De voorzitter opent de zitting op 24/04/2024 om 19:59.
De zitting wordt na de openbare zitting geschorst om 20.45 uur om over te gaan tot de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De zitting wordt hernomen om 20.50 uur met het besloten gedeelte.
Nicholas Spinel, Voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/-HKCaZ0D-sg
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 27 maart 2024 goed.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
Wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten
Decreet lokaal bestuur van 20 december 2017, artikel 269.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 2 april 2024 over Renovatie De Kring - Kelder - lastvoorwaarden en gunningswijze en uit te nodigen firma's: goedkeuring
De opdracht is bij hoogdringendheid reeds goedgekeurd en opgestart door het college .
De beslissing is gestaafd door artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur:
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.
In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken , kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.
De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Tijdens de renovatiewerken in De Kring hebben we water in de kelder vastgesteld alhoewel de kelder daarvoor altijd droog was. Door het wegnemen van het massief in de kelder was de betonplaat niet meer opgestuikt en is het grondwater beginnen duwen en is de vloerplaat beginnen scheuren en is er water binnengekomen in de kelder. Eerst is nog onderzocht of eventueel een lek zat in de riolering naast de kelder maar dat is niet het geval.
Om verdere schade te vermijden en na onderzoek door architect blijkt dat de kelder zo snel mogelijk dient gedicht te worden. Indien deze werken niet zouden uitgevoerd worden dan zal de keldervloer verder scheuren en kan ook de nog te plaatsen bovenliggende houten dansvloer schimmelen door condens, ook al is er verluchting in de kelder.
Zolang de kelder niet gedicht is, kunnen volgende werken niet verder uitgevoerd worden of opgestart worden:
- plaatsen van de dansvloer;
- plaatsen en wegnemen van technische bekabeling voor het nieuw te plaatsen ALSB (met stelling op nieuwe dansvloer, in de kelder kan geen stelling geplaatst worden omdat er balken in de weg liggen).
- plaatsen van theatertechnieken;
- plaatsen van theatertoebehoren;
De opdracht is niet als meerwerk bij de aannemer van de binnenwerken opgenomen omdat hun offerte ongeveer € 20.000 hoger ligt dan onze raming. De aanvangstermijn voor de werken is ook 8 weken na goedkeuring meerwerk. Om bovenstaande redenen kunnen we hier niet op wachten.
Zolang de werken niet volledig uitgevoerd zijn en de werf opgekuist is, kan de tribune ook niet geplaatst worden.
De financiële gunningen voor de aanbestedingen bedragen :
- aanbesteding 1 buitenschil: €436.298,05 excl. btw of €527.920,64 incl. 21% btw.
- aanbesteding 2 binnenwerken : €334.969,13 excl. btw of €405.312,65 incl. 21% btw.
- aanbesteding 3 tribune: €101.500,00 excl. btw of €122.815,00 incl. 21% btw.
- aanbesteding 4 techniek: €230.556,80 excl. btw of €278.973,73 incl. 21% btw
- aanbesteding 5a theatertechniek: €139.391,57 excl. btw of €168.663,87 incl. 21% btw.
- aanbesteding 5b theatertoebehoren: €26.196,00 excl. btw of €31.697,16incl. 21% btw.
Het totaalbedrag voor de werken bedraagt €1.268.911,55 excl. btw of €1.535.383,05 incl. 21% btw.
Het ereloon bedraagt 7,85%, zijnde € 111.416,92 excl. btw of € 134.814,47 incl. 21% btw incl.
verrekeningen.
Het totaal bedrag van de verrekeningen bedraagt € 150.412,29 excl. btw of € 181.998,87 incl. btw.
Het algemeen totaal bedraagt € 1.530.740,76 excl. btw of € 1.852.196,32 incl. btw.
Voor dit investeringsproject is na goedkeuring van interne kredietverschuiving 2024-17 op het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2024, een krediet van €1.976.756,90 beschikbaar onder jaarbudgetrekening XXX/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 =
afwerken project De Kring Waarschoot).
De beslissing is gestaafd door artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur:
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.
In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken , kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.
De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 april 2024 over goedkeuring Renovatie De Kring - Kelder - lastvoorwaarden en gunningswijze en uit te nodigen firma's.
De gemeenteraad beslist om, na overleg met de bouwheer en het college van burgemeester en schepenen, het agendapunt te verdagen.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2023 met de voorwaardelijke goedkeuring van de verkavelingsvergunning V/2022/16 voor het verkavelen in 8 loten waarvan 4 loten voor halfopen en 4 loten voor open bebouwing te Beiaard 1-15, 9920 Lievegem.
Op 31 januari 2023 werd aan Filip De Walsche, Dueresfstrooss 61 te 9740 Boevange, Groothertogdom Luxemburg en Maria-José Mestach, Oostveld Kouter 7 te 9920 Lievegem, een verkavelingsvergunning verleend voor het verkavelen van 8 loten waarvan 4 loten voor halfopen en 4 loten voor open bebouwing gelegen te Beiaard 1-15, 9920 Lievegem, kadastraal bekend: afdeling 2 sectie B nrs. 1255 en 1256D.
In deze verkavelingsvergunning werd de volgende voorwaarde opgenomen:
"Aan de rechterzijde en achteraan de site moet een 5 meter brede strook langsheen de waterloop nr. 7 kosteloos afgestaan worden aan de gemeente Lievegem. Het verkoopbaarheidsattest kan pas worden afgeleverd als deze kosteloze overdracht gerealiseerd is."
Op 29 juni 2023 maakte landmeter-expert Paul Caus, Oostveld Kouter 61, 9920 Lievegem, een opmetingsplan voor de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen achter Beiaard 1-15, 9920 Lievegem. Deze 5m-onderhoudsstrook aan waterloop nr. 7 heeft volgens het opmetingsplan een totale oppervlakte van 731,34 m².
De geassocieerde notarissen Bernard Vanderplaetsen & Erika Redel, Grote Baan 222, 9920 Lievegem maakten de ontwerpakte voor de kosteloze afstand op, op basis van het opmetingsplan.
Deze ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen Anna Mestach en Maria Mestach enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door geassocieerde notarissen Bernard Vanderplaetsen en Erika Redel, voor de 5m-onderhoudsstrook aan waterloop nr. 7 te Beiaard 1-15, 9920 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie B nr. 1255 met een totale oppervlakte volgens meting van 731,34 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Vincent Laroy, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 augustus 2023 met de principiële goedkeuring van de kosteloze grondoverdracht en de opdracht aan Vastgoedtransacties tot opmaken van de akte voor voetweg Alexianenpad, Bierstal
Landmeter Philippe Kreps stelde op 12 juni 2023, in naam van Zoë Limpens, Notarieel Jurist beheer Schenkingen & Legaten bij Kom op Tegen Kanker, de vraag om een perceel grond kosteloos af te staan aan de gemeente. Dit perceel is gelegen 2de afdeling, sectie B, nr. 1499N, tussen Bierstal 32 en 34 te 9920 Lievegem en heeft een oppervlakte van 72 m² volgens het kadaster. Volgens de Atlas van de buurtwegen maakt dit perceel deel uit van de voetweg nr. 39 die Bierstal verbindt met de Grote Baan.
Dit gedeelte van deze voetweg is publiek toegankelijk en is opgenomen in het trage wegenplan van Lovendegem en in het ontwerp trage wegenplan Lievegem. Dit pad kreeg de naam ‘Alexianenpad’. Volgens het ontwerp trage wegenplan Lievegem wenst de gemeente deze voetweg open te houden. De gemeente heeft nu al de onderhoudsplicht van deze publiek toegankelijke voetweg.
De kosteloze grondafstand werd principieel aanvaard door het college en de dienst Vastgoedtransacties maakte de ontwerpakte voor de kosteloze afstand op.
Deze akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het stellen van daden van beschikking.
De dossierkosten worden geraamd op 1.100,00 euro en zijn voorzien op jaarbudgetrekening 2024/ACT-575/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-575 "Verwerving Alexianenpad").
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand tussen Stichting van openbaar nut “KOM OP TEGEN KANKER” enerzijds en de gemeente Lievegem anderzijds, opgemaakt door Nele Droesbeke, Vlaamse Commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, voor de voetweg Alexianenpad, tussen Bierstal 32 en 34 te 9920 Lievegem, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, nr. 1499N met een totale oppervlakte van 72 m² goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut, gewijzigd door het decreet van 16 oktober 2020 waarbij er een minnelijke onderhandelingstermijn van maximaal 1 jaar werd toegevoegd
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid, 11°
Decreet van 19 december 2014 over de Vlaamse Vastgoedcodex, waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechterlijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten zoals de gemeenten
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de Meerjarenplan 2020 - 2025 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid ACT-135 'Fietspad Ronselestraat - Leischoot'.
Gemeenteraadsbesluit van 23 november 2022 over de goedkeuring van de grondinnemingsplannen en de opdracht tot het opmaken van de koopakten voor fietspad Ronselestraat - Leischoot
Collegebesluit van 12 januari 2021 waarbij studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo werd aangesteld als ontwerper
Collegebesluit van 14 december 2021 met het principieel akkoord voor het ontwerpplan en de bijhorende innemingsplannen voor het aan te leggen fietspad on de Ronselestraat en Leischoot.
Collegebesluit van 17 mei 2022 over de goedkeuring van de aanvraag tot schattingsverslag voor de grondinnemingen voor fietspad Ronselestraat - Leischoot
Collegebesluit van 25 oktober 2022 waarbij kennis werd genomen van het schattingsverslag en principieel werd beslist opdracht te geven aan Vastgoedtransacties om de aankoop van de gronden voor de realisatie van fietspad Ronselestraat - Leischoot voor te bereiden
Collegebesluit van 8 augustus 2023 over de gunning van de opmaak van onteigeningsdossier en rooilijnplan voor het fietspad Ronselestraat - Leischoot
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 met de voorlopige vaststelling van het onteigeningsplan en het rooilijnplan voor het fietspad Ronselestraat - Leischoot
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2024 met de goedkeuring van het verslag en de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren ontvangen tijdens het openbaar onderzoek over het onteigeningsplan en het rooilijnplan voor het fietspad Ronselestraat - Leischoot
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2024 met de definitieve goedkeuring van het rooilijnplan Ronselestraat - Leischoot
Er werd een ontwerpversie voor de aanleg van het fietspad in de Ronselestraat en Leischoot opgemaakt door het studiebureau Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, Herbakkersplein 5 te 9900 Eeklo. Dit ontwerp werd principieel goedgekeurd door het college.
In uitvoering van dit ontwerpplan werden 24 individuele innemingsplannen opgemaakt door Studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA.
De gemeenteraad keurde de innemingsplannen goed en gaf opdracht aan de dienst Vastgoedtransacties om alle handelingen te stellen die nodig zijn om deze grondstroken, ten behoeve van de gemeente en onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, minnelijk te verwerven.
De commissaris van de dienst Vastgoedtransacties meldde dat er 21 van de 24 innemingen in der minne kunnen gebeuren. Voor de overige drie innemingen: inname 1 (125,88 m²), inname 6 (81,04 m²) en 22 (437,48 m²) moet de onteigeningsprocedure opgestart worden.
De opmaak van de onteigeningsplannen werd door het college gegund aan Studiebureau Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA. Deze plannen zijn opgenomen in bijlage.
De onteigeningsplannen dienen voorzien van de wettelijk verplichte motiveringsdocumenten (voorlopig onteigeningsbesluit en projectenota) aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Het voorlopig onteigeningsbesluit en de ontwerp onteigeningsplannen voor innames 1, 6 en 22 hebben betrekking op het opstarten van de bestuurlijke fase voor het onteigenen van gronden.
Deze procedure is nodig voor de realisatie van dit fietspad.
Overeenkomstig art. 17 van het onteigeningsdecreet moet de gemeenteraad over de voorgenomen onteigeningen een openbaar onderzoek organiseren dat 30 dagen duurt. Daarna zullen, binnen een termijn van 90 of 160 dagen na het einde van het openbaar onderzoek, de onteigeningsplannen ter definitieve vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het voorlopig onteigeningsbesluit, integraal deel uitmakend van dit besluit, geeft meer toelichting bij de problematiek en het algemeen belang van dit project.
De bijgevoegde projectnota, integraal deel uitmakend van dit besluit, beschrijft het project en de te realiseren werken evenals de voorziene termijnen, realisatievoorwaarden en beheersmodaliteiten.
Op 25 maart 2024 ontving de gemeente een mail van de Dienst Vastgoedtransacties – Afdeling Juridische Dienstverlening met de vaststelling dat in het voorlopig onteigeningsbesluit van 20 december 2023 de minnelijke onderhandelingstermijn niet is vermeld. Dit is volgens artikel 10 van het Vlaams onteigeningsdecreet sinds 1 december 2020 verplicht op straffe van nietigheid. Bijgevolg is het aangewezen om de goedkeuring van het voorlopig onteigeningsbesluit te hernemen.
Visum werd gegeven op 23.11.2023 door Bart Van Petegem, adjunct financieel directeur.
In het meerjarenplan is voor de grondverwerving voor de realisatie van het fietspad Ronselestraat - Leischoot een krediet voorzien van € 237.210,80 onder jaarbudgetrekening 2024/ACT-135G/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De raming voor de voorgestelde onteigeningen bedraagt in totaal € 11.600,00.
Gunstig visum AFD/2023/125 van Bart Van Petegem van 23 november 2023
Artikel 1
Het voorlopig onteigeningsbesluit Ronselestraat - Leischoot, dat werd opgesteld in overeenstemming met art. 10 van het decreet betreffende onteigening van algemeen nut van 24 februari 2017, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De drie individuele ontwerp onteigeningsplannen Ronselestraat - Leischoot, opgemaakt door studiebureel Goegebeur - Van Den Bulcke BVBA, die werden opgesteld overeenkomstig de artikelen 11 en 12 van het decreet betreffende onteigening van algemeen nut van 24 februari 2017, worden goedgekeurd.
Artikel 3
Over de ontwerp onteigeningsplannen Ronselestraat - Leischoot zal een openbaar onderzoek worden georganiseerd in overeenstemming met de artikelen 17 e.v. van het decreet betreffende onteigening van algemeen nut van 24 februari 2017.
Artikel 4
Na het openbaar onderzoek worden het onteigeningsbesluit en de onteigeningsplannen voor definitieve goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Vincent Laroy, schepen
Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio De Janeiro in 1992
Protocol van Kyoto van 11 december 1997 bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatsverandering met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
'FIT for 55'-pakket van de Europese Commissie: Europese regelgeving in overeenstemming met de doelstellingen van de Europese Unie
Vlaams Energie- en klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 2 en 40
Beslissing gemeenteraad van 24 april 2019: Burgemeestersconvenant - klimaatplan en actieplan (luik mitigatie): goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 1 juli 2020: Gemeente Lievegem - adaptatieplan: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 20 oktober 2021: Lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 23 november 2022: Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.0: goedkeuring
Beslissing gemeenteraad van 28 juni 2023: Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.1: goedkeuring
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 maart 2024: Lokaal Energie- en KlimaatPact - rapportering 2023 via Milieubarometer 2023: kennisname
Op 24 april 2019 bevestigde de gemeenteraad de ondertekening van het burgemeestersconvenant met de daarbij horende actieplannen voor mitigatie en adaptatie.
Op 20 oktober 2021, 23 november 2022 en 28 juni 2023 werden respectievelijk het LEKP (1.0), het LEKP 2.0 en het LEKP 2.1 ondertekend door de gemeenteraad.
Binnen het Lokaal Energie- en KlimaatPact moet jaarlijks een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden. Dit LEKP-rapport moet, na het voorleggen aan de gemeenteraad, bij ABB ingediend worden (voor 1 mei 2024).
Voor de rapportering van 2023 van de doelstellingen van LEKP werd gekozen om dit te combineren met de cijfergegevens uit de Milieubarometer. De Milieubarometer is een document met als doel rapportering en naslagwerk voor intern gebruik. Daarnaast is het ook een informatiebundel rond de uitgevoerde acties rond milieu en klimaat naar de gemeenteraad en burgers.
Daar waar mogelijk werden interpretaties en verklaringen gegeven, maar in eerste instantie is het de bedoeling om op basis van indicatoren de effecten van het gevoerde beleid (zoals energieverbruik na grondige renovatie en gebruiksadviezen, restafvalcijfer), uitgevoerde taken (aantal meldingen rond dierenthema's of milieu, aantal uitbetaalde subsidies) of gebruik (zoals gebruik elektrische dienstwagens, dienstfietsen) in kaart te brengen.
De Milieubarometer werd dus als basis genomen. Voor het rapporteren van de doelstellingen van het LEKP werd gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. In de inhoudstafel wordt weergegeven waar precies de doelstellingen van het LEKP opgenomen zijn in het document. Het gaat hier over enerzijds de algemene doelstellingen en anderzijds de doelstellingen gelinkt aan de werven.
Algemene doelstellingen:
-de verledding ligt in lijn met de verwachtingen. Fluvius houdt de vinger aan de pols.
-de jaarlijkse primaire energiebesparing bedraagt 10,43% (doel 26,44% tegen 2030). Deze besparing ligt iets lager dan deze bereikt in het Vlaams Gewest. We zullen dus nog meer moeten inzetten op energiebesparing en verschuiving van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiebronnen.
4 werven:
- voor de aanplant van bomen, hagen en geveltuinbeplanting zitten we lager dan het Vlaams gemiddelde. Inzetten op extensief maaien in de graszones en bermen levert een grote bijdrage aan de doelstelling van natuurgroenperken.
-we dienen extra in te zetten op collectieve renovaties en klimaattafels. Hiervoor zullen we een samenwerking opzetten met Veneco.
-deelwagens en laadpunten worden verder uitgebreid in onze gemeente, dit zit in de pijplijn. De fietspaden werden nog niet opgenomen in de rapportering. Deze stromen later door naar de LEKP-rapportering ofwel via de cijfers van het Fietsfonds (na aanvraag subsidie) ofwel via eigen aanvraag (indien geen subsidie ontvangen wordt).
-we zullen nog een tandje moeten bijsteken rond ontharding en hemelwateropvang. Als gemeente het goede voorbeeld geven is een stap in de goede richting.
De meest recente cijfers werden meegenomen. Het meest recente rapport van het LEKP kan gevonden worden op https://www.lokaalklimaatpact.be/.
Naast deze inhoudelijke rapportering zal er een financiële controle gebeuren via het oormerk (ABB-LEKP-20XX) dat aan verschillende budgetrekeningen werd gekoppeld.
Dit agendapunt werd ook ter kennisname voorgelegd aan het schepencollege en de Gemina.
Dit agendapunt heeft geen financiële impact op het budget van de gemeente Lievegem.
Enkel de uitwerking van acties en het ontvangen van subsidies hebben een financiële impact. Hier gaat het louter om de rapportering.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van 2023 in verband met het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP-rapport in de vorm van de Milieubarometer 2023).
Caroline Frederick, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang VR 2021 2901DOC.0091/2.
Het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, artikel 5, §2, 2°, a), ingevoegd bij het decreet van 1 maart 2019,artikel 6, §3, ingevoegd bij het decreet van 22 december 2006 en artikel 12, gewijzigd bij het decreet van 2 juni 2006;-het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, artikel 4, zesde lid, artikel 6, §1, 1°, 3°, e), en 6°, §2 en §5, artikel 8, §1, gewijzigd bij de decreten van 29 juni 2012 en 23 maart 2018, en §3, eerste lid, 1°, artikel 9, artikel 10, 3°,en artikel 12, §1, en §3, ingevoegd bij het decreet van 15 juli 2016.
Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 over het opportuniteitsadvies voorschoolse kinderopvang - procedure, de gehanteerde criteria, de engagementsverklaring en het aanvraagformulier
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 maart 2024 over het opportuniteitsadvies voorschoolse kinderopvang - procedure, de gehanteerde criteria, de engagementsverklaring en het aanvraagformulier
Naar aanleiding van een wijziging in de regelgeving moeten de procedure en bijhorende documenten voor het opportuniteitsadvies voorschoolse kinderopvang aangepast worden.
Vanaf heden moeten twee extra doelgroepen vanuit de regelgeving ook een opportuniteitsadvies aanvragen:
• Een nieuwe locatie groepsopvang na een weigering of opheffing vergunning
• Een uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang
Omwille van de toevoeging van deze twee doelgroepen dienen er 2 documenten (procedure en aanvraagformulier) aangepast te worden.
Er is geen nieuw advies van het LOK nodig gezien de beslissing om deze 2 doelgroepen toe te voegen vanuit de wetgeving komt. We werden op de hoogte gebracht van deze wijziging door Anne Goethals, intersectoraal medewerker Opgroeien, via mail op dinsdag 20 februari 2024.
Enig artikel
De gemeenteraad is akkoord met het wijzigen van de ondersteunende documenten (procedure en aanvraagformulier) voor het opportuniteitsadvies voorschoolse kinderopvang zodat de documenten voldoen aan de recentste wetswijziging.
Marc Boterdaele, deskundige in de raad van bestuur
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 en 18 november 2020 over de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen van dv Veneco
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2023 over de aanduiding van de bestuurder/deskundige in de raad van bestuur van dv Veneco
Statuten van de dv Veneco
De gemeente Lievegem is lid van de dv Veneco.
De gemeente werd op 21 maart 2024 opgeroepen voor de gewone algemene vergadering van Veneco op 13 juni 2024.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Guy De Neve, schepen, wonende te Stoktevijver 50, 9930 Lievegem, als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Veneco op 13 juni 2024, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Ann Boterdaele, gemeenteraadslid, wonende te Arisdonk 141A, 9950 Lievegem, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Veneco op 13 juni 2024, vast.
Artikel 3
De agenda van de algemene vergadering op 13 juni 2024 bestaat uit volgende punten:
1. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 14-12-2023
2. Jaarverslag 2023 Raad van Bestuur
3. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
4. Verslag van de commissaris
5. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
6. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
7. Verlenen van kwijting aan de commissaris
8. Verzoek gemeente Kruisem: afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur, conform artikel 7 Regiodecreet
9. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering en de individuele agendapunten goed.
Artikel 4
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan voormelde algemene vergadering om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist en om deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde.
Artikel 5
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.
Steven Lambert, bestuurder raad van bestuur Oost Imewo
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, in het bijzonder artikel 432 (vaststelling mandatering)
Energiedecreet van 8 mei 2009
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de aanduiding de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen aan en de voordracht van een bestuurder voor de raad van bestuur voor de ov Imewo
Statuten van IMEWO
De gemeente Lievegem is lid van de ov Imewo.
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2019 de vertegenwoordigers in de algemene vergaderingen aan en droeg een bestuurder voor de raad van bestuur voor de ov Imewo
De gemeente werd op 2 april 2024 opgeroepen voor de gewone algemene vergadering van Imewo op 17 juni 2024.
De gemeenteraad is bevoegd om het mandaat van de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vast te stellen en het standpunt te bepalen dat de gemeentelijke vertegenwoordigers moeten innemen op een algemene vergadering.
Omwille van het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden kunnen respecteren.
Door het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Imewo in zijn zitting van 20 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 17 juni 2024.
De beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon moet genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Imewo keurde in voormelde zitting van 20 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Imewo of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Imewo recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het mandaat van Vincent Laroy, schepen, wonende te 9920 Lievegem, Varensbos 39, als effectieve vertegenwoordiger voor de gewone algemene vergadering van Imewo op 17 juni 2024, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het mandaat van Freddy Haegeman, schepen, wonende te 9950 Lievegem, Renning 15, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de gewone algemene vergadering van Imewo op 17 juni 2024, vast.
Artikel 3
De agenda van de gewone algemene vergadering op 17 juni 2024 bestaat uit volgende punten:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische- communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
Artikel 4
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 5
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Imewo.
De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 6
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering op 17 juni 2024, om te stemmen zoals de gemeenteraad heeft beslist.
Artikel 7
De gemeentelijk vertegenwoordiger binnen de intergemeentelijke vereniging beantwoordt de eventuele vragen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur.
Steven Lambert, raadslid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
artikel 40 - bevoegdheden van de gemeenteraad
artikel 482, tweede lid - de instemming van alle deelgenoten is vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten aan een welzijnsvereniging
Vraag vanwege OCMW Landen om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022
Vraag vanwege AGB Landen om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 13 september 2022
Vraag vanwege gemeente Hove om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 28 juni 2022
Vraag vanwege OCMW Hove om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022
Vraag vanwege gemeente Herent om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 10 mei 2022
Vraag vanwege OCMW Herent om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 mei 2022
Vraag vanwege gemeente Kruibeke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 19 december 2022
Vraag vanwege OCMW Kruibeke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022
Vraag vanwege AGB Kruibeke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 19 december 2022
De groeistrategie werd goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 20 mei 2022.
Verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke formeel goed te keuren.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Landen tot de vereniging Audio.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van AGB Landen tot de vereniging Audio.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van gemeente Hove tot de vereniging Audio.
Artikel 4
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Hove tot de vereniging Audio.
Artikel 5
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van gemeente Herent tot de vereniging Audio.
Artikel 6
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Herent tot de vereniging Audio.
Artikel 7
De gemeenteraad beslist de gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van gemeente Kruibeke tot de vereniging Audio.
Artikel 8
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van OCMW Kruibeke tot de vereniging Audio.
Artikel 9
De gemeenteraad beslist de toetreding goed te keuren van AGB Kruibeke tot de vereniging Audio.
Chris De Wispelaere, schepen
Nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 119 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41.2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2022 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 november 2023 over de vaststelling van een aanpassing in het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan werd er, door Veneco in samenwerking met studiebureau Mint, op basis van voorbereidend overleg tussen de gemeente en Veneco een nota opgemaakt aangaande de toekomstige snelheidsregimes binnen Lievegem. Deze nota formuleert de volgende uitgangspunten die zullen worden gehanteerd bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan:
Deze nota werd op 14 juli 2020 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Na de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ door de gemeenteraad op 26 januari 2022 en 29 november 2023 is gebleken dat de ingevoerde snelheidsbeperking van 30 km/uur in het deel Durmstraat/Zomergem niet langer wenselijk en noodzakelijk is. Enerzijds omwille van de strikte naleving van de snelheidsbeperking door de aanwezige flitspaal (overtredingsgraad van 2,6% in 2023); anderzijds omdat er niet langer sprake is van een toename van het verkeer door de werken in Vellare aangezien de werken in Vellare zijn beëindigd.
Het aanvullend reglement 'snelheidsregimes 30-50-70' wordt bij artikel 2 aangepast: artikel 2 - deelgemeente Zomergem: 'Durmstraat 88-114/63-73 (deel naast Durmenbrug) en Peperhoek' wordt vervangen door 'Peperhoek'. Dit betekent dat het deel 'Durmstraat 88-114/63-73 (deel naast Durmenbrug)' onder artikel 3 valt en dus een snelheidsbeperking heeft van 50 km/uur.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het (aangepast) aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ vast.
Artikel 2
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de volgende straten:
Artikel 3
Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd in alle overige straten (deels of volledig) die niet gelegen zijn binnen een zone 30 zoals hiervoor vermeld of die niet gelegen zijn binnen de bebouwde kom.
Artikel 4
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de hierna vermelde straten (deels of volledig). In deze straten, gelegen buiten de bebouwde kom, is er een maximale snelheid van 70 km/uur toegelaten.
Artikel 5
Op de gewestwegen N9 en N461 wordt een snelheidsbeperking van 70 km/uur voorzien met uitzondering voor de N9 in het deel vanaf Berg tot Hendrik Consciencelaan 14. Op die plaats wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur.
Artikel 6
Deze verkeersmaatregel zal worden gesignaleerd overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:
Artikel 7
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 1 mei 2024.
Artikel 8
Het besluit van de gemeenteraad van 29 november 2023 over de vaststelling van het aanvullend reglement op het wegverkeer ‘snelheidsregimes 30-50-70’ wordt opgeheven.
Vincent Laroy, schepen
Jeroen Van Acker, schepen
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41
Het trage wegenbeleid van de provincie Oost-Vlaanderen
De provinciale subsidieregeling ter ondersteuning van de opmaak en de uitvoering van de gemeentelijke tragewegenplannen
Besluit van het college van 10 februari 2020 waarbij de opmaak van een geïntegreerd trage wegenplan werd toegewezen aan het Regionaal Landschap Meetjesland
Besluit van het college van 2 maart 2021 waarbij er kennis werd genomen van de integratienota trage wegen en de goedkeuringsprocedure werd goedgekeurd
Besluit van het college van 28 juni 2022 waarbij kennis werd genomen van het verslag van de klankbordgroep en de aangepaste integratienota principieel werd goedgekeurd
Besluit van het college van 5 december 2023 waarbij de adviezen en de resultaten van de inspraakronde van de herwerkte integratienota principieel werden goedgekeurd
De opmaak van een geïntegreerd trage wegenplan Lievegem, met een evaluatie van de adviesnota’s en de actieplannen voor de trage wegen van de deelgemeenten Zomergem, Lovendegem en Waarschoot, werd door het college toegewezen aan het Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei (RLML).
Er werd ook een goedkeuringsprocedure met een klankbordgroep trage wegen, adviesvragen aan de adviesraden en een publieke inspraakronde vastgelegd.
De klankbordgroep trage wegen gaf advies over de opmaak van het geïntegreerd trage wegenplan op 23 maart 2022 (zie verslag in bijlage).
Over de integratienota en het trage wegenplan Lievegem werd advies gevraagd aan de Gecoro en aan alle adviesraden in de klankbordgroep trage wegen (Galt, Cultuurraad, Gemina, TAL, Sport- en bewegingsplatform, LEA en de Jeugdraad).
Er werd van 1 september tot en met 20 oktober 2022 een publieke inspraakronde gehouden met een infomarkt op 20 september 2022 in het gemeentehuis Zomergem.
Tijdens deze inspraakronde werden mondelinge en schriftelijke opmerkingen ontvangen op de integratienota en het trage wegenplan (zie bijlage).
Er werd een inhoudelijk advies ontvangen van de Gecoro (3 oktober 2022), de Gemina (27 september en 9 november 2022), de Galt (13 oktober 2022) en de TAL (13 oktober 2022).
Na intern overleg op 8 februari 2023 kreeg RLML opdracht om de integratienota en het trage wegenplan grondig te herwerken.
Op 30 augustus 2023 ontving de gemeente de grondig herwerkte versie van de integratienota en het trage wegenplan, opgemaakt door RLML.
Team omgeving formuleerde ook antwoorden op de ontvangen adviezen van de adviesraden (zie bijlage) en de schriftelijke opmerkingen van de inwoners (zie bijlage).
Het college keurde op 5 december 2023 de grondig herwerkte integratienota en het trage wegenplan principieel goed. De integratienota werd nog geactualiseerd in de versie van 11 december 2023.
De antwoorden op de verleende adviezen werden, samen met de grondig herwerkte integratienota en het trage wegenplan versie 11 december 2023, overgemaakt aan de vier adviesraden die in de eerste ronde een inhoudelijk advies hadden verleend (Gecoro, Gemina, Galt en TAL).
De integratienota en het trage wegenplan versie 11 december 2023 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de integratienota en het trage wegenplan Lievegem definitief goed.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Martinus Zomergem - Budget 2023: kennisname
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Martinus Zomergem - Budgetwijziging 2022/1: kennisname
Collegebesluit van 2 april 2024 over de jaarrekeningen 2023 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient deze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij het gemeentebestuur ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 17 maart 2024 de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Martinus Zomergem in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft op 28 maart 2024 gunstig advies verleend bij het agenderen van de jaarrekeningen voor het college van 2 april 2024.
De exploitatietoelage zoals vermeld in de jaarrekening, stemt overeen met het bedrag van de toelage die in de gemeenteboekhouding werd geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Zomergem.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Jans Onthoofding Oostwinkel - Budget 2023
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Jans Onthoofding Oostwinkel - Budgetwijziging 2022/01: kennisname
Collegebesluit van 2 april 2024 over de jaarrekeningen 2023 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient deze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij het gemeentebestuur ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 17 maart 2024 de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Jans Onthoofding Oostwinkel.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft op 28 maart 2024 gunstig advies verleend bij het agenderen van de jaarrekeningen voor het college van 2 april 2024.
De exploitatietoelage zoals vermeld in de jaarrekening, stemt overeen met het bedrag van de toelage die in de gemeenteboekhouding werd geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Jans-Onthoofding Oostwinkel.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Gangulfus Ronsele - Budget 2023: kennisname
Collegebesluit van 2 april 2024 over de jaarrekeningen 2023 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient deze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij het gemeentebestuur ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 17 maart 2024 de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Gangulfus Ronsele en het coördinatieverslag in bij de gemeente.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft op 28 maart 2024 gunstig advies verleend bij het agenderen van de jaarrekeningen voor het college van 2 april 2024.
De exploitatietoelage zoals vermeld in de jaarrekening, stemt overeen met het bedrag van de toelage die in de gemeenteboekhouding werd geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Gangulfus Ronsele.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Ghislenus Waarschoot - Budget 2023: kennisname
Collegebesluit van 2 april 2024 over de jaarrekeningen 2023 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient deze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij het gemeentebestuur ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 17 maart 2024 de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Ghislenus Waarschoot.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft op 28 maart 2024 gunstig advies verleend bij het agenderen van de jaarrekeningen voor het college van 2 april 2024.
De exploitatietoelage zoals vermeld in de jaarrekening, stemt overeen met het bedrag van de toelage die in de gemeenteboekhouding werd geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Voor Sint Ghislenus Waarschoot werd in december 2022 al een voorschot op de werkingsbijdrage voor 2023 betaald ten bedrage van 9.674,13 euro. Een bedrag dat om die reden logischerwijze in de jaarrekening 2022 tot uiting kwam waardoor in de rekening 2023 nu nog slechts gewacht wordt gemaakt van een gemeentelijke bijdrage van 18.974,13 euro.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Ghislenus Waarschoot.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Martinus Lovendegem - Budget 2023: kennisname
Collegebesluit van 2 april 2024 over de jaarrekeningen 2023 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient deze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij het gemeentebestuur ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 17 maart 2024 de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Martinus Lovendegem.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft op 28 maart 2024 gunstig advies verleend bij het agenderen van de jaarrekeningen voor het college van 2 april 2024.
De exploitatietoelage zoals vermeld in de jaarrekening, stemt overeen met het bedrag van de toelage die in de gemeenteboekhouding werd geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Voor Sint Martinus Lovendegem wou men in de periode augustus/september 2023 nog een tweede budgetwijziging doorvoeren maar dat is niet meer gelukt. Om die reden werd het tekort opgevangen vanuit de middelen van het patrimonium van de kerkfabriek. De gemeente zal door middel van budgetwijziging allicht nog worden gevraagd om het bedrag van 11.674,98 euro bij te passen.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Lovendegem.
Martine Lataire-Gyssels, schepen
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Bavo Vinderhoute - Budget 2023: kennisname
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Bavo Vinderhoute - Meerjarenplan 2020 - 2025 - wijziging 2022/1: goedkeuring
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de Kerkfabriek Sint Bavo Vinderhoute - Budgetwijziging 2022/1: kennisname
Collegebesluit van 2 april over de jaarrekeningen 2023 van de Lievegemse kerkfabrieken
De kerkraad stelt jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient deze voor 1 maart in bij het centraal kerkbestuur.
De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei bij het gemeentebestuur ingediend door het centraal kerkbestuur.
Het centraal kerkbestuur diende op 17 maart 2024 de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Bavo Vinderhoute.
De gemeenteraad is bevoegd om advies te verlenen over de jaarrekening van een kerkfabriek.
De gouverneur is bevoegd om de jaarrekening goed te keuren.
De financieel directeur heeft op 28 maart 2024 gunstig advies verleend bij het agenderen van de jaarrekeningen voor het college van 2 april 2024.
De exploitatietoelage zoals vermeld in de jaarrekening, stemt overeen met het bedrag van de toelage die in de gemeenteboekhouding werd geregistreerd onder jaarbudgetrekening 2023/GBB-SSC/0790-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEE
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Bavo Vinderhoute.
Kim Martens, burgemeester
Hilde De Graeve, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 28 §2, 41, 6°, artikel 163
Het gemeenteraadsbesluit van 3 juli 2019 over Personeel rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring, gewijzigd op 1 juli 2020, 18 november 2020, 24 november 2021 en 14 september 2022, meer bepaald artikel 49
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2024 over Personeel - aanstelling van een voltijds statutair algemeen directeur voor gemeente en OCMW: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2024 over Personeel - aanstelling van een voltijds statutair algemeen directeur voor gemeente en OCMW - datum indiensttreding en individuele weddevaststelling: goedkeuring
In de gemeenteraad van 31 januari 2024 werd Kenneth Pauwels aangesteld als algemeen directeur met ingang van 1 juni 2024.
De algemeen directeur legt na zijn aanstelling tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 1
Kenneth Pauwels, algemeen directeur, legt in handen van de voorzitter, Nicholas Spinel, de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
Artikel 2
Van de eedaflegging wordt een afzonderlijk proces-verbaal opgemaakt.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over de goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden over:
Er zijn geen schriftelijke vragen.
Mondelinge vragen:
1. Raadslid Wouter Ryckaert: belijning Vellare
Komt er nog belijning in Vellare?
Antwoord schepen Chris De Wispelaere: De belijning is er, alles is voorzien. Er is enkel middenbelijning in de lange bocht, anders zou men elders niet kunnen parkeren op het wegdek.
2. Raadslid Wouter Ryckaert: Molendreef fietsstraat
Hoe moeten we omgaan met de dunne rode lijn in het midden van de straat? Is dit een goede leerschool voor de kinderen van de aanpalende school? Wat als ze dit ergens anders zien?
Antwoord schepen Chris De Wispelaere: Het is een goed punt om eens terug te koppelen naar de school, maar je ziet dit in veel steden, wordt algemeen erkend dat een rode lijn midden van de straat een fietsstraat is.
De burgemeester vult aan: we hebben dit vooraf besproken met de school, een verkeersdeskundige van Veneco en de politie. Maar het valt op en het werkt: auto's steken niet meer over met de rode lijn in het midden.
3. Raadslid Patrick Dossche: petitie bewoners Rohoek
Deze petitie heeft geleid tot een besluit in het college van 27 februari 2024 en dit werd meegedeeld aan de buurtbewoners. Komt de uitwerking ervan nog op de gemeenteraad?
Antwoord burgemeester Kim Martens:We zijn dit nog volop aan het bespreken in het college. Als er verandering komt dan wordt dit inderdaad voorgelegd aan de gemeenteraad.
4. Raadslid Patrick Dossche: antwoord seniorengids
Ik heb mijn antwoord op mijn vorige schriftelijke vraag gekregen. De seniorengids is super. Mijn probleem is het addendum laatste pagina. Is dit politiek verantwoord? En ik zie dat het vooral de administatie is die zich verantwoordt, ik zie geen enkel politiek antwoord.
Antwoord schepen Martine Lataire-Gyssels: we zijn het eens met het antwoord van het administratie. Het antwoord was duidelijk.
Raadslid Wouter Ryckaert stelt hierbij aanvullend: gaan we dit behouden? Je kan de burgemeester en de schepenen telefoneren? Ik vind dat je de diensten moet bellen, ik vind dat niet correct. Ik hoef er niet in te staan, maar doe dit dan voor iedereen, dus alle raadsleden.
Antwoord voorzitter en schepen Martine Lataire-Gyssels: suggestie wordt meegenomen
De burgemeester vult aan: ok de timing is niet zo gelukkig, maar er zat vertraging op. En dergelijke info werd ook al meegegeven in de info nieuwe inwoners en de startersgids voor zelfstandigen. Maar we denken er over na voor de volgende edities.
Schepen Vincent Laroy vindt de voeling met de inwoners belangrijk.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2024 om 20:57.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter