Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 juli 2020: ‘Mobiliteitsplan Lievegem - voorstel snelheidsregimes: goedkeuring’.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 januari 2021: ‘Mobiliteitsplan Lievegem - voorstel snelheidsregimes: kennisname kaart 30-50-70 gewenste toestand’
Het advies van de mobiliteitsraad van 23 juni 2021 over deze snelheidskaart.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2021: ‘Mobiliteitsplan Lievegem - voorstel snelheidsregimes 30-50-70 gewenste toestand: goedkeuring’.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er, door Veneco in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Na deze nota werd er gewerkt aan de opmaak van een kaart 30-50-70 gewenste toestand.
Op 12 januari 2021 heeft het college kennis genomen van de kaart 30-50-70 gewenste toestand.
Op 23 juni 2021 heeft de mobiliteitsraad advies gegeven over deze snelheidskaart.
In het najaar werd deze kaart via https://lievegemopweg.be/ voorgelegd aan de bevolking waarbij alle inwoners de kans kregen opmerkingen te geven. Per ontvangen opmerking werd nagekeken welke wijzigingen van de kaart deze tot gevolg kan hebben.
Op 14 december 2021 werd de kaart 30-50-70 gewenste toestand goedgekeurd mits volgende aanpassingen:
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum (enkel bij wegomleggingen), De Lijn (indien route), Bpost, IVM, Lievo, de inwoners en betrokken handelaars.
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Voor de gewestwegen N9 en N461 wordt aan AWV gevraagd een snelheidsbeperking van 70 km/uur te voorzien op deze gewestwegen met uitzondering van op de N9 het deel aan de schoolomgeving Toekomststraat (= deel vanaf Berg tot kruispunt Kere/Jagerpad). Op die plaats wordt gevraagd de 50km/uur te behouden.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Alle vorige reglementen over het invoeren van snelheidsbeperkende maatregelen die werden genomen door de gemeenteraden van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem worden door dit besluit vervangen en bijgevolg opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit besluit
Artikel 8
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 april 2022.