Terug
Gepubliceerd op 21/02/2025

Notulen  OCMW-raad

do 23/01/2025 - 21:00 Grote vergaderzaal, Kasteeldreef 72 te 9920 Lievegem
Aanwezig: Ann Boterdaele, voorzitter
Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, schepenen
Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, raadsleden
Kim Martens, aangewezen burgemeester
Kenneth Pauwels, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 23/01/2025 om 20:34.

De raad voor maatschappelijk welzijn werd geopend om 20u34.
De raad voor maatschappelijk welzijn werd geschorst om 20u37 en heropend om 00u01 bij agendapunt 4.
De raad voor maatschappelijk welzijn werd gesloten om 00u26.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van de vorige zittingen van 20 november en 5 december 2024

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Ann Boterdaele, Voorzitter

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/nk8hRe56X6o (20 november 2024) en https://youtu.be/yQLySlUu2oM (5 december 2024)

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raadszitting van 20 november 2024 en installatievergadering van 5 december 2024 goed.

    • Meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 5 deel OCMW Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Kim Martens, aangewezen burgemeester
      Steven Lambert, schepen

      Regelgeving

      Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78, 4° en 10°, 249 t.e.m. 257
      Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
      Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      Het Ministerieel besluit van 13 november 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, onder andere de gemeente Lievegem en het ocmw Lievegem
      Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
      Het besluit van de OCMW-raad van 18 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 deel ocmw Lievegem
      Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 1 deel OCMW Lievegem
      Het besluit van de OCMW-raad van 22 december 2021 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 deel OCMW Lievegem
      Het besluit van de OCMW-raad van 21 december 2022 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 3 deel OCMW Lievegem
      Het besluit van de OCMW-raad van 20 december 2023 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 4 deel OCMW Lievegem

      Feiten en motivering

      Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

      Volgens artikel 257 van het decreet lokaal bestuur blijft de periode van het meerjarenplan altijd de periode zoals vermeld in artikel 254 van datzelfde decreet (in dit geval dus de periode 2020-2025) maar de financiële nota moet altijd de financiële consequenties beschrijven voor ten minste drie toekomstige boekjaren. Om die reden wordt nu ook boekjaar 2027 opgenomen in deze meerjarenplanaanpassing.

      Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.

      Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      Het decreet lokaal bestuur voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in uitvoering van artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, waarna de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goedkeurt.

      De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat voor geen enkel van de onderliggende jaren negatief is en de autofinancieringsmarge voor het boekjaar 2027, het laatste jaar van de meerjarenplanning, minstens gelijk is aan nul. Gezien de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 hebben opgesteld, wordt ook het financieel evenwicht beoordeeld voor gemeente en OCMW samen.

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van het OCMW van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.

      Financiële impact

      Beschikbaar budgettair resultaat

      Het beschikbaar budgettair resultaat (BBR) is de norm voor het toestandsevenwicht.




      Evenwichtsvoorwaarde : het BBR moet voor elk jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk aan nul zijn.

       

      Autofinancieringsmarge

      De autofinancieringsmarge (AFM) is de indicator voor het structureel evenwicht.



      Evenwichtsvoorwaarde : de AFM moet voor het laatste jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk zijn aan nul.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Kim Martens
      Onthouders: Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1
      Aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW Lievegem, wordt vastgesteld zoals terug te vinden in bijlage.

      Artikel 2
      De investeringen opgenomen in 'Overzicht nominatieve investeringen (schema D8)'  worden overeenkomstig artikel 78, 10° van het decreet lokaal bestuur beschouwd als overheidsopdrachten waarvoor de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die opdrachten nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd.

    • Lijst nominatieve subsidies OCMW 2025: goedkeuring

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Kim Martens, aangewezen burgemeester

      Regelgeving

      De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78,17°
      Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
      OCMW-raadsbesluit van 18 december 2019 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2020
      OCMW-raadsbesluit van 16 december 2020 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2020 en 2021
      OCMW-raadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2021 en 2022
      OCMW-raadsbesluit van 21 december 2022 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2022 en 2023
      OCMW-raadsbesluit van 14 september 2023 houdende lijst met nominatieve subsidies 2023 - toekennen werkingsbijdrage aan Zorgbedrijf Meetjesland
      OCMW-raadsbesluit van 20 december 2023 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2023 en 2024

      Feiten en motivering

      Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de raad.

      Voor deze vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 worden enkel de nominatieve subsidies voor 2025 opgegeven omdate de kredieten voor 2024 niet meer konden worden aangepast wegens agendering meerjarenplanaanpassing voor de raad van januari 2025.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De OCMW-raad keurt de lijst met nominatieve subsidies voor 2025 goed.

    • Personeel - Arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - wijzigingen: vaststelling

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Jurgen Blomme, schepen
      Caroline Fredrick, schepen

      Regelgeving

      Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur artikel 77 en 286

      Het zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social:non-profitsectoren voor de periode 2021-2025 (het VIA 6-akkoord)

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de besluiten van 1 juli 2020, 18 november 2020, 24 november 2021 en 14 september 2022

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september 2023 over Organogram Lievegem - aanpassing: vaststelling

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 oktober 2024 over Personeel - Arbeidsreglement - Uurregelingen en afspraken BKO: principiële goedkeuring

      Feiten en motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 12 september 2024 het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Lievegem goed met alle bijlagen.

      Sinds de fusie is er nog steeds geen uurregeling uitgewerkt voor de begeleiders BKO. De teamleider jeugd en kinderopvang en de directeur vrije tijd en evenementen hebben een voorstel opgemaakt. Hun voorkeur gaat uit om een afsprakennota op te maken voor de BKO. Hierin worden een aantal bepalingen uit het arbeidsreglement verduidelijkt.

      Een afsprakennota is echter geen bindend document. Team personeel heeft nagekeken welke bepalingen hiervan zeker moeten opgenomen worden in het arbeidsreglement.

      Een samenvatting van de wijzigingen werd ter bespreking voorgelegd op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 13 augustus 2024. Dit ontwerp werd dan voorgelegd aan de vakorganisaties op een informeel overleg op 28 augustus 2024. Er waren geen opmerkingen (verslag in bijlage) zodat dit kon geagendeerd worden op het hoger overlegcomité van 7 oktober 2024 (ontwerpverslag in bijlage).

      Op dit laatste overleg kwam een recente wetswijziging ter sprake. Het VIA 6-akkoord bepaalt dat medewerkers uit de VIA-sectoren vanaf 1 januari 2025 recht hebben op drie weken aaneengeschakelde vakantie. Om deze bepaling uit te voeren sloten de sociale partners een overeenkomst (in bijlage) die op 12 juni 2024 werd goedgekeurd door het Comité C1. In de overeenkomst is sprake van medewerkers die onder het VIA 6-akkoord vallen zoals medewerkers in de ouderenzorg, kinderopvang en thuiszorg. In het voorstel dat voorgelegd werd aan de vakbondsorganisaties stond oorspronkelijk dat alle personeelsleden recht hebben om minstens twee aaneensluitende weken vakantie op te nemen. Op het vakbondsoverleg van 7 oktober ll. werd afgesproken dat team personeel ging nakijken of differentiatie nodig is. VVSG heeft in een FAQ van 2 oktober 2024 (in bijlage) verduidelijkt dat de drie weken aansluitende vakantie van toepassing is op alle medewerkers die onder het toepassingsgebied vallen van het VIA 6-akkoord. Voor Lievegem zijn dit alle medewerkers van de cluster vrije tijd en evenementen, het lokaal dienstencentrum, de klusjesdienst en het Huis van het Kind. Grosso modo gaat dit over zo’n 97 medewerkers (ca. 80 VTE) of een derde van ons personeelsbestand. Het is nu ook al zo dat veel medewerkers drie aaneensluitende weken vakantie nemen. Team personeel stelt dan ook voor om dit op te nemen in het arbeidsreglement voor alle personeelsleden en geen differentiatie te voorzien voor VIA-medewerkers.

       

      Op het vakbondsoverleg volgde nog een vraag over de twee vaste momenten voor herziening van de uurroosters. In uitzonderlijke omstandigheden kan dit ook nog op andere momenten. Er werd afgesproken dat de formulering ging herbekeken worden zodat duidelijk is dat dit niet beperkt is tot deze twee momenten.

      In bijlage een samenvatting van de wijzigingen voor het arbeidsreglement en een voorstel van verduidelijking van deze bepalingen voor in de afsprakennota. Maar eigenlijk komt alles in het arbeidsreglement. De afsprakennota is dan eerder op te vatten als een samenvatting van de bepalingen uit het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling specifiek van toepassing op de personeelsleden van de buitenschoolse kinderopvang.

      Het was de bedoeling om met de nieuwe uurregelingen te starten vanaf 1 januari 2025. Pas na goedkeuring door de raad kunnen de deskundigen BKO aan de slag om de individuele uurroosters op te maken. Ondertussen worden de begeleiders BKO wel al op de hoogte gebracht van de nieuwe regeling. Team personeel zorgt ook nog voor de uitbreiding van de tijdsregistratie met een planningsmodule. Ook dit moet nog uitgerold worden. Team personeel stelt voor om de nieuwe bepalingen van het arbeidsreglement toe te passen vanaf 1 februari 2025 met uitzondering van de individuele uurroosters voor een volledig schooljaar. Hiermee zullen we van start gaan na de krokusvakantie, meer bepaald op 10 maart 2025. De uurroosters zullen dan tegen uiterlijk 7 februari 2025 bekendgemaakt worden.

      Onderstaande wijzigingen worden ter vaststelling voorgelegd:

      In artikel 8 - Tijdstip en duur rusttijden wordt in paragraaf 2 een laatste lid toegevoegd: "Begeleiders BKO hebben enkel recht op de pauze bij een shift van drie uren of langer."

      In artikel 17 - Feestdagen wordt in paragraaf 1 een voorlaatste lid toegevoegd: "Voor de personeelsleden tewerkgesteld in de kinderopvang worden de vrij te nemen feestdagen verplaatst naar de collectieve sluitingsdagen tijdens de kerstvakantie of, als deze ontoereikend zijn, naar een of meerdere andere collectieve sluitingsdagen."

      In artikel 18.1. Algemeen wordt als laatste toegevoegd: "De vakantiedagen kunnen in principe worden genomen naar keuze van het personeelslid.
      Enkel de begeleiders BKO hebben collectief verlof op de sluitingsdagen zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement BKO Lievegem , met een maximum van 15 vakantiedagen op jaarbasis."

       

      Artikel 18.2. Aanvraag en opname van vakantiedagen wordt gewijzigd als volgt:

      "§1. Elke verlofaanvraag wordt uitgedrukt in uren. Het verlof kan worden opgenomen in uren, halve dagen of hele dagen volgens de uurregeling die van toepassing is.
      Voor de begeleiders BKO wordt elke verlofaanvraag uitgedrukt in uren volgens de uurregeling die van toepassing is.
      Ligt jouw individueel uurrooster nog niet vast voor de periode waarvoor je verlof aanvraagt dan wordt voor een volledige week vakantie het aantal uren ingezet die je wekelijks moet presteren. Neem je één of meerdere dagen dan geldt volgende regeling volgens je contracttype:
      •    19 uur (of 19,75): 3,5 uur;
      •    28,5 uur (of 29,5): 5 uur;
      •    30,4 uur: 6 uur.

      §2. Je hebt jaarlijks recht om drie aaneensluitende weken vakantie te nemen tussen 1 mei en 31 oktober, wat hoofdverlof genoemd wordt.

      §3. Elk jaar kan je maximum vier vakantiedagen opnemen zonder dat je teamleider dit kan weigeren (spoedverlof).

      §4. Vakantiedagen dien je steeds vooraf aan te vragen (via het tijdsregistratiesysteem) bij je teamleider. Hierbij dienen eerst de wettelijke en nadien de bijkomende dagen opgenomen te worden.
      Voor de begeleiders BKO gelden aanvullend volgende aanvraagtermijnen:
      •    Hoofdverlof: voor 31 maart;
      •    Volledige week: minstens een maand vooraf;
      •    Afzonderlijke vakantiedag: minstens twee weken vooraf.

      §5. Niet aangevraagde vakantie wordt enkel bij onvoorziene omstandigheden toegestaan. Hiervan moet je steeds het onvoorzienbare karakter kunnen aantonen.

      §6. Als de aangevraagde dagen of periodes niet verzoenbaar zijn met de behoeften van het team, dan wordt dit zo vlug mogelijk aan je meegedeeld.
      Voor de begeleiders BKO wordt de toekenning van het hoofdverlof uiterlijk op 30 april meegedeeld."


      In artikel 18.3. Toekenning verlof wordt als laatste toegevoegd: "Bij gelijktijdige aanvragen geldt volgende regeling:
      •    personeelsleden met schoolplichtige kinderen krijgen voorrang tijdens schoolvakanties;
      •    personeelsleden wiens partner gebonden is door collectief verlof krijgen de garantie om in juli en augustus twee weken samen vakantie te kunnen nemen.
      Indien er meer aanvragen zijn dan ingewilligd kunnen worden, geldt een beurtrolsysteem."



      In BIJLAGE I. Uurregelingen wordt hoofdstuk 8 gewijzigd als volgt:

      "8. Personeel team jeugd en kinderopvang

      Het administratief personeel van team jeugd en kinderopvang werkt volgens een systeem van glijdende uren.
      De uurregelingen van het administratief personeel zijn van toepassing zoals hierboven in punt 2 opgenomen.

      De begeleiders BKO werken volgens een vaste uurregeling.
      Alle begeleiders werken deeltijds, meer bepaald 75% (28,5 uren) of 50% (19 uren). Alle andere contracttypes zijn uitdovend (30,4 uren, 29,5 uren, en 19,75 uren).
      Alle begeleiders werken met gesplitste diensten. Een gesplitste dienst houdt in dat het personeelslid op dezelfde dag zowel tijdens de voorschoolse opvang als de naschoolse opvang wordt ingezet.
      Alle begeleiders werken gedurende enkele uren per week kindvrij. In de kindvrije uren zijn vergaderingen inbegrepen. De kindvrije uren kunnen wegvallen om de continuïteit van de dienstverlening te blijven garanderen. De invulling van deze kindvrije uren wordt vastgelegd door de deskundige BKO in samenspraak met de begeleider BKO.

      Volgend algemeen kader is van toepassing:

      Toegestane werkuren Van maandag tot en met vrijdag
      Van 6.45 uur tot 18.30 uur
      Minimale dagprestatie Op schooldagen minimum 1 uur (enkel voorschoolse opvang)
      Op schoolvrije dagen minimum 3 uur
      Maximale dagprestatie

      Maximum 9 uur

      Middagpauze Minimum 30 minuten als je meer dan 6 uur per dag werkt
      Ofwel wordt Het tijdstip waarop deze pauze genomen wordt, vastgelegd in het uurrooster en wordt er bij het begin en einde van de pauze steeds uit- en ingeprikt.
      Ofwel wordt er 30 minuten pauze ingecalculeerd in het uurrooster en hoef je de pauze niet te registreren. Je spreekt onderling met de collega’s af wanneer je je pauze neemt.
      Gesplitste diensten Aantal hangt af van contracttype:
      •    19 uur (of 19,75): 2 tot 3
      •    28,5 uur (of 29,5): 3 tot 4
      •    30,4 uur: 4
      Niet van toepassing tijdens schoolvakanties
      Kindvrije uren Aantal hangt af van contracttype:
      •    19 uur (of 19,75): 4 uur
      •    28,5 uur (of 29,5): 6 uur
      •    30,4 uur: 6 tot 7 uur
      Niet van toepassing tijdens korte schoolvakanties
      Tijdens juli en augustus voor alle begeleiders 1 uur
      Arbeidscyclus
      Minimale weekprestatie
      Maximale weekprestatie
      Een arbeidscyclus waarbij de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur over een periode van 14 dagen wordt gerespecteerd is mogelijk
      Maximum aantal uren dat je per week kan afwijken hangt af van contracttype:
      •    19 uur (of 19,75): 3 uur (min. 16 uur – max. 22 uur)
      •    28,5 uur (of 29,5): 4 uur (min. 24,5 uur – max. 32,5 uur)
      •    30,4 uur: 4 uur (min. 26,4 uur – max. 34,4 uur)

       

      De individuele uurroosters worden opgemaakt door de deskundige BKO. Er wordt steeds rekening gehouden met de specifieke noden van de opvanglocatie, de (verwachte) bezettingscijfers en de samenstelling van het team. De continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening primeren steeds boven individuele vragen.
      De uurroosters worden opgemaakt voor een volledig schooljaar (van 1 september tot en met 30 juni) en worden bekendgemaakt tegen uiterlijk 31 juli. In functie van de noden van de dienst kunnen de uurroosters tweemaal herzien worden, namelijk begin december en/of begin maart. In uitzonderlijke omstandigheden kan dit tussendoor nog herzien worden.
      De uurroosters voor de zomervakantie worden tegen uiterlijk 31 mei bekendgemaakt.
      De uurroosters voor de schoolvrije dagen en korte schoolvakanties worden in de loop van het jaar uitgewerkt en conform het arbeidsreglement bekendgemaakt ten minste zeven kalenderdagen vooraf."

       

      In BIJLAGE I. Uurregelingen wordt hoofdstuk 11.2. Personeel Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg (DGAT) geschrapt omdat zij op 1 januari 2024 werden overgedragen aan Zorgbedrijf Meetjesland.


      In BIJLAGE II. Reglement tijdsregistratie wordt in artikel 5 - Laattijdig aanwezig en vroegtijdig vertrek een paragraaf 3 toegevoegd:

      "§3. Wanneer de bezettingscijfers dit toelaten, mag een begeleider BKO de dienst vroegtijdig verlaten en in afwijking van artikel 8 en 9 inhaalrust of vakantie inzetten. Het personeelslid registreert de tijd van vertrek en vraagt zelf voor de resterende werktijd inhaalrust of vakantie aan. Dit kan in volgende situaties:
      •    Wanneer er meer begeleiders aanwezig zijn dan de wettelijke ratio (nl. één begeleider BKO per 14 kinderen) kan/kunnen één of meerdere begeleiders vroeger de dienst verlaten. Er wordt onderling afgesproken wie eerst kan vertrekken.
      •    Wanneer er geen kinderen meer aanwezig zijn voor sluitingstijd kunnen alle aanwezige begeleiders de dienst vroeger verlaten en de opvanglocatie sluiten.
      •    Wanneer een begeleider BKO in bovenstaande situaties beslist om wel aan het werk te blijven, kan door de leidinggevende verantwoording gevraagd worden. Binnen het team worden de nodige afspraken gemaakt over de taken die op zulke momenten uitgevoerd kunnen worden."

       

      De nieuwe bepalingen zullen in werking treden op 1 februari 2025 met uitzondering van de individuele uurroosters voor een volledig schooljaar. Hiermee zullen we van start gaan na de krokusvakantie, meer bepaald op 10 maart 2025. De uurroosters zullen dan tegen uiterlijk 7 februari 2025 bekendgemaakt worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Voorstanders: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voorgestelde aanpassingen van het arbeidsreglement van gemeente en OCMW Lievegem goed.

      Artikel 2

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het arbeidsreglement van de gemeente en OCMW Lievegem vast.
      Dit reglement gaat in voege vanaf 1 februari 2025, met uitzondering de bepaling van de individuele uurroosters voor een volledig schooljaar, hetgeen in voege gaat vanaf 10 maart 2025.

      Artikel 3

      Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 september 2024 en voorgaande besluiten over de vaststelling van het arbeidsreglement worden opgeheven op datum van 31 januari 2025.

    • Aankoopcentrale van Creat dv - toetreding - vertegenwoordiging in de algemene vergadering: goedkeuring en aanduiding

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Steven Lambert, schepen

      Regelgeving

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
      artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, dat bepaalt dat een aanbestedende overheid werken, leveringen en/of diensten verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten als bedoeld in artikel 2, 7° b) verricht
      artikel 47 §2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, dat bepaalt dat de aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren
      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen
      Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, samen te lezen met artikel 41, 10°, waaruit voortvloeit dat de beslissing om toe te treden tot een aankoopcentrale toekomt aan de raad
      Artikel 266 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur in het kader van zijn opdracht zoals vermeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan

      Feiten en motivering

      Met de gemeente Lievegem traden we op 18 december 2018 toe tot de aankoopcentrale van Creat. De dienstverlening van Creat omvat expertise in verband met aankopen die onderworpen zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten. Doordat een groot aantal besturen Creat-klant zijn, kunnen ze ook interessante aankoopvolumes afnemen bij de leveranciers met wie ze raamovereenkomsten afsloten. Concreet kunnen wij met de gemeente op afroep tegen vooraf gekende voorwaarden gestandaardiseerde producten en diensten afnemen zodat de aankoopcentrale van de gemeente zich kan focussen op de eigen complexe technisch administratieve en maatschappelijke opdrachten.

      Team financiën stelt vast dat team patrimonium geregeld gebruik maakt van raamovereenkomsten van Creat voor de aankoop van goederen en diensten die nodig zijn voor OCMW-gebouwen, onder andere de overeenkomsten voor asbestonderzoeken en de aankoop van elektrisch materiaal. Creat weigert voor dergelijke aankopen facturen op te stellen met OCMW Lievegem als klant, vervolgens dient de financiële dienst correctieboekingen te doen om de factuur in de juiste begroting te verwerken. Om de bestellingen en verwerking van facturen te vereenvoudigen is het ook noodzakelijk met het OCMW toe te treden tot de aankoopcentrale van Creat.

      Een deelname in de aankoopcentrale vereist een kapitaalinbreng, in ruil krijgt het bestuur hiervoor aandelen. Per 5.000 inwoners dien een toetredend bestuur een aandeel met een nominale waarde van € 1.000 aan te kopen. Volgens Statbel hadden we op 1 januari 2024 27.225 inwoners (op 20 december 2024: 27.345 inwoners), dat impliceert dus dat we 5 aandelen moeten aankopen. Van die 5 aandelen moet 25 % volstort worden, wat neerkomt op € 1.250.

      De OCMW-raad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
      Gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene vergadering van Creat Services dv.

      Over de aanduiding als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Creat Services dv:
      Van Acker Jeroen 21 stemmen, Delbeke Ann 8 stemmen, 0 stemmen onthouden.

      Jeroen Van Acker bekomt de meerderheid van de stemmen.

      Over de aanduiding als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Creat Services dv:
      Maenhout Tim 21 stemmen , De Muynck Wouter 8 stemmen , 0 stemmen onthouden.

      Tim Maenhout bekomt de meerderheid van de stemmen.

      Financiële impact

      Om met OCMW Lievegem toe te treden, dienen we € 5.000 euro kapitaal in te brengen. Het krediet van € 5.000 is voorzien op jaarbudgetrekening: 2025/GBB-FIN/0119-00/2811000/OCMW/VB/IP-GEEN/U. Slechts € 1.250 moet hiervan worden volstort.

      Plaatsvervangend vertegenwoordiger CREAT
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Gestemd: Chris De Wispelaere, Freddy Haegeman, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Peter Van Arnhem, Jurgen Blomme, Eveline Matthys, Hans Nauwynck, Jeroen Van Acker, Quinten Van de Walle, Philippe Lorez, Kristof Creël, Ann Boterdaele, Ria Goethals, Steven Lambert, Vincent Laroy, Nik Braeckman, Judith De Muynck, Hilde De Graeve, Caroline Fredrick, Christophe Huysman, Matthias De Block, Ann Delbeke, Kim Martens, Gunther Batsleer, Thibo Ryckaert, Wouter De Muynck, Patrick Dossche, Daan Blomme
      Resultaat:

      Maenhout Tim 21 stemmen voor, De Muynck Wouter 8 stemmen voor, Batsleer Gunther 0 stemmen voor, Blomme Daan 0 stemmen voor, Blomme Jurgen 0 stemmen voor, Boterdaele Ann 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, Creël Kristof 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Graeve Hilde 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Delbeke Ann 0 stemmen voor, Dossche Patrick 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Laroy Vincent 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Nauwynck Hans 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Acker Jeroen 0 stemmen voor, Van Arnhem Peter 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Geheime lijststemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Gestemd: Chris De Wispelaere, Freddy Haegeman, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Peter Van Arnhem, Jurgen Blomme, Eveline Matthys, Hans Nauwynck, Jeroen Van Acker, Quinten Van de Walle, Philippe Lorez, Kristof Creël, Ann Boterdaele, Ria Goethals, Steven Lambert, Vincent Laroy, Nik Braeckman, Judith De Muynck, Hilde De Graeve, Caroline Fredrick, Christophe Huysman, Matthias De Block, Ann Delbeke, Kim Martens, Gunther Batsleer, Thibo Ryckaert, Wouter De Muynck, Patrick Dossche, Daan Blomme
      Resultaat:

      Van Acker Jeroen 21 stemmen voor, Delbeke Ann 8 stemmen voor, Batsleer Gunther 0 stemmen voor, Blomme Daan 0 stemmen voor, Blomme Jurgen 0 stemmen voor, Boterdaele Ann 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, Creël Kristof 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Graeve Hilde 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Muynck Wouter 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Dossche Patrick 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Laroy Vincent 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Maenhout Tim 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Nauwynck Hans 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Arnhem Peter 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Besluit

      Artikel 1
      OCMW Lievegem treedt met ingang van 24 januari 2025 toe tot Creat Services dv, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Creat Services dv en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd

      Artikel 2
      De OCMW-raad stelt het mandaat van Jeroen Van Acker, raadslid, Verbindingsweg 9, 9920 Lievegem, (jeroen.vanacker@lievegem.be) als effectieve vertegenwoordiger voor de Algemene vergadering van Creat Services dv.


      Artikel 3
      De OCMW-raad mandateert stelt het mandaat van Tim Maenhout, raadslid, Daalmen 2a, 9930 Lievegem, (tim.maenhout@lievegem.be) als plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de Algemene vergadering van Creat Services dv

      Artikel 4 
      Deze aanduidingen zijn voor de legislatuur 2024-2030.

    • Gewijzigde statuten Welzijnsband Meetjesland: kennisname

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Hilde De Graeve, schepen sociale zaken

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 475 tot 495 over de Welzijnsverenigingen

      Feiten en motivering

      In de Raad van Bestuur van Welzijnsband Meetjesland van 11 december 2023 werd de statutenwijziging principieel goedgekeurd

      In de Algemene Vergadering van Welzijnsband Meetjesland van 21 december 2023 werden de gewijzigde statuten goedgekeurd

      Op 4 november 2024 werd de akte van de statutenwijziging getekend bij de notaris.

      Deze statutenwijziging heeft gevolgen voor het maatschappelijk kapitaal van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland.

      In de statutenwijziging is voorzien dat het maatschappelijk kapitaal minimum 3000 euro bedraagt en is samengesteld uit ondeelbare aandelen van 250 euro (voorheen 150 euro). De inbreng van de deelgenoot bestaat uit een inbreng in kapitaal t.b.v. 1.000 euro. Elke deelgenoot beschikt over 4 aandelen (voorheen werd het aantal aandelen bepaald door het aantal inwoners- dit wordt nu losgekoppeld)

      Aan alle deelnemende besturen wordt gevraagd het saldo nog te betalen. Voor Lievegem gaat dit over een opleg van 50 euro. 

      Financiële impact

      De uitgave bedraagt 50 euro en zal geboekt worden onder jaarbudgetrekening 2024/GBB-FIN/0119-00/2811000/OCMW/VB/IP-GEEN.

      Er is hiervoor geen krediet opgenomen in het meerjarenplan. Het krediet van 50 euro kan verschoven worden van 2024/ACT-721/0951-00/2300000/OCMW/VB/IP-GEEN (Gordijnen vredegerecht). Hiervoor werd interne kredietverschuiving 2024-153 opgemaakt die als bijlage wordt toegevoegd.

      Besluit

      Enig artikel

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de statutenwijziging van de Welzijnsband. 

    • Welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland - vertegenwoordigers in de algemene vergadering - lid raad van bestuur: aanduiding en voordracht

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34-2°, 74 en 484
      Statuten van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland

      Feiten en motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
      OCMW Lievegem is lid van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland .
      Het OCMW werd op 16 december opgeroepen om 4 vertegenwoordigers voor de algemene vergadering aan te duiden.
      De vertegenwoordigers kunnen voor de volledige legislatuur aangeduid worden, mits de vertegenwoordigers voor iedere algemene vergadering gemandateerd worden.

      De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van het OCMW in welzijnsverenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
      De openbare centra voor maatschappelijk welzijn zijn in de organen van de welzijnsvereniging vertegenwoordigd door leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      De leden, vermeld in het eerste lid, worden door de raad voor maatschappelijk welzijn aangewezen bij geheime stemming en in één enkele stemronde.
      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt daarbij over één stem.
      Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen.

      Er wordt dus voorgesteld om de stemming over de vertegenwoordigers te hernemen.

      Gaat over tot geheime stemming voor de vier vertegenwoordigers in de algemene vergadering in één stemronde.

      Nik Braeckman 21 stemmen, Judith De Muynck 21 stemmen, Tim Maenhout 21 stemmen, Eveline Matthys 21 stemmen, Delbeke Ann 8 stemmen, Dossche Patrick 8 stemmen, Hans Nauwynck 8 stemmen, Lorez Philippe 6 stemmen, Goethals Ria 1 stem, Creël Kristof 1 stem.

      Volgende vier raadsleden hebben de meerderheid van de stemmen: Nik Braeckman, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Eveline Matthys.

      Het OCMW werd op 16 december 2024 door de welzijnsvereniging Welzijnsband opgeroepen om de schepen van Welzijn voor te dragen als mandataris van de raad van bestuur. 

      Besluit

      Artikel 1
      De raad voor maatschappelijk welzijn Nik Braeckman, Stationsstraat 16, 9950 Lievegem, (nik.braeckman@lievegem.be) - 0498 31 76 18 aan als vertegenwoordiger (1) voor de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland.

      Artikel 2
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Judith De Muynck, Berg 81, 9950 Lievegem (judith.demuynck@lievegem.be) -0472 47 29 56 aan als vertegenwoordiger (2) voor de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland.

      Artikel 3
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Tim Maenhout, Daalmen 2a, 9930 Lievegem (tim.maenhout@lievegem.be) - 0484 76 11 66 aan als vertegenwoordiger (3) voor de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland .

      Artikel 4
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Eveline Matthys, Eeksken 43, 9920 Lievegem, (eveline.matthys@lievegem.be) - 0476 57 73 08 aan als vertegenwoordiger (4) voor de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland.

      Artikel 5
      De  raad voor maatschappelijk welzijn draagt Hilde De Graeve, schepen van welzijn, Bauwerwaan 55B 9930 Lievegem (hilde.degraeve@lievegem.be) - 0472 38 75 13 voor als lid van de raad van bestuur van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland.

      Artikel 6
      Deze aanduiding is geldig voor de duur van de legislatuur 2024-2030.

    • Zorgbedrijf Meetjesland welzijnsvereniging - Lid Raad van Bestuur - Vertegenwoordigers Algemene Vergadering : aanduiding

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Kim Martens, aangewezen burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 5° over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Decreet lokaal  bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 artikel 484 §1 waarin is bepaald dat de OCMW's in de welzijnsverenigingen worden vertegenwoordigd door leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en waarbij deze worden aangeduid door geheime stemming in één stemronde waarbij elk lid beschikt over één stem. Bij staking van stemmen is de jongste in jaren verkozen.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2023 over de toetreding tot de welzijnsvereniging Zorgbedrijf Meetjesland

      Statuten Zorgbedrijf Meetjesland, art. 11 §1 en art. 15 §1, over de verkiezing van de leden van de algemene vergadering en de leden van de raad van bestuur

      Feiten en motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
      OCMW Lievegem is lid van de welzijnsvereniging Zorgbedrijf Meetjesland.

      In de statuten is voorzien dat er namens OCMW Lievegem één lid uit de raad voor maatschappelijk welzijn moet verkozen worden voor de raad van bestuur en drie leden voor de algemene vergadering.

      Voor de raad van bestuur is het gebruikelijk dat hiervoor de schepen van sociale zaken wordt aangeduid. Hilde De Graeve wordt bijgevolg voorgesteld als lid van de raad van bestuur.

      Voor de algemene vergadering moeten drie leden van de raad voor maatschappelijk welzijn worden afgevaardigd. Dit gebeurt door middel van een geheime stemming in één enkele stemronde.

      De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.

      Hilde De Graeve 21 stemmen, Wouter De Muynck 8 stemmen, 0 stemmen onthouden.

      Hilde De Graeve bekomt de meerderheid van de stemmen

      In één stemronde over de aanduiding van drie vertegenwoordigers voor de algemene vergadering (geheime stemming): Gunther Batsleer 20 stemmen, Tim Maenhout 21 stemmen, Evelyne Matthys 21 stemmen, Daan Blomme 1 stem, Kristof Creël 1 stem, Wouter De Muynck 1 stem, Philippe Lorez 1 stem, ongeldige stemmen 7.

      Gunther Batsleer, Tim Maenhout en Evelyne Matthys bekomen de vereiste stemmen.

      Geheime lijststemming
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Gestemd: Patrick Dossche, Hilde De Graeve, Ann Boterdaele, Kim Martens, Ria Goethals, Chris De Wispelaere, Tim Maenhout, Caroline Fredrick, Dirk De Poorter, Peter Van Arnhem, Jeroen Van Acker, Nik Braeckman, Matthias De Block, Gunther Batsleer, Thibo Ryckaert, Wouter De Muynck, Vincent Laroy, Daan Blomme, Steven Lambert, Freddy Haegeman, Judith De Muynck, Christophe Huysman, Quinten Van de Walle, Philippe Lorez, Kristof Creël, Jurgen Blomme, Eveline Matthys, Hans Nauwynck, Ann Delbeke
      Resultaat:

      De Graeve Hilde 21 stemmen voor, De Muynck Wouter 8 stemmen voor, Batsleer Gunther 0 stemmen voor, Blomme Daan 0 stemmen voor, Blomme Jurgen 0 stemmen voor, Boterdaele Ann 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, Creël Kristof 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Delbeke Ann 0 stemmen voor, Dossche Patrick 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Laroy Vincent 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Maenhout Tim 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Nauwynck Hans 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Acker Jeroen 0 stemmen voor, Van Arnhem Peter 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Besluit

      Artikel 1
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Hilde De Graeve, Bauwerwaan 55B, 9930 Lievegem (hilde.degraeve@lievegem.be) aan als lid van OCMW Lievegem in de raad van bestuur van de welzijnsvereniging Zorgbedrijf Meetjesland.

      Artikel 2
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt volgende drie personen aan als vertegenwoordigers van OCMW Lievegem in de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Zorgbedrijf Meetjesland:

      •  Gunther Batsleer, Daalmstraat 21, 9930 Lievegem (gunther.batsleer@lievegem.be)
      •  Tim Maenhout, Daalmen 2 a, 9930 Lievegem (tim.maenhout@lievegem.be)
      •  Eveline Matthys, Eeksken 43, 9920 Lievegem (evelyne.matthys@lievegem.be)

      Artikel 3
      De mandatarissen worden aangeduid voor de duur van de legislatuur 2024-2030.

    • VZW Vereniging voor steden en gemeenten (VVSG) - vertegenwoordiging in de algemene vergadering: aanduiding

      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Bevoegd lid

      Hilde De Graeve, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 78-6°
      Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk (vzw's)
      Statuten van VZW

      Feiten en motivering

      OCMW Lievegem is lid van de VVSG VZW.
      Het ocmw moet een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering aanduiden.
      De vertegenwoordigers kunnen voor de volledige legislatuur aangeduid worden, mits de vertegenwoordigers voor iedere algemene vergadering gemandateerd worden.
      De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van het ocmw in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.

      Gaat over tot geheime stemming.
      Stemming
      Over de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):

      Vincent Laroy 21 stemmen, Patrick Dossche 8 stemmen, 0 stemmen onthouden.
      Vincent Laroy bekomt de meerderheid van de stemmen

      Over de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):

      Ann Boterdaele 20 stemmen, Hans Nauwynck 8 stemmen, Vincent Laroy 1 stem , 0 stemmen onthouden.
      Ann Boterdaele bekomt de meerderheid van de stemmen

      VVSG
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Gestemd: Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Jeroen Van Acker, Daan Blomme, Patrick Dossche, Kim Martens, Matthias De Block, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gunther Batsleer, Hilde De Graeve, Jurgen Blomme, Wouter De Muynck, Eveline Matthys, Hans Nauwynck, Vincent Laroy, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Peter Van Arnhem, Tim Maenhout, Freddy Haegeman, Thibo Ryckaert, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Ann Delbeke, Judith De Muynck, Quinten Van de Walle, Christophe Huysman
      Resultaat:

      Laroy Vincent 21 stemmen voor, Dossche Patrick 8 stemmen voor, Batsleer Gunther 0 stemmen voor, Blomme Daan 0 stemmen voor, Blomme Jurgen 0 stemmen voor, Boterdaele Ann 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, Creël Kristof 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Graeve Hilde 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Muynck Wouter 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Delbeke Ann 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Maenhout Tim 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Nauwynck Hans 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Acker Jeroen 0 stemmen voor, Van Arnhem Peter 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Plaatsvervanger VVSG
      Aanwezig: Ann Boterdaele, Caroline Fredrick, Freddy Haegeman, Jurgen Blomme, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Steven Lambert, Hilde De Graeve, Vincent Laroy, Judith De Muynck, Tim Maenhout, Dirk De Poorter, Nik Braeckman, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Matthias De Block, Christophe Huysman, Daan Blomme, Quinten Van de Walle, Thibo Ryckaert, Eveline Matthys, Gunther Batsleer, Peter Van Arnhem, Ann Delbeke, Hans Nauwynck, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Kim Martens, Kenneth Pauwels
      Gestemd: Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Jeroen Van Acker, Daan Blomme, Patrick Dossche, Kim Martens, Matthias De Block, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gunther Batsleer, Hilde De Graeve, Jurgen Blomme, Wouter De Muynck, Eveline Matthys, Hans Nauwynck, Vincent Laroy, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Peter Van Arnhem, Tim Maenhout, Freddy Haegeman, Thibo Ryckaert, Kristof Creël, Ria Goethals, Philippe Lorez, Ann Delbeke, Judith De Muynck, Quinten Van de Walle, Christophe Huysman
      Resultaat:

      Boterdaele Ann 20 stemmen voor, Nauwynck Hans 8 stemmen voor, Laroy Vincent 1 stem voor, Batsleer Gunther 0 stemmen voor, Blomme Daan 0 stemmen voor, Blomme Jurgen 0 stemmen voor, Braeckman Nik 0 stemmen voor, Creël Kristof 0 stemmen voor, De Block Matthias 0 stemmen voor, De Graeve Hilde 0 stemmen voor, De Muynck Judith 0 stemmen voor, De Muynck Wouter 0 stemmen voor, De Poorter Dirk 0 stemmen voor, De Wispelaere Chris 0 stemmen voor, Delbeke Ann 0 stemmen voor, Dossche Patrick 0 stemmen voor, Fredrick Caroline 0 stemmen voor, Goethals Ria 0 stemmen voor, Haegeman Freddy 0 stemmen voor, Huysman Christophe 0 stemmen voor, Lambert Steven 0 stemmen voor, Lorez Philippe 0 stemmen voor, Maenhout Tim 0 stemmen voor, Martens Kim 0 stemmen voor, Matthys Eveline 0 stemmen voor, Ryckaert Thibo 0 stemmen voor, Van Acker Jeroen 0 stemmen voor, Van Arnhem Peter 0 stemmen voor, Van de Walle Quinten 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Besluit

      Artikel 1
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Vincent Laroy, Varensbos 39, 9920 Lievegem (vincent.laroy@lievegem.be) aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de VVSG VZW.

      Artikel 2
      De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Ann Boterdaele, Arisdonk 141A, 9950 Lievegem (ann.boterdaele@lievegem.be) aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de VVSG VZW.

      Artikel 3
      Deze aanduiding is geldig voor de duur van de legislatuur 2024-2030.

Namens OCMW-raad,

Kenneth Pauwels
algemeen directeur

Ann Boterdaele
voorzitter