De voorzitter opent de zitting op 26/01/2022 om 20:00.
Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/AzqBfMx83B0
Raadslid Vincent Laroy vraagt om het verslag van de vorige vergadering bij agendapunt 15 als volgt aan te passen:
Enig artikel
Raadslid Vincent Laroy doet de verslaggeving van de werking 2021 van de dv Veneco.
naar
Enig artikel
Er waren geen vragen bij de door raadslid Vincent Laroy ter beschikking gestelde documenten.
De gemeenteraad is hiermee akkoord.
De gemeenteraad keurt, mits volgende aanpassing in agendapunt 15, de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 22 december 2021 goed:
Enig artikel
Er waren geen vragen bij de door raadslid Vincent Laroy ter beschikking gestelde documenten.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 13 en 15
Het besluit van de gemeenteraad van 2 januari 2019 over de installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging en bepaling rangorde gemeenteraadsleden
Het besluit van 24 februari 2021 van de gemeenteraad over de installatie van Véronique Mussche als gemeenteraadslid
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Véronique Mussche deelde aan de Voorzitter van de gemeenteraad, Nicholas Spinel, haar ontslag als gemeenteraadslid mee via mail van 30 december 2021
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Véronique Mussche als gemeenteraadslid.
Nicholas Spinel, voorzitter
Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 8, 58
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6, 7, 10, 11, 13, 14
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Het besluit van de gemeenteraad van 2 januari 2019 installatie gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging en bepaling rangorde gemeenteraadsleden
Het besluit van de gemeenteraad van heden over de kennisname van het ontslag als raadslid van Véronique Mussche
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen goedgekeurd op datum van 5 december 2018
Véronique Mussche neemt ontslag als gemeenteraadslid, zoals meegedeeld via haar brief van 30 december 2021.
Ingevolge de verzaking van Magda Van Acker werd de 1ste opvolger van de lijst N-VA Didier Garré geïnstalleerd als raadslid bij de installatievergadering op 2 januari 2019.
Véronique Mussche was de tweede opvolger en is nu ontslagnemend.
Daarom werd de derde opvolger op de lijst N-VA Gunter Lippens uitgenodigd om de eed te af te leggen als nieuw raadslid.
De geloofsbrieven op naam van Gunter Lippens werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen ter zake.
Uit het onderzoek van zijn geloofsbrieven blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Gunter Lippens wordt opgeroepen om de eed af te leggen, en legt volgende eed af in handen van de voorzitter:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Op vandaag wordt nog een raadslid geïnstalleerd waardoor hij na deze zitting op de voorlaatste plaats van de rangorde komt.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de derde opvolger Gunter Lippens goed.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter verklaart Gunter Lippens aangesteld als gemeenteraadslid.
Artikel 3
Gemeenteraadslid Gunter Lippens neemt de voorlaatste plaats in in de rangorde van de gemeenteraadsleden.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 13 en 15
Het besluit van de gemeenteraad van 2 januari 2019 over de installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging en bepaling rangorde gemeenteraadsleden
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Steven Van Gansbeke deelde aan de Voorzitter van de gemeenteraad, Nicholas Spinel, zijn ontslag als gemeenteraadslid mee via mail van 4 januari 2022.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Steven Van Gansbeke als gemeenteraadslid.
Nicholas Spinel, voorzitter
Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 8, 58
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6, 7, 10, 11, 13, 14
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Het besluit van de gemeenteraad van 2 januari 2019 installatie gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging en bepaling rangorde gemeenteraadsleden
Het besluit van de gemeenteraad van heden over de kennisname van het ontslag als raadslid van Steven Van Gansbeke
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen goedgekeurd op datum van 5 december 2018
Steven Van Gansbeke neemt ontslag als gemeenteraadslid, zoals meegedeeld via zijn brief van 4 januari 2022
Ingevolge de verzaking van Magda Van Acker werd de 1ste opvolger van de lijst N-VA Didier Garré geïnstalleerd als raadslid bij de installatievergadering op 2 januari 2019.
Véronique Mussche was de tweede opvolger en is nu ontslagnemend. Gunter Lippens was de derde opvolger en wordt vandaag geïnstalleerd als raadslid.
Daarom werd de vierde opvolger op de lijst N-VA Wouter Ryckaert uitgenodigd om de eed te af te leggen als nieuw raadslid.
De geloofsbrieven op naam van Wouter Ryckaert werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen ter zake.
Uit het onderzoek van zijn geloofsbrieven blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Wouter Ryckaert wordt opgeroepen om de eed af te leggen en legt volgende eed af in handen van de voorzitter:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de vierde opvolger Wouter Ryckaert goed.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter verklaart Wouter Ryckaert aangesteld als gemeenteraadslid.
Artikel 3
Gemeenteraadslid Wouter Ryckaert neemt de laatste plaats in in de rangorde van de gemeenteraadsleden.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 36
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Gemeenteraadsbesluit van heden over de kennisname van het ontslag van Véronique Mussche als raadslid
Er zetelen 5 fracties in de gemeenteraad.
Fractieleider N-VA was Véronique Mussche
Didier Garré meldde op 18 januari per e-mail :
Didier Garré is de nieuwe fractieleider.
Enig artikel
De raad neemt kennis van de nieuwe fractieleider van NV-A:
Didier Garré
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2° en 407
Statuten van Comeet, in het bijzonder artikel 6
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiden Tony Vermeire als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur en Maikel Parmentier als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over de Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiden stemgerechtigd lid raad van bestuur, inzonderheid aanduiden schepen van cultuur Jeroen Van Acker ter vervanging van Tony Vermeire
Gemeenteraadsbesluit van 27 april 2020 over de Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiding Hilde De Graeve als vervanger stemgerechtigd lid raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021 over de Projectvereniging Cultuuroverleg Meetjesland (Comeet): aanduiding Véronique Mussche als raadgevend lid raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van heden over het ontslag van raadslid Véronique Mussche
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de Projectvereniging Comeet.
In de statuten van Comeet staat : Elke deelnemende gemeente duidt één afgevaardigde aan, als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigden zijn steeds raadsleden in de deelnemende gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad duidde op 22 februari 2022 Véronique Mussche, wonende te 9920 Lievegem, Tussenwege 12, aan als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Véronique Mussche nam ontslag als gemeente- en ocmw-raadslid.
Zij moet als raadgevend lid vervangen worden in de raad van bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Gunter Lippens wordt voorgesteld als raadgevend lid
Gaat over tot geheime stemming:
Gunter Lippens bekomt 28 ja-stemmen
Gunter Lippens bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
Conform de statuten van Comeet duidt de gemeenteraad Gunter Lippens, wonende te Kerkstraat 43,Lievegem, gemeenteraadslid, aan als raadgevend lid in de Raad van Bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Guy De Neve, schepen
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304 §3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Gemeenteraadsleden en leden van het CBS kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
En § 5 De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019 over het vaststellen van de statuten van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL)
Het besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over de goedkeuring van de samenstelling van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL)
Het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2020 over de goedkeuring van de aangepaste samenstelling van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL)
Het besluit van de gemeenteraad van 24 februari 2021 over de kennisname van de aangepaste samenstelling van de toeristische adviesraad Lievegem (TAL) meer bepaalde een nieuwe afgevaardigde van de politieke fractie N-VA
Gemeenteraadsbesluit van heden over het ontslag van raadslid Véronique Mussche
De statuten van de toeristische adviesraad Lievegem stellen het volgende:
De TAL bestaat uit stemgerechtigde, niet – stemgerechtigde leden en deskundigen.
De stemgerechtigde leden bekleden geen politiek mandaat.
Mannen en vrouwen zijn voor tenminste 1/3 vertegenwoordigd.
Niet - stemgerechtigde leden kunnen deelnemen aan de discussies. Deze personen kunnen geenszins drukken op het formuleren van het advies.
We streven naar een evenredige verdeling tussen de vertegenwoordigers van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem.
De adviesraad moet representatief zijn voor het lokale toeristische veld.
Stemqerechtiqde leden
Stemgerechtigde leden zijn deskundigen, geïnteresseerde inwoners en afgevaardigden, van verenigingen, instelling en andere organisaties die actief zijn in de toeristische sector te Lievegem. Zij zijn minimum 18 jaar oud.
Elke vereniging, instelling of andere organisatie kan 1 afgevaardigde en 1 plaatsvervanger aanduiden. De afgevaardigde kan slechts 1 vereniging, instelling of andere organisatie vertegenwoordigen.
Niet stemgerechtigde leden
• de schepen van toerisme;
• een ambtenaar aangesteld door het college van burgemeester en schepenen;
• een door elke fractie in de gemeenteraad aangewezen persoon.
Nieuwe niet-stemgerechtigd lid
Artikel 1
De raad neemt kennis van de vernieuwde samenstelling van de Toeristische Adviesraad Lievegem (TAL) :
Stemgerechtigde leden:
- Roos De Mey (Reigerstappers Vinderhoute)
- Christel Van Vooren (Netelvuur)
- Eric De Clerck (Natuurpunt)
- Nicolas Sanmodesto (Lievo)
- Peter Swankaert (Beke Ons Dorp)
- Frank Bauwens (Bedrijfsgilde)
- Piet De Schepper
- Muriel Geldhof
- Marleen Vermeersch
- Marino De Raedemaeker (B & B Cygnalis)
- Luc Lampaert
- Marleen Vermeersch
- Freddy Madou
- Elien Clemminck
- Bart De Vriendt
- Alexander Deene
- Michiel Claeys
- Guido Engels
Niet-stemgerechtigde leden:
• Schepen bevoegd voor toerisme:
Guy De Neve
• Ambtenaar aangesteld door het college van burgemeester en schepenen:
Tine De Walsche
• politieke mandatarissen:
CD&V: Judith De Muynck
Open VLD: Vincent Laroy
Vooruit: /
N-VA: Gunter Lippens
GROEN: Ivan Van Laere
Artikel 2
Plaatsvervangers voor:
• Reigerstrappers: Luc Moentjens
• LIEVO: Thomas Latomme
• B & B Cygnalis: Annelies Van Vlaenderen
• Bedrijfsgilde: Davy Van de Walle
Tony Vermeire, burgemeester
Wet van 7 december 1998 over de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 14, 15, 17 en 18 bis
Koninklijk besluit van 20 december 2000 over de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad
Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 over de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone
Gemeenteraadsbesluit van 2 januari 2019 over de verkiezing van de politieraad, inzonderheid verkiezing Steven Van Gansbeke met als eerste opvolger Maikel Parmentier en als tweede opvolger Didier Garré
Gemeenteraadsbesluit van heden over de kennisname van het ontslag als raadslid van Steven Van Gansbeke
Steven Van Gansbeke neemt ontslag als raadslid. Hierdoor is hij geen lid meer van de politieraad.
De kandidaten politieraad die als opvolgers van een verkozen effectief lid worden voorgedragen, zijn van rechtswege de opvolgers van het voornoemde lid.
De voordrachtsakte, ondertekend door alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, werd ingediend op 12 december 2018.
Op de voordrachtakte wordt Maikel Parmentier als eerste kandidaat-opvolger voorgedragen. Hij is geen gemeenteraadslid meer.
Op de voordrachtakte wordt Didier Garré als tweede kandidaat-opvolger voorgedragen.
De voordrachtsakte werd ondertekend door Steven Van Gansbeke, Maikel Parmentier en Didier Garré.
De verkiesbaarheidsvoorwaarden zijn vervuld voor Didier Garré. Hij bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bepaald in artikel 15 WGP.
Artikel 1
Gemeenteraadslid Didier Garré, bediende chemische sector, geboren op 13 december 1958 wonende Hazelaarstraat 15, 9920 Lievegem wordt als tweede opvolger van ontslagnemend raadslid Steven Van Gansbeke van rechtswege verkozen verklaard als lid van de politieraad van de meergemeentezone Deinze-Zulte-Lievegem.
Artikel 2
De verkiesbaarheidsvoorwaarden zijn vervuld door Didier Garré en hij bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bepaald in artikel 15 WGP.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2°
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk (vzw's)
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de aanduiding van vertegenwoordigers in de vzw VVSG
Gemeenteraadsbesluit van heden over het ontslag van Steven Van Gansbeke als raadslid
Statuten van VVSG
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de VZW VVSG.
De gemeente moet vertegenwoordigers voor de algemene vergadering aanduiden.
De vertegenwoordigers kunnen voor de volledige legislatuur aangeduid worden, mits de vertegenwoordigers voor iedere algemene vergadering gemandateerd worden.
Steven Van Gansbeke nam ontslag als gemeenteraadslid. Hij was plaatsvervangend lid van de vzw VVSG.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming:
Over de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:
Wouter Ryckaert bekomt 28 stemmen
Wouter Ryckaert bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Wouter Ryckaert, wonende te 9920 Lievegem, Brouwerijstraat 49, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de VZW VVSG.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de rest van de duur van de legislatuur 2019-2024.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2°, 392-395
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over het aanduiden van vertegenwoordigers in het beheerscomité in de Interlokale vereniging Lokaal Mondiaal Beleid LoWaZoNe
Gemeenteraadsbesluit van heden over het ontslag van Steven Van Gansbeke als raadslid
Statuten van LMB LoWaZoNe
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de interlokale vereniging LMB LoWaZoNe.
Steven Van Gansbeke nam ontslag als raadslid.
Steven Van Gansbeke zetelde in de interlokale vereniging LMB LoWaZoNe als vertegenwoordiger zonder stemrecht uit de oppositie in het beheerscomité.
Er moet een nieuwe vertegenwoordiger zonder stemrecht uit de oppositie in het beheerscomité aangeduid worden.
De vertegenwoordigers kunnen voor de volledige legislatuur aangeduid worden, mits de vertegenwoordigers voor iedere vergadering gemandateerd worden.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming:
Lut Van der Spurt bekomt 28 stemmen
Lut Vander Spurt bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Lut Van der Spurt, wonende te 9921 Lievegem, Bergstraat 17/G001, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger zonder stemrecht vanuit de oppositie in het beheerscomité van de interlokale vereniging LMB LoWaZoNe.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Kim Martens, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2°
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk (vzw's)
Gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2013 van Zomergem over de omvorming van Gemeentelijk Sportcenturm Zomergem vzw naar een EVA
Ministerieel besluit van 23 januari 2014 over de goedkeuring van het Gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2013 van Zomergem over de omvorming van Gemeentelijk Sportcenturm Zomergem vzw naar een EVA
Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2019 over EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem - bepaling aantal leden algemene vergadering en raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 3 juli 2019 over EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem: voordracht bestuurders
Gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2021 over EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem - bestuurders
De gemeente draagt steeds een meerderheid voor van de leden van de raad van bestuur. Ten hoogste 2/3 de van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.
De gemeente draagt de bestuurders voor zoals bedoeld in art. 246 §1 van het decreet lokaal bestuur. Deze voordracht waarborgt elke fractie van de gemeenteraad een vertegenwoordiging in de raad van bestuur.
Het aantal leden van de raad van bestuur van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem werd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2019 bepaald op 12 en werd verdeeld als volgt:
9 bestuurders voorgedragen door de gemeente Lievegem en 3 bestuurders voorgedragen door de Sportraad.
Meer bepaald voor de gemeente:
- CD&V: 4 leden
- Open VLD: 2 leden
- N-VA: 1 lid
- Groen: 1 lid
- Vooruit: 1 lid
Steven Van Gansbeke nam als gemeenteraadslid ontslag. De N-VA stelt volgende persoon voor als zijn opvolging als bestuurder in de raad van bestuur van de vzw:
Wouter De Muynck, Torenzicht 10, 9950 Lievegem
De verhouding "Ten hoogste 2/3 de van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht" kon, na verschillende oproepen, niet gerealiseerd worden.
Artikel 1
De gemeenteraad draagt volgende nieuwe kandidaat-bestuurders voor voor de raad van bestuur van de vzw Gemeentelijke Sportcentra Zomergem:
- N-VA: Wouter De Muynck, Torenzicht 10, 9950 Lievegem
De nieuwe samenstelling is dan als volgt:
- CD&V: De Keyser Reggy Kleitstraat 57 9930 Lievegem
Gyssels-Lataire Martine Kloosterstraat 21 9930 Lievegem
Goethals Ivan Oostveld kouter 12 9920 Lievegem
Maenhout Tim Daalmen 2a 9930 Lievegem
- Open Vld : De Ronne Johan, Dekenijstraat 5, 9930 Lievegem
Verspeelt Wendy Alfons Sifferstraat 46 9930 Lievegem
- N-VA: Wouter De Muynck Torenzicht 10, 9950 Lievegem
- Groen: Van Laere Ivan Notendonk 18 9950 Lievegem
- Vooruit: Creël Kristof Weldadigheidsstraat 22 9930 Lievegem
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024
Guy De Neve, schepen
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
artikel 304 §3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Gemeenteraadsleden en leden van het CBS kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
en § 5 De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over de statuten van de Lievegemse Economische Adviesraad (LEA)
Gemeenteraadsbesluit van 3 juli 2019 over de samenstelling van de Lievegemse Economische Adviesraad (LEA)
Gemeenteraadsbesluit van heden over het ontslag van Steven Van Gansbeke als raadslid
In de Lievegemse Economische Adviesraad (LEA) zetelen volgende niet stemgerechtigde leden:
Guy De Neve
Tine De Walsche
CD&V: Tim Maenhout
Open VLD: Ann Boterdaele
Vooruit: Jurgen Antheunis
N-VA: Steven Van Gansbeke
GROEN: Lut Van der Spurt
Steven Van Gansbeke nam ontslag en zetelt bijgevolg niet meer in de LEA.
De fractie N-VA stelt Gunter Lippens voor om te zetelen in de LEA.
De gemeenteraad neemt hier kennis van.
Voor de volledigheid wordt het besluit volledig hernomen.
Enig artikel
De Lievegemse Economische Adviesraad (LEA) wordt als volgt samengesteld:
Stemgerechtigde leden:
- Ingrid Eeckhout
- Claudine Van der Steede
- Andy Van de Walle
- Karolien Beké
- Bernard Van der Auwermeulen
- Delphine Van de Berghe
- Dominique Willems
- Patrick De Jaegher
- Tim De Fruyt
- Michiel Claeys
- Veerle Schautteet
- Frank van de Velde
- Els Baeyens
- Jens Van Daele
- Nico De Clercq
- Patrick Van Aerde
- Bart Willems
- Bart Van Laere
Niet-stemgerechtigde leden:
Guy De Neve
Tine De Walsche
CD&V: Tim Maenhout
Open VLD: Ann Boterdaele
Vooruit: Jurgen Antheunis
N-VA: Gunter Lippens
GROEN: Lut Van der Spurt
De volgende personen worden aangesteld als plaatsvervangers voor
Tony Vermeire, burgemeester
Kim Martens, schepen
De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Omzendbrief BB 2018/02 van 20 juni 2018 betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2021 over de principiële goedkeuring van het retributiereglement voor de aanvraag van een voornaamswijziging
Als een vergoeding gevraagd wordt voor een voornaamswijziging moet dit vastgelegd worden in een retributiereglement.
Sinds 01 augustus 2018 is de ambtenaar van de burgerlijke stand bevoegd voor het behandelen van de aanvragen tot het wijzigen van een voornaam.
De wet laat toe aan de gemeenten om voor deze prestatie een vergoeding te vragen. Het is wenselijk om voor deze verzoeken een vergoeding te voorzien, voor het grote administratieve werk dat hiermee gepaard gaat.
Momenteel zijn deze aanvragen gratis en moeten ze binnen de drie maanden verwerkt worden.
Het veranderen van voornaam is een ingrijpende wijziging dat doordacht moet zijn.
Om impulsieve aanvragen of om wijzigingen die gewoon een voorkeur genieten - maar niet noodzakelijk zijn - te beperken, is het wenselijk een retributie te innen.
Er staat bovendien geen beperking op het indienen van het aantal verzoeken. Het innen van een retributie voorkomt meerdere lichtzinnige aanvragen.
De bevoegdheid lag voorheen bij FOD justitie, die een retributie invorderde van € 490 voor zowel voornaam- als naamswijziging.
FOD justitie heft sinds 1 augustus 2018 een retributie van € 140 voor een naamswijziging.
De meeste gemeenten vragen een retributie tussen de € 50 en de € 150.
Team burger stelt voor om voor de aanvraag van een voornaamwijziging vanaf 1 februari 2022 een retributie toe te passen van €100.
De wetgever heeft bepaald dat de retributie voor transgenders niet meer dan 10 procent mag bedragen van het door de gemeente vastgestelde gewone tarief en dat personen van een vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) hebben worden vrijgesteld: zij betalen al 150 euro retributie bij registratiekantoor.
Volgende verzoeken worden dus vrijgesteld van retributie:
- verzoek voornaamsverandering door transgenders
- Verzoek voornaamsverandering door personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) hebben
De ontvangsten zullen in het meerjarenplan 2020-2025 worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-BURGER/0130-00/7020999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het retributiereglement op voornaamswijzigingen vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt vanaf 1 februari 2022 in werking.
Chris De Wispelaere, Schepen van patrimonium
Hilde De Graeve - Schepen van welzijn
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 10° betreffende de bevoegdheden van gemeenteraad waarbij deze bevoegd is tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tenzij opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' of de overheidsopdracht nominatief is toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 november 2020 houdende Verbouwing oud vredegerecht - projectdefinitie en aanstellen ontwerper - lastenvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's: goedkeuring.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 januari 2021 houdende verbouwing van oude vredegerecht - gunning ontwerper: goedkeuring.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 oktober 2021 houdende de aanpassing van het oude vredegerecht - ontwerp en raming: goedkeuring.
AWP Architecture & engineering bv heeft in samenspraak met de werkgroep ( schepen welzijn, schepen patrimonium, directeur welzijn, teamleider welzijn, coördinator dienstencentrum, teamleider patrimonium) een aanbestedingsdossier opgemaakt dat ter goedkeuring voorligt.
De opdracht wordt geraamd op € 62.589,67 excl btw of € 75.733,50 incl 21% btw.
In het meerjarenplan 2020 - 2025 is onder 2022/ACT-337/0951-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-007, 150.000,00 euro voorzien. Het dossier is niet nominatief opgenomen in het meerjarenplan 2020 - 2025.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het aanbestedingsdossier en de raming van de aanpassing van het oude vredegerecht tot welzijnssite, binnenwerken, opgemaakt door AWP Architecture & Engineering bv. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan het veiligheid- en gezondheidsplan van de aanpassing van het oude vredegerecht tot welzijnssite, opgemaakt door AWP Architecture & Engineering bv.
Chris De Wispelaere, Schepen van patrimonium
Hilde De Graeve - Schepen van welzijn
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 10° betreffende de bevoegdheden van gemeenteraad waarbij deze bevoegd is tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tenzij opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' of de overheidsopdracht nominatief is toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 november 2020 houdende Verbouwing oud vredegerecht - projectdefinitie en aanstellen ontwerper - lastenvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's: goedkeuring.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 januari 2021 houdende verbouwing van oude vredegerecht - gunning ontwerper: goedkeuring.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 oktober 2021 houdende de aanpassing van het oude vredegerecht - ontwerp en raming: goedkeuring.
AWP Architecture & engineering bv heeft in samenspraak met de werkgroep ( schepen Welzijn, schepen Patrimonium, directeur welzijn, teamleider welzijn, coördinator dienstencentrum, teamleider patrimonium) een aanbestedingsdossier opgemaakt dat ter goedkeuring voorligt.
De opdracht wordt geraamd op € 21.500,00 excl btw of € 26.015,00 incl 21% btw.
In het meerjarenplan 2020 - 2025 is onder 2022/ACT-337/0951-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-007, 150.000,00 euro voorzien. Het dossier is niet nominatief opgenomen in het meerjarenplan 2020 - 2025.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het aanbestedingsdossier en de raming van de aanpassing van het oude vredegerecht tot welzijnssite, technieken, opgemaakt door AWP Architecture & Engineering bv. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan het veiligheid- en gezondheidsplan van de aanpassing van het oude vredegerecht tot welzijnssite, opgemaakt door AWP Architecture & Engineering bv.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2020 over de goedkeuring van het grondinnemingsplan Vellare opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende
Besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 over de goedkeuring van de akte voor de inname 1 te Vellare
De 9 grondverwervingen gebeuren in de Vellare, 9920 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald om de geplande wegenis- en rioleringswerken te kunnen uitvoeren inclusief de aanleg van fietspaden en de herprofilering van de grachten.
Het betreft de grondinname met nr. 1 van het goedgekeurde grondinnemingsplan Vellare met planref. 44452-10243 opgemaakt door het ontwerpbureau Plantec nv, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de pachter en de akte pachtbeëindiging met repertoriumnummer 2021/0647 van 24 februari 2021 (inname 1) in der minne en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
Als bijlage de pachtbeëindiging voor de grondinneming nr. 1 in Vellare te 9920 Lievegem.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor deze pachtbeëindiging bedragen in totaal 560,00 euro voor de inname 1.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat voldoende krediet onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-173/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte pachtbeëindiging goed met repertoriumnummer 2021/0647 van 24 februari 2021 (inname 1) tussen landbouwvennootschap MUYLAERT en de gemeente Lievegem, opgemaakt door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van het perceel te Vellare, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als tweede afdeling, sectie B, nr. 575/A met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van 4a 69 ca.
Artikel 2
De gemeente verwerft het pachtrecht in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 560,00 euro voor de pachtbeëindiging van inname 1.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte pachtbeëindiging van 24 februari 2021 met repertoriumnummer 2021/0647 verleden door Dirk Van Bockstal, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 juli 2020: ‘Mobiliteitsplan Lievegem - voorstel snelheidsregimes: goedkeuring’.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 januari 2021: ‘Mobiliteitsplan Lievegem - voorstel snelheidsregimes: kennisname kaart 30-50-70 gewenste toestand’
Het advies van de mobiliteitsraad van 23 juni 2021 over deze snelheidskaart.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2021: ‘Mobiliteitsplan Lievegem - voorstel snelheidsregimes 30-50-70 gewenste toestand: goedkeuring’.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er, door Veneco in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Na deze nota werd er gewerkt aan de opmaak van een kaart 30-50-70 gewenste toestand.
Op 12 januari 2021 heeft het college kennis genomen van de kaart 30-50-70 gewenste toestand.
Op 23 juni 2021 heeft de mobiliteitsraad advies gegeven over deze snelheidskaart.
In het najaar werd deze kaart via https://lievegemopweg.be/ voorgelegd aan de bevolking waarbij alle inwoners de kans kregen opmerkingen te geven. Per ontvangen opmerking werd nagekeken welke wijzigingen van de kaart deze tot gevolg kan hebben.
Op 14 december 2021 werd de kaart 30-50-70 gewenste toestand goedgekeurd mits volgende aanpassingen:
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Voor de gewestwegen N9 en N461 wordt aan AWV gevraagd een snelheidsbeperking van 70 km/uur te voorzien op deze gewestwegen met uitzondering van op de N9 het deel aan de schoolomgeving Toekomststraat (= deel vanaf Berg tot kruispunt Kere/Jagerpad). Op die plaats wordt gevraagd de 50km/uur te behouden.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Alle vorige reglementen over het invoeren van snelheidsbeperkende maatregelen die werden genomen door de gemeenteraden van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem worden door dit besluit vervangen en bijgevolg opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit besluit
Artikel 8
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 april 2022.
Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2021 over de parkeerregeling in de Luitenant Dobbelaerestraat
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
In Luitenant Dobbelaerestraat wordt steeds meer langdurig geparkeerd, waardoor klanten van de lokale handelaars geen parkeerplaats vinden dichtbij.
Er wordt voorgesteld om ter hoogte van de zijmuur van Markt 10 en Luitenant Dobbelaerestraat 1, een zone kortparkeren te voorzien voor 3 wagens, met een beperking tot 30 minuten.
Op 21 december 2021 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement goed te keuren voor deze aangepaste parkeerregeling.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen :
Een zone kortparkeren voor 3 wagens met een beperking tot 30 minuten in Luitenant Dobbelaerestraat
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaliseerd:
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 februari 2022
Caroline Fredrick, schepen
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet over het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018
Besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2022 houdende Kunstacademie - tarieven deeltijds kunstonderwijs: kennisname
In de deelgemeenten Zomergem en Waarschoot wordt al jaren deeltijds kunstonderwijs beeld, muziek en woord georganiseerd. Hiervoor werd nog geen samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
De Kunstacademie engageert zich tot het concreet verstrekken van deeltijds kunstonderwijs (DKO). Het voert een efficiënt en passend beleid over de gemeentegrenzen heen. De Ka! heeft tot doel de organisatie en programmatie van DKO, studierichtingen beeld muziek en woord. De organisatie van het DKO geschiedt overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van de vigerende wetgeving op het DKO, in het bijzonder op grond van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs en de besluiten genomen tot uitvoering ervan.
Voor de onderwijswetgeving blijft Eeklo inrichtende macht, ook voor de vestigingen in Lievegem. Voor de Vlaamse gemeenschap bestaat de Ka! uit twee scholen, BAK (beeld) en podiumkunsten (muziek/woord), elk met een eigen instellingsnummer en organisatiebesluit.
Regionaal worden binnen de huidige organisatie en werking van de Ka! het schoolbestuur (Eeklo) en Lievegem als gelijkwaardige partners beschouwd.
De Kunstacademie en de gemeente Lievegem sluiten daarom een samenwerkingsovereenkomst af. Op die manier kunnen we efficiënter en beter samen werken. Financieel werken we met een enveloppensysteem met een versleuteling met als doel administratieve vereenvoudiging. De financieel directeur waakt samen met de collega's van het DKO en de collega financieel directeur van Eeklo hierover.
Deze overeenkomst bepaalt de afspraken binnen de regionale context.
De nodige kredieten zijn voorzien op het budgetjaarrekeningnummer xxx//GBB-SSC/0820-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/410
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Kunstacademie beeld muziek woord Eeklo goed.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40
Besluit van de gemeenteraad van de stad Eeklo van 23 april 2019 houdende Vrije Tijd - Kunstacademie - retributiereglement Kunstacademie
Besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2022 over de samenwerkingsovereenkomst met kunstacademie beeld muziek woord, Eeklo
Besluit van het college van burgemeester en schepen van 14 december 2021 over de kunstacademie - tarieven deeltijds kunstonderwijs
Er staan enkele filialen van KA! Eeklo op het grondgebied van Lievegem. Het deeltijds kunstonderwijs beheert de inning van de tarieven zoals hieronder omschreven volgens de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst (geagendeerd op de gemeenteraad van 26 januari 2022) tussen het gemeentebestuur Lievegem en het deeltijds kunstonderwijs.
De Kunstacademie regelt volgende ontvangsten zoals afgesproken met het schoolbestuur:
• inschrijvingsgeld, vastgelegd door en door te storten naar de Vlaamse Gemeenschap
• deelname in de werkingskosten en kopierecht voor elke inschrijving door middel van een kostenbijdrage ten gunste van de stad en de gemeente(s)
• verhuur instrumenten
• kopiekaarten
Tarieven worden bepaald in consensus tussen stad Eeklo en gemeente Lievegem.
Het deeltijds kunstonderwijs vraagt een deelname in de kopiekosten en werkingskosten (auteursrechten).
Deze kosten bedragen € 12 en zijn een deel van de inschrijvingstarieven.
De inschrijvingstarieven worden jaarlijks vastgelegd door het Departement Onderwijs van de Vlaamse overheid (https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/naar-een-academie/hoe-en-wanneer-inschrijven-in-de-academie/tarieven-en-kosten ) en worden overgenomen door de gemeente Lievegem. De inschrijvingstarieven van de Vlaamse overheid worden met € 12 vermeerderd zoals hierboven omschreven (kopiekosten en werkingskosten).
De huur en waarborg van een instrument bedraagt € 70 per schooljaar.
Een kopiekaart van 55 kopieën kost € 4.
Er zijn kredieten voorzien in het meerjarenplan jaarbudgetrekening 2022/GBB-SSC/0820-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor de uitgaven
Er zijn kredieten voorzien in het meerjarenplan jaarbudgetrekening 2022/GBB-SSC/0820-00/7040999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor de inkomsten
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de deelname in de kopiekosten en werkingskosten (auteursrechten). De inschrijvingstarieven van de Vlaamse overheid worden met € 12 vermeerderd.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van het tarief voor de huur en waarborg van een instrument per schooljaar goed. Het tarief bedraagt € 70.
Artikel 3
De gemeenteraad neemt kennis van het tarief voor kopiekaarten goed. Het tarief bedraagt € 4 per kaart van 55 kopieën.
Steven Lambert, raadslid
Decreet lokaal bestuur, van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 477 ( De statuten van de welzijnsvereniging)
De gemeente Lievegem is lid van de Welzijnsvereniging Audio.
Audio is een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
De algemene vergadering van Audio vond plaats op 17 december 2021.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Audio op 17 december 2021.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 303, paragraaf 3 over het rapporteren over de klachten ingediend tegen de gemeente en het OCMW.
De gemeenteraad moet kennis nemen van de verschillende rapporten van klachten tegen de gemeente.
Ze zijn als bijlage toegevoegd aan het agendapunt.
De bundel bevat de klachten van 2019, 2020 en 2021.
In 2019 was er één geregistreerde klacht.
In 2020 waren er twee geregistreerde klachten.
In 2021 waren er negentien geregistreerde klachten.
Het verhoogde aantal klachten in 2021 is toe te wijzen aan onze inwoners en ambtenaren die de weg naar de klachtencoördinator beter vinden, wat op zich een positieve zaak is voor de dienstverlening van de gemeente. Zo kunnen we onze dienstverlening verbeteren. De stijging is ook te wijten aan één iemand die meerdere klachten indiende.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtenrapportage van 2019-2020-2021.
Wout Bonroy, gemeenteraadslid
Het federale regeerakkoord van 30 september 2020
De beleidsverklaring van de minister van mobiliteit van 12 november 2020
De studie ‘Elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of het gebruik van andere duurzamere vervoerswijzen om de dieseltractie te vervangen’ van 11 december 2020 uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven, in opdracht van de FOD Mobiliteit
(https://rapport.mobilit.belgium.be/duurzame-mobiliteit/2020-een-studie-over-de-ontdieseling-van-het-belgische-spoorwegnet-in-opdracht-van-de-fod-mobiliteit-en-vervoer/)
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 29 mei 2019, artikel 3
• Ondanks de nabijheid van Gent het treinaanbod in Waarschoot, eerder ondermaats is:
o op zondagen vertrekt er maar één trein om de twee uur
o het aantal avondtreinen zeer beperkt is, zeker in vergelijking met bv. buurtstations Landegem/Hansbeke/Aalter.
• Mits een beter treinaanbod, het station van Waarschoot, maar ook Eeklo, een sterkere rol als regionale mobiliteitshub zou kunnen spelen. Van zaterdag 3 tot zondag 11 oktober 2020 stapten er gemiddeld 135 mensen tijdens de week op de trein, 69 op zaterdag en 30 op zondag . Dit kunnen er makkelijk meer worden.
• De huidige diesellocomotieven van de NMBS al sinds 2005 niet meer voldoen aan de Europese uitstootnormen.
• De federale regering wil investeren in de spoorinfrastructuur en wil bekijken welke alternatieven er zijn voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in ons land.
• De federale regering het treinaanbod wenst te verbeteren (bv één trein per uur en meer treinen ’s avonds en in het weekend).
• De federale regering de ambitie heeft om de CO2 uitstoot tegen 2030 met 55% te verminderen, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
• Met 2 195 295 treinkilometer per jaar, de treinlijn Eeklo-Ronse met voorsprong de drukst gebruikte niet-geëlektrificeerde spoorlijn voor personenvervoer is in België. Dit is zelfs ruim meer dan alle andere niet-geëlektrificeerde lijnen voor personenvervoer samen: Charleroi-Couvin (650 000 km), Gent-Geraardsbergen (625 000 km) en Aalst-Burst (37 566 km) komen samen slechts aan 1 312 566 treinkilometer per jaar.
• Uit een analyse van Transport & Mobility Leuven blijkt dat een snelle en volledige elektrificatie van de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de hoogste ‘maatschappelijke baten’ oplevert . Opmerkelijk is hierbij dat een elektrificatie tegen 2025 een hogere maatschappelijke winst oplevert dan tegen 2035: €145 miljoen tegenover €107 miljoen.
• Uit dezelfde analyse blijkt dat bijna 70% (!) van de totale maatschappelijke baten om het Belgische personenvervoer per trein te elektrificeren enkel en alleen geboekt worden op de treinlijn Eeklo-Ronse.
Enig artikel
De gemeenteraad roep het het college van burgemeester en schepenen op om
Een schrijven met deze motie te richten aan:
• Georges Gilkinet, minister van mobiliteit
• Sophie Dutoirdoir, CEO van de NMBS
• Benoît Gilson, CEO Infrabel
Met de vraag om:
• Op korte termijn initiatief te nemen en de nodige budgetten vrij te maken om de treinlijn Eeklo-Ronse te elektrificeren.
• Het aanbod en de dienstverlening op onze treinlijn te verbeteren — vooral ’s avonds en in het weekend. Concreet betekent dit voor Lievegem:
o Op korte termijn latere avondtreinen op het traject Eeklo-Gent te laten rijden.
o Op korte termijn ook op zondagen één trein per uur te voorzien.
Hilde De Graeve, schepen
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Er zijn geen schriftelijke vragen ingediend.
Mondelingen vragen en antwoorden omtrent :
1. Raadslid Wouter De Muynck: energiearmoede
Het raadslid geeft een uitgebreide toelichting, onder andere: fors gestegen energieprijs, er zal niet snel een einde komen aan de dure energieprijzen, voor vele afnemers is de prijs sterk gestegen, een nieuw variabel contract zal duurder zijn, niet gemakkelijk om van leverancier zoals Fluvius te veranderen, team omgeving verwijst door naar Woonwijzer, moeilijk weg te vinden naar ocmw, lokaal bestuur heeft een opdracht hierin om de hulp en info te centraliseren.
Hij pleit voor een meer preventieve aanpak, zoals in Kortrijk, energiezuinige toestellen,....
Zijn vragen zijn: is bekend hoeveel mensen met energiearmoede te maken en welke maatregelen heeft het bestuur al genomen, en zijn die maatregelen ergens centraal te raadplegen.
De voorzitter reageert hierop dat dit een heel uitgebreide vraag is, die schriftelijk zou moeten worden gesteld, waarbij het aangewezen is dat dit eerst wordt onderzocht en voorbereid vooraleer te antwoorden. Hij laat dit over aan de bevoegde schepen.
Schepen van welzijn, Hilde De Graeve, bevestigt de voorzitter: is moeilijk om dit onmiddellijk integraal te antwoorden. Ze vraagt om de vraag schriftelijk in te dienen zodat ze dit grondig kan bekijken met haar team.
Het raadslid informeert ook naar het antwoord op zijn vorige vragen omtrent de kwaliteit van de restafvalzakken en de stijging van de schuldvraag. Dit wordt nagekeken, maar op de tweede vraag is vandaag nog per mail het antwoord verstuurd naar alle raadsleden.
2. Raadslid Wouter Ryckaert: openbare verlichting N9
De openbare verlichting op de Grote Baan N9 is al geruime tijd stuk. We kunnen defecte lampen melden maar daar zijn er heel wat stuk, wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt: bvb kruispunt met Belzele alle lampen defect, op een stuk van een goede km (garage Peugeot en garage Crivaco) zijn er 35 lampen defect. Graag tussenkomst van de gemeente om dit te verhelpen en de lampen zo vlug mogelijk te vervangen (door led of door de oude als dit eerste nog niet kan).
De voorzitter antwoordt dat de gemeentelijke diensten zijn vraag zullen behandelen. De burgemeester, bij afwezigheid van schepen van openbare werken Chris De Wispelaere, vult aan dat dit een technische vraag is, beter schriftelijk te vragen, waarvoor het Vlaams Agentschap is bevoegd, geen actualiteitsvraag. Ik weet toevallig dat dit een tijdelijke herstelling is, we zijn hier niet voor bevoegd, maar hebben bij het Agentschap aangedrongen om een tijdelijke herstelling, om toch al wat verlichting te geven, maar zeker is dat men nog een lus moet maken om het definitief te herstellen.
3. Raadslid Wouter Ryckaert: vaccinatiecentrum
Het vaccinatiecentrum is een succes in onze gemeente, helemaal voorstander van vaccinatie, wel vragen over het eventuele vervolg van de vaccinatie, de keuze van de plaats, sporthal was de terechte keuze, maar nu sport is heel belangrijk, volgende vaccinatie alternatieven voor de sporthal, bijvoorbeeld tent, een loods,...?
De burgemeester antwoordt: een dikke chapeau voor het vaccinatiecentrum, laatste boosterprik op 20 januari, is heel vlug gegaan, en dat is omdat we niet verhuisd zijn. In Deinze heeft men dat wel moeten doen en daardoor heeft men vertraging opgelopen.
Sport is inderdaad belangrijk, en er gaat veel naar sport, maar toch nog een mooi sportaanbod naast zaal 1 die dus bezet was voor het vaccinatiecentrum, er was zaal 2 en 3 en ook de sportinfrastructuur in Waarschoot en Lovendegem, en ondertussen een turnhal geopend in Waarschoot. En we zijn ook nog bezig met een bijkomende overkapte hal voor tennis.
Er is nog boosterprik 12-18 jarigen en eventueel boosterprik 4, het is steeds schakelen en nog eens schakelen ..., mocht er geen fusie geweest zijn zouden we dit niet zo nabij kunnen doen hebben, zouden we dan eventueel naar Sijsele moeten geweest zijn, en die dichtbije prik was een grote surplus.
We hebben wel al voor de tussenfase de alternatieven bekeken, zoals de tent, maar dat was onbetaalbaar in de winter, kerk Beke: te weinig parkeerplaatsen, en in Ronsele nog minder, maar voor fase 3 gaan we inderdaad er alles aan doen om dit te bekijken.
De voorzitter sluit de zitting op 26/01/2022 om 20:51.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter