Terug
Gepubliceerd op 19/09/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 19/06/2025 - 21:00 Grote vergaderzaal, Kasteeldreef 72 te 9920 Lievegem
Aanwezig: Ann Boterdaele, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, schepenen
Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, raadsleden
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Verontschuldigd: Matthias De Block, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/06/2025 om 22:19.

  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting: goedkeuring

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Ann Boterdaele, voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 februari 2025 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn, artikel 32 en 3

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad van maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad van maatschappelijk welzijn.
      Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad van maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://www.youtube.com/watch?v=N6cHIECDu1c

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raadszitting van 22 mei 2025 goed.

    • Huishoudelijk reglement lokaal opvanginitiatief (LOI) - aanpassingen: vaststelling

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Hilde De Graeve, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-3° betreffende de bevoegdheid van de OCMW-Raad bij de vaststelling van reglementen

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 tot vaststelling van het huishoudelijk reglement voor het lokaal opvanginitiatief

      Het besluit van het vast bureau van 10 juni 2025 over het principieel akkoord van de aanpassing van het huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief (LOI)

      Feiten en motivering

      OCMW Lievegem organiseert materiële hulp op 4 verschillende adressen en dit voor een totaal aantal plaatsen van 25 personen.
      In de zitting van de OCMW-raad van 21 december 2022 werd de aanpassing van het huishoudelijk reglement goedgekeurd.

      Inmiddels zijn we terug een paar jaar verder en werd het reglement geëvalueerd en bijgestuurd.

      Een aantal zaken werden aangepast aan de manier waarop er nu effectief gewerkt wordt.
       
      Wat is er aangepast?
      •    U vervangen door je (= huisstijl)
      •    Pg.10 werkingsregels – aangepast aan hoe het werkelijk is
      •    6.2 dagvergoeding – cash vervangen door Easycard
      •    6.3  medische kosten – recht op ziekte-uitkering → terugvorderbaar deel wordt op rekening OCMW gestort
      •    6.6 kledij en onthaalpakket – herwerkt zoals het nu is en de alinea “50 euro per persoon na 3 maanden…” werd toegevoegd
      •    6.6 school – “indien nodig” werd toegevoegd en omschrijving van welk schoolmateriaal werd geschrapt
      •    6.6 transport – MMC vervangen door Mobitwin (= nieuwe naam)

      Aan ocmw-raad wordt gevraagd om de aanpassingen aan het reglement goed te keuren.

      Financiële impact

      De kredieten voor de opvangkosten van asielzoekers in het LOI zijn voorzien in het meerjarenplan onder volgende jaarbudgetrekeningen:

      • leefgeld LOI: GBB-WELZYN/0903-00/6481000/OCMW/VB/IP-GEEN
      • vervoerskosten LOI: GBB-WELZYN/0903-00/6481000/OCMW/VB/IP-GEEN
      • kledij LOI: GBB-WELZYN/0903-00/6481000/OCMW/VB/IP-GEEN
      • schoolkosten LOI: GBB-WELZYN/0903-00/6481000/OCMW/VB/IP-GEEN
      • materiële hulp LOI: GBB-WELZYN/0903-00/6481000/OCMW/VB/IP-GEEN
      Publieke stemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepaste huishoudelijk reglement lokaal opvanginitiatief (LOI) vast. Dit reglement gaat in voege op 1 juli 2025.

      Artikel 2
      Het huishoudelijk reglement voor het lokaal opvanginitiatief (LOI) dat werd vastgesteld in de OCMW-raad van 21 december 2022 wordt opgeheven.

    • Kwartaalrapportering 2025 over het eerste kwartaal 2025: kennisname

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Kim Martens, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering, inzonderheid artikelen 171 §4, 176 en 263
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's, artikel 177
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het systeem van klachtenbehandeling, artikel 302 en 303
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de jaarlijkse rapportering over de organisatiebeheersing, artikel 219  

      Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025
      Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 1
      Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 2
      Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 3
      Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 4

      Gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2025 over de jaarrekening 2024
      Besluit van het vast bureau van 3 juni 2025 over kwartaalrapportering eerste kwartaal 2025


      Feiten en motivering

      Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.

      Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:

      • stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan (voor Lievegem geopteerd voor acties)
      • overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
      • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
      • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

      In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.

      Overeenkomstig artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor:

      • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, zoals vermeld in artikel 266 en 267;
      • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:

      • de vervulling van de opdrachten, zoals vermeld in artikel 171
      • de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten
      • de financiële risico's.

      Overeenkomstig artikel 303, §3 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.

      Overeenkomstig artikel 219 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Lokaal bestuur Lievegem wil de decretaal verplichte rapporteringen integreren tot één beleidsrapport en uitbreiden met informatie over de reguliere werking en dienstverlening. Aan de hand van dit beleidsrapport kan het beleid en het management gefundeerde beslissingen nemen en de werking op een goede manier sturen.

      De kwartaalrapportering werd in 2022 opgestart met een aantal pilootteams en nadien geëvalueerd. Voor 2023 opteerden we voor een beknoptere rapportering, verplicht voor alle teams. Deze rapportering omvat per team en per kwartaal:

      • Klanten
        • Externe klanten
        • Interne klanten
      • Reguliere werking
        • Producten en diensten
        • Cijfermateriaal
        • Conclusie
      • Meerjarenplan / strategie / mijlpalenrealisatie
        • Opvolging prioritaire acties

       

      Ook de verplichte rapporteringen werden hierin opgenomen:

      • De krediet- en wetmatigheidscontrole
      • Debiteurenbeheer
      • Thesaurietoestand
      • Evolutie van de budgetten
      • Stand van zaken prioritaire acties van het meerjarenplan
      • Overzicht geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven (T2 / J1)
      • Wijzigingen grondslagen en assumpties
      • Wijzigingen financiële risico's
      • Organisatiebeheersing
      • Klachtenbehandeling

       

      Vanaf 2024 werd de kwartaalrapportering (update prioritaire acties, verbeteracties organisatiebeheersing, informatie en statistieken dienstverlening, financiële rapportering, ...) geautomatiseerd binnen Pepperflow, een tool voor projectbeheer en monitoring. Een rapportering per kwartaal was in het verleden nog niet mogelijk wegens de opzet van het systeem en de leercurve voor de verschillende teams. Ons streefdoel blijft nog altijd een rapportering per kwartaal.

      Besluit

      Enig artikel
      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de kwartaalrapportering 2025 over het eerste kwartaal 2025, zoals gevoegd in bijlage.

Namens OCMW-raad,

Kenneth Pauwels
algemeen directeur

Ann Boterdaele
voorzitter