Terug
Gepubliceerd op 23/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 25/01/2023 - 20:00 Grote vergaderzaal, Kasteeldreef 72 te 9920 Lievegem
Aanwezig: Nicholas Spinel, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Schepenen
Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Raadsleden
Eddy De Mits, algemeen directeur
Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Schepenen
Ann Boterdaele, Matthias De Block, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 25/01/2023 om 20:01.

Raadslid Gunter Lippens vervoegt de zitting tijdens het vierde agendapunt.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Gunter Lippens, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Nicholas Spinel, Voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
      Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/5DT6m9_D_CE

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 21 december 2022 goed.

    • Subsidie voor Bike for Life: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Gunter Lippens, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41,23°
      Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
      Bekrachtiging van de gemeenteraad van 19 oktober 2022 over het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2022 houdende principiële goedkeuring deelname aan Bike for Life
      Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 over de lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2022 en 2023 en de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 3 deel gemeente Lievegem
      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2022 over principiële goedkeuring deelname aan Bike for Life
      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 over de uitbetaling van subsidie voor Bike for Life
      Het besluit van de gemeenteraad van heden over de aanpassing van de lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2022 en 2023

      Feiten en motivering

      Wat is het?
      Tijdens Bike for Life kon je met je bedrijf, school, gemeente, stad of organisatie meefietsen ten voordele van ‘Een fiets voor iedereen’. Een gezin in Vlaanderen heeft gemiddeld 2,8 fietsen in huis. Toch kan naar schatting 15% van de bevolking zich geen fiets veroorloven. Dit belemmert mensen in hun bewegingsvrijheid, sociale contacten en kansen. Met ‘Een fiets voor iedereen’ helpt de Fietsersbond hen vooruit met een fiets. Alle info staat op https://www.fietsersbond.be/overtuig-je-werkgever-deelname-bikeforlife-2022.

      Van 3 t.e.m. 31 oktober sponsorde de gemeente Lievegem de gefietste woon-werkritten van haar werknemers. De werkgever kiest zelf welk sponsorbedrag er per rit gegeven wordt, en kunnen hier ook een platform voor instellen. De werknemers registreren hun ritten en kunnen zo ook zien zij al bij elkaar hebben gefietst. Elke rit voor woon-werkverkeer telt, dus als je heen en terug rijdt met de fiets naar het werk, dan zijn dat twee ritten. De gemeente Lievegem zal van het prikkloksysteem gebruik maken om het totaal aantal ritten in kaart te brengen.

      Resultaat en vervolg
      De medewerkers van de gemeente Lievegem zamelden 786 euro in door 1.048 ritten met de fiets af te leggen in oktober. De maximumbegrenzing van de donatie werd in de gemeenteraad van 19 oktober 2022 vastgelegd op 2.000 euro.
      Na beraadslaging wenst het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad voor te stellen om het verschil tussen de maximumbijdrage en de bijdrage die gefietst is ook te doneren aan Bike for Life.
      Dit verschil doneren voldoet aan de voorwaarde van de gemeenteraad van Lievegem: een maximumbedrag van 2.000 euro.
      Het verschil bedraagt 1.214 euro.
      Het gemeentebestuur Lievegem gelooft dat een grotere bijdrage de impact voor mensen in armoede verhoogt.

      Financiële impact

      Er waren kredieten voorzien in het meerjarenplan 2022 op jaarbudgetrekening 2022/ACT-014/0350-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      De bijkomende subsidie bedraagt 1.214 euro.

      De subsidie die de gemeente zal geven aan de Fietsersbond boeken we op de algemene rekening voor subsidies 6493000 zodat de jaarbudgetrekening dan wordt: 2022/ACT-014/0350-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Er zal dus via een interne kredietverschuiving een extra bedrag van 1.214 euro verplaatst worden van jaarbudgetrekening 2022/ACT-014/0350-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN naar jaarbudgetrekening 2022/ACT-014/0350-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad beslist het verschil van 1.214 euro tussen de maximumbijdrage zoals bepaald in de gemeenteraad van 19 oktober 2022 en de bijdrage die gefietst is door de medewerkers ook te doneren aan Bike for Life.

    • Lijst met nominatieve subsidies 2022 en 2023 - toekenning verhoging en schrapping: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Gunter Lippens, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Jeroen Van Acker, schepen

      Regelgeving

      Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      Bekrachtiging van de gemeenteraad van 19 oktober 2022 over het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2022 houdende principiële goedkeuring deelname aan Bike for Life

      Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 houdende goedkeuring van de lijst van de gemeentelijke nominatieve subsidie 2022 en 2023

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2022 over de principiële goedkeuring deelname aan Bike for Life

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 november 2022 over de uitbetaling van subsidie voor Bike for Life

      Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2023 over de goedkeuring van de subsidies aan Bike Van Life

      Feiten en motivering

      Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de gemeenteraad.

      De lijst met nominatieve subsidies 2022 en 2023 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 21 december 2022.

      Er zijn 4 bijkomende vragen voor wijziging aan subsidiebedragen die niet werden opgenomen in de nominatieve lijst.

      Het voorstel is om deze wijziging toe te voegen.

      Het betreft de volgende verzoeken:

      Vraag tot verhoging bedrag nominatieve toelage:

      Voor de organisatie van de nieuwjaarsreceptie inwoners in de 3 deelkernen op het grondgebied Lievegem is een toelage voorzien van € 4000 op jaarbudgetrekening 2023/GBB-EVENT/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Deze nominatieve toelage van € 4000 is toegekend aan feestcomité Zomergem, feestcomité Waarschoot en feestcomité Lovendegem. Eenzelfde concept (drankbonnetje, hapje, soep..) wordt aangeboden op de 3 nieuwjaarsrecepties. De organiserende feestcomités geven aan dat gezien prijsstijgingen en bij behoud van eenzelfde concept het toegekende budget ontoereikend zal zijn.

      Feestcomité Waarschoot en Feestcomité Zomergem centrum vragen een aanpassing van de nominatieve toelage  naar € 5000.

      Vraag tot schrapping bedrag nominatieve toelage:

      Feestcomité Lovendegem gaf aan de  nieuwjaarsreceptie inwoners Lovendegem niet te kunnen organiseren. Team evenementen zal instaan voor de organisatie.  De nominatieve toelage van € 4000 mag geschrapt worden voor 2023.

      Vraag tot verhoging bedrag nominatieve toelage:

      De gemeente Lievegem nam deel aan de activiteit Bike for Life in de periode 3 tot en met 31 oktober 2022. De medewerkers van de gemeente Lievegem zamelden € 786 in. De gemeenteraad van 19 oktober 2022 legde de maximumbegrenzing van de donatie aan de Fietserbond vast op € 2000. De vraag wordt gesteld om de toelage aan de Fietserbond te verhogen naar € 2000 en dit door een interne kredietverschuiving van 2022/ACT-014/0350/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN naar 2022/ACT-014/0350-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Financiële impact

      Voor de uitgave van 10.000 euro voor de subsidies in het kader van de organisatie van nieuwjaarsreceptie inwoners gemeente Lievegem is het benodigd krediet voorzien onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-EVENT/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Voor de uitgave van 2.000 euro voor de toelage aan de Fietserbond in het kader van de deelname aan de activiteit Bike for Life is het benodigd krediet beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-014/0350-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt de vraag tot verhoging van de nominatieve toelage naar € 5000 voor feestcomité Waarschoot en feestcomité Zomergem voor de organisatie nieuwjaarsreceptie 2023 goed.

      Artikel 2

      De gemeenteraad keurt de vraag tot schrapping van de nominatieve toelage van € 4000 voor feestcomité Lovendegem voor de organisatie nieuwjaarsreceptie goed.

      Artikel 3

      De gemeenteraad keurt de vraag tot verhoging van de nominatieve toelage naar € 2000 voor Fietserbond goed.

      Artikel 4

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 houdende goedkeuring van de lijst gemeentelijke nominatieve subsidies 2022 en 2023 wordt aangepast als volgt:

      BI 0710-00/AR 6493000-Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen:

      • Toelage feestcomité Zomergem (nieuwjaarsreceptie): 2023: € 5000
      • Toelage feestcomité Waarschoot (nieuwjaarsreceptie): 2023: € 5000
      • Toelage feestcomité Lovendegem (nieuwjaarsreceptie): 2023: € 0
      BI 0350-00/AR 6493000-Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen:
      • Toelage Fietserbond (Bike for Life): 2022: € 2000


    • Vernieuwen speelpleintjes Tempelhof en Rozenhoed - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Caroline Fredrick, schepen

      Regelgeving

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, 10° over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
      De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
      Besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 over het begrip dagelijks bestuur
      Besluit van het college van burgemeester en schepenen over de principiële goedkeuring voor het vernieuwen speelpleintjes Tempelhof en Rozenhoed - lastvoorwaarden en gunningswijze

      Feiten en motivering

      In het kader van de opdracht “Vernieuwen speelpleintjes Tempelhof en Rozenhoed” werd een bestek met nr. 2022016 opgesteld door Team jeugd.
      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 30.578,51 euro excl. btw of 37.000,00 euro incl. 21% btw.
      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
      Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet kan worden beschouwd als een opdracht van dagelijks bestuur omdat de opdracht niet is opgenomen in de lijst van nominatieve investeringen en het totaalbedrag voor dit project het maximumbedrag van 25.000 euro excl btw overschrijdt. Het college is dus niet bevoegd.

      Financiële impact

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023,  jaarbudgetrekening 2023/ACT-288/0680-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      Het bestek met nr. 2022016 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen speelpleintjes Tempelhof en Rozenhoed”, opgesteld door Team jeugd wordt goedgekeurd.
      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 30.578,51 euro excl. btw of 37.000,00 euro incl. 21% btw.

      Artikel 2
      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Omgevingsvergunning - O/2022/312 - Dam 48-48A, Kapellestraat ZN - zaak van de wegen - tracé en inrichting wegen: weigering

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Guy De Neve, schepen

      Freddy Haegeman, schepen

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en hun uitvoeringsbesluiten
      Het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning
      Het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen

      Feiten en motivering

      Omgevingsloketnummer: OMV_2022111532
      Dossiernummer: O/2022/312
      Inrichtingsnummer: Niet van toepassing
       
      BESLUIT VAN DE GEMEENTERAAD OVER DE ZAAK VAN DE WEGEN
       

      De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend door Infrabel NV gevestigd te Koningin Maria Hendrikaplein 2 te 9000 Gent op 22 augustus 2022. De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 8 september 2022.


      De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen te Dam 48-48A en Kapellestraat ZN te 9950 Lievegem, kadastraal bekend: afdeling 4, sectie A, nrs 268F, 268G, 268H, 288L, 289F, 292H, 292L, 292N, 290B, 290C, 290D, 290G, 290/02, 341V, 341A2, 341B2, 471R, 471W, 471V, 471/02, 470F, 465G, 465E, 464E en 461W.


      Het betreft: aanleggen van een langsweg aan private overweg 90.


      De aanvraag omvat wegeniswerken.


      Beschrijving van de omgevingsvergunningsaanvraag en wegeniswerken
      Het projectgebied situeert binnen een openruimtegebied, hoofdzakelijk in gebruik voor agrarische doeleinden. Parallel aan het projectgebied is een treinspoorlijn gelegen met aan de overzijde een fietssnelweg.


      Ten gevolge van de geplande afsluiting van overweg 90 (Hoge weg) wordt een nieuwe ontsluitingsweg aangevraagd. Via deze nieuwe/alternatieve weg blijven percelen ten oosten van overweg 90 en het landbouwbedrijf te Dam 48-48A bereikbaar.


      Tot op heden is reeds een gedeeltelijke ontsluitingsweg aanwezig, dit in de vorm van halfverharding.


      De aanvraag omvat de aanleg van een nieuwe wegenis, opgebouwd uit een karrenspoor met gestabiliseerde steenslag, een onderfundering (steenslag) en geotextiel. Het verharde oppervlakte bedraagt 2.845m². De totale dikte van de opbouw van de verharding bedraagt ca 50cm. Het karrenspoor vertoont een breedte van max. 3,50m, waarbij de onderfundering ca 0,35m aan weerszijden verder reikt. Er wordt één uitvoegstrook voorzien. Alle verharding wordt uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.


      Om deze weg te realiseren is bijkomend een verplaatsing van een waterloop en het rooien van houtkanten noodzakelijk.


      De bestaande onbevaarbare waterloop van tweede categorie (O280a1) wordt deels verplaatst over een lengte van ca 120m richting het noordoosten. Op deze manier zal de geplande weg tussen de bestaande spoorlijn en de verplaatste onbevaarbare waterloop kunnen gerealiseerd worden. Een machtigingsaanvraag werd niet toegevoegd aan de dossierstukken.   


      De te rooien houtkanten, geplaatst in lijnverband, situeren op minder dan 20,00m afstand van de vrije rand van de bestaande spoorweg. De bomen vertonen op 1,00m boven het maaiveld een stamomtrek van 0,60m of kleiner. Er wordt niet in een heraanplant voorzien.  


      Om de geplande werken te kunnen realiseren is een inname van gronden noodzakelijk. Er werd nog geen rooilijnplan opgemaakt. Er is eveneens geen definitief grondinnameplan toegevoegd aan de aanvraag.

      Bevoegdheid gemeenteraad
      Als een vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, moet de gemeenteraad een beslissing nemen over de zaak van de wegen, met name het tracé en de inrichting van de nieuwe weg, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing kan nemen over de vergunningsaanvraag. De gemeenteraad moet daarbij kennis nemen van de ingediende bezwaren en opmerkingen.

      Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
      Overeenkomstig de criteria van artikel 11-14 van het uitvoeringsbesluit van het decreet omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing.


      De aanvraag werd bijgevolg openbaar gemaakt. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 27 september 2022 tot en met 26 oktober 2022. Er werd één bezwaarschrift ontvangen en één gunstige repliek.


      De gunstige repliek is afkomstig van NMBS, die een volledig gunstig advies verleent zonder opmerkingen of aanvullingen.


      Resultaten openbaar onderzoek
      De aanvraag werd openbaar gemaakt en leverde samengevat één bezwaar op.


      Bezwaar 1:


      “Na onderzoek van het dossier blijkt dat een deel van onze eigendom (percelen 292/H, L en N) getroffen wordt door deze werken. Wij zijn echter voorafgaandelijk nooit op de hoogte gebracht van de intenties van deze werken, wat wij betreuren.
      Het is nog verwonderlijker dat in de nota bij de aanvraag staat:
          Gronden
          Een deel van het project loopt over het openbaar domein. Een ander deel over grond die in privé eigendom is. Daartoe zou de gemeente Waarschoot een regeling met de eigenaars van deze gronden treffen om de langswegenis ook daar op te laten liggen.
      N.b. het verlenen van een omgevingsvergunning geeft geen recht van opstal.
      De kerkfabriek heeft geen principieel bezwaar betreffende de nieuw aan te leggen wegenis aangezien die wegens sluiting van de overweg wellicht noodzakelijk wordt.
      De kerkfabriek wenst echter wel formeel een bezwaar in te dienen aangezien enerzijds op de plannen niet duidelijk is vermeld hoeveel van onze eigendom zal moeten aangekocht worden en er anderzijds geen enkele informatie verstrekt is aan de kerkfabriek over de prijs die men voor die gronden wenst te betalen.
      De kerkfabriek verzoekt de gemeente Lievegem om dit dossier niet goed te keuren zolang er geen duidelijkheid is over de vermelde redenen in dit bezwaarschrift.”


      Evaluatie 1:

      Deels gegrond. De beslissing over de zaak van de wegen wordt onder voorbehoud van de betrokken burgerlijke rechten genomen. Artikel 144 van de Grondwet wijst de berechting van geschillen over burgerlijke rechten bij uitsluiting toe aan de rechtsmacht van de burgerlijke rechter. Een omgevingsvergunning is met andere woorden pas uitvoerbaar indien in overeenstemming met de betrokken burgerlijke rechten op het onroerend goed.


      Echter, wegens het gebrek aan een concreet grondinnameplan wordt de omgevingsvergunningsaanvraag alsnog onvolledig verklaard.


      Externe adviezen
      De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering ervan.


      Er wordt kennis genomen van volgende externe adviezen:


      Op 9 september 2022 werd advies gevraagd aan Hulpverleningszone Centrum, het advies werd afgeleverd op 19 oktober 2022 en is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.


      “Besluit VOORWAARDELIJK GUNSTIG.
      Mits het toegankelijk zijn van de volledige weg voor brandweervoertuigen door voldoende draagkrachtige verharding met specifieke aandacht voor bovenstaande ingekleurde draaistralen, mits het voorzien van een hydrant langs de nieuwe ontsluitingsweg, mits deze ontsluitingsweg een openbaar karakter heeft en voorzien wordt van een officiële straatnaam met nieuw adres voor de bestaande gebouwen. Mits te voldoen aan de hiervoor vermelde maatregelen en reglementeringen.”


      Op 9 september 2022 werd advies gevraagd aan Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Oost- en West-Vlaanderen; Oost-Vlaanderen, het advies werd afgeleverd op 17 oktober 2022 en is volledig voorwaardelijk gunstig.


      “Ruimtelijke bestemming
      Landschappelijk waardevol agrarisch gebied volgens het gewestplan.
      Rechtsgrond
      Dit advies wordt verstrekt door het Agentschap voor Natuur en Bos op basis van de volgende wetgeving:
      -    Artikel 9, 2° besluit van de Vlaamse Regering van 23 juli 1998 tot vaststelling van nadere regels ter uitvoering van het natuurdecreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (in het kader van wijziging van vegetatie en landschapselementen)
      -    Artikel 35. § 4 Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

      Beoordeling
      Bij het beoordelen van de vergunningsaanvraag en het nemen van de beslissing over de stedenbouwkundige vergunning zal door de vergunningverlenende overheid steeds rekening moeten worden gehouden met de zorgplicht opgelegd door artikel 14 en de bepalingen van artikel 16 inzake het tegengaan van vermijdbare schade van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
      Om aan de zorgplicht te voldoen, moeten de natuurwaarden die mogelijk aangetast worden bij het uitvoeren van de geplande activiteiten op voldoende wijze worden hersteld. Dit kan bvb. door het herstellen of vervangen van kleine landschapselementen, het heraanplanten van bomen of lijnbeplantingen, enz.
      Het Agentschap voor Natuur en Bos maakt voor vergunningen in agrarische gebieden zelf geen inschatting meer van de impact op natuurwaarden.
      De vergunningverlener moet zelf verifiëren of minimum aan de zorgplicht wordt voldaan en er geen vermijdbare schade optreedt.
      Om correct af te wegen of de natuurwaarden door de geplande activiteit in het gedrang komen en om na te gaan of aan de zorgplicht wordt voldaan, kan men beroep doen op de helpdesk die door het Agentschap voor het Natuur en Bos ter beschikking wordt gesteld.
      De helpdesk beschrijft mogelijke maatregelen die in een vergunning kunnen worden opgenomen.
      Thema’s die in de helpdesk aan bod komen zijn:
      -    Kappen van bomen, dreven en/of houtkanten
      -    Acuut gevaar
      -    Hoogstamboomgaarden
      -    (her)aanleggen van een poel
      -    Reliëfwijzigingen
      -    Oprichten van gebouwen en verhardingen
      -    Begrippen

      U kan de helpdesk terugvinden via deze link: www.natuurenbos.be/helpdesk.

      Tot slot willen we nog de aandacht vestigen op een algemene maatregel, die voor elke vergunning van toepassing is:
      Alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van de vogels en de rustplaatsen van de vleermuizen (artikel 14 van het Soortenbesluit).
      Bij het uitvoeren van werken in de periode 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden.
      Bij het werken aan (oude) constructies of het kappen van bomen dient men na te gaan vóór de werken beginnen of vleermuizen aanwezig zijn. Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen, dient u contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos.
      Het Agentschap voor Natuur en Bos wenst een afschrift van de beslissing over de vergunningsaanvraag te ontvangen.”

      Op 8 september 2022 werd advies gevraagd aan Departement Landbouw en Visserij maar het advies werd niet ontvangen binnen de wettelijke termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.


      Op 9 september 2022 werd advies gevraagd aan Watering de Burggravenstroom maar het advies werd niet ontvangen binnen de wettelijke termijn.


      Bespreking externe adviezen
      Het advies afgeleverd door Hulpverleningszone Centrum wordt bijgetreden. De aanvraag komt echter niet tegemoet aan de gevraagde eisen van de Hulpverleningszone. De toegankelijkheid van de volledige weg voor brandweervoertuigen is niet gegarandeerd, vermits de draaistralen, zoals gevraagd in het advies, niet aanwezig zijn op het plan. Ook blijkt niet afdoende dat de voorziene verharding conform de voorwaarden van een bijzondere brandweg zal worden uitgevoerd. En in de aanvraag ontbreekt een hydrant langs de nieuwe ontsluitingsweg. Dat deze ontsluitingsweg een openbaar karakter heeft, is niet duidelijk. Al deze eisen opleggen via voorwaarden zou leiden tot een te grondige aanpassing van de ingediende plannen.


      Het advies van het Agentschap Natuur en Bos maakt enkel vermelding van richtlijnen voor het agrarisch gebied, terwijl de aanvraag gedeeltelijk gelegen is in natuurgebied. Dit advies is dan ook onvolledig.


      Interne adviezen
      Advies Team Omgeving - CRAB huisnummering
      De woningen/landbouwbedrijf Dam 48 en 48A blijven hun adres behouden tot de wegenis naar de Kapellestraat verwezenlijkt is. Pas nadien wordt de huisnummering herbekeken.
      Tot die tijd blijft ook de brievenbus t.h.v. de hoofdweg Dam behouden (begin aardeweg). Het is aan te raden om op die plaats ook een pakjesbrievenbus te installeren voor het geval de overweg dicht gaat vooraleer de wegenis naar Kapellestraat gerealiseerd is. Op die manier blijft de postbedeling gegarandeerd.


      Advies Team Infrastructuur – Wegen en Mobiliteit
      Ongunstig advies

      • De aansluiting van de nieuw aan te leggen  op de bestaande wegenis in de Kappellestraat moet ruimtelijk kleiner. Enerzijds om de totale (niet waterdoorlatende) verharding te beperken, anderzijds om de (ondergeschikte) functie van deze nieuwe weg ten opzichte van de bestaande wegenis te benadrukken. De aanleg / aansluiting van een nieuwe weg als ‘oprit’ (breedte 4 meter) kan wel worden aanvaard. De eventuele bijkomende te verharden zone (in functie van draaicirkels landbouwverkeer) kan gebeuren met betongrasdallen.
      • Het karrenspoor wordt aangelegd met gestabiliseerde steenslag. Dit is onderhoudsintensief. Een aanleg in 2 betonstroken die zijdelings afwateren is een betere oplossing.
      • Er wordt één uitwijkstrook voorzien. Niettegenstaande het lange rechte stuk met een goede zichtbaarheid en het beperkte aantal verkeer is dit minimaal.  Een tweede uitwijkstrook in de buurt van de waterloop is wenselijk.
      • Het eigendomsstatuut van deze weg is onduidelijk. Indien de weg wordt opgenomen in het openbaar domein verdient deze weg ook een publieke functie. Een eventuele verlenging langs de spoorweg richting Eeklo is hierbij aangewezen. Indien de weg toch zou stoppen ter hoogte van de oprit/toegang naar het landbouwbedrijf moet er ter hoogte van de bestaande (en af te schaffen) overweg bijkomende openbare ruimte worden voorzien als keerpunt voor voertuigen (gewone auto’s maar ook huisvuilophaling, post, pakjesdiensten,…). Ook de plaats van een rustpunt (zitbank,..) op het einde van de 1.25 kilometer lange trage weg is aangewezen.
      • De op de dwarsprofielen getekende vangrail moet op zijn minst een natuurlijk uitzicht (houten balken en palen; met metaal verstevigd) hebben en mag geen metalen vangrail zijn. Indien de weg openbaar wordt is (bijkomend) een draadafsluiting met een hoogte van minstens 180cm aangewezen.

       

      Advies omgevingsambtenaar
      Inhoudelijke beoordeling
      Als een vergunningsaanvraag, de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, wordt de gemeenteraad samengeroepen om hierover een beslissing te nemen. De gemeenteraad spreekt zich in zijn beslissing uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen én over de eventuele opname in het openbaar domein. (Zakboekje ruimtelijke ordening, 2022, pag. 441)


      De aanvraag houdt rekening met de doelstelling en principes uit artikelen 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De aanvraag kadert immers in de uitbouw van een veilig wegennet (sluiting bestaande overweg).


      Echter, door het gebrek aan een voldoende uitgewerkt grondinnameplan kan geen beslissing genomen worden over de aanleg van een nieuwe wegenis. De aangeleverde dossierstukken (inplantingsplan, grondplan) vertonen nauwelijks concrete afmetingen. De vereiste grondinname is niet duidelijk weergegeven. Bijkomend is er geen verduidelijking omtrent de eventuele opname in het openbaar domein. Het eigendomsstatuut van de geplande wegenis is onduidelijk. Dit wordt eveneens aangehaald in het interne advies afkomstig van Lievegem-Wegen en Mobiliteit.


      De aanvraag is onvolledig en kan niet voldoende beoordeeld worden.


      Bovendien wordt de inrichting en materiaalkeuze van de geplande wegenis sterk in vraag gesteld. Zo is de beoogde aansluiting op de Kapellestraat te grootschalig uitgewerkt, het gebruik van gestabiliseerde steenslag erg onderhoudsintensief, worden te weinig uitwijkstroken voorzien, en dergelijke meer.


      Conclusie
      Ongunstig advies

      De gemeenteraad neemt kennis van de voormelde adviezen en maakt deze zich eigen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad weigert de zaak van de wegen, met name aanleg van een langsweg aan private overweg ter hoogte van Dam 48-48A en Kapellestraat ZN te 9950 Lievegem, zoals ontworpen in de omgevingsvergunningsaanvraag.

    • Aanvullend reglement op het verkeer - zebrapad in de Kerkhofstraat tussen Langewegel en Brakelinkwegel, 9930 Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad

      Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer

      Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

      Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2022 over de aanvraag voor het aanleggen van een zebrapad tussen Langewegel en Brakelinkwegel, 9930 Lievegem.

      Feiten en motivering

      De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.

      Op 5 oktober 2022 stuurde directeur Lisa Tondat van GO! basisschool De Zandloper en namens de oudervereniging De Korrel een e-mail met de vraag om zebrapadmarkering aan te brengen tussen de Langewegel en Brakelinkwegel, 9930 Lievegem zodat kinderen in de toekomst veilig kunnen oversteken op deze plaats.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen :
      Een zebrapad aanbrengen in de Kerkhofstraat tussen de Langewegel en Brakelinkwegel, 9930 Lievegem.

      Artikel 2

      Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:
      Aanbrengen van zebrapad

      Artikel 3

      Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 april 2023.

    • Welzijnsvereniging Audio - algemene vergadering 16 december 2022 - verslag: kennisname

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Steven Lambert, raadslid

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 477 (De statuten van de welzijnsvereniging)

      Het besluit van de gemeenteraad van 9 september 2020 over de vereniging van publiek recht Welzijnsvereniging Audio: aanduiden van vertegenwoordigers

      Feiten en motivering

      De gemeente Lievegem is lid van de Welzijnsvereniging  Audio.
      Audio is een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur
      Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
      De algemene vergadering van Audio vond plaats op 16 december 2022.

      Besluit

      Enig artikel
      De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Audio op 16 december 2022.

    • Schriftelijke en mondelinge vragen van raadsleden aan burgemeester en college van burgemeester en schepenen

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Ann Boterdaele, Matthias De Block
      Bevoegd lid

      Nicholas Spinel, voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278

      Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11

      Feiten en motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
      Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
      Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
      Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
      De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
      In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
      Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

      Besluit

      1. Schriftelijke vragen:

      1.1. Raadslid Didier Garrré: blauwe plastic korrels berm Stationsstraat en Kerkstraat

      Op 12 januari 2023 kregen we bericht dat er in de Stationsstraat en Kerkstraat een grote hoeveelheid blauwe plastic korrels in de berm lagen.
      Plastic vergaat niet daarom komen deze plastic korrels, indien ze niet allemaal opgeruimd worden in de natuur terecht met alle gekende gevolgen van dien.
      Zijn de plastic korrels opgeruimd ?
      Weten we ondertussen wie de vervuiler is?

      Antwoord schepen Vincent Laroy:
      We hebben de melding gekregen en alles opgeruimd. Over wie de veroorzaker is loopt er momenteel nog een onderzoek. Zolang dit loopt kunnen we geen details geven maar ik kan wel meegeven dat er door de betrokkenen vlot meegewerkt wordt.


      1.2. Raadslid Wouter Ryckaert: Buurtinformatienetwerken

      Buurtinformatienetwerken bestaan al lang en er zijn er verschillende in Lievegem.  Buurtinformatienetwerken zijn nuttig om een ganse groep inwoners tegelijkertijd te verwittigen bij verdachte omstandigheden.
      Een BIN kan maar goed werken als er aan twee voorwaarden is voldaan 1) een coördinator en bestuur in de wijk en 2) ondersteuning vanuit de politie.
      Er zijn grote verschillen per BIN. Zo verdeelt BIN Lo regelmatig informatieblaadjes, zowel digitaal als gedrukt en wordt actief aan ledenwerving gedaan (o.a. tijdens de wijkkermis). In de informatieblaadjes staat niet alleen info over inbraakbeveiliging maar b.v. ook over brandpreventie en veiligheid op het internet.
      Vragen
      1)    Wat is de evaluatie van de bestaande BINs?
             a.    Aantal aangesloten leden (=percentage aangesloten huizen)
             b.    Wat ‘krijgt’ een lid per jaar?
      2)    Hoe wordt aan ledenwerving gedaan: informatieblad gemeente? Hoe worden nieuwe inwoners geïnformeerd over de BIN-werking in hun wijk
      3)    Is er ambitie om nieuwe BINs op te starten? Wat is de visie van het bestuur en politie?
      4)    De manier van oproepen is vandaag niet optimaal
             Ironisch genoeg krijg je eerst een heel vreemde computerstem te horen waardoor het lijkt op een vals telefoongesprek zoals we er allemaal wel ontvangen over Windows. Vele leden haken vroegtijdig in zodat het bericht niet gehoord wordt.
      Kan dit ter sprake gebracht worden op de politieraad?
      5)    De frequentie en het type berichten kan beter
             a.    Om een BIN niet slapend te laten overkomen moeten er toch minstens 2 oproepen per jaar zijn. Dit kan gerust met een preventietip wanneer de BIN lange tijd niet is opgestart.
             b.    Wie beslist eigenlijk om een BIN op te starten? Er was een inbraak op het dorp van Lovendegem en BIN Lowijk, een aanpalende BIN, werd niet opgestart.
      Kan dit ook ter sprake gebracht worden op de politieraad?


      Antwoord burgemeester Kim Martens:
      Ik was een paar dagen afwezig wegens ziekte. Mijn voorstel is om dit de volgende raad te hernemen, ook omdat er volgende maand op 6 februari een evaluatievergadering is met de 5 BINs.
      Hetgeen je aangeeft kan daar meegenomen worden.
      Communicatie is inderdaad alles en we hebben de opdracht om dit te doen.  In de realiteit is men ook altijd afhankelijk van de inwoners, de een is al actiever dan de ander. b.v. de ene BIN is zeer actief met maandelijks een infoblaadje.
      We gaan dit grondiger uitwerken tegen volgende raad.

       

      2. Mondelinge vragen:

      2.1. Raadslid Wouter De Muynck: fietspad in Weststraat
      De wegenwerken in de Weststraat zijn nog volop bezig, zijn die bijna beëindigd?  Een gedeelte van het fietspad was immers opengelegd en dan weer heel gebrekkig toegelegd?

      Antwoord schepen Freddy Haegeman:
      Neen, is enkel voorlopig dicht, was een nutmaatschappij.  Bedoeling is dat het in overleg met de aannemer van de wegenwerken (fietspad andere kant en asfaltlaag op het wegdek), die normaal starten in april, definitief zal worden hersteld op een degelijke manier.


      2.2. Raadslid Wouter Ryckaert: Lobrug in duister
      Lobrug zit al een week in het duister, wat is de reden?

      Antwoord van de burgemeester :
      Gaan we navragen.


      2.3. Raadslid Wouter Ryckaert: communicatie meerjarenplan
      Toen we in december het meerjarenplan bespraken en goedkeurden zag ik 's nachts al een persbericht verschijnen.  Is dit politiek ok?  Ik kan er nog met leven, maar ook in het kort daaropvolgend gemeentelijk informatieblad stond al info over het goedgekeurd meerjarenplan terwijl dit dus al zal zijn voorbereid en al in druk nog voor we hier in de gemeenteraad het meerjarenplan hadden goedgekeurd.
      Dit geeft blijk van weinig respect voor ons als raadslid.


      Antwoord van de burgemeester :
      Het persartikel werd vóór de raad overgemaakt, maar onder embargo.
      En de informatie over het meerjarenplan in het infoblad was beperkt tot een aantal hoofdlijnen met een link naar de website waar altijd aanpassingen kunnen gebeuren. Men moet vlug zijn om te communiceren ook in Lievelink, anders heeft het geen zin.  Gezien dit ruim vooraf moet worden voorbereid kan dit niet anders.
      En vooral waren jullie uitgenodigd op een voorafgaande infovergadering omtrent het meerjarenplan waarbij het jullie mogelijk was zelf inbreng te geven en opmerkingen te formuleren zodat het nog mogelijk was om het meerjarenplan in die zin aan te passen. Jullie waren vooraf tijdig betrokken in het hele verhaal. 

De voorzitter sluit de zitting op 25/01/2023 om 20:31.

Namens Gemeenteraad,

Eddy De Mits
algemeen directeur

Nicholas Spinel
voorzitter