Terug
Gepubliceerd op 30/11/2023

Notulen  OCMW-raad

wo 18/10/2023 - 21:00 Grote vergaderzaal, Kasteeldreef 72 te 9920 Lievegem
Aanwezig: Nicholas Spinel, voorzitter
Kim Martens, burgemeester
Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, schepenen
Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, raadsleden
Eddy De Mits, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ann Boterdaele, Wout Bonroy, Silke Eloot, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 18/10/2023 om 21:42.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Ann Boterdaele, Wout Bonroy, Silke Eloot
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32

      Feiten en motivering

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
      Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.

      Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/4JNlYPy4214

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De OCMW-raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raadszitting van 14 september 2023 goed.

    • Oproep lokaal partnerschappen gepubliceerd door Europa WSE (ESF) - indienen project met alle Meetjeslandse Lokale besturen via Welzijnsband Meetjesland - verhoging van de uitgaande subsidie voor Welzijnsband: goedkeuring

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Ann Boterdaele, Wout Bonroy, Silke Eloot
      Bevoegd lid

      Hilde de Graeve, schepen sociale zaken

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Besluit van het vast bureau van 6 december 2022 tot goedkeuring van de ondertekening van de  intentieverklaring van de Meetjeslandse besturen voor WSE (ESF) Capacity Building – oproep Lokale partnerschappen 2023

      Beslissing van het vast bureau van dinsdag 19 september tot principiële goedkeuring tot intekening op het Europa WSE-project 'lokaal partnerschap' samen met de 10 aangesloten besturen van Welzijnsband Meetjelsand

      Feiten en motivering

      In juni 2023 werd in kader van het ESF-programma 2021-2027 een oproep lokale partnerschappen gepubliceerd door Europa WSE (ESF). Deze lokale partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1/1/2024 met een vermoedelijke looptijd tot 31 december 2029.

      Deze lokale partnerschappen komen in de plaats van huidige ESF-projecten in onze regio: voor ‘outreach en activering’ Link, Jobpit Meetjesland (Compaan), Travak en voor ‘lokale partnerschappen jongeren’ De Plek, Vlam en Start Op, die ten einde lopen op 31 december 2023.

      Deze oproep streeft naar duurzame, open en dynamische lokale partnerschappen, die op een holistische wijze aan de slag gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek. Dit in functie van een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, door werk.

      Alle Meetjeslandse lokale besturen bezorgden een intentieverklaring aan het Vlaams ondersteuningsteam in januari 2023. Er werd een oefening doelgroepbepaling uitgevoerd in de regio en dit resulteerde in een lokaal addendum met de regionoden en -uitdagingen voor het Meetjesland.

      Externe dienstverleners konden een projectvoorstel indienen tegen 9 juni 2023. Uit 20 kandidaten werden door middel van een jury drie organisaties weerhouden als 'kernpartner' om een partnerschap te vormen.
      De drie weerhouden organisaties zijn: Compaan, Fiola en Lejo.

      Het partnerschapsvormingsproces (lokale besturen, VDAB en gekozen kernpartner) ging van start op 22 augustus 2023.

      De deadline bij Europa WSE voor het indienen van het projectvoorstel is voorzien op 31 oktober 2023.

      Het totale budget voor ons lokaal partnerschap met de Meetjeslandse gemeenten bedraagt voor een periode van 6 jaar: € 3.860.847,01.

      Voor gemeente Lievegem is de cofinanciering bepaald op € 118.886,93 (voor 6 jaar). De helft hiervan wordt rechtstreeks vergoed door VDAB en de andere helft: € 59.443,46 is ten laste van ons openbaar bestuur.

      De verwachte jaarlijkse cofinanciering voor openbaar bestuur Lievegem bedraagt: € 9.907,24.

      Ter info: Voor de bestaande ESF-projecten was een inzet van eigen medewerkers van het lokaal bestuur (voor toeleiding en samenwerking) voldoende als bijdrage van het lokaal bestuur in deze ESF-projecten. In de nieuwe oproep wordt dus effectief een geldelijke bijdrage per lokaal bestuur verwacht.

      De bijdrage die elke gemeente moet betalen is bepaald door Europa WSE op basis van objectieve parameters (aantal werkzoekenden, aantal leefloners, aantal personen met een niet-EU herkomst, personen met Oost-Europese herkomst).

      De oproep voorziet dat hetzij één lokaal bestuur, hetzij een intergemeentelijk samenwerkingsverband optreedt als penhouder.

      In de Raad van Bestuur van Welzijnsband Meetjesland werd beslist dat Welzijnsband Meetjesland mag optreden als penhouder.

      Er kan pas een aanvraagdossier worden ingediend als alle 10 lokale besturen van Welzijnsband Meetjesland akkoord gaan.  Hierover is er maar zekerheid eind september.

      Er werd daarom op de raad van Bestuur van het Meetjesland gevraagd om uiterlijk eind deze maand van elk bestuur het principieel akkoord tot intekening te bekomen.

      Voorstel :

      Team welzijn stelt voor om akkoord te gaan met dit voorstel en hiertoe de uitgaande subsidie aan de Welzijnsband jaarlijks met € 9.907,24 te verhogen.

      Financiële impact

      Bij goedkeuring van elk individueel lokaal bestuur (project gaat maar door als alle aangesloten OCMW's van de Welzijnsband akkoord gaat) worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplanning vanaf 2024 jaarlijks € 9.907,24 extra kredieten voorzien als uitgaande subsidie aan de Welzijnsband via verhoging van jaarbudgetrekening 2024-2029/GBB-WELZYN/0900-00/6499000/OCMW/VB/IP-GEEN. Het totaalbedrag voor 6 jaar bedraagt € 59.443,46.

      Adviezen
      Adviezen
      • Gunstig visum AFD/2023/094VW van Bart Van Petegem van 28 september 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Voorstanders: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om in te tekenen op de projectoproep "lokale partnerschappen" gepubliceerd door Europa WSE (ESF) met alle tien Meetjeslandse lokale besturen en geeft het mandaat van penhouderschap aan welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland. 

      Artikel 2

      Als alle deelnemende lokale besturen van Welzijnsband Meetjesland akkoord gaan met de indiening van de aanvraag dan wordt een verhoging van de werkingsbijdrage voor Welzijnsband Meetjesland met €9.907,24 per jaar voor het lokaal partnerschap voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan. 

    • Kwartaalrapportering eerste tot tweede kwartaal 2023: kennisname

      Aanwezig: Nicholas Spinel, Kim Martens, Freddy Haegeman, Caroline Fredrick, Chris De Wispelaere, Guy De Neve, Jeroen Van Acker, Martine Lataire-Gyssels, Vincent Laroy, Hilde De Graeve, Ivan Goethals, Steven Lambert, Jurgen Blomme, Dirk De Poorter, Tim Maenhout, Judith De Muynck, Nik Braeckman, Didier Garré, Patrick Dossche, Wouter De Muynck, Marc Boterdaele, Lut Van der Spurt, Gunter Lippens, Wouter Ryckaert, Matthias De Block, Christophe Huysman, Eddy De Mits
      Verontschuldigd: Ann Boterdaele, Wout Bonroy, Silke Eloot
      Bevoegd lid

      Kim Martens, burgemeester

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering, inzonderheid artikelen 171 §4, 176 en 263
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's, artikel 177
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het systeem van klachtenbehandeling, artikel 302 en 303
      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de jaarlijkse rapportering over de organisatiebeheersing, artikel 219  
      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 voor haar gedeelte
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2020 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor haar gedeelte
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor haar gedeelte
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 tot tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor haar gedeelte
      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september 2023 over meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2023
      Besluit van het vast bureau van 4 oktober 2023 over Kwartaalrapportering eerste tot tweede kwartaal 2023

      Feiten en motivering

      Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.

      Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:

      • stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan (voor Lievegem geopteerd voor acties)
      • overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
      • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
      • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

      In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.

      Overeenkomstig artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor:

      • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, zoals vermeld in artikel 266 en 267;
      • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:

      • de vervulling van de opdrachten, zoals vermeld in artikel 171
      • de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten
      • de financiële risico's.

       

      Overeenkomstig artikel 303, §3 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

      Overeenkomstig artikel 219 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Lokaal bestuur Lievegem wil de decretaal verplichte rapporteringen integreren tot één beleidsrapport en uitbreiden met informatie over de reguliere werking en dienstverlening. Aan de hand van dit beleidsrapport kan het beleid en het management gefundeerde beslissingen nemen en de werking op een goede manier sturen.

      De kwartaalrapportering werd in 2022 opgestart met een aantal pilootteams en nadien geëvalueerd. Voor 2023 opteerden we voor een beknoptere rapportering, verplicht voor alle teams. Deze rapportering omvat per team en per kwartaal:

      • Klanten
        • Externe klanten
        • Interne klanten
      • Reguliere werking
        • Producten en diensten
        • Cijfermateriaal
        • Conclusie
      • Meerjarenplan / strategie / mijlpalenrealisatie
        • Opvolging prioritaire acties
        • Opvolging niet prioritaire acties


      Ook de verplichte rapporteringen werden hierin opgenomen met uitzondering van de opvolgingsrapportering die uitzonderlijk in september 2023 reeds werd voorgelegd aan de raden om de diensten extra tijd te geven voor de opmaak van de kwartaalrapportering:De krediet- en wetmatigheidscontrole

      • Debiteurenbeheer
      • Thesaurietoestand
      • Evolutie van de budgetten
      • Organisatiebeheersing
      • Klachtenbehandeling


      Vanaf 2024 wordt de kwartaalrapportering (update prioritaire en niet-prioritaire acties, verbeteracties organisatiebeheersing, informatie en statistieken dienstverlening, financiële rapportering, ...) geautomatiseerd binnen Pepperflow, een tool voor projectbeheer en monitoring. Vanaf dan streven we naar een rapportering per kwartaal (tot op heden niet haalbaar wegens te tijdsintensief en te veel manuele verwerkingen).

      Besluit

      Enig artikel
      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de kwartaalrapportering over het eerste tot tweede kwartaal 2023.

Namens OCMW-raad,

Eddy De Mits
algemeen directeur

Nicholas Spinel
voorzitter