Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 14°, 285-288, 330
Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit
Wetgeving specifiek voor het afleveren van documenten van de dienst bevolking en burgelijke stand:
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen en de opeenvolgende wijzigingen;
Het Koninklijk Besluit van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren;
Het Koninklijk besluit van 28 april 2011 dat de omzetting beoogt van richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs, o.a. de invoering van bankkaartmodel;
Het MB van 15 maart 2013 werd gewijzigd door het MB van 28 oktober 2019 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometische kaarten en biometrische verblijfstitels afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen. Dit Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zullen zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en elektronische identiteitsdocumenten die in het besluit worden opgesomd.
De omzendbrief betreffende procedures en leveringstermijnen van paspoorten en reisdocumenten in België (gewoon, dringend en superdringend)
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2024 over belasting op het afleveren van administratieve stukken burgerzaken
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2025 over het afleveren van administratieve stukken burgerzaken
Naar aanleiding van de fusie op 1 januari 2019 met Waarschoot, Zomergem en Lovendegem was er nood aan 1 gezamenlijk belastingreglement.
Sedert 2019 zijn onze originele prijzen ongewijzigd.
In tegenstelling tot veel andere gemeenten vragen wij nog steeds geen belasting op Kids ID's en reispassen tot 18 jaar.
In vergelijking met andere Meetjeslandse gemeenten zijn wij bij de goedkoopste.
In acht genomen dat er in 6 jaar een grote evolutie was in het aanvragen van een administratief stuk (vingerafdrukken bij aanvraag en afhalen, kaart lezen met een RIFD lezer, foto's nemen) lijkt het ons aangewezen om onze belasting te verhogen en op stukken die nu belastingvrij waren er toch te innen.
De foto's die wij nemen zijn volledig gratis dus vroeger betaalde de burger al minstens 12 € voor zijn foto's plus de prijs van de EID, dit valt al bijna 2 jaar weg.
In de bijlage is er een vergelijking gemaakt met de ons omliggende gemeenten.
Indien er een indexaanpassing is, wordt voorgesteld om dit af te ronden tot op de hogere euro.
De ontvangsten zullen geboekt worden in het meerjarenplan op volgende jaarbudgetrekeningen:
xxxx/GBB-BURGER/0020-00/7315000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN : Identiteitsbewijzen/paspoorten/ uittreksels
xxxx/GBB-BURGER/0020-00/7318999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN : Rijbewijzen
Team burger, communicatie en financiën.
ABB via digitaal loket.
Op de gemeentelijke website.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om voor een termijn ingaande op 1 oktober 2025 en eindigend op 31 december 2029 een belasting te heffen op administratieve stukken burgerzaken.
Artikel2
De belasting is hoofdelijk verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 3
De kostprijs voor de burger is:
Elektronische identiteitskaart voor Belgen € 26,00
Elektronische identiteitskaart voor Belgen – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 130,00
Elektronische identiteitskaart voor Belgen – spoedprocedure levering Brussel € 168,00
Elektronisch verblijfsdocument (EU / EU+ / F / F+ / N / M), bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l) € 26,00
Elektronisch verblijfsdocument (EU / EU+ / F / F+ / N / M), bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l) – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 130,00
Elektronisch verblijfsdocument (A / B / H / K / L / J / I), bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en m) tot n) € 27,00
Elektronisch verblijfsdocument (A / B / H / K / L / J / I), bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en m) tot n) – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 130,00
Kids-ID voor Belgen € 11,00
Kids-ID voor Belgen – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 129,00
Kids-ID voor Belgen – spoedprocedure levering Brussel € 157,00
Elektronisch verblijfsdocument -12j (EU / EU+ / F / F+ / M) € 11,00
Elektronisch verblijfsdocument -12j (EU / EU+ / F / F+ / M) – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 129,00
Elektronisch verblijfsdocument -12j (A / B / K / L) € 15,00
Elektronisch verblijfsdocument -12j (A / B / K / L) – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 133,00
Attest immatriculatie € 5,00
Reispas Belgen volwassenen € 75,00
Reispas Belgen volwassenen – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 250,00
Reispas Belgen volwassenen – superspoedprocedure levering Brussel € 315,00
Reispas Belgen -18j € 46,00
Reispas Belgen -18j – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 220,00
Reispas Belgen -18j – spoedprocedure levering Brussel € 285,00
Reispas volwassenen vreemdelingen, erkende vluchtelingen / staatslozen € 71,00
Reispas volwassenen vreemdelingen, erkende vluchtelingen / staatslozen – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 245,00
Reispas -18j vreemdelingen, erkende vluchtelingen / staatslozen € 46,00
Reispas -18j vreemdelingen, erkende vluchtelingen / staatslozen – spoedprocedure levering lokaal bestuur € 220,00
Rijbewijs € 26,00
Voorlopig rijbewijs € 26,00
Internationaal rijbewijs € 22,00
Aanvraag PINPUK-code gratis
Thuislevering rijbewijs / reispas € 18,00
Artikel 4
De belasting is een contantbelasting. Als contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 5
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente.
Het bezwaar moet schriftelijk ingediend worden, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen de drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
De bevoegde overheid stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting.
De bevoegde overheid doet binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, uitspraak op basis van een met redenen omklede beslissing.
Artikel 6
Bij prijsaanpassingen/indexeringen zal voor de tariefbepaling steeds volgend principe worden toegepast: kostprijs + belasting + afronding op de hogere euro. Op voorwaarde dat dit principe wordt toegepast, is het college bevoegd voor het vaststellen van deze tarieven.
Artikel 7
Belasting op het afleveren van administratieve stukken burgerzaken goedgekeurd door de gemeenteraad van 31 januari 2024 wordt opgeheven met ingang van 1 oktober 2025