De voorzitter opent de zitting op 27/04/2022 om 20:08.
Nadat de raadsleden hun mondelinge vragen hadden geformuleerd werd door de voorzitter de zitting om 20.50 uur geschorst om de meerderheid de gelegenheid te geven om te overleggen welke vragen men onmiddellijk kan antwoorden en welke best schriftelijk worden beantwoord.
De voorzitter opende de zitting opnieuw om 20.57 uur.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/jCmCzpn0_D8
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 30 maart 2022 goed.
Caroline Fredrick, schepen
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3.
Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, laatst gewijzigd op 27 september 2021
KB van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende COVID-19 pandemie te voorkomen, laatst gewijzigd op 5 maart 2022.
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over het reglement betreffende de inrichting van speelstraten
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2020 over de aanpassing, naar aanleiding van coronacrisis, van het reglement over de inrichting van speelstraten
Besluit van het college van 5 april 2022 over het principieel akkoord voor de opheffing van het besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2020 over de aanpassing naar aanleiding van coronacrisis van het reglement over de inrichting van speelstraten
Als gevolg van de coronacrisis met de veiligheidsmaatregelen die daarbij opgelegd werden, werd het reglement over de inrichting van speelstraten aangepast naar een coronaproof versie en goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 juni 2020.
Het Overlegcomité heeft beslist om vanaf 7 maart 2022 verdere versoepelingen door te voeren (onder code geel), waaronder alle coronabeperkingen voor evenementen en activiteiten.
Door de aangepaste maatregelen door het Overlegcomité en de publicatie ervan in het nieuwe Koninklijk Besluit is de tijdelijke (coronaproof) aanpassing van het reglement betreffende de inrichting van de speelstraten niet langer noodzakelijk en kan de aanpassing worden opgeheven.
Enig artikel
De gemeenteraad heft de beslissing van de gemeenteraad op 3 juni 2020 over de aanpassing van het reglement op het inrichten van de speelstraat op.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over het reglement over de inrichting van speelstraten wordt opnieuw van kracht.
Guy De Neve, schepen
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikels 2.1.11 tem 2.1.19
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 houdende nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen
Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2021 over de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan voor Lievegem
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2022 over de conceptnota gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Lievegem
De gemeenteraad van Lievegem heeft op 26 mei 2021 beslist om het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Lievegem op te maken, ter vervanging van de drie vroegere gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen.
De opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan omvat vier belangrijke fasen: de conceptnota, het voorontwerp van het ruimtelijk beleidsplan, het ontwerp van het ruimtelijk beleidsplan en de definitieve vaststelling van het ruimtelijk beleidsplan.
De eerste fase, de conceptnota, geeft kernachtig de strategische visie weer en moet in hoofdlijnen aangeven welk ruimtelijk beleid men verder wil vastleggen in het ruimtelijk beleidsplan.
Veneco heeft voor deze fase van de conceptnota drie documenten opgemaakt:
• Strategische visie
• Onderzoeksnota
• Procesnota
Op 22 maart 2022 werd het conceptnota door het CBS goedgekeurd. Het uitvoeringsbesluit van 30 maart 2018 betreffende ruimtelijke beleidsplanning bepaalt dat op het moment dat het CBS beschikt over een conceptnota voor het gemeentelijk beleidsplan ruimte of voor het beleidskader, het college de gemeenteraad én de GECORO informeert en raadpleegt over de opmaak van een voorontwerp van gemeentelijke beleidsplan of gemeentelijk beleidskader.
Daarnaast informeert, overlegt en raadpleegt het CBS ook het departement Omgeving Vlaanderen, de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen, de CBS’en van de aangrenzende gemeenten én het publiek (ruime bevolking) over de conceptnota van het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan. Op 4.05.2022 wordt een infomarkt (toelichting conceptnota) georganiseerd voor het publiek.
Vooraf aan de gemeenteraad op 27.04.2022 werd de conceptnota toegelicht door Veneco.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de conceptnota van het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Lievegem.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Besluit van de gemeenteraad van 28 april 2021 met de goedkeuring van de heraanleg van de rijbaan Motje
Besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 over de Meerjarenplanaanpassing 2020 - 2025, inzonderheid Actie 144 - uitgaven voor de werken en de grondverwerving Motje
Besluit van het college van 13 april 2021 met de principiële goedkeuring van de grondinneming te Motje 52, 9930 Lievegem en de opdracht aan de afdeling Vastgoedtransacties om te onderhandelen en een akte op te maken voor deze grondinneming
De grondverwerving gebeurt ter hoogte van Motje 52, 9930 Lievegem om reden van openbaar nut, meer bepaald met het oog op een bochtverbreding aan de brug.
Het betreft de grondinname volgens het grondinnemingsplan Motje van 13 januari 2021 met planref. 44080-10673 opgemaakt door studieburo Goegebeur, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo.
Volgens dit grondinnemingsplan wordt ter hoogte van het perceel te Motje 52, 9930 Lievegem, kadastraal gekend als vijfde afdeling, sectie D, nr 608/A3 een strook grond afgesplitst met een oppervlakte 13,37 m². Deze strook grond kreeg het gereserveerd individueel personeelsidentificatienummer vijfde afdeling, sectie D, nr 608/G3.
De afdeling Vastgoedtransacties heeft onderhandeld met de eigenaars en de aankoopakte met repertoriumnummer 2022/0814 van 10 maart 2022 onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad opgemaakt.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De kost voor deze grondinname bedraagt 3.650,00 euro.
Deze uitgave zal geboekt worden in het meerjarenplan op jaarbudgetrekening 2022/ACT-144/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat voldoende kredieten voor het werk zelf op jaarbudgetrekening 2022/ACT-144/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Via een interne kredietverschuiving zal het bedrag van 3.650 euro verplaatst worden naar jaarbudgetrekening 2022/ACT-144/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoopakte met repertoriumnummer 2022/0814 van 10 maart 2022 tussen Sam BERTH en Melissa LIPPENS, enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Jeroen De Corte, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, ter hoogte van het perceel te Motje 52, 9930 Lievegem, kadastraal gekend als vijfde afdeling, sectie D, nr 608/A3 met een in te nemen oppervlakte volgens het grondinnemingsplan van 13,37 m², goed.
Artikel 2
De gemeente verwerft het in artikel 1 bedoeld goed:
- voor de prijs van in totaal 3.650,00 euro voor deze inname .
- onder de voorwaarden vastgelegd in de bij deze beslissing en als dusdanig deel uitmakend van deze beslissing gevoegde akte aankoop van 10 maart 2022 met repertoriumnummer 2022/018 verleden door Jeroen De Corte, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Jeroen Van Acker, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Collegebesluit van 22 maart 2022 over de jaarrekeningen 2021 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 7 maart 2022 de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Martinus Zomergem en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft, voor het college van 29 maart 2022, op 22 maart 2022 gunstig advies verleend.
Uit het rekeningresultaat voor 2021 blijkt dat de vooropgestelde gemeentelijke werkingsbijdrage van 12.370,35 euro eigenlijk niet nodig was om het tekort op het eigen boekjaar 2021 ten bedrage van 7.680,77 te financieren. Het overschot op de jaarrekening 2020 ten bedrage van 57.594,61 euro loopt op basis van de jaarrekening 2021 dus verder op tot 62.284,19 euro. Een saldo dat zal worden ingebracht bij opmaak van de begroting voor 2023.
De exploitatiebijdrage werd toegekend op basis van het krediet zoals voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Zomergem.
Jeroen Van Acker, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Collegebesluit van 22 maart 2022 over de jaarrekeningen 2021 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 7 maart 2022 de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Jans Onthoofding Oostwinkel en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft, voor het college van 29 maart 2022, op 22 maart 2022 gunstig advies verleend.
Hoger vermelde cijfers betreffen louter het aandeel van de gemeente Lievegem in het rekeningresultaat 2021 van kerkfabriek Sint-Jans-Onthoofding (Oostwinkel). Hiertoe werd op de rekeningcijfers, zoals terug te vinden in de jaarrekening 2021 in bijlage, de verdeelsleutel toegepast op basis waarvan 59,31% van het exploitatietekort ten laste valt van de gemeente Lievegem.
Uit het hierboven weergegeven rekeningresultaat voor 2021 blijkt dat de vooropgestelde gemeentelijke werkingsbijdrage van 4.426,69 euro slechts in beperkte mate benodigd was. Het overschot op de jaarrekening 2020 ten bedrage van 4.750,39 euro wordt op basis van de jaarrekening 2021 afgebouwd tot 3.459,01 euro. Dit saldo zal worden ingebracht bij opmaak van de begroting voor 2023.
De exploitatiebijdrage werd toegekend op basis van het krediet zoals voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het overschot in het investeringsbudget betreft een overschot inzake privaat patrimonium en behoort de kerkfabriek zelf toe.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Jans-Onthoofding Oostwinkel.
Jeroen Van Acker, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Collegebesluit van 22 maart 2022 over de jaarrekeningen 2021 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 7 maart 2022 de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Gangulfus Ronsele en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft, voor het college van 29 maart 2022, op 22 maart 2022 gunstig advies verleend.
Uit het rekeningresultaat voor 2021 blijkt dat de vooropgestelde gemeentelijke werkingsbijdrage van 15.863 euro uiteindelijk niet benodigd was. Het overschot op de jaarrekening 2020 ten bedrage van 25.805,21 euro was op zich al toereikend, bovendien sloot ook het eigen boekjaar 2021 zelf positief af met 260,98 euro. Het exploitatiesaldo 2021 van 41.929,19 euro zal worden ingebracht bij opmaak van de begroting voor 2023.
De exploitatiebijdrage werd toegekend op basis van het krediet zoals voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Gangulfus Ronsele.
Jeroen Van Acker, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Collegebesluit van 22 maart 2022 over de jaarrekeningen 2021 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 7 maart 2022 de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Ghislenus Waarschoot en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft, voor het college van 29 maart 2022, op 22 maart 2022 gunstig advies verleend.
Uit het rekeningresultaat voor 2021 blijkt dat de vooropgestelde gemeentelijke werkingsbijdrage van 10.722,48 euro uiteindelijk niet benodigd was. Het overschot op de jaarrekening 2020 ten bedrage van 20.213 euro was toereikend om het exploitatieresultaat van 2021 ten bedrage van 13.998,26 euro te financieren. Het exploitatiesaldo 2021 ten bedrage van 16.937,22 euro zal worden ingebracht bij opmaak van de begroting voor 2023.
De exploitatiebijdrage werd toegekend op basis van het krediet zoals voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Met betrekking tot de investeringstoelagen was er voor kerkfabriek Sint-Ghislenus na opmaak van de jaarrekening 2020 al een tekort in het investeringsbudget van 1.772,85 euro. Voor dit tekort had men in budgetwijziging 2021 ofwel een overboeking vanuit de gewone dienst ofwel een investeringssubsidie moeten voorstellen wat niet gebeurde.
Na opmaak van de jaarrekening 2021 is dit tekort verder aangegroeid tot 9.528,85 euro omwille van een herstellingswerk aan het gebouw voor de eredienst terwijl ook hiervoor geen investeringstoelage was voorzien in de initiële begroting 2021. In de budgetwijziging 2021 was deze uitgave weliswaar wel budgettair voorzien maar was dit gefinancierd door middel van een ontvangst t.b.v. 46.000 euro uit een verkoop van privaat patrimonium. In de jaarrekening is deze ontvangst echter niet meer terug te v inden waardoor de investeringsuitgave ten bedrage van 7.756 euro aanleiding geeft tot een bijkomend tekort in het investeringsbudget.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Ghislenus Waarschoot.
Jeroen Van Acker, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Collegebesluit van 22 maart 2022 over de jaarrekeningen 2021 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 7 maart 2022 de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Martinus Lovendegem en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft, voor het college van 29 maart 2022, op 22 maart 2022 gunstig advies verleend.
Uit het rekeningresultaat voor 2021 blijkt dat de vooropgestelde gemeentelijke werkingsbijdrage van 26.508,37 euro uiteindelijk slechts in geringe mate benodigd was. Het overschot op de jaarrekening 2020 ten bedrage van 26.080,83 euro was niet toereikend om het exploitatieresultaat van 2021 ten bedrage van 36.389,32 euro volledig te financieren. Het exploitatiesaldo 2021 ten bedrage van 16.199,88 euro zal worden ingebracht bij opmaak van de begroting voor 2023.
De exploitatiebijdrage werd toegekend op basis van het krediet zoals voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Lovendegem.
Jeroen Van Acker, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Collegebesluit van 22 maart 2022 over de jaarrekeningen 2021 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 7 maart 2022 de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Bavo Vinderhoute en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft, voor het college van 29 maart 2022, op 22 maart 2022 gunstig advies verleend.
Uit het rekeningresultaat voor 2021 blijkt dat de vooropgestelde gemeentelijke werkingsbijdrage van 8.960,72 euro uiteindelijk niet volledig benodigd was. Het overschot op de jaarrekening 2020 ten bedrage van 7.944,12 euro was ontoereikend om het exploitatieresultaat van 2021 ten bedrage van 11.488,61 euro volledig te financieren. Het exploitatiesaldo 2021 ten bedrage van 5.416,23 euro zal worden ingebracht bij opmaak van de begroting voor 2023.
De exploitatiebijdrage werd toegekend op basis van het krediet zoals voorzien onder jaarbudgetrekening 2021/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Bavo Vinderhoute.
Ivan Goethals, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering intergemeentelijke samenwerkingsverbanden)
De gemeente Lievegem is lid van de cvba Zefier .
De gemeenteraad duidde op 27 maart 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Zefier aan.
De gemeente werd op 17 maart 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van Zefier op 9 juni 2022.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Oostveld Kouter 12 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Zefier op 9 juni 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daelmen 2a Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Zefier op 9 juni 2022, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 9 juni 2022 bestaat uit volgende punten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Vincent Laroy, deskundige in de raad van bestuur
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 en 18 november 2020 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van dv Veneco
Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2020 over de aanduiding van de bestuurder/deskundige in de raad van bestuur van dv Veneco
Statuten van de dv Veneco
De gemeente Lievegem is lid van de dv Veneco.
De gemeente werd op 30 maart 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van Veneco op 14 juni 2022.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Guy De Neve, schepen, wonende te Stoktevijver 50, 9930 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Veneco op 14 juni 2022, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ann Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te Arisdonk 141A, 9950 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Veneco op 14 juni 2022, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 9 december 2021 bestaat uit volgende punten:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergaering 09-12-2021
3. Jaarverslag 2021 Raad van Bestuur
4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
5. Verslag van de commissaris
6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
9. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist en om deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, hier verder genoemd WAP
Sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008
Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als nietvastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen
Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019 over Personeel - invoering aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden - toetreding tot het tweede pensioenpijlerplan van de Federale Pensioendienst: goedkeuring
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de raad van 1 juli 2020, 18 november 2020 en 24 november 2021
Sectoraal akkoord lokale en provinciale besturen 2020 van 8 april 2020
Besluit van de gemeenteraad van 18 november 2020 over Personeel - Aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden - wijziging pensioentoelage: goedkeuring
Wet van 1 februari 2022 tot toewijzing aan de Federale Pensioendienst van bepaalde opdrachten inzake de aanvullende pensioenen van de contractuele personeelsleden van de provinciale en plaatselijke besturen
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2022 over Personeel - Tweede pensioenpijler contractuelen - Toetreding tot OFP Prolocus: principiële goedkeuring
Het sectoraal akkoord 2008 voorzag in een aanvullend pensioen voor het contractueel personeel van de lokale besturen om de pensioenkloof met het statutair personeel te verkleinen. Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. De verzekeraars hebben bij aangetekende brief van 23 juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst met nummer 9528 opgezegd met ingang van 1 januari 2022 (zie bijlage).
Groepsverzekering of pensioenfonds (OFP)?
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
In Vlaanderen zijn er enkele pensioenfondsen waaronder OFP Provant (provincie Antwerpen en tientallen Antwerpse lokale besturen). Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus, een Organisme voor de Financiering van Pensioenen of een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door toetreding tot een pensioenfonds is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering kan/moet het bestuur een vertegenwoordiger afvaardigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Naast controlebevoegdheid is er dus ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een pensioenfonds ook geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.
Een pensioenfonds heeft ook ruime beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht is voldaan doordat:
OFP Prolocus zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
In het aanbod van OFP Prolocus zijn, net zoals bij de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen vereist en wordt er voorzien in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Door de wet van 1 februari 2022 komt er eventueel wel een alternatief. Deze wet wijst de Federale Pensioendienst (FPD) aan om, voor rekening van de provinciale en plaatselijke besturen en in de hoedanigheid van aankoopcentrale, een overheidsopdracht te organiseren en uit te schrijven voor het aanstellen van een pensioeninstelling die na 31.12.2021 zal instaan voor het verdere beheer van de aanvullende pensioenen voor de provinciale en plaatselijke besturen voor hun contractuele personeelsleden. Op 22 maart 2022 hebben we van de FPD een brief ontvangen met meer informatie en een stappenplan (zie bijlage). In concreto zoekt de FPD via een mededingingsprocedure met onderhandeling een bestaand multi-werkgeverspensioenfonds met afzonderlijk vermogen voor de provinciale en lokale besturen. De definitieve gunningsbeslissing wordt evenwel pas verwacht in september 2022.
Na een intern overleg op 9 maart 2022 tussen de algemeen directeur, de financieel directeur, de adjunct-financieel directeur, de teamleider personeel en een deskundige team personeel, werd aan het College voorgesteld om het initiatief van de FPD niet af te wachten en toe te treden tot OFP Prolocus. De uiterste datum om toe te treden is 30 april 2022; enkel dan kan de inning van de bijdragen zonder onderbreking en automatisch verlopen vanaf 1 januari 2022.
Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
Het kaderreglement bepaalt de krachtlijnen van het pensioenplan dat OFP Prolocus aanbiedt; tevens laat het verschillende zaken open die de werkgever moet invullen en vastleggen in het bijzonder pensioenreglement. Het bijzonder pensioenreglement is de overeenkomst gesloten tussen de werkgever (= inrichter) enerzijds en de contractuele personeelsleden (= aangeslotenen) anderzijds. In het bijzonder pensioenreglement staat de belofte die de werkgever doet aan zijn contractueel personeel. Deze belofte maakt deel uit van de arbeidsovereenkomst.
Met de vakorganisaties moeten onderhandelingen gevoerd worden in het bijzonder comité over:
De belangrijkste kosten voor het bestuur hangen natuurlijk samen met het gekozen bijdragepercentage. Op dat vlak verandert er niets tegenover het huidige systeem.
Daarnaast zal er ook gedurende (wellicht) vijf jaar na de toetreding een zogenaamde prefinanciering van 5% boven de pensioentoezegging gelden. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op. De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort (cfr. de na te leven WAP-garantie) bij te passen.
Op de pensioenbijdragen (toezegging en prefinanciering) moet ook 8,86% socialezekerheidsbijdragen worden betaald.
Een vierde luik wordt gevormd door de effectieve kosten die het pensioenfonds moet maken om te functioneren: personeelskosten, kosten van allerhande dienstverlening, opgelegde communicatie aan de contractanten van de aangesloten besturen, enz. Een deel van die kosten hangt niet of nauwelijks samen met de omvang van de pensioeninstelling zodat iedereen er baat bij heeft dat zo veel mogelijk besturen met zoveel mogelijk contractanten aansluiten. Zo worden de kosten per aangeslotene beperkt. We starten in 2022 met een kostenfactuur van € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangesloten medewerker. Die bedragen zullen jaarlijks worden geïndexeerd.
Tot slot rekent de RSZ op de voor rekening van OFP Prolocus geïnde bijdragen een kostenvergoeding van 0,2% aan.
Dit resulteert in onderstaand schema:
De bijdragen zelf worden ten laste genomen onder de jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6223000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, de sociale zekerheidsbijdragen onder jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6213000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en de beheerskosten onder jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6141007/GEMEENTE/VB/IP-GEEN.
Met de (weliswaar geringe) meerkost is momenteel nog geen rekening gehouden in de meerjarenplanning.
Voor personeelsuitgaven groter dan € 8.500 is een visum vereist.
Gunstig visum AFD/2022/032VW van Bart Van Petegem van 31 maart 2022
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk Vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten tot OFP Prolocus. De afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde wordt hierna in dezelfde zitting aangeduid bij afzonderlijk besluit.
Artikel 5
De gemeenteraad wenst het aanvullend pensioen van de contractanten duurzaam te beleggen. OFP Prolocus zal hiervan formeel op de hoogte worden gebracht door ondertekening van het “Memorandum duurzaam beleggen: aanvullend pensioen voor contractanten van lokale besturen” van Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw.
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 28 april 2003 over de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, hier verder genoemd WAP
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 34-2°, 40 en 41
Gemeenteraadsbesluit van heden over de tweede pensioenpijler contractuelen meer bepaald de toetreding tot OFP Prolocus
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is op heden toegetreden tot het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Statuten van Prolocus, artikel 15 zegt dat de algemene vergadering is samengesteld uit alle leden Groep Provant en alle leden Groep VVSG.
Er moet voor de gemeente en het OCMW een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden.
De vertegenwoordigers worden voor de resterende duur van legislatuur aangeduid.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming.
Over de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):
Chris De Wispelaere bekomt 28 stemmen
Chris De Wispelaere bekomt de meerderheid van de stemmen
Over de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):
Ann Boterdaele bekomt 26 stemmen
Marc Boterdaele bekomt 1 stem
1 blanco stem
Ann Boterdaele bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Chris De Wispelaere, wonende te 9920 Lievegem, Korfbalstraat 16, aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt Ann Boterdaele, wonende te 9950 Lievegem, Arisdonk 141a, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Artikel 3
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Chris De Wispelaere, schepen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
• artikel 161 (de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast))
• artikel 171 § 4 (de algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van het organogram)
• artikel 179 (gemeente en OCMW hebben een gemeenschappelijk managementteam; dat bestaat de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en alle andere leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het managementteam nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn; dat de burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, met raadgevende stem deel uitmaakt van het managementteam)
• artikel 184 (personeel kan in statutair of in contractueel dienstverband worden aangesteld)
• het vaststellen van organogram en personeelsformatie is een bevoegdheid van de gemeenteraad maar kan gedelegeerd worden aan het college
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de bepalingen betreffende de opmaak van de personeelsformatie
Besluit van de Vlaamse Regering van 7.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 2
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 6
De beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2019 met als onderwerp 'Personeel - vaststelling organogram: goedkeuring’
De beslissing van het college van 10 februari 2020 met als onderwerp ‘organogram Lievegem - aanpassing: goedkeuring’
De beslissing van de gemeenteraad van 01 juli 2020 met als onderwerp ‘Organogram Lievegem - aanpassing m.b.t. poetspersoneel: goedkeuring’
De collegebeslissing van 15 december 2020 met als onderwerp 'Personeel - team omgeving - Verslag CC Consult structuur team omgeving - Deeltraject 2: goedkeuring’
De collegebeslissing van 15 juni 2021 met als onderwerp 'Personeel - start project wijziging organogram en wijziging personeelsformatie: goedkeuring'
De goedkeuring van het voorontwerp van het organogram door het managementteam op 23 februari 2022
De collegebeslissing van 01 maart 2022 met als onderwerp "Personeel - voorontwerp organogram en personeelsplan: goedkeuring"
Terminologie
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen aan en de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (art. 161 decreet lokaal bestuur).
De personeelsformatie heeft de waarde van een plan op het operationele niveau waarin de personele middelen worden vastgelegd voor de uitvoering van het beleid. Het is een veranderlijk beheersinstrument dat wordt bijgestuurd naarmate de opvattingen over de dienstverlening evolueren en het werkvolume of de werkprocessen veranderen. Jaarlijks wordt binnen de budgettaire ruimte een personeelsplan uitgewerkt waarin de geplande selectieprocedures worden opgenomen om de bezetting te laten evolueren binnen de contouren van de personeelsformatie. Bij het vaststellen van de formatie wordt een onderscheid gemaakt tussen de formatie bestaande uit de statutaire en contractuele betrekkingen.
Aanleiding
Het huidige organogram en het bijbehorende personeelsplan zijn aan een actualisatie toe.
De redenen hiervoor zijn:
• Als jonge organisatie is lokaal bestuur Lievegem in voortdurende ontwikkeling.
• Snel veranderende maatschappelijke omstandigheden dat lokaal bestuur Lievegem wendbaar en flexibel is. Dat betekent ook dat de personeelsnoden variëren en voortdurend moeten aangepast worden aan de wijzigende omstandigheden.
• Het bestuur wil inzetten op de noodzaak om kwaliteitsvol personeel aan te trekken en in dienst te houden.
• Een aangepaste en uitgebalanceerde organogram en personeelsinvulling kan beter gemonitord worden, waardoor de organisatie korter op de bal kan spelen en niet of minder renderende functies proactief kan aanpassen of laten uitdoven.
• Bepaalde functies zijn op dit moment ingevuld én structureel nodig, maar nog niet voorzien in het organogram, waardoor de selectieprocedures niet kunnen worden uitgeschreven.
Voorliggende wijziging
Het ontwerp van wijziging organogram en personeelsplan dat voorligt is een beperkte wijziging op basis van de meest dringende noden.
Deze wijziging is een eerste in een reeks van diverse wijzigingen, wat typerend is voor een jonge organisatie in voortdurende ontwikkeling die mee wil blijven bij snel veranderende maatschappelijke omstandigheden en variërende personeelsnoden.
De bijlage 'organogram' beschrijft het voorstel van aangepast organogram en personeelsplan in detail, motiveert de voorstellen van wijzigingen, geeft de impact weer op aantal VTE en de financiële implicaties. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het voorontwerp van aangepast organogram en personeelsplan werd op 18 maart 2022 voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties in het hoog overlegcomité. Er kwam een gunstig advies (zie ontwerpverslag en protocol van akkoord als bijlage).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het ontwerp van aangepast organogram en personeelsplan vast te stellen.
Deze beslissing is een principiële beslissing en heeft geen rechtstreekse financiële impact.
De impact wordt pas gerealiseerd bij uitvoering.
De bijlage 'organogram' beschrijft de financiële implicaties van de wijzigingen in detail.
De voorgestelde wijzigingen zijn preventief voorzien in de meerjarenplanning.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het organogram vast, zoals toegelicht in de bijlage organogramwijziging bij deze beslissing.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het managementteam als volgt samen:
1. algemeen directeur
2. financieel directeur
3. de adjunct financieel directeur
4. directeur burger en welzijn
5. directeur vrije tijd
6. directeur omgeving en infrastructuur
7. directeur interne organisatie
8. coördinator onthaal
9. teamleider strategie, secretariaat en communicatie
Met raadgevende stem (adviserend)
10. burgemeester of de schepen die hem vervangt
Artikel 3
De gemeenteraad stelt het personeelsplan (personeelsformatie) vast, zoals toegelicht in de bijlage 'organogram' bij deze beslissing.
Artikel 4
De beslissingen in artikel 1, 2 en 3 treden in werking vanaf 1 mei 2022 en vervangen integraal de vorige beslissingen rond organogram, personeelsformatie en samenstelling managementteam.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en 286
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
Om het sluipverkeer in het Klaverstraatje te verminderen wordt voorgesteld om een tractorsluis te plaatsen in het Klaverstraatje waardoor de verbinding Vellare - Grote Baan (N9) voor personenwagens niet langer mogelijk is. De verbinding Langeboeken - Grote Baan (N9) blijft voor plaatselijk verkeer wel vrij toegankelijk omwille van de bereikbaarheid van de ELIA-schakelpost.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen: plaatsen van een tractorsluis in het Klaverstraatje
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaleerd:
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 juni 2022.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 30 augustus 2012 - Politiereglement over de bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard
Beslissing van het college van 29 maart 2022 over de principiële goedkeuring van de politiereglementen over de bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard, over de veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers en over de de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen vast te stellen.
Mail van Hulpverleningszone Centrum van 17 februari 2022 :
Wij noteren in onze adviezen altijd volgende:
1.1 Integrale naleving van de voorschriften vermeld in de gemeentelijke politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard. (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 30.08.2012)
1.2 Integrale naleving van de voorschriften vermeld in de politieverordening “Veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers”. (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 27.01.2011)
ze verwijzen ook naar:
1.3. Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 27.01.2011)
Zijn deze politievorderingen al goedgekeurd onder Lievegem?
Deze politiereglementen werden nog niet goedgekeurd in Lievegem.
Verschillende mails en het advies van de hulpverleningszone Centrum van 22 maart 2022
Het advies van de veiligheidscel van 18 maart 2022:
De 3 agendapunten:
• Verordening met betrekking tot veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem.
• Verordening met betrekking tot veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit.
• Politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico's bij publieke evenementen van tijdelijke aard.
Worden geagendeerd op de gemeenteraad van april. Deze worden in 2023 samengevoegd tot 1 reglement, worden 1 in 2023.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend politiereglement vast te stellen :
Politiereglement over de bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard
Artikel 2
Dit politiereglement gaat in voege vanaf 1 mei 2022.
Artikel 3
Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 30 augustus 2012: Politiereglement over de bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2022.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 27 januari 2011: Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers
Beslissing van het college van 29 maart 2022 over de principiële goedkeuring van de politiereglementen over de bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard, over de veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers en over de de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen vast te stellen.
Mail van van Hulpverleningszone Centrum van 17 februari 2022 :
Wij noteren in onze adviezen altijd volgende:
1.1 Integrale naleving van de voorschriften vermeld in de gemeentelijke politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard. (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 30.08.2012)
1.2 Integrale naleving van de voorschriften vermeld in de politieverordening “Veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers”. (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 27.01.2011)
ze verwijzen ook naar:
1.3. Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 27.01.2011)
Zijn deze politievorderingen al goedgekeurd onder Lievegem?
Deze politiereglementen werden nog niet goedgekeurd in Lievegem.
Verschillende mails en het advies van de Hulpverleningszone Centrum van 22 maart 2022
Het advies van de veiligheidscel van 18 maart 2022:
De 3 agendapunten:
• Verordening met betrekking tot veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem.
• Verordening met betrekking tot veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit.
• Politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico's bij publieke evenementen van tijdelijke aard.
Worden geagendeerd op de gemeenteraad van april. Deze worden in 2023 samengevoegd tot 1 reglement, worden 1 in 2023.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend politiereglement vast te stellen :
Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers.
Artikel 2
Dit politiereglement gaat in voege vanaf 1 mei 2022.
Artikel 3
Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 27 januari 2011: Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2022.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 27 januari 2011: Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem
Beslissing van het college van 29 maart 2022 over de principiële goedkeuring van de politiereglementen over de bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard, over de veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers en over de de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen vast te stellen.
Mail van van Hulpverleningszone Centrum van 17 februari 2022 :
Wij noteren in onze adviezen altijd volgende:
1.1 Integrale naleving van de voorschriften vermeld in de gemeentelijke politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard. (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 30.08.2012)
1.2 Integrale naleving van de voorschriften vermeld in de politieverordening “Veiligheidsmaatregelen bij gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en terrasverwarmers”. (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 27.01.2011)
ze verwijzen ook naar:
1.3. Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem (goedgekeurd GR Gemeente Lovendegem, dd. 27.01.2011)
Zijn deze politievorderingen al goedgekeurd onder Lievegem?
Deze politiereglementen werden nog niet goedgekeurd in Lievegem.
Verschillende mails en het advies van de Hulpverleningszone Centrum van 22 maart 2022
Het advies van de veiligheidscel van 18 maart 2022:
De 3 agendapunten:
• Verordening met betrekking tot veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem.
• Verordening met betrekking tot veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit.
• Politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico's bij publieke evenementen van tijdelijke aard.
Worden geagendeerd op de gemeenteraad van april. Deze worden in 2023 samengevoegd tot 1 reglement, worden 1 in 2023.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend politiereglement vast te stellen :
Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem.
Artikel 2
Dit politiereglement gaat in voege vanaf 1 mei 2022.
Artikel 3
Gemeenteraadsbesluit van Lovendegem van 27 januari 2011: Politiereglement over de veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2022.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
Schriftelijke vraag:
1. Raadslid Wouter Ryckaert: vragenhalfuurtje?
Wanneer burgers een vraag wensen te stellen moeten ze deze vraag eerst schriftelijk indienen. Is dit niet een extra drempel? Het is voor vele inwoners niet evident om een schriftelijke vraag te stellen. Kan een vragenhalfuurtje, aanvullend op de mogelijkheid om schriftelijk een vraag te kunnen stellen, opnieuw overwogen worden? De burger die een mondelinge vraag stelt moet en zal begrijpen dat er niet steeds direct een antwoord kan volgen (typisch termijn van 30 dagen). Maar de vraag mondeling kunnen stellen en toelichten verlaagt de drempel.
Antwoord schepen Kim Martens: Alle manieren om de politiek dichter te brengen zijn voor mij goed. We zijn nu bezig met een voorstel van aanpassing van het huishoudelijk reglement aan het uitwerken. Onder andere het in het decreet voorziene 'voorstellen van inwoners van de gemeente' zal hierin worden opgenomen, net als de voorwaarden voor het houden van een digitale vergadering en ook jouw voorstel. Het idee is om nog voor de zomer met de fracties en de raadsleden die dit wensen samen te zitten.
Maar er zijn uiteraard nog heel wat andere mogelijkheden die we gebruiken om de burgers te betrekken en te laten participeren.
Mondelinge vragen:
1. Raadslid Didier Garré: vluchtelingen Oekraïne
Wat is de status van de vluchtelingen uit Oekraïne?
Antwoord schepen Hilde De Graeve: in Lievegem een 21-tal gezinnen bestaande uit 26 volwassenen en 29 kinderen
Noodwoningen zijn inmiddels bezet, 70 aanbiedingen van particulieren waarvan 5 tal plaatsen bezet, 18 vragen tot steun waarvan 14 goedgekeurd.
2. Raadslid Wouter De Muynck: mail van onderzoeker omtrent gezondheidsrisico door versterking hoogspanningsnetwerk
Wordt deze mail verder bekeken, zal de gemeente daar iets mee doen?
De voorzitter antwoordt dat dit schriftelijk zal beantwoord worden.
3. Raadslid Gunther Lippens: kermis Waarschoot
Er was heel weinig te doen tijdens de kermis in Waarschoot, zelfs geen bonnetjes voor de kinderen. Wat is de reden waarom er zo weinig te doen was?
De voorzitter antwoordt dat dit schriftelijk zal beantwoord worden.
4. Raadslid Patrick Dossche: PFAS op Boven
Wat is de status van de PFAS op Zomergem Boven. De grond ligt er nog.
De voorzitter antwoordt dat dit schriftelijk zal beantwoord worden.
5. Raadslid Wouter Ryckaert: schriftelijke vraag vorige raad omtrent opvolging adviezen
Mijn vraag in vorige raad was niet alleen voor de adviesraden binnen vrije tijd, maar ook de andere adviesraden buiten vrije tijd.
Kan die vraag ook aan hen gesteld worden?
De voorzitter antwoordt dat dit schriftelijk zal beantwoord worden.
De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2022 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter