Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 10/09/2024 - 13:30

Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van 'Strapdag De Zandloper' - GO! BS De Zandloper: vaststelling

Aanwezig: Kim Martens, burgemeester - voorzitter
Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, schepenen
Kenneth Pauwels, algemeen directeur
Verontschuldigd: Guy De Neve, schepen
Bevoegd lid

Chris De Wispelaere, schepen

Regelgeving

Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 130 bis
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten over de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 september 2024 over de aanvraag evenement Strapdag De Zandloper - GO! BS De Zandloper: goedkeuring

Feiten en motivering

Het college is bevoegd om de tijdelijke politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
Lisa Tondat, namens GO! BS De Zandloper organiseert 'Strapdag De Zandloper' op 20 september 2024 van 9.00 uur tot en met 15.00 uur.
Er werd op 20 augustus 2024 een aanvraag ingediend door Lisa Tondat, namens GO! BS De Zandloper om tijdens deze organisatie verkeersmaatregelen te treffen.
De uitgewerkte verkeersregeling komt de verkeersveiligheid ten goede.

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de aanvrager, gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum en de noodcentrale (enkel bij wegomleggingen), De Lijn (indien route), Bpost, IVM, Lievo, Unizo, LVZ en de inwoners en betrokken handelaars.

Indien het politiereglement hinder met zich meebrengt voor de inwoners worden ze één week voor de aanvang van het evenement door de organisatie per brief verwittigd.

Besluit

Artikel 1

Het tijdelijk politiereglement van 'Strapdag De Zandloper' op 20 september 2024 van 8.30 uur tot en met 15.15 uur wordt vastgesteld als volgt:

  1. Stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerstrook ter hoogte van Zandstraat 25 A, 9930 Lievegem
  2. Afsluiten van de rijweg ter hoogte van Zandstraat 25 A, 9930 Lievegem
  3. Wegomlegging via Dekenijstraat - Dreef - Kerkhofstraat en omgekeerd
    Doorgaand verkeer in Zandstraat richting Hendrik Claeysstraat wordt afgeleid via Weldadigheidstraat
    Doorgaand verkeer in Maarten Steyaertplein wordt afgeleid via Alfons Sifferstraat


Artikel 2

Het tijdelijk politiereglement wordt als volgt gesignaleerd:

  1. Borden E3
  2. Nadar + C3 aan beide zijden van de af te sluiten zone ter hoogte van Zandstraat 25 A, 9930 Lievegem + F45a op kruispunt Zandstraat/Kerkhofstraat
    Borden C3 + onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' + F45 op de kruispunten Zandstraat/Dekenijstraat, Zandstraat/Bevrijdingstraat, Maarten Steyaertplein/Alfons Sifferstraat en Dekenijstraat/Blauwersstraat
  3. Borden F41 op de kruispunten Zandstraat/Dekenijstraat, Maarten Steaertplen/Alfons Sifferstraat, Markt/Dreef, Dreef/Kerkhofstraat, Zandstraat/Kerkhofstraat, Zandstraat/Bevrijdingstraat en Bevrijdingstraat/Weldadigheidstraat


Artikel 3

De signalisatie wordt aangeleverd door de gemeentediensten. De nodige signalisatie zal vooraf klaargezet worden en moet door de organisator op straat geplaatst worden bij aanvang en terug bij einde van het evenement.