De voorzitter opent de zitting op 23/02/2022 om 20:47.
Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/nr6ArW3Uy0Q
De OCMW-raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raadszitting van 22 december 2021 goed.
Tony Vermeire, burgemeester bevoegd voor algemeen beleid en coördinatie
Decreet van 1 januari 2019 over het lokaal bestuur, artikel 221, 222, en 223 over het uitvoeren van audits door Audit Vlaanderen.
Decreet houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Het collegebesluit van 4 mei 2021 over organisatiebeheersing - opstart thema-audit fusiebesturen: kennisname
Het besluit van het vast bureau van 8 februari 2022 over organisatiebeheersing - rapport thema-audit fusiebesturen (Lievegem): kennisname
Context
Op 29 maart 2021 bracht Audit Vlaanderen lokaal bestuur Lievegem op de hoogte dat zij vanaf april een thema-audit zouden uitvoeren bij de fusiebesturen.
Er zou gewerkt worden via twee sporen
Een globaal spoor (high level audit)
De ervaringen en geleerde lessen moeten inzichten geven voor toekomstige fusiebesturen.
Verloop audit
Audit Vlaanderen voerde van april tot en met juli 2021 een thema-audit "fusiebesturen" uit bij lokaal bestuur Lievegem.
De audit omvatte volgende onderdelen:
Op 19 april 2021 organiseerde Audit Vlaanderen een algemene infovergadering over de thema-audit "fusiebesturen" en op 29 april 2021 een specifieke infovergadering voor Lievegem.
De voorbereidende taken voor de fusieaudit gingen van start op 30 april 2021:
Op 3 juni 2021 vond de startvergadering plaats met het managementteam en een afvaardiging van het college.
Doel vergadering:
Op basis van het organogram voerde Audit Vlaanderen van juni tot en met juli 2021 gesprekken met de verschillende betrokkenen (directeurs, teamleiders, verantwoordelijke organisatiebeheersing, ...). In het kader van deze interviews werden er nog een aantal extra documenten opgevraagd.
Op 22 september 2021 vond het afsluitend gesprek plaats met een afvaardiging van het managementteam (intern auditcomité) waarop Audit Vlaanderen de eerste vaststellingen en resultaten van de audit presenteerde. Het managementteam (intern auditcomité) kreeg de mogelijkheid om opmerkingen te formuleren en resultaten te nuanceren. Na het afsluitend gesprek bezorgde het intern auditcomité nog enkele documenten om de resultaten van de audit te onderbouwen.
Op 20 oktober 2021 ontving lokaal bestuur Lievegem het ontwerprapport van Audit Vlaanderen.
Er werden twee grote aanbevelingen geformuleerd in het auditrapport.
Het managementteam (intern auditcomité) kreeg terug de gelegenheid om reacties en opmerkingen te formuleren. Het managementteam besprak het ontwerprapport op 27 oktober 2021. De reacties en opmerkingen werden doorgegeven aan Audit Vlaanderen op 8 november 2021.
Op 17 november 2021 vond de exit-meeting plaats met het managementteam en een afvaardiging van het college waarop de globale resultaten van de audit werden gepresenteerd. De aanwezigen kregen de gelegenheid om opmerkingen en reacties te formuleren.
In de week van 22 november 2021 maakte het management een managementreactie op. Deze managementreactie werd integraal opgenomen in het finaal auditrapport.
Op 15 december 2021 bezorgde het lokaal bestuur een beknopt actieplan aan Audit Vlaanderen voor de realisatie van de aanbevelingen. Dit actieplan werd integraal opgenomen in het finaal auditrapport. De aanbevelingen uit de fusieaudit worden opgenomen in een globaal actieplan voor de organisatie waarin onder andere ook de verbeteracties uit de organisatieaudit en de organisatienoden uit de organogrambesprekingen zullen opgenomen worden.
Op 5 januari 2022 ontving lokaal bestuur Lievegem het definitieve auditrapport van Audit Vlaanderen. Het MAT nam hiervan kennis op 12 januari 2022.
Het definitieve auditrapport werd ook ter kennisname voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en de gemeenteraad.
Bijlagen
Rapport thema-audit fusiebesturen (lokaal bestuur Lievegem)
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport thema-audit fusiebesturen (lokaal bestuur Lievegem).
Namens OCMW-raad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter