De voorzitter opent de zitting op 27/04/2022 om 21:02.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/zmvxeRnO8yU
De OCMW-raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raadszitting van 30 maart 2022 goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, hier verder genoemd WAP
Sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008
Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2019 over Personeel - invoering aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden - toetreding tot het tweede
pensioenpijlerplan van de Federale Pensioendienst: goedkeuring
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling OCMW Lievegem: goedkeuring, zoals gewijzigd door de raad van 1 juli 2020, 18 november 2020 en 24 november 2021
Sectoraal akkoord lokale en provinciale besturen 2020 van 8 april 2020
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 november 2020 over Personeel - Aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden - wijziging pensioentoelage: goedkeuring
Wet van 1 februari 2022 tot toewijzing aan de Federale Pensioendienst van bepaalde opdrachten inzake de aanvullende pensioenen van de contractuele personeelsleden van de provinciale en plaatselijke besturen
Besluit van het vast bureau van 15 maart 2022 over Personeel - Tweede pensioenpijler contractuelen - Toetreding tot OFP Prolocus: principiële goedkeuring
Het sectoraal akkoord 2008 voorzag in een aanvullend pensioen voor het contractueel personeel van de lokale besturen om de pensioenkloof met het statutair personeel te verkleinen. Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. De verzekeraars hebben bij aangetekende brief van 23 juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst met nummer 9529 opgezegd met ingang van 1 januari 2022 (zie bijlage).
Groepsverzekering of pensioenfonds (OFP)?
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
In Vlaanderen zijn er enkele pensioenfondsen waaronder OFP Provant (provincie Antwerpen en tientallen Antwerpse lokale besturen). Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus, een Organisme voor de Financiering van Pensioenen of een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door toetreding tot een pensioenfonds is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering kan/moet het bestuur een vertegenwoordiger afvaardigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Naast controlebevoegdheid is er dus ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een pensioenfonds ook geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.
Een pensioenfonds heeft ook ruime beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht is voldaan doordat:
OFP Prolocus zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
In het aanbod van OFP Prolocus zijn, net zoals bij de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen vereist en wordt er voorzien in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Door de wet van 1 februari 2022 komt er eventueel wel een alternatief. Deze wet wijst de Federale Pensioendienst (FPD) aan om, voor rekening van de provinciale en plaatselijke besturen en in de hoedanigheid van aankoopcentrale, een overheidsopdracht te organiseren en uit te schrijven voor het aanstellen van een pensioeninstelling die na 31.12.2021 zal instaan voor het verdere beheer van de aanvullende pensioenen voor de provinciale en plaatselijke besturen voor hun contractuele personeelsleden. Op 22 maart 2022 hebben we van de FPD een brief ontvangen met meer informatie en een stappenplan (zie bijlage). In concreto zoekt de FPD via een mededingingsprocedure met onderhandeling een bestaand multi-werkgeverspensioenfonds met afzonderlijk vermogen voor de provinciale en lokale besturen. De definitieve gunningsbeslissing wordt evenwel pas verwacht in september 2022.
Na een intern overleg op 9 maart 2022 tussen de algemeen directeur, de financieel directeur, de adjunct-financieel directeur, de teamleider personeel en een deskundige team personeel, werd aan het vast bureau voorgesteld om het initiatief van de FPD niet af te wachten en toe te treden tot OFP Prolocus. De uiterste datum om toe te treden is 30 april 2022; enkel dan kan de inning van de bijdragen zonder onderbreking en automatisch verlopen vanaf 1 januari 2022.
Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
Het kaderreglement bepaalt de krachtlijnen van het pensioenplan dat OFP Prolocus aanbiedt; tevens laat het verschillende zaken open die de werkgever moet invullen en vastleggen in het bijzonder pensioenreglement. Het bijzonder pensioenreglement is de overeenkomst gesloten tussen de werkgever (= inrichter) enerzijds en de contractuele personeelsleden (= aangeslotenen) anderzijds. In het bijzonder pensioenreglement staat de belofte die de werkgever doet aan zijn contractueel personeel. Deze belofte maakt deel uit van de arbeidsovereenkomst.
Met de vakorganisaties moeten onderhandelingen gevoerd worden in het bijzonder comité over:
De belangrijkste kosten voor het bestuur hangen natuurlijk samen met het gekozen bijdragepercentage. Op dat vlak verandert er niets tegenover het huidige systeem.
Daarnaast zal er ook gedurende (wellicht) vijf jaar na de toetreding een zogenaamde prefinanciering van 5% boven de pensioentoezegging gelden. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op. De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort (cfr. de na te leven WAP-garantie) bij te passen.
Op de pensioenbijdragen (toezegging en prefinanciering) moet ook 8,86% socialezekerheidsbijdragen worden betaald.
Een vierde luik wordt gevormd door de effectieve kosten die het pensioenfonds moet maken om te functioneren: personeelskosten, kosten van allerhande dienstverlening, opgelegde communicatie aan de contractanten van de aangesloten besturen, enz. Een deel van die kosten hangt niet of nauwelijks samen met de omvang van de pensioeninstelling, zodat iedereen er baat bij heeft dat zo veel mogelijk besturen met zoveel mogelijk contractanten aansluiten. Zo worden de kosten per aangeslotene beperkt. We starten in 2022 met een kostenfactuur van € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangesloten medewerker. Die bedragen zullen jaarlijks worden geïndexeerd.
Tot slot rekent de RSZ op de voor rekening van OFP Prolocus geïnde bijdragen een kostenvergoeding van 0,2% aan.
Dit resulteert in onderstaand schema:
De bijdragen zelf worden ten laste genomen onder de jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6223000/OCMW/CBS/IP-GEEN, de sociale zekerheidsbijdragen onder jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6213000/OCMW/CBS/IP-GEEN en de beheerskosten onder jaarbudgetrekeningen xxxx/GBB-PER/xxxx-xx/6141007/OCMW/VB/IP-GEEN.
Met deze (weliswaar geringe) meerkost is momenteel nog geen rekening gehouden in de meerjarenplanning.
Voor personeelsuitgaven groter dan € 8.500 is een visum vereist.
Gunstig visum AFD/2022/033VW van Bart Van Petegem van 31 maart 2022
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van en stemt in met:
• de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP Prolocus;
• het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (aangevuld met onderstaande keuzes).
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verklaring over beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk Vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten tot OFP Prolocus. De afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde wordt hierna in dezelfde zitting aangeduid bij afzonderlijk besluit.
Artikel 5
De raad voor maatschappelijk welzijn wenst het aanvullend pensioen van de contractanten duurzaam te beleggen. OFP Prolocus zal hiervan formeel op de hoogte worden gebracht door ondertekening van het “Memorandum duurzaam beleggen: aanvullend pensioen voor contractanten van lokale besturen” van Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw.
Chris De Wispelaere, schepen
Wet van 28 april 2003 over de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, hier verder genoemd WAP
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 34-2° en 78
OCMW-raadsbesluit van heden over de tweede pensioenpijler contractuelen meer bepaald de toetreding tot OFP Prolocus
De OCMW-raad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De OCMW van Lievegem is op heden toegetreden tot het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Statuten van Prolocus, artikel 15 zegt dat de algemene vergadering is samengesteld uit alle leden Groep Provant en alle leden Groep VVSG.
Er moet voor de gemeente en het OCMW een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden.
De vertegenwoordigers worden voor de resterende duur van legislatuur aangeduid.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van het ocmw in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming.
Over de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):
Ann Boterdaele bekomt 26 stemmen
Marc Boterdaele bekomt 1 stem
1 blanco stem
Ann Boterdaele bekomt de meerderheid van de stemmen
Over de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):
Chris De Wispelaere bekomt 28 stemmen
Chris De Wispelaere bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De OCMW-raad duidt Ann Boterdaele, wonende te 9950 Waarschoot, Arisdonk 141a, aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Artikel 2
De OCMW-raad duidt Chris De Wispelaere, wonende te 9920 Lievegem, Korfbalstraat 16, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het organisme voor de financiering van pensioenen Prolocus.
Artikel 3
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Chris De Wispelaere, schepen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
• artikel 161 (de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast))
• artikel 171 § 4 (de algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van het organogram)
• artikel 179 (gemeente en OCMW hebben een gemeenschappelijk managementteam; dat bestaat de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en alle andere leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het managementteam nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn; dat de burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, met raadgevende stem deel uitmaakt van het managementteam)
• artikel 184 (personeel kan in statutair of in contractueel dienstverband worden aangesteld)
• het vaststellen van organogram en personeelsformatie is een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn maar kan gedelegeerd worden aan het vast bureau
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de bepalingen betreffende de opmaak van de personeelsformatie
Besluit van de Vlaamse Regering van 7.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 2
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 6
De beslissing van de OCMW-raad van 27 maart 2019 met als onderwerp 'Personeel - vaststelling organogram: goedkeuring’
De beslissing van het vast bureau van 10 februari 2020 met als onderwerp ‘organogram Lievegem - aanpassing: goedkeuring’
De beslissing van de OCMW-raad van 01 juli 2020 met als onderwerp ‘Organogram Lievegem - aanpassing m.b.t. poetspersoneel: goedkeuring’
De goedkeuring van het voorontwerp van het organogram door het managementteam op 23 februari 2022
De beslissing van het vast bureau van 01 maart 2022 met als onderwerp "Personeel - voorontwerp organogram en personeelsplan: goedkeuring"
Terminologie
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen aan en de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (art. 161 decreet lokaal bestuur).
De personeelsformatie heeft de waarde van een plan op het operationele niveau waarin de personele middelen worden vastgelegd voor de uitvoering van het beleid. Het is een veranderlijk beheersinstrument dat wordt bijgestuurd naarmate de opvattingen over de dienstverlening evolueren en het werkvolume of de werkprocessen veranderen. Jaarlijks wordt binnen de budgettaire ruimte een personeelsplan uitgewerkt waarin de geplande selectieprocedures worden opgenomen om de bezetting te laten evolueren binnen de contouren van de personeelsformatie. Bij het vaststellen van de formatie wordt een onderscheid gemaakt tussen de formatie bestaande uit de statutaire en contractuele betrekkingen.
Aanleiding
Het huidige organogram en het bijbehorende personeelsplan zijn aan een actualisatie toe.
De redenen hiervoor zijn:
• Als jonge organisatie is lokaal bestuur Lievegem in voortdurende ontwikkeling.
• Snel veranderende maatschappelijke omstandigheden dat lokaal bestuur Lievegem wendbaar en flexibel is. Dat betekent ook dat de personeelsnoden variëren en voortdurend moeten aangepast worden aan de wijzigende omstandigheden.
• Het bestuur wil inzetten op de noodzaak om kwaliteitsvol personeel aan te trekken en in dienst te houden.
• Een aangepaste en uitgebalanceerde organogram en personeelsinvulling kan beter gemonitord worden, waardoor de organisatie korter op de bal kan spelen en niet of minder renderende functies proactief kan aanpassen of laten uitdoven.
• Bepaalde functies zijn op dit moment ingevuld én structureel nodig, maar nog niet voorzien in het organogram, waardoor de selectieprocedures niet kunnen worden uitgeschreven.
Voorliggende wijziging
Het ontwerp van wijziging organogram en personeelsplan dat voorligt is een beperkte wijziging op basis van de meest dringende noden.
Deze wijziging is een eerste in een reeks van diverse wijzigingen, wat typerend is voor een jonge organisatie in voortdurende ontwikkeling die mee wil blijven bij snel veranderende maatschappelijke omstandigheden en variërende personeelsnoden.
De bijlage 'organogram' beschrijft het voorstel van aangepast organogram en personeelsplan in detail, motiveert de voorstellen van wijzigingen, geeft de impact weer op aantal VTE en de financiële implicaties. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het voorontwerp van aangepast organogram en personeelsplan werd op 18 maart 2022 voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties in het hoog overlegcomité. Er kwam een gunstig advies (zie ontwerpverslag en protocol van akkoord als bijlage).
Aan de OCMW-raad wordt gevraagd om het ontwerp van aangepast organogram en personeelsplan vast te stellen.
Deze beslissing is een principiële beslissing en heeft geen rechtstreekse financiële impact.
De impact wordt pas gerealiseerd bij uitvoering.
De bijlage 'organogram' beschrijft de financiële implicaties van de wijzigingen in detail.
De voorgestelde wijzigingen zijn preventief voorzien in de meerjarenplanning.
Artikel 1
De OCMW-raad stelt het organogram vast, zoals toegelicht in de bijlage organogramwijziging bij deze beslissing.
Artikel 2
De OCMW-raad stelt het managementteam als volgt samen:
1. algemeen directeur
2. financieel directeur
3. adjunct financieel directeur
4. directeur burger en welzijn
5. directeur vrije tijd
6. directeur omgeving en infrastructuur
7. directeur interne organisatie
8. coördinator onthaal
9. teamleider strategie, secretariaat en communicatie
Met raadgevende stem (adviserend)
10. burgemeester of de schepen die hem vervangt
Artikel 3
De OCMW-raad stelt het personeelsplan (personeelsformatie) vast, zoals toegelicht in de bijlage 'organogram' bij deze beslissing.
Artikel 4
De beslissingen in artikel 1, 2 en 3 treden in werking vanaf 1 mei 2022 en vervangen integraal de vorige beslissingen rond organogram, personeelsformatie en samenstelling managementteam.
Namens OCMW-raad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter