De voorzitter opent de zitting op 31/05/2023 om 20:02.
De zitting wordt bij het einde van de openbare zitting geschorst om 21:16 uur om over te gaan tot de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarna om 21:20 uur de zitting opnieuw wordt geopend om over te gaan tot de besloten zitting.
Raadslid Wout Bonroy vervoegt de zitting na de behandeling van agendapunt 4.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/mYPdBxxZWkY
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 26 april 2023 goed.
Guy De Neve, schepen
Kim Martens, schepen
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 14°
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Omzendbrief BB 2018/02 van 20 juni 2018 over de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikelen 5.2.1, 5.2.5 tem 5.2.7
Besluit van de gemeenteraad van 16 oktober 2019 over de goedkeuring van de belasting op het afleveren van omgevingsvergunningen, attesten en vastgoedinformatie door de omgevingsdienst
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie aanvragen over onroerende goederen bij de gemeente. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Gemeenten werken samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Lievegem wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
De huidige kostprijs voor deze vastgoeddossiers, zoals voorzien in het belastingreglement van 16 oktober 2019, blijft behouden in het retributiereglement vastgoedinformatie voor opzoekingen via het Vastgoedinformatieplatform.
De, door het college goed te keuren, verwerkingsovereenkomst in bijlage is voorgelegd aan onze functionaris gegevensbescherming en is voor hem in orde.
De inkomsten worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening xxxx/GBB-OMG/0600-00/7020004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen)
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het retributiereglement op vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt vanaf 27 juni 2023 in werking.
Dit reglement vervangt vanaf 27 juni 2023 het huidig belastingreglement (het besluit van de gemeenteraad van 16 oktober 2019 over de goedkeuren van de belasting op het afleveren van omgevingsvergunningen, attesten en vastgoedinformatie door de omgevingsdienst) dat betrekking heeft op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Nick Braeckman, gemeenteraadslid
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraad van 30 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 over IVM - aanpassing vertegenwoordigers in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 25 november 2022 over IVM - aanpassing vertegenwoordiger in de algemene vergadering en in de raad van bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2023 over IVM - aanpassing leden in de raad van bestuur
De gemeente Lievegem is lid van de ov IVM .
De gemeente werd op 21 april 2022 opgeroepen voor de algemene vergadering van IVM op 7 juni 2023
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 en op 25 november 2022 vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van IVM aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Dirk De Poorter, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Ronselekouter 11
Ivan Goethals, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Oostveld Kouter 12
Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16
als effectieve vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 7 juni 2023, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van
Steven Lambert, gemeenteraadslid, wonende te Kleitstraat 21, 9930 Lievegem,
Martine Gyssels, schepen, wonende te 9930 Lievegem, Kloosterstraat 21
Christophe Huysman, gemeenteraadslid, wonende te 9930 Lievegem, Oostwinkelstraat 35,
als plaatsvervangende vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVM op 7 juni 2023, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 7 juni 2023 bestaat uit volgende punten:
1. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2022 over de werking van de intergemeentelijke vereniging.
2. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2022
3. Verslag van de commissaris.
4. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2022.
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris.
7. Aanstelling bedrijfsrevisor/commissaris (bestek nr. 2023/08) – beslissing.
8. Aanstelling vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Lievegem) – beslissing.
9. Aanstelling plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Zulte) – beslissing.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
In toepassing van artikel 30bis van de statuten van IVM, worden de stemmen van de gemeente (26.657 stemmen) waarover iedere vertegenwoordiger voor dit mandaat beschikt, evenredig verdeeld onder de verschillende vertegenwoordigers die aan de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 deelnemen.
Artikel 6
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur
Vincent Laroy, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2° en artikel 432
Statuten van de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland
Gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 over aanpassing van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2023 over de voordracht van nieuwe leden van de raad van bestuur in de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De statuten van de de opdrachthoudende vereniging IVM.
De gemeente Lievegem is lid van de opdrachthoudende vereniging IVM.
Elke gemeente heeft recht op 3 effectieve en 3 plaatsvervangende vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
In de gemeenteraad van 23 november 2022 werden Dirk De Poorter en Nick Braeckman als effectieve vertegenwoordiger van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVM aangeduid.
Nik Braeckman en Dirk De Poorter zijn in de vorige gemeenteraad aangeduid als leden van de raad van bestuur.
Lid zijn van de raad van bestuur is onverenigbaar met vertegenwoordiger zijn in de algemene vergadering.
Er moeten dus twee nieuwe effectieve vertegenwoordigers in hun plaats aangeduid worden.
Gaat over tot geheime stemming.
Over de aanduiding van een effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergadering i.v.v. Dirk De Poorter (geheime stemming):
Tim Maenhout bekomt 19 stemmen
Wouter Ryckaert bekomt 6 stemmen
Tim Maenhout bekomt de meerderheid van de stemmen
Over de aanduiding van een effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergadering i.v.v. Nik Braeckman (geheime stemming):
Patrick Dossche bekomt 6 stemmen
Vincent Laroy bekomt 19 stemmen
Vincent Laroy bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a, aan als effectieve vertegenwoordiger (1) voor de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVM.
De gemeenteraad duidt Vincent Laroy, schepen, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, aan als effectieve vertegenwoordiger (3) voor de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVM.
Artikel 2
De gemeentelijke vertegenwoordiging in de opdrachthoudende vereniging IVM is dus als volgt :
Effectieve vertegenwoordiger algemene vergadering (1) :Tim Maenhout, gemeenteraadslid
Effectieve vertegenwoordiger algemene vergadering (2) : Ivan Goethals, gemeenteraadslid
Effectieve vertegenwoordiger algemene vergadering (3) : Vincent Laroy, schepen
Plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering (1) : Steven Lambert, gemeenteraadslid
Plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering (2) : Martine Gyssels, schepen
Plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering (3) : Christophe Huysman, gemeenteraadslid
Artikel 3
Deze aanduidingen zijn geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Nik Braeckman, vertegenwoordiger AV
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
De statuten van Farys verschenen in het staatsblad van 05.04.2023
De gemeente Lievegem is lid van de ov Farys.
De gemeente werd op 28 april 2023 opgeroepen voor de algemene vergadering van Farys op 16 juni 2023.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van Farys (voorheen TMVW) aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Nik Braeckman, gemeenteraadslid, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene jaarvergadering van Farys op 16 juni 2023, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene jaarvergadering van Farys op 16 juni 2023 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 16 juni 2023 bestaat uit volgende punten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde buitengewone algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.
Martine Gyssels, schepen en bestuurder TMVS
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 over de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVS
Statuten van TMVS, artikel 28 en 31
De gemeente Lievegem is lid van de dv TMVS .
De gemeente werd op 6 april 2023 opgeroepen voor de algemene vergadering van TMVS op 20 juni 2023.
De gemeenteraad duidde op 27 februari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van TMVS aan.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ann Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te Arisdonk 141 A, 9950 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVS op 20 juni 2023, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, gemeenteraadslid, wonende te Varensbos 39, 9920 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVS op 20 juni 2023 vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 20 juni 2023 bevat volgende punten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 5
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur
Martine Lataire-Gyssels, schepen lokaal mondiaal beleid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 392 tot 395 over interlokale verenigingen
Statuten Interlokale Vereniging Lokaal Mondiaal Beleid LoWaZoNe, artikel 23
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de goedkeuring van de statuten van de IV Stedenband
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de aanduiding van de leden van het beheerscomité van de IV Stedenband
De gemeente Lievegem is lid van de interlokale vereniging Stedenband Lievegem/Deinze/KeMoPoDi.
Volgens artikel 11 van de statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi is de gemeenteraad bevoegd om de vertegenwoordigers in interlokale verenigingen aan te duiden, voor het opvolgen van de stedenbandwerking.
De gemeente wordt als lid in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, de burgemeester of schepenen.
De gemeente heeft recht op één mandaat van een lid van de meerderheid met stemrecht en op één mandaat zonder stemrecht van een lid van de oppositie.
Voor elk effectief lid wordt door de gemeenteraad een vervanger aangeduid met hetzelfde mandaat.
Tijdens de zitting van de gemeenteraad van 18 december 2019 volgende vertegenwoordigers aangeduid:
Als effectief lid vanuit de meerderheid met stemrecht voor het beheerscomité:
Hilde De Graeve.
Door de herverdeling van bevoegdheden in september 2022 wordt voorgesteld Martine Lataire-Gyssels, schepen voor ontwikkelingssamenwerking, aan te duiden als effectief lid van de meerderheid met stemrecht om de IV Stedenband op te volgen.
Als plaatsvervangend lid vanuit de meerderheid met stemrecht voor het beheerscomité:
Tim Maenhout
Als effectief lid vanuit de oppositie zonder stemrecht voor het beheerscomité:
Steven Van Gansbeke
Als plaatsvervangend lid vanuit de oppositie zonder stemrecht voor het beheerscomité:
Wout Bonroy
Op dit moment is er geen effectief lid vanuit de oppositie die de IV Stedenband opvolgt, Steven Van Gansbeke is geen gemeenteraadslid meer.
Er wordt gevraagd dat de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers aanduidt voor de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi:
- 1 effectief lid vanuit de meerderheid met stemrecht voor het beheerscomité
- 1 effectief lid vanuit de oppositie zonder stemrecht voor het beheerscomité
Gaat over tot geheime stemming.
Effectief lid vanuit de meerderheid met stemrecht voor het beheerscomité
Matthias De Block bekomt 1 stem
Caroline Fredrick bekomt 1 stem
Martine Gyssels bekomt 24 stemmen
Martine Gyssels bekomt de meerderheid van de stemmen
Effectief lid vanuit de oppositie zonder stemrecht voor het beheerscomité
Patrick Dossche bekomt 25 stemmen
Silke Eloot bekomt 1 stem
Patrick Dossche bekomt de meerderheid van de stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Martine Gyssels, wonende te 9930 Lievegem, Kloosterstraat 21 aan als effectief lid vanuit de meerderheid met stemrecht voor het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Artikel 2
Tim Maenhout, gemeenteraadslid, wonende te 9932 Lievegem, Daalmen 2a, blijft plaatsvervangend lid vanuit de meerderheid met stemrecht voor het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Artikel 3
De gemeenteraad duidt Patrick Dossche, wonende te 9930 Lievegem, Durmstraat 53 aan als effectief lid vanuit de oppositie zonder stemrecht voor het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Artikel 4
Wout Bonroy, gemeenteraadslid, wonende te 9930 Lievegem, Meirlare 11, blijft plaatsvervangend lid vanuit de oppositie zonder stemrecht voor het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Vincent Laroy, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2019: Burgemeestersconvenant - klimaatplan en actietabel (luik mitigatie): goedkeuring
Besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2021: Lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuring
Besluit van college van burgemeester en schepenen van 2 en 16 mei 2023 - Milieubarometer 2022: kennisname
Meten is weten. Cijfers zijn belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Vanuit deze optiek werden een aantal cijfers die voor handen zijn vorig jaar gebundeld in de Milieubarometer 2021 en nu dus ook in de vernieuwde versie Milieubarometer 2022. Het gaat om cijfers van het jaar 2022 (tot en met 31/12/2022), met af en toe een terugblik naar 2019. Het dient vooral als rapportering en naslagwerk voor intern gebruik. Daarnaast is het ook een informatiebundel rond de uitgevoerde acties rond milieu en klimaat naar de adviesraden en de algehele bevolking.
Daar waar mogelijk werden interpretaties en verklaringen gegeven, maar in eerste instantie is het de bedoeling om op basis van indicatoren de effecten van het gevoerde beleid (zoals energieverbruik na grondige renovatie of gebruiksadviezen, restafvalcijfer), uitgevoerde taken (aantal meldingen rond dierenthema's of milieu, aantal uitbetaalde subsidies) of gebruik (zoals gebruik elektrische dienstwagens, dienstfietsen) in kaart te brengen.
In de toekomst kan deze milieubarometer uitgebreid worden met extra gegevens, voor zover dit nuttig blijkt (bijvoorbeeld verworven inzicht na het zien en analyseren van de cijfergegevens).
Ter volledigheid alsook ter kennisname werden er drie klimaatrapporten in bijlage toegevoegd die te verkrijgen zijn via provinciesincijfers. (https://provincies.incijfers.be/dashboard/dashboard). Deze cijfers kunnen en zullen later gebruikt worden om (voorstellen tot) acties te onderbouwen met cijfers.
Advies Gemina (uittreksel uit verslag Gemina 9 mei 2023 in bijlage):
7. Milieubarometer 2022 – advies
-Welke klimaatplannen in Lievegem: zie presentatie
-Kan de LEKP rapportering nog eens doorgestuurd worden? Er waren in de vorige versie (rapportering naar GR) nog een aantal zaken niet in orde (bijvoorbeeld groenblauwpeil). De link zal doorgestuurd worden waarbij je als inwoner het meest recente rapport kan oproepen.
-Opmerkingen:
P7: KGA Waarschoot: kunnen er gewichten doorgegeven worden en kan dit toegevoegd worden? Dit zal meegenomen worden in de volgende MB.
P8: bermmaaisel is gestegen, terwijl groenafval recyclageparken gedaald is. Klopt dit?
We kunnen geen reden geven hoe dat komt.
Gewicht wordt geschat
Veegvuil = % ? Hoeveel is dat? Wordt nagekeken.
Hoe zit het met het behalen van de doelstellingen rond het restafvalcijfer? Waarom voor Lievegem zo laag? Lievegem zit via de Belfius-clusters samen met gemeenten uit Limburg (gft-gemeenten).
Energieverbruik
Sterke verschillen tussen de diensten. Minder elektriciteit en meer gas. Er wordt sterk op ingezet om gedragsveranderingen te bekomen bij de personeelsleden. Dit vraagt wat tijd. Ook wordt bekeken waar het mogelijk is om (extra) investeringen te doen in het patrimonium, maar ook dat vraagt tijd en geld.
Advies Gemina: Gemina geeft een positief advies. Geen verdere opmerkingen.
Na kennisname door de gemeenteraad zal dit document gepubliceerd worden op de website van Lievegem.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de Milieubarometer 2022.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering, inzonderheid artikelen 171 §4, 176 en 263
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's, artikel 177
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het systeem van klachtenbehandeling, artikel 302 en 303
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de jaarlijkse rapportering over de organisatiebeheersing, artikel 219
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 1
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 2
Collegebesluit van 16 mei 2023 over Jaarverslag 2022 - Kwartaalrapportering eerste tot vierde kwartaal: kennisname
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:
In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.
Overeenkomstig artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor:
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
Overeenkomstig artikel 303, §3 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
Overeenkomstig artikel 219 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Lokaal bestuur Lievegem wil de decretaal verplichte rapporteringen integreren tot één beleidsrapport en uitbreiden met informatie over de reguliere werking en dienstverlening. Aan de hand van dit beleidsrapport kan het beleid en het management gefundeerde beslissingen nemen en de werking op een goede manier sturen.
Voor de concrete aanpak en uitwerking kwam een werkgroep samen bestaande uit een aantal pilootdiensten.
De rapportering omvat onder meer per kwartaal:
- De krediet- en wetmatigheidscontrole
- Debiteurenbeheer
- Thesaurietoestand
- Beheerscontrole (opvolgingsrapportering)
- Evolutie van de budgetten
- Dienstverlening
- Reguliere werking
- Organisatiebeheersing
- Klachtenbehandeling
In deze pilootversie ligt de focus op de financiële en decretaal verplichte rapporteringen. We breiden deze kwartaalrapportering geleidelijk aan uit, rekening houdende met de haalbaarheid voor de verschillende teams en de beschikbaarheid van data.
Finaal willen we komen tot een rapportering per kwartaal en een jaarverslag van de werking van alle teams (rapportering kwartaal 4).
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het eerste tot vierde kwartaal 2022.
Kim Martens, burgemeester
Hilde De Graeve, schepen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
• artikel 161 (de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast))
• artikel 171 § 4 (de algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van het organogram)
• artikel 179 (gemeente en OCMW hebben een gemeenschappelijk managementteam; dat bestaat de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en alle andere leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het managementteam nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn; dat de burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, met raadgevende stem deel uitmaakt van het managementteam)
• artikel 184 (personeel kan in statutair of in contractueel dienstverband worden aangesteld)
• het vaststellen van organogram en personeelsformatie is een bevoegdheid van de gemeenteraad maar kan gedelegeerd worden aan het college
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de bepalingen betreffende de opmaak van de personeelsformatie
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 2
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 6
Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over 'personeel - vaststelling organogram: goedkeuring, gewijzigd op 10 februari 2020, 1 juli 2020 en 27 april 2022.
Het gemeenteraadsbesluit van 3 juli 2019 over 'rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, gewijzigd op 1 juli, 18 november 2020, 24 november 2021 en 14 september 2022.
Het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2023 waarin het college principieel akkoord gaat om de 0.5 VTE, tot heden niet ingevuld in het organogram, op te trekken naar 1 VTE bij team burger.
Momenteel is in het organogram van team burger 0.5 VTE (B niveau) niet ingevuld.
In het college van 25 april 2023 werd door team burger uitgebreid gemotiveerd waarom ze de voorziene 0.5 VTE wensen op te trekken naar een voltijds (1 VTE - C-niveau) administratief medewerker:
Om alle boven vermelde redenen verleende het college van burgemeester en schepenen zijn principieel akkoord om bij een volgende organogram wijziging deze 1 VTE op te nemen.
Na een eventuele bevordering (deskundige burgerzaken) van één van de administratieve medewerkers is deze functie op C-niveau uitdovend (wordt niet meer vervangen op C- niveau).
Zie toekomstig organogram:
(*) Waarvan 1 VTE C4-C5 Deskundige Burger uitdovend is en te vervangen door 1 VTE B1-B3
(**) Waarvan 1 VTE C1-C3 Administratief Medewerker uitdovend is en te vervangen door 1 VTE Deskundige Burger B1-B3
Het meerjarenplan bevat vanaf 2023 al het benodigd krediet voor aanwerving van een medewerker met een contract voor 0,7 VTE. De aanstelling van de bijkomende voltijdse medewerker zal ten vroegste ingaan op 1 juni 2023 waardoor er voor dit jaar sowieso voldoende krediet beschikbaar is onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-PER/0130-00/6203000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Voor de komende jaren kan het meerjarenplan dan in die zin worden bijgestuurd.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om de huidige niet ingevulde 0.5 VTE (B-niveau) op te trekken naar een voltijdse (1 VTE) administratieve functie op C niveau bij een volgende wijziging aan het organogram.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord om bij een eventuele bevordering van één van de administratieve medewerkers naar deskundige burger (B-niveau) 1 VTE op C niveau uitdovend te maken en niet meer in te vullen.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord om de functie van administratief medewerker burgerzaken (1 VTE C niveau) vacant te verklaren voor onbepaalde duur.
Artikel 4
De gemeenteraad gaat akkoord om bij een eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan het hiertoe benodigd krediet te voorzien.
Kim Martens, burgemeester
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39 over de deontologische code
Besluit van het college van 25 april 2023 over de principiële goedkeuring van de deontologische code voor lokale mandatarissen
Als lokaal bestuur hebben we de decretale verplichting om een deontologische code voor mandatarissen te hebben. Op 16 februari 2023 kreeg het lokaal bestuur een bericht van minister Bart Somers over de deontologische code en deontologische commissie.
Bijlagen van VVSG:
Team secretariaat maakte, op basis van het model van VVSG, een voorstel van deontologische code voor mandatarissen.
Dit moet goedgekeurd worden door de gemeente- en de OCMW-raad.
Op 17 april 2023 werd de deontologische code besproken met geïnteresseerde raadsleden en hier en daar aangepast:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de deontologische code voor lokale mandatarissen goed.
Artikel 2
De deontologische commissie wordt op heden samengesteld in een aparte beslissing.
Kim Martens, burgemeester
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39 over de deontologische code en artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2023 over de goedkeuring van de deontologische code voor lokale mandatarissen, meer bepaald artikel 34-37
Als lokaal bestuur hebben we de decretale verplichting om een deontologische code voor mandatarissen te hebben.
Op 16 februari 2023 kreeg het lokaal bestuur een bericht van minister Bart Somers over de deontologische code en deontologische commissie.
Bijlagen van VVSG:
Zoals voorzien in artikel 34 van de deontologisch code van de lokale mandatarissen moet een deontologische commissie opgericht worden.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Volgende raadsleden werden bij Nicholas Spinel, voorzitter van de gemeenteraad, voorgedragen:
CD&V
Effectief lid: Tim Maenhout
Plaatsvervangend lid: Steven Lambert
Open Vld
Effectief lid: Ann Boterdaele
Plaatsvervangend lid: Nik Braeckman
N-VA
Effectief lid: Didier Garré
Plaatsvervangend lid: Wouter Ryckaert
Vooruit
Effectief lid:Patrick Dossche
Plaatsvervangend lid: -
Groen
Effectief lid:Silke Eloot
Plaatsvervangend lid:Wout Bonroy
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie voor lokale mandatarissen:
Voorzitter: Nicholas Spinel
CD&V
Effectief lid: Tim Maenhout
Plaatsvervangend lid: Steven Lambert
Open Vld
Effectief lid: Ann Boterdaele
Plaatsvervangend lid: Nik Braeckman
N-VA
Effectief lid: Didier Garré
Plaatsvervangend lid: Wouter Ryckaert
Vooruit
Effectief lid: Patrick Dossche
Plaatsvervangend lid: -
Groen
Effectief lid: Silke Eloot
Plaatsvervangend lid: Wout Bonroy
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
1. Schriftelijke vragen:
1.1. Maak de 16-jarigen wakker voor de Europese stembus (Lut Van der Spurt - Groen)
Een belangrijke verwezenlijking van de federale regering is de uitbreiding van het stemrecht voor de Europese verkiezingen naar zestien- en zeventienjarigen. Jongeren die in België willen stemmen voor het Europees parlement moeten zich in het kiesregister van hun gemeente inschrijven. Zodra ze geregistreerd zijn, zijn ze onderworpen aan de verplichting om te stemmen. Dit is een ronduit positieve evolutie : voor meer democratie, voor meer Europa en voor de jonge generaties. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee. We willen immers zoveel mogelijk jongeren ook effectief laten gaan stemmen. Hiervoor is het essentieel werk te maken van bewustmaking, een laagdrempelige registratieprocedure, en samenwerking tussen besturen en middenveld. Alle Belgische gemeenten ontvingen volgens de informatie verstrekt door de federale minister van Binnenlandse Zaken, in april 2023 een nota met meer uitleg over de administratieve en technische aspecten van de registratieprocedure.
Vanaf 1 mei 2023 kunnen jongeren vanaf 14 jaar zich registreren voor de Europese verkiezingen in juni 2024 via een onlineregistratietool. De betrokken jongeren zullen in het najaar van 2023 ook rechtstreeks door de federale overheid worden gecontacteerd via een brief waarin wordt uitgelegd hoe zij zich kunnen registreren voor de verkiezingen.
Er is hierbij echter ook een zeer grote rol weggelegd voor de lokale besturen: het zijn immers de steden en gemeenten die de praktische registratie van de jongere kiezers zullen opvolgen en die een grote rol kunnen spelen bij het motiveren van zoveel mogelijk jongeren om zich ook werkelijk te registreren. Een aantal steden en gemeenten, zoals Gent en Mechelen, kondigden hiertoe reeds een reeks initiatieven aan.
Al deze voorbereidingen hebben immers pas zin wanneer alle jongeren voldoende geïnformeerd zijn over de mogelijkheid tot registratie en wanneer er zoveel mogelijk van hen ook werkelijk de keuze hebben gemaakt om zich te registeren. Hier ligt er een grote kans voor onze gemeente om de stem van onze jongeren maximaal te laten horen bij de volgende Europese verkiezingen.
Vragen:
1. Zal u zoveel mogelijk initiatieven nemen om de registratiegraad van jongeren op te krikken? Zo ja, aan welke dacht u zo al?
2. Zal u inzetten op samenwerking met scholen, jeugdraad en jeugdverenigingen om dit te bereiken?
3. Zal u de registratie promoten door ze in de scholen en in jeugdverenigingen zelf te laten organiseren?
4. Zal u indien nodig na de federale brief nog een extra brief sturen naar de doelgroep, dichterbij de registratiedeadline?
5. Zal u in de aanloop van de verkiezingen zelf de organisatie van debatten en informatiemomenten mee ondersteunen?
Omdat de burgemeester verontschuldigd is heeft hij zijn antwoord (in bijlage bij dit punt) al schriftelijk overgemaakt aan de fractie Groen. Zijn antwoord zal nu ook per mail worden overgemaakt aan de andere raadsleden.
1.2. Afschaffing onderhoudsplicht (Lut Van der Spurt - Groen)
Groen vraagt de afschaffing van de onderhoudsplicht voor zorgbehoevende ouderen, tenzij mensen zichzelf in een situatie van onvermogen hebben gebracht door schenkingen aan hun kinderen.
De problematiek kwam in de actualiteit toen Terzake er op 20 april ll. aandacht aan besteedde en vaststelde dat in 9 op de 10 Vlaamse gemeenten de onderhoudsplicht nog geldt. Dit is een mooie aanleiding om ons standpunt nog eens op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn aan te kaarten.
Waarover gaat het?
De bekendste onderhoudsplicht is die van ouders tegenover hun minderjarige of studerende kinderen. Ook bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn (kind, ouder, grootouder) zijn elkaar levensonderhoud verschuldigd. Dat principe blijft uiteraard overeind ook voor kinderen ten aanzien van hun ouders. Het schoentje knelt op het ogenblik dat de ouders zwaar zorgbehoevend zijn en opgenomen moeten worden in een woonzorgcentrum, zonder daarvoor voldoende middelen te hebben. Als een OCMW moet tussenkomen in de kosten van verblijf en verzorging in een rustoord moet er gevraagd worden dat betrokkene in de eerste plaats zijn eigen middelen zou aanspreken. Als die eigen middelen ontoereikend zijn en het OCMW wordt gevraagd om bij te leggen, dan moeten er de nodige pogingen gedaan worden om te recupereren wat kan gerecupereerd worden. Dit kan ook inhouden het aanspreken van de onderhoudsplichtigen, zo zegt de wet.
De wetgever stelt ook dat het OCMW van die recuperatie bij de onderhoudsplichtigen mag afzien indien ze hiervan een algemeen geldende regel maakt die gemotiveerd wordt beslist door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
regelgeving
De Organieke wet van 8 juli 1976 over de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 98 paragraaf 2 en het Koninklijk Besluit van 9 mei 1984 bepalen in welke gevallen draagkrachtige personen gehouden zijn (gedeeltelijk) in te staan voor het levensonderhoud van behoeftige familieleden.
Nare bijwerkingen
Sommige ouderen wensen niet financieel afhankelijk te zijn van hun kinderen of kleinkinderen. Ze stellen dan soms de stap naar het woonzorgcentrum uit, ook al hebben ze de hulp echt nodig. Soms merken we dat er soms ruzie ontstaat tussen ouders en kinderen of tussen kinderen onderling over de mate waarin ieder financieel moet bijdragen in het onderhoud.
Bovendien wegen de opbrengsten vaak niet op tegen de kosten. De bijdrages van enkele honderden euro's per maand zijn voor de betrokkene hoog, maar voor het OCMW eerder klein. Vaak zijn de geinde bedragen lager dan de administratieve kost van de onderzoeken en de opvolging van de betalingen.
De onderhoudsplicht bestaat nog in 272 Vlaamse gemeenten en werd afgeschaft in 28 gemeenten. Ook dat maakt het systeem wankel omdat het afhankelijk is van de plaats waar de ouders wonen.
Dat zijn allemaal argumenten om vanuit het OCMW te beslissen om de onderhoudsplicht los te laten voor deze doelgroep.
Groen verkiest een federale wetswijziging waardoor in heel het land hetzelfde systeem geldt, maar als tweede beste optie opteren we voor zoveel mogelijk lokale afschaffing van de onderhoudsplicht voor zorgbehoevende ouderen.
Groen vraagt om de algemene onderhoudsplicht in het kader van de dossiers tussenkomsten WZC af te schaffen in Lievegem. Dit wil zeggen dat er in principe geen onderzoek naar de onderhoudsplicht gebeurt bij de onderhoudsplichtigen om te bekijken of het OCMW een deel van de verleende tussenkomst kan terugvorderen bij de onderhoudsplichtigen.
Kan de schepen eens bekijken welk bedrag er kan gerecupereerd worden in Lievegem ?
Weegt dit op tegen de kost van de tijd die het personeel daarvoor moet uittrekken?
Schepen Hilde De Graeve antwoordt dat het hier zeker niet over grote bedragen gaat: Er wordt momenteel slechts in 3 dossiers (na onderzoek en beslissing BCSD) onderhoudsplicht aangerekend. De afgelopen twee jaar werd er tussen de 2.200 euro à 3.000 euro per jaar aan onderhoudsgelden geïnd.
Het is dus eerder een principiële zaak. Het is goed om de belastinggelden te vrijwaren en zeker in een ocmw te maken dat ze goed besteed worden.
Het is in Lievegem een bewuste beleidskeuze om de onderhoudsplicht in elk dossier te onderzoeken en waar mogelijk toe te passen:
o Dit vanuit het principe dat er van gezinnen in twee richtingen solidariteit wordt verwacht: ouders t.o.v. hun kinderen en kinderen t.o.v. hun (behoeftige) ouders.
o Wanneer het inkomen van de kinderen onder de wettelijke grenzen zit, wordt er niet teruggevorderd. Dit is vaak het geval wanneer de kinderen al zelf gepensioneerd zijn
o Verder worden er ook billijkheidsredenen ingeroepen en aanvaard om vrijgesteld te kunnen worden van de onderhoudsplicht: voorbeeld : verbroken relatie van meerdere jaren, niet opgevoed zijn in het gezin van de ouders (waardoor geen sprake van wederzijdse solidariteit), …
1.3. Meer info over (Wouter Ryckaert - N-VA)
• 1.3.1. Status doven openbare verlichting. wat zijn de plannen, stoppen of uitbreiden?
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt dat hierover nog niks is beslist. We moeten alles nog op een rijtje zetten, verschillende aspecten.
Welke besparing heeft dit opgeleverd? In november en december vorig jaar betekende dit een besparing van 17.000 euro, toch wel substantieel om mee te nemen.
Mochten we terug de verlichting aanzetten dan betekent dit weer heel wat extra werk om de cabines opnieuw aan te passen en extra kosten. We moeten ook navragen bij de politie of dit meer inbraak tot gevolg heeft. We hebben ook niet zoveel klachten gehad. Wat doen de omliggende gemeenten: moet gelijkaardig zijn. Dus nog niks beslist.
• 1.3.2. Initiatief Fietsburgemeester
Omdat de burgemeester er niet is wordt het antwoord verdaagd naar de volgende raad.
• 1.3.3. Initiatief Drinkwatertankpunt
Voor wandelaars aan de Oude Kale vallei, goede locatie en mooi initiatief. Zijn er plannen om dit uit te breiden, waar geen horeca toch wel meerwaarde voor toerisme.
Aansluitend waarom geen openbare toiletten daar?
Schepen Vincent Laroy antwoordt: Het initiatief is van Farys en Watergroep samen. We krijgen er wel maar 1 per gemeente gratis. Aantal locaties bekeken, belangrijke voorwaarde is dat er wel een waterleiding aanwezig moet zijn en dat zijn er niet zoveel. Eerst evalueren en bekijken voor uitbreiding.
Toiletten zijn er wel in de pop-ups, er zijn er daar vier. Er is er één aan het kerkhof, maar onderhoud is niet eenvoudig. En weinig sociale controle. In Waarschoot aan het gemeentehuis is er één, één op het kerkhof van Lovendegem.
Schepen Chris De Wispelaere: het toilet is ook niet rolstoeltoegankelijk.
• 1.3.4. Kleiduifschieting: impact op landbouw/milieu
Datum voor studerende jongeren is toch wel vervelend, geluidsoverlast, impact op dieren, klachten...
Schepen Vincent Laroy antwoordt: in het verleden slechts 1 klacht. Er bestaat heel wat reglementering rond die strikt wordt toegepast waardoor het toch wel goed wordt opgevolgd: voor geluid, patronen, kleur,.., max twee keer per jaar op zelfde moment, beperkt in uren. kan ook niet overal: dichte bewoning, bossen,.. munitie mag niet met lood, kleischijven ook geregeld met minimum kleurstoffen,...
• 1.3.5. Vrachtwagenparking Bierstal: veiligheid.
Voorlopig geen verlichting, andere maatregelen om inbraken te vermijden?
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt: voorlopig on hold, al een heel tijdje met idee om lichten te plaatsen langs de fietssnelweg langs kanaal, heel wat discussie, maar vraag is er nog altijd, we koppelen dat er een beetje aan, prijs om een zestal palen te zetten opgevraagd. Vermoedelijk komen er ook nog vragen om opladen elektrische vrachtwagens,... Meestal zijn de vrachtwagen leeg en open. Ook gevraagd aan politie om te patrouilleren.
2. Mondelingen vragen
2.1. Mondelinge vraag van de gemeenteraad 26 april 2023 nog te beantwoorden:
2.1. Raadslid Gunter Lippens: kermis Waarschoot was pover
Ik ben een beetje teleurgesteld in het verloop van de kermis van Waarschoot. Vrijdag was er iets te doen en laat ons zeggen maar 10 man, op zaterdag iets beter maar ook maar 15 man. Op zondag was er dan wel volk, maar dat was dan vooral omdat er koers was. De subsidies zijn niet mis, maar wat gebeurt er dan met dit geld? Ik erger er mij aan. Wetende dat als er corona was dat ze daar ook nog van geld van hebben overgehouden.
Ik zag Paashazen, maar die waren niet aangekondigd, kinderen van Beke krijgen geen bonnetjes, van Zomergem krijgen zij er wel. Als de organisatoren het niet meer zien zitten dan moeten zij dit afgeven.
Ze kunnen misschien eens gaan luisteren naar het feestcomité Zomergem waar dit wel goed loopt.
De burgemeester antwoordt bij gebrek aan aanwezigheid van schepen Freddy Haegeman die de feestelijkheden en de kermis in Waarschoot opvolgt:
We gaan de boodschap overmaken aan Freddy, niet echt zicht op. Maar inderdaad al enige jaren zit er minder swung op de kermis van Waarschoot. Vorige jaren was het minder weer, nu ook op vrijdag en zaterdag slecht weer, zondag was dit dan wel ok en dus ook meer volk. De mensen van het feestcomité gaan er wel ten volle voor. Kinderanimatie voor Waarschoot, inderdaad geen bonnetjes voor Beke, omdat ze er van Zomergem krijgen, anders dubbel in vergelijking met andere kinderen. Dit is wel een traditie die doorgetrokken is naar alle deelgemeenten naar het voorbeeld van Zomergem. Maar inderdaad er is altijd ruimte voor beterschap, zoek vrijwilligers, je bent er ook nog bij geweest, kijk bij je vrienden. Maar helaas het engagement van mensen is steeds minder, maar ik volg je, maar het zal wel een aantal oorzaken hebben.
De kermis laten overnemen en organiseren door ons team evenementen is niet haalbaar of doenbaar. Team is te klein, zouden moeten uitbreiden en vraag is of dit wel de bedoeling kan zijn.
Ik ga vragen aan Freddy om eens na te kijken hoe het subsidiebudget van 12.500 euro wordt besteed.
Schepen Freddy Hageman wou in deze raad nog een aanvullende toelichting (was in de vorige raad verontschuldigd) geven maar gezien raadslid Lippens er nu niet is zal hij zijn antwoord geven in de volgende raad.
2.2. Raadslid Patrick Dossche: exitgesprek medewerkers die de organisatie verlaten
In HR is het belangrijk om bij personeel dat de organisatie verlaat te peilen naar reden van ontslag. Dit geeft inzicht in het waarom en belangrijk als opvolging voor de goede werking van de organisatie. Ik kan jullie een aantal tools bezorgen.
Schepen Hilde De Graeve antwoordt: we doen dit inderdaad door de teamleider of medewerker team personeel en is leerrijk. Is dus ingebed.
2.3. Raadslid Patrick Dossche: straks voedselafval verplicht bij GFT, hoog tijd om actie voor GFT aan huis ophaling te nemen.
We gaan dus moeten organiseren, mensen die niet de gelegenheid hebben om te composteren worden ongerust.
Schepen Vincent Laroy antwoordt dat het niet zo eenvoudig ligt: zo zijn er nu nu drie contracten lopende o.a. huisafval, nu dat contract opbreken betekent onderhandeling met de aannemer en dus hogere prijs en organisatorisch zijn ze niet klaar om dit nu al te doen, want kan nog niet met bakken, andere soort vrachtwagens, kunnen nu enkel met zakken. We hebben gevraagd om onmiddellijk met bakken i.p.v. van zakken te werken, trouwens IVM kan dit ook nu niet onmiddellijk realiseren.
Ook noodzaak voor een aantal keuzes, want restafval mag dan maar om de 14 dagen opgehaald worden, zeker in de zomer zoals in het verleden al eens geprobeerd in Lovendegem, leidt dit tot veel klachten.
En meer ophalen zoals elke week betekent een duurdere kostprijs dan nu.
Ik ben ervoor, maar we moeten ons goed voorbereiden en communiceren, niet eenvoudig inpasbaar. Zal sowieso duurder zijn voor de gemeente.
2.4. Patrick Dossche: stand van zaken ACC en cultureel centrum, voldoende aandacht voor mensen die slecht horend zijn? Wordt de zaal aangepast zodat slechthorende goed kunnen volgen (verbinding met hoorapparaten?) apart gesprekslokaal, slecht ziende, mindervaliden,..
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt: het ontwerp hebben we laten nakijken door de gespecialiseerde organisatie Inter, ik ga dit laten nakijken van die vraag voor slechthorenden.
Offertes voor ACC moeten binnen zijn in de loop van juli, het cultureel centrum wordt binnenkort verwacht op het college.
2.5. Wouter Ryckaert: gevaarlijke spoorvorming in Welvaertswegel
Schepen Freddy Haegeman: dit wordt heel binnenkort aangepast, smalle greppel wordt afgeschraapt en wordt opnieuw naar een meter gebracht.
De voorzitter sluit de zitting op 31/05/2023 om 21:28.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter