De voorzitter opent de zitting op 14/09/2023 om 20:01.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is hier te bekijken.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2023 goed.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 171 §4, 176 en 263
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 over het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 1
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 over het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 over het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 3
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgings-rapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:
- stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
- overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het 1ste semester 2023.
Guy De Neve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3
De wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke dranken
De wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken samengeordend op 3 april 1953
Het koninklijk besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken
Het koninklijk besluit van 28 februari 1991 betreffende de inrichtingen die onder de toepassing vallen van hoofdstuk II van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen
In Lievegem zijn tal van horecazaken en drankgelegenheden die niet in orde zijn met de noodzakelijke drankvergunningen en brandveiligheidsattesten.
Hieronder vallen horecazaken en drankgelegenheden die geopend werden voor de gemeentefusie, maar ook horecazaken en drankgelegenheden die opgestart zijn na de gemeentefusie.
Om ervoor te zorgen dat elke horecazaak en drankgelegenheid zich in orde kan stellen met de noodzakelijke drankvergunningen en brandveiligheidsattesten werd er een voorstel van reglement en handhavingsplan opgemaakt. Het handhavingsplan werd toegevoegd als bijlage van dit besluit.
Reglement voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden
De gemeente Lievegem bepaalt bij wijze van dit reglement de procedure tot het toekennen en behouden van een drankvergunning voor het gebruik ter plaatse voor de verkoop, het aanbieden of het verstrekken van gegiste en/of sterke dranken, zelfs gratis, dit in uitvoering van de wetsbepalingen samengeordend op 3 april 1953 en het koninklijk besluit van 4 april 1953 inzake slijterijen van gegiste dranken en het koninklijk besluit van 28 december 1983, en latere wijzigingen, betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank.
Stappenplan handhaving drankvergunningen, administratieve verplichtingen en brandveiligheid
Het stappenplan voorziet een uniforme aanpak voor de handhaving van drankvergunningen, administratieve verplichtingen en brandveiligheid.
Er is echter nog voldoende ruimte over om elke horecazaak en drankgelegenheid op unieke wijze te behandelen. Hiermee wordt bedoeld dat er per horecazaak zal bekeken worden waar de problemen zich voordoen en hoe deze aangepakt kunnen worden.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het reglement voor het bekomen van een drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden vast.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Besluit van het college van 15 november 2022 over de goedkeuring van de omgevingsvergunning voor de verbouwing van de gemeenteschool Eeksken (O/2022/271)
Besluit van het college van 24 mei 2022 over de principiële goedkeuring van de aankoop van een strook grond aan de gemeenteschool Eeksken en opdracht tot opmaken van opmetingsplan en schattingsverslag
Besluit van het college van 2 mei 2023 over de goedkeuring van het schattingsverslag en opmetingsplan en aanstelling van Vastgoedtransacties om de aankoopakte op te maken, voor een strook grond te Eeksken 27
Besluit van het college van 13 juni 2023 over de splitsing van onroerend goed Eeksken 27
In het kader van de geplande werken aan de gemeenteschool afdeling Eeksken is het aangewezen om een strook grond palend aan de huidige terreinen van de gemeenteschool aan te kopen. Het betreft een strook grond die deel uitmaakt van het perceel 44036 A 258L en die na afsplitsing zal gevoegd worden bij perceel 44036 A 249D in eigendom van de gemeente. Deze strook grond werd geprekadastreerd als perceel 44036 A 258M (zie bijlagen).
Landmeter-expert Danny Demoor heeft op 13 juli 2022 een opmetingsplan (zie bijlage) opgemaakt van de aan te kopen strook. Volgens het opmetingsplan heeft de strook een oppervlakte van 43,93 m².
Vastgoedtransacties heeft op 25 april 2023 een schattingsverslag opgemaakt voor deze strook grond (zie bijlage).
Vastgoedtransacties deed de onderhandelingen en maakte een ontwerpakte minnelijke verwerving met dossiernr. 14625-001 op voor deze aankoop (zie bijlage). Deze akte wordt voor goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De uitgave voor de aankoop van deze strook grond bedraagt €4.500,00 en wordt geboekt onder jaarbudgetrekening 2023/ACT-388-G/0800-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte voor de minnelijke verwerving van een onroerend goed tussen Walter Haeck & Maria Hutsebaut enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, gelegen te Eeksken 27, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nummer 258M met een oppervlakte van 43,93 m² goed.
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal €4.500,00.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte minnelijke verwerving met dossiernummer 14625-001 opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 over de Meerjarenplan 2020 - 2025 aanpassing 3 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid ACT-135-G 'Fietspad Ronselestraat - Leischoot'
Het collegebesluit van 12 januari 2021 waarbij Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo werd aangesteld als ontwerper
Het collegebesluit van 29 juni 2021 waarbij de ontwerpversie van de startnota principieel werd goedgekeurd
Het collegebesluit van 14 december 2021 met het principieel akkoord voor het ontwerpplan en de bijhorende innemingsplannen voor het aan te leggen fietspad in de Ronselestraat en Leischoot
Het collegebesluit van 17 mei 2022 waarbij de aanvraag voor de opmaak van het schattingsverslag voor de in te nemen percelen voor de realisatie van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot werd goedgekeurd
Het collegebesluit van 25 oktober 2022 waarbij kennis werd genomen van het schattingsverslag en principieel werd beslist opdracht te geven aan Vastgoedtransacties om de aankoop van de gronden voor de realisatie van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot voor te bereiden
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 met de goedkeuring van de grondinnemingsplannen en de opdracht aan Vastgoedtransacties tot onderhandeling en opmaak van de koopakten om deze gronden minnelijk te verwerven
Er werd een ontwerpversie voor de aanleg van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot opgemaakt door het studiebureau Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo. Dit ontwerp werd besproken met en principieel goedgekeurd door het college en de projectstuurgroep.
In uitvoering van dit ontwerpplan werden ook bijhorende innemingsplannen (24 innemingen) en overzichtsplannen opgemaakt door Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA.
De dienst Vastgoedtransacties heeft een schattingsverslag opgemaakt voor de in te nemen delen van percelen (24 innemingen) voor het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot. De schatting bedraagt 260.000,00 euro.
De opdracht voor de minnelijke verwerving verloopt via de dienst Vastgoedtransacties. De akten worden steeds aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het is de grondinname nr. 2 en 3 te Leischoot van het goedgekeurde grondinnemingsplan fietspad Ronselestraat-Leischoot opgemaakt door het Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo op 9 maart 2023.
Het betreft 2 stroken grond van:
- 262,59 m² met het gereserveerd perceelsidentificatienummer afdeling 7, sectie K, nr 328N (inname 2)
- 540,23 m² met het gereserveerd perceelsidentificatienummer afdeling 7, sectie K, nr 328P (inname 3)
De dienst Vastgoedtransacties heeft een ontwerpakte minnelijke verwerving opgemaakt voor inneming nr. 2 en 3. Zie bijlage.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kosten voor de grondinnemingen nr. 2 en 3 bedragen in totaal 25.200,00 euro.
In het meerjarenplan 2020 - 2025 is voor de grondinname voor de realisatie van het fietspad Ronselestraat - Leischoot een krediet voorzien van 300.000 euro onder jaarbudgetrekening 2023/ACT-135-G/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum AFD/2023/077 van Bart Van Petegem van 11 augustus 2023
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte minnelijke verwerving voor inneming nr. 2 en 3 tussen Lynn D'haemers en Niels Hertoge enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen te Leischoot, 9931 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 7, sectie K, nr 328N en 328P met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van 262,59 m² en 540,23 m².
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 25.200,00 euro voor inneming nr. 2 en 3.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde ontwerpakte minnelijke verwerving met dossiernummer 14257-002 opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 over de Meerjarenplan 2020 - 2025 aanpassing 3 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid ACT-135-G 'Fietspad Ronselestraat - Leischoot'
Het collegebesluit van 12 januari 2021 waarbij Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo werd aangesteld als ontwerper
Het collegebesluit van 29 juni 2021 waarbij de ontwerpversie van de startnota principieel werd goedgekeurd
Het collegebesluit van 14 december 2021 met het principieel akkoord voor het ontwerpplan en de bijhorende innemingsplannen voor het aan te leggen fietspad on de Ronselestraat en Leischoot
Het collegebesluit van 17 mei 2022 waarbij de aanvraag voor de opmaak van het schattingsverslag voor de in te nemen percelen voor de realisatie van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot werd goedgekeurd
Het collegebesluit van 25 oktober 2022 waarbij kennis werd genomen van het schattingsverslag en principieel werd beslist opdracht te geven aan Vastgoedtransacties om de aankoop van de gronden voor de realisatie van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot voor te bereiden
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 met de goedkeuring van de grondinnemingsplannen en de opdracht aan Vastgoedtransacties tot onderhandeling en opmaak van de koopakten om deze gronden minnelijk te verwerven
Er werd een ontwerpversie voor de aanleg van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot opgemaakt door het studiebureau Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo. Dit ontwerp werd besproken met en principieel goedgekeurd door het college en de projectstuurgroep.
In uitvoering van dit ontwerpplan werden ook bijhorende innemingsplannen (24 innemingen) en overzichtsplannen opgemaakt door Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA.
De dienst Vastgoedtransacties heeft een schattingsverslag opgemaakt voor de in te nemen delen van percelen (24 innemingen) voor het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot. De schatting bedraagt 260.000,00 euro.
De opdracht voor de minnelijke verwerving verloopt via de dienst Vastgoedtransacties. De akten wordt steeds aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het betreft de grondinname nr. 9 te Leischoot van het goedgekeurde grondinnemingsplan fietspad Ronselestraat-Leischoot opgemaakt door het Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo op 9 maart 2023.
Het betreft een strook grond van 276,65 m² met het gereserveerd perceelsidentificatienummer afdeling 7, sectie I, nr 545Y (inname nr. 9).
De dienst Vastgoedtransacties heeft een ontwerpakte minnelijke verwerving opgemaakt voor inneming nr. 9 (Zie bijlage).
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kost van de grondinneming nr. 9 bedraagt 2.800,00 euro, eventueel te verhogen met een dossierkost die Crelan aanrekent variërend tussen 0,01 euro en maximaal 500,00 euro voor de gedeeltelijke doorhaling van de hypotheek die rust op het goed.
In het meerjarenplan 2020 - 2025 is voor de grondinname voor de realisatie van het fietspad Ronselestraat - Leischoot een krediet voorzien van 300.000 euro onder jaarbudgetrekening 2023/ACT-135-G/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte minnelijke verwerving voor inneming nr. 9 tussen Pascal Mattheeuws en Evy Moens enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, ter hoogte van de percelen te Leischoot, 9931 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 7, sectie I, nr 545Y met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van 276,65 m².
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van 2.800,00 euro voor inneming nr. 9, eventueel te verhogen met een dossierkost die Crelan aanrekent variërend tussen 0,01 euro en maximaal 500,00 euro voor de gedeeltelijke doorhaling van de hypotheek die rust op het goed.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde ontwerpakte minnelijke verwerving met dossiernummer 14257-007 opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Guy De Neve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Het collegebesluit van 4 maart 2019 met de goedkeuring van de omgevingsvergunning 2018/170 voor Molendreef 4-6-8
Het besluit van het college van 10 januari 2023 over de principiële goedkeuring van de kosteloze grondafstand van een strook grond aan Molendreef 4-6-8 en opdracht vastgoedtransacties
Op 4 maart 2019 werd aan Urban ID, Citadellaan 20, 9000 Gent, een omgevingsvergunning verleend voor het het bouwen van een meergezinswoning (14 appartementen ) na sloop van de bestaande bebouwing op een terrein, gelegen Molendreef 4, 6 en 8 te 9920 Lievegem, kadastraal bekend: Afdeling 2, sectie B, perceelnrs. 1578A, 1076/2K, 1073C en 1071P.
Op vraag van de gemeente werd de voorbouwlijn 1 m achteruit geplaatst. In de omgevingsvergunning werd geen grondafstand opgelegd.
De eigenaars zijn bereid de strook grond voor de voorbouwlijn (voetpadzone van 1 m breed en ongeveer 34 m lang) kosteloos af te staan aan de gemeente zodat deze strook aan het openbaar domein kan worden toegevoegd.
Voor deze overdracht werd op 20 februari 2023 een opmetingsplan (zie bijlage) en een prekadastratie opgemaakt door BV Wille-Caus.
De over te dragen zone bestaat uit een strook grond van 34,55 m² gelegen Molendreef 4-6-8, 9920 Lievegem, met het gereserveerd perceelsidentificatienummer afdeling 2, sectie B, 1578 B (zie bijlage).
Op basis van het opmetingsplan en de prekadastratie maakte de dienst Vastgoedtransacties de ontwerpakte voor deze kosteloze grondafstand op (zie bijlage).
De overdracht van de strook grond heeft betrekking op de gemeenschappelijke delen van het appartement. Tot nu toe is er geen syndicus aangesteld die de vereniging van mede-eigenaren kan vertegenwoordigen. Om die reden zijn alle eigenaars van de privatieve kavels in de akte opgenomen. Zij zijn immers voor een bepaald % eigenaar van die over te dragen strook grond.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Er is geen financiële impact voor de gemeente.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen Realfin BV; Pieter Dobbelaere; Dobbelaere Investment Group CV; Kerkfabriek Sint-Martinus Lovendegem; Linda Dobbelaere; Romain Coppens; Johan Gillis en Nadine Ketelers; Maxime Ghesquière en Janassa Tsouhlarakis; Emmelie Mouton; Linda Maes; Maxime Defraigne enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, voor een strook grond aan Molendreef 4-6-8, 9920 Lievegem, met het gereserveerd perceelsidentificatienummer afdeling 2, sectie B, 1578 B, met een oppervlakte volgens meting van 34,55 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Guy De Neve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
De gemeenteraad van Lovendegem besliste op 28 juni 2012 dat het ontwerp van wegeniswerken voor de nieuw aan te leggen weg in de verkaveling palend aan de Verkortingsweg wordt goedgekeurd mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarde: kosteloze grondafstand van de volledige bedding van de weg met de bijhorende nutsleidingen ten voordele van de gemeente
Het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem verleende op 12 september 2012 de verkavelingsvergunning (VK 351.1) voor Verkortingsweg ZN, thans Robunder kadastraal gekend als Lievegem 2e afdeling/Lovendegem, sectie B, nr. 0394L2, 0395R2, 0395S2, 0398L, 0398M, 0400G, 0400K, 0401D, 0401E, 0402D, 0402E, 0403C, 0403G onder de voorwaarden vermeld in het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2012
Het college van burgemeester en schepenen van Lievegem keurde in de zitting van 7 juni 2022 het proces-verbaal van definitieve oplevering van 7 maart 2022 voor de aanleg van voetpaden en beplantingswerken voor de verkaveling Robunder goed
BV Wille-Caus maakte op 15 maart 2023 een opmetingsplan van de kosteloze grondafstand voor de verkaveling Robunder (zie bijlage).
Geassocieerde notarissen Vanderplaetsen & Redel, Grote Baan 222 te 9920 Lievegem, maakten een ontwerpakte voor deze kosteloze grondafstand op (zie bijlage).
De over te dragen zone te Robunder bestaat uit 3 loten:
1) Lot A, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, nrs. 400S en 401V, met een globale oppervlakte volgens huidig kadaster van 1.318 m² en met een oppervlakte volgens meting 1.335,87 m².
2) Lot B, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, deel van nr. 395K3, met een oppervlakte volgens meting 222,35 m², met het gereserveerd perceelsidentificatienummer: 44452 B 395 M3 P0000.
3) Lot C, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, nrs. 394K3 en 395D3, met een globale oppervlakte volgens huidig kadaster van 610 m² en met een oppervlakte volgens meting 602,97 m².
De kosteloze grondafstand met een totale gemeten oppervlakte van 2.161,19 m² is conform de bepalingen van de voormelde verkavelingsvergunning en wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen NV Huysman Promoties, Stationsstraat 83, 9900 Eeklo; NV Roger Wille, Oostveld Kouter 74, 9920 Lievegem; Freddy Haesaert & Linda Van Vooren, Verkortingsweg 36, 9920 Lievegem enerzijds en de gemeente Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem anderzijds, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Vanderplaetsen & Redel, Grote Baan 222 te 9920 Lievegem, voor de wegenis van Robunder te 9920 Lievegem, kadastraal gekend als Lievegem 2e afdeling, sectie B, nrs. 394K3, 395D3, 395M3, 400S en 401V met een totale oppervlakte volgens meting van 2.161,19 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Guy De Neve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Lovendegem van 27 april 2017 tot goedkeuring van de zaak van de wegenis verkaveling Wielmakersveld
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lovendegem van 11 mei 2017 tot het verlenen van de verkavelingsvergunning voor het opdelen in 5 loten en het aanleggen van wegenis en riolering
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lievegem van 20 december 2022 tot goedkeuring van het proces-verbaal definitieve oplevering omgevingsaanleg/voetpaden verkaveling Wielmakersveld
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Op 11 mei 2017 verleende het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lovendegem een verkavelingsvergunning voor 5 loten ter hoogte van Wielmakersveld 9A t.e.m. 9E, toen kadastraal gekend als Lovendegem 2e afdeling/Lovendegem, sectie C, nrs. 501C.
De gemeenteraad van de gemeente Lovendegem keurde in de zitting van 27 april 2017 het tracé van de wegenis, het ontwerp wegenis- en rioleringswerken en ontwerp voetpaden goed, voor de aanleg van een verkaveling van 5 loten met wegenaanleg, gelegen aan Wielmakersveld, onder o.m. de voorwaarde dat de bouwvrije erfdienstbare zone van 5m breed voor het onderhoud van de waterloop nr. 3 kosteloos aan de gemeente dient te worden afgestaan. Alle kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de verkavelaar.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 20 december 2022 het proces-verbaal van definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken verkaveling Wielmakersveld goed.
Het notariskantoor Vanderplaetsen & Redel, Grote Baan 222, 9920 Lievegem, maakte, op vraag van Danneels Development en Huysman Promoties, de huidige eigenaars, een ontwerpakte voor deze kosteloze grondafstand op. De over te dragen zone betreft het huidig kadastraal perceel Lievegem 2e afdeling/Lovendegem, sectie C, nr. 501E, bestaande uit een ruimingsstrook van 196,67m² (opmetingsplan van landmeter Paul Caus opgemaakt op 11 januari 2018) en het huidig kadastraal perceel Lievegem 2e afdeling/Lovendegem, sectie C, nr. 501N bestaande uit wegenis van 392,67m² (opmetingsplan van landmeter Paul Caus opgemaakt op 27 februari 2023). In totaal betreft dit een oppervlakte van 589,34m².
De kosteloze grondafstand is conform de bepalingen van de voormelde verkavelingsvergunning.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de akte voor de kosteloze grondafstand tussen Huysman Promoties nv, met als adres Stationsstraat 83, 9900 Eeklo en Danneels Development, met als adres Sint-Baafskerkstraat 1, 9200 Brugge enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door kantoor Vanderplaetsen & Redel, Grote Baan 222, 9920 Lievegem, voor de wegenis en ruimingsstrook voor waterloop nr. 3 gelegen te Wielmakersveld, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als Lievegem 2e afdeling/Lovendegem, sectie C, nr. 501N en 501E met een oppervlakte volgens meting van 589,34m² goed.
Freddy Haegeman, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Het collegebesluit van 15 november 2022 met de voorwaardelijke goedkeuring van de verkaveling V/2022/12 voor Tuimelaar 7
Op 13 november 2018 werd studieburo Goegebeur uit Eeklo door Farys aangesteld als ontwerper van de openbare werken te Tuimelaar-Paterstraat.
Op 15 november 2022 werd aan Filip De Pauw, Engelendale 19 te 9900 Eeklo, een omgevingsvergunning verleend voor het verkavelen van gronden gelegen te Tuimelaar 7, 9930 Lievegem, kadastraal bekend: Afdeling 5, sectie B, perceelnrs. 1452A en 1452B.
In deze omgevingsvergunning werd de volgende voorwaarde opgenomen:
"De zone van het inventarisitem 'Kruis van Beke', conform het verkavelingsplan, moet integraal kosteloos afgestaan worden aan de gemeente, zodat het behoud en het onderhoud van het kruis door de gemeente kan gebeuren. Ook de gele zone palend aan de wegenis Tuimelaar in functie van de heraanleg van de wegenis moet kosteloos worden afgestaan aan de gemeente. De aanvrager dient zelf een notaris aan te stellen voor het verlijden van de aktes en in te staan voor alle kosten voor de overdracht."
De over te dragen stroken grond volgens het verkavelingsplan hebben een totale oppervlakte van 114,62 m².
Op 16 november 2022 maakte studieburo Goegebeur, in opdracht van Farys en de gemeente, de individuele opmetingsplannen voor de aanleg van een fietspad te Tuimelaar op. Tuimelaar 7 wordt gevat door de innameplannen nrs. 6 en 7 (zie bijlage)
De over te dragen stroken grond volgens het verkavelingsplan worden hierbij in het groen aangeduid op dit opmetingsplan (loten 6B, 7A en 7D).
Maar om het fietspad te kunnen aanleggen dient er bijkomend 13,93 m² te worden overgedragen (loten 6A, 7B en 7C in het geel aangeduid op dit opmetingsplan) tot in totaal 128,55 m².
Op 14 juli 2023 maakte landmeter-expert Filip De Pauw, in opdracht van de verkavelaar, een opmetingsplan voor inname 7 te Tuimelaar 7.
De loten 7A en 7B op dit opmetingsplan omvatten de loten 7A, 7B, 7C en 7D van het opmetingsplan van studieburo Goegebeur en zijn in totaal 23,16 m² groter.
Voor inname 6 wordt het opmetingsplan van studieburo Goegebeur gevolgd.
Samenvattend: de verkavelaar biedt een kosteloze grondafstand aan van in totaal 151,71 m². Deze overdracht omvat de nodige grond voor het aanleggen van het fietspad en is zelfs 23,16 m² groter.
De verkavelaar heeft notaris Jeroen Parmentier, geassocieerde notaris in BV NOTAS, aangesteld om de akte voor de kosteloze afstand van de vermelde loten grond op te maken, op basis van de vermelde opmetingsplannen.
Deze akte wordt heden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Er is geen financiële impact voor de gemeente.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen Dijken BV enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door notaris Jeroen Parmentier, geassocieerde notaris in BV NOTAS, voor 4 loten grond te Tuimelaar 7, 9930 Lievegem, met een totale oppervlakte volgens meting van 151,71 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Besluit van het college van 24 januari 2023 over de aanvraag tot schatting door de dienst Vastgoedtransacties van het onroerend goed te Krakeelhoek 8
Besluit van het college van 21 februari 2023 met de gunning van de opmaak van het schattingsverslag van het onroerend goed te Krakeelhoek 8 aan schatter-expert Danny Demoor
Besluit van het college van 14 maart 2023 over de goedkeuring van het schattingsverslag van het onroerend goed te Krakeelhoek 8 en van de interne kredietverschuiving 2023-11
Besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2023 over de machtiging aan het college voor het bieden op het onroerend goed te Krakeelhoek 8
Besluit van het college van 9 mei 2023 over de goedkeuring van het bod voor de aankoop van het onroerend goed te Krakeelhoek 8
Besluit van het college van 6 juni 2023 over de goedkeuring van de aankoopbelofte en het vrijmaken van gebruik van het onroerend goed te Krakeelhoek 8
Het gemeenschapsonderwijs GO! verkoopt het onroerend goed in de Krakeelhoek 8 te 9950 Lievegem bij opbod via de dienst Vastgoedtransacties.
Het college werd door de gemeenteraad gemachtigd om maximaal te bieden tot de verkoopwaarde bepaald in het schattingsverslag van 6 maart 2023, opgemaakt door schatter-expert Danny Demoor (zie schattingsverslag met kadastrale situering en luchtfoto van het perceel in bijlage).
Het college bracht op 15 mei 2023 een geldig bod van 250.000,00 euro uit om toegang te krijgen tot de gesloten verkoopzitting op 22 mei 2023.
Aangezien de gemeente de enige kandidaat koper was, heeft de gesloten mondelinge zitting op 22 mei 2023 niet plaatsgevonden en werd er rechtstreeks overgegaan tot de ondertekening van de aankoopbelofte (zie bijlage).
De dienst Vastgoedtransacties maakte een ontwerp akte voor de aankoop van dit onroerend goed met dossiernr. 14008-001 (zie bijlage). Deze akte wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Deze uitgave zal geboekt worden in het meerjarenplan op jaarbudgetrekening 2023/ACT-396/0680-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Aankoop en inrichten groene (speel)ruimte in de dorpskernen. Na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van interne kredietverschuiving 2023-11 zijn hiervoor voldoende kredieten beschikbaar.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte voor de aankoop van het onroerend goed tussen het Gemeenschapsonderwijs, het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Lynn Timmerman, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, gelegen te Krakeelhoek 8, 9950 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie C, nummer 1391C met een oppervlakte van 2.464 m² goed.
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 250.000,00 euro.
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte verkoop onroerend goed met dossiernummer 14008-001 opgemaakt door Lynn Timmerman, Vlaams commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 tweede lid 11°
De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek, titel 8
Het collegebesluit van 18 juli 2023 over de principiële goedkeuring van de overeenkomst van recht van opstal voor het pop-station Fiberklaar BV in Oostveld Kouter.
Fiberklaar BV, gevestigd in de Raymonde de Larochelaan 13 te 9051 Gent, stelde een overeenkomst van recht van opstal op voor het oprichten, hebben en onderhouden van een Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (pop-station) op een deel van de percelen gelegen aan Oostveld Kouter te 9920 Lievegem, kadastraal gekend, afdeling 1, sectie A, nummer 1722k en 1722h (zie bijlage). De oppervlakte van dit pop-station bedraagt 31,71 m² te nemen uit de vermelde bronpercelen (zie grondplan in bijlage).
Bij de ondertekening van deze overeenkomst wordt de grond ter beschikking gesteld van de opstalhouder. Het recht van opstal gaat in bij de ondertekening van de notariële akte volgend op deze overeenkomst en wordt aangegaan voor een periode van 99 jaar.
De éénmalige ontvangst voor het vestigen van dit recht van opstal bedraagt €9.576,42 en zal worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-FIN/0050-00/7060999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Dit bedrag werd als volgt berekend: 31,71 m² x 302 euro/m² (zie schattingsverslag van landmeter-expert Kris Audenaert als bijlage).
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpovereenkomst van recht van opstal tussen de gemeente en Fiberklaar BV voor het oprichten, hebben en onderhouden van een zogeheten Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (pop-station) op een deel van de percelen 1ste afdeling sectie A nrs. 1722h en 1722k gelegen aan Oostveld Kouter te 9920 Lievegem goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Vincent Laroy, schepen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen
Het besluit van de gemeenteraad Lovendegem van 28 augustus 2014 met de goedkeuring van het trage wegenplan Lovendegem
Het besluit van de gemeenteraad Lovendegem van 25 oktober 2018 met de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan voor de gedeeltelijke verlegging van de buurtwegen 61 en 64
Het besluit van het college van 27 december 2022 met de principiële goedkeuring van het ontwerp rooilijnplan en het grondinnemingsplan voor de verlegging en verbreding van de voetwegen 61 en 64
De gemeenteraad van Lovendegem keurde op 28 augustus 2014 de adviesnota trage wegen met bijhorend trage wegenplan en actieplan goed.
In het trage wegenplan van Lovendegem was de verbreding, de gedeeltelijke verlegging en de heropening van de voetwegen 61 en 64 als actie 4a opgenomen (zie bijlage).
Actie 4.a van dit actieplan trage wegen luidt als volgt: "Verbinding Meienbroek-Bredestraat (trage wegen nrs. 20, 21a, 22 en 22a = delen van buurtwegen 61 en 64) - Onderzoek van deze trage wegen met het doel deze wegen te (her)openen of te verleggen om een veilig alternatief traject voor fietsers en wandelaars te bieden voor de N9. Na onderzoek opmaak van een inrichtings- en uitvoeringsplan."
Na onderzoek en overleg met de betrokken eigenaars bleken deze mondeling principieel akkoord met het verleggen en heropenen van een deel van de buurtwegen (voetwegen) 61 en 64, zodat er een trage weg in gebruik kan worden genomen tussen Meienbroek en de Bredestraat.
Dit principieel akkoord omvat de vrijwillige verkoop aan de gemeente van een strook grond aan de rand van de betrokken percelen met een breedte variërend van 2 m tot 2,5 m en het verleggen van delen van de buurtwegen 61 en 64 (publieke erfdienstbaarheden van 1 m breedte) aansluitend op de te verkopen strook grond.
Landmeter Erik Biebuyck, Bierstal 39 te 9920 Lievegem maakte hiertoe in 2018 een opmetingsplan, een grondinnameplan en een ontwerp rooilijnplan op.
De grondiname van in totaal 1.401 m² werd op 23 november 2018 door Vastgoedtransacties geschat op 15.000 euro (zie bijlage).
Het ontwerp rooilijnplan werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 25 oktober 2018 (zie bijlage).
Tijdens het openbaar onderzoek van het voorlopig vastgestelde rooilijnplan maakte de provincie heel wat opmerkingen waardoor het rooilijnplan moest herwerkt worden.
Door de fusie heeft dit dossier vertraging opgelopen.
Bovendien is de regelgeving op de rooilijnplannen gewijzigd (gemeentewegendecreet van 3 mei 2019).
In november 2022 herwerkte landmeter Erik Biebuyck het rooilijnplan (zie deel noord en deel zuid in bijlage). Het grondinnameplan bleef ongewijzigd.
De provincie leverde een gunstig préadvies bij het herwerkte ontwerp rooilijnplan af op 13 december 2022 (zie bijlage).
De Watering De Burggravenstroom leverde een voorwaardelijk gunstig advies bij het herwerkte ontwerp rooilijnplan af op 8 juni 2023 (zie bijlage). De verlegde voetweg 61 is immers deels op de oever van de onbevaarbare waterloop O302 - Centerloop gesitueerd.
Volgende plannen, opgemaakt door landmeter Erik Biebuyck, worden heden voorgelegd aan de gemeenteraad:
- het opmetingsplan van 11 mei 2018.
- het ontwerp rooilijnplan van 6 januari 2023 (deel N en deel Z).
- het grondinnemingsplan van 6 januari 2023.
Er wordt voorgesteld om aan de dienst Vastgoedstransacties de opdracht te geven om de gronden te verwerven.
Het ontwerp rooilijnplan wordt als volgt gemotiveerd:
1. Het algemeen belang van de trageweggebruikers wordt niet geschonden. Door de voorgestelde verplaatsing ontstaat opnieuw een functionele tragewegverbinding tussen Meienbroek en de Bredestraat. Langs de Bredestraat loopt een lokale, functionele fietsroute.
2. De beoogde voetwegverplaatsing en verbreding maken het herstel (heropening) van een functionele tragewegverbinding tussen Meienbroek en de Bredestraat mogelijk.
3. De beoogde voetwegverplaatsing en verbreding zijn gunstig voor de verkeersveiligheid. Deze tragewegverbinding biedt immers een veilig alternatief traject voor fietsers en voetgangers voor de gewestweg N9 (Grote Baan). Fietsers en voetgangers komende van Meienbroek kunnen via deze tragewegverbinding, de Bredestraat, de Hazelaarstraat en Binnenslag de N9 veilig oversteken aan de verkeerslichten.
4. De betrokken voetwegen zijn als actuele gemeentewegen niet gemeentegrensoverschrijdend.
5. De actuele verbindings- en ontsluitingsfuncties van de voetwegen 61 en 64 en buurtweg 61 blijven behouden en de behoeften van de toekomstige generaties worden gevrijwaard.
In het meerjarenplan 2020 - 2025 is voor de aankoop van de gronden voor de realisatie van de verlegging en verbreding van de voetwegen tussen de Bredestraat en Meienbroek een krediet voorzien van €15.000 onder jaarbudgetrekening 2023/ACT-007/0600-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Dit krediet is gebaseerd op een schatting door Vastgoedtransacties van 23 november 2018 (zie bijlage). Op basis van een recent advies van de dienst Vastgoedtransacties zal voorgesteld worden om het krediet bij de meerjarenplanaanpassing 4 te verhogen naar €18.000.
Artikel 1
Het ontwerp rooilijnplan voor de gedeeltelijke wijziging (verlegging) van de buurtwegen (voetwegen) 61 en 64 Lovendegem, met name het deel tussen Meienbroek en de Bredestraat, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het voeren van een openbaar onderzoek over het ontwerp rooilijnplan, volgens artikel 17 §2 van het gemeentewegendecreet, waarna de gemeenteraad een definitieve beslissing zal nemen over dit ontwerp rooilijnplan.
Artikel 3
Het grondinnemingsplan voor de realisatie van de gedeeltelijke wijziging (verlegging) van de buurtwegen (voetwegen) 61 en 64 Lovendegem wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De dienst Vastgoedstransacties van de Vlaamse overheid wordt verzocht deze grondinnemingen ten behoeve van de gemeente te realiseren. De ambtenaren van de dienst Vastgoedtransacties worden gemachtigd alle handelingen te stellen, onderhandelingen te voeren, ontwerp akten op te maken en na goedkeuring door de gemeenteraad de akten te laten verlijden, om de verwerving van deze gronden tot een goed einde te brengen.
Guy De Neve, schepen
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikelen 2.1.1 - 2.1.4 en artikelen 2.1.8 en 2.1.10
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning
Op 20 juli 2023 ontving gemeente Lievegem een schrijven van de Provincie Oost-Vlaanderen over het Beleidsplan Ruimte van Oost-Vlaanderen.
Na afsluiting van het openbaar onderzoek over het ontwerp van het provinciaal ruimtelijk beleidsplan, heeft de deputatie beslist de intrekking van het beleidsplan voor te leggen aan de provincieraad.
Enig artikel
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van de Provincie Oost-Vlaanderen over de intrekking van het Beleidsplan Ruimte van Oost-Vlaanderen.
Hilde De Graeve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,
De beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2022 met als onderwerp 'Personeel - wijziging organogram en personeelsplan (personeelsformatie): vaststelling’
De beslissing van het college van 12 juli 2022 met als onderwerp ‘Personeel - team personeel - prioriteitenlijst - aanwerving van een tijdelijke deskundige personeel - externe dienstverlener: goedkeuring’
De beslissing van het college van 30 augustus 2022 met als onderwerp ‘Personeel - aanwerving administratief medewerkers diverse teams - aanpassing organogram: principieel akkoord’
De beslissing van het college van 6 september 2022 met als onderwerp Nota werklast team burger en voorstel tot oplossing: principiële goedkeuring’
De beslissing van de gemeenteraad van 14 september 2022 met als onderwerp ‘Personeel - invulling van 2 VTE administratieve medewerkers - opname van deze functies bij een volgende wijziging van het organogram: goedkeuring'
De beslissing van het college van 4 oktober 2022 met als onderwerp ‘Personeel -team cultuur en bibliotheek - motivatienota tot aanwerving
bibliotheekmedewerker: goedkeuring’
De beslissing van het college van 4 oktober 2022 met als onderwerp 'Personeel - team groen - ambtshalve herplaatsing van een vast aangesteld statutair personeelslid in een functie van dezelfde rang: principiële goedkeuring'
De beslissing van het college van 18 oktober 2022 met als onderwerp ‘Personeel -team sport - motivatienota tot wijziging personeelsbezetting team Sport: goedkeuring’
De beslissing van de gemeenteraad van 23 november 2022 met als onderwerp ‘Personeel - invulling van 0,5VTE deskundige secretariaat - wijziging van de formatie van deskundigen secretariaat in team strategie, secretariaat en communicatie bij een volgende wijziging van het organogram: goedkeuring'
De beslissing van het college van 10 januari 2023 met als onderwerp ‘IT en informatieveiligheid - externe dienstverlener IT - gunning: goedkeuring’
De beslissing van het college van 7 maart 2023 met als onderwerp ‘Personeel - teams infrastructuur - Eindrapport en implementatieplan analyse door CC Consult - vertaling naar stappenplan door Stuurgroep: goedkeuring’
De beslissing van het college van 25 april 2023 met als onderwerp ‘Personeel - team burger - aanpassing organogram: principieel akkoord’
De beslissing van de gemeenteraad van 31 mei 2023 met als onderwerp ‘Personeel - invulling van een extra 0.5 VTE administratief medewerker team burger - opname van deze functie bij een volgende wijziging van het organogram: goedkeuring
De beslissing van het college van 18 juli 2023 met als onderwerp 'Organogram Lievegem - aanpassing: principiële goedkeuring'
Aanleiding
Het huidige organogram is aan een actualisatie toe.
De redenen hiervoor zijn:
Volgende bijlagen werden toegevoegd:
De impact wordt in detail beschreven in de managementsamenvatting van de financiële impact.
Vanuit budgettair oogpunt stellen er zich momenteel geen problemen om de financiële impact van deze organogramaanpassing op te vangen. Op (korte) termijn zou kunnen worden bekeken of de impact (deels) kan worden gecompenseerd, waarvoor het managementteam voorstellen opgesteld heeft die toegevoegd werden in bijlage.
De voorgestelde wijzigingen worden voorzien in de meerjarenplanning.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het organogram vast.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur artikel 40 §3 en 286
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de besluiten van 1 juli 2020, 18 november 2020 en 24 november 2021 en 14 september 2022
Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 over Personeel - Arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - Deel arbeidsduur, uurregelingen en reglement tijdsregistratie
Besluit van de gemeenteraad van 24 november 2021 over Personeel - Arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - Organisatie permanentieregelingen en telewerkpolicy
Besluit van de gemeenteraad van 14 september 2022 over Personeel - arbeidsreglement gemeente en OCMW Lievegem - fietspolicy
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 over Personeel - arbeidsreglement: principiële goedkeuring
De raad keurde op 16 december 2020 het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Lievegem goed. Dit beperkte zich tot:
Op 24 november 2021 werden nog twee bijlagen goedgekeurd:
Op 14 september 2022 volgde dan nog:
In samenwerking met Jurplus wordt het arbeidsreglement nu vervolledigd met alle verplichte bepalingen. Ook worden er nog een aantal nieuwe bijlagen toegevoegd. Wijzigingen aan de bestaande inhoud worden in blauw weergegeven of blauw gemarkeerd.
Het ontwerp van het arbeidsreglement werd geagendeerd op een principieel vakbondsoverleg op 25 juli 2023. Naar aanleiding hiervan werd er nog een kleine wijziging aangebracht aan artikel 10 over de afwijking van werkroosters.
Het aangepaste ontwerp werd dan voorgelegd aan het hoger overlegcomité op 31 augustus 2023 (zie bijlage).
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement voor gemeente en OCMW Lievegem goed.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Wetboek van Canoniek recht, artikel 515§2 waarin staat dat de bisschop bevoegd is om een parochie op te heffen
Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021,
artikel 37.§ 1. De Vlaamse Regering erkent de samenvoeging van twee of meer erkende lokale geloofsgemeenschappen, op voorstel van het representatief orgaan.
§ 2. Het representatief orgaan bezorgt een gemotiveerde aanvraag tot samenvoeging aan de Vlaamse Regering
artikel39. Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving bezorgen de financierende overheid van het te behouden bestuur van de eredienst en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies over de samenvoeging aan de Vlaamse Regering.
Decreet van de bisschop van Gent van 6 april 2023 over de opheffing van de kerkfabriek Sint Jansonthoofding Oostwinkel en de samenvoeging met de kerkfabriek Sint Martinus Zomergem
Decreet van de bisschop van Gent van 6 april 2023 over de opheffing van de kerkfabriek Sint Gangulfus Ronsele en de samenvoeging met de kerkfabriek Sint Martinus Zomergem
Besluit van het college van burgemeester en schepenen over de kerkfabrieken Sint Jans Onthoofding Oostwinkel en Sint Gangulfus Ronsele meer bepaald over de opheffing en samenvoeging met Sint Martinus Zomergem
Brief van 8 juni 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling lokale organisatie en werking over de aanvraag tot samenvoeging van “Sint-Gengulphus Ronselede” en “Sint-Jan Onthoofding Oostwinkel” te Lievegem met “Sint-Martinus Zomergem”.
Als bijlage bij deze brief zaten de beslissingen van de bisschop over de de opheffing van de kerkfabrieken Sint Jansonthoofding Oostwinkel en Sint Gangulfus Ronsele en de samenvoeging met deze kerkfabrieken met Sint Martinus Zomergem samen met het volledige aanvraagdossier.
De Vlaamse Regering erkent de samenvoeging van twee of meer erkende lokale geloofsgemeenschappen.
Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving moet de gemeente Lievegem een advies over de samenvoeging aan de Vlaamse Regering formuleren.
Het behoort tot de autonomie van de gemeenteraad om advies te geven.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van 8 juni 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling lokale organisatie en werking over de aanvraag tot samenvoeging van “Sint-Gengulphus Ronselede” en “Sint-Jan Onthoofding Oostwinkel” te Lievegem met “Sint-Martinus Zomergem” met als bijlage de beslissingen van de bisschop over de opheffing van de kerkfabrieken Sint-Jan Onthoofding Oostwinkel en Sint Gangulfus Ronsele en de samenvoeging met deze kerkfabrieken met Sint Martinus Zomergem samen met het volledige aanvraagdossier.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de samenvoeging van de kerkfabrieken Sint-Jan Onthoofding Oostwinkel en Sint-Gangulfus Ronsele met de kerkfabriek Sint-Martinus Zomergem.
Tim Maenhout, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
De gemeente Lievegem is lid van de opdrachthoudende vereniging Westlede .
De gemeente werd op 26 juni 2023 opgeroepen voor de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 10 oktober 2023, met als bijlage het voorstel van gewijzigde statuten.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Westlede aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a, Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 10 oktober 2023 vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Martine Gyssels, schepen, wonende te Kloosterstraat 21, Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 10 oktober 2023 vast.
Artikel 3
De agenda van de buitengewone algemene vergadering op 10 oktober 2023 bestaat uit volgende punten:
1. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
2. Voorstel tot goedkeuring van de algehele nieuwe tekst van de statuten
3. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening
4. Bevestiging van de benoeming van de bestuurders
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed, inzonderheid agendapunt 2 dat in artikel 4 wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijziging goed.
Artikel 5
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 6
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur
Martine Lataire-Gyssels, schepen lokaal mondiaal beleid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 392 tot 395 over interlokale verenigingen
Statuten Interlokale Vereniging Lokaal Mondiaal Beleid LoWaZoNe, artikel 23
Volgens artikel 23 van de statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi moet het beheerscomité de gemeenteraden van de leden van de IV jaarlijks op de hoogte brengen van haar werking van het voorbije werkingsjaar aan de hand van een jaarverslag en een financiële nota.
Door de financiële dienst van de Stad Deinze, die beherende gemeente is voor de IV, werd de financiële nota over werkingsjaar 2022 opgesteld en voorgesteld aan het beheerscomité van de IV op 01/06/2023. Het boekjaar van de IV loopt van 1 januari tot 31 december, de financiële nota werd vastgesteld en goedgekeurd door het beheerscomité, nu wordt deze ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van Lievegem en Deinze.
Het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi stelde de jaarrekening 2023 en het gecumuleerd overschot 2023 vast ten bedrage €14.381,74 en keurt deze goed die zal worden overgedragen naar het budget IV 2023.
Toelichting Jaarrekening 2022:
Ontvangsten 2022 = € 82397,15 :
De ontvangsten 2022 bedroegen € 82397,15 , zijnde intergemeentelijke bijdragen van Lievegem en Deinze (zoals beschreven in de statuten), € 5000 subsidie provincie, 10% loonkost Brigitte Noordwerking Lievegem, bijdrage maaltijdcheques, Federale subsidie afvalprogramma
Hierbij een detail van de ontvangsten 2022 :
- Doorstorten sectorale subsidie Lievegem : € 13.854,38
- Bijdrage / inwoner Lievegem : € 3.169,68
- Doorstorten sectorale subsidie Deinze : € 9.236,25
- Bijdrage / inwoner Deinze : € 10.524,24
- Bijdrage maaltijdscheques: € 123,17
Tussentotaal gemeentelijke subsidies : € 36.907,72
- Provinciale subsidie : € 5.000,00
- Subsidie federaal programma : € 33.410,53
Dit geeft een algemeen totaal ontvangsten voor de uitvoering programma IV : € 75.195,08.
Dit komt overeen met de jaarrekening onder AR 740651.
- Bijdrage in loon door Lievegem voor noordwerking Lievegem (geen stedenbandwerking, maar wel geplaatst op beleidsitem IV) : € 7.078,90
Dit komt overeen met de jaarrekening onder AR 747025.
Totaal ontvangsten op beleidsitem IV Stedenband: € 82397,15
2. Uitgaven 2022 = € 87.385,31
- werkingsmiddelen: € 6.598,53 (€ 3.098,53 van het budget IV Stedenband en € 3500 van de federale subsidie).
- personeelskost (60% VTE): € 41.622,25
- subsidies aan partners (ngo GRAIM, school Keur Guilaye): € 39.164,53
De ontvangsten € 82397,15 euro – de uitgaven € 87.385,31 euro geeft voor 2022 een tekort van - 4.988,16 euro (Saldo budgettaire opbrengsten - kosten boekjaar 2022).
Van 2021 werd een overschot van € 19.369,90 overgedragen.
Dat betekent dat het gecumuleerd overschot van de IV Stedenband 2022 (19.369,90 - 4.988,16 – aanpassing vakantiegeld) € 14.381,74 euro bedraagt. Dat overschot wordt overgedragen naar budget 2023.
Door de indexering van het loon van Brigitte en het niet-indexeren van de toelagen (tenzij een beetje o.b.v. het stijgend inwonersaantal), slinken de reserves van de IV. De bijdragen (doorstorting van de sectorale subsidies én een bijdrage per inwoner van Deinze en Lievegem, in 2022 samen 36.785 euro) volstaan intussen niet meer om Brigitte haar brutoloonkosten te betalen (2022: € 41.618). De IV ontvangt ook wel nog projectsubsidies maar die zijn voornamelijk door te storten naar Senegal of naar de stedenbandraad. 2022 is afgesloten met een tekort van € 4.988 en met € 14.381,74 aan resterende reserves.
De loonkost zal komende jaren nog telkens met 2% stijgen, dat wil zeggen dat bij gelijkblijvende werkingsmiddelen van € 2000 de reserves zullen op zijn in 2025. Voor de fusie en net na de overgang naar de nieuwe IV waren er gemiddeld € 8000 werkingsmiddelen beschikbaar, voor activiteiten naar draagvlakverbreding, acties voor scholen, projectwerking in KeMoPoDi, werkreizen, ontvangst delegaties, …
Met de huidige 2000 euro werkingsmiddelen kan er geen stedenbandwerking uitgevoerd worden. De stedenband is intergemeentelijk, de bijdrage worden reeds verdeeld door 2 gemeenten, dus al lager dan gemeenten die een 1 op 1 stedenband hebben. Het budget aan jaarlijkse werkingsmiddelen van € 2000 ligt heel wat lager dan wat VVSG voorstelt als werkingsbudget, zijnde +/- € 15.000 per jaar vanuit eigen middelen, dit voor een 1 op 1 stedenband, en minstens 0,5 VTE voor de opvolging van het stedenbandprogramma.
Uit een vergelijkende studie van VVSG blijkt het werkingsbudget van andere stedenbanden te liggen tussen de€ 5000 euro - € 85 000. Het gaat hier enkel over een werkingsbudget, los van de personeelsmiddelen.
Er is afgesproken dat er een nota voor het CBS opgesteld wordt met een voorstel rond het budget voor de IV Stedenband voor een gezonde stedenbandwerking naar de toekomst toe.
Voornaamste realisaties 2022 (zie jaarverslag)
Eerste werkingsjaar Federaal Stedenbandprogramma 2022 - 2026
Werkreis mei 2022
Stedenbandhuisje bijna het jaar volgeboekt naar basisscholen in Lievegem en Deinze
Realisatie scholenproject met subsidie van provincie Oost-Vlaanderen "Bevloering 4 klassen en schoolmateriaal Keur Guilaye – Basisschool De Lieve - Stedenband Deinze/Lievegem – KeMoPoDi (Senegal)"
Nieuw scholenproject "Schoolboetieken" met fonds Jan De Vos (stedenbandraad)
Verdere uitvoering afvalproject
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening en het jaarverslag 2022 van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi en keurt deze goed.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
1. Schriftelijke vragen:
1.1. Raadslid Wouter Ryckaert: evaluatie zomerbars
Evaluatie zomerbars en zijn bijsturingen wenselijk? Zijn er klachten over geluidsoverlast of over het aantal dagen (op aanvraag) dat geluidsniveaus hoger kunnen zijn.
Schepen Jeroen Van Acker en de burgemeester Kim Martens antwoorden: we hadden 14 zomerbars, dat is meer dan in Deinze. We hebben dit in juni al besproken in de evenementencel en we hadden ook al afgesproken om nadat alle pop-ups zijn gesloten om in oktober een evaluatie te doen. We gaan dit doen met alle betrokken teams, politie en brandweer. Bedoeling is om op basis van alle data zoals de klachten, afwijkingen geluidsnormen, sluitingsuur, ... een afsprakenkader op te maken, een soort beleid voor volgend jaar.
We kunnen inderdaad op een volgende gemeenteraad een stand van zaken geven. Nog meegeven dat het aantal dagen afwijken van de geluidsnorm zoals bij evenementen dat dit niet geldt voor pop-ups.
1.2. Raadslid Wouter Ryckaert: snelheidsaanduidingen
Duidelijkere aanduiding snelheidslimieten. Vaak is het -zeker voor toevallige weggebruikers- niet duidelijk hoe snel je mag rijden. Voorstel is om op strategische plaatsen een snelheidsaanduiding op de weg aan te brengen (schilderen). Bv. In- en uitrijden van zone 30 aan het Vredesplein te Vinderhoute. Hoeft uiteraard niet overal.
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt: we doen dit al, vorig jaar heel wat 30 km zones bijgekomen. We hebben al een sjabloon gemaakt en vooral bij grote verkavelingen op de grond, maar enkel in wit zie je het niet goed.
Dus doen we het nu in drie kleuren: zwart,wit en rood. Vorig jaar deden we er 50, maar dit jaar is het er nog niet van gekomen: tijdsdruk, warm weer en heel arbeidsintensief door die drie kleuren (voor elke kleur je machine uitkuisen). Dus bekijken we nu of we dit kunnen uitgeven.
1.3.Raadslid Wouter Ryckaert: gemeentelijke opbrengst verkeersboetes
a) Hoeveel ontvangt de gemeente jaarlijks bij het innen van verkeersboetes? Wanneer een overtreder een minnelijke schikking betaalt van 100€, hoe wordt deze 100€ 'verdeeld'?
b) Wat is de voorspelde kost/opbrengst van b.v. de trajectcontrole in Zomergem.
De burgemeester antwoordt we ontvangen 0 euro van deze snelheidsboetes. Kleine snelheidsovertredingen kunnen eventueel ook door de gemeente, maar alles gaat nu nog naar het verkeersboetefonds, en als politiezone krijgen we daarvan een dotatie, maar zeker niet het volledige bedrag aan boetes op onze gemeente, dus het is een fabeltje dat we ons rijk maken met de verkeersboetes.
GAS5 (kleine snelheidsovertredingen) zijn we nu wel aan het bekijken om zelf te doen, maar dan lig je uit de dotatie, en vraagt dit veel werk en ook extra personeel.
Van GAS4 (bvb. verkeerd parkeren op het dorpsplein) hebben we wel een beperkte opbrengst. Daar houden we met aftrek van de kosten ongeveer een 3.000 euro van over. Dus daar gaan we zeker ons ACC niet met zetten.
Een evaluatie van de bestaande trajectcontroles hebben we nog niet, daarom te beperkte cijfers. We stellen wel al vast als we gaan meten met ons eigen meettoestel dat sinds de trajectcontrole de cijfers drastisch naar beneden gaan, dus zeker zijn effect. Je kan de V85 steeds opvragen.
Op je vraag om dit te communiceren via het gemeenteblad. Dat is niet zo eenvoudig.
1.4. Raadslid Didier Garré: Leerlingen gemeentescholen
Een 4-delige vraag i.v.m. de gemeentescholen in Lievegem :
Hoeveel leerlingen zijn er in de gemeentescholen ingeschreven ?
Zitten alle klassen op hun maximum of zijn er in bepaalde leerjaren nog bijkomende plaatsen beschikbaar ?
Hoeveel van de ingeschreven leerlingen zijn van buiten onze gemeente ?
Hoeveel van de ingeschreven leerlingen zijn anderstalig ?
Schepen Caroline Fredrick antwoordt dat er vandaag in het Eeksken 246 leerlingen zitten, in Vinderhoute 117, dus in totaal 363.
87 zijn van buiten Lievegem, in het Eeksken zijn 19 ouders anderstalig, Vinderhoute 9.
We zullen het overzicht overmaken.
Een vergelijking met andere scholen in Lievegem zullen we opvragen.
En er zijn inderdaad initiatieven voor de anderstaligen, zo is er ook de Katrolwerking huiswerkbegeleiding. Per kind wordt er steeds gekeken wat het nodig heeft. Ze krijgen extra zorg als die nodig is.
1.5 Raadslid Didier Garré: Stembureaus in de woonzorgcentra
We lezen dat het schepencollege woonzorgcentra als kiesbureau bij de komende gemeenteraadsverkiezingen wil inrichten, de oorspronkelijke vraag kwam de Groen fractie in 2019 toen is het niet gelukt maar blijkbaar wil men er volgend jaar wel voor gaan.
Zal de gemeente woonzorgcentra inrichten als kiesbureau ?
Zijn er onderhandelingen bezig of is er al een overeenkomst met alle woonzorgcentra in Lievegem ?
De burgemeester antwoordt dat 2019 niet het juiste moment was, we waren nog in volle fusieovergang, de dienst zag dit toen nog niet zitten. Nu zien ze dit wel te doen. We hebben alle WZC's aangeschreven met vragenlijst wat nodig is en de voorwaarden zijn. Een voordeel voor het WZC is dat men zijn organisatie kenbaar kan maken aan een breder publiek, want niet alleen de inwoners van het WZC kunnen er stemmen maar ook de buurt. Er gaat 1 volledig stembureau weg naar het WZC . 3 op 4 doen mee, enkel Diepenbroeck niet, sterk verhaal dat we dit kunnen doen.
Het is ook niet voor 1 keer, engagement voor de volgende verkiezingen. Op die manier hebben alle drie de hoofdgemeenten er elk één.
Dit zal uiteraard een logistieke meerkost zijn, controle, technieken, computers hebben geen internet nodig. Je moet er enkel mee op het hoofdbureau op het internet gaan. Je hebt enkel elektriciteit nodig en volk. Dit gebeurt ook in Beke.
Waren zij zelf vragende partij? Zij waren destijds vragende partij. Ondertussen zijn er bijna overal nieuwe directeurs.
Raadslid Patrick Dossche vult aan:
Andere gemeenten krijgen er ook interesse voor. Ik ben blij dat het ook voor de bovenlokale verkiezingen kan. Verschillende kiesbureaus is verwarring bij de kiezer. Aandachtspunt voor de woonzorgcentra, pandemie gehad, ventilatie ruimtes aandachtspunt!
Burgemeester:hebben we inderdaad bekeken met elk WZC. En waarom Diepenbroeck niet meedoet dat weten we niet.
2. Mondelinge vragen:
2.1. Raadslid Gunter Lippens: waarom Waarschootkermis nog met wegwerpbekers?
De kermis in Waarschoot was nog met wegwerpbekers, terwijl iedereen verplicht is om dit niet meer te gebruiken. De gemeente heeft toch een voorbeeldfunctie. De herbruikbare bekers zijn overal te verkrijgen zoals via IVM. Gemeente kan dit toch niet maken. Als Rijvers dit wel kan met 40.000 bezoekers, en met 300 man in Waarschoot kunnen ze dit niet?
Schepen Freddy Haegeman antwoordt: er waren nog veel bekers over van voorheen. Zal de volgende keer wel in orde zijn.
Schepen Vincent Laroy vult aan dat feestcomités onder een andere reglementering vallen dan de gemeente. Er zijn er ook die uitzonderingen gevraagd hebben bij de minister en dit ook gekregen hebben.
Schepen Hilde De Graeve geeft mee dat het feestcomité Zomergem ook een groot overschot had en een uitzondering heeft gevraagd en ook gekregen van de minister,. Je kan die toch niet zomaar weggooien, dat is pas verspilling.
2.2. Raadslid Gunter Lippens: autocross in Arisdonkstraatje mag niet meer, bestaat nochtans al lang
Burgemeester Kim Martens antwoordt: is zelfde organisatie maar niet op Arisdonkstraatje. In het kader van het klimaatbeleid wensen we een uitdoofbeleid toe te passen voor dergelijke activiteiten (extra uitstoot, zoals ook trekkertrek): zolang op zelfde plaats en zelfde organisatie staan we dit nog toe. Maar we willen niet dat dit op een andere locatie wordt georganiseerd, was bovendien ook dichter bij een woonwijk.
Raadslid Gunter Lippens meent nochtans dat dit een heel propere organisatie is die geen enkele afval achterlaat.
De burgemeester betwijfelt dit: er wordt heel wat olie verloren tijdens dergelijk evenement. Hoelang dit uitdoofbeleid kan duren? Dit gaat geen jaren meer duren, we hebben er niet zoveel, ik dacht nog 2.
2.3. Raadslid Gunter Lippens: geen coördinatie qua wegenwerken
Is de coördinatie rond de werken in Waarschoot zoek: Weststraat, d'Alcantaralaan, Daasdonk, Tuimelaar,... ook Weststraat een kraan midden (werken nog niet bezig) in het weekend van Rijvers?
De burgemeester Kim Martens vindt dit ook voor iedereen frustrerend, maar Daasdonk staat al 15 jaar op de planning, d'Alcantaralaan wisten we niet, Weststraat is maandag open, Tuimelaar is voor 1 dag, de werken zelf nog veel later.
Schepen Freddy Haegeman vult aan dat de grote omleiding Daasdonk er is sinds gisteren: we vroegen in twee fasen, maar dat kan niet. Er is een grote put op het kruispunt. Weststraat heeft te lang geduurd maar gaat maandag open, het afsluiten met een kraan de vrijdag voor Rijversfeesten had wel degelijk zijn reden. d'Alcantaralaan weten we ook nog maar net,...
De burgemeester geeft toe dat er inderdaad miscommunicatie was bij Weststraat/Rijvers.
2.4. Raadslid Wouter De Muynck: Jeugdhuis Waarschoot in de problemen?
Schepen Caroline Fredrick antwoordt dat jeugdhuis 't Ende van Waarschoot inderdaad in slechte papieren zit. We zijn in overleg via Formaat en team jeugd. Hoe opnieuw leven inblazen, wat zijn de beschikbare middelen en hoe er mee omgaan.
Het ging lukken over 2024, maar onder andere door beperkte openingen is men vroeger in de problemen gekomen en was er al een spoedoverleg: structureel probleem, probleem met de vrijwilligers voor nieuwe groep, ook met de ouderwerking gesproken, en ook gepolst naar hun bevindingen; uiteindelijk moeten zij wel de groep maken, maar kunnen het niet alleen. Besluit gaan vieren: 10 jaar 't Ende van 't Ende.
2.5. Raadslid Wouter Ryckaert: Huis van Lievegem stand van zaken
De burgemeester antwoordt we wachten nu op het resultaat van de aanbesteding. Er waren 6 inschrijvers. Men is volop bezig met de verwerking.
De voorzitter sluit de zitting op 14/09/2023 om 21:26.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter