Terug
Gepubliceerd op 24/01/2025

Notulen  Gemeenteraad

wo 20/11/2024 - 20:00 Grote vergaderzaal, Kasteeldreef 72 te 9920 Lievegem
Aanwezig: Nicholas Spinel, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, schepenen
Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, raadsleden
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steven Lambert, raadslid
Afwezig: Wout Bonroy, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 20/11/2024 om 20:06.

Raadslid Maenhout Tim sluit aan bij de vergadering om 20.11 bij agendapunt 6 - Gemeente Lievegem - Hemelwater- en droogteplan.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert, Tim Maenhout
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Nicholas Spinel, voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
      Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/WmyKv0R0jzU

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 23 oktober 2024 goed.

    • Aanvullend reglement op het verkeer - parkeer- en stilstaanverbod ter hoogte van Hendrik Consciencelaan 5 tot 1/3 (rechts rijrichting Eeklo) en 6a tot 14/16 (rechts rijrichting Gent) : vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert, Tim Maenhout
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer

      Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

      Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 over de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 over de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 november 2023 waarbij beslist werd een tijdelijk politiereglement vast te stellen voor de periode 1 december 2023 tot en met 31 december 2024

      Feiten en motivering

      De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.

      Vanwege de moeilijke zichtbaarheid voor automobilisten door geparkeerde auto's langsheen de N9 bij het uitrijden van de parking van de winkels Action en Bel & Bo werd gevraagd een parkeerverbod te plaatsen vanaf de verkeerslichten tot aan de in- en uitrit van de parking. Deze regeling werd besproken met Agentschap Wegen en Verkeer en is aanvaardbaar:

      • Voor de strook vanaf de in- en uitrit van de parking Action/Bel&bo tot voorbij de Friterie wordt enkel parkeren toegelaten voor auto's (vrachtwagens zijn dus niet langer toegestaan).
      • Ook aan de overzijde van de N9 wordt het parkeren beter geregeld door op de breedste strook wel nog geparkeerde wagens toe te laten; op de plaats waar de strook minder dan 2 meter is wordt het parkeren verboden.

      Door het college van burgemeester en schepenen werd op 28 november 2023 beslist een tijdelijk politiereglement vast te stellen voor de periode 1 december 2023 tot en met 31 december 2024.

      De uitgewerkte verkeersregeling komt de verkeersveiligheid ten goede waardoor het aangewezen is deze maatregel definitief te maken door middel van een aanvullend reglement.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      Het aanvullend reglement op het wegverkeer ter hoogte van Hendrik Consciencelaan 5 tot 1/3 (rechts rijrichting Eeklo) en 6a tot 14/16 (rechts rijrichting Gent) wordt vastgesteld als volgt:

      • verboden stilstaan- en parkeren:
        • vanaf Hendrik Consciencelaan 6a tot in- en uitrit parking Action/Bel&Bo
        • vanaf woning Schoolstraat 53/Hendrik Consciencelaan 3 tot Hendrik Consciencelaan 1
      • parkeren uitsluiten voor auto's:
        • vanaf in- en uitrit parking Action/Bel&Bo tot Hendrik Consciencelaan 14/16
        • vanaf Hendrik Consciencelaan 5 tot woning Schoolstraat 53/Hendrik Consciencelaan 3

      Artikel 2

      Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:

      • Bord E3 + bord GXa ter hoogte van Schoolstraat 53/Hendrik Consciencelaan 3 en Bord E3 + bord GXb ter hoogte van Hendrik Consciencelaan 1, 9950 Lievegem
      • Bord E3 + bord GXa ter hoogte van Hendrik Consciencelaan 6a en bord E3 + bord GXb ter hoogte van in- en uitrit parking Action/Bel&bo
      • Bord E9B + bord GXa ter hoogte van Hendrik Consciencelaan 5 en bord E9B + bord GXb ter hoogte van Schoolstraat 53/Hendrik Consciencelaan 3, 9950 Lievegem
      • Bord E9B + bord GXa ter hoogte van in- en uitrit parking Action/Bel&bo en bord E9B + bord GXb ter hoogte van Hendrik Consciencelaan 14/16, 9950 Lievegem

      Artikel 3

      Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 januari 2025.

    • Ondergronds brengen en vernieuwen van leidingen in de Hendrik Claeysstraat en Dekenijstraat - investeringssubsidie aan Fluvius: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert, Tim Maenhout
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

      Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 23°

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2023 over de goedkeuring van het voorontwerp en de raming voor de heraanleg van de voetpaden in de Hendrik Claeysstraat en Dekenijstraat

      Feiten en motivering

      De offerte van 4 september 2024 van Fluvius, Paula Marckxstraat 5, 9051 Gent, voor het wegnemen van het bovengronds net en het ondergronds brengen van leidingen ter hoogte van Hendrik Claeysstraat 3a-5 en Boven 1a, 9930 Lievegem en voor het aanleggen van een feestverlichtingsnet ter hoogte van Maarten Steyaertplein 1-11 en Dekenijstraat 1-3, 9930 Lievegem

      Financiële impact

      De kostprijs voor het ondergronds brengen en het feestverlichtingsnet wordt geraamd op 12.172,69 euro incl. BTW:

      • 7.989,39 euro incl. BTW waarvan 7.062,72 euro vrij van BTW (5.811,24 euro + 1.251,48 euro) + 926,67 incl. 21% BTW voor het wegnemen van het bovengronds net en het ondergronds brengen van leidingen ter hoogte van Hendrik Claeysstraat 3a-5 en Boven 1a, 9930 Lievegem;
      • 4.183,30 euro waarvan 2.627,00 euro vrij van BTW voor het plaatsen van een feestverlichtingsnet + 1.556,30 euro incl. 21% BTW voor het plaatsen van aansluitingen elektriciteit ter hoogte van Maarten Steyaertplein 1-11 en Dekenijstraat 1-3, 9930 Lievegem.

      Omdat deze leidingen eigendom zijn van Fluvius, zal hiervoor een investeringstoelage gegeven worden aan Fluvius die zal geboekt worden onder jaarbudgetrekening 2024/ACT-484/0670-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Voor deze opdracht is in het meerjarenplan 2024-2026 geen krediet voorzien.

      Via een interne kredietverschuiving kan 12.172,69 euro verplaatst worden van jaarbudgetrekening 2024/ACT-525/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Ter Wal: oeverversteviging + heraanleg rijbaan en voetpaden) naar jaarbudgetrekening 2024/ACT-484/0670-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Hiervoor wordt interne kredietverschuiving 2024-108 als bijlage bij dit besluit toegevoegd.

      Adviezen
      Adviezen
      • Gunstig visum AFD/2024/163 van Bart Van Petegem van 31 oktober 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt een investeringssubsidie aan Fluvius voor een bedrag van 12.172,69 euro goed voor het ondergronds brengen en vernieuwen van leidingen in de Hendrik Claeysstraat en Dekenijstraat.

      Artikel 2

      Interne kredietverschuiving 2024-108 wordt goedgekeurd.

    • Patrimonium - notariskosten akte kosteloze grondafstand Molenbergstraat 1: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert, Tim Maenhout
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
      Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2024 met de goedkeuring van de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand van een strook grond in de Molenbergstraat 1 bestemd voor een voetpad
      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Zomergem van 10 december 2018 tot voorwaardelijke goedkeuring van de omgevingsvergunning OMV_2018087610 voor de meergezinswoning Molenbergstraat 1

      Feiten en motivering

      Op 10 december 2018 werd aan Dirk Mortier, Arisdonk 66 te 9950 Lievegem, een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van meergezinswoning na sloop handelswoning en woning gelegen te Molenbergstraat 1, 9930 Lievegem, kadastraal bekend: Afdeling 5, sectie C, perceelnr. 1153A.

      In deze omgevingsvergunning werd de volgende voorwaarde opgenomen:
      "Het gedeelte van het kadastraal perceel gelegen vóór de rooilijnen, vastgesteld op het aflijningsplan van weg nr. 6, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 12 januari 1925 en vastgesteld op het aflijningsplan van weg nr. 7, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 12 januari 1925, moet door een landmeter worden afgepaald en door de bouwheer worden afgewerkt als voetpad. Na uitvoering van alle bouwwerken en de aanleg van het voetpad zal de kosteloze eigendomsoverdracht gebeuren aan de gemeente voor dit gedeelte. De aanvrager dient zelf een notaris aan te stellen voor het verlijden van de akte en in te staan voor alle kosten voor de overdracht."

      Op 21 oktober 2021 maakte Studiebureau Verhaeghe & partners, in opdracht van de bouwheer, een opmetingsplan voor deze kosteloze grondafstand te Molenbergstraat 1.
      De over te dragen strook grond (voetpad) heeft volgens het opmetingsplan een totale oppervlakte van 66,52 m².

      De bouwheer heeft notaris Kelly Spelte, Achterstege 26, 9940 Evergem, aangesteld om de akte voor de kosteloze afstand van de vermelde strook grond (voetpad) op te maken, op basis van het opmetingsplan.
      De ontwerpakte werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 27 maart 2024.

      Bij het uitzetten van het plan voor de uitvoering van de omgevingsvergunning van de bouw van het appartementsblok ter hoogte van Boven-Molenbergstraat werd door diensten van de gemeente vastgesteld dat het plan voor de inplanting van het nieuwe voetpad niet overeenstemde met de meest veilige situatie. Aan de bouwheer werd gevraagd of hij tot een aanpassing van het plan voor het voetpad bereid was. Dit bleek inderdaad het geval en er werd overeengekomen de oppervlakte die aan het openbaar domein zou worden afgestaan aan te passen waarbij ook de volledige aanleg van het voetpad ten laste van de bouwheer bleef. Wegens de hoogdringendheid van deze wijzigingen werd met de bouwheer overeengekomen dat de notariskosten voor de regularisatie van de door gemeente gevraagde aanpassingen van de gronden die aan de gemeente worden afgestaan door de gemeente zou worden gedragen. Deze mondelinge overeenkomst wordt in dit gemeenteraadsbesluit bevestigd.

      Op 9 augustus 2023 gaf team wegen, groen en mobiliteit gunstig advies voor deze overdracht. Het voetpad werd afgewerkt zoals gevraagd.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om, in afwijking van de voorwaarde in de omgevingsvergunning, de notariskosten voor het verlijden van deze akte ten laste te nemen van de gemeente.

      Financiële impact

      De notariskosten bedragen 3.750,53 euro. Deze uitgave zal geboekt worden onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-OMG/0200-00/6131001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN waar na doorvoering van interne kredietverschuiving 2024-107 (zie bijlage) voldoende krediet beschikbaar is.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel
      De gemeenteraad beslist om de notariskosten voor de opmaak van de akte voor de kosteloze grondafstand tussen Dirk Construct VOF, Dirk Mortier BV en VME Residentie Boven te Lievegem enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, o
      pgemaakt door notaris Kelly Spelte, voor een perceel grond (voetpad) te Molenbergstraat 1, 9930 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie C, nr. 1153C met een totale oppervlakte volgens meting van 66,52 m², ten laste van de gemeente te nemen voor een bedrag van 3.750,53 euro.

    • Lijst met nominatieve subsidies 2024 - aanvullen met toelage voor VZW België - Canada: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert, Tim Maenhout
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2023 over de goedkeuring van de lijst van de gemeentelijke nominatieve subsidies 2024 en zijn aanpassing op 26 juni 2024

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 oktober 2024 over de principiële goedkeuring van VZW België - Canada

      Feiten en motivering

      Kathleen Breusegem, voorzitter VZW België - Canada vraagt op 1 juli 2024, namens VZW België - Canada een toelage aan, om tal van plechtigheden te kunnen blijven financieren.

      Financiële impact

      De toelage bedraagt 100,00 euro en zal geboekt worden onder jaarbudgetrekening 20XX/GBB-LOG/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad stelt een nominatieve toelage van 100,00 euro voor VZW België - Canada vast en voegt ze toe aan de lijst van nominatieve subsidies.

    • Gemeente Lievegem - Hemelwater- en droogteplan : goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert, Tim Maenhout
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Vincent Laroy, schepen

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018

      Besluit van de Vlaamse Regering van 9 september 2005 betreffende de geografische indeling van watersystemen en de organisatie van het integraal waterbeleid in uitvoering van Titel I van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018

      Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de [adviesinstanties] en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel [1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018]

      Waterbeleidsnota 2020-2025 vastgesteld door de Vlaamse Regering op 3 april 2020

      Feiten en motivering

      Inleiding

      De derde waterbeleidsnota werd op 3 april 2020 vastgesteld door de Vlaamse Regering en schetst de algemene beleidsvisie op het te voeren integraal waterbeleid in Vlaanderen. Als visiedocument geeft de waterbeleidsnota richting aan de stroomgebiedbeheerplannen en andere initiatieven door de prioriteiten voor het integraal waterbeleid te bepalen. De visie is opgebouwd rond 3 strategische doelstellingen met 6 krachtlijnen die telkens verder geconcretiseerd worden in specifiekere doelstellingen.
      De waterbeleidsnota herbevestigt de principes voor het omgaan met hemelwater. “We blijven inzetten op het behoud en de versterking van infiltratie van hemelwater, op de drietrapsstrategie vasthouden-bergen-afvoeren, op het hergebruik van hemelwater en op erosiebestrijding”. De nota pleit ook voor een behoud en herstel van de natuurlijke infiltratie in de bodem.
      Verder ziet de waterbeleidsnota het hemelwaterplan als een geschikt instrument om diverse uitdagingen gezamenlijk aan te pakken, zoals het beperken van overstromingsschade, het uitbouwen van een groenblauw netwerk, het verhogen van de waterbeschikbaarheid en het stimuleren van bronmaatregelen.
      De nota vestigt daarbij niet alleen de aandacht op de opmaak van hemelwaterplannen, maar ook op de uitvoering ervan en op de doorwerking in het ruimtelijk beleid van het lokaal bestuur (bijvoorbeeld in de beleidsplanning, het vergunningenbeleid of het handhavingsbeleid).

      Toelichting

      Het opgemaakte hemelwater- en droogteplan voor Lievegem geeft een overzicht van knelpunten en mogelijkheden om onze gemeente klaar te maken voor de klimaatveranderingen.  Steeds meer droogtes, maar ook hevige neerslag, kunnen problemen veroorzaken in de gemeente. Door een hemelwater- en droogteplan op te maken, bekijken we met de verschillende actoren die bezig zijn met de waterhuishouding in onze gemeente, hoe we de gemeente Lievegem kunnen wapenen tegen de klimaatverandering die we dagelijks ondervinden.  Infiltratie mogelijk maken en het water vast houden bij de bron en vertraagd laten afvoeren zijn hierbij belangrijke ingrepen.

      Elke gemeente moet eind 2024 beschikken over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan.  Dit wordt als voorwaarde gesteld voor het ontvangen van subsidies voor de aanleg van rioleringen.  Gemeenten die geen goedgekeurd hemelwater- en droogteplan hebben, zullen subsidies geweigerd worden.

      Via een prijsvraag van Farys werd het studiebureau Hydroscan aangeduid voor de opmaak van het hemelwater- en droogteplan.

      Er werd een stuurgroep samengesteld die bestond uit vertegenwoordigers van het college van burgemeester en schepenen en van de gemeentelijke diensten (milieu, stedenbouw, wegen, groen en mobiliteit), de wateringen, VMM, Farys, Aquafin, natuurverenigingen, landbouwers, voorzitters van de Gemina en GALT, Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei, ...

      Voor de opmaak van het plan voor Lievegem werden 2 visiegebieden uitgelicht om de mogelijke knelpunten en oplossingen te bespreken.  Als eerste visiegebied werd Waarschoot bekeken en besproken en nadien visiegebied deel van Zomergem.  Voor beide visiegebieden werden plaatsbezoeken gedaan om op het veld te bekijken wat het probleem is en hoe dit eventueel kan opgelost worden.

      In het hemelwater- en droogteplan worden beide visiegebieden uitgebreid besproken en is een tabel opgemaakt met knelpunten en mogelijke oplossingen.  Het plan bespreekt het volledige grondgebied van Lievegem.  Het gaat dus niet alleen over de 2 besproken deelvisies.

      Het belangrijkste deel van het plan is de actietabel, waarbij acties worden opgenomen die moeten uitgevoerd worden.  Niet alleen de gemeente Lievegem, maar alle partners die bezig zijn met de waterhuishouding binnen Lievegem, zullen acties moeten uitvoeren om onze gemeente weerbaar te maken voor de klimaatveranderingen.

      Bijlage 7.2 is de maatregelencatalogus.  Hierin worden verschillende maatregelen besproken die kunnen toegepast worden en die steeds zouden moeten afgetoetst worden bij de start van een project.

      De GEMINA verleende advies op 6 november 2024.
      De GECORO verleende advies op 7 november 2024.
      De GALT verleende advies op 12 november 2024.

      Advies van team milieu en klimaat:

      Steeds meer worden we geconfronteerd met de gevolgen van de klimaatverandering.  Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie naar de bevolking toe.  Door maatregelen te nemen om water te laten infiltreren of vast te houden en vertraagd afvoeren aan de bron, wordt de omgeving groener en aangenamer om te wonen en leven.  Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om te vermijden dat we in Lievegem te maken krijgen met een waterbom, overstromingen of extreme droogte, want de gevolgen zijn voelbaar voor iedereen.

      Wij geven gunstig advies voor de goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan.

      Financiële impact

      De budgettaire vertaling van de acties gebeurt via de meerjarenbegroting en de jaarlijkse beleidsnota's.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.

    • Vlaamse Landmaatschappij - Groenpool Vinderhoutse bossen - Groene velden Noord - gemeentelijke bijdrage herinrichting aansluiting Vinderhoutsedam – Neerstraat: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Vincent Laroy, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      Besluit gemeenteraad Lovendegem van 22 december 2011 met de goedkeuring van de gemeentelijke bijdrage bij de uitvoering van het eindvoorstel van het landinrichtingsplan Vinderhoutse bossen
      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 juni 2024 met het gunstig advies bij de omgevingsvergunning O/2024/167 voor de heraanleg van het kruispunt Vinderhoutsdam-Neerstraat

      Feiten en motivering

      Het landinrichtingsplan ‘Groenpool Vinderhoutse Bossen’ zorgt voor de realisatie van één van de groenpolen rond de stad Gent. De groenpool is gelegen op het grondgebied Gent (Drongen en Mariakerke) en Lievegem (Vinderhoute).
      Op 9 mei 2012 keurde de minister bevoegd voor landinrichting het inrichtingsplan ‘Groenpool Vinderhoutse Bossen’ goed.
      De gemeente gaf instemming met dit eindvoorstel op 22 december 2011. De realisatie van dit inrichtingsplan is opgesplitst in meerdere uitvoeringsdossiers waaronder 'de recreatieve paden' en 'de Groene Velden Noord'.

      In 2022 werd het ontwerp voor het deelgebied 'Groene Velden Noord' door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) opgestart. Dit uitvoeringsdossier omvat de aanleg van een onthaalzone met picknickbank, fietsnietjes en infoluifel, recreatieve fiets en wandelpaden, een natuurlijke infiltratievijver met vlonderbrug, speelheuvel, brug over de geklasseerde waterloop…, aanplant van bosgoed en hoogstambomen,... en is hoofdzakelijk gelegen op het grondgebied Lievegem. Enkel de aansluiting met het Landschapspark “Groene Velden” met een brug en een aansluitend pad is gelegen op het grondgebied Gent.
      De uitvoering situeert zich op percelen die eigendom zullen worden van de provincie Oost-Vlaanderen. Het deelgebied 'Groene Velden Noord' heeft een oppervlakte van ± 12 ha.

      Op vraag van de gemeente Lievegem werd voorzien in de gedeeltelijke herinrichting van de aansluiting Vinderhoutsedam-Neerstraat (op bestaand openbaar domein). De opmaak van dit ontwerp verliep in nauw overleg met onze diensten.

      Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25 juni 2024 de omgevingsvergunning voor de heraanleg van de aansluiting Vinderhoutsedam - Neerstraat positief geadviseerd. De deputatie verleende op 29 augustus 2024 de omgevingsvergunning.

      De VLM heeft de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van 'de Groene Velden Noord' inclusief de herinrichting van de kruising Vinderhoutsedam - Neerstraat afgerond en een raming van het gemeentelijk aandeel gemaakt op basis van de weerhouden inschrijving. Het gemeentelijk aandeel bedraagt 34.680,98 euro. De bijdrage van de gemeente is een aandeel in de herinrichting van de aansluiting Vinderhoutsedam – Neerstraat.

      De werken worden door de aannemer aan de VLM gefactureerd. Het opvragen van het gemeentelijk aandeel zal gebeuren naarmate de werken vorderen. Hiervoor zal de VLM periodiek een verzoek tot betaling opmaken.

      De VLM verzoekt de gemeente het nodige krediet te voorzien in het budget van 2025 en een afschrift van het definitief akkoord te bezorgen. Zo kan, na de instemming van alle financierende partners, een gemotiveerde gunningsbeslissing genomen worden voor dit dossier en kunnen de werken van start gaan.

      In bijlage zijn ook volgende documenten te vinden:
      • Proces-verbaal van de opening van de inschrijvingsbiljetten
      • Het verslag van nazicht van de offertes
      • Het afschrift van de laagste regelmatige offerte
      • Raming van de totale kostprijs van de werken (incl. onkosten) met de raming van het gemeentelijk aandeel in de totale kostprijs.

      Naast het deelproject 'Groene Velden Noord' zal de VLM ook een aanbesteding van de inrichting van de recreatieve paden in de Vinderhoutse bossen organiseren. Ook die werken zullen in 2025 starten en ook daarbij zal een gemeentelijke bijdrage worden gevraagd. Op grondgebied Lievegem zal deze bijdrage beperkt zijn tot een aandeel in de kosten voor de heraanleg van de Langendam. Na aanbesteding zal ook voor deze bijdrage een definitief akkoord worden gevraagd. Het is aangewezen om hiervoor krediet te voorzien in het budget voor 2025.

      Financiële impact

      De gemeentelijke bijdrage tot de uitvoering van het landinrichtingsproject Vinderhoutse bossen deelproject 'Groene Velden Noord' wordt geraamd op 34.680,98 euro.
      Er zal een budget van 36.000,00 euro voorzien worden onder jaarbudgetrekening 2025/ACT-742/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Wegeniswerken Vinderhoutsedam-Neerstraat) in meerjarenplanaanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2027.

      Adviezen
      Adviezen
      • Gunstig visum AFD/2024/160/VW van Bart Van Petegem van 29 oktober 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel
      De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de gemeentelijke bijdrage van 34.680,98 euro voor de herinrichting van de aansluiting Vinderhoutsedam – Neerstraat in het kader van het landinrichtingsproject Vinderhoutse bossen deelproject Groene Velden Noord.


    • Opdrachthoudende vereniging Farys - algemene jaarvergadering van 29 november 2024 - agenda en mandaat vertegenwoordiging: goedkeuring en vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Nik Braeckman, vertegenwoordiger AV

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
      Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
      De statuten van Farys verschenen in het staatsblad van 05 april 2023

      Feiten en motivering

      De gemeente Lievegem is lid van de ov Farys.
      De gemeente werd op 17 september 2024 opgeroepen voor de buitengewone algemene vergadering van Farys op 29 november 2024.
      De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Farys aan.
      De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De gemeenteraad stelt het mandaat van Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16, als effectieve vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene jaarvergadering van Farys op 29 november 2024 vast.

      Artikel 2
      De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene jaarvergadering van Farys op 29 november 2024 vast.

      Artikel 3
      De agenda van de algemene vergadering op 29 november 2024 bestaat uit volgende punten:

      1.    Wijziging in deelnemers en/of kapitaal

      2.    Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      3.    Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

      4.    Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB )

      5.    Actualisering presentievergoeding

      6.    Statutaire benoemingen

      Varia

      De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.

      Artikel 4
      De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde buitengewone algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.

      Artikel 5
      De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.

    • Dienstverlenende vereniging Creat Services - algemene vergadering 26 november 2024 - agenda en mandaat vertegenwoordiging: goedkeuring en vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Martine Gyssels, schepen en bestuurder Creat dv

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
      Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVS (nu Creat dv)
      Statuten van Creat, artikel 28, 30 en 31

      Feiten en motivering

      De gemeente Lievegem is lid van Creat Services (voorheen TMVS)
      De gemeente werd op 5 september 2024 opgeroepen voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services op 26 november 2024.
      De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Creat Services aan.
      De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
      Het voorstel van gewijzigde statuten moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De gemeenteraad stelt het mandaat van Ann Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te Arisdonk 141 A, 9950 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services op 26 november 2024, vast.

      Artikel 2
      De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, schepen, wonende te Varensbos 39, 9920 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services op 26 november 2024 vast.

      Artikel 3
      De agenda van de buitengewone algemene vergadering op 26 november 2024 bevat volgende punten:

      1.    Wijziging van vermogen
      2.    Actualisering van bijlagen l en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3.    Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4.    Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5.    Actualisering presentievergoeding
      6.    Statutaire benoemingen
      Varia

      De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.

      Artikel 4
      De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.

      Artikel 5
      De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.

    • Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem - gemeentelijke dotatie - Begrotingswijziging 2024: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 20 december 2017, artikel 40
      Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, meer bepaald artikel 40 en 71;
      Koninklijk besluit van 16 november 2001 over de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone
      Omzendbrief PLP 51 over de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting ten behoeve van de politiezones
      Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2023 over de goedkeuring van de dotatie 2024 aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem
      Politieraadsbesluit van 24 oktober 2024 over het goedkeuren van de politiebudgetwijziging 2024

      Feiten en motivering

      Mail van 4 oktober 2024 van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem met als bijlage de begrotingswijziging 2024.
      Er vinden kredietverschuivingen plaats, maar de gemeentelijke dotatie blijft dezelfde.

      De dotatie wordt berekend aan de hand van volgende verdeelsleutel :

      • Deinze           54,09%
      • Zulte              16,57%
      • Lievegem       29,34%

      Voor de gemeente Lievegem resulteert dit in volgende bijdragen :

      • Gewone dienst (exploitatie) :  € 2.596.642
      • Buitengewone dienst (investeringen) : € 234.470
      Financiële impact

      Voor de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem zijn de benodigde kredieten voorzien onder volgende jaarbudgetrekeningen :

      • 2024/GBB-SSC/0400-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN – exploitatietoelage (gewone dienst)
      • 2024/GBB-SSC/0400-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN – investeringstoelage (buitengewone dienst)
      Adviezen
      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Voor onderhavig besluit betreffende de begrotingswijziging 2024 voor de politiezone wordt een visum verleend.

        Er is geen budgettaire impact gezien zowel de exploitatiebijdrage (gewone dienst) als de investeringsbijdrage (buitengewone dienst) ongewijzigd blijven.

        Gunstig visum FD/2024/27 van Bart Kerkhof van 28 oktober 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad herbevestigt de exploitatie- en investeringsbijdrage van de gemeente Lievegem, zoals berekend en ingeschreven in het budget 2024 van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, goed voor een bedrag van :

      • Gewone dienst (exploitatie) :  € 2.596.642
      • Buitengewone dienst (investeringen) : € 234.470
    • Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem - gemeentelijke dotatie 2025: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 20 december 2017, artikel 40
      Wet van 7 december1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, meer bepaald artikel 40 en 71;
      Koninklijk besluit van 16 november 2001 over de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone
      Omzendbrief PLP 51 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting ten behoeve van de politiezones
      Politieraadsbesluit van 24 oktober 2024 over het goedkeuren van het politiebudget 2025

      Feiten en motivering

      Mail van 4 oktober 2024 van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem met als bijlage de begroting 2025.

      De dotatie wordt berekend aan de hand van volgende verdeelsleutel :

      • Deinze           54,09%
      • Zulte              16,57%
      • Lievegem       29,34%

      Voor de gemeente Lievegem resulteert dit in volgende bijdragen :

      • Gewone dienst (exploitatie) :  € 2.989.431
      • Buitengewone dienst (investeringen) : € 164.628
      Financiële impact

      Voor de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem worden de benodigde kredieten voorzien onder volgende jaarbudgetrekeningen :

      • 2025/GBB-SSC/0400-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN – exploitatietoelage (gewone dienst)
      • 2025/GBB-SSC/0400-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN – investeringstoelage (buitengewone dienst)


      In vergelijking met het actueel meerjarenplan - aanpassing 4 (GR 20 december 2023) stijgt de exploitatiebijdrage voor 2025 met € 262.316 en daalt de investeringstoelage voor 2025 met € 65.344. Globaal genomen wordt dus € 196.972 meer gevraagd dan was vooropgesteld in het meerjarenplan. De kredieten zullen in die zin worden bijgestuurd.

      Adviezen
      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Momenteel zijn voor het boekjaar 2025 volgende kredieten beschikbaar in het meerjarenplan:

        • Gewone dienst (exploitatie): € 2.727.115
        • Buitengewone dienst (investeringen): € 229.972

        Op basis van het begrotingsvoorstel 2025 van politiezone Deinze-Zulte-Lievegem moet de bijdrage voor de gewone dienst worden verhoogd met € 262.316 en kan de bijdrage voor de buitengewone dienst met € 65.344 worden verlaagd. Per saldo resulteert dit in een bijkomende budgettaire impact van € 196.972 op de gemeentebegroting.

        Onder voorbehoud van bijsturing van de benodigde kredieten in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing (gemeenteraad januari 2025) wordt een visum verleend voor onderhavige beslissing.

        Gunstig visum FD/2024/028/VW van Bart Kerkhof van 28 oktober 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad keurt de exploitatie- en investeringsbijdrage 2025 van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem goed voor een bedrag van :

      • Gewone dienst (exploitatie) :  € 2.989.431
      • Buitengewone dienst (investeringen) : € 164.628

       De kredieten worden in die zin bijgestuurd in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

    • Hulpverleningszone Centrum - exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2025: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68
      Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1-2 en artikel 41, 23°
      Gemeenteraadsbesluit van 18 oktober 2024 over de goedkeuring van de exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2024 van de Hulpverleningszone Centrum
      Gemeenteraadsbesluit van 26 juni en 23 oktober 2024 over de goedkeuring van de gewijzigde exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2024 van de Hulpverleningszone Centrum

      Feiten en motivering

      Mail van 4 oktober 2024 van de hulpverleningszone centrum over de goedkeuring van de dotatie 2025 aan hulpverleningszone Centrum.

      De zoneraad van hulpverleningszone Centrum heeft op 25 september 2024 het ontwerp van de begroting voor het dienstjaar 2025 goedgekeurd.

      De dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2025 door de gemeente Lievegem volgende dotaties toegekend aan hulpverleningszone Centrum:

      Voor exploitatie: € 1.045.543
      Voor investeringen: € 95.077
      Bijdrage voor de pensioenen: € 7.003


      De definitieve goedkeuring van de begroting 2025 door de zoneraad was ingepland op woensdag 16 oktober 2024. De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht. De uitnodigingsmail werd verstuurd naar een oud e-mailadres waardoor dit besluit nog niet behandeld werd in de gemeenteraad van oktober.

      De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting van de hulpverleningszone uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2025 definitief te kunnen goedkeuren.

      Financiële impact

      De exploitatiebijdrage van € 1.045.543 wordt in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen in het exploitatiebudget onder jaarbudgetrekening 2025/GBB-SSC/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      De bijdrage voor de pensioenen ten bedrage van € 7.003 wordt in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen in het exploitatiebudget onder jaarbudgetrekening 2025/GBB-SSC/0410-00/6494001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      De investeringsbijdrage van € 95.077 wordt in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen in het investeringsbudget onder jaarbudgetrekening 2025/GBB-SSC/0410-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Adviezen
      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Het actueel meerjarenplan bevat voor het begrotingsjaar 2025 volgende kredieten:



        Voor het dienstjaar 2025 wordt door hulpverleningszone Centrum een totaalbedrag van 1.147.623 euro gevraagd (exploitatie + investeringen + pensioenbijdrage) wat 21.193 euro minder is dan het budgettair beschikbaar krediet.

        Er wordt bijgevolg een gunstig financieel advies verleend.

        Gunstig visum FD/2024/029 van Bart Kerkhof van 31 oktober 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad keurt de dotaties voor het dienstjaar 2025 als volgt goed:

      Voor exploitatie: € 1.045.543
      Voor investeringen: € 95.077
      Bijdrage voor de pensioenen: € 7.003

    • Hulpverleningszone Centrum - zonale verdeelsleutel: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 26, 67 en 68
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1-2 en artikel 41, 23°

      Feiten en motivering

      De wet van 15 mei 2007 over de civiele veiligheid bepaalt dat de hulpverleningszones gefinancierd worden door onder meer dotaties van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.

      Diezelfde wet stelt dat de dotaties van de gemeenten van de zone jaarlijks worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, wordt de dotatie van elke gemeente vastgesteld door de provinciegouverneur volgens de bepalingen omschreven in de wet.

      Naar aanleiding van de oprichting van de Hulpverleningszone Centrum legde de pre-zoneraad op 25 november 2013 de principes vast die aan de grondslag liggen van de verdeelsleutel.
      De pre-zoneraad verklaarde zich akkoord om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel toe te passen. Deze verdeelsleutel bepaalt de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de hulpverleningszone en houdt rekening met volgende criteria en wegingen:

      •    Residentiële bevolking: 30%
      •    Actieve bevolking: 10%
      •    Kadastraal Inkomen: 5%
      •    Belastbaar inkomen: 5%
      •    Punctuele Risico’s: 50%

      Er is geen weging voor het criterium oppervlakte opgenomen omdat dit gelinkt wordt aan het criterium van de bevolking. Deze twee criteria vormen samen de bevolkingsdichtheid, waaraan elke andere bovenstaande factor wordt gerelateerd.
      De pre-zoneraad besliste ook de herverdeling van de kosten binnen de zone te spreiden over een periode van tien jaar (2013 - 2023), teneinde de evolutie naar de overeengekomen verdeelsleutel geleidelijk te laten verlopen. De beginpercentages van deze overgangsperiode zijn de effectieve bijdragen van de verschillende gemeenten in het jaar 2013 en werden door een auditcomité van financieel directeurs vastgelegd (financiële nulmeting). De eindpercentages zijn de definitieve verdeelsleutel zoals voorgesteld door de federale werkgroep.

      Naar aanleiding van enkele fusies van gemeenten binnen de provincie Oost-Vlaanderen in 2019 wijzigde de samenstelling en de onderlinge verhouding van de gemeenten van de Hulpverleningszone Centrum. Dit heeft een impact gehad op de verdeelsleutel die toegepast wordt voor de berekening van de gemeentelijke dotaties. Zone Centrum koos ervoor om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel verder te hanteren en ook toe te passen op de toetredende gemeenten Deinze en Lievegem. Voor de berekening van de nieuwe verdeelsleutel werd uitgegaan van de cijfers die de federale werkgroep heeft berekend voor Zone Centrum en Zone Meetjesland. Enkel de fusionerende gemeenten werden mee in rekening gebracht en op basis van deze cijfers werd een nieuw percentage berekend dat de huidige verdeelsleutel uitmaakt. Zoals bij de opstart van Zone Centrum werd opnieuw een overgangsperiode van tien jaar voorzien (2017-2027), om van de bestaande actuele verdeling (effectieve bijdragen van de gemeenten in 2017) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel (cf. zoneraad van 24/10/2018).


      Naar aanleiding van een nieuwe wijziging in de samenstelling van de gemeenten van Zone Centrum vanaf 2025 en een aantal gemeentelijke fusies binnen de zone vanaf datzelfde jaar, dringt een nieuwe aanpassing van de zonale verdeelsleutel zich op.

      In dit kader werd een poging gedaan om de oorspronkelijke verdeelsleutel, gebaseerd op het werk van de federale werkgroep, te reconstrueren. Deze oefening heeft niet tot een bevredigend resultaat geleid, en na contact met de federale overheid blijkt dat de brondata die gebruikt werd voor de door de federale werkgroep berekende verdeling niet langer beschikbaar is. Zone Centrum heeft bijgevolg zich op de door de werkgroep gehanteerde principes en de gebruikte parameters, alsook op het resultaat van de verdeling voor de (toenmalige) gemeenten van de zone, maar niet op de achterliggende gegevens die aan de grondslag liggen van de berekening. Dit heeft als gevolg dat er geen concrete formule voorhanden is om de zonale verdeelsleutel te herberekenen in geval van toe- of uittredende gemeenten, zoals het geval met Laarne en Wetteren, die vanaf 2025 deel zullen uitmaken van Zone Centrum.

      Om bovenstaande reden heeft de zone een eigen ad hoc berekening gemaakt om het aandeel van de toetredende gemeenten te bepalen, rekening houdend met de parameters die gehanteerd werden door de federale werkgroep.

      De uiteindelijke verdeelsleutel is zodanig berekend dat het totaal 100% bedraagt, en wordt afgerond op vijf cijfers na de komma. Dit laatste heeft tot gevolg dat bij de verdeling van de 100.000 stemmen i.k.v. een beslissing m.b.t. de begroting(swijziging) of de jaarrekening (cf. art. 51 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid) er niet gewerkt moet worden met afrondingen.

      Er wordt opnieuw gekozen om te werken met een overgangsperiode, om van de bestaande actuele verdeling (huidige effectieve bijdragen van de gemeenten) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel. Het eindpunt blijft echter behouden op het jaar 2027. De nieuwe zonale verdeelsleutel zal dus evolueren over de driejarige periode 2025-2027, en zal in 2027 het eindpunt en dus de definitieve verdeling, die voor onbepaalde duur zal gelden, bereiken.

      Aan de nieuwe fusiegemeenten zal een percentage toegekend worden dat de som bedraagt van de individuele fuserende gemeenten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt keurt de zonale verdeelsleutel voor de Hulpverleningszone Centrum goed:

      Artikel 2

      De gemeenteraad is akkoord dat een overgangsperiode over de periode 2025-2027 gehanteerd wordt om van de actuele bijdragen te evolueren naar de overeengekomen verdeelsleutel.

    • Welzijnsvereniging Audio - algemene vergadering 24 mei 2024 - verslag: kennisname

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Steven Lambert, raadslid

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 477 (De statuten van de welzijnsvereniging)

      Het besluit van de gemeenteraad van 9 september 2020 over de vereniging van publiek recht Welzijnsvereniging Audio: aanduiden van vertegenwoordigers

      Feiten en motivering

      De gemeente Lievegem is lid van de Welzijnsvereniging  Audio.
      Audio is een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur.
      Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
      De algemene vergadering van Audio vond plaats op 30 september 2024.

      Besluit

      Enig artikel
      De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de Welzijnsvereniging Audio op 30 september 2024.

    • Personeel - Arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - wijzigingen: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting.

    • Buitenschoolse kinderopvang Lievegem - huishoudelijk reglement en schriftelijke overeenkomst: vaststelling en goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting.

    • Huishoudelijk reglement op het gebruik van gemeentelijke (socio-)culturele infrastructuur Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Jeroen Van Acker, schepen van cultuur

      Chris De Wispelaere, schepen van patrimonium

      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56§1: het college van burgemeester en schepenen bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2024 over de vaststelling retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur Lievegem

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2024 over de vaststelling huishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur Lievegem

      Feiten en motivering

      Het huishoudelijk en retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur in Lievegem vereist een actualisatie omdat een bijkomend gebouw via de gemeente wordt opengesteld voor verhuur aan het publiek: Den Osschaert, Kasteeldreef 75, 9920 Lievegem. Volgende zalen worden in Den Osschaert voor verhuur opengesteld: Pallieterzaal, Osschaertzaal, Breughelzaal, Uilenspiegelzaal en Valentijnzaal.

      Er wordt voorgesteld om:

      • alle zalen in Den Osschaert enkel open te stellen voor verhuur aan verenigingen en niet aan particulieren
      • de verhuurprijzen van de zalen in te passen in het huidige systeem volgens grootte van de specifieke zaal.
      • de specifieke modaliteit qua toegelaten huurperiode te behouden
      • het verbod op bereiden van maaltijden te behouden met uitzondering van kooklessen in de Uilenspiegelzaal
      • toe te voegen dat fuiven en dansfeesten op voorhand aangevraagd en goedgekeurd moeten worden door het college van burgemeester en schepenen


      Om de voorgestelde wijzigingen te kunnen doorvoeren, moeten het huishoudelijk en het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur worden aangepast. De aangepaste reglementen werden na bespreking en principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van 5 november 2024 ter advisering voorgelegd aan het beheersorgaan gemeentelijke infrastructuur op 6 november 2024. Het advies wordt op 14 november toegevoegd aan dit besluit.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad stelt het aangepast huishoudelijk reglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur vast.

      Artikel 2

      Het aangepast huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 december 2024.

      Artikel 3

      Het huishoudelijk reglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 februari 2024, wordt opgeheven.

    • Retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke (socio-)culturele infrastructuur Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Jeroen Van Acker, schepen van cultuur

      Chris De Wispelaere, schepen van patrimonium

      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56§1: het college bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2024 over de vaststelling retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur Lievegem

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2024 over de vaststelling huishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur Lievegem

      Feiten en motivering

      Het huishoudelijk en retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur in Lievegem vereist een actualisatie omdat een bijkomend gebouw via de gemeente wordt opengesteld voor verhuur aan het publiek: Den Osschaert, Kasteeldreef 75, 9920 Lievegem. Volgende zalen worden in Den Osschaert voor verhuur opengesteld: Pallieterzaal, Osschaertzaal, Breughelzaal, Uilenspiegelzaal en Valentijnzaal.

      Er wordt voorgesteld om:

      • alle zalen in Den Osschaert enkel open te stellen voor verhuur aan verenigingen en niet aan particulieren
      • de verhuurprijzen van de zalen in te passen in het huidige systeem volgens grootte van de specifieke zaal.
      • de specifieke modaliteit qua toegelaten huurperiode te behouden
      • het verbod op bereiden van maaltijden te behouden met uitzondering van kooklessen in de Uilenspiegelzaal
      • toe te voegen dat fuiven en dansfeesten op voorhand aangevraagd en goedgekeurd moeten worden door het college van burgemeester en schepenen

      Om de voorgestelde wijzigingen te kunnen doorvoeren, moeten het huishoudelijk en het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur worden aangepast. De aangepaste reglementen werden na bespreking en principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van 5 november 2024 ter advisering voorgelegd aan het beheersorgaan gemeentelijke infrastructuur op 6 november 2024. Het advies wordt op 14 november toegevoegd aan dit besluit.

      Financiële impact

      De inkomsten worden geregistreerd op jaarbudgetrekening xxxx/GBB-EVENT/0705-00/7050001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De gemeenteraad stelt het aangepast retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur vast.

      Artikel 2
      Het aangepast retributiereglement treedt in werking op 1 december 2024.

      Artikel 3

      Het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke culturele infrastructuur, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 februari 2024, wordt opgeheven.

    • Schriftelijke en mondelinge vragen van raadsleden aan burgemeester en college van burgemeester en schepenen

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Kenneth Pauwels
      Verontschuldigd: Steven Lambert
      Afwezig: Wout Bonroy
      Bevoegd lid

      Nicholas Spinel, voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278

      Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11

      Feiten en motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
      Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
      Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
      Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
      De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
      In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
      Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

      Besluit

      1. Schriftelijke vragen

      1.1 Vragen van Wouter Ryckaert (N-VA)

      1.    Naar aanleiding van de Pano-reportage hebben we vragen over de cijfers van de alcoholcontroles in de politiezone.
      -    Hoeveel alcohol- en drugscontroles gebeuren er?
      -    Hoe zijn deze verdeeld over de verschillende deelkernen?
      -    Zeker ook specifieke aandacht voor de weekendnachten (aantal, percentage totaal)
      -    Openbaarheid van de cijfers
      -    Toekomstvisie

      Burgemeester Kim Martens verduidelijkt dat het zonaal veiligheidsplan een van de topprioriteiten is en blijft. De korpschef beschikt over cijfers op zonaal niveau, maar de gevraagde cijfers zullen later verspreid worden.
      In de cijfers is alleszins een stijgende tendens te zien op zowel week- als weekenddagen.
      De politie moet grote inspanningen leveren op het terrein, hetgeen ze op vandaag ook al doen.
      Vroeger waren er gerichte langdurige acties op één locatie. Op vandaag  zijn dit eerder dagelijkse, korte controles om de pakkans te vergroten.
      Aanvullend worden er standaard sneltesten afgenomen wanneer iemand wordt tegengehouden. Onze politiezone scoort daardoor beter ten opzichte van andere zones.

      De politiezone is verplicht om te rapporteren over de testen die gebeurd zijn, hetgeen wordt opgenomen in de nationale veiligheidsstatistieken.

      In de toekomst blijven deze controles dus een prioriteit, waarbij men ook het gebruik van sneltesten wenst tijdens evenementen (met behulp van de extra aanwervingen om dit te garanderen).

      Reactie raadslid Wouter Ryckaert: Het lijkt wenselijk om concrete doelen te formuleren, bijvoorbeeld 1 maal per jaar zou iedereen een controle moeten hebben.

      Raadslid Patrick Dossche onderschrijft het belang van educatie om de gevolgen van drugs in het verkeer te duiden. Er werd het idee gegeven om dit toe te voegen aan het nieuwe bestuursakkoord.

      Burgemeester Kim Martens neemt beide ideeën mee. 


      2.    Sluiproute door Vinderhoute om R4 oprit Vinderhoute te bereiken

      -    Resultaat van de snelheidscontroles
      -    Zijn er aanpassingen voorzien?

      Burgemeester Kim Martens: In samenspraak met het college van burgemeester en schepenen werd geanticipeerd op de werken aan de R4 door in dialoog te gaan met de buurtbewoners.
      Er werd met de politie afgesproken:

      • extra signalisatie voorzien door middel van smiley-borden (Deze borden geven de snelheid aan en meten het aantal overtredingen)
      • Plaatsen van de Lidar (inclusief persbericht i.f.v. sensibilisering)
      • Anonieme controles (3 flitscontrole van telkens 1,5u)

      In de metingen viel op dat er in het begin van de omleiding pak meer verkeer was, hetgeen nadien gemilderd is. Verder werden volgende resultaten genoteerd:

      • LIDAR: 1,1 % overtredingen (gemiddeld 1 a 2 %)
      • Flitscontroles: 2% (gemiddeld 5 %)

      De cijfers zijn dus laag, waardoor de controles of maatregelen niet werden opgedreven. Bij klachten kan dit opnieuw opgedreven worden.

      Raadslid Wouter Ryckaert vermeld een subjectief onveiligheidsgevoel te hebben als hij daar rijdt met de fiets bij de wegversmalling. Deze wegversmalling drijft de auto's naar het fietspad.

      Schepen Chris De Wispelaere: Ik zal dit ter plaatse bekijken.


      2. Mondelinge vragen

      2.1 Het nieuwe werken - Huis van Lievegem (Wouter Ryckaert (N-VA)).

      In het college van burgemeester en schepenen wordt een extra kost vermeld rond 'het nieuwe werken' voor het Huis van Lievegem. Wat is dat?

      Schepen Chris De Wispelaere: Op vandaag heeft elke medewerker een eigen bureau, maar we gaan naar flexibel werken. De gemeente heeft een bureau aangesteld dat in beeld moet brengen hoe we deze manier van werken gaan implementeren.
      Dit bureau heeft de plannen van het Huis van Lievegem bekeken en is van oordeel, in overleg met het personeel, dat een aantal aanpassingen noodzakelijk zijn.

      Dit betreft kleinere ingrepen die we nog kunnen implementeren.

De voorzitter sluit de zitting op 20/11/2024 om 21:00.

Namens Gemeenteraad,

Kenneth Pauwels
algemeen directeur

Nicholas Spinel
voorzitter