De voorzitter opent de zitting op 26/06/2024 om 20:03.
Voorzitter Nicholas Spinel is tijdelijk verontschuldigd bij agendapunt 2. Burgemeester Kim Martens vervangt hem als voorzitter.
Raadslid Matthias De Block vervoegt de zitting bij de behandeling van agendapunt 3, raadslid Gunter Lippens bij punt 4.
Nicholas Spinel, Voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/DOMDNPjCPhw
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 29 mei 2025 goed.
Kim Martens, burgemeester
Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2023 over de goedkeuring van de lijst van de gemeentelijke nominatieve subsidies 2023 en 2024
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2024 over de principiële goedkeuring van een toelage aan Rijvers vzw voor veiligheidsmaatregelen die kaderen in het algemeen belang en veiligheid van bezoekers
Algemeen belang en veiligheid van bezoekers aan een evenement met 40.000 bezoekers
De veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met een groep van 40.000 bezoekers brengen significante uitdagingen met zich mee voor de openbare orde en veiligheid. De implicaties bij noodsituaties zijn bijzonder impactvol gezien het grote aantal aanwezigen.
Rijvers vzw doet aanzienlijke inspanningen om de veiligheid in al haar aspecten van haar bezoekers te garanderen. Het evenement vindt plaats in een buitengebied, waardoor hulpdiensten minder vlot tot op de plaats van het evenement geraken en langere aanrijtijden ontstaan. Mobiliteit maakt dus ook deel uit van dit veiligheidsaspect.
Gecombineerd met de grootte van het festival kunnen we stellen dat reguliere hulpverlening niet toereikend is en er bijzondere regelingen getroffen worden. Dit resulteert in een permanente aanwezigheid van hulpdiensten.
Nationale belangstelling
Rijvers festival en, bij uitbreiding, Lievegem kunnen rekenen op nationale belangstelling. Het festival heeft een positieve impact op het imago van onze gemeente en ons lokaal bestuur. Wij zijn trots op het blijvende succes van het festival, dat een niche in de markt heeft gevonden.
Het lokaal bestuur wenst in onderling overleg tot een akkoord te komen over de zichtbaarheid van ons bestuur in de communicatiemix van het festival.
Toelage voor veiligheidsmaatregelen die kaderen in het algemeen belang en veiligheid van bezoekers
Deze motivering in overweging nemend, wenst het lokaal bestuur een toelage van 15.000 euro over te maken aan Rijvers vzw. Dit bedrag zal bijdragen aan de veiligheid van de bezoekers en het algemene belang dienen.
De toelage bedraagt 15.000 euro en zal geboekt worden onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-SSC/0490-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (alg. rek. nr. 6493000 "Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen").
In het meerjarenplan 2020-2026 is 15.000 euro beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-SSC/0490-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (alg. rek. nr. 6159999 "Overige exploitatiekosten"). Via een interne kredietverschuiving zal 15.000 euro krediet verplaatst worden van deze jaarbudgetrekening naar jaarbudgetrekening 2024/GBB-SSC/0490-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Hiervoor wordt interne kredietverschuiving 2024-55 als bijlage toegevoegd.
Vzw Rijvers kan indien gewenst een voorschot tot 10.000 euro aanvragen. Het eventuele saldo kan bij het voorleggen van de nodige facturen bekomen worden.
Gunstig visum AFD/2024/084 van Bart Van Petegem van 07 juni 2024
Artikel 1
De gemeenteraad stelt een toelage van 15.000 euro vast aan Rijvers vzw (BE 0646.743.441 - Rijvers 99, 9930 Lievegem) voor veiligheidsmaatregelen die kaderen in het algemeen belang en veiligheid van bezoekers.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist dat deze toelage onderhevig is aan de voorwaarde dat deze exclusief aangewend wordt voor de betaling van veiligheidsmaatregelen en dat Rijvers vzw hiervoor een bewijs aanlevert door middel van de nodige betaalbewijzen en/of facturen. Onder veiligheidsmaatregelen worden maatregelen begrepen die de fysieke veiligheid van de bezoekers in acht nemen door een permanente aanwezigheid van hulpdiensten te voorzien, de mobiliteitsdruk op het buitengebied te verlagen en preventieve maatregelen te nemen voor bezoekers. Vzw Rijvers kan indien gewenst een voorschot tot 10.000 euro aanvragen. Het eventuele saldo kan bij het voorleggen van de nodige facturen bekomen worden.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist dat de toelage onderhevig is aan een onderling akkoord in overleg met Rijvers vzw over de visibiliteit van de steun van het lokaal bestuur.
Artikel 4
De gemeenteraad beslist dat de toelage aan Rijvers vzw voor veiligheidsmaatregelen die kaderen in het algemeen belang en veiligheid van bezoekers onderhevig is aan een evaluatie met het oog op de bestendiging ervan.
Artikel 5
Interne kredietverschuiving 2024-55 wordt goedgekeurd.
Kim Martens, burgemeester
Jeroen Van Acker, schepen
Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2023 over de goedkeuring van de lijst van de gemeentelijke nominatieve subsidies 2024
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 juni 2024 over de principiële goedkeuring van de medewerking van lokaal bestuur voor het organisatie van de bevrijdingsfeesten 2024
In 2024 is het 80 jaar geleden dat Lievegem werd bevrijd.
Met de ondersteuning/ medewerking van het lokaal bestuur wenst het organiserend comité een aantal activiteiten te organiseren op het grondgebied Lievegem. Oudstrijdersverenigingen van Zomergem, Lovendegem en Waarschoot worden bij de organisatie van de bevrijdingsfeesten betrokken.
Voorgestelde initiatieven:
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de voorgelegde budgettering voor de organisatie van de bevrijdingsfeesten 2024 en keurde een nominatieve subsidie van € 4.000 principieel goed. Dit zal voorgelegd worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de gemeenteraad. De lijst met nominatieve subsidies 2024 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 20 december 2023. Voor de organisatie van de bevrijdingsfeesten 2024 werd bij de opmaak van de meerjarenplanaanpassing geen werkingsbijdrage gevraagd en dus ook niet goedgekeurd.
Motivatie van het college van burgemeester en schepenen voor toekennen deze subsidie:
- de bevrijdingsfeesten 2024 hebben een mooi uitgewerkt programma
- het is een maatschappelijke taak om als gemeente de oorlogen te herdenken en levendig te houden voor de kinderen
- het grote engagement van een hele groep vrijwilligers om dit passend te herdenken
Het voorstel om een nominatieve subsidie van € 4.000 toe te kennen moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De werkingssubsidie voor een bedrag van € 4.000 wordt beschouwd als een nominatieve toelage.
De nodige kredieten zijn beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-EVENT/0710-00/6143001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en zullen via een interne kredietverschuiving verplaatst worden naar 2024/GBB-EVENT/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage aan het Bevrijdingscomité, ten bedrage van € 4.000, voor de organisatie van de bevrijdingsfeesten 2024 van vrijdag 13 september 2024 tot zondag 29 september 2024 goed.
Jeroen Van Acker, schepen
Kim Martens, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Omzendbrief BB 2018/02 van 20 juni 2018 betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019
Bibliotheekreglement voor de bibliotheek Lievegem, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 oktober 2023
Retributiereglement voor de bibliotheek Lievegem, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 oktober 2023
Retributiereglement voor de bibliotheek Lievegem - aanpassing, principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 4 juni 2024
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 18 juli 2023 het voorstel goed om de afgevoerde materialen van bibliotheek Lievegem op een permanente manier te koop aan te bieden aan de bezoekers van de bibliotheek. In elk van de drie vestigingen wordt hiervoor een verkoophoekje ingericht waar afgevoerde materialen uit de jeugd- en volwassenencollectie te koop aangeboden worden. Op regelmatige tijdstippen worden van de resterende boeken pakketten gemaakt voor geïnteresseerde organisaties.
Voordelen:
• Minder arbeidsintensief voor het personeel
• Kan meer bezoekers naar de bib lokken (we maken hier op regelmatige basis promo rond)
• Laat toe om korter op de bal te spelen
Voor de verkoop van de afgevoerde materialen moet nog een verkoopprijs vastgesteld worden. Dit vereist een aanpassing aan het retributiereglement voor de bibliotheek Lievegem. Voor afgevoerde materialen wordt voorgesteld om een verkoopprijs te bepalen van 0,50 euro per exemplaar.
Na principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen op 4 juni 2024 werd het voorstel voor advies voorgelegd aan de bevoegde adviesraad, de beheerraad van de bibliotheek. Op de mail met de vraag naar advies, verstuurd op 4 juni 2024, werd door de meerderheid van de adviesraad positief gereageerd (6 van de 7 leden).
Voor de inning van de verkoop van afgevoerde materialen uit de bibliotheek Lievegem wordt een budget voorzien op jaarbudgetrekening 2024/GBB-CULT/0703-00/7000001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Voor het werkingsjaar 2024 wordt dit bedrag geraamd op 1.000,00 euro.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het retributiereglement voor de bibliotheek Lievegem vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt vanaf 1 juli 2024 in werking. Het retributiereglement voor de bibliotheek Lievegem van 18 oktober 2023 wordt opgeheven.
Vincent Laroy, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen
Gemeenteraadsbesluit van Lievegem van 18 oktober 2023 over de vaststelling van een retributiereglement op toeristische producten
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 juni 2024 over retributiereglement op toeristische producten aanpassing: principiële goedkeuring
Het college van burgemeester en schepenen van Lievegem besliste in zitting van 4 november 2019 geen relatiegeschenken meer te verkopen, maar wel diverse toeristische producten, zoals wandel- en fietsroutekaarten, boeken, postkaarten, … Door de verkoop van toeristische producten wenst de gemeente Lievegem een service te leveren aan bezoekers, toeristen en bewoners.
In de gemeenteraad van Lievegem van 19 oktober 2022 werd er beslist om geen nieuwe betalende toeristische producten aan te kopen en enkel toeristische producten aan te bieden tot einde voorraad. De toeristische producten werden met naam vastgelegd in het retributiereglement op toeristische producten.
In de gemeenteraad van Lievegem van 18 oktober 2023 werd een aanvulling gedaan met volgende boeken: 'Geschiedenis van Lovendegem 'en het boek 'Vinderhoute van de prehistorie tot heden'.
We kregen nu opnieuw de vraag om een boek toe te voegen, namelijk het boek “Lovendegem, Vinderhoute en de Eerste Wereldoorlog’.
Een aanpassing van het retributiereglement is nodig om dit boek toe te voegen.
Details boek: 'Lovendegem, Vinderhoute en de Eerste Wereldoorlog' is enkel te verkrijgen in de bibliotheek van Lovendegem en kost € 20,00.
De inkomsten worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening XXXX/GBB-OMG/0520-00/7000008/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het gewijzigde retributiereglement op toeristische producten met ingang van 1 juli 2024 vast.
Het voorafgaande reglement van Lievegem van 18 oktober 2023 over het retributiereglement op toeristische producten wordt met ingang van 1 juli 2024 opgeheven.
Guy De Neve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3
De wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke dranken
De wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken samengeordend op 3 april 1953
Het koninklijk besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken
Het koninklijk besluit van 28 februari 1991 betreffende de inrichtingen die onder de toepassing vallen van hoofdstuk II van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen
Koninklijk Besluit van 26 april 2024, dat de inwerkingtreding van de artikelen 5 tot en met 9 van de wet van 25 april 2007 regelt (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 10 mei 2024). Hiermee wordt Hoofdstuk II 'Hygiënische eisen voor slijterijen van gegiste dranken' (artikelen 5 tot 7) van de samengeordende wetsbepalingen van 1953 opgeheven.
Besluit van de gemeenteraad van 14 september 2023 over reglement voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 mei 2024 over reglement voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden - wijziging: principiële goedkeuring
De gemeente Lievegem bepaalt bij wijze van reglement de procedure tot het toekennen en behouden van een drankvergunning voor het gebruik ter plaatse voor de verkoop, het aanbieden of het verstrekken van gegiste en/of sterke dranken, zelfs gratis, dit in uitvoering van de wetsbepalingen samengeordend op 3 april 1953 en het koninklijk besluit van 4 april 1953 inzake slijterijen van gegiste dranken en het koninklijk besluit van 28 december 1983, en latere wijzigingen, betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank.
Het reglement voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden werd op 14 september 2023 door de gemeenteraad van Lievegem vastgesteld.
Afschaffen hygiëne-vereisten
Vanaf 20 mei 2024 zijn de hygiëne-vereisten voor slijterijen van gegiste en sterke dranken niet meer van toepassing.
Deze verandering is het gevolg van het Koninklijk Besluit van 26 april 2024, dat de inwerkingtreding van de artikelen 5 tot en met 9 van de wet van 25 april 2007 regelt (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 10 mei 2024). Hiermee wordt Hoofdstuk II 'Hygiënische eisen voor slijterijen van gegiste dranken' (artikelen 5 tot 7) van de samengeordende wetsbepalingen van 1953 opgeheven. Deze opheffing geldt ook voor het schenken van sterke drank, aangezien de wet van 1983 naar dezelfde hygiënebepalingen verwijst.
Advies team omgeving - lokale economie
Door het afschaffen van de hygiëne vereisten is een wijziging aan het gemeentelijke reglement voor drankvergunningen noodzakelijk.
De verwijzingen naar de hygiëne-vereisten worden geschrapt uit het reglement.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt de wijzigingen aan het reglement voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden vast.
Het reglement van Lievegem van 14 september 2023 voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden wordt met ingang van 1 juli 2024 opgeheven.
Guy De Neve, schepen
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikel 40 §3
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 30 - in-house toezicht: overheidsopdrachten geplaatst door een aanbestedende overheid die buiten het toepassingsgebied van de wet vallen: het plaatsen van een opdracht door een gecontroleerde rechtspersoon (i.c. de gemeente) bij zijn controlerende overheid (i.c. de provincie)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022 over de opmaak gemeentelijk detailhandelsplan: goedkeuring
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 mei 2024 over detailhandelsplan Lievegem: kennisname
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 mei 2024 over detailhandelsplan Lievegem: principiële goedkeuring
Doel detailhandelsplan
Met een detailhandelsplan wordt het strategisch beleid voor de lokale economie van Lievegem verfijnd. De constante evolutie van de markt zorgt voor heel wat opportuniteiten, maar ook voor uitdagingen. De gemeente Lievegem moet deze uitdagingen het hoofd bieden, opportuniteiten detecteren en weten te gebruiken.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Lievegem zijn de uitdagingen voor ‘Ondernemen in Lievegem’ als volgt geformuleerd: ondernemersloket, bedrijvige kernen, rechtszekerheid en promotie. Met de opmaak van een detailhandelsplan worden een gedragen visie en kader voor lokale economie uitgewerkt. Via bekrachtiging van deze visie door de gemeenteraad, kan deze visie formeel worden gemaakt en een handhavingsbeleid worden uitgewerkt.
Opbouw detailhandelsplan Lievegem
Het detailhandelsplan van Lievegem is opgebouwd uit twee delen.
In het eerste deel zijn de resultaten van de economische en ruimtelijke analyse verwerkt.
Een samenvatting is gemaakt van de inzichten verworven op basis van de online handelaarsenquête en van de twee participatiemomenten met de ondernemers.
In dit tweede deel van het detailhandelsplan staan de visievorming en het actieplan centraal.
Door de combinatie van analyse en participatie kan het lokaal economiebeleid voor Lievegem geactualiseerd en verfijnd worden: welke uitdagingen zijn er op het vlak van detailhandel en horeca, welke troeven kunnen we benutten, wat kan beter en waar blijven we op inzetten?
De detailhandelsvisie beantwoordt deze vragen. Het actieplan doet voorstellen hoe het toekomstig beleid vorm te geven.
Verder verloop
Het is de bedoeling om het detailhandelsplan voor te stellen aan de Lievegemse ondernemers. Het is wenselijk om dit te doen in de periode van september - oktober 2024.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het detailhandelsplan Lievegem vast.
Jeroen Van Acker, schepen
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 de gemeenteraad stelt de reglementen vast
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 juni 2024 over het subsidiereglement voor imagoversterkende initiatieven in land- en tuinbouw
Vanuit de gemeentelijke adviesraad voor land- en tuinbouw werd een jaarlijks budget gevraagd voor de ondersteuning van Lievegemse verenigingen die imagoversterkende initiatieven in land- en tuinbouw op poten zetten (bv. Dag van de Landbouw Lovendegem, vijfjaarlijkse fietstocht langsheen land- en tuinbouwbedrijven Waarschoot, ...). In het meerjarenplan 2020 -2025 werd hiervoor jaarlijks 4000 euro voorzien.
Om het beschikbare budget op een eerlijke, gelijke, … manier te verdelen over de verenigingen met een initiatief werd binnen het dagelijks bestuur van de gemeentelijke adviesraad voor land- en tuinbouw een reglement ‘Subsidie imagoversterkende initiatieven in land- en tuinbouw’ opgemaakt. Het voorstel van reglement werd tijdens de zitting van de algemene vergadering van de land- en tuinbouwraad van 16 november 2022 besproken, enkele aanpassingen werden gesuggereerd en doorgevoerd.
Het subsidiereglement is een instrument dat gehanteerd wordt om het budget, dat de gemeente Lievegem ter beschikking stelt voor imagoversterkende initiatieven, te verdelen.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er jaarlijks € 4.000 krediet voorzien onder jaarbudgetrekening XXXX/ACT-397/0530-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement voor imagoversterkende initiatieven in land- en tuinbouw principieel vast.
Chris De Wispelaere, schepen
Guy De Neve, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11° en artikel 56
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Collegebesluit van 14 oktober 2019 met de principiële goedkeuring van de verkoop van een perceel grond in Oostmoer
Collegebesluit van 28 juli 2020 met de goedkeuring van het opmetingsplan 16 juni 2020 en de opdracht aan de dienst Vastgoedtransacties voor de verkoop van enkele loten KMO-grond in de Ververij voor de realisatie van een brandweg voor B&T Textilia
Collegebesluit van 27 juni 2023 met de goedkeuring van het opmetingsplan 5 juni 2023 en de opdracht aan de dienst Vastgoedtransacties tot het opmaken van een schattingsverslag en de realisatie van de verkoop
Collegebesluit van 21 november 2023 met de kennisname van het schattingsverslag opgemaakt en de opdracht aan de dienst Vastgoedtransacties op de verkoopprocedure op te starten
Collegebesluit van 30 april 2024 met de kennisname van de splitsing onroerend goed in de Ververij
De verkoop van twee delen van percelen KMO-grond in Oostmoer (Ververij) voor de aanleg van een brandweg van 4 m breed voor B&T Textilia werd door het college principieel goedgekeurd op 14 oktober 2019.
Na overleg met B&T Textilia werd op 5 juni 2023 door landmeter-expert Filip De Pauw een nieuw opmetingsplan gemaakt. Dit opmetingsplan bakent 2 loten af voor een totaal van 856,25 m².
De aanpalende eigenaar wenst lot 1 van 774,48 m² te kopen. B&T Textilia wenst lot 2 van 81,77 m² te kopen.
Op basis van dit opmetingsplan werd de opdracht gegeven aan de dienst Vastgoedtransacties om een schattingsverslag op te maken en de verkoop van deze loten voor te bereiden.
De dienst Vastgoedtransacties heeft op 23 oktober 2023 een schattingsverslag opgemaakt voor deze gronden. Volgens het schattingsverslag wordt de waarde van deze onroerende goederen vastgelegd op 58.086,00 euro (lot 1) en 6.132,75 euro (lot 2).
De ontwerpakten opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties worden ter goedkeuring voorgelegd.
Lot 1 zal verkocht worden met een beperkte procedure met mededinging (verkoop aankondigen met bord gevolgd door een schriftelijke verkoopprocedure).
Lot 2 kan zonder mededinging verkocht worden aan B&T Textilia, het gaat immers om de realisatie van een noodzakelijke brandweg voor dit bedrijf.
De totale ontvangst bij deze verkoop wordt geschat op 64.218,75 euro. In het meerjarenplan zijn hiervoor ontvangstenkredieten onder ACT-734: Verkoop KMO grond. De inkomsten uit de verkoop van deze loten zullen worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2024/ACT-734/0050-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De 2 loten KMO-grond in Oostmoer, kadastraal gekend als Lievegem 4de afdeling, sectie C, met gereserveerde individuele perceelsidentificatienummers 1819A en 1819B, te nemen uit de percelen 385D P0001, 361D P0000 en 385D P0001, met een respectievelijke oppervlakte van 774,48 m² (lot 1) en 81,77 m² (lot 2) volgens het opmetingsplan van 5 juni 2023, worden verkocht via de dienst Vastgoedtransacties.
Artikel 2
De gemeente Lievegem zal het in artikel 1 vermeld goed verkopen:
- tegen de minimumprijs van 58.086,00 euro (lot 1) en 6.132,75 euro (lot 2)
- volgens de ontwerpakte opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties en als dusdanig integraal deel uitmakend van deze beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen zal kennis nemen van het bedrag van het weerhouden bod en mag de verkoop aanvaarden indien deze voldoet aan de verkoopsvoorwaarden bepaald in dit besluit.
Freddy Haegeman, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 april 2024 met de principiële goedkeuring van de overname van de bomen op openbaar domein en het plantrecht te Rijvers 17
Ter hoogte van het bebouwde perceel 44080 D 1112 B te Rijvers 17 9930 Lievegem staan 4 paardenkastanjes op de openbare berm.
De eigenaars van dit perceel wensen deze bomen en het plantrecht kosteloos over te dragen aan de gemeente op voorwaarde dat de gemeente het verdere onderhoud van deze bomen ten laste neemt.
De overname van de bomen en het plantrecht is aangewezen omdat de gemeente deze bomen op het openbaar domein dan in eigen beheer krijgt en zo kan zorgen voor een ecologisch, duurzaam en veilig openbaar groenbeheer.
Team wegen, groen en mobiliteit geeft hierbij een gunstig advies.
De dienst Vastgoedtransacties werd gevraagd om ten behoeve van de gemeente een ontwerpakte kosteloze afstand plantrecht en bomen op te maken.
Deze ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Er is geen financiële impact voor de gemeente.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tussen Saïdjah Madou en Wendy Dossche enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties, voor de kosteloze afstand van het plantrecht en de bomen op het openbaar domein ter hoogte van het bebouwde perceel 44080 D 1112 B, Rijvers 17 te 9930 Lievegem, goed.
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 401 – 412
Decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 26 april 2024 en de ondersteuning van de Vlaamse Gemeenschap die daaruit voortvloeit
Decreet Cultureel Erfgoed van 24 februari 2017
De oprichtingsakte van de projectvereniging COMEET van 5 mei 2004
Gemeenteraadsbesluit van 11 september 2019 over de goedkeuring van de statuten van Comeet
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 juni 2024 over het principieel akkoord voor de verlening met 1 jaar van projectvereniging Comeet
Lievegem is lid van Comeet.
De doelstellingen beschreven in het beleidsplan Cultuurnota 2020-2025.
IGS COMEET is een projectvereniging. Die heeft een looptijd van maximum 6 jaar. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode moet de looptijd van de projectverenigng ook verlengd worden. Zo is het IGS COMEET juridisch in orde. Wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
De raad van bestuur van COMEET besliste op 13 december 2023 om de duurtijd van de projectvereniging te verlengen met 1 jaar met het oog op continuïteit van de werking en vanuit een streven naar goed bestuur.
Comeet vraagt, bij brief van 24 mei 2024, naar een verlenging met 1 jaar van de huidige werking en de verdere uitvoering van de bestaande cultuurnota. Met de huidige lokale besturen is er al een consensus over de cultuurnota die in uitvoering is. De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren.
Voor 2026 wordt een werkingsbijdrage à rato van 0,7 euro per inwoner voorzien onder jaarbudgetrekening 2026/GBB-CULT/0709-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad is akkoord met de verlenging van de projectvereniging COMEET voor de termijn van 1 jaar (van 1 januari 2026 t.e.m. 31 december 2026).
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de aangepaste statuten, met betrekking tot de duur van de projectvereniging in artikel 4, van de projectvereniging COMEET goed.
Artikel 3
De gemeente zal jaarlijks de bijdrage betalen.
Steven Lambert, raadslid
Decreet lokaal bestuur, van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 477 (De statuten van de welzijnsvereniging)
Het besluit van de gemeenteraad van 9 september 2020 over de vereniging van publiek recht Welzijnsvereniging Audio: aanduiden van vertegenwoordigers
De gemeente Lievegem is lid van de Welzijnsvereniging Audio.
Audio is een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur.
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
De algemene vergadering van Audio vond plaats op 24 mei 2024.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de Welzijnsvereniging Audio op 24 mei 2024.
Steven Lambert, raadslid
Decreet lokaal bestuur, van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 477 (De statuten van de welzijnsvereniging)
Het besluit van de gemeenteraad van 9 september 2020 over de vereniging van publiek recht Welzijnsvereniging Audio: aanduiden van vertegenwoordigers
De gemeente Lievegem is lid van de Welzijnsvereniging Audio.
Audio is een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur.
Conform artikel 490 paragraaf 2 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB), bezorgde Audio de jaarrekening en een kopie van het desbetreffende besluit van de algemene vergadering van Audio.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de Jaarrekening 2023 van de Welzijnsvereniging Audio.
Steven Lambert, raadslid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
artikel 40 - bevoegdheden van de gemeenteraad
artikel 482, tweede lid - de instemming van alle deelgenoten is vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten aan een welzijnsvereniging
Vraag vanwege gemeente Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 30 november 2023
Vraag vanwege OCMW Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2023
Vraag vanwege gemeente Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 23 mei 2023
Vraag vanwege OCMW Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023
Vraag vanwege OCMW Sint-Gillis-Waas om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023
Vraag vanwege OCMW Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2023
Vraag vanwege zorgvereniging VitaS om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 20 februari 2024
De groeistrategie goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 26 mei 2023
Verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en zorgvereniging VitaS formeel goed te keuren
Artikel 1
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van gemeente Knokke-Heist tot de vereniging Audio.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Knokke-Heist tot de vereniging Audio.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van gemeente Oosterzele tot de vereniging Audio.
Artikel 4
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Oosterzele tot de vereniging Audio.
Artikel 5
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio.
Artikel 6
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van stad Sint-Truiden tot de vereniging Audio.
Artikel 7
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Truiden tot de vereniging Audio.
Artikel 8
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van zorgvereniging VitaS tot de vereniging Audio.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 392 tot 395 over interlokale verenigingen
Statuten Interlokale Vereniging Lokaal Mondiaal Beleid LoWaZoNe, artikel 23
Volgens artikel 23 van de statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi moet het beheerscomité de gemeenteraden van de leden van de IV jaarlijks op de hoogte brengen van haar werking van het voorbije werkingsjaar aan de hand van een jaarverslag en een financiële nota.
Door de financiële dienst van de Stad Deinze, die beherende gemeente is voor de IV, werd de financiële nota over werkingsjaar 2023 opgesteld en voorgesteld aan het beheerscomité van de IV op 27 mei 2024. Het boekjaar van de IV loopt van 1 januari tot 31 december, de financiële nota werd vastgesteld en goedgekeurd door het beheerscomité, nu wordt deze ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van Lievegem en Deinze.
Het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi stelt de jaarrekening 2023 en het gecumuleerd overschot 2023 vast ten bedrage € 14.188,85 en keurt deze goed die zal worden overgedragen naar het budget IV 2024.
Toelichting Jaarrekening 2023:
1. Ontvangsten 2023 = € 89.354,24
De ontvangsten 2023 bedroegen € 89.354,24, zijnde intergemeentelijke bijdragen van Lievegem en Deinze (zoals beschreven in de statuten), 7000 euro subsidie provincie, 10% loonkost Brigitte Noordwerking Lievegem, bijdrage maaltijdcheques, Federale subsidie afvalprogramma Werkjaar 2023. In het verslag van de IV Stedenband bevindt zich de gedetaïlleerde uitleg van deze ontvangsten.
Hierbij een detail van de ontvangsten 2023:
Dit komt overeen met de jaarrekening onder AR 740651.
Bijdrage in loon door Lievegem voor noordwerking Lievegem (geen stedenbandwerking, maar wel geplaatst op beleidsitem IV) : € 7.509,32
Dit komt overeen met de jaarrekening onder AR 747025.
2. Uitgaven 2023 = € 94.533,13
De ontvangsten € 89.354,24 – de uitgaven € 94.533,13 geeft voor 2023 een tekort van - € 5.178,89 (Saldo budgettaire opbrengsten - kosten boekjaar 2023).
Op de post toelagen aan GRAIM (AR440000) stond nog een bedrag gereserveerd van € 5.540 voor 2021. In 2020 viel de coördinatie vanuit GRAIM weg omdat de toenmalige coördinator stopte het een tijd duurde voordat we een nieuwe coördinator hadden.
In april 2021 startte de nieuwe coördinator. Gedurende de tussenperiode moesten er geen loonkosten uitbetaald worden. Op die manier werd GRAIM dus uitbetaald voor de periode dat ze de coördinatie uitvoerden.
De € 5.540 gereserveerde middelen voor GRAIM mogen dus terug vrijgegeven worden en kunnen terug besteed worden.
Vorig jaar werd een gecumuleerd overschot van € 13.970,74 overgedragen.
Dat betekent dat het gecumuleerd overschot van de IV Stedenband 2023 (13970,74 - 5178,89 – aanpassing vakantiegeld + 5540 ) € 14.188,85 bedraagt, die zullen overgedragen worden naar budget 2024.
Het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi stelt de jaarrekening 2023 en het gecumuleerd overschot 2023 vast ten bedrage 14.188,85 € en keurt goed dat die zal overgedragen worden naar het budget IV 2024.
Van 2020 tot 2023 zijn personeelsonkosten met € 7.313,41 gestegen, terwijl de intergemeentelijke inkomsten gelijk zijn gebleven.
Om het tekort bij te schieten konden we gebruik maken van een gespaard overschot (potje subsidie van de Vlaamse overheid uit het verleden), maar in 2025 is dit opgebruikt.
Er is een dringende verhoging van de middelen nodig om de stedenbandwerking te kunnen bestendigen.
Na de verkiezingen zou er met de nieuw gemandateerden voor het beheerscomité IV Stedenband nieuwe statuten opgemaakt moeten worden met daarin een nieuw voorstel intergemeentelijke financiering om een duurzame verderzetting van de stedenband met bestuurskrachtversterking te bewerkstelligen.
Voornaamste realisaties 2023 (zie jaarverslag 2023 in bijlage)
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi goed.
Kim Martens, burgemeester
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering, inzonderheid artikelen 171 §4, 176 en 263
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's, artikel 177
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het systeem van klachtenbehandeling, artikel 302 en 303
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de jaarlijkse rapportering over de organisatiebeheersing, artikel 219
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 1
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 2
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 3
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2023 over meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2023
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2023 over Kwartaalrapportering eerste tot tweede kwartaal 2023
Gemeenteraadsbesluit van 18 oktober 2023 over kwartaalrapportering eerste tot tweede kwartaal 2023
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2024 over de jaarrekening 2023
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2024 over kwartaalrapportering eerste tot vierde kwartaal 2023 (jaarverslag)
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:
In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.
Overeenkomstig artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor:
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
Overeenkomstig artikel 303, §3 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
Overeenkomstig artikel 219 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Lokaal bestuur Lievegem wil de decretaal verplichte rapporteringen integreren tot één beleidsrapport en uitbreiden met informatie over de reguliere werking en dienstverlening. Aan de hand van dit beleidsrapport kan het beleid en het management gefundeerde beslissingen nemen en de werking op een goede manier sturen.
De kwartaalrapportering werd in 2022 opgestart met een aantal pilootteams en nadien geëvalueerd. Voor 2023 opteerden we voor een beknoptere rapportering, verplicht voor alle teams. Deze rapportering omvat per team en per kwartaal:
Ook de verplichte rapporteringen werden hierin opgenomen met uitzondering van de opvolgingsrapportering die samen met de jaarrekening werd voorgelegd aan de raden om de diensten extra tijd te geven voor de opmaak van de kwartaalrapportering:
Vanaf 2024 werd de kwartaalrapportering (update prioritaire en niet-prioritaire acties, verbeteracties organisatiebeheersing, informatie en statistieken dienstverlening, financiële rapportering, ...) geautomatiseerd binnen Pepperflow, een tool voor projectbeheer en monitoring. Een rapportering per kwartaal was nog niet mogelijk wegens de opzet van het systeem en de leercurve voor de verschillende teams. Ons streefdoel blijft nog altijd een rapportering per kwartaal.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het eerste tot vierde kwartaal 2023 (jaarverslag), zoals gevoegd in bijlage.
Hilde De Graeve, schepen
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 286
Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid (het Ontslagdecreet)
Koninklijk besluit van 8 februari 2023 tot wijziging van de artikelen 3, 35, 46, 60, 64, 66 en 68 en de invoering van een artikel 67bis in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 januari 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren en het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de besluiten van 1 juli 2020, 18 november 2020 en 24 november 2021 en 14 september 2022
Besluit van de gemeenteraad van 14 september 2023 over Personeel - arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem: goedkeuring
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 maart 2024 over 'Personeel - team personeel - externe begeleiding door Jurplus: goedkeuring
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2024 over Personeel - arbeidsreglement: principiële goedkeuring
De raad keurde op 14 september 2023 het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Lievegem goed.
In de zitting van het schepencollege van 5 maart 2024 keurde het college de overeenkomst tussen lokaal bestuur Lievegem en Jurplus goed. Hierin zijn eveneens het up to date houden van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement opgenomen.
Het ontslagdecreet dat van kracht is sinds 1 oktober 2023 werd in de vorige versie van het arbeidsreglement nog niet opgenomen. Het ontslagdecreet heeft de ontslagregeling voor zowel statutaire als contractuele medewerkers bij lokale besturen in Vlaanderen gelijkgesteld.
Op vraag van de medewerkers infrastructuur wordt de zomeruurregeling aangepast.
Verder werden ook een aantal aanpassingen toegevoegd door wijzigingen in de geldende regelgeving.
Als bijlage een samenvatting met de belangrijkste wijzigingen en het volledige arbeidsreglement met de aanpassingen in kleur.
Het ontwerp werd voorgelegd aan het Bijzonder Onderhandelingscomité en Hoger Overlegcomité op 27 mei 2024 (verslag in bijlage).
Artikel 1
In Titel I. Toepassingsgebied en algemene bepalingen worden de registratienummers toegevoegd en wordt de inleidende bepaling vervangen door: "Dit arbeidsreglement werd overgemaakt aan de Inspectie Toezicht van de Sociale Wetten en heeft als registratienummer 01/50313984/WE voor de gemeente en 01/50313986/WE voor het OCMW."
Artikel 2
De titel van artikel 5 wordt gewijzigd in "Aanwervingen en verwittigingsverplichting". De inhoud van het artikel zelf wordt gewijzigd als volgt: "Alle aanwervingen gebeuren overeenkomstig de bepalingen van de rechtspositieregeling.
Om de loonadministratie op een wettelijk correcte manier te kunnen uitvoeren, vragen wij om bij je indiensttreding volgende persoonsgegevens te bezorgen: naam, adres, verblijfplaats, rijksregisternummer, burgerlijke staat, gezinstoestand, nationaliteit en bankrekeningnummer. Bij wijziging van deze persoonlijke gegevens breng je onmiddellijk team personeel hiervan schriftelijk of per e-mail op de hoogte.
Bij fouten of onregelmatigheden ten gevolge van niet of niet correct verschafte informatie kan het bestuur in geen geval aansprakelijk gesteld worden."
Artikel 3
In artikel 9 over de uurregelingen wordt een paragraaf 4 toegevoegd: "§4. Als medewerker heb je het recht om een flexibele werkregeling aan te vragen voor twee zorgdoeleinden, zijnde:
§1. In artikel 12 over de zomeruurregeling wordt paragraaf 1 gewijzigd als volgt: "§1. Tijdens een warmteperiode kan er vanaf 15 mei tot en met 30 september van de normale uurregelingen worden afgeweken.
Wanneer het KMI drie opeenvolgende dagen temperaturen van 25° of meer voorspelt, dan kan de algemeen directeur, op advies van team infrastructuur, de zomeruurregeling aan- en afkondigen. Team infrastructuur kan op basis van deze beslissing per deelteam een regeling treffen."
§2. In paragraaf 2 wordt de eerste zin geschrapt, meer bepaald: "De zomeruurregelingen worden toegepast vanaf de start van de warmteperiode. De algemeen directeur neemt de beslissing."
Artikel 5
§1. In artikel 18 over de jaarlijkse vakantiedagen wordt in punt 18.1. Algemeen in het laatste lid geschrapt: "en statutaire medewerkers op proef".
§2. In hetzelfde artikel wordt punt 18.7. Arbeidsongeschiktheid tijdens de opname van vakantiedagen toegevoegd: "Wanneer je arbeidsongeschikt wordt tijdens een periode van vakantie zullen deze ziektedagen niet als jaarlijkse vakantiedagen worden aangerekend. Je ontvangt als contractueel medewerker gewaarborgd loon voor ziekte. Als statutair medewerker wordt dit aangerekend op jouw ziektekrediet. Je behoudt aldus het recht om de vakantiedagen later nog op te nemen.
Je dient aan onderstaande voorwaarden te voldoen:
Als je niet aan deze voorwaarden voldoet, verlies je het recht om deze dagen te behouden als vakantiedagen en gaan ze dus verloren."
§3. In hetzelfde artikel wordt punt 18.8. Overdracht vakantiedagen omwille van bepaalde afwezigheden toegevoegd: "Wanneer je in de onmogelijkheid bent om het vakantieverlof op te nemen omwille van één van de volgende onderbrekingen is het mogelijk om deze vakantiedagen op te nemen tot uiterlijk 24 maanden na het einde van het vakantiejaar:
Artikel 6
De titel van Titel IV wordt gewijzigd in: "Verboden handelingen, sancties en einde tewerkstelling".
Artikel 7
Artikel 20 over de opzeggingstermijnen wordt gewijzigd in: "Voor contractuelen en statutairen gelden de opzeggingstermijnen vermeld in de wet op de arbeidsovereenkomsten (wet 3 juli 1978)."
Artikel 8
§1. De titel van artikel 23 wordt gewijzigd in: " Sancties en tucht".
§2. De titel van artikel 23.1 wordt gewijzigd in: "Sancties contractuele medewerkers".
§3. Artikel 24 over sancties, orde- en tuchtmaatregelen statutaire medewerkers wordt verplaatst en krijgt als nieuwe nummering en titel 23.2. Tuchtmaatregelen statutaire medewerkers. In dit artikel worden de tuchtstraffen 'ontslag van ambtswege' en 'afzetting' geschrapt. In het voorlaatste lid wordt volgende verwijzing geschrapt: "(artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek)".
Artikel 9
§1. De titel van artikel 24 wordt gewijzigd in: "Einde tewerkstelling".
§2. In artikel 24 wordt artikel 24.1. Ontslag - Contractuele en statutaire medewerkers toegevoegd: "Je kan worden ontslagen omwille van beroepsongeschiktheid, jouw gedrag of omwille van noodwendigheden in de werking van de organisatie.
Bij ontslag heb je het recht om gehoord te worden.
Ontslagen worden gegeven overeenkomstig de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten. De geldende opzeggingstermijnen voor zowel contractuele als statutaire personeelsleden worden vermeld in de wet op de Arbeidsovereenkomsten (wet 3 juli 1978).
Je kan in beroep gaan tegen de ontslagbeslissing binnen één jaar bij de arbeidsrechtbank."
§3. Artikel 23.2 over ontslag wegens dringende redenen wordt verplaatst en krijgt als nieuwe nummering en titel 24.2. Ontslag wegens dringende redenen - Contractuele en statutaire medewerkers. De inhoud blijft ongewijzigd maar wordt aangevuld met: "Bij ontslag om dringende reden heb je eveneens het recht om gehoord te worden.
Ontslagen worden gegeven overeenkomstig de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Je kan in beroep gaan tegen de ontslagbeslissing binnen één jaar bij de arbeidsrechtbank.
§4. In artikel 24 wordt artikel 24.3. Verlies van hoedanigheid en definitieve ambtsneerlegging - statutaire medewerkers toegevoegd: "De modaliteiten inzake verlies van hoedanigheid en de definitieve ambtsneerlegging zijn omschreven in de rechtspositieregeling."
§5. Artikel 27.6 over procedure medische overmacht contractuele medewerkers wordt verplaatst en krijgt als nieuwe nummering en titel 24.4. Procedure medische overmacht - contractuele en statutaire medewerkers.
Artikel 10
In artikel 40 wordt het derde lid geschrapt: "Er werd bij de gemeente/het OCMW geen interne vertrouwenspersoon aangesteld. Medewerkers kunnen steeds terecht bij de preventieadviseur psychosociale aspecten. Dit geldt steeds als arbeidstijd, inclusief verplaatsingskosten. De preventieadviseur psychosociale aspecten is telefonisch te bereiken op het nummer 0800 100 59 (24/24)."
Artikel 11
§1. In artikel 41 over begrippen wordt punt 3. Pesterijen gewijzigd als volgt: "Gelijkaardig of uiteenlopend gedrag dat herhaaldelijk voorvalt. Dit kan zowel binnen als buiten de organisatie voorkomen en heeft tot doel of als gevolg dat:
- Het bestuur heeft geen preventieadviseur psychosociale aspecten aangeduid.
- Het bestuur heeft geen wettige interne procedure voorzien.
- Volgens de medewerker heeft de behandeling van het verzoek tot formele interventie er niet toe geleid dat een einde werd gesteld aan de feiten.
- Volgens de medewerker werd de interne procedure niet wettig toegepast.
Caroline Fredrick, schepen
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
- het is beperkt in omvang;
- het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
- het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
- het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
- het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
- het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
- het vermeldt de doelgroep;
- het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
- het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
- het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
- het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.
- Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
- de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
- de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
- de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
- de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
- de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
De directeur van gemeentelijk basisschool Lievegem stelt voor gebruik te maken van Leer Lokaal van OVSG voor de gemeentelijke basisschool.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist het leerplan Leer Lokaal van OVSG in de gemeentelijke basisschool Lievegem te gebruiken.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies
Gelet op het decreet over de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018
Gemeenteraadsbesluit van 11 september 2019 over de retributie op faciliteiten en materiaal van de gemeenteschool
Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over het schoolreglement van de gemeenteschool
Het schoolbestuur moet voor zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement is toe aan actualisatie.
De aanpassing van het schoolreglement werd besproken op de schoolraad van 4 juni 2024.
Meer specifieke afspraken worden opgenomen in een infobrochure.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het schoolreglement gewoon basisonderwijs voor de gemeenteschool Lievegem vast.
Artikel 2
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad 28 juni 2023 wordt opgeheven.
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden opgenomen in een infobrochure.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet van 27 maart 1991 over de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 §3: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over het arbeidsreglement van de gemeenteschool Lievegem
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
Het arbeidsreglement stelt de algemene arbeidsvoorwaarden vast en informeert de werknemers over de werking en de organisatie van het werk binnen de onderneming of binnen de instelling die hen tewerkstelt.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
Het voorstel van arbeidsreglement werd opgemaakt voor de scholengemeenschap Meetjesland zodat het voor alle personeelsleden van de scholengemeenschap hetzelfde is.
Het onderhandelingscomité op het niveau van de scholengemeenschap vond plaats op 12 juni 2024.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement gewoon basisonderwijs voor de gemeenteschool Lievegem goed. Het reglement treedt in werking per 1 september 2024.
Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lievegem van 28 juni 2023 over het arbeidsreglement gewoon basisonderwijs voor de gemeenteschool wordt opgeheven.
Kim Martens, burgemeester
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1-2 en artikel 41, 23°
Gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 over de goedkeuring van de exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2023 van de Hulpverleningszone Centrum
Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023 over de goedkeuring van de gewijzigde exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2023 van de Hulpverleningszone Centrum
Gemeenteraadsbesluit van 18 oktober 2024 over de goedkeuring van de exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2024 van de Hulpverleningszone Centrum
Mail van 31 mei 2024 van de Hulpverleningszone centrum over de goedkeuring van de dotatie 2023 aan de Hulpverleningszone Centrum
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2023 de begroting voor het dienstjaar 2024 goedgekeurd. Voor Lievegem waren de in de begroting van de zone opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: € 987.220
Voor investeringen: € 92.368
Bijdrage voor de pensioenen: € 3.504,75
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,1 miljoen euro verlaagd. Net als in de huidige begroting wordt er rekening gehouden met het aantal VTE dat in dienst is maar om diverse redenen (gedeeltelijk) onbetaald afwezig is.
Het totale investeringskrediet voor 2024 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. Globaal beschouwd verschuift een deel van het krediet voor aankopen van speciale voertuigen naar de kredieten voor aankopen van machines, interventiematerieel en uitrusting. De overige aanpassingen vinden we voornamelijk terug in het investeringsbudget voor ICT, waar het in de begroting opgenomen bedrag wordt opgetrokken. De bijsturing heeft betrekking op enerzijds de deelname van de zone aan een door de FOD Economie gesubsidieerd project inzake innovatieve 5G-toepassingen; anderzijds wordt het krediet voor ICT-investeringen bijgestuurd voor bijkomende ontwikkelingen en aanpassingen aan het huidige tijdsregistratiesysteem.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2024 door Lievegem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: € 969.378,00
Voor investeringen: € 94.445,00
Bijdrage voor de pensioenen: € 3.504,75
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2024 door de zoneraad is gepland op 26 juni 2024.
De exploitatiebijdrage van € 969.378,00 wordt, via bugdetwijzigng, in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen in het exploitatiebudget onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-SSC/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De bijdrage voor de pensioenen ten bedrage van € 3.504,75 is in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen in het exploitatiebudget onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-SSC/0410-00/6494001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De investeringsbijdrage van € 94.445,00 wordt, via budgetwijziging, in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen in het investeringsbudget onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-SSC/0410-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De exploitatiebijdrage daalt met € 17.842 terwijl de investeringstoelage toeneemt met € 2.077. Globaal genomen is er door deze budgetwijziging een positief effect op de gemeentelijke begroting van € 15.765.
Voor de budgetwijziging van hulpverleningszone Centrum wordt bijgevolg een gunstig advies verleend.
Gunstig visum FD/2024/015 van Bart Kerkhof van 06 juni 2024
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanpassingen van de dotaties voor het dienstjaar 2024 als volgt goed:
Voor exploitatie: € 987.220
Voor investeringen: € 92.368
Bijdrage voor de pensioenen: € 3.504,75
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden over:
Er zijn geen schriftelijke vragen.
Mondelinge vragen:
1. Raadslid Didier Garré: foutje in Lievelink
In Lievelink op pagina 25 rechts onderaan over de vrijetijdssite Den Boer: de datum is wellicht niet juist, afwerking tegen eind 2024, dat zou wel heel snel zijn?
De burgemeester Kim Martens antwoordt: dit is inderdaad fout, zal slaan op het plan en het aanstellen van de ontwerper. We zullen dit meenemen en in de volgende editie komt er een update.
2. Raadslid Wouter Ryckaert: beslissing over natuurbeheerplan Vallei Oude Kale?
Op 30 april werd dit agendapunt verdaagd, blijft dit verdaagd of is dit dan later nog behandeld?
De burgemeester antwoordt dat er wel degelijk een advies is gemaakt vanuit het college. Is slechts een klein gedeelte op ons grondgebied, grootste deel op Deinze. Het is een paar keer uitgesteld, maar op 7 mei is dit wel degelijk behandeld.
3. Raadslid Patrick Dossche: evenementen zomerkermis Zomergem en triatlon
Ik stelde vast bij de triatlon en ook nu bij de stoet dat er een politiereglement met een brief werd rondgestuurd, maar ik mis hierbij flankerende maatregelen. Sommige inwoners binnen het traject moeten werken of krijgen bezoek op zondag. Men krijgt wel een brief, maar niet iedereen leest dit grondig. Ik zag ook dat de signalisatie door de organisator in de Durmstraat/Hulsemstraat/Weldadigheidsstraat niet correct was aangebracht. Hoefde niet zo ver te staan afgesloten.
Uiteindelijk is het probleem dat een aantal inwoners binnen het traject niet buiten geraakten opgelost door de politie, zij hebben een escorte gedaan.
Men moet de bewonersbrief inderdaad beter lezen, maar zou het soms, gewoon een aandachtspunt, wat eleganter kunnen door bijvoorbeeld een parkeerplaats aan te geven buiten de zone waar men terecht kan?
Ik merkte ook op dat de nadars toen de wielerwedstrijd was gedaan niet werden verplaatst. Vorig jaar heb ik nog gebeld naar de organisator, nu heb ik het zelf gedaan.
En de stoet op zondag was een schitterend feest en goed uitgevoerd zoals op de brief. Misschien wat meer aandacht voor de aanloop en de uitloop van de stoet, enkele problemen me gemeld in Rijvers?
De burgemeester en schepen Jeroen Van Acker antwoorden over de triatlon: Er is inmiddels een evaluatievergadering geweest. Over de verkeerde signalisatie Durmstraat/Hulsemstraat/Weldadigheidsstraat: de organisator zijn origineel parcours is daar gewijzigd op vraag van het college en daar is het verkeerd gelopen bij de organisator bij zijn uitvoering. Hij heeft de wijziging niet meegenomen. De organisator neemt dit nu wel mee voor volgend jaar.
Schepen Hilde De Graeve antwoordt over de stoet: De bewoners Rijvers konden altijd hun woning verlaten : er is een bewonersbrief gestuurd en ook nog eens afzonderlijk een plannetje van het feestcomité, vanaf halfacht liepen er al op het parcours van de stoet met een duidelijk herkenbare tshirt medewerkers rond, extra parkings waren voorzien, alle communicatiekanalen gebruikt, er is een evaluatievergadering binnen 10 dagen, maar wellicht weinig steken laten vallen.
De burgemeester vult nog aan dat er ook voor gekozen is voor een scheiding kermissite en koers, is de eerste keer en goed gelukt, proberen elke keer bij te sturen waar kan het beter. Al deze organisatoren komen ook telkens naar de veiligheidscel en de evenementencel.
4. Raadslid Patrick Dossche: bamboe belemmert het zicht in flauwe bocht
In de Durmstraat, ter hoogte van de Hulsemstraat, staat er bamboe aan de weg en die vormt een muur in de flauwe bocht: auto's die van boven naar beneden komen zie je als wandelaar niet. Kan dit bekeken worden?
De burgemeester antwoordt dat dit een typische zaak is om te melden via het meldpunt op de website.
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2024 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter