Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2022 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 november 2023 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2024 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2024 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er door Veneco, in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Omwille van de vele afzet- en ophaalbewegingen ter hoogte van de kinderopvang De Vlinder in de Luitenant Dobbelaerestraat is het aangewezen de snelheid ter hoogte van deze locatie te verlagen naar 30 km/uur. Er wordt voorgesteld dit te doen door een uitbreiding van de 'zone 30' in "Tennislaan, Den Boer, Sportlaan, Begonialaan, Tulpenlaan, Hofbouwstraat, Chrysantenstraat, Kruisdreef, Dreef 1-2/51-116 (inclusief kruispunt met Kloosterstraat), Kloosterstraat, Tuinwijk-Motje, Kerkhofstraat, Markt, Luitenant Dobbelaerestraat 2-21, Kleitstraat 2a-13, Zomerlaan (deel tussen Markt en Zomerlaan 25/26), Ter Straten, Adolf Lievensstraat, Westeling, Alfons Sifferstraat, Maarten Steyaertplein, Dekenijstraat, Blauwersstraat, Hendrik Claeysstraat, Boven 6-17, Molenbergstraat 2-42/1-59, Molenpark, Ter Wal, Guido Gezellestraat (vanaf Ter Wal tot en kruispunt met Adolf Lievenslaan), Zandstraat, ’t Lindeken, Bevrijdingsstraat, Weldadigheidstraat, Klein Amerika en André Claeyspark".
In het goedgekeurde gemeenteraadsbesluit staat vermeld dat er in Stoktevijver een snelheidsregime van 70 km/uur van toepassing is. Deze vermelding is echter fout omdat in een deel van Stoktevijver borden '50 km/uur' staan waarbij dit ook zo moet blijven (deel tussen de schoolomgeving en Stoktevijver 54-69). In een ander deel van Stoktevijver (vanaf Stoktevijver 54-69 richting Waarschoot) moeten enkele borden '50 km/uur' worden weggehaald. Omwille van de aanwezigheid van een afgescheiden fietspad wordt daar, conform de goedgekeurde uitgangspunten bij de invoering van de snelheidsregimes 30-50-70, een snelheid van 70 km/uur toegelaten. De bestaande signalisatie, die nu voor een groot deel een snelheidsbeperking van 50 km/uur voorziet, moet daarom worden weggehaald in het deel tussen Stoktevijver 54-69 en Stuiver.
Door de mobiliteitsraad werd op 9 december 2024 een gunstig advies gegeven inzake het uitbreiden van de 'zone 30' in de Luitenant Dobbelaerestraat tot en met de kinderopvang De Vlinder.
De aanpassing in de Luitenant Dobbelaerestraat heeft als gevolg dat het aanvullend reglement 'snelheidsregimes 30-50-70' bij artikel 2 moet worden aangepast: "Tennislaan, Den Boer, Sportlaan, Begonialaan, Tulpenlaan, Hofbouwstraat, Chrysantenstraat, Kruisdreef, Dreef 1-2/51-116 (inclusief kruispunt met Kloosterstraat), Kloosterstraat, Tuinwijk-Motje, Kerkhofstraat, Markt, Luitenant Dobbelaerestraat 2-21, Kleitstraat 2a-13, Zomerlaan (deel tussen Markt en Zomerlaan 25/26), Ter Straten, Adolf Lievensstraat, Westeling, Alfons Sifferstraat, Maarten Steyaertplein, Dekenijstraat, Blauwersstraat, Hendrik Claeysstraat, Boven 6-17, Molenbergstraat 2-42/1-59, Molenpark, Ter Wal, Guido Gezellestraat (vanaf Ter Wal tot en kruispunt met Adolf Lievenslaan), Zandstraat, ’t Lindeken, Bevrijdingsstraat, Weldadigheidstraat, Klein Amerika en André Claeyspark" wordt vervangen door "Tennislaan, Den Boer, Sportlaan, Begonialaan, Tulpenlaan, Hofbouwstraat, Chrysantenstraat, Kruisdreef, Dreef 1-2/51-116 (inclusief kruispunt met Kloosterstraat), Kloosterstraat, Tuinwijk-Motje, Kerkhofstraat, Markt, Luitenant Dobbelaerestraat 2 tot 46/47, Kleitstraat 2a-13, Zomerlaan (deel tussen Markt en Zomerlaan 25/26), Ter Straten, Adolf Lievensstraat, Westeling, Alfons Sifferstraat, Maarten Steyaertplein, Dekenijstraat, Blauwersstraat, Hendrik Claeysstraat, Boven 6-17, Molenbergstraat 2-42/1-59, Molenpark, Ter Wal, Guido Gezellestraat (vanaf Ter Wal tot en kruispunt met Adolf Lievenslaan), Zandstraat, ’t Lindeken, Bevrijdingsstraat, Weldadigheidstraat, Klein Amerika en André Claeyspark".
De aanpassing in Stoktevijver - Stuiver heeft als gevolg dat in artikel 4: “Deelgemeente Zomergem: Stoktevijver”’ moet vervangen worden door “Deelgemeente Zomergem/Waarschoot: Stoktevijver-Stuiver: deel vanaf huisnummers Stoktevijver 54-69 tot Stuiver 42”
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum, De Lijn, Bpost, IVM, Lievo
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het (aangepast) aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Op de gewestwegen N9 en N461 wordt een snelheidsbeperking van 70 km/uur voorzien met uitzondering voor de N9 in het deel vanaf Berg tot Hendrik Consciencelaan 14. Op die plaats wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 maart 2025.
Artikel 8
Het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2024 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ wordt opgeheven op 28 februari 2025.