Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, hier verder genoemd WAP
Sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008
Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als nietvastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen
Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019 over Personeel - invoering aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden - toetreding tot het tweede pensioenpijlerplan van de Federale Pensioendienst: goedkeuring
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de raad van 1 juli 2020, 18 november 2020 en 24 november 2021
Sectoraal akkoord lokale en provinciale besturen 2020 van 8 april 2020
Besluit van de gemeenteraad van 18 november 2020 over Personeel - Aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden - wijziging pensioentoelage: goedkeuring
Wet van 1 februari 2022 tot toewijzing aan de Federale Pensioendienst van bepaalde opdrachten inzake de aanvullende pensioenen van de contractuele personeelsleden van de provinciale en plaatselijke besturen
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2022 over Personeel - Tweede pensioenpijler contractuelen - Toetreding tot OFP Prolocus: principiële goedkeuring
Het sectoraal akkoord 2008 voorzag in een aanvullend pensioen voor het contractueel personeel van de lokale besturen om de pensioenkloof met het statutair personeel te verkleinen. Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. De verzekeraars hebben bij aangetekende brief van 23 juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst met nummer 9528 opgezegd met ingang van 1 januari 2022 (zie bijlage).
Groepsverzekering of pensioenfonds (OFP)?
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
In Vlaanderen zijn er enkele pensioenfondsen waaronder OFP Provant (provincie Antwerpen en tientallen Antwerpse lokale besturen). Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus, een Organisme voor de Financiering van Pensioenen of een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door toetreding tot een pensioenfonds is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering kan/moet het bestuur een vertegenwoordiger afvaardigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Naast controlebevoegdheid is er dus ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een pensioenfonds ook geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.
Een pensioenfonds heeft ook ruime beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht is voldaan doordat:
OFP Prolocus zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
In het aanbod van OFP Prolocus zijn, net zoals bij de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen vereist en wordt er voorzien in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Door de wet van 1 februari 2022 komt er eventueel wel een alternatief. Deze wet wijst de Federale Pensioendienst (FPD) aan om, voor rekening van de provinciale en plaatselijke besturen en in de hoedanigheid van aankoopcentrale, een overheidsopdracht te organiseren en uit te schrijven voor het aanstellen van een pensioeninstelling die na 31.12.2021 zal instaan voor het verdere beheer van de aanvullende pensioenen voor de provinciale en plaatselijke besturen voor hun contractuele personeelsleden. Op 22 maart 2022 hebben we van de FPD een brief ontvangen met meer informatie en een stappenplan (zie bijlage). In concreto zoekt de FPD via een mededingingsprocedure met onderhandeling een bestaand multi-werkgeverspensioenfonds met afzonderlijk vermogen voor de provinciale en lokale besturen. De definitieve gunningsbeslissing wordt evenwel pas verwacht in september 2022.
Na een intern overleg op 9 maart 2022 tussen de algemeen directeur, de financieel directeur, de adjunct-financieel directeur, de teamleider personeel en een deskundige team personeel, werd aan het College voorgesteld om het initiatief van de FPD niet af te wachten en toe te treden tot OFP Prolocus. De uiterste datum om toe te treden is 30 april 2022; enkel dan kan de inning van de bijdragen zonder onderbreking en automatisch verlopen vanaf 1 januari 2022.
Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
Het kaderreglement bepaalt de krachtlijnen van het pensioenplan dat OFP Prolocus aanbiedt; tevens laat het verschillende zaken open die de werkgever moet invullen en vastleggen in het bijzonder pensioenreglement. Het bijzonder pensioenreglement is de overeenkomst gesloten tussen de werkgever (= inrichter) enerzijds en de contractuele personeelsleden (= aangeslotenen) anderzijds. In het bijzonder pensioenreglement staat de belofte die de werkgever doet aan zijn contractueel personeel. Deze belofte maakt deel uit van de arbeidsovereenkomst.
Met de vakorganisaties moeten onderhandelingen gevoerd worden in het bijzonder comité over:
De belangrijkste kosten voor het bestuur hangen natuurlijk samen met het gekozen bijdragepercentage. Op dat vlak verandert er niets tegenover het huidige systeem.
Daarnaast zal er ook gedurende (wellicht) vijf jaar na de toetreding een zogenaamde prefinanciering van 5% boven de pensioentoezegging gelden. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op. De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort (cfr. de na te leven WAP-garantie) bij te passen.
Op de pensioenbijdragen (toezegging en prefinanciering) moet ook 8,86% socialezekerheidsbijdragen worden betaald.
Een vierde luik wordt gevormd door de effectieve kosten die het pensioenfonds moet maken om te functioneren: personeelskosten, kosten van allerhande dienstverlening, opgelegde communicatie aan de contractanten van de aangesloten besturen, enz. Een deel van die kosten hangt niet of nauwelijks samen met de omvang van de pensioeninstelling zodat iedereen er baat bij heeft dat zo veel mogelijk besturen met zoveel mogelijk contractanten aansluiten. Zo worden de kosten per aangeslotene beperkt. We starten in 2022 met een kostenfactuur van € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangesloten medewerker. Die bedragen zullen jaarlijks worden geïndexeerd.
Tot slot rekent de RSZ op de voor rekening van OFP Prolocus geïnde bijdragen een kostenvergoeding van 0,2% aan.
Dit resulteert in onderstaand schema:
De bijdragen zelf worden ten laste genomen onder de jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6223000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, de sociale zekerheidsbijdragen onder jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6213000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en de beheerskosten onder jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6141007/GEMEENTE/VB/IP-GEEN.
Met de (weliswaar geringe) meerkost is momenteel nog geen rekening gehouden in de meerjarenplanning.
Voor personeelsuitgaven groter dan € 8.500 is een visum vereist.
Gunstig visum AFD/2022/032VW van Bart Van Petegem van 31 maart 2022
Het toetredingsdossier zal voor 30 april 2022 door team personeel online ingediend worden via de website van OFP Prolocus. Na goedkeuring van het bevoegd orgaan van OFP Prolocus kunnen we de personeelsleden op de hoogte brengen in verband met de wijziging van de pensioeninstelling en de pensioentoezegging.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk Vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten tot OFP Prolocus. De afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde wordt hierna in dezelfde zitting aangeduid bij afzonderlijk besluit.
Artikel 5
De gemeenteraad wenst het aanvullend pensioen van de contractanten duurzaam te beleggen. OFP Prolocus zal hiervan formeel op de hoogte worden gebracht door ondertekening van het “Memorandum duurzaam beleggen: aanvullend pensioen voor contractanten van lokale besturen” van Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw.