemt kennis van de vernieuwde samenstelling van de Toeristische Adviesraad Lievegem (TAL) :
Stemgerechtigde leden:
- Roos De Mey (Reigerstappers Vinderhoute)
- Christel Van Vooren (Netelvuur)
- Eric De Clerck (Natuurpunt)
- Nicolas Sanmodesto (Lievo)
- Peter Swankaert (Beke Ons Dorp)
- Frank Bauwens (Bedrijfsgilde)
- Piet De Schepper
- Muriel Geldhof
- Marleen Vermeersch
- Marino De Raedemaeker (B & B Cygnalis)
- Luc Lampaert
- Marleen Vermeersch
- Freddy Madou
- Elien Clemminck
- Bart De Vriendt
- Alexander Deene
- Michiel Claeys
- Guido Engels
Niet-stemgerechtigde leden:
• Schepen bevoegd voor toerisme:
Guy De Neve
• Ambtenaar aangesteld door het college van burgemeester en schepenen:
Tine De Walsche
• politieke mandatarissen:
CD&V: Judith De Muynck
Open VLD: Vincent Laroy
sp.a: /
N-VA: Véronique Mussche
GROEN: Ivan Van Laere
Artikel 2
Plaatsvervangers voor:
• Reigerstrappers: Luc Moentjens
• LIEVO: Thomas Latomme
• B & B Cygnalis: Annelies Van Vlaenderen
• Bedrijfsgilde: Davy Van de Walle
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en hun uitvoeringsbesluiten
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Omgevingsloketnummer: OMV_2020074128
Dossiernummer: V/2020/270
Inrichtingsnummer: NVT
BESLUIT VAN DE GEMEENTERAAD OVER DE ZAAK VAN DE WEGEN
Een omgevingsvergunningsaanvraag, waarin wegeniswerken zijn begrepen, van Acasa Projects, met als adres Kortrijksesteenweg 62, 9830 Sint-Martens-Latem, vertegenwoordigd door de heer Charly Schutte, werd ingediend bij de gemeente op 10 juli 2020. De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 4 september 2020.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen te Alfons Sifferstraat 35, Blauwersstraat 16-18-20, Boven 4, Ter Wal 7 en 9, kadastraal bekend: 5e afdeling, sectie D, perceel nr(s) 429P, 430C, 431B, 394F, 447K, 451K en 451L, 1348A, 1348B, 1348C, 1348D, 1348E en 1348F.
Het betreft het verkavelen in 12 loten voor meergezinswoningen, halfopen bebouwing, gemeenschapsvoorzieningen, groenzone en openbaar domein.
De aanvraag omvat tevens een weergave van de wegeniswerken, meer bepaald de heraanleg en uitbreiding van het voetpad en aanleg van parkeerplaatsen langs de Blauwersstraat, Boven en Ter Wal, alsook de aanleg van een doorsteek voor zwakke weggebruikers.
Beschrijving van de aanvraag en wegeniswerken
Op 13 januari 2020 verleende het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunningen onder voorwaarden voor het slopen van de gebouwen en bijgebouwen en het bouwen van woningen en appartementen, waarbij tevens de bouw van 5 eengezinswoningen werd geweigerd. Deze verkavelingsaanvraag beoogt de realisatie van deze gedeeltelijk verleende omgevingsvergunning.
In het kader van de verkoop op plan is een opdeling van de site in 12 loten noodzakelijk, zijnde 2 meergezinswoningen (loten 1 en 2), 4 loten voor eengezinswoningen (loten 3, 4, 5 en 6), de gemeenschappelijke groenzones (loten A1 en A2), de villa Siffer (lot B), het nieuwe plein (lot C), het voetpad langs Ter Wal (lot D) en de doorsteek van het binnengebied naar de Alfons Sifferstraat (lot E).
Er is een beslissing van de gemeenteraad vereist in het kader van de zaak der wegen.
Oorspronkelijke aanvraag
Er wordt een fietsers- en voetgangersdoorsteek aangelegd naar de Alfons Sifferstraat toe (lot E). De eigendom van deze doorsteek wordt na aanleg ervan kosteloos overgedragen aan de gemeente Lievegem, die zal instaan voor het beheer van deze doorsteek. Ook het voetpad (lot D) en het plein met bomen en parkeerplaatsen (lot C) zullen na aanleg en afwerking kosteloos worden overgedragen aan de gemeente Lievegem. Dit kan niet worden aangelegd zonder voorafgaandelijke goedkeuring van de gemeenteraad. De doorwaadpaden in het binnengebied zelf worden voorzien van een erfdienstbaarheid van publieke doorgang, maar blijven in private eigendom.
De site bevindt zich in de kern van Zomergem en de onmiddellijke omgeving van de site wordt dan ook gekenmerkt door een verscheidenheid aan woonentiteiten (zowel eengezinswoningen als meergezinswoningen) en voorzieningen. Door de creatie van een fietsers- en voetgangersdoorsteek aansluitend op een zijtak van de Alfons Sifferstraat (het zogenaamde Cinemastraatje in de volksmond) wordt dit groene binnengebied publiek toegankelijk.
In het binnengebied wordt functionele verlichting geplaatst, waarbij het aantal lichtarmaturen beperkt gehouden wordt tot hetgeen wat strikt noodzakelijk is. De armaturen hebben een beperkte hoogte en hebben een neerwaartse lichtkegel met zwakke lichtsterkte. Ter hoogte van het nieuwe plein wordt openbare verlichting geplaatst.
Aangepaste aanvraag na wijzigingsverzoek
Het verkavelingsplan is aangepast en het technisch wegenisdossier is overgemaakt met de nodige aanpassingen naar aanleiding van opmerkingen vanuit team infrastructuur, cluster mobiliteit en cluster groen. Zo worden grijze betonklinkers maat 22x22x8 voorzien in plaats van 20x20x8, Liquidambar styraciflua Moraine 14-16 draadkluit op het pleintjes, alsook grotere plantvakken dan oorspronkelijk voorzien.
Met de aanpassing is de voetgangers- en fietsersdoorsteek in het binnengebied verduidelijkt en maakt lot E de volledige doorsteek uit (in plaats van een beperkt deel) en heeft deze vaste contouren gekregen. Ook is verduidelijkt dat deze een breedte gekregen heeft van 2,5m in het binnengebied en enkel een beperkte breedte van 1,5m ter hoogte van het kleine stukje aan de Alfons Sifferstraat (conform de verleende omgevingsvergunning). Op die manier kunnen voetgangers en fietsers elkaar makkelijk kruisen in het binnengebied zelf. Deze fietsersdoorsteek heeft een totale oppervlakte van ±450m².
Bevoegdheid gemeenteraad
Als een vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, moet de gemeenteraad een beslissing nemen over de zaak van de wegen, met name het tracé en de inrichting van de nieuwe weg, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing kan nemen over de vergunningsaanvraag. De gemeenteraad moet daarbij kennis nemen van de ingediende bezwaren en opmerkingen.
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing. Van 18 september 2020 tot en met 17 oktober 2020 werd een openbaar onderzoek georganiseerd, waarbij 1 digitaal bezwaarschrift werd ingediend.
De delen van het bezwaarschrift die betrekking hebben op de zaak van de wegen, kunnen als volgt worden samengevat:
Aandachtspunt "Vrijwaring van de mobiliteit, vooral die van de fietser" de ondergrondse parkeergarage voor 38 wagens zal leiden tot een aanzienlijke toename van de verkeersdrukte in Ter Wal. Ook zal het nu al problematische kruispunt ter hoogte van Boven zo mogelijk nog onveiliger worden, vooral voor fietsers. Je moet momenteel als fietser vol in het midden van het kruispunt blijven staan om voorrang te geven aan het verkeer uit de Hendrik Claeysstraat, dat in een zeer krappe 90° bocht om de onbeschermde fietser heen moet om de Durmstraat in te rijden. In het plan wordt op geen enkele structurele manier verholpen aan de verkeersonveiligheid van het kruispunt. De bezwaarindiener pleit ervoor om de as Ter Wal - Durmstraat een voorrangsweg te maken (zoals voorheen).
Evaluatie van de bezwaren:
Er wordt gewezen op het bestaande verkeersdruk. Deze drukte is vooral te wijten aan doorgaand verkeer komende van andere woonlocaties en geen bestemmingsverkeer voor deze locatie. Dit project zal inderdaad bijkomende verkeer genereren. Deze impact is dan ook in de project-mer screening behandeld. Hieruit blijkt dat de grootste impact ter hoogte van Ter Wal voelbaar zal zijn, waarbij gemiddeld 1 bijkomende wagen om de 3,5 minuten tijdens de spitsuren invoegt in de verkeer (worst case scenario). In die berekening is bovendien uitgegaan van 9 eengezinswoningen, terwijl er slechts 4 eengezinswoningen vergund zijn. In dat opzicht kan dan ook worden geoordeeld dat het project een impact zal hebben op de huidige automobiliteit, maar dat deze impact niet van dien aard is dat het project stedenbouwkundig onaanvaardbaar is en een onleefbare situatie doet ontstaan.
Verder wordt de bestaande verkeersonveilige situatie aangeklaagd. Deze situatie kan echter niet verweten worden aan de voorliggende aanvraag, maar heeft betrekking op de bestaande inrichting van het openbaar domein. Er kan evenwel worden vastgesteld dat de aanvrager ingrepen voorziet die minstens een verbetering van de huidige situatie betekenen. Het bestaande voetpad heeft slechts een breedte van ±0,5m. De aanvrager zal een deel van zijn terrein afstaan om een volwaardig voetpad van 1,5m langs Ter Wal en Boven te realiseren en zal instaan voor de aanleg ervan. Dit leidt tot een verbetering van voetgangers. Bijkomend wordt het appartementsgebouw Ter Wal voorzien op 2,97m van het nieuwe voetpad, zodat de zichtbaarheid voor het verkeer op deze hoek wordt verbeterd. Bijkomend worden de woningen Blauwersstraat 18 en 20 gesloopt en wordt op de huidige locatie van deze woningen een klein plein aangelegd, met een afdoend breed voetpad, een aantal bomen en een aantal parkeerplaatsen. Dit zorgt voor een verbetering van de voetgangers, alsook een versmalling van het kruispunt. Hierdoor wordt het kruispunt overzichtelijker. Bijkomend wordt een fiets- en voetgangersdoorsteek gerealiseerd richting het Cinemastraatje, officieel de Alfons Sifferstraat. Op die manier zijn fietsers niet langer verplicht te rijden langs Ter Wal, maar kunnen ze langs een autoluw pad rijden, wat de verkeersveiligheid alleen maar ten goede kan komen.
De bezwaren worden geëvalueerd als ongegrond. Er zijn geen aanpassingen of voorwaarden nodig om de aanhaalde opmerkingen te remediëren.
Adviezen
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan Farys. Farys heeft op 23 oktober 2020 het volgende advies verleend:
"Deze aanvraag betreft 2 toegevoegde stukken aan de omgevingsvergunningsaanvraag die loopt voor deze site, namelijk de archeologienota en MER screening. Hieraan kunnen we totaal niks toevoegen of opmerken.
Het concept van deze site blijft ongewijzigd als in AD-17-805."
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan Fluvius. Fluvius heeft op 21 september 2020 een voorwaardelijk gunstig advies verleend:
"Afhankelijk van het vermogen zal er een cabine moeten voorzien worden. Gelieve contact op te nemen met Rony Buysse.
Op onze website vindt u de gedetailleerde reglementen voor elektriciteit en aardgas in verkavelingen, appartementen en wooncomplexen. U dient hieraan te voldoen.
Hou voor de timing van uw project rekening met het feit dat wij – na ontvangst van de verkavelingsvergunning – maximum 30 werkdagen nodig hebben om onze offerte op te maken. Bovendien loopt er ook nog een termijn tussen de ontvangst van uw akkoord op de offerte en de effectieve uitvoering van de werken – onder voorbehoud van de tijd nodig om eventuele vergunningen, wegenistoelatingen, … te verkrijgen.
Bovenstaande informatie geven we mee onder voorbehoud van latere wijzigingen."
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan Hulpverleningszone Centrum. Hulpverleningszone Centrum heeft op 14 september 2020 het volgende voorwaardelijk gunstig advies verleend:
"Te treffen maatregelen:
Voor de gebouwen met meer dan één bouwlaag moeten de voertuigen van de brandweer ten minste in één punt een gevelopening kunnen bereiken die op herkenbare plaatsen toegang geeft tot iedere bouwlaag. Bijkomend dient elke woonentiteit bereikbaar te zijn voor de ladderwagen van de brandweer.
Daartoe moeten de voertuigen van de brandweer beschikken over een toegangsmogelijkheid en opstelplaats: ofwel op de bestaande berijdbare rijbaan van de openbare weg; ofwel op een (nieuwe) bijzondere toegangsweg vanaf de berijdbare openbare weg, die de volgende karakteristieken vertoont:
-minimale vrij (=obstakelvrij) breedte: 4 meter (zij bedraagt 8 meter indien de toegangsweg doodloopt en geen keerpunt is voorzien)
- afstand van de rand van de weg tot gebouwen bedraagt tussen de 4 en 10 meter,
- minimale draaistraal: 11 meter aan de binnenkant en 15 meter aan de buitenkant, beschouwd vanuit de as van de rijbaan
- minimale vrije (=obstakelvrij) hoogte: 4 meter
- maximale helling: 6%
- het draagvermogen moet zo zijn dat de brandweervoertuigen met een maximale asbelasting van 13 ton, zonder te verzinken er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen
- voor de kunstwerken (zoals putdeksels, e.d.) die zich op de toegangswegen bevinden richt men zich naar de norm NBN B03-101
- de rand van de verharde weg dient duidelijk en duurzaam afgebakend te worden; de aanwezigheid van zones in grasdallen dient te worden aangeduid met aangepaste verkeerssignalisatie.
- bij de aansluiting van de openbare weg naar de brandweerweg (privaat of openbaar) dienen de boordstenen van het trottoir over de volledige breedte van de brandweerweg (draaistralen 11/12) verlaagd te worden met een maximale opstand 3 cm t.o.v. de rijbaan en dienen er voldoende anti-parkeermaatregelen genomen te worden om deze doorgang te garanderen (bvb. parkeerverbod, voetpaduitstulping, parkeerhaken, arcering, ...)
- deze brandweerweg moet aangeduid worden met het opschrift "Toegang voor de brandweer" op bordjes van minimaal 200 mm x 600 mm.
- deze ontsluitingsweg moet een openbaar karakter hebben en voorzien zijn van een officiële straatnaam die duidelijk zichtbaar aangeduid moet worden
- elke woonentiteit dient geadresseerd te worden op de wegenis waarlangs ze ontsloten wordt, eventuele automatische branddetectiecentrales dienen ook op deze wegenis geadresseerd te worden
Deze bijzondere brandweg dient gerealiseerd te zijn alvorens de entiteiten in gebruik worden genomen. De oplevering van de wegenis dient schriftelijk gemeld te worden aan de brandweer (preventie@brandweerzonecentrum.be)
Alle doodlopende straten, minder dan 8 meter breed, dienen voorzien te zijn van een keerpunt. Een keerpunt dient geschikt te zijn voor het keren van een brandweervoertuig (min. lengte 11 meter - 3 assen; draaistralen 11/15). Deze mogelijkheid dient aangetoond te worden op tekening.
Verkeersremmende maatregelen:
Eventuele verkeersplateaus of verkeersdrempels dienen te beantwoorden aan de eisen van de openbare vervoersmaatschappij en de vigerende wetgeving.
Het plaatsen van verkeersremmende maatregelen (andere dan verkeersplateaus of drempels) mogen geen hinder opleveren voor de doorrit van de hulpdiensten en/of de opstelling van hun voertuigen of materiaal.
Het plaatsen van afsluitpaaltjes kan toegestaan worden voor zover men gebruik maakt van overrijdbare, wegneembare types (slotsysteem moet voldoen aan de eenvormige sleutelpaalbediening: driekantsleutel) of dynamische palen voorwaarden: telefonisch of via PC verzinkbaar vanuit de dispatching brandweerkazerne, automatische afstandsbediening vanuit elk brandweervoertuig, noodbediening bij stroomuitval, 24u/24u onderhoudsdienst bij defect, knipperende LED verlichting op paal, aanduiding brandweerdoorgang op paal).
Wanneer sleutelpalen geplaatst worden moet het slotsysteem voldoen aan de eenvormige sleutelpaalbediening met Brandweerzone Centrum goedkeuring (zie onderstaande foto). De bediening moet zich minstens 10 cm boven de grond bevinden.
Alvorens men anti-parkeerpaaltjes en straatmeubilair plaatst, moet er een testrit gebeuren met de brandweervoertuigen om na te gaan of de voorziene paaltjes geen hinder veroorzaken en alle vereiste in- en uitdraaibewegingen mogelijk blijven.
Groenvoorzieningen (bomen, e.d.), straatmeubilair (verkeersborden, zitbanken, speelelementen, e.d.) en geparkeerde voertuigen mogen geen hinder opleveren voor de doorrit en opstelling van de voertuigen van de hulpdiensten. Een periodiek onderhoud van de groenvoorzieningen zal dan ook nodig zijn.
Straatnaamgeving en huisnummering moeten duidelijk en ondubbelzinnig zijn voor hulpdiensten. Huisnummers dienen duidelijk zichtbaar aangeduid te worden.
Er moeten hydranten, gevoed door het openbare waterleidingsnet (minimale diameter 100) voorzien worden derwijze dat de afstand tussen hydranten onderling maximaal 100 m bedraagt en de afstand van elke woonentiteit tot een hydrant maximaal 60 m bedraagt. De hydranten - ondergrondse in verharde zones en bovengrondse in groenzones - moeten respectievelijk voldoen aan de normen NBN EN 14339 en NBN EN 14384.
Gebouwen anders dan eengezinswoningen moeten integraal voldoen aan de minimale eisen inzake brandveiligheid, opgenomen in de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de nieuwe gebouwen moeten voldoen (KB 7/7/1994 en wijzigingen). Belangrijk hierbij is dat elke woonentiteit bereikbaar moet zijn voor de ladderwagen van de brandweer.
Besluit: Gunstig, mits te voldoen aan de hiervoor vermelde maatregelen en reglementeringen."
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan IOED Meetjesland. Op 1 oktober 2020 werd verduidelijkt dat ze geen advies verlenen omwille van de reeds goedgekeurde sloopvergunning.
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan Lievegem - CRAB. Op 25 september 2020 werd gunstig advies verleend, waarbij verduidelijkt werd dat de huisnummering reeds werd toegekend in het kader van de omgevingsvergunning en de adressen met de bijhorende plannen (bezorgd aan de aanvrager op 25/06/2020) strikt moeten gevolgd worden.
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan Proximus. Proximus verleende op 15 september 2020 het volgende voorwaardelijk gunstig advies:
"- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a1@proximus.com.
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werven.a12@proximus.com."
Op 4 september 2020 werd advies gevraagd aan Telenet. Telenet verleende op 24 september 2020 het volgende voorwaardelijk gunstig advies:
"Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Telenet nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. Wij vragen om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:
• Onze studiedienst stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om alle loten van dit project aansluitbaar te maken.
• Er werd een offerte opgesteld en ter goedkeuring doorgestuurd naar de aanvrager. In deze offerte houden we rekening met het aanleggen van nutsleidingen in overleg met andere nutsmaatschappijen. Dit is kostenbesparend en beperkt de hinder. We stemmen de uitvoeringstermijnen dan ook af op de planning van de andere werken.
Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend."
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de adviezen.
De adviezen afgeleverd door Farys, Fluvius, Hulpverleningszone Centrum, Lievegem - CRAB, Telenet en Proximus worden bijgetreden. Er wordt in de voorwaarden opgenomen dat deze adviezen, met hun algemene en bijzondere voorwaarden en maatregelen integraal moeten worden nageleefd.
Farys verwijst naar zijn advies in het kader van de omgevingsvergunning van 13 januari 2020. In dat opzicht wordt dan ook het naleven van het advies van Farys van 26 september 2019 opgelegd.
Advies team Infrastructuur
Bij het oorspronkelijk voorstel:
Inhoudelijke opmerkingen
Het nut van Lot E als deel openbaar domein is onduidelijk als dit aansluit op privaat domein.
Het huidige voorstel is onduidelijk: het is OF privé OF openbaar. Iets tussenin kan niet en bestaat niet. Het voorstel van een erfdienstbaarheid van publieke doorgang in private eigendom is te vermijden. Zowel lot E als de verdere doorsteek moeten uitgeklaard worden: het is dus ofwel voor iedereen toegankelijk (= openbaar domein) ofwel enkel voor de bewoners (= privé).
Als dit zou kunnen, moeten er dan in elk geval breedtes en afstanden t.o.v. referentiepunten van die ‘nieuwe voetweg’ worden vermeld op plan.
Openbare verlichting van privéterrein kan sowieso niet. De functionele verlichting die ze voorzien kan, maar dan is dat private verlichting. Ook hier weer: het is OF privé OF openbaar.
Besluit
- Als de wens er is dat het binnenplein publiek toegankelijk wordt, dan moeten ook de binnenpaden deel worden van het openbaar domein (dus met grondafstand). In dat geval kan / moet er ook openbare verlichting komen en is er dus extra grondafstand nodig
- Als die wens er niet is, dan heeft lot E geen meerwaarde voor de gemeente. Openbare verlichting op het middenplein is in dit geval dan ook niet nodig / niet mogelijk.
- De aanleg van het openbaar domein moet uitgevoerd worden conform de laatste versie van het standaardbestek 250” (we zitten ondertussen al aan versie 4.1)
Bij het aangepaste voorstel:
Het voorstel is aangepast aan de gemaakte opmerkingen en is dus in orde voor team infrastructuur, zowel cluster mobiliteit als cluster groen.
Team infrastructuur merkt op dat de aanvrager geen openbare verlichting moet voorzien langs Ter Wal, Boven en Blauwersstraat, aangezien dit in één geheel met de rest van de straat door de gemeente wordt voorzien.
De aanvrager moet wel openbare verlichting voorzien langs de voetgangers- en voetgangersdoorsteek, conform de vereisten van Fluvius. Fluvius beschikt over een gamma aan lagere armaturen.
Gunstig advies, onder de volgende voorwaarden:
- De aanvrager moet wel openbare verlichting voorzien langs de voetgangers- en voetgangersdoorsteek, conform de vereisten van Fluvius.
- De aanleg van het openbaar domein moet uitgevoerd worden conform de laatste versie van het standaardbestek 250
Advies omgevingsambtenaar na het wijzigingsverzoek
Inhoudelijke beoordeling
De voorgestelde werken zorgen voor een sterke kwaliteitsverhoging van het openbaar domein, vanuit een doordacht mobiliteitsfunctioneren en een maximaal respect voor de omgevingskwaliteiten, en identiteit van de plek. De realisatie van een plein, een volwaardig voetpad, een voetgangers- en fietsersdoorgang en publiek toegankelijke doorwaadpaden staan in functie van het verbeteren van de leesbaarheid voor alle weggebruikers.
De concrete inrichting van de site zelf is reeds beoordeeld op het moment van de omgevingsvergunningsaanvraag van 13 januari 2020. De voorziene openbare fiets- en voetgangersdoorsteek mag conform deze vergunning niet overdekt worden, moet open zijn, niet afsluitbaar en dus niet uitgerust worden met een toegangspoort en moet over het volledige parcours een breedte van minstens 1,5m hebben. Met het wijzigingsverzoek heeft het merendeel van de doorsteek in het binnengebied een breedte van 2,5m gekregen, zodat een fietser en een voetganger elkaar kunnen kruisen.
Conform het Gemeentewegendecreet (decreet van de Vlaamse Regering van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (‘GWD’)) is deze doorsteek en voetpad een ‘gemeenteweg’, zijnde “een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond” (artikel 2, 6°, Gemeentewegendecreet). Het beheer wordt in artikel 2, 2°, van het GWD als volgt gedefinieerd: “het onderhoud, de vrijwaring van de toegankelijkheid en de verbetering van een gemeenteweg, alsook de nodige maatregelen tot herwaardering van in onbruik geraakte gemeentewegen”.
De oorspronkelijke aanvraag voorzag dat de verbindingspaden doorheen de verkavelingssite een publiek karakter krijgen door middel van een publieke erfdienstbaarheid. De wegenis van de doorsteek in de site en doorwaadbare paden zelf bleven echter privatieve eigendom. Echter op basis van het advies van team infrastructuur en de reeds verleende omgevingsvergunning en voor de duidelijkheid is gevraagd om het oorspronkelijk verkavelingsplan aan te passen en de contouren van de doorsteek volledig aan te duiden, zodat deze ook volledig kan worden overgedragen aan het openbaar domein. Lot E moet dus volledig worden over te dragen aan de gemeente, zodat de link met het openbaar domein gegarandeerd is.
De andere doorwaadpaden bieden enkel toegang tot de private meergezinswoningen en eengezinswoningen, zodat de vestiging van een permanente erfdienstbaarheid op deze doorwaadpaden niet nodig is.
Conform de omgevingsvergunning moeten de over te dragen loten C, D en E (de voetgangers- en fietserdoorsteek) door een landmeter worden afgepaald en door de bouwheer worden afgewerkt als voetpad, plein met parkeerplaatsen en bomen en als fiets- en voetgangersdoorsteek. Na uitvoering van alle bouwwerken en op voorwaarde dat deze definitief opgeleverd en goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen zal de kosteloze eigendomsoverdracht gebeuren aan de gemeente voor deze loten C, D en E. De aanvrager dient zelf een notaris aan te stellen voor het verlijden van de akte en in te staan voor alle kosten voor de overdracht.
Conclusie
Voorwaardelijk gunstig advies ten aanzien van het aangepast verkavelingsplan en het aangereikte technisch wegenisdossier met het ingediende wijzigingsverzoek van 3/02/2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de voormelde adviezen en maakt deze zich eigen.
Het college van burgemeester en schepen moet uiterlijk op 17 april 2021 een beslissing nemen over de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van de gronden.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek en gaat akkoord met de evaluatie van de bezwaren inzake de zaak van de wegen.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, met name het tracé van de wegenis en de inrichting van het nieuwe openbaar domein, voor de aanleg van een verkaveling van 12 loten voor meergezinswoningen, halfopen bebouwing, gemeenschapsvoorzieningen, groenzone en openbaar domein, zoals aangeleverd in het wijzigingsverzoek van 3 februari 2021 bij de omgevingsvergunningsaanvraag, goed, onder de volgende voorwaarden:
- De voorziene openbare fiets- en voetgangersdoorsteek (lot E) door de site naar de Alfons Sifferstraat mag niet overdekt worden, moet open zijn, niet afsluitbaar en dus niet uitgerust worden met een toegangspoort en moet over het volledige parcours een breedte van minstens 1,5m hebben.
- Loten C, D en E moeten door een landmeter worden afgepaald en door de bouwheer worden afgewerkt als voetpad, plein met parkeerplaatsen en bomen en als fiets- en voetgangersdoorsteek. Na uitvoering van alle bouwwerken en op voorwaarde dat deze definitief opgeleverd en goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen zal de kosteloze eigendomsoverdracht gebeuren aan de gemeente voor deze loten C, D en E. De aanvrager dient zelf een notaris aan te stellen voor het verlijden van de aktes en in te staan voor alle kosten voor de overdracht.
- De volledige voetgangers- en fietsersdoorsteek (lot E) moet uitgerust worden met openbare verlichting, conform de vereisten van Fluvius.
- De andere doorwaadpaden naar de gebouwen en eengezinswoningen blijven private eigendom zonder de vestiging van een erfdienstbaarheid en zijn te onderhoud door de VME.
- De aanleg van het openbaar domein moet uitgevoerd worden conform de laatste versie van het standaardbestek 250.
- De verleende adviezen van Farys van 26 september 2019, Fluvius van 21 september 2020, Hulpverleningszone Centrum van 14 september 2020, Lievegem - CRAB van 25 september 2020, Proximus van 15 september 2020 en Telenet van 24 september 2020, met hun algemene en bijzondere voorwaarden en maatregelen, moeten integraal worden nageleefd.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen zal slechts een verkoopbaarheidsattest afleveren als de gebouwen zijn gesloopt en de nodige (financiële) verplichtingen en akkoorden met de nutsmaatschappijen met betrekking tot de uit te voeren werken zijn uitgevoerd, respectievelijk bereikt.
Guy De Neve, schepen
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem van 14 januari 2019 waarbij de verkavelingsvergunning OMV_2018111500 werd afgeleverd voor het verkavelen van gronden van verkaveling 35/1 voor het aanleggen van één extra woonkavel en aanpassingswerken van wegel nr. 55 in functie van de toegang te Laagland 36A
(Nieuwstraat 36A)
De verkavelingsvergunning werd afgeleverd op voorwaarde dat de zone met de wegel nr. 55 inclusief de verbreding (lot 10) volgens het verkavelingsplan kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente. De verkavelaar dient de kosten te dragen voor deze kosteloze grondafstand.
Op 26 januari 2021 bezorgde het notariaat Vanderplaetsen en Redel, Diepestraat 4/0001 te 9920 Lievegem, aan de gemeente een ontwerp van de akte van grondafstand en bijhorend opmetingsplan van 8 april 2020 en het Precadnummer. De over te dragen zone bestaat uit 1 lot met een oppervlakte van 241 m² (gereserveerd PINr B3030h).
Er werd voor het perceel afdeling 2, sectie B, nr 0303B (Laagland 36) een blanco bodemattest afgeleverd op 14 december 2020.
Er zijn over deze ontwerpakte en het bijhorend plan verder geen opmerkingen. Beide kunnen worden goedgekeurd.
Dit besluit heeft geen financiële impact op het budget van de gemeente Lievegem.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte en het bijhorend plan goed van de kosteloze grondafstand aan de verkaveling te Laagland 36 -voetweg nr 55 - Kadastrale afdeling : 44452 - LIEVEGEM 2 AFD - Sectie: B - deel van nummer 303BP0000 met een oppervlakte volgens meting van 241 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2020 met de definitieve goedkeuring van het onteigeningsplan Appensvoordestraat opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende
De grondverwervingen, een 45-tal, gebeuren in de Appensvoordestraat, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Het betreft de grondinname met nr. 27 van het definitief goedgekeurde onteigeningsplan Appensvoordestraat opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de eigenaars en de akte van gratis grondafstand met repertoriumnummer 2021/0037 op 6 januari 2021 (inname 27) in der minne en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
Als bijlage de akte van gratis grondafstand voor de grondinneming nr. 27 in de Appensvoordestraat te 9920 Lievegem.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Er is geen financiële impact voor de gemeente.
Inname 27 is een kosteloze grondafstand conform de bepalingen van de op 16 juni 2016 goedgekeurde verkavelingsvergunning met referentie 44036/5799/V/00365/1.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte van gratis grondafstand met repertoriumnummer 2021/0037 van 6 januari 2021 (inname 27) tussen Mestach Maria en Mestach Anna enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen in de Beiaard, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nr. 1256/A met een in te nemen oppervlakte volgens het onteigeningsplan van 127,89 m².
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- kosteloos.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte van gratis grondafstand van 6 januari 2021 met repertoriumnummer 2021/0037 verleden door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2020 met de definitieve goedkeuring van het onteigeningsplan Appensvoordestraat opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende
De grondverwervingen, een 45-tal, gebeuren in de Appensvoordestraat, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Het betreft de grondinnames met nrs. 36 en 39 van het definitief goedgekeurde onteigeningsplan Appensvoordestraat opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de eigenaars en de aankoopaktes met repertoriumnummer 2021/0022 van 7 januari 2021 (inname 36) en met repertoriumnummer 2021/0023 van 7 januari 2021 (inname 39) in der minne en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
Als bijlage de aankoopaktes voor de grondinnemingen nrs. 36 en 39 in de Appensvoordestraat te 9920 Lievegem.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor deze grondinnames inclusief opstal bedragen respectievelijk € 33.500,00 voor inname 36 en € 1.325,00 voor inname 39.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat voldoende krediet onder jaarbudgetrekening 2020/ACT-174/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De nodige investeringskredieten zullen na beslissing CBS worden overgedragen van 2020 naar 2021.
Gunstig visum 2021/013 van Bart Van Petegem van 03 februari 2021
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoopakte met repertoriumnummer 2021/0022 van 7 januari 2021 (inname 36) tussen consoorten van Parys enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen in de Appensvoordestraat 56, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nr. 1320/K met een in te nemen oppervlakte volgens het onteigeningsplan van 103 m².
De gemeenteraad keurt de aankoopakte met repertoriumnummer 2021/0023 van 7 januari 2021 (inname 39) tussen Koen Van Parys enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen in de Appensvoordestraat 66, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nr. 1303/W met een in te nemen oppervlakte volgens het onteigeningsplan van 5 m².
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van respectievelijk € 33.500,00 voor inname 36 en € 1.325,00 voor inname 39.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte minnelijke onteigening van 7 januari 2021 met repertoriumnummers 2021/0022 en 2021/0023 verleden door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Hilde De Graeve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de verderzetting van de Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi - goedkeuren statuten
Op 11 maart 2011 werd het eerste Stedenbandmemorandum tussen LoWaZoNe (Lovendegem, Waarschoot, Zomergem, Nevele) en KeMoPoDi (Keur Moussa, Pout, Diender) ondertekend. Omwille van de nieuwe structuren na de fusies, met de oprichting van een nieuwe Interlokale Vereniging (BIJLAGE 1: Besluit GR Verderzetting Stedenband), werd een nieuw samenwerkingsmemorandum opgemaakt (BIJLAGE 2 a & b). Het nieuwe memorandum is een overeenkomst tussen de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi en de nieuwe KeMoPoDi-intercommunale.
Deze intercommunale krijgt extra middelen van de Senegalese overheid, bovenop de gemeentelijke ondersteuning, en heeft als doelstelling een beleid uit te bouwen voor de KeMoPoDi-regio rond gezondheid, milieu, educatie en internationale samenwerking. Het is de eerste intercommunale in Senegal die zo ver staat in het officialiseringsproces, andere intercommunale structuren in Senegal zijn informele structuren, en houden vaak na enige tijd op te bestaan.
De KeMoPoDi-intercommunale zal voor de bevoegde beleidsdomeinen beleidsprogramma's uitwerken, met daaraan gekoppeld een budget. Ook voor internationale samenwerking, onze stedenband, wil men naar de toekomst toe een budget voorzien. Beleidsprogramma's uitwerken, de 3 lokale besturen met de neuzen in dezelfde richting krijgen, financiële middelen delen, is niet evident voor lokale besturen en vraagt een duidelijk aanwijsbare meerwaarde voor de 3 partners. Met het Federaal Programma 2022 -2026 waar we nu voor de eerste keer aan zullen deelnemen, en die in volle voorbereiding is, zullen we vanuit onze expertise (met de andere Vlaamse stedenbanden & VVSG), ervaringen kunnen delen en ondersteunen, het programma dat we nu aan het uitwerken zijn heeft betrekking op duurzaam afvalbeheer, en is voor de nieuwe KeMoPoDi-intercommunale een mooie casestudie om uit te leren voor de uitbouw en uitvoering van de andere beleidsprogramma's.
Waar onze samenwerking zich tot nu toe vooral toespitste op een samenwerking met het middenveld, met name rond het thema afval, de gezondheidszorg, microkredieten en de samenwerking tussen scholen, ligt de nadruk van het nieuwe memorandum nu meer op het werken aan bestuurskrachtversterking en een directe samenwerking met de lokale besturen, rond de beleidsdomeinen lokaal leefmilieu, gezondheidszorg, onderwijs en gendergelijkheid (Artikel 2 Memorandum). Dit zijn ook de doelstellingen die beschreven zijn in de nieuwe Statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi (BIJLAGE 3).
De IV Stedenband werkt nauw samen met de Intergemeenelijke Stedenbandraad van vrijwilligers van Lievegem en Deinze (BIJLAGE 4 : Huishoudelijk Reglement Stedenbandraad) onder de vorm van "participatieve cocreatie". Het is de bedoeling dat ook onze KeMoPoDi-partners een samenwerking uitbouwen waarbij het middenveld actief participeert aan de uitbouw van samenwerkingsprogramma.
Onderwijs en lokaal leefmilieu zullen de thema's zijn waar we met ons partnerschap het meest zullen rond samenwerken, we hebben al heel wat ervaring kunnen opbouwen door de 6 bestaande scholenbanden en jarenlange samenwerking rond het thema afval. Maar ook ondersteuning van de lokale besturen voor het beleidsprogramma rond de gezondheidszorg krijgt nu voor het eerst een plaats in het samenwerkingsverband. Hiervoor zijn de vrijwilligers van de 4e pijler "Vrienden van KeMoPoDi" een belangrijke samenwerkingspartner in de stedenbandraad. Door hun jarenlange ervaring in projecten in de gezondheidsposten en -centra, hebben ze veel contacten opgebouwd in de gezondheidssector en een inzicht opgebouwd over de noden die er zijn en de mogelijke ondersteuning die de nieuwe KeMoPoDi-intercommunale kan bieden. De Vrienden zijn eveneens overtuigd dat het belangrijk is om de lokale besturen te betrekken voor wat betreft hun projectwerking in de gezondheidszorg. Met de nieuwe structuren die de intercommunale heeft opgericht, zullen zij voor nieuwe projecten en de uitvoering ervan rechtstreeks terugkoppelen met het "adviesorgaan gezondheid", waardoor de betrokken actoren uit de gezondheidszorg en het bestuur samen advies kan geven en op de hoogte blijven. Dit is nieuw en een belangrijke stap voorwaarts. Artikel 5 vermeldt dat beide partijen stedenbandcoördinator aanduiden.
Voor de Interlokale Vereniging Stedenband is al een halftijds coördinator aangesteld (Art. 19 Statuten IV Stedenband. Vanaf 1 maart zal een nieuwe stedenbandprogrammacoördinator van de KeMoPoDi-intercommunale ook minstens halftijds starten, die aangesteld wordt met een selectieprocedure waarbij de IV Stedenband ook betrokken wordt.
Eveneens zullen dit jaar ook de contactpersonen (ambtelijk, politiek, middenveld) aangeduid worden voor de 4 vooropgestelde werkgebieden (onderwijs, milieu, gezondheid, gender) (Art. 5). Dit betekent concreet dat er ook contactpersonen zullen aangeduid worden uit Lievegem & Deinze voor het mee opvolgen van de opmaak, uitvoering en evaluatie van het stedenbandprogramma voor hun specifieke werkgebied. Op die manier werken we aan een collega tot collega benadering, waar collega's concreet expertise uitwisselen.
De ondertekening van het eerste Memorandum was een groot moment, en gebeurde in 2011 tijdens een werkreis naar KeMoPoDi, waarbij ook in LoWaZoNe het moment van ondertekening digitaal gevolgd kon worden. Omwille van corona kunnen werkreizen nu niet doorgaan, en zal er een online bekrachtigingsmoment met de 5 burgemeesters, de betrokken schepenen en de vrijwilligers georganiseerd worden. Dit zal vermoedelijk in maart georganiseerd worden.
De werkingsmiddelen om dit programma te realiseren staan beschreven onder Art. 7 van de Statuten IV Stedenband. Voor Lievegem betekent dit een financiële inbreng van:
1) Het betalen van de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage. Volgens het officiële bevolkingsaantal op 1 januari van het kalenderjaar voorafgaand aan het werkjaar bedraagt deze bijdrage:
o Lievegem: 0,12 euro per inwoner
2) Het jaarlijks doorstorten van de door de deelnemende gemeenten ontvangen (in het gemeentefonds geïncorporeerde) sectorale subsidie ‘gemeentelijke ontwikkelings-samenwerking’:
o Lievegem: 13.854,38 euro (1/2e van de ontvangen sectorale subsidie)
Deze bijdragen worden binnen het eerste kwartaal van het boekjaar gestort op het rekeningnummer BE06 0910 0027 0922 van de beherende gemeente, Stad Deinze.
Hieronder samengevat de voornaamste afspraken in het nieuwe memorandum:
"Alle partners geloven dat uit deze samenwerking wederzijdse mogelijkheden zullen ontstaan die zullen bijdragen tot het verhogen van het welzijn en de ontplooiing (cultureel, sociaal) van de inwoners van alle betrokken gemeenten.
Alle partners bevestigen dat zij akkoord gaan met het belangrijkste doel van het samenwerkingsverband, namelijk het wederzijds versterken van de lokale besturen en de dienstverlening naar de bevolking.
Deze versterking zal tot stand komen door uitwisseling van ervaring, expertise en kennis.
Hierbij zal voorrang gegeven worden aan initiatieven die de lokale democratie ten goede komen en die de participatie van de burgers in het beleid bevorderen. Er zal gestreefd worden naar het creëren van een breed draagvlak voor de stedenband bij de bevolking."
"ARTIKEL 2: ONDERWERP VAN HET MEMORANDUM VAN SAMENWERKING EN PARTNERSCHAP
De uitwisseling en de samenwerking zullen zich hoofdzakelijk toespitsen op
• Onderwijs;
o Samenwerking rond de uitbouw van een degelijk onderwijsbeleid waar de scholen over de noodzakelijke infrastructuur, middelen en personeel beschikken om te voorzien in kwaliteitsvol onderwijs in de verschillende opleidingsniveaus.
o Stimuleren en faciliteren van samenwerking en uitwisseling van kennis en expertise tussen de verschillende onderwijsinstellingen van Lievegem/Deinze en van KeMoPoDi die participeren in het samenwerkingsverband.
o Stimuleren van de uitwisseling van culturele aspecten en menselijke waarden tussen de verschillende partners.
o Stimuleren van onderlinge ondersteuning en samenwerking tussen de deelnemende scholen.
• Lokale Leefmilieu;
o Samenwerking rond de uitbouw van een degelijk intercommunaal afvalbeleid (opmaak beleidsplan, implementatie, monitoring, communicatie en sensibilisering van de bevolking)
o Het opzetten van pilootprojecten om een effectieve aanpak uit te testen.
• Gezondheidszorg;
o Samenwerking rond de uitbouw van een kwalitatief lokaal gezondheidsbeleid in samenwerking met de bestaande structuren en betrokkenen
• Gendergelijkheid;
o Er wordt in de samenwerking voldoende aandacht besteed aan een gendergelijke aanpak in de verschillende bovengenoemde terreinen.
Binnen de gekozen samenwerkingsgebieden zal de focus liggen op de versterking van de verschillende diensten van de Intercommunale KeMoPoDi en van daaruit op de versterking van de diensten van de betrokken lokale besturen.
De 17 Strategische Ontwikkelingsdoelen bepaald door de VN zullen een belangrijk kader vormen binnen de samenwerking en de opmaak van meerjarenplannen."
"ARTIKEL 4: ENGAGEMENTEN VAN DE PARTIJEN
Beide partijen engageren zich tot het toetreden in een partnerschap met als belangrijk doel het versterken van de lokale bestuurskracht, het lokale beslissingsproces, de lokale democratie en het dynamiseren van de effectieve participatie van de bevolking in het beleid.
Voor de gebieden van samenwerking zoals beschreven in dit memorandum gaan beide partijen akkoord om samen een meerjarenprogramma uit te werken voor de uitvoering, opvolging, evaluatie en bijsturing van de resultaten van het partnerschap.
Beide partijen engageren zich om zich maximaal in te zetten om dit partnerschap succesvol uit te bouwen in de overtuiging dat dit zal bijdragen tot een duurzame ontwikkeling van hun gemeenten en ten goede zal komen aan hun bevolking."
"ARTIKEL 5: WERKINGSMODALITEITEN
Beide partijen duiden een contactpersoon aan die instaat voor de algemene coördinatie van de samenwerking (=stedenbandcoördinator).
Beide partijen duiden eveneens contactpersonen aan (ambtelijk, politiek, middenveld) voor de 4 vooropgestelde werkgebieden. Deze contactpersonen volgen de opmaak, uitvoering en evaluatie van het stedenbandprogramma voor hun specifieke werkgebied mee op en participeren actief, verlenen advies, delen hun expertise en kennis, helpen mee om het draagvlak voor de stedenbandwerking binnen hun werkgebied te verruimen."
"ARTIKEL 6: FINANCIERING
Dit memorandum zal worden gefinancierd op basis van wederkerigheid en binnen de financiële mogelijkheden van alle partijen. De bepalingen hierrond zullen omschreven worden in het financieel plan bij het meerjarenprogramma."
"ARTIKEL 7: EVALUATIE
Jaarlijkse evaluaties, een midterm na (2,5 jaar) evaluatie en eindevaluatie (na 5 jaar) zullen toelaten de stand van zaken, bekomen resultaten, evolutie en de impact van het partnerschap voor de 5 lokale gemeenschappen in kaart te brengen.
ARTIKEL 8: WIJZIGINGEN
Het memorandum staat open voor wijzigingen en/of herzieningen. Wijzigingen en/of herzieningen moeten onderhandeld worden en mits akkoord van beide partijen toegevoegd worden aan dit memorandum bij wijze van addendum, zonder dat dit kan leiden tot het in vraag stellen van het onderwerp zoals gedefinieerd.
ARTIKEL 9: REGELING VAN GESCHILLEN
De onenigheden als gevolg van de uitvoering of de interpretatie van dit memorandum zullen worden opgelost in wederzijds akkoord door onderhandeling en/of bemiddeling.
ARTIKEL 10: DUURTIJD
Dit memorandum zal lopen over vijf jaar (2021-2025) en kan mits onderling akkoord door beide partijen na een grondige evaluatie terug hernieuwd worden voor opeenvolgende periodes.
Wanneer de vooropgestelde doelstellingen niet voldoende verwezenlijkt kunnen worden is het mogelijk de samenwerking stop te zetten in onderling akkoord.
Het memorandum gaat in op de datum van ondertekening door alle partijen."
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op beleidsitem 016010 IV Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi / AR 614030 Technische benodigdheden - projecten van beherende gemeente Stad Deinze.
In Lievegem is de subsidie aan IV Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi voorzien op jaarbudgetrekening 2021/GBB-WELZYN/0909-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe "Memorandum van Samenwerking en Partnerschap" tussen de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi en de KeMoPoDi-Intercommunale.
Tony Vermeire, burgemeester
Wet tot oprichting van lokale integrale veiligheidscellen inzake radicalisme, extremisme en terrorisme' van 30 juli 2018
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De steden en gemeenten zijn verplicht tot het opstarten en organiseren van een lokale integrale veiligheidscel (LIVC-R).
Een LIVC-R is een multidisciplinaire lokale overlegtafel waarin informatie wordt uitgewisseld tussen sociale en preventiediensten, de lokale politie en de bestuurlijke overheden. Het is noodzakelijk om de samenwerking bij signalen en concrete cases te organiseren.
Er wordt geopteerd om het LIVC-R te organiseren op zonaal niveau, met name op het niveau van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem. Dit maakt het mogelijk om over de gemeentegrenzen heen een globaal overzicht te behouden en het vereenvoudigt de communicatie met de politiediensten op zoneniveau.
Dit samenwerkingsprotocol regelt de basisprincipes in de organisatie van de lokale integrale veiligheidscel in een intergemeentelijke samenwerking tussen Deinze, Zulte en Lievegem rond het voorkomen (preventie) en signaleren van radicalisering en het reageren op radicalisering.
De LIVC R wordt georganiseerd op zonaal niveau, met name op het niveau van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.
Dit samenwerkingsprotocol werd goedgekeurd tijdens de zitting van het politiecollege van 13 januari 2021 en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van Deinze, Zulte en Lievegem.
Enig artikel
Het samenwerkingsprotocol over de Lokale Integrale Veiligheidscel inzake Radicalisme, LIVC R, Deinze-Zulte-Lievegem wordt goedgekeurd.
Tony Vermeire, burgemeester
Kim Martens, schepen
Hilde De Graeve, schepen
Gerrit Van Brabandt, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
De zittingsverslagen van de vergadering van de gemeenteraad vermelden de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
1. Schriftelijke vraag van Patrick Dossche over de digitale kloof en digibetisme enerzijds, de (her)overweging tot het instappen in de UiTPAS Meetjesland
Situering
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in ons leven. Ook de afgelopen periode met de door de COVID-19 pandemie afgebouwde sociale en persoonlijk contacten werd dit pijnlijk duidelijk.
Nog meer dan eerder trachtten allerlei instanties (zowel overheid als privé) te schakelen van het persoonlijke contact naar het meer veilige digitale en met die schakeling kwam nog heftiger dan al gekend aan het licht dat de digitale kloof onnoemelijke bressen slaat in het maatschappelijk leven van vele burgers. Voor velen betekende deze plotse schakeling de start van tijdelijke ellende en onzekerheid of de gevraagde documenten konden aangeleverd worden, de betalingen in orde waren, het abonnement wel werd verlengd enzovoort.
De gevolgen van digibetisme (het ontbreken van de nodige vaardigheden om met digitale informatie om te gaan) worden overhand duidelijker en stringenter ervaren.
We lopen het risico dat een groep burgers administratief afhaken, daardoor soms documenten niet aangeleverd worden, ook welke verband houden met betalingen.
Zo onder meer schulden opgebouwd worden, energievoorzieningen en internet afgeschakeld worden. Kortom, bestaat het gevaar dat we mensen uitstoten enkel en alleen omdat we als maatschappij de weg van de digitalisering opgezocht hebben.
UIT DE PERS
1.
In augustus 2020 publiceerde de Koning Boudewijnstichting de Barometer Digitale Inclusie. De cijfers zijn ontluisterend.
Uit het onderzoek blijkt dat er heel wat digitale ongelijkheid is en dat die sterk verbonden is met de financiële mogelijkheden die mensen hebben. Hoe lager de inkomens en het opleidingsniveau, hoe minder de digitale vaardigheden.
Maar liefst 40% van de Belgen loopt het risico op digitale uitsluiting. 32% van die mensen heeft zwakke digitale vaardigheden en 8% gebruikt geen internet.
Uit de barometer destilleert de Vlaamse overheid drie grote doelen:
• Mensen met een laag inkomen moeten thuis internet krijgen. Dat is een prioriteit. Maar liefst 29% van de mensen met een inkomen onder de 1.200 euro heeft thuis geen internet.
• De overheid moet inzetten op het ontwikkelen van digitale vaardigheden bij de brede bevolking.
• De digitale publieke diensten moeten gemakkelijker toegankelijk zijn.
Minister president Jan Jambon – als minister bevoegd voor digitalisering en ICT - benadrukte op 4 januari 2021 bij de bekendmaking van het plan “digitalisering” dat de problematiek op verschillende domeinen zal moeten aangepakt worden.
Naast onderwijs, werk en inburgering heeft hij het ook over lokale besturen.
In het domein van bestuurszaken zal worden ingezet op het verder digitaliseren van de diensten van de Vlaamse overheid, met aandacht voor toegankelijkheid en gebruiksgemak.
Heel wat mensen geven aan dat ze wil internet willen maar dat ze het niet kunnen betalen. Minister Jambon begrijpt die kritiek. "Er zijn nu al internetproviders die initiatieven nemen om internet goedkoper aan te bieden. Ook als overheid willen we daar een rol in spelen. Via lokale besturen kunnen we mensen gaan detecteren die het internet moeilijk kunnen betalen."
De minister ziet heil in de UiTPAS. Dat is een spaar- en voordeelkaart voor vrijetijdsactiviteiten. "De UiTPAS wordt gratis ter beschikking gesteld en het is perfect mogelijk om mensen via die pas gratis toegang te geven tot publiekelijk internet."
Minister Jambon vindt het ook belangrijk dat elke burger op termijn zijn eigen burgerzaken zal kunnen regelen. "Het Vlaams burgerprofiel bestaat nu al. Er zijn ook al 65 gemeenten die het platform actief gebruiken. Het is de bedoeling dat tegen eind 2022 elke gemeente zo ver is."
Als dat lukt, dan zal je als burger veel meer administratie van thuis uit kunnen regelen. "Je zal op de website van de gemeente op de knop 'mijn burgerprofiel' kunnen klikken. Via die weg kom je dan terecht bij alle overheidsdiensten: niet alleen zaken die je regelt op het lokale niveau maar ook dingen die Vlaams of zelfs Federaal geregeld worden. Elke dienst zou op één muisklik van je verwijderd moeten zijn."
Maar het is niet omdat je dingen vanop afstand kan regelen dat je dat ook zal moeten doen. "We gaan de gemeentehuizen uiteraard niet afbreken of sluiten. De lokale diensten blijven ook fysiek bereikbaar. Je zal nog altijd naar het loket kunnen gaan."
Do 11 februari 21
Zo'n 90 procent van de Belgische bevolking heeft toegang tot het internet thuis. 10 procent, zo'n 650.000 huishoudens, niet. Opvallend hierbij is dat het bij die 10 procent vooral gaat over gezinnen met lage inkomens en alleenstaanden. Hoe hoger het opleidingsniveau en het inkomen, hoe beter mensen online verbonden zijn. 8 procent van de Belgen zijn niet-gebruikers van het internet.
Ook wanneer we kijken naar de digitale competenties is er een kloof tussen mensen met een hoger inkomen en mensen die minder verdienen. Slechts 38 procent van de Belgen heeft gevorderde digitale vaardigheden. 32 procent scoort hier zwak. Als we daarbij de 8 procent niet-gebruikers optellen, zitten we aan 40 procent die digitaal kwetsbaar is. Bij gezinnen met een laag inkomen stijgt dit percentage zelfs tot 75 procent.
Deze cijfers tonen aan dat de voordelen van de toenemende digitalisering er vooral zijn voor groepen die sociaal, cultureel en economisch bevoordeeld zijn. Hierdoor worden de verschillen tussen verschillende groepen in de samenleving groter en ontstaat er een digitale kloof.
(Opmerking: de cijfers zijn de meeste recente, maar dateren wel van vóór de coronacrisis.)
2.
Vlaanderen lanceert de 'digibuddies'
In de Vlaamse beleidsnota (2019-2024) wordt gekozen voor een uitgebreide digitalisering van alle diensten in Vlaanderen. "Met de coronacrisis zagen we dat digitalisering de weg naar meer welvaart is. Als we in de toekomst onze economie een nieuwe boost willen geven en onze samenleving willen verbeteren, moeten we radicaal de richting uitgaan van meer digitalisering", zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD).
Toch beseft ook de minister dat de digitale kloof nog groot is: "Dat is de grote uitdaging. We zien dat mensen die kansarm zijn veel minder aangesloten zijn op het internet en minder digitale vaardigheden hebben. Daarvoor trekken we maar liefst 50 miljoen euro uit."
Dat geld wordt vrijgemaakt in het kader van het Vlaamse relanceplan, dat de Vlaamse welvaart en het welzijn van de Vlamingen moet helpen versterken na de coronacrisis.
Van die 50 miljoen gaat 30 miljoen naar het systeem van de UITpas, dat kwetsbare mensen internettoegang geeft. De overige 20 miljoen gaat naar het verbeteren van hun digitale vaardigheden. Dat gaat naar verschillende projecten, waaronder ook de start-up Beego. Een ander project is dat van de "digibuddies": omdat lokale besturen het beste weten wie de mensen zijn die dit nodig hebben, lanceert minister Somers in samenwerking met hen dit jaar dit project: vrijwilligers die buurtbewoners helpen met hun digitale vragen. Die hulp zal gratis zijn.
De vragen die ik hieromtrent wil stellen zijn aan het college gericht, waar de bevoegdheden verdeeld lijken over een 3-tal personen, namelijk de burgemeester, de heer Martens en mevrouw De Graeve.
Deze vragen hoeven niet meteen concreet beantwoord, maar willen een aanzet zijn om binnen Lievegem een visie te ontwikkelen omtrent geschetste problematiek en de wegen die de Vlaamse overheid neigt in te slaan. Plannen waarbij ze aangeven de lokale besturen te willen betrekken.
1.
Wetende dat we als gemeente sterk inzetten op digitalisering, maar anderzijds ook dicht bij de burger willen staan en zij die niet mee lijken te zijn met informatisering desnoods aan huis bij te staan en te helpen, vraag ik me af of wij ons (en dus ook de meerderheid) willen voorbereiden om via aangehaalde buddie-projecten lokaal mee te stappen in de pogingen om de digitale kloof - zo nodig voor zij die nog willen pogen bij te benen - te dichten?
2.
Twee, als je dan zowel van de minister-president, als minister verantwoordelijk voor digitalisering en de minister voor binnelands bestuur ziet dat ze de UiTPAS als een mogelijk instument zien.
Een instrument die kan ingezet worden om zij die niet over de middelen beschikken om de digitaliseringevolutie financieel te volgen, dit omdat ze niet over het geld beschikken om zowel hardware, software als de ontwikkeling en opleiding van informaticavaardigheden te bekostigen.
Zouden jullie dan van de eerder afgewezen beslissing tot instap op de UiTPAS niet terugkomen en alsnog overwegen om dit instrument voor de Lievegemse medemens ter beschikking te stellen?'
Antwoord Hilde De Graeve, schepen van welzijn:
Wij hebben de aankondiging van het project digitalisering door minister Jambon ook via de media vernomen. Voorlopig ontvingen we nog geen extra gegevens (geen besluit of omzendbrief ) over de verdeling van de beloofde middelen (50 miljoen, waarvan 30 miljoen via de uit-pas en 20 miljoen voor de buddy-werking) aan de openbare besturen, noch over de concrete manier waarop ze dit willen verbinden aan de Uit-pas. Het inzetten van buddy’s (studenten IT) is zeker een waardevol project maar of en hoe we hiervoor kunnen intekenen is nog onduidelijk. We houden de communicatie hierover in de gaten. We zijn het met u eens het klinkt veelbelovend. En als het zo blijkt dan gaan we zeker een overweging doen. Maar momenteel te veel onbekenden.
2. Mondelinge vraag van Lut van der Spurt aan schepen Gerrit Van Brabandt: Kan je meer te vertellen over het stiltegebied dat men zou willen creëren of er niet meer nieuws dan in de krant?
Antwoord van Gerrit Van Brabandt, schepen van milieu
De vraag kwam n.a.v. vraag naar windmolens in Oostwinkel. Men vroeg zich af welke zijn de goede locaties. Eén van de zaken die daar een rol in spelen: zijn er gebieden die we als stiltegebied kunnen voorzien. Er zijn heel wat teksten hoe je dit kan aanvragen. Ik vond dit interessant. We zijn van plan om te bestuderen of bepaalde gebieden in Lievegem als dusdanig kunnen voorzien worden. Maar meer is daar nog niet voor gedaan.
Gaat niet over geld of het verkrijgen van subsidies hiervoor, wel over instandhouding van rustgebieden, landbouwgebieden waar al dan niet daar beperkingen kunnen zijn van zaken die de normale geluidsdrempel overschrijden (bvb windmolens). Landbouwvoertuigen bijvoorbeeld kunnen uiteraard wel nog in het gebied rijden maar geen constante stilteverstoorders.
3. Mondelinge vraag van Didier Garré aan schepen Chris De Wispelaere: in de krant staat dat het gemeentebestuur fietsas van Zomergem naar Gent zal aanleggen (Kruisstraat, Vellare, Larestraat, Appensvoorde). De bewoners van de Vaartstraat zijn niet zo tevreden omdat ze niet vermeld worden. Er zal daar niets zal gebeuren alhoewel hun straat in slechte staat is? Ze hebben een brief geschreven en kregen als antwoord dat men ging dit bekijken. Ga je daar iets aan doen?
Antwoord van Chris de Wispelaere, schepen van mobiliteit
Men heeft altijd de optie gehad om via Vellare naar Appensvoorde - Grote Baan ter rijden om het fietsen langsheen het kanaal te vermijden. Eerst wordt Appensvoorde en Vellare aangepakt. In de Vaartstraat zouden eventueel fietssuggestiestroken aangelegd worden. Ik ben akkoord dat we dit ook moeten bekijken.
4. Mondelinge vraag van Didier Garré aan schepen Gerrit Van Brabandt: Het recyclagepark van Waarschoot is gesloten omwille van corona. Nochtans was er de belofte dat IVM dit altijd ging open houden ondanks ziekte. Wat ga je doen om IVM aan de verplichting te houden?
Antwoord van Gerrit Van Brabandt, schepen van milieu
Dit klopt. Dergelijke problemen zouden niet meer voorkomen. Maar toen wisten we nog niks van corona af. Er is nu nog 1 persoon actief van Waarschoot en Lovendegem. IVM beschikt momenteel over onvoldoende volk om dit te bevolken. Ook is het niet wenselijk om personeel van de verschillende parken nu te wisselen gezien het risico op het doorsnijden van de bubbels.
Akkoord dat men niet doet wat men heeft beloofd maar ik heb daar ergens begrip voor. We hebben hier te maken met een geval van heirkracht. We zitten vrijdag opnieuw samen met IVM en hopen vanaf maandag opnieuw de parken te openen.
5. Mondelinge vraag van Steven Van Gansbeke aan Tony Vermeire, burgemeester: laatste politieraad nogal wat problemen rond de personeelsbezetting in de politiezone. We moeten nog anderhalf jaar geduld voor dit in orde zal komen. Ze zitten serieus beneden de bezetting. Wordt er voldoende druk gezet vanuit de gemeente en inzonderheid de burgemeester dat we niet stiefmoederlijk behandeld worden? Ik ben bezorgd voor onze inwoners en ook voor de veiligheid van onze politiemensen.
Antwoord van Tony Vermeire, burgemeester:
Dit is echt een vraag voor de politieraad. Ze is daar ook gesteld en ook beantwoord. Maar ploegen van Lievegem worden aangevuld door de ploegen van Deinze. Dat betekent dus dat op die manier wel druk gezet wordt. Ten tweede de opleiding van nieuwe politieagenten zal vooraf betaald worden door de politiezone zodat de betrokkenen weten dat ze onmiddellijk na de opleiding aan de slag kunnen in de politiezone Deinze -Zulte-Lievegem. Ten derde men gaat meer beroep doen op de mensen van Deinze voor projectwerking. En ten vierde we zetten meer in op digitalisering en materiaal, bvb flitsmateriaal en alles van woonstvaststelling wordt volledig geautomatiseerd. Hierdoor neemt men heel wat werk weg voor de wijkagenten. Naar tijdsbesteding toe zal er dus heel wat gewonnen worden .
De voorzitter sluit de zitting om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter