Terug
Gepubliceerd op 25/02/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 27/01/2021 - 20:00 digitale vergadering
Aanwezig: Nicholas Spinel, voorzitter
Tony Vermeire, burgemeester
Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Schepenen
Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Raadsleden
Eddy De Mits, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting om 20:00.

Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.

Raadslid Jurgen Blomme vervoegt de zitting bij de behandeling van punt 6 van de agenda.

 

De vergadering werd geschorst (na het beëindigen van de openbare zitting) om 21.01 uur om de openbare agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken.

Om 21.05 uur werd de besloten zitting geopend.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Afwezig: Jurgen Blomme
      Bevoegd lid

      Tony Vermeire, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
      Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/v6MGlGVYfn4

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 16 december 2020 goed.

    • Jaarrekening 2019 van de gemeente - besluit van de gouverneur tot goedkeuring: kennisname

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Afwezig: Jurgen Blomme
      Bevoegd lid

      Kim Martens, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 332, §1, derde lid
      Gemeenteraadsbesluit van 1 juli 2020 over de vaststelling van de jaarrekening 2019 van de gemeente
      Besluit van de gouverneur van 27 november 2020 tot goedkeuring van de jaarrekening 2019 van de gemeente Lievegem

      Feiten en motivering

      De gemeenteraad heeft op 1 juli 2020 de jaarrekening 2019 van de gemeente vastgesteld en ter goedkeuring overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, zijnde de gouverneur.
      Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van 27 november 2020 tot goedkeuring van de jaarrekening 2019 van de gemeente Lievegem.

    • Huishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur in Lievegem: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Afwezig: Jurgen Blomme
      Bevoegd lid

      Jeroen Van Acker, schepen

      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40§3: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.

      Retributiereglement op het gebruik van de culturele gemeentelijke infrastructuur - coronaproof - wijziging aan de tijdelijke aanpassing naar aanleiding van coronacrisis - collegebesluit van 18 augustus 2020: bekrachtiging op de gemeenteraad van 9 september 2020

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 december 2020 betreffende het huishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur in Lievegem: principiële goedkeuring

      Feiten en motivering

      Voor het gebruik van de gemeentelijke culturele zalen moet een huishoudelijk reglement met de verhuurmodaliteiten opgesteld worden.

      Op basis van een vergelijking tussen de bestaande huishoudelijke reglementen van de verschillende zalen maakte team cultuur in samenwerking met het beheersorgaan van de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur een ontwerphuishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur op. Dit werd besproken op de vergaderingen van het beheersorgaan van 11 juni, 30 september en 17 november 2020.

      Op de vergadering van het beheersorgaan van de socio-culturele infrastructuur van 17 november 2020 werd een positief advies gegeven rond dit ontwerpreglement.

      Op de collegevergadering van 8 december 2020 werd dit ontwerpreglement principieel goedgekeurd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement op het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur in Lievegem vast.

      Artikel 2

      Het huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 februari 2021.

    • Subsidiereglement voor hergebruik en infiltratie van hemelwater: vaststelling

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Afwezig: Jurgen Blomme
      Bevoegd lid

      Gerrit Van Brabandt, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, artikel 40  §3 en 41, 14° 
      Besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
      De krachtlijnen voor een geïntegreerd rioleringsbeleid in Vlaanderen’ gepubliceerd door de Vlaamse milieumaatschappij in 1999, meer bepaald de ‘code van goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen'
      Gemeenteraadsbesluit van Zomergem van 11 december 2008 houdende het gemeentelijk subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen
      Gemeenteraadsbesluit van Waarschoot van 17 december 2008 houdende het gemeentelijk subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen
      Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 24 juni 2010 houdende het gemeentelijk subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen
      Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende opheffing van de subsidiereglementen van toepassing op het grondgebied van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem
      Gemeenteraadsbesluit van 1 juli 2020 betreffende de goedkeuring van het klimaatadaptatieplan

      Feiten en motivering

      De stimulering van het hergebruik en infiltratie van hemelwater past in het lokaal klimaatadaptatieplan.
      Het subsidiëren van hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen is opgenomen onder actie 19 'Subsidies en premies voor klimaatmitigatie en adaptatie' van het meerjarenplan 2020-2025.
      Door het opheffen van de subsidiereglementen voor hemelwaterhergebruik en infiltratie per deelgemeente met ingang op 1 januari 2020, moest er nieuw subsidiereglement voor Lievegem opgemaakt worden dat op dezelfde datum in werking treedt.
      Na vergelijking van de subsidiereglementen van de deelgemeenten zijn we tot een aantal basisprincipes voor het nieuw reglement gekomen.
      Over deze basisprincipes werd advies gevraagd aan de Gemina, Woonwijzer en het provinciaal Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen.

      Het Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen gaf op 17 september 2020 gunstig advies met volgende suggesties (zie advies in bijlage):
      - een hemelwaterput verplichten bij subsidie infiltratie
      - minimaal 1 aftappunt voor hemelwater in de woning
      - aanpassing van het minimum volume van een hemelwaterput volgens de dakoppervlakte
      - een maximum volume van een hemelwaterput voor grote daken instellen, tenzij een groter verbruik kan gemotiveerd worden.

      De Gemina gaf op 17 november 2020 gunstig advies met volgende suggesties (zie advies in bijlage):
      - het aantal aftappunten in functie van het volume van de hemelwaterput stellen
      - het subsidiebedrag plafonneren tot maximaal 25 % van de bewezen kosten

      Woonwijzer werd om advies gevraagd maar dit werd niet ontvangen.

      De basisprincipes werden aangepast volgens de vermelde adviezen en opgenomen in het subsidiereglement dat ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

      Financiële impact

      Er zijn kredieten voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op jaarbudgetrekening XXXX/ACT-019/0350-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Afhankelijk van de installatie en de bewezen kosten worden volgende toelages uitbetaald:

      - maximaal 600 euro voor hemelwaterhergebruik

      - maximaal 600 euro voor infiltratie van hemelwater,

      met een maximum van 25 % van de bewezen kosten,

      indien na controle blijkt dat de aanvraag voldoet aan alle voorwaarden van het subsidiereglement.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De gemeenteraad stelt het subsidiereglement voor het verlenen van een subsidie voor het hergebruik en de infiltratie van hemelwater vast.

      Artikel 2

      Het reglement treedt in werking met terugkerende kracht op 1 januari 2020.

      Artikel 3

      Enkel de bewezen kosten in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 komen in aanmerking voor een subsidie in toepassing van dit reglement.

    • Klaverstraatje - heraanleg rijbaan - ontwerp, bestek, raming en gunningswijze : goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Afwezig: Jurgen Blomme
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 10° waarbij wordt bepaald dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die niet is opgenomen in de lijst van dagelijks bestuur.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

      Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

      Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

      Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 over de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' waarbij het college bevoegd is voor alle investeringskredieten die nominatief zijn opgenomen in de beleidsplanning.

      Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 over het Meerjarenplan 2020 - 2025 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid:

      • actie 160 ‘Klaverstraatje (“Huizegaver”) – heraanleg asfalt’: 120.000 euro
      • actie 005 ‘Onderhoud van bestaande en aanleg van nieuwe trage wegen’: 20.000 euro

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 augustus 2020 over Klaverstraatje + Lembeeckstraat: heraanleg rijbaan - aanstellen ontwerper: gunning deel Klaverstraatje

      Feiten en motivering

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 augustus 2020 studiebureau AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, aan te stellen als ontwerper voor de opdracht heraanleg rijbaan Klavertraatje.

      In het kader van dit project werd een ontwerp met bestek en raming opgesteld door studiebureau AWP Architecture & Engineering uit Waarschoot. Uit de raming blijkt dat de totale kostprijs van dit project wordt geraamd op € 139.912,30 incl. BTW.

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Omdat er momenteel onvoldoende budget voorzien is in het Meerjarenplan 2020 - 2025 (zie ook lijst nominatieve investeringen) kan het niet beschouwd worden als een overheidsopdracht vallend onder dagelijks bestuur en wordt het dossier voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Financiële impact

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het financieel meerjarenplan:

      • 2021/ACT-160/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: ‘Klaverstraatje (“Huizegaver”) – heraanleg asfalt’: 120.000 euro
      • 2021/ACT-005/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: ‘Onderhoud van bestaande en aanleg van nieuwe trage wegen’: 20.000 euro

      Deze uitgave wordt geraamd op 139.912,30 euro incl. BTW.

      Het totale budget bedraagt hierdoor (studiekost ontwerper 7,5% - 10.493,42 + uitvoeringskost aannemer 139.912,30 euro ) 150.405,72 euro. Het voorziene krediet zal verhoogd worden via een interne kredietverschuiving of bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De gemeenteraad keurt het ontwerp met bestek en raming, opgesteld door studiebureau AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 139.912,30, incl. BTW.

      Artikel 2
      De werken te gunnen via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking

    • Mobiliteit - openbaar vervoerplan 2021 - besluit Vervoerregioraad 11 december 2020 over de definitieve vaststelling: kennisname

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Bevoegd lid

      Chris De Wispelaere, schepen

      Regelgeving

      Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40

      Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2 waarin wordt bepaald dat de gemeenten beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en waarbij ze, overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet, bevoegd zijn voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.

      Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8 waarin wordt bepaald dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan. Binnen de krijtlijnen van het regionaal mobiliteitsplan heeft de vervoerregioraad, ondersteund door de mobiliteitsregie, onder andere de volgende taak: het aanvullend net en het vervoer op maat bepalen en advies geven over het treinnet en het kernnet.

      Gemeenteraadsbesluit van 9 september 2020 over mobilitiet - openbaar vervoersplan 2021 - voorlopige vaststelling door de Vervoersregioraad op 13 mei 2020

      Collegebesluit van 28 april 2020 over vervoerregioraad - aanbod openbaar vervoer: kennisname verslag consultatiemoment 26 maart 2020 + presentatie bijkomend overlegmoment 16 april 2020

      Collegebesluit van 5 mei 2020 over mobiliteit - openbaar vervoerplan korte termijn

      Collegebesluit van 24 november 2020 over mobiliteit - Addendum Nieuw Openbaar Vervoerplan 2021

      Feiten en motivering

      Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

      Ook de Vervoerregio Gent is gestart met het opstellen van dit plan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld.

      Daarnaast heeft de vervoerregio ook de opdracht een Nieuw Openbaar Vervoerplan (OV-plan) te ontwikkelen. Dit voorliggende plan maakt deel uit van het proces waarin binnen de Vervoerregio’s een regionaal mobiliteitsplan wordt opgesteld. Echter het Nieuw Openbaar Vervoerplan loopt in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de implementatie ervan is voorzien in januari 2022.

      Het Openbaar Vervoerplan omvat een plan voor het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De gemeenten hebben een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een beslissende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat:

      • Advies omtrent het netwerk kernnet voor het streeknet en het stadsnet Gent op niveau van verbindingen en indeling in het net
      • Beslissing omtrent het netwerk aanvullend net voor het streeknet en het stadsnet Gent op niveau van verbindingen en indeling in het net
      • Beslissing omtrent het voorstel VoM maatregelen

      Het Nieuw Openbaar Vervoerplan 2021 werd in de loop van 2019 en begin 2020 voorbereid door de verschillende organen van de vervoerregioraad: de ambtelijke werkgroep, de vervoerregioraad en het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Gent.

      Er zijn bilaterale overlegmomenten geweest tussen vertegenwoordigers van het departement Mobiliteit & Openbare Werken en de gemeente op 27 september 2019, 26 maart 2020 en een bijkomend overlegmoment op donderdag 16 april 2020.

      Voorgaand procesverloop, onderzoeken en overlegmomenten hebben geresulteerd in een document dat op 11 december 2020 werd goedgekeurd door de vervoerregioraad.

      Op 28 april 2020 heeft het college kennis genomen van het verslag van het consultatiemoment van 26 maart 2020 en van de aangepaste presentatie naar aanleiding van het bijkomend consultatiemoment op 16 april 2020.
      Op 5 mei 2020 heeft het college het openbaar vervoerplan korte termijn goedgekeurd.
      Op 13 mei werd het openbaar vervoerplan 2021 voorlopig vastgesteld door de politieke vervoerregioraad.

      Op 2 juni en 8 juni hebben er 2 online informatiemomenten plaatsgevonden voor de gemeenteraadsleden en stakeholders waarna vragen konden worden gesteld. Deze vragen werden gebundeld in een document 'Questions & Answers'

      Op 9 september 2020 heeft de Gemeenteraad kennis genomen van het openbaar vervoerplan 2021 en van het verslag van de vergadering van de politieke vervoerregioraad op 13 mei 2020 over de voorlopige vaststelling van dit openbaar vervoerplan.

      Op 24 november 2020 heeft het college kennis genomen van het Addendum Nieuw Openbaar Vervoerplan 2021.

      Op 11 december 2020 werd het openbaar vervoerplan korte termijn definitief vastgesteld door de vervoerregioraad.

      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad neemt kennis van het besluit en van het verslag van de vergadering van de politieke vervoerregioraad op 11 december 2020 over de definitieve vaststelling van dit openbaar vervoerplan.

    • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 december 2020 houdende goedkeuring COVID-19 projectsubsidie tracing - keuze optie 1 en samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid: bekrachtiging

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Bevoegd lid

      Tony Vermeire, burgemeester
      Hilde De Graeve, schepen

      Regelgeving

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 5° over de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten

      Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken
      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 augustus 2020 over de goedkeuring deelname aan contactopvolging COVID-19-team - keuze scenario 2

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 december 2020 over de goedkeuring bij hoogdringendheid van de COVID-19 projectsubsidie tracing - keuze optie 1 en samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid

      Feiten en motivering

      In de  fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden,  is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.  
      •    Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk.  Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
      •    Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensiblisering, handhaving) kunnen nemen.
      Ter ondersteuning van de centrale contactopsporing heeft de Vlaamse Regering op 16 oktober 2020 de lokale besturen gemobiliseerd om complementair in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek.
      De contouren werden verder uitgewerkt in het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
      Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 kiezen tussen de volgende opties:
      •    Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
      •    Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én  aanvullend lokaal contactonderzoek.

      De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.  
      De lokale besturen worden gesubsidieerd voor het opnemen van complementaire engagementen als volgt :
      •    de gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor maximum 5 maanden (ten vroegste start op 1 november 2020 – uiterlijk tot 31 maart 2021);
      •    de gemeenten die inzetten op optie 2 (voorgaande engagementen optie 1 + aanvullend lokaal contactonderzoek) krijgen voorgaande forfaitaire subsidie en daarnaast nog een variabele subsidie van 100 euro per afgehandeld ticket/werkorder van een nieuwe indexpatiënt, inclusief de werkorders/tickets van een evenwaardig aantal hoog risicocontacten.
      •    Periode : ten vroegste vanaf 1 november 2020 tot uiterlijk 31 maart 2021.

      De gemeente Lievegem wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.

      Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

      Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
      -    Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren,  concreet omschrijft;
      -    De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
      -    De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
      -    In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

      Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

      De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.  

      De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ.  Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

      Om van de subsidie te kunnen genieten, moest de gemeente onder andere aan volgende voorwaarde voldoen :

      -  Uiterlijk op 11 december 2020 laat de gemeente via digitale aangifte weten dat zij bijkomende engagementen wil opnemen in strijd tegen de COVID-19-pandemie en welke optie zij verkiest.

      Gezien er binnen deze tijdspanne geen gemeenteraad was voorzien werd de overeenkomst bij hoogdringendheid ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van 8 december 2020, waarbij gevraagd werd om de keuze voor optie 1 goed te keuren.

      Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze beslissing te bekrachtigen.

      Financiële impact

      Optie 1

      We ontvangen een forfaitair bedrag per maand, a rato van 0,125 euro per inwoner per maand en dit voor een periode van 5 maanden.

      Hoe de financiering kan worden aangevraagd en wanneer je deze financiering ontvangt, wordt afzonderlijk met de gemeenten gecommuniceerd.

      Op 1 januari 2020 telde de gemeente Lievegem officieel 26.242 inwoners. Op basis van dit inwonersaantal komt een vergoeding van 0,125 euro per inwoner neer op een tussenkomst van 3.280,25 euro per maand dewelke zal worden geregistreerd onder een hiertoe nieuw aan te maken jaarbudgetrekening 2020/GBB-WELZYN/0190-00/7406999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van 8 december 2020 tot goedkeuring van de  samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – optie 1.

    • Coronacrisis COVID-19 - afsluiten overeenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van handhaving quarantaine - collegebesluit van 12 januari 2021: bekrachtiging

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Bevoegd lid

      Tony Vermeire, burgemeester

      Regelgeving

      De nieuwe gemeentewet, artikel 135 § 2, 5°
      Het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017, artikel 41 § 5
      Ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, wijziging 24 en 28 juli, 22 augustus, 25 september, 8 en 16 en 28 oktober 2020.
      Ministeriële besluiten van 28 november 2020 en 11, 19, 20, 21 en 24 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
      Politiebesluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen van 24 november 2020 betreffende aanvullende maatregelen in de strijd tegen het COVID-19 virus

      Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 januari 2021 over het afsluiten van de overeenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid

      Feiten en motivering

      Het Vlaams Parlement keurde op 8 januari 2021 het besluit tot uitvoering van het decreet tot wiziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19 goed. Deze regelgeving werd van kracht op maandag 11 januari 2021

      De gemeente Lievegem gaat hiervoor een overeenkomst aan met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid voor de uitwisseling van elektronische persoonsgegevens.

      Het Vlaamse preventiedecreet voorziet in een informatie-uitwisseling met de lokale besturen van de gegevens van de personen die in verplichte quarantaine moeten met het oog op de controle en de handhaving van de verplichte quarantaine.  Hierdoor krijgen de lokale besturen de tools in handen om deze controle en handhaving ook efficiënt te kunnen uitvoeren.

      De gemeente Lievegem duidt de burgemeester aan als verantwoordelijke zoals voorgesteld door de Vlaamse Overheid i.h.k.v. diens bevoegdheid bestuurlijke politie.

      Vanaf de inwerkingtreding van het wetgevend kader en de ondertekening van het protocol, krijgt de verantwoordelijke van de verwerking van het lokaal bestuur (zie hoger) de gegevens van de personen die verplicht in quarantaine moeten.

      Controle of iemand zich aan de verplichte quarantaine houdt, kan gebeuren door: Personeelsleden van de gemeente of het ocmw (vb. maatschappelijk werkers, gemeenschapswachten, …) en/of agenten van politie en ambtenaren van de geïntegreerde politie.

      Voor de controle zelf is géén politiebevoegdheid nodig wel voor de sanctionering (proces-verbaal nodig m.h.o. sanctie)

      Bedoeling is om sensibiliserend op te treden, geen heksenjacht.  Suggestie werklastverdeling Vlaamse Overheid:

        1. de aanvankelijke controles kunnen worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente/OCMW die ook een zachte aanpak kunnen verzekeren, dit kan d.m.v. telefonie of fysiek langsgaan;
        2. zij geven aan de lokale politie de gegevens door van de personen die zij niet hebben bereikt of waar sprake is van flagrant overtreden van de quarantaineverplichting. VB: Wanneer tijdens de controle wordt vastgesteld dat : personen niet kunnen worden bereikt op het adres waarop zij feitelijk in quarantaine moeten verblijven en/of personen zich wetens en willens niet houden aan de verplichte quarantainemaatregelen kan overgaan worden tot handhaving/sanctionering.
        3. de lokale politie doet controles bij de personen op deze (verkorte) lijst m.h.o. op de handhaving en eventueel de sanctionering van de niet-naleving van de regels.

      Het advies van de informatieveiligheidsconsulent van de gemeente Lievegem, Guido Suurmeijer van 11 januari 2021.

      Het college van burgemeester en schepenen keurde de overeenkomst goed.  Deze beslissing moet bekrachtigd worden door de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 januari 2021 over de goedkeuring van de de overeenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en gezondheid voor de elektronische uitwisseling van persoonsgegevens in het kader van de handhaving quarantaine Covid-19.

    • Dotatie 2021 aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem - goedkeuring gouverneur: kennisname

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Bevoegd lid

      Tony Vermeire, burgemeester

      Regelgeving

      Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, artikel 40, 71 en 72
      Decreet lokaal bestuur van 27 december 2017, artikel 40
      Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2020 over de goedkeuring van de gemeentelijk dotatie 2021 aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem

      Feiten en motivering

      Elke gemeenteraad van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
      De besluiten van de gemeenteraad betreffende de begroting van de lokale politie en de erin aangebrachte wijzigingen, alsook de besluiten betreffende de bijdrage van de gemeente die deel uitmaakt van een meergemeentezone, aan de politieraad en de erin aangebrachte wijzigingen worden voor goedkeuring naar de gouverneur verstuurd.
      De gouverneur brengt haar beslissing ter kennis van de gemeenteoverheid.
      Het besluit van de gouverneur wordt aan de gemeenteraad meegedeeld tijdens zijn eerstvolgende vergadering.

      Brief van 16 december 2020 van de gouverneur met de goedkeuring van het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2020 over de dotatie aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.

      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad neemt kennis van de brief van 16 december 2020 van de gouverneur met de goedkeuring van het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2020 over de dotatie aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.

    • Schriftelijke en mondelinge vragen van raadsleden aan burgemeester en college van burgemeester en schepenen

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Tony Vermeire, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Gerrit Van Brabandt, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Vincent Laroy, Martine Lataire-Gyssels, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Ann Boterdaele, Didier Garré, Maikel Parmentier, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Steven Van Gansbeke, Wout Bonroy, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Silke Eloot, Eddy De Mits
      Bevoegd lid

      Tony Vermeire, burgemeester
      Gerrit Van Brabandt, schepen

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278

      Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11

      Feiten en motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
      Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
      Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
      Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
      De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
      In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
      De zittingsverslagen van de vergadering van de gemeenteraad vermelden de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

      Besluit

      Vragen en antwoorden omtrent :

      1. Mondelinge vraag van Wout Bonroy: CurieuzeNeuzen in de tuin
      Is het college geïnteresseerd om zich in te schrijven in het project CurieuzeNeuzen in de tuin?

      2. Mondelinge vraag van Wout Bonroy: Leaderproject"Ondersteuning landbouwers ihkv rationeel waterbeheer"
      Het Leaderproject is niet weerhouden, maar de provincie Oost-Vlaanderen vindt dit echter wel een interessant project en zal bekijken of er nog mogelijkheden zijn om dit project uit te voeren. Wanneer zal de provincie iets laten weten en hebben jullie een plan B?

      3. Mondelinge vraag van Wout Bonroy: Leaderproject "Samen Lievegem"
      We mochten niet deelnemen aan de infovergadering, wij willen echter ook participeren.
      Hoe komt dat wij niet op de hoogte waren, wanneer mogen we wel deelnemen?

      Antwoord van de burgemeester: we zullen op alle vragen een schriftelijk antwoord bezorgen binnen de 30 dagen. We willen jullie immers een degelijk antwoord verlenen en onderling afstemmen in het college.  Dit is ook de procedure zoals die is opgenomen in het huishoudelijk reglement gemeenteraad.

      4. Mondelinge vraag van Didier Garré: straatnaamborden
      Alle straatnaamborden worden vervangen voor een budget van 70.000 euro, is dit grote bedrag voorzien?

      Antwoord van schepen Chris De Wispelaere: ja, dit is inderdaad voorzien in het MJP als nominatieve investering. Bedoeling is overal uniforme borden te plaatsen en het is ook echt wel nodig dat dit gebeurt, heel wat borden zijn aan vervanging toe.  Maar het is een groot werk dat enkele maanden zal duren.

       

      5. Mondelinge vraag van Steven Van Gansbeke: vaccinatiecentrum
      In het kader van de vaccinatiecampagne: graag een stavaza omtrent het vaccinatiecentrum?  De vraag van vrijwilligers: melden zich, hoe gebeurt dit en wie beslist er wie helpt of mag helpen?

      De burgemeester geeft de grote lijnen van de stand van zaken organisatie vaccinatiecentrum.   De vrijwilligers verzamelen (ook bepalen van een eenvormige vergoeding) gebeurt op het niveau van de Eerstelijnszone.  Wie vrijwilliger wil zijn, moet zich hier dan ook aanmelden.  Zij leggen de puzzel welke vrijwilliger waar naar toe gaat.  Ze beheren ook volledig het medisch personeel.  Maar er is wel iemand van onze personeelsdienst betrokken voor de vrijwilligers met een niet-medische taak zoals stewards, beveiliging,...  Ze worden in het vaccinatiecentrum ook opgevolgd door de coördinator van het vaccinatiecentrum.

De voorzitter sluit de zitting om 21:08.

Namens Gemeenteraad,

Eddy De Mits
algemeen directeur

Nicholas Spinel
voorzitter