De voorzitter opent de zitting op 21/12/2022 om 20:02.
Raadslid Christophe Huysman was tijdelijk verontschuldigd en vervoegde de raad bij de behandeling van punt 2 van de agenda.
De vergadering werd om 21.35 uur tijdelijk geschorst tussen agendapunten 2 en 3 om de gelegenheid te geven aan de raad voor maatschappelijk welzijn om inzonderheid in haar agendapunt 2 deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2025 aanpassing 3 vast te stellen. Deze vaststelling is noodzakelijk om de gemeenteraad toe te laten haar agendapunt 3, meerjarenplan 2020-25 aanpassing 3 deel OCMW goed te keuren.
De vergadering werd hernomen met punt 3 om 21.38 uur.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/GKTmCph8rZY
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 23 november 2022 goed.
Kim Martens, burgemeester
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 3° en 10°, 249 t.e.m. 257
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel besluit van 13 november 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, onder andere de gemeente Lievegem en het ocmw Lievegem
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 deel gemeente Lievegem
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 1 deel gemeente Lievegem
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 deel gemeente Lievegem
Minstens eenmaal per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeente- en ocmw-raad in uitvoering van artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 waarna de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025, zoals vastgesteld door de OCMW-raad, goedkeurt.
Deze aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat (BBR) voor geen enkel van de onderliggende jaren negatief is en de autofinancieringsmarge (AFM) voor het boekjaar 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning, minstens gelijk is aan nul. Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 is positief. Gezien de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 hebben opgesteld, wordt ook het financieel evenwicht beoordeeld voor gemeente en OCMW samen.
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van deze aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vast.
Beschikbaar budgettair resultaat
Het beschikbaar budgettair resultaat (BBR) is de norm voor het toestandsevenwicht.
Evenwichtsvoorwaarde : het BBR moet voor elk jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk aan nul zijn.
Autofinancieringsmarge
De autofinancieringsmarge (AFM) is de indicator voor het structureel evenwicht.
Evenwichtsvoorwaarde : de AFM moet voor het laatste jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk zijn aan nul.
Artikel 1
Aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020 - 2025, deel gemeente Lievegem, wordt vastgesteld zoals terug te vinden in bijlage.
Artikel 2
De investeringen opgenomen in 'Overzicht nominatieve investeringen (schema D8)' worden overeenkomstig artikel 41, 10° van het decreet lokaal bestuur beschouwd als overheidsopdrachten waarvoor de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die opdrachten nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Kim Martens, burgemeester
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 3° en 10°, 249 t.e.m. 257
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel besluit van 13 november 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, onder andere de gemeente Lievegem en het OCMW Lievegem
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 deel OCMW Lievegem
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 1 deel OCMW Lievegem
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 deel OCMW Lievegem
Het besluit van de OCMW-raad van 21 december 2022 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 3 deel OCMW Lievegem
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeente- en OCMW-raad in uitvoering van artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025, waarna de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025, zoals vastgesteld door de OCMW-raad, goedkeurt.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat voor geen enkel van de onderliggende jaren negatief is en de autofinancieringsmarge voor het boekjaar 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning, minstens gelijk is aan nul. Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 is positief. Gezien de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 hebben opgesteld, wordt ook het financieel evenwicht beoordeeld voor gemeente en OCMW samen.
De gemeenteraad keurt het deel van het OCMW van deze aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 goed. Door deze goedkeuring is de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 in zijn geheel definitief vastgesteld.
Beschikbaar budgettair resultaat
Het beschikbaar budgettair resultaat (BBR) is de norm voor het toestandsevenwicht.
Evenwichtsvoorwaarde : het BBR moet voor elk jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk aan nul zijn.
Autofinancieringsmarge
De autofinancieringsmarge (AFM) is de indicator voor het structureel evenwicht.
Evenwichtsvoorwaarde : de AFM moet voor het laatste jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk zijn aan nul.
Enig artikel
Aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW Lievegem, wordt goedgekeurd zoals terug te vinden in bijlage.
Kim Martens, burgemeester
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41,23°
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende goedkeuring lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2020
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 houdende goedkeuring lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2020 en 2021
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2021 en 2022
Gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2022 houdende goedkeuring lijst met de nominatieve subsidies 2021 en 2022 - toekenning en toevoeging
Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de raad.
Omdat bij deze derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 ook nog nominatieve subsidies voor 2022 worden gewijzigd, worden zowel de nominatieve subsidies voor 2022 als 2023 voorgelegd aan de raad.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de lijst met nominatieve subsidies voor 2022 en 2023 goed.
Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2022 wordt opgeheven.
Fredrick Caroline, Schepen van jeugd
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 : De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast
Subsidiereglement jeugd vastgesteld op de gemeenteraad van 3 juni 2020
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2022 over subsidiereglement jeugd - aanvulling met plussubsidie 'gebruik van erkende security op fuiven' : principiële goedkeuring
Bij de opmaak van het Meerjarenplan 2020-2025 is 4.000 euro voorzien op actie 300: voorzien van een subsidie bij inzet security voor fuiforganisatie.
Heel wat jeugdverenigingen in Lievegem geven grootschalige fuiven waarbij professionele security noodzakelijk is voor het bewaren van de veiligheid van de fuivende jeugd. Ter ondersteuning van een veilig fuifklimaat installeren we graag het reglement voor plussubsidie 'gebruik van erkende security op fuiven'.
Op dit moment kunnen jeugdverenigingen nog geen aanspraak maken op een subsidie ter ondersteuning van inzet security op fuiven. Na het bevragen van de noden van jongeren op de jeugdraad, maakten we met team jeugd een ontwerpreglement op. Dit ontwerp reglement werd principieel goedgekeurd op het college van 18 oktober 2022. Daarna werd het reglement ter advies voorgelegd aan de jeugdraad op 8 november 2022. Zij gaven positief advies.
Belangrijke aandachtspunten uit het reglement:
- Alle jeugdverenigingen kunnen er aanspraak op maken: Jeugdbeweging (categorie A), jeugdhuizen (categorie B), particulier speelpleinwerk (categorie C) & ander erkende jeugdinitiatieven (categorie D) kunnen aanspraak maken op de subsidie
- De fuif moet aan enkele voorwaarden voldoen om aanspraak te maken op de subsidies nl. :
de ingehuurde bewakingsfirma is erkend en staat op de lijst van vergunde bewakingsondernemingen op https://vigilis.ibz.be;
Het evenement moet plaatsvinden op grondgebied Lievegem;
Het moet een openbaar evenement zijn voor iedereen toegankelijk & dus wordt de subsidie niet toegekend aan privé fuiven;
De security wordt aangevuld met vrijwilligers sfeerbeheer die ze op voorhand aanduiden binnen hun eigen vrijwilligerspoule
- De verdeling zal procentueel verdeeld worden op basis van ingediende facturen.
- Elke jeugdvereniging kan maximaal indienen voor twee fuiven
- De jeugdvereniging kan nooit meer krijgen dan de totale uitgave.
De subsidie is een plussubsidie en dus een aanvulling op hun vaste en variabele werkingssubsidie. De subsidie wordt ingediend tegelijk met alle andere subsidies voor 30 september.
Uitzonderlijk in het jaar 2022 willen we graag dat de subsidie later kan ingediend worden dan 30 september voor de referteperiode van 1 september 2021 tot 31 augustus 2022. Voorstel planning indiendatum rekeninghoudend met advies van de adviesraad en gemeenteraad:
Indiendatum: 6 januari 2023
Uitbetaling: afhankelijk van advies adviesraad en haalbaarheid team financiën
In het meerjarenplan 2020-2025 is onder jaarbudgetrekening xxxx/ACT-300/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN een krediet beschikbaar van 4000 euro.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement jeugd met de toevoeging van de plussubsidie: "gebruik van erkende security op fuiven" vast.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met een uitzondering van indiendatum en uitbetaling in het jaar 2022 voor de plussubsidie 'gebruik van erkende security op fuiven', meer bepaald indienen ten laatste 6 januari 2023.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit over het subsidiereglement jeugd vastgesteld op de gemeenteraad van 3 juni 2020 wordt opgeheven.
Caroline Fredrick, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang VR 2021 2901 DOC.0091/2.
Het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, artikel 5, §2, 2°, a), ingevoegd bij het decreet van 1 maart 2019,artikel 6, §3, ingevoegd bij het decreet van 22 december 2006 en artikel 12, gewijzigd bij het decreet van 2 juni 2006;-het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, artikel 4, zesde lid, artikel 6, §1, 1°, 3°, e), en 6°, §2 en §5, artikel 8, §1, gewijzigd bij de decreten van 29 juni 2012 en 23 maart 2018, en §3, eerste lid, 1°, artikel 9, artikel 10, 3°,en artikel 12, §1, en §3, ingevoegd bij het decreet van 15 juli 2016.
Besluit van het college van 29 november 2022 over het opportuniteitsadvies voorschoolse kinderopvang - procedure, de gehanteerde criteria, de engagementsverklaring en het aanvraagformulier
Het lokaal bestuur krijgt een uitgebreide rol in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang.
Een organisator moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:
de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang)
de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente
een aanzienlijke uitbreiding (meer dan 8 plaatsen) van een locatie
De verplichting geldt dus niet voor een uitbreiding tot 8 plaatsen.
De regelgeving voorzag vroeger al dat een organisator een advies moest vragen aan het lokaal bestuur over de vergunningsaanvraag voor een kinderopvanglocatie. De adviesrol wordt nu versterkt. Het lokaal bestuur zal, als antwoord op de adviesvraag, een advies geven over de opportuniteit van de opvang en dat dit advies bij een aanvraag vergunning moet toegevoegd worden. Een organisator moet in de vergunningsaanvraag ook aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
De regelgeving voorzag namelijk al dat een organisator kinderopvang van baby’s en peuters die een vergunning voor een kinderopvanglocatie aanvraagt een advies moest vragen aan het lokaal bestuur.Het lokaal bestuur was niet verplicht dit advies te geven en de organisator was hier niet aan gebonden of verplicht dit advies af te wachten.
Door de wijzigingen zal het lokaal bestuur advies geven over de opportuniteit van de opvang én de organisator moet dit advies toevoegen bij de aanvraag vergunning (bij Opgroeien) door de organisator. Bovendien moet de organisator in de vergunningsaanvraag ook aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
Het opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur moet een organisator er dus toe aanzetten om na te denken en voldoende informatie in te winnen over het feit of het opportuun is om een kinderopvang op te richten op de vooropgestelde locatie.
Zo ontstaat er, reeds voor de start van een nieuwe opvanglocatie, een dialoog tussen organisator en lokaal bestuur en krijgt de organisator inzicht in welke mate het lokaal bestuur eventuele problemen en kansen ziet voor de organisator, rekening houdend met de lokale context en de stedenbouwkundige situatie.
De finaliteit en opbouw van het opportuniteitsadvies is dus ook wezenlijk verschillend van het advies dat een lokaal bestuur kan geven bij een uitbreidingsronde voor kinderopvang.
• Met een opportuniteitsadvies geef je geen rangorde o.b.v. een score, maar geef je raad. Een opportuniteitsadvies is een vorm van ondersteuning aan ondernemers in jouw gemeente.
• Bij een advies bij uitbreiding kinderopvang spreek je o.b.v. objectieve criteria en een score en voorkeur uit over welke organisator de subsidies zou moeten krijgen.
Dit onderscheid maakt dat je voor een opportuniteitsadvies een andere aanpak en andere aandachtspunten vooropstelt, dan de aanpak en criteria die je gebruikt bij een advies bij een oproep tot uitbreiding.
Procedure binnen Lievegem:
De organisator kinderopvang vraagt eerst en vooral een stedenbouwkundig advies aan via team Omgeving. Als dit advies positief is, dan kan overgegaan worden tot het indienen van een aanvraag opportuniteitsadvies bij het Huis Van Het Kind Lievegem.
Binnen de 30 dagen zal de organisator van een opportuniteitsadvies voorzien worden. In deze periode en in de procedure voorziet de gemeente Lievegem een kennismakingsgesprek waarin de nodige criteria kunnen afgetoetst worden.
Indien de organisator niet akkoord gaat met het uitgebrachte advies, kan de klachtenprocedure van Lievegem gebruikt worden.
Een organisator kinderopvang heeft het uitgebrachte opportuniteitsadvies nodig om toe te voegen aan zijn aanvraag tot vergunning bij Opgroeien. Dit advies is niet bindend, een organisator kan motiveren aan Opgroeien waarom het alsnog opportuun is om op de voorziene locatie een opvanglocatie te openen en/of aan te geven hoe ze aan de slag zullen gaan met de gegeven feedback.
Advies van het LOK:
De procedure rondom het aanvragen van het opportuniteitsadvies werd een eerste keer voorgelegd aan de leden van het LOK op het overlegmoment van 13 september 2022. De leden werden gevraagd om feedback te geven op de procedure, criteria, ...
Op basis van de gegeven feedback werden de procedure en criteria herwerkt. Na herwerking werden deze zaken opnieuw voorgelegd aan de leden van het LOK op het overlegmoment van 8 november 2022. Hier werd een positief advies gegeven.
Artikel 1
De gemeenteraad is akkoord met de procedure over het aanvragen van het opportuniteitsadvies en de gehanteerde criteria waarmee rekening zal gehouden worden.
Artikel 2
De gemeenteraad is akkoord met het gebruik van de engagementsverklaring en het aanvraagformulier om de adviesvraag te ondersteunen.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 tweede lid 11°, daden van beschikking over onroerende goederen
Wetboek voor de belastingen op de toegevoegde waarde, artikel 18§1 lid 2,9° en artikel 44§3 2°a) tweede lid
Op 1 januari 2011 ging het gemeentebestuur Lovendegem een huurovereenkomst aan met NV Verdos, Grote Baan 13 te 9920 Lovendegem, voor de helft van een magazijnruimte (zuidelijke helft magazijn) gelegen in Koning Leopoldstraat 82 te 9920 Lovendegem (gehuurde oppervlakte van 500 m²).
Op 17 oktober 2022 vroeg besloten vennootschap Verdos, Daasdonk 4 te 9950 Lievegem, na een BTW-controle, per mail (zie bijlage) om deze huurovereenkomst van gemeenrecht te vervangen door een overeenkomst terbeschikkingstelling (verhuur met BTW) aangezien het gaat om de verhuur/terbeschikkingstelling van een opslagplaats welke door de gemeente louter wordt gebruikt voor de opslag van allerhande materialen, voertuigen,.... Aangezien de gemeente deze opslagplaats huurt/gebruikt in haar hoedanigheid van niet-belastingplichtig publiekrechterlijk lichaam en BV Verdos een BTW-plichtige vennootschap is, zijn zij ertoe gehouden dit gebruiksrecht te factureren met 21% BTW conform de bepalingen van art. 18 §1, lid 2, 9° WBTW.
Op 18 november 2022 ontving de gemeente Lievegem van BV Verdos per mail (zie bijlage) het voorstel van de aangepaste huurovereenkomst. De oorspronkelijke huurovereenkomst werd herwerkt tot een voorstel van een nieuwe huurovereenkomst voor dezelfde bergruimte (500 m²) voor een driemaandelijkse geïndexeerde huurprijs van 3.000 euro exclusief BTW met ingang van 1 oktober 2022 (facturatie per kwartaal). Zie ook het plan met de situering van de bergruimte onderaan de overeenkomst. Na aftoetsing met BV Verdos, team financiën en team infrastructuur wordt het aangepaste voorstel van huurovereenkomst ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Team infrastructuur geeft aan deze magazijnruimte nog steeds nodig te hebben.
Het betreft een opzegbare huurovereenkomst met een onbepaalde duurtijd vanaf 1 oktober 2022. De oorspronkelijke huurovereenkomst wordt hierbij beëindigd.
De huursom van de oorspronkelijke huurovereenkomst bedroeg 8.400 euro per jaar. Hierbij werd geen BTW en geen indexatie aangerekend.
De driemaandelijkse huursom van de nieuwe voorliggende huurovereenkomst bedraagt 3.000 euro exclusief BTW (geïndexeerd). Dit betekent een jaarlijkse geïndexeerde uitgave van 14.520 euro inclusief 21 % BTW of 58.080 euro voor 4 jaar.
De jaarbudgetrekening waarop dit zal geboekt worden is xxxx/GBB-FIN/0200-00/6100800/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Voor 2022 en 2023 zijn er voldoende kredieten voorzien in het huidige meerjarenplan. Voor de volgende jaren zijn de nodige kredieten opgenomen in de meerjarenplanaanpassing 3 die ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad op 21.12.2022.
Gunstig visum AFD/2022/127VW van Bart Van Petegem van 30 november 2022
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de gewijzigde opzegbare huurovereenkomst met BV Verdos voor de bergruimte op de bedrijvensite in de Koning Leopoldstraat 82, 9920 Lievegem, met ingang van 1 oktober 2022 goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Guy De Neve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Op 20 januari 2003 verleende het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zomergem de verkavelingsvergunning (VZ 245) voor de Oostwinkeldorp fase 1, thans Boomgaard kadastraal gekend als Lievegem 7e afdeling/Oostwinkel, sectie G, nr. 121Y en nr. 51A2, onder de voorwaarden vermeld in het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2002. De gemeenteraad van de gemeente Zomergem besliste op 16 december 2002 dat het ontwerp van wegen-, riolerings- en beplantingswerken voor de nieuw aan te leggen weg in de verkaveling van de gronden gelegen in het BPA nr. 2 Oostwinkeldorp, wordt goedgekeurd mits voldaan wordt aan de opmerkingen geformuleerd door de gemeentelijke technische dienst en het verwezenlijken van de rooilijn zoals aangeduid op het BPA nr. 2 Oostwinkeldorp (respecteren aangegeven breedte van de zone voor zijwegen). Deze goedkeuring werd onder meer onderworpen aan de voorwaarde van kosteloze grondafstand aan de gemeente voor de volledige bedding van de nieuw aan te leggen weg.
Op 17 februari 2014 verleende het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zomergem de verkavelingsvergunning (VZ 281) voor de Oostwinkeldorp fase 2, thans Wagemakersstraat, kadastraal gekend als Lievegem 7e afdeling/Oostwinkel, sectie G, nr. 72W, onder o.m. de voorwaarden vermeld in het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2014. De gemeenteraad van de gemeente Zomergem besliste op 30 januari 2014 dat het tracé van de wegenis en het ontwerp van wegenis- en rioleringswerken voor de aanleg van de verkaveling van 8 loten met wegenaanleg goedgekeurd werd onder o.m. de voorwaarde dat "na uitvoering van alle werken en op voorwaarde dat deze definitief opgeleverd en goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen de kosteloze eigendomsoverdracht zal gebeuren aan de gemeente voor de volledige bedding van de nieuw aan te leggen weg en alle infrastructuurwerken. Het gedeelte onverharde we, welke zal gerealiseerd worden tussen loten 6 (fase I) en 1 (fase II), wordt niet mee overgenomen door de gemeente. De aanvrager, N.V. Imwo Invest, dient zelf een notaris aan te stellen voor het verlijden van de akte en in te staan voor alle kosten voor de overdracht.
Het proces-verbaal van definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken Oostwinkeldorp fase 1 (De Boomgaard) dateert van 19 augustus 2010, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 4 oktober 2010. Het proces-verbaal van definitieve oplevering groenaanleg Oostwinkeldorp fase 1 (De Boomgaard) dateert van 15 oktober 2020, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepen op 21 juni 2022.
Het proces-verbaal van definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken Oostwinkeldorp fase 2 (Wagemakersstraat) dateert van 17 mei 2017, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 29 mei 2017. Het proces-verbaal van definitieve oplevering groenaanleg Oostwinkeldorp fase 2 (Wagemakersstraat) dateert van 15 oktober 2020, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 21 juni 2022.
Het notariskantoor Thibault Van Belle, Dreef 68, 9930 Lievegem, maakte, op vraag van NV Imwo Invest een ontwerpakte voor deze kosteloze grondafstand op. De over te dragen zone bestaat uit 3 onderdelen:
1) Het kadastraal perceel Lievegem 7e afdeling/Oostwinkel, sectie G, nr. 121Y met oppervlakte van 2.565,38 m² bestaat uit het verschil van:
- enerzijds de opmeting aangeduid in gele kleur als zone voor rijwegen opgemaakt door de heer landmeter Bert Vansteelandt voor bv Vansteelandt, te 9800 Deinze, Verstraat 28/1 op 18 juli 2013 met een gemeten oppervlakte van 2.930,55 m².
- anderzijds de opmeting van het lot B opgemaakt door de heer landmeter-expert Dominique Goegebeur voor Studieburo Goegebeur, toen te 9900 Eeklo, Herbakkersplein 5 thans te 9880 Aalter, Kestelstraat 2, op 30 november 2016 met een gemeten oppervlakte van 365,17 m².
2) Het kadastraal perceel Lievegem 7e afdeling/Oostwinkel, sectie G, nr. 51A2 (422,34m²), zoals aangeduid op het opmetingsplan, in grijze kleur als zone voor voetgangers, fietsers en diensten, opgemaakt door de heer landmeter Bert Vansteelandt voor bv Vansteelandt, te 9800 Deinze, Verstraat 28/1 op 18 juli 2013.
3) Het kadastraal perceel Lievegem 7e afdeling/Oostwinkel, sectie G, nr. 72W (538,76m²), zoals aangeduid op het opmetingsplan in gele kleur, opgemaakt door de heer landmeter-expert Gunther Ermens voor Goen Studiebureau, te 9230 Weteren, Massemsesteenweg 1-3, op 13 juni 2017.
De kosteloze grondafstand is conform de bepalingen van de voormelde verkavelingsvergunningen.
Er is geen financiële impact voor de gemeente.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de akte voor de kosteloze grondafstand tussen NV Imwo Invest, met als adres Kapelanielaan 9 te 9140 Temse enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door kantoor Notaris Van Belle, Dreef 68 te 9930 Lievegem, voor de wegenis, riolering en groenaanleg De Boomgaard en Wagemakersstraat te 9931 Lievegem, kadastraal gekend als Lievegem 7e afdeling/Oostwinkel, sectie G, nrs. 121Y, 51A2 en 72W met een oppervlakte volgens meting van respectievelijk 2.565,38m², 422,34m² en 583,76 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2022 over Aanvraag parkeerplaats voor personen met een handicap - op de hoek van Schoolstraat 38 - Nijverheidsstraat, 9950 Lievegem: goedkeuring
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
De vraag van Filip Fosselle, Schoolstraat 30, 9950 Lievegem, om ter hoogte van Schoolstraat 30, 9950 Lievegem een parkeerplaats voor personen met handicap te voorzien omdat meneer rolstoelafhankelijk is en de parkeerplaats vóór de woning soms wordt ingenomen door andere auto's.
Volgens de regelgeving kan er een voorbehouden parkeerplaats op de openbare weg worden voorzien in de nabijheid van een woning. Hierbij wordt gevraagd rekening te houden met de volgende aandachtspunten:
• De werk- of woonplaats beschikt niet over een garage, inrit, privé-parking of andere
mogelijkheid die een vlotte toegankelijkheid waarborgt.
• De aanvrager bezit een voertuig of wordt vervoerd door iemand die bij hem inwoont.
• De aanvrager bezit een officiële en geldige parkeerkaart voor personen met een handicap.
Er kan een parkeerplaats voorzien worden omdat Filip Fosselle een eigen wagen bezit, geen garage, inrit of privé-parkeerplaats heeft en omdat Filip Fosselle een parkeerkaart voor personen met handicap heeft.
Er zal geen parkeerplaats voor personen met handicap in de Schoolstraat voorzien worden aangezien er te weinig parkeerplaatsen aanwezig zijn in de Schoolstraat en dit mogelijks de parkeerdruk verhoogt voor de bewoners van de Schoolstraat en de plaatselijke handelaars.
Op 13 oktober 2022 werd aan WZC De Linde gevraagd of er een mogelijkheid was om een publiek toegankelijke parkeerplaats in te richten op de parking van WZC De Linde. Op 17 oktober 2022 ontvingen we een mail van WZC De Linde dat er unaniem werd besloten om niet in te gaan op deze vraag.
Rekening houdende met de parkeerdruk in de Schoolstraat en de vraag om een parkeerplaats voor personen met een handicap te voorzien wordt voorgesteld om een parkeerplaats voor personen met handicap te voorzien op de hoek van Schoolstraat 38 met Patronagiestraat/Nijverheidsstraat.
Dit is op relatief korte afstand (ongeveer 50 meter) van de woning van de aanvrager en biedt tevens een oplossing voor personen met een handicap die een bezoek brengen aan de basisschool De notelaar, De kring en De Passage. Hiermee wordt ook voldaan aan een aanbeveling in het parkeervademecum om per 17 parkeerplaatsen een parkeerplaats voor personen met handicap te voorzien. Naast deze nieuw te voorziene parkeerplaats kan de aanvrager ook gebruik maken van de parkeerplaats ter hoogte van Waarschootdorp 12 - 14, 9950 Lievegem.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen:
Een parkeerplaats voor personen met een handicap op de hoek van Schoolstraat 38 met Patronagiestraat/Nijverheidsstraat, 9950 Lievegem.
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:
De parkeerplaats wordt aangeduid met het bord E9a.
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 6 januari 2023.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem, artikel 217 t.e.m. 220 inzonderheid artikel 2018 en 219
Het interne auditcharter, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de Welzijnsvereniging Audio op 7 december 2018
Het gemeenteraadsbesluit van 16 oktober 2019 over organisatiebeheersing - algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit van 16 oktober 2019 over Audio, vereniging van publiek recht - toetreding, interne auditcharter en oprichting plaatselijk auditcomité: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2022 over kader organisatiebeheersing goedkeuring
Lokaal bestuur Lievegem is sinds oktober 2019 aangesloten bij Audio voor het uitvoeren van interne audits. Overeenkomstig het intern auditcharter, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de Welzijnsvereniging Audio op 7 december 2018, richt elk deelnemend bestuur een auditcomité op. De raad stelt het auditcomité samen. Bij voorkeur zetelen de burgemeester, de voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst en / of de eerste schepen, de algemeen directeur en de financieel directeur in het comité.
Het huidige auditcomité bestaat uit:
Het auditcomité kan optioneel uitgebreid worden op basis van de uitgevoerde audits met de verantwoordelijke directeuren:
Het intern auditcomité houdt toezicht op de onafhankelijkheid en de prestaties van Audio, volgt de auditplanning op, coördineert de audits en volgt op of de aanbevelingen van de interne audit tot voldoende bijsturing leiden, zodat het organisatiebeheer voldoende sterk wordt uitgebouwd.
Uit de fusieaudit van Audit Vlaanderen (2021) blijkt dat de huidige samenstelling van het intern auditcomité nog onvoldoende onafhankelijkheid garandeert (geen onafhankelijke deskundigen of vertegenwoordigers van de oppositie). Naar analogie met andere gemeenten besliste het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 25 oktober 2022 om één lid uit elke fractie toe te voegen aan het intern auditcomité.
Taken intern auditcomité:
Frequentie samenkomst intern auditcomité: Halfjaarlijks of op afroep.
Aan het intern auditcomité zouden volgende personen toegevoegd worden:
Enig artikel
De gemeenteraad wijzigt de samenstelling van het intern auditcomité als volgt:
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 28 december 1967 over de onbevaarbare waterlopen, artikel 8
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 over de ramingen van de werken in 2023 door Watering De Burggravenstroom, Watering De Lieve, Watering Oude Kale en Meirebeek en Watering De Wagemakerstroom
Brief van de Watering Wagemakersstroom van 30 oktober 2022 over de raming van de onderhoudswerking aan waterlopen van 3e categorie in het dienstjaar 2023.
Over de raming van Watering Wagemakersstroom voor gewone ruimings-, onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van 3" categorie op grondgebied Lievegem moet advies verleend worden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 waarbij akkoord werd gegaan om het bedrag van de geraamde werken voor dienstjaar 2023 op te nemen in het meerjarenplan en waarbij beslist werd het voorstel van uit te voeren werken aan waterlopen van 3e categorie tijdens het dienstjaar 2023 voor te leggen aan de Gemeenteraad.
De uitgave bedraagt € 42.893,25. In het huidige meerjarenplan 2020-2025 is hiervoor een krediet voorzien van € 43.260 euro op jaarbudgetrekening 2023/GBB-GROEN/0319-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum AFD/2022/120 van Bart Van Petegem van 23 november 2022
Enig artikel
De gemeenteraad geeft gunstig advies aan de raming voor de vooropgestelde werken voor 2023 voor onbevaarbare waterlopen van derde categorie van de watering Wagemakersstroom voor een totaal bedrag van € 42.893,25.
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 28 december 1967 over de onbevaarbare waterlopen, artikel 8
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 over de uit te voeren werken 2023 door Watering De Burggravenstroom, Watering De Lieve, Watering Oude Kale en Meirebeek en Watering De Wagemakerstroom
Brief van de Watering Burggravenstroom van 28 oktober 2022 over de raming van de onderhoudswerking aan waterlopen van 3e categorie in het dienstjaar 2023.
Over de raming van Watering De Burggravenstroom voor gewone ruimings-, onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van 3" categorie op grondgebied Lievegem moet advies verleend worden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 waarbij akkoord werd gegaan om het bedrag van de geraamde werken voor dienstjaar 2023 op te nemen in het meerjarenplan en waarbij beslist werd het voorstel van uit te voeren werken aan waterlopen van 3e categorie tijdens het dienstjaar 2023 voor te leggen aan de Gemeenteraad.
De uitgave bedraagt € 42.922,43. In het huidige meerjarenplan 2020 – 2025 is momenteel op jaarbudgetrekening 2023/GBB-GROEN/0319-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN een krediet van € 31.145 voorzien. Bij het ontwerp van de meerjarenplanaanpassing 3, is op deze jaarbudgetrekening een krediet van 42.923 euro voorzien. De meerjarenplanaanpassing 3 zal ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad van 21 december 2022.
Gunstig visum AFD/2022/121VW van Bart Van Petegem van 23 november 2022
Enig artikel
De gemeenteraad geeft gunstig advies aan de raming voor de vooropgestelde werken voor 2023 voor onbevaarbare waterlopen van derde categorie van de Watering De Burggravenstroom voor een totaal bedrag van € 42.922,43.
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 28 december 1967 over de onbevaarbare waterlopen, artikel 8
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 over de kennisname van de uit te voeren werken 2023 door Watering De Burggravenstroom, Watering De Lieve, Watering Oude Kale en Meirebeek en Watering De Wagemakerstroom
Brief van de Watering Oude Kale en Meirebeek van 11 oktober 2022 over de raming van de onderhoudswerking aan waterlopen van 3e categorie in het dienstjaar 2023.
Over de raming van Watering Oude Kale en Meirebeek voor gewone ruimings-, onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van 3e categorie op grondgebied Lievegem moet advies verleend worden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 waarbij akkoord werd gegaan om het bedrag van de geraamde werken voor dienstjaar 2023 op te nemen in het meerjarenplan en waarbij beslist werd het voorstel van uit te voeren werken aan waterlopen van 3e categorie tijdens het dienstjaar 2023 voor te leggen aan de Gemeenteraad.
Bij de meerjarenplanaanpassing 3 zal hiervoor € 3.995,00 voorzien worden op 2023/GBB-GROEN/0319-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad geeft gunstig advies aan de raming voor de vooropgestelde werken voor 2023 voor onbevaarbare waterlopen van derde categorie van de watering Oude Kale en Meirebeek voor een totaal bedrag van € 3.995,00.
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 28 december 1967 over de onbevaarbare waterlopen, artikel 8
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 over de ramingen van de werken in 2023 door Watering De Burggravenstroom, Watering De Lieve, Watering Oude Kale en Meirebeek en Watering De Wagemakerstroom
Brief van de Watering De Lieve van 31 oktober 2022 over de raming van de onderhoudswerking aan waterlopen van 3e categorie in het dienstjaar 2023.
Over de raming van Watering De Lieve voor gewone ruimings-, onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van 3" categorie op grondgebied Lievegem moet advies verleend worden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 waarbij akkoord werd gegaan om het bedrag van de geraamde werken voor dienstjaar 2023 op te nemen in het meerjarenplan en waarbij beslist werd het voorstel van uit te voeren werken aan waterlopen van 3e categorie tijdens het dienstjaar 2023 voor te leggen aan de Gemeenteraad.
De uitgave bedraagt € 67.810,88. In het huidige meerjarenplan 2020-2025 is hiervoor een krediet voorzien van € 69.881 euro op jaarbudgetrekening 2023/GBB-GROEN/0319-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum AFD/2022/122 van Bart Van Petegem van 23 november 2022
Enig artikel
De gemeenteraad geeft gunstig advies aan de raming voor de vooropgestelde werken voor 2023 voor onbevaarbare waterlopen van derde categorie van de watering De Lieve voor een totaal bedrag van € 67.810,88 .
Caroline Fredrick, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017, artikel 41, 23°
Besluit van de gemeenteraad van Zomergem van 26 maart 2014 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomst EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem
Beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 8 november 2022 over de principiële goedkeuring van begroting 2023 voor EVA vzw gemeentelijke sportcentra Zomergem vzw
Conform samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Zomergem en de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem, artikel 10 en 11, dient de vzw jaarlijks een ontwerp van budget voor het volgend boekjaar op te maken en voor te leggen aan de gemeenteraad.
De begroting 2023 voor de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem.
De algemene Vergadering van vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem keurde op 9 november 2022 de begroting 2023 goed.
De werkingstoelage bedraagt € 259 877. In het huidige meerjarenplan 2020 – 2025 is momenteel op jaarbudgetrekening 2023/GBB-SPORT/0742-02/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN een krediet van € 180.000 voorzien. Bij het ontwerp van de meerjarenplanaanpassing 3, is op deze jaarbudgetrekening een krediet van 260.000 euro voorzien. De meerjarenplanaanpassing 3 zal ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad van 21 december 2022.
Gunstig visum AFD/2022/117VW van Bart Van Petegem van 16 november 2022
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de begroting 2023 van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem en de werkingstoelage ten bedrage van € 259 877 goed.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet lokaal bestuur van 20 december 2017, artikel 392 -395
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 over de interlokale vereniging Scholengemeenschap Meetjesland - verlenging van 1 september 2020 tot 31 augustus 2026
De gemeente Lievegem is lid van de interlokale vereniging scholengemeenschap Meetjesland.
De overeenkomst 2020-2026 bepaalt dat de interlokale vereniging jaarlijks het jaarverslag en het financieel verslag ter goedkeuring moet voorleggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Mail van 16 november 2022 van Lode Wytynck, directeur aan de gemeenteschool, voor de Scholengemeenschap Meetjesland over o.a. het jaarverslag 2020-2021
Het beheerscomité keurde op 18 oktober 2022 het jaarverslag en financieel verslag 2021-2022 goed.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het jaarverslag en het financieel verslag 2021-2022 van de scholengemeenschap Meetjesland goed.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet lokaal bestuur van 20 december 2017, artikel 392 -395
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 over de interlokale vereniging Scholengemeenschap Meetjesland - verlenging van 1 september 2020 tot 31 augustus 2026
De gemeente Lievegem is lid van de interlokale vereniging scholengemeenschap Meetjesland.
De overeenkomst 2020-2026 bepaalt in artikel 9 dat de interlokale vereniging jaarlijks het budget ter goedkeuring moet voorleggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Mail van 16 november 2022 van Lode Wytynck, directeur gemeenteschool voor de Scholengemeenschap Meetjesland over o.a. de begroting 2021-2022
Het beheerscomité keurde op 18 oktober 2022 begroting 2022-2023 goed.
De bijdrage van de gemeente Lievegem bedraagt € 939.
De gemeentelijke bijdrage bedraagt 939 euro en is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-SSC/0800-00/6499000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het budget 2022-2023 van de scholengemeenschap Meetjesland goed.
De bijdrage van de gemeente Lievegem bedraagt € 939.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Schriftelijke vragen
Drie vragen van raadslid Patrick Dossche namens de fractie Vooruit:
1. Pleidooi tot het behoud van kwalitatieve dienstverlening banken – adequate spreiding filialen en bankautomaten
Elke dag verdwijnt er één bankfiliaal of bankautomaat in ons land. Elke dag!
Als “antwoord” hierop werken de grootbanken samen aan Batopin: een project waarbij neutrale cashpunten worden geopend. Het kwalijk gevolg is echter dat de banken nóg meer filialen en automaten sluiten.
Ook in Lievegem zien we zowel de bankfilialen als de geldautomaten stelselmatig verdwijnen.
Volgens onze informatie is er ook zo een Batopin cashpunt voorzien in Lovendegem.
In een aantal deelgemeenten vinden we geen geldautomaten meer of hebben ze er nooit geweest.
Dat betekent dat met het verdwijnen van de vele filialen en automaten meer mensen grotere afstanden moeten afleggen om aan cash geld te komen.
Dit is vooral een drama voor hen - ik denk aan onze ouderen, maar ook aan die burgers die minder bemiddeld zijn of diggiebeet zijn - die niet vertrouwd zijn of raken aan alle alternatieve betaalmiddelen. Zij die moeite hebben met betalen met bankkaart, contactloos betalen of werken met payconiq of mollie.
Ook lokale handelaars kunnen onrechtstreeks lijden onder deze ontwikkeling die veel weg heeft van een arrogante besparingsoperatie van de grootbanken.
Omdat de voorziene neutrale geldautomaten vaak enkel geschikt zijn voor geldafhalingen, dus niet de mogelijkheid bieden om overschrijvingen te doen, duwt men de mensen keihard naar het online bankieren, dat terwijl uit bevragingen blijkt dat 1 op 5 burgers helemaal niet mee is met de verregaande digitalisering die onze samenleving overspoelt.
Vragen bij deze ontwikkelingen:
1. Is er vanuit de banken gecommuniceerd met de gemeente over deze evolutie?
2. Is er uit enige richting al een initiatief genomen om in overleg te gaan met de banken in onze fusiegemeente?
3. Wat vindt het gemeentebestuur van de stelselmatige afbouw van de dienstverlening van de grootbanken? Kijken wij dit lijdzaam aan?
Voorstel:
In een brief richt de voltallige gemeenteraad zich tot de grootbanken met een pleidooi om de dienstverlening niet verder te laten verwateren, rekening te houden met een hoeveelheid medemensen voor wie de digitalisering een gesel is en een verzoek te zorgen voor een goede spreiding en kwalitatieve (veilig, toegankelijke, functioneel) ter beschikkingstelling van voldoende bankfilialen en/of bankautomaten op het grondgebied van de gemeente Lievegem.
Antwoord schepen Guy De Neve:
Er is vanuit Batopin met de gemeente gecommuniceerd. Dat betekent dat niet alle banken met ons hebben gecommuniceerd dat er cashpunten en/of kantoren verdwijnen. Batopin is enkel een initiatief van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Andere banken doen (nog) niet mee met dit initiatief.
Batopin nam met ons contact op in hun zoektocht naar panden om in de deelgemeenten Lovendegem, Waarschoot en Zomergem een cashpunt te voorzien. Enkel in Lovendegem slaagden ze er tot op heden in een pand te vinden.
Er is dus noch initiatief genomen vanuit het lokaal bestuur noch vanuit de bankfilialen (die geen deel uitmaken van Batopin) om contact met elkaar op te nemen.
Het is trouwens moeilijk als lokaal bestuur om zich te mengen in wat private bedrijven mogen/kunnen doen en laten. Inmenging van een lokaal bestuur over hoe een privébedrijf zaken doet, doet een lokaal bestuur soms beter niet: dat geldt voor de zaakvoering van een kleine bakker tot een grote bank.
Wel verheugd dat men vanuit de hogere overheid druk is aan het zetten om er iets aan te doen.
En er is ook een andere speler op de vloer, namelijk de De Belgische Mededingingsautoriteit die er over waakt dat de concurrentie blijft spelen.
We kunnen een motie bespreken, maar best wachten tot we dit op het college hebben besproken, suggestie om dit in de bib, Huis van Lievegem of woonzorgcentrum te plaatsen is inderdaad een mogelijke optie. We gaan dit zeker opvolgen en dit behartigen.
2. Gemeentelijke buitenschoolse opvang en het BOA-decreet
Het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten is sinds begin 2021 in werking. Met dit decreet wil de Vlaamse overheid een breed aanbod aan toegankelijke en betaalbare buitenschoolse opvang en activiteiten aanbieden.
Men wil dit doen door sectoroverschrijdend te werken en ook andere vrijetijdsactoren buitenschoolse opvang te laten organiseren. Steden en gemeenten krijgen hier de regie, ze krijgen tot eind 2025 de tijd om het nieuwe decreet uit te rollen.
Het decreet kreeg heel veel kritiek. Meer actoren zullen buitenschoolse opvang kunnen aanbieden, maar extra budget daarvoor komt er niet.
Die herverdeling van middelen heeft desastreuze gevolgen voor sommige gemeenten. We merken dat heel wat steden en gemeenten een afwachtende houding aannemen bij de uitrol van hun buitenschoolse opvang omdat ze niet zeker zijn dat er genoeg middelen uit Vlaanderen zullen komen.
Sommige gemeenten denken eraan het aanbod buitenschoolse opvang af te bouwen of de prijs op te trekken, met alle gevolgen van dien voor gezinnen met kinderen en de werknemers. Bovendien is er op sommige plaatsen in Vlaanderen nu al een tekort aan buitenschoolse opvang. De onzekerheid binnen de sector is groot.
Uit de aanpassing MJP lees ik:
Lievegem is één van de besturen die het zwaarst zal worden getroffen door het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (kortweg BOA-decreet).
De gemeenten Lovendegem en Zomergem tekenden indertijd stelselmatig in op het aanbod van nieuwe erkende plaatsen waardoor Lievegem momenteel over een 438-tal erkende plaatsen beschikt. Hierdoor ontvangt Lievegem een aanzienlijke jaarlijkse subsidie maar door het BOA decreet en de ermee gepaard gaande herverdeling van de middelen zal dit bedrag voor Lievegem sterk terugvallen.
Waar op heden nog een jaarlijks subsidiebedrag van 1.230.611 euro wordt ontvangen, zal dit bedrag vanaf 1 januari 2026 terugvallen tot ongeveer 556.849 euro en vanaf 2030 tot 366.500 euro (subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd).
De vooropgestelde cijfers vanaf 2026 en vervolgens vanaf 2030 zijn vooralsnog indicatieve ramingen. Dit geeft volgend jaarlijks negatief effect:
Periode 2022-2025 Subsidie 1.123.611 €
Periode 2026-2029 Subsidie 556.849 € -673.761 €
Periode 2030-20xx Subsidie 366.500 € -864.111 €
Vragen:
1. Hoe gaat onze gemeente hiermee om?
2. Zijn er plannen om de prijzen aan te passen?
3. Of zal de gemeente plannen ontvouwen om de buitenschoolse opvang af te bouwen?
4. Zal de gemeente samenwerken met andere bestaande actoren en het eigen deel herschikken of gaat men de private actoren alle initiatief toeschuiven?
Antwoord schepen Caroline Fredrick:
Het zijn allemaal goeie en terechte vragen, waarover we ons zorgen maken. Alleen komen deze op dit moment te vroeg. We zijn nog in onderzoeksfase en de vragen die gesteld worden zullen de komende maanden aanbod komen.
Algemeen kan ik u wel al meegeven :
Momenteel bieden wij binnen de gemeente Lievegem heel wat zaken aan die opgenomen zijn in het BOA-Decreet (laagdrempelig breed aanbod voor kinderen), kinderen verplaatsen zich tussen vrijetijdsactiviteiten en de buitenschoolse kinderopvang. Wij gaan in dialoog met alle partners om dit mogelijk te maken (sport, onderwijs, kampjes, speelpleinwerking, dit met zowel gemeentelijke als niet gemeentelijke diensten…). We doen dit al.
De openingsuren zijn al ruim, en er is al veel vrijheid: ouders moeten enkel inschrijven voor schoolvrije dagen/vakanties.
Grootste uitdaging is voor ons dan ook niet echt inhoudelijk (alles kan natuurlijk beter en meer) maar vooral financieel. Wij hebben (vooral in Lovendegem en Zomergem) steeds mee gedaan aan de financiële uitbreidingsrondes waardoor wij veel financiële middelen ontvangen op vandaag (u lijst ze daar zelf op).
De vooruitzichten zijn minder rooskleurig en men wil de financiële middelen gaan herverdelen waardoor wij veel minder zouden ontvangen maar men vraagt wel aan ons hetzelfde of nog meer te doen.
Wij zijn bezig (en 2023 zal daarvoor nog gebruikt worden) om alles verder in kaart te brengen en te objectiveren daarna zullen wij moeten kijken hoe wij hier vorm aan geven. Bv ouderbijdragen ; opgroeien bepaalt de vork waarbinnen je kan bewegen. Op vandaag vragen wij niet de maximumbijdrage. Gaan wij dat wel doen? maar dan nog zullen wij die hiaten hiermee niet dichtrijden.
Dat wordt dus een grote uitdaging voor de komende jaren.
3. Wonen in eigen streek
Beste collega’s gemeenteraadsleden. Vorig jaar bij het behandelen van het dossier in verband met de verplichte fusie van de sociale huisvestingsmaatschappijen heb ik in het bepalen van het standpunt van VOORUIT uitvoerig verwezen naar de problematiek van wonen in eigen streek.
Ik had het onder meer over de echo’s bij de bevolking in Lievegem dat jongeren – door de stijging van de prijzen en de schaarste van starterswoningen – de eigen gemeente met toenemende mate moesten verlaten om betaalbare huisvesting te vinden.
Uit de reacties die ik toen observeerde in onze raadzaal – ook bij de meerderheid - merkte ik dat mijn pleidooi door velen hier aanwezig werd beaamd.
Welnu, Vlaanderen maakte onlangs bekend dat er een nieuw project ‘Wonen in eigen streek’ wordt uitgewerkt. Volgens het nieuwe ontwerp van decreet zouden de 90 duurste steden en gemeenten in Vlaanderen jonge gezinnen financieel kunnen ondersteunen bij de aankoop van een bouwgrond of woning. Voorwaarde is dat ze al een band hebben met de gemeente. In die gemeenten zou het lokale bestuur 50 tot 100 procent van de grondwaarde kunnen toesteken om ‘wonen in eigen streek’ weer betaalbaar te maken. Lokale besturen kunnen hierbij zelf lokale initiatieven op poten zetten en staan zelf in voor de financiële impact ervan.
Ook onze gemeente staat op de (voorlopige) lijst van ‘dure’ gemeenten die extra ondersteuning kunnen geven aan jonge gezinnen die een eerste woning of bouwgrond willen aankopen en een band hebben met onze gemeente. Voor Vooruit is het heel belangrijk dat jonge gezinnen in onze gemeente een betaalbare thuis kunnen vinden en niet noodgedwongen op zoek moeten gaan naar een betaalbaar alternatief ver van hun roots, vrienden en familie omdat de vastgoedprijzen in onze gemeente voor hen niet haalbaar zijn.
Daarom volgende vragen:
1. Werd de gemeente al op de hoogte gebracht van de plannen van de Vlaamse regering rond ‘Wonen in eigen streek’?
2. Zal de gemeente in het kader van dit project initiatieven nemen om ervoor te zorgen dat jonge gezinnen uit onze gemeente ook de kans krijgen om hier een betaalbare woning of bouwgrond te kopen?
a. Zo ja, welke maatregelen? Wanneer worden die uitgerold? Aan de hand van welke criteria zal beslist worden welke gezinnen aanspraak kunnen maken op een tussenkomst? Hoeveel middelen worden daarvoor voorzien?
b. Zo neen, waarom kiest het gemeentebestuur ervoor niet in te stappen in het project ‘Wonen in eigen streek’?
3. Onze gemeente behoort tot de 90 duurste gemeenten van Vlaanderen om een woning aan te kopen. Welke andere maatregelen plant het bestuur om wonen in onze gemeente meer betaalbaar te maken?
4. Misschien buiten dit project om. Maar met hetzelfde doel jongeren of jonge gezinnen kansen te bieden om in eigen streek te kunnen blijven wonen en leven. Denkt het bestuur mogelijks aan de optie om bij de bouw van sociale woningen het beschikbaar stellen van een hoeveelheid sociale koopwoningen te stimuleren?
Antwoord schepen Guy De Neve:
Akkoord dat dit een probleem is, maar het WIES is er pas De Vlaamse Regering heeft nog maar op 25 november 2022 het voorontwerp van decreet ‘Wonen in Eigen Streek’ (WIES) voor de eerste keer principieel goedgekeurd. Het ligt momenteel bij de Vlaamse Toezichtcommissie en moet daarna nog naar de Raad van State voor advies. Later volgt dan nog de behandeling in het Vlaams Parlement. Dus nog in een heel vroeg stadium.
We gaan dus wachten tot die regelgeving volledig bekend is, financieel hebben we dit uiteraard nog niet voorzien en moeten we ook nog onderzoeken, maar we gaan dit zeker bekijken.
Schepen Hilde De Graeve vult aan dat bij de nieuwe woonmaatschappij zeker zal voorzien worden in sociale koopwoningen. Die gaan daar zeker tussen zitten, moet een evidentie zijn.
Mondelinge vragen:
1. Raadslid Wouter Ryckaert: is het strooien van de voorbije periode geëvalueerd?
Antwoord schepen Chris De Wispelaere: We hebben dit inderdaad gedaan op het college. Conclusie was dat de opmerkingen vooral zaken waren waar men soms weinig kan aan doen, zeker met de ijzel. Evaluatie van het strooiplan was dat dit OK is maar het kan nog beter. Enkel wat bijsturen in die zin dat wanneer er twijfel is dan gaan we meer strooien. Maar dan moeten we wel opletten voor de natuur: zout is nefast voor de natuur.
2. Raadslid Patrick Dossche: er is de mogelijkheid om via het ocmw voedselhulp te organiseren, er wordt een subsidie verleend van de hogere overheid.
Antwoord schepen Hilde De Graeve: we gaan dit inderdaad bekijken en hiervoor steunen we sterk op de lokale organisatie De Lotusbloem. We gaan dit via hen doen.
3. Raadslid Didier Garré: hoe zit het met vuurwerk eindejaar
Antwoord burgemeester Kim Martens: In de hele politiezone is dat verboden, maar hoe we dit moeten controleren is uiteraard heel moeilijk en onbegonnen werk. We vragen dat de mensen hun verstand gebruiken, maar in de praktijk zal er wellicht wel vuurwerk ontstoken worden.
Dat het niet toegelaten is is ook gecommuniceerd via Lievelink en de pers.
Patrick Dossche, gemeenteraadslid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 21 over het feit dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda kunnen toevoegen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikel 3§1 over het feit dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad kunnen toevoegen.
'De gele doos' is een herkenbare gele bewaardoos voor cruciale persoons-, contact-, en medische gegevens.
Ze moet in de koelkastdeur bewaard worden omdat dit een gemakkelijk vindbare plaats is voor hulpdiensten.
Wanneer ouderen in nood verkeren of vermist blijken, vinden diensten als brandweer, hulpverleners en politie sneller de nodige informatie.
De doos kan levens redden.
Door de meegeleverde sticker te kleven op de binnenkant van de voordeur, weten hulpverleners dat er een gele doos in de koelkast zit. Politie, brandweer en andere hulpverleners hebben dan onmiddellijk een overzicht van een aantal gegevens, waardoor ze veel sneller kunnen handelen en levens kunnen redden.
De invoering van de ‘gele doos’ werd reeds vele keren besproken in verschillende fora. Het valabele van het principe van de ‘gele doos’ wordt door iedereen erkend. De ELZ in het Meetjesland en RPO Meetjesland hebben eerder beslist een initiatief te nemen in de uitrol van het project “de gele doos”.
De ELZ ontwikkelde hiertoe reeds een projectplan, visie en voorstel tot samenwerking.
Tot op heden ontbreekt het aan bereidheid van de gemeentelijke teams om mee in te stappen in het project. Ze vragen omwille van het gewicht van dit project ook de actieve medewerking van de Ouderenadviesraad Lievegem en de (senioren)verenigingen.
De uitrol van het project in zijn basis versie (doos, sticker en persoonsgegevens, belangrijke contacten, minimale medische gegevens) - die vervolgens mits verdere bespreking en overleg op zijn pijnpunten (bewaking gegevens, vooral bepaalde medische en ethische) kan ontwikkeld worden – levert op zich reeds een belangrijke winst in de doelstellingen vanuit een welzijnsgerichte invalshoek waarbij men gebruikmakend van dit project enerzijds de mantelzorgers wil versterken en anderzijds een netwerk wil uitbouwen rond senioren die meer vereenzaamd leven.
Door het feit dat andere gemeenten het uitrollen lijkt ook de wetgeving GDPR niet persé in de weg te zitten. De gemeentelijke teams formuleerden een reeks bemerkingen en bezorgdheden die mits goed overleg en afspraken op termijn de uitrol van een “basis” versie “gele doos” niet in de weg staan. Zij stellen ook uitdrukkelijk niet tegen het concept te zijn.
Een alternatief dat niet is gebaseerd of de uniformiteit die vervat zit in het herkenbare van dit project ‘gele doos’ dreigt de doelmatigheid te ondermijnen.
Te meer, belangrijke betrokkenen zoals politie en brandweer uit de hulpverlenings- en politiezone (voor Hulpverleningszone Centrum Gent en Evergem en Politiezone Zulte – Lievegem - Deinze) waartoe de gemeente Lievegem behoort dit project van de gele doos reeds ingevoerd weten. Voor die hulpverleners die in urgentie wellicht de eerste betrokkenen kunnen zijn, zorgt de keuze van Lievegem voor dit project net voor een onontbeerlijke en duidelijk uniforme werkwijze.
Raadslid Patrick Dossche stelt dus volgende beslissing voor:
Artikel 1
De gemeenteraad van Lievegem beslist tot de invoering van het project van ‘de gele doos’ voor 80-plussers, minimaal in de hierboven beschreven ‘basis-versie’.
Artikel 2
De timing dient nader uitgewerkt en de uitrol zal gebeuren in overleg en nauwe samenwerking tussen de betrokken gemeentelijke teams en zowel de ELZ Meetjesland en RPO Meetjesland.
Artikel 3
Het project zal onderworpen worden aan evaluatie en op basis van die evaluatie, voortschrijdende kennis en ervaringen mogelijks worden uitgebreid naar inhoud (medische en ethische gegevens) en/of doelgroepen (65-plussers en mensen met een beperking).
Het project ‘de gele doos’ is niet opgenomen als actie in het MJP 2020-2025 en er is nog geen budget aan gekoppeld
Een kostprijs van € 1 per doos is hier richtinggevend.
Indien gemeente Lievegem zich richt naar thuiswonende ouderen, dan komt dit neer op (cijfers okt 2022):
• Aantal 65-79-plussers: 4487 personen
• Aantal 80-plussers: 1623 personen
• Aantal 65-plussers: 6110 personen
• In het geval van een koppel kan beslist worden om één gele doos per huishouden te voorzien
Uitgaan van de aankoop van de gele dozen voor de doelgroep 80-plussers met nog duizend extra dozen (die omwille van medische of sociale redenen baat hebben bij een dergelijk actie) dan komt dit neer op € 2.623 (uitgaande van €1/stuk als richtprijs).
Schepen Martine Lataire-Gyssels:
Bedankt Patrick voor jouw betrokkenheid voor senioren.
De gele doos is reeds meermaals op de gemeenteraad besproken en alle argumenten betreffende het collegebesluit werden reeds medegedeeld.
Patrick, jij kent mij en weet dat ik ook zeer geëngageerd ben om onze senioren een kwaliteitsvolle en liefst zorgeloze "oude dag" te bezorgen.
Daarom is het zeer belangrijk dat het initiatief volledig op punt staat en haalbaar en draagbaar is voor àlle hulpverleners, mantelzorgers en betrokkenen.
Over de gele doos bestaat nu nog geen eensgezindheid bij Eerstelijnszone en bij de Meetjeslandse gemeenten, vandaar de terughouding om in te stappen.
De achterliggende idee om mensenlevens te redden is uitermate waardevol en wij blijven ons engageren met het bestuur, personeelsleden en ouderenadviesraad om samen te werken aan de slaagkansen en het op punt stellen van het project opdat het zeker geen "lege doos" wordt.
Ik wil graag besluiten met een vredevolle wens voor de resterende legislatuur waar we ons met deze gemeenteraad op constructieve wijze samen blijven inzetten voor onze senioren en alle inwoners die het moeilijk hebben.
Enig artikel
Het voorstel wordt dus niet goedgekeurd.
De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2022 om 22:53.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter