De voorzitter opent de zitting om 22:33.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/f2EdQSSxyJs
De OCMW-raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 1 juli 2020 goed.
Hilde De Graeve, schepen sociale zaken
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-3° betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn bij de vaststelling van reglementen
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2019 waarin de samenwerkingsovereenkomst met Logo Gezond+ werd goedgekeurd
Besluit van het vast bureau van 7 juli 2020 waarin het Lokaal gezondheidsplan Lievegem 'Warme Dagen' werd goedgekeurd
Door de klimaatopwarming is dit 'Lokaal Gezondheidsplan Warme Dagen' een preventief actieplan om de gezondheid van de inwoners te beschermen, zowel voor als tijdens warme dagen. Het actieplan beschrijft hoe, door wie en wanneer specifieke doelgroepen - en professionals die werken met die doelgroepen - geïnformeerd en gewaarschuwd moeten worden voor en tijdens warmteperiodes. Het omvat voorzorgsmaatregelen en acties die best ondernomen worden om de gezondheidsproblemen door warmte te voorkomen. Dit is een jaarlijks plan dat na opstart evaluatie nodig heeft, bijsturing, nieuwe bijkomende acties, en inbedding in het beleid.
Team Welzijn heeft als trekker een ontwerp van Lokaal gezondheidsplan 'warme dagen' opgemaakt. Dit ontwerp werd met een aantal betrokken teams besproken. Het plan is eveneens met de seniorenconsulente besproken en, indien nodig, zal zij alvast de nodige stappen ondernemen bij haar doelgroep, mocht het in afwachting van de bekrachtiging van het plan zeer warm worden. Het ontwerp werd eveneens voor feedback teruggekoppeld naar Logo Gezond+ vzw.
Het goedkeuren van een reglement behoort tot de bevoegdheid van de ocmw-raad. De eerstvolgende ocmw-raad was pas op 9 september 2020. Het goedkeuren en uitrollen van het Lokaal gezondheidsplan Lievegem 'Warme dagen' kon niet wachten omdat bij extreem warme dagen, de verschillende teams onmiddellijk moesten kunnen ingrijpen.
Om die reden werd het Lokaal gezondheidsplan Lievegem 'Warme Dagen' goedgekeurd door het vast bureau en wordt dit nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de ocmw-raad.
Geen financiële impact, vooral inzetten van personeel.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 7 juli 2020 over het goedkeuren van het Lokaal gezondheidsplan Lievegem 'Warme Dagen'.
Hilde De Graeve, schepen sociale zaken
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-6° betreffende de bevoegdheid van de OCMW-Raad, waarin is vermeld dat de beslissing m.b.t. het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet delegeerbaar is aan het Vast Bureau
Motivering:
De nabijheid van diversiteit van talen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Zo ook in de sociale sector. Voor OCMW’s is het moeilijk om zich verstaanbaar te maken om bepaalde informatie en gegevens, noodzakelijk voor het sociaal onderzoek, te verkrijgen van de cliënten. De communicatie dient zo laagdrempelig mogelijk te zijn zodoende een goede verstandhouding en vertrouwensrelatie met de cliënt te kunnen opbouwen. Veel cliënten beschikken niet over voldoende kennis van een contacttaal en/of zijn het Nederlands niet machtig. Dit omwille van bv. de recente aankomst in België wegens verzoek tot internationale bescherming. Sommige cliënten stromen vlug door van materiële opvang naar bv. leefloon en/of budgetbeheer. Vaak zijn de ouders ongeletterd en dienen de kinderen als tolk. Dit kan ervoor zorgen dat er foutief vertaald wordt naar de ouders, zodat de informatie verkeerd begrepen wordt. Met vertaalprogramma’s kan een kleine hoeveelheid informatie gegeven worden, maar dit is zeer beperkt qua mogelijkheden. Ook de vertaling op zich laat soms de wensen over.
Daarom moet OCMW Lievegem beroep kunnen doen op een tolkendienst. In het verleden was dit ook zo. Andere OCMW’s maken ook gebruik van de tolkendienst van AGII. De tolkendienst maakt integraal deel uit van AGII, het Agentschap Integratie en Inburgering. Er dient een nieuwe overeenkomst gesloten te worden.
Een tolkendienst is een must om informatieve gesprekken te kunnen voeren met bepaalde cliënten. De sociaal tolk heeft een speciale opleiding achter de rug en is bekwaam om ook diepgaande en moeilijke gesprekken met de cliënt te vertalen. Elk woord wordt vertaald zoals de maatschappelijk werker voorzegt. Het deontologisch kader is aanwezig, zodat ook het beroepsgeheim gerespecteerd wordt.
Doelgroep: anderstalige cliënten waarbij er geen contacttaal is of waarbij de communicatie moeilijk verloopt in een contacttaal. Met contacttaal bedoelen we een gemeenschappelijk gesproken taal waarbij de partijen zich kunnen uitdrukken.
Voorbeelden:
- Tolk ter plaatse voor uitleg over leefloon en inschrijving Vlaams woningfonds i.k.v. een huurwaarborgaanvraag
- Telefoontolk om een afspraak bij de dokter vast te leggen
- Telefoontolk tijdens een huisbezoek voor het sociale onderzoek
- Telefoontolk voor intakegesprek
- Vertalen van officiële documenten nodig voor bepaalde procedures (geboorteakte, aanvraag gezinshereniging, diplomagelijkschakeling…
Kost:
Tolkopdrachten worden gefactureerd aan €48 per uur. Voor korte gesprekken (vb telefonisch tolken) wordt minimum een kwartier (€12) aangerekend.
Vertaalopdrachten kosten €0,11 per woord.
De kredieten voor de tolkopdrachten zijn voorzien in GBB-WELZYN/0903-00/6131006/OCMW/VB/IP-GEEN
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de overeenkomst tussen OCMW Lievegem en de dienst sociaal tolken en vertalen van hat Agentschap Integratie en Inburgering goed.
Enig artikel:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de overeenkomst tussen OCMW Lievegem en de dienst sociaal tolken en vertalen van hat Agentschap Integratie en Inburgering goed.
Namens OCMW-raad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter