Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 over de volheid van bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 april 2019 tot vaststelling van het reglement klusjesdienst.
Beslissing van het Vast Bureau van 23 januari 2024 tot principiële goedkeuring van het aangepaste reglement klusjesdienst.
In het begin van de fusie werd beslist om deze dienstverlening uit te breiden naar gans Lievegem. In de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 april 2019 werd het reglement klusjesdienst vastgesteld voor het ganse grondgebied Lievegem.
De klusjesdienst is een thuiszorgdienst en draagt er toe bij dat ouderen en kwetsbaren langer in hun woning kunnen blijven wonen.
De klusjesman werkt voltijds voor het OCMW en doet naast de taken in het kader van het reglement klusjesdienst ook nog het onderhoud van het patrimonium van het lokaal opvanginitiatief.
Het reglement werd destijds opgesteld naar het voorbeeld van reglementen van bestaande klusjesdiensten van andere OCMW's in de regio.
De tarieven werden sinds het begin van de fusie nog niet herzien.
Er zijn drie soorten tarieven afhankelijk van de categorie waartoe de cliënt behoort :
Categorie 1: ouderen / personen met een handicap / OCMW-cliënten met WIGW/verhoogde tegemoetkoming zonder eigendom: 8 euro / uur
Categorie 2: ouderen /personen met een handicap / OCMW-cliënten zonder WIGW / verhoogde tegemoetkoming zonder eigendom: 10 euro / uur
en ouderen /personen met een handicap / OCMW-cliënten met verhoogde tegemoetkoming en in het bezit van een eigendom : 10 euro / uur
Categorie 3: ouderen / personen met een handicap/ OCMW-cliënten zonder WIGW /verhoogde tegemoetkoming en in het bezit van een eigendom : 12 euro / uur
Bij een indexatie vanaf het begin van de fusie (consumptie-index jan 2019 : 152,16 / consumptie-index december 2023 : 182,10) zouden de tarieven kunnen worden verhoogd naar (afgerond) : 10 euro , 12 euro en 14 euro.
Team welzijn stelt voor om die aanpassingen door te voeren vanaf 1 april 2024 omdat de facturatie telkens verloopt na afloop van een kwartaal. Bovendien moeten de klanten vooraf bij de aanvraag van een klus verwittigd zijn wat de tarieven zijn.
Bij de algemene voorwaarden is nu uitdrukkelijk opgenomen dat aanvragers maximum over 1 eigendom mogen beschikken.
De uitgaven betreffen enkel de personeelskosten voor de klusjesman en deze kosten zijn afhankelijk van het aantal gepresteerde uren hulp bij mensen aan huis. Wegens de subsidies voor sociale maribel (specifiek aangevraagd voor de opstart van deze dienstverlening) zijn de netto kosten eerder beperkt.
De ontvangsten van de klusjesdienst worden geboekt op jaarbudgetrekening 2024/GBB-FIN/0947-00/7020000/OCMW/VB/IP-GEEN
Reglement klusjesdienst
Invoege 1 april 2024
1 Doel van de klusjesdienst
Het doel van de klusjesdienst is de kwaliteit van de leefomgeving van de inwoners van Lievegem te verbeteren door bijstand te verlenen onder de vorm van het opknappen van diverse karweien.
Dit voor mensen die om uiteenlopende redenen (leeftijd, laag inkomen, handicap,…) voor deze karweien niet zelf kunnen instaan.
2 Doelpubliek en algemeen voorwaarden
2.1. Doelgroep
2.2. Bijkomende voorwaarden betreffende de doelgroep
3 Taken van de klusjesdienst
3.1. Algemene voorwaarden : klussen die:
3.2. Niet limitatieve lijst van potentiële klussen :
4. Aanvraagprocedure
5. Retributie : bijdrage van de begunstigde
5.1. Categorieën rechthebbenden
5.1.1. Categorie 1 : uurtarief van 10 euro
5.1.2. Categorie 1 : uurtarief van 12 euro
5.1.3. Categorie 1 : uurtarief van 14 euro
5.2. Berekeningsvoorwaarden van de retributie
6. Bepalingen betreffende de uitvoering van de werken
7. Gebruik van gereedschappen
8. Gebruik van materialen
Indien vooraf duidelijk is welke materialen nodig zijn om de klus op te knappen, moeten deze door de aanvrager worden aangekocht en ter plaatse zijn op het moment dat de klusjesman langskomt
Indien de aanvrager, noch een inwonend gezinslid omwille van immobiliteit in staat is om de nodige materialen in huis te halen, kan de klusjesman dit bij uitzondering zelf doen mits het betalen van de forfaitaire bijdrage van 3 euro voor de verplaatsingskosten. De aanvrager staat zelf in voor het betalen van de materialen.
Indien tijdens de klus blijkt dat nog bijkomend materiaal nodig is, kan dit gehaald worden door de klusjesman. Bij voorkeur vergezelt de aanvrager de klusjesman en betaalt hij ter plaatse de aangekochte materialen.
Als de aanvrager niet zelf mee kan naar de winkel, moet hij/zij contant geld meegeven aan de klusjesman. De klusjesman maakt hiervan melding op het prestatieblad:
Ook hier wordt de forfaitaire bijdrage van 3 euro voor de verplaatsingskosten aangerekend bij de facturatie door de dienst.
9. Verplichtingen van de aanvrager
10. Verplichtingen van de klusjesman
11. Aansprakelijkheid
11.1. Arbeidsongevallen
De klusjesman is verzekerd voor ongevallen die zich voordoen op de weg van en naar het werk en voor ongevallen die zich voordoen tijdens de beroepsactiviteit.
11.2. Burgerlijke aansprakelijkheid
De dienst is ook verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid wanneer de klusjesman tijdens het uitoefenen van de taken iets beschadigt. De aanvrager moet dan onmiddellijk de dienst verwittigen. De beschadigde goederen moeten in voorkomend geval bewaard worden tot afhandeling van het schadedossier.
12. Algemene bepalingen betreffende de retributie
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de gebruiker.
Als een retributie wordt gefactureerd, dan is de retributie verschuldigd binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten of via wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Betwistingen van de factuur dienen te gebeuren binnen de dertig dagen volgend op de verzending van de factuur ter attentie van het vast bureau.
Team welzijn en team financiën.
Publicatie op de gemeentelijk website
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het nieuwe reglement klusjesdienst Lievegem vast. Dit reglement treedt in voege op 1 april 2024.
Artikel 2
Het reglement klusjesdienst dat werd vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 april 2019 wordt opgeheven.