Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2022 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 november 2023 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2024 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er, door Veneco in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Na de vaststelling van het aangepast aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ werd door de Gemeenteraad op 12 september 2024 bij de definitieve vaststelling van het mobiliteitsplan Lievegem beslist dat Larestraat en Vaartstraat volledig 'zone 30' worden.
Het aanvullend reglement 'snelheidsregimes 30-50-70' wordt bij artikel 2 aangepast:
artikel 2 - deelgemeente Lovendegem: Vaartstraat (deel tussen Koning Leopoldstraat en Larestraat) én artikel 2 - deelgemeente Lovendegem: Kort Eindeken, Laagland, Bosleentje, Basketballstraat, Tussenwege, Holstraatje, Sportstraat, Voetbalstraat, Tennisstraat, Warandestraat, Korfbalstraat, Golfstraat, Kasteeldreef (deel tussen Larestraat en Warandestraat), Molendreef (deel tussen Kasteeldreef en Sportstraat), Diepestraat, Dorp, Centrumstraat, Schachterijstraat en Kerkelare
worden vervangen door
artikel 2 - deelgemeente Lovendegem: Kort Eindeken, Laagland, Bosleentje, Basketballstraat, Tussenwege, Holstraatje, Sportstraat, Voetbalstraat, Tennisstraat, Warandestraat, Korfbalstraat, Golfstraat, Kasteeldreef (deel tussen Larestraat en Warandestraat), Molendreef (deel tussen Kasteeldreef en Sportstraat), Diepestraat, Dorp, Centrumstraat, Schachterijstraat, Kerkelare, Vaartstraat en Larestraat.
Dit betekent dat de zone 'Lovendegem centrum' wordt uitgebreid met de Larestraat en Vaartstraat (vanaf het kruispunt Larestraat/Kasteeldreef tot de kruispunten Vaartstraat/Koning Leopoldstraat, Vaartstraat/Diepestraat en Westerhofwegel/Lobrug).
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website en opgestuurd naar de gouverneur, de griffie van de politierechtbank en van de rechtbank van eerste aanleg, de dienst ‘aanvullende reglementen’ van de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, de lokale politie Deinze-Zulte-Lievegem, Hulpverleningszone Centrum, De Lijn, Bpost, IVM, Lievo
ABB via digitaal loket.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het (aangepast) aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Op de gewestwegen N9 en N461 wordt een snelheidsbeperking van 70 km/uur voorzien met uitzondering voor de N9 in het deel vanaf Berg tot Hendrik Consciencelaan 14. Op die plaats wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 november 2024.
Artikel 8
Het besluit van de gemeenteraad van 12 september 2024 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ wordt opgeheven.